Narttujen taisto

Olisiko kenellekään antaa tosi hyvää neuvoa, joilla päästäisiin narttuejn välinen taistelu loppumaan. Meillä on 6- ja 2-vuotiaat nartut, jotka ovat tulleet tähän asti toimeen tosi hyvin. Nyt viim. 4 viikon aikana ovat ottaneet yhteen oikein tosissaan. Kerta viikkoon. Nuorimmainen aloittaa aina sen. Olen "tehokkaalla" äänensävyllä "Nyt loppu", saanut loppumaan murinan ja tappelun. Aina ei tehoa. Please, jos jollain on hyvää keinoa, laitathan tietoa tulemaan.

14

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Hyvästä neuvosta en tiedä, mutta yleensä koirat ratkaisevat arvo-järjestyksen itsekseen, heikompi alistuu.
      Paha puoli on jos molemmat ovat kovin kovapäisiä , silloin voi joutua käymään visiitillä eläinlääkärillä.

      Katsoppa tilannetta hetken ennenkuin menet väliin, ratkaisevatko arvojärjestyksen käskenään.
      Toki voit auttaa vanhemman koiran arvoasteikossa nostoa ; annat sille aina ensimmäisenä ruuan , huomioit sen ensin ym.

      • Kumpikin on kovapäisiä luonteeltaan. Yritän seuraavan kerran olematta menemään väliin, jospa se auttaisi.?? Ruuan suhteen nuorempi koira on saanut aina viim. ruokakuppinsa. Vanhempi aina ensin. Kiitän jo tästä tiedosta. Lisää kaivataan. Kaikkia keinoja yritetään toteuttaa.


    • Näissä jutuissa olisi hyvä tietää aina rodut.Jos on esim.tietyistä kyse,niin sanoisin,että todennäköisesti jos tuossa tilanteessa ollaan,niin todennäköisesti eristys .Tosin ihan "pahimmista" roduista ei taida olla kyse,koska koirat olisi jo eristetty jo siitäkin syystä,että lekurin kulut olisi melko kovat...

      Mutta perusjuttuja vaan,että selkeä nollatoleranssi kaikenlaiselle turhanpäiväiselle urputukselle,edes yritykselle.Ylipäätään koirille selkeä marssijärjestys,löysät pois eli koirat mahdollisemman hyvin hanskaan.
      Ennakoiminen ja sellaisten tilanteitten huomioonotto tarkoin,missä saattaa kuumua.

      Mitään kikkakolmosia ei tuohon ole,varsinkaan mitä vaativimmista roduista (vähemmän sosiaalisista) on kyse.
      Helpommat on mahdollista saada jämptillä omalla toiminnalla hyvinkin kondikseen,siitä eteenpäin sitten ei välttämättä aina oma toimintakaan pelkästään auta.Että tuuria tarvitaan...Noh,ääripäässä sitten ei auta välttämättä tuurit eikä hoosiannat...

      • Vanhempi koira on norjanharmaahirvi-karjalankarhukoira sekoitus, nuorempi kaukasian- ja pyreneitin sekoitus. Siis molemmat tosi jääriä. Nuorempaa koiraa on pennusta asti sosiaalisoitu muiden koirien sekä ihmisten kanssa. Paljon on toisien koirien kanssa ollut tekemisissä. Ei mitään ole heidän kanssaan sattunut. Eikä siis aikaisemmin täällä kotosallakaan vanhemman nartun kanssa. Tuntuu niin epätodelliselta, että näin on nyt asiat. Näiden taistelujen jälkeen ollaan taas ihan hyvässä sovussa ja nuollaan toisiaan mihin on sattunut. Lenkkeilyilläkään ei mitään, ei tarhassa ollessaan, mutta täällä sisällä sitten taistellaan.


      • remuja kirjoitti:

        Vanhempi koira on norjanharmaahirvi-karjalankarhukoira sekoitus, nuorempi kaukasian- ja pyreneitin sekoitus. Siis molemmat tosi jääriä. Nuorempaa koiraa on pennusta asti sosiaalisoitu muiden koirien sekä ihmisten kanssa. Paljon on toisien koirien kanssa ollut tekemisissä. Ei mitään ole heidän kanssaan sattunut. Eikä siis aikaisemmin täällä kotosallakaan vanhemman nartun kanssa. Tuntuu niin epätodelliselta, että näin on nyt asiat. Näiden taistelujen jälkeen ollaan taas ihan hyvässä sovussa ja nuollaan toisiaan mihin on sattunut. Lenkkeilyilläkään ei mitään, ei tarhassa ollessaan, mutta täällä sisällä sitten taistellaan.

        Noh,eipä noit ihan helpommasta päästä ole,joten vaikea sanoa,miten tulee onnistumaan viimepeleissä...
        Mitään kikkakolmosia ei ole,noilla eväillä lähtisin,jotka kerroin.
        Vois ehkä auttaa,jos vaikka joku pätevä ulkopuolinen tsekkais tilanteen,jos vaikka löytäis jotain ehkä syytäkin.
        Välttämättä sitä ei ihmeemmin tarvi tosin olla.Riittää kun ei tulla toimeen,varsinkaan kun ei mitään ihan ykkös laumakoiria olla.
        Nuorempi rupeaa olemaan nyt pikkuhiljaa siinä iässä,että alkaa näkymään pikkuhiljaa vasta,se perimmäinen luonne.Tosin tuontyypin koirat kehittyy niin hitaasti,että voipi sieltä pikkuhiljaa muitakin yllättäviä juttuja vielä ratkaistavaksi tulla.
        Sekin voi aiheuttaa ongelmaa,että kun kummatkin sotkut on aika puhtaasti työkoirista tehty,ja jos ei pääse itseään toteuttamaan ,niin voipi alkaa yhdessä pinnaa kiristämään.Jos ei riittävästi sopivanlaista/oikeanlaista toimintaa saa,niin johonkin se turhautuma sitten saattaapi alkaa purkautua.


      • molossi kirjoitti:

        Noh,eipä noit ihan helpommasta päästä ole,joten vaikea sanoa,miten tulee onnistumaan viimepeleissä...
        Mitään kikkakolmosia ei ole,noilla eväillä lähtisin,jotka kerroin.
        Vois ehkä auttaa,jos vaikka joku pätevä ulkopuolinen tsekkais tilanteen,jos vaikka löytäis jotain ehkä syytäkin.
        Välttämättä sitä ei ihmeemmin tarvi tosin olla.Riittää kun ei tulla toimeen,varsinkaan kun ei mitään ihan ykkös laumakoiria olla.
        Nuorempi rupeaa olemaan nyt pikkuhiljaa siinä iässä,että alkaa näkymään pikkuhiljaa vasta,se perimmäinen luonne.Tosin tuontyypin koirat kehittyy niin hitaasti,että voipi sieltä pikkuhiljaa muitakin yllättäviä juttuja vielä ratkaistavaksi tulla.
        Sekin voi aiheuttaa ongelmaa,että kun kummatkin sotkut on aika puhtaasti työkoirista tehty,ja jos ei pääse itseään toteuttamaan ,niin voipi alkaa yhdessä pinnaa kiristämään.Jos ei riittävästi sopivanlaista/oikeanlaista toimintaa saa,niin johonkin se turhautuma sitten saattaapi alkaa purkautua.

        Minä kiitän sinua neuvoista. Ei näitä taisteluja tosiaan ole ollut, kun päässeet olemaan ulkona tarhass lenkkien jälkeen. Nyt näiden pakkasten kanssa ollut se ongelma, ettei ulkona ole päässyt olemaan niin paljon. Niin kuin sanoin pitkillä lenkeillä ei mitään ole. Ollaankin tosi paljon lenkkeilty, kun sen verran kelit antaa myötä. Kaksi kertaa päivässä ja sitten onkin illalla rauhallista. Nää taistelut on etupäässä olleet aamuyön tunteina, kun ollaan nukkumassa. Eli sänkypaikasta. Kummatkin kyllä nukkuvat sängyn alla tai vieressä, mutta jossain vaiheessa nousevat yö tunteina sänkyyn. Nyt kokeillaan tänä iltana sitä, ettei kumpaakaan päästetä meidän huoneeseen lainkaan yöksi. Jospa se auttaisi joten kuten. Tämän oivalluksen sain sinun neuvosta. Kiitos. Siellä kuumee...


      • Varo vaan
        remuja kirjoitti:

        Minä kiitän sinua neuvoista. Ei näitä taisteluja tosiaan ole ollut, kun päässeet olemaan ulkona tarhass lenkkien jälkeen. Nyt näiden pakkasten kanssa ollut se ongelma, ettei ulkona ole päässyt olemaan niin paljon. Niin kuin sanoin pitkillä lenkeillä ei mitään ole. Ollaankin tosi paljon lenkkeilty, kun sen verran kelit antaa myötä. Kaksi kertaa päivässä ja sitten onkin illalla rauhallista. Nää taistelut on etupäässä olleet aamuyön tunteina, kun ollaan nukkumassa. Eli sänkypaikasta. Kummatkin kyllä nukkuvat sängyn alla tai vieressä, mutta jossain vaiheessa nousevat yö tunteina sänkyyn. Nyt kokeillaan tänä iltana sitä, ettei kumpaakaan päästetä meidän huoneeseen lainkaan yöksi. Jospa se auttaisi joten kuten. Tämän oivalluksen sain sinun neuvosta. Kiitos. Siellä kuumee...

        Käyppä lukemassa sakemannipalstalla vastauksia narttujen tappelusta. Voi tulla pahaakin jälkeä. Itse en ensimmäisen tapelun jälkeen uskaltanut jättää narttuja keskenään samaan tilaan. Yleensä päinsä ollessaan ne eivät tappele, mutta tiedän pari tapausta että toinen on maannut kuolleena kun omistaja on tullut töistä kotiin.


      • katsellut
        Varo vaan kirjoitti:

        Käyppä lukemassa sakemannipalstalla vastauksia narttujen tappelusta. Voi tulla pahaakin jälkeä. Itse en ensimmäisen tapelun jälkeen uskaltanut jättää narttuja keskenään samaan tilaan. Yleensä päinsä ollessaan ne eivät tappele, mutta tiedän pari tapausta että toinen on maannut kuolleena kun omistaja on tullut töistä kotiin.

        Mikä siin onkin että nartut kun alkaa katsella toisiaan kieroon sitä ei oikein lopeta millään se vaan jatkuu. Urokset selvittää välinsä paljon nopeammin.Onkohan se tuolla koirienkin maailmassa pahat akat ja......


      • mielipidebb
        katsellut kirjoitti:

        Mikä siin onkin että nartut kun alkaa katsella toisiaan kieroon sitä ei oikein lopeta millään se vaan jatkuu. Urokset selvittää välinsä paljon nopeammin.Onkohan se tuolla koirienkin maailmassa pahat akat ja......

        Mieti omat tekemisesi, käytöksesi.

        Jos ne tappelisivat muulloinkin (sinä et aina läsnä), niin silloin se viittaisi vain ja ainoastaan niiden väliseen johtajuusongelmaan.


      • mielipidebb kirjoitti:

        Mieti omat tekemisesi, käytöksesi.

        Jos ne tappelisivat muulloinkin (sinä et aina läsnä), niin silloin se viittaisi vain ja ainoastaan niiden väliseen johtajuusongelmaan.

        Käsitin,että lenkeillä ei,ainakaan toistaiseksi (omistajan kanssa) tappele.
        Eli toisaalta voi sisällä olo laukaista ns.resurssipulaa,joka tekee sen,että sisällä lähinnä tunteen kuumuu.
        Siihen kun lisää,että sisällä on paljon sellaisia elementtejä,jotka voi laukaista kuumuminen.Kuten tuo kertomansa sänkyjuttu.
        Mutta ylipäätään noissa jutuissa on se omistajan käytös tärkeää.


      • omistajan rooli
        molossi kirjoitti:

        Käsitin,että lenkeillä ei,ainakaan toistaiseksi (omistajan kanssa) tappele.
        Eli toisaalta voi sisällä olo laukaista ns.resurssipulaa,joka tekee sen,että sisällä lähinnä tunteen kuumuu.
        Siihen kun lisää,että sisällä on paljon sellaisia elementtejä,jotka voi laukaista kuumuminen.Kuten tuo kertomansa sänkyjuttu.
        Mutta ylipäätään noissa jutuissa on se omistajan käytös tärkeää.

        kaikille. Eli, että saavat tarpeeksi liikuntaa, aktivointia, eritoten omistajan huomiota (saavatjan kahdenkeskistä aikaa myös?), kunnolista ruokaa, rauhalliset nukkumapaikat, jne. Koirat haluavat elää rauhassa, välttelevät tappeluita. Tappeluksi menee, kun jostain puute.

        Ole itse omistajana selkeä. Päästätkö useimmiten toisen sänkyyn ja toisen ajat pois, yms? Ole selkeä, johdonmukainen, reilu. Molemmille. Silloin koirienkin on helpompi ymmärtää asemansa, siitä ei tarvi riidellä.


    • nainenhn

      Varmasti terveitä?

      Kivut ja juoksut saavat ärtyisäksi.

      • Hei.Kiitos viesteistänne. Kyllä molemmat ovat terveitä. Mitä ilmeisemmin on juoksut alkamassa näihin aikoihin. Tuosta sängyssä olemisesta. Ovat molemmat nukkuneet sängyn vierellä. Joskus kylläkin molemmat ovat hyvässä sovussa illalla pötkähtäneet jalkojen juureen sängylle, mutta eivät siinä kauaa ole viihtyneet kun tullut kuuma. Taistelu on alkanut sitten aamuyön tunteina, kun nukumme. No viime yö meni hyvin. Emme päässtäneet kumpaakaan huoneeseen, pidimme oven edessä esteen. Molemmat kyllä ihmettelivät etteivät päässeet sänkyyn lainkaan, mutta nukkuivat yönsä tappelematta, nuorempi kyllä ulisi jonkin aikaa ovella, mutta nukahti sitten. Aamullakin kaikki oli hyvin. Molemmat koirat saavat huomiota yhtä lailla. Kaikki meidän nelijalkaiset. Ketään ei pidetä toisen yläpuolella vaan tasapuolisesti kaikkia rapsutellaan, silitellään harjataan, leikitään, ym. Aktivointia meillä kyllä piisaa näiden lenkkien lisäksi, leikki. Kaikkia kohtuudella. Jospa tämä alkaisi sujumaan. Toivon totisesti. Mutta lisää vinkkejä otan mielellään vastaan.


      • 2 koiraa
        remuja kirjoitti:

        Hei.Kiitos viesteistänne. Kyllä molemmat ovat terveitä. Mitä ilmeisemmin on juoksut alkamassa näihin aikoihin. Tuosta sängyssä olemisesta. Ovat molemmat nukkuneet sängyn vierellä. Joskus kylläkin molemmat ovat hyvässä sovussa illalla pötkähtäneet jalkojen juureen sängylle, mutta eivät siinä kauaa ole viihtyneet kun tullut kuuma. Taistelu on alkanut sitten aamuyön tunteina, kun nukumme. No viime yö meni hyvin. Emme päässtäneet kumpaakaan huoneeseen, pidimme oven edessä esteen. Molemmat kyllä ihmettelivät etteivät päässeet sänkyyn lainkaan, mutta nukkuivat yönsä tappelematta, nuorempi kyllä ulisi jonkin aikaa ovella, mutta nukahti sitten. Aamullakin kaikki oli hyvin. Molemmat koirat saavat huomiota yhtä lailla. Kaikki meidän nelijalkaiset. Ketään ei pidetä toisen yläpuolella vaan tasapuolisesti kaikkia rapsutellaan, silitellään harjataan, leikitään, ym. Aktivointia meillä kyllä piisaa näiden lenkkien lisäksi, leikki. Kaikkia kohtuudella. Jospa tämä alkaisi sujumaan. Toivon totisesti. Mutta lisää vinkkejä otan mielellään vastaan.

        Minusta sitä pomokoiraa pitäisi huomioida enemmän kuin muita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe