Muuttuvatko energiamääräykset vuoden 2012 alusta alkaen niin, että massiiviseinärakenteet jäävät pois markkinoilta? Kiristyykä u-arvo vaatimukset ym? Löytyykö oikeaa tietoa linkkiä ym?
Massiiviratkaisut
6
450
Vastaukset
....normeja voi ihastella Ympäristöministeriön sivuilta: http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=15617&lan=fi (Energiatehokkuusnormit kohdassa D). Uutuutena 2012 tulee käytäntö, jossa energian käytön maksimitaso lukitaan ja keinot energiatehokkuuden saavuttamiseksi jätetään rakennuttajan ratkaistaviksi. Rakennusosakohtaiset u-arvorajat poistuvat, mutta kokonaistehokkuusvaatimus on aika kova yksiaineisille seinille... eli yrittää saa jatkossakin.
tämänhetkisillä lämmönhinnoilla on kiva että tämä taloni EI ole massiivirakenteinen. Kun olen kellon ympäri työreissulla, annan huoneen lämpötilan laskea. Ja tunnetusti lämmityskauden yksi aste (keskiarvo) merkitsee viittä prosenttia lämmönkulutuksessa
- 11
massiivisessa kun katkaiset lämmityksen, kestää kauemmin kuin tila jäähtyy. noh, voithan tuota vuokraluukussakin näköjään tehdä.
11 kirjoitti:
massiivisessa kun katkaiset lämmityksen, kestää kauemmin kuin tila jäähtyy. noh, voithan tuota vuokraluukussakin näköjään tehdä.
... se, että ulko-sisälämpötilaerotuksen pienetessä (huone jäähtyy nopeasti) lämpövirta sisältä ulos pienenee.
olet viikon matkoilla. Sillä aikaa kivimassaan varaamasi kallis lämpö päivästä toiseen virtaa ulos.
Vähemmän virtaisi jos huoneesi olisivat heti jäähtyneet
(btw: 15 kk asuin vuokraluukussa, jossa lämpeni kovin hitaasti ja päästi jäähtymään. Kivitalo vm 1969)- 30
as77 kirjoitti:
... se, että ulko-sisälämpötilaerotuksen pienetessä (huone jäähtyy nopeasti) lämpövirta sisältä ulos pienenee.
olet viikon matkoilla. Sillä aikaa kivimassaan varaamasi kallis lämpö päivästä toiseen virtaa ulos.
Vähemmän virtaisi jos huoneesi olisivat heti jäähtyneet
(btw: 15 kk asuin vuokraluukussa, jossa lämpeni kovin hitaasti ja päästi jäähtymään. Kivitalo vm 1969)se fysiikan lakien mukaisesti mene näin:
energiaa on mennyt seinän lävitse saman verran, jos lämpötilaerotus on sama, riippumatta ajasta.
höh.. - varsin
Idiootti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau697524Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens435124- 983555
- 442609
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat462369Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212213- 222188
- 342143
- 281831
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,191705