sakulla verikorva

hoitsu!

Hei!

Koiralleni ilmaantui ensimmäistä kertaa verikorva. Oli mielestäni aika iso, melkein pingispallon kokoinen keskellä korvaa. Punkteerasin korvan kotona, puudutin ja puhdistin ja kaikki onnistui hyvin, verensekaista kudosnestettä tuli reilusti. Paise ilmestyi uudelleen vaan jo seuraavan päivän aikana :( Minua oltiin varoiteltukin tästä ja suositeltu laittamaan korvaan ns.paineside, joka estäisi veripussukan täyttymisen uudestaan. Sideharsorullan laitoin korvan sisäpuolelle ja sideharsoa kieputin ympärille, korva oli pystyssä mutta sessu kun ravisteli päätään lensi hieno viritys aina pois....

Korva täytyy nyt punkteerata uudestaan, mutta kuinka saisin korvaan painesiteen, ettei paise pääsisi uusimaan? Onko teillä kokemuksia saksanpaimenkoirien verikorvista, kuinka niitä on hoidettu ja onko korva jäänyt lurpalleen? Minun koiralla nousi korva pystyyn heti kun paise tyhjennettiin, mutta nyt taas lurpattaa kun on uusi :( Ei sillä, että se haittaisi, näyttelyitä tms kun ei harrasteta :)

Kiitos jos joku viitsii kertoa kokemuksia :)

11

6549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äo

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

• Luullakseni2

Kyllä siihen aika hankalaa on painesidettä saada pysymään. Ruttukorva siitä varmasti tulee, vaikka pystyyn se korva jäisikin.
      Mutta en minä tiedä jääkö se sen turvotuksen takia lurpalleen se korva, luulen että kun se kuivuu, korva jää ryppyisenä pystyyn.
      Omalla vanhalla koirallani oli vekki korvan sivussa, ja siksi ei korva noussut pystyyn.
      Näyttelyä se tietty haitaa, muuta menoa ei sitten yhtään.

• Kukkahatuton setä

Älä nyt hyvä ihminen enää arvuuttele, vaan mene eläinlääkäriin, mistä saat asianmukaiset ohjeet kun näkevät koirasi tilanteen ja vaivan laadun ihan livenä.

• aimo raka

Vie koira eläinlääkäriin ja pyydä ompelemaan korva, ei ne makkyver konstit läheskään aina auta.
      Ompelemalla korva tulee laakista kuntoon.
      Pari koiravainaatani on sillä keinoin hoidettu eikä verikorva uusinut.

• koija

Jääkö se korva lurpalleen jos se ommellaan?
        Verikorva on todnäk tullut kun koira raapinut nyt juoksun aikaan tosi paljon korviaan. En tiedä miksi, korvissa ei ole tulehdista...:/

• joko tiedät

verikorvan syy on mikä?

• mikä sitten on oikei

Omalla sakemannilla oli taanoin verikorva. Soitin eläinlääkärille ja hän sanoi, että on kaksi vaihtoehtoa hoitaa sitä.
        1) Paise korvaista halkaistaan/viilletään auki, märkä valutetaan pois ja korvanlehti omellaan tikeillä kiinni.
        2) Ns.kypsytellään, eli annetaan paiseen rauhassa olla. Tuona aikana paise kapseloituu ja tämän jälkeen punkteerataan tyhjäksi ja ruiskutetaan kortisonit perään.
        Tämä 2. vaihtoehto tietysti silloin jos koira ei ole kipeä, ja yleensähän koiralle verikorva ei ole kivulias.

Ehdottomasti suosin 2.vaihtoehtoa, jopa viikon voi kuulema olla. Olen kuullut monilta koiraharrastajilta, että tikkejen laitto kovaan verikorvan yhteydessä on vanhanaikainen ja poismenevä hoitokeino, jota jotkut lekurit vielä tekevät, mutta siihen ei kannattaisi suostua...Mene ja tiedä, mutta myös tämä ko. eläinlääkäri suositteli 2. vaihtoehtoa.

Sitten vielä semmoinen, että lääkäri sanoi, ettei verikorvaa kannata punkteerata heti koska se tulee yleensä heti uudelleen. Vuotoa on vielä korvan sisällä. Kun paiseen annetaan kapseloitua, vuoto loppuu ja neste on lopulta miltei kirkasta....

• sakemannilla
        mikä sitten on oikei kirjoitti:

Omalla sakemannilla oli taanoin verikorva. Soitin eläinlääkärille ja hän sanoi, että on kaksi vaihtoehtoa hoitaa sitä.
        1) Paise korvaista halkaistaan/viilletään auki, märkä valutetaan pois ja korvanlehti omellaan tikeillä kiinni.
        2) Ns.kypsytellään, eli annetaan paiseen rauhassa olla. Tuona aikana paise kapseloituu ja tämän jälkeen punkteerataan tyhjäksi ja ruiskutetaan kortisonit perään.
        Tämä 2. vaihtoehto tietysti silloin jos koira ei ole kipeä, ja yleensähän koiralle verikorva ei ole kivulias.

Ehdottomasti suosin 2.vaihtoehtoa, jopa viikon voi kuulema olla. Olen kuullut monilta koiraharrastajilta, että tikkejen laitto kovaan verikorvan yhteydessä on vanhanaikainen ja poismenevä hoitokeino, jota jotkut lekurit vielä tekevät, mutta siihen ei kannattaisi suostua...Mene ja tiedä, mutta myös tämä ko. eläinlääkäri suositteli 2. vaihtoehtoa.

Sitten vielä semmoinen, että lääkäri sanoi, ettei verikorvaa kannata punkteerata heti koska se tulee yleensä heti uudelleen. Vuotoa on vielä korvan sisällä. Kun paiseen annetaan kapseloitua, vuoto loppuu ja neste on lopulta miltei kirkasta....

oli verikorva. Annoin olla viikon verran ennen kuin kävin lääkärillä tyhjennyttämässä. Ruttukorva tuli muttei haittaa. Ei ole uusinut.

Meillä kokeiltiin kahteen kertaan tuota punkteerausta ja kortisonia jota nykyään niin kovasti kehutaan uudeksi hienoksi menetelmäksi. Ei toiminut vaan uusi joten korva leikattiin. Pari päivää leikkauksesta vaurioitui kasvohermo samalta puolelta; silmä ja huuli roikkui. Kasvohermo "kuntoutui" parissa kuukaudessa. Nyt, reilun vuoden jälkeen korva on ruttuinen ja lurpallaan mutta meillä se ei haittaa. Niin, ja se pysyvä paineside siihen korvaan onnistuu vain käyttämällä sidetaitoksia, sideharsorullaa ja leikkausteippiä...

• spk777

mistä/ miksi tuo verikorva tulee..
      Itse en tiedä asiasta mitään mutta kiinnostunut kyllä

• Huolestunuttodella

Minun koirallani (saksanpaimenkoira) on todella paha verikorva tai ainakin luulen niin, ensin tuli silmiin kutinaa ja muuta, ilmeisesti tuosta katu pölystä. Koira raapi silmiä ja ilmeisesti tässä yhteydessä tuli tuo verikorva? En tiedä mitään tuosta verikorvasta. Soitin eläinlääkäriin, mutta käski tulla vasta huomenna jos tilanne ei ole muuttunut. Luultiin siis allergiaksi, kun yhtä äkkiä silmät ja korvat turpos tai oikeestaan koko pää. Säikähdin hirveästi. Sain ruoka näytteitä ja annoin molemmista pusseista kaksi nappulaa koiralle, voisiko noin pienestä määrätä tula allerginen reagtiota?

Olisin todella kiitollinen jos joku vastaisi nopeasti noihin kysymyksiini?!:)

Olen todella huolissani koirastani ja valvon nyt koko yön koiran kanssa, kun en uskalla olla vahtimatta sitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe