Totuus yösuojauksesta kun runsaat kuukautiset on vaivana

Niina_hoitaja

Täällä aika usein keskustellaan yösiteiden riittävyydestä jos on runsaat kuukautiset. Minä olen ammatiltani sairaanhoitaja ja voin vähän valottaa tätä arkaa aihetta, itselläni on myös aina ollut runsaat menkat.

Varsin monet runsasvuotoiset käyttävät yöllä vaippaa. Joko lasten tai sitten aikuisten. Lasten vaippoja käytetään siten että ne avataan ja levitetään pikkuhousuihin ilman että teippejä käytettäisiin. Jos nainen on pienikokoinen niin ison lasten vaipan voi saada päälle siten että teippejäkin voi hyödyntää. Olemassa on myös housumallisia yökastelu/ison lasten vaippoja joita jotku naiset käyttävät siten että ne menevät päälle niinkuin pitääkin eli teippeineen päivineen. Lasten vaippojen käyttäjät ovat pääsääntöisesti olleet varsin tyytyväisiä suojiinsa ja ihmettelevät miksi muut tuskailevat kaupan huonojen yösiteiden kanssa. Aihe on niin arka että varsin harvat uskaltavat kertoa että yöllä on lasten vaipppa joka takaa hyvät yöunet ja puhtaan sängyn.

Sitten on aikuisten vaipat, eli käytännössä puhutaan Tenoista. Näistä monet käyttävät yöllä Tena Lady superia, extraa tai extra plussaa. Housuvaippoja käyttävät naiset käyttävät Tena pants discreeettiä. Toimivat nämäkin hyvin vaikkei olekaan kuukautisvereen suunniteltuja.

Minä olen itse runsasvuotoinen ja olen käyttänyt kaikkia yllävmainittuja. 80-luvulla kun kuukautiseni alkoivat niin silloin yöllä oli suorakaidevaippa Nainen-yösiteen päällä ja myöhemmin Leninan T-vaippa housuissa. On myös hoitajia jotka lainaavat Tenoja omaan kuukautistarpeeseensa, minunkin työpaikaikalta teidän ainakin kaksi muuta hoitajaa.

Löytyykö täältä muita kohtalotovereita joilta löytyy uskallusta kertoa millaisiin suojiin te olette joutuneet turvautumaan? Kertokaan rohkeasti kokemuksenne ja näkemyksenne! Kuppikuntalaisten propagandaan ja käännytysyrityksiä ei tällä kertaa toivota!

31

11328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuppiin tyytyväinen

      No minä käytin vain yösiteitä (Allways tai mitä milloinkin) ja vahinkoja tuppasi tapahtumaan vähän väliä. Ihan yhtä tyhjän kanssa olivat kun ei side vain riittänyt vuodolle. Olen pahoillani, mutta minä olen nykyään näitä kuppikuntalaisia, joiden propagandaa (?) ei tänne nyt sitten toivota. Haluaisin kysyä miksi ihmeessä tähän ei saisi vastata runsasvuotoinen nainen jos on saanut avun kuukupista? En ehtinyt kokeilla vaippoja kun päätin ensin kokeilla kuppia. Kupin kanssa nukun tavallinen päiväside housuissa eikä vahinkoja ole tapahtunut kertaakaan. Toki kuppi ehtii monasti täyttyä yön aikana ja falskaa sitten vähän, mutta niin vähän että side riittää hyvin varmistamaan ettei housuille tai sänkyyn mene mitään. Sen vaan halusin kysyä, että miksi pitää suhtautua noin negatiivisesti kuukuppiin? Suoja se on siinä missä muutkin ja auttanut monia naisia, mukaan lukien myös minua. Ei se nyt huono juttu voi olla, vaikka tässäkin ketjussa kuukuppi mainittaisiin. Joku nainen saattaa päättää kokeilla sitä ja löytää hyvin suojan. Samoin joku voi päättää kokeilla vaippaa öisin ja on sitten siihen tyytyväinen.

      • :/

        Itselläni on sama vaiva riesana..yöllä vuotaa etenkin toisena yönä aivan älyttömästi, ja mitä enempi liikkuu unissaan, sen enempi menee huonoista mini räteistä petaristakin läpi..ei kun vaan sellanen vihree sängyn suoja, mitä käytetään sairaalassakin leikkauksissa ym..se lakanan alle, tai sitten pari sellasta muovi/frotee vauvan hoito alusta perseen alle niin ei mene jatkuvaan lakanat ihan vereen..paras yöside on tenan super siteet, ja raimbowin yöside..tarpeeksi iso, ja varmuudeksi vielä siivekkeellinen päälle, niin se ei liiku heti paikaltaan..vuokkkosilla oli joskus sellasia, mutta nykysin niitä ei enää mistään meinaa löytää..ei edes libresset, ja alwayssit, riitä yöllä jos vuotaa kun seula!

        TSemppiä sinulle! :)


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        :/ kirjoitti:

        Itselläni on sama vaiva riesana..yöllä vuotaa etenkin toisena yönä aivan älyttömästi, ja mitä enempi liikkuu unissaan, sen enempi menee huonoista mini räteistä petaristakin läpi..ei kun vaan sellanen vihree sängyn suoja, mitä käytetään sairaalassakin leikkauksissa ym..se lakanan alle, tai sitten pari sellasta muovi/frotee vauvan hoito alusta perseen alle niin ei mene jatkuvaan lakanat ihan vereen..paras yöside on tenan super siteet, ja raimbowin yöside..tarpeeksi iso, ja varmuudeksi vielä siivekkeellinen päälle, niin se ei liiku heti paikaltaan..vuokkkosilla oli joskus sellasia, mutta nykysin niitä ei enää mistään meinaa löytää..ei edes libresset, ja alwayssit, riitä yöllä jos vuotaa kun seula!

        TSemppiä sinulle! :)

        Itse olen löytänyt runsaaseen vuotoon kuukautisalushousut jotka myös oikeasti ovat runsaaseen vuotoon. Löysin omani täältä https://wauzi.fi/tuote-avainsana/kuukautisalushousut/
        Ja ovat olleet ihan parhaat pitkiin aikoihin hankkimani tuotteet!


    • nykyinen niukkis

      Alkuun pitää heti sanoa, etten ole koskaan kärsinyt TODELLA runsaasta vuodosta. Joskus teininä/parikymppisenä oli runsaampaa vuotoa varsinkin kuukautisten alkupäivinä ja useina öinä sotkeutui alushousut ja lakanat. Sitten kun tutustuin tamppoonien käyttöohjeisiin, huomasin, että sitähän voi pitää 8 tuntia (ainakin Tampaxin ohjeessa luki näin), jotenka aloin kuukautisten ensimmäisinä öinä tekemään niin, että käytin sekä tamppoonia että yösidettä. Arkipäivisin kun yleensä en kahdeksaa tuntia enempää nukkunutkaan. Tämä konsti toimi minulla erittäin hyvin eli vaikka tamppooni olisikin mennyt läpimäräksi, yöside piti huolen lisäsuojasta. Tuli siis vain mieleen tarjota tätä konstia, mutta ehkä tamppooneista ei ole hyötyä, jos on erittäin runsas vuoto... selllaisesta ei ole kokemusta. Ja, sori, pitää vielä mainita että olen yli kolme vuotta ollut tyytyväinen kupin käyttäjä - vuotoni on nykyisin tosi niukkaa (e-pillerit...), joten en voi sanoa, käyttäisinkö kuppia jos kuukautiset olisivat runsaat.

      • KK

        Minä laitan yöksi AINA 2 isointa tamppoonia peräkkäin mitkä kaupasta vain löydän ja sitten paljon talouspaperia, pikkuhousut, käsipyyhe ja yö sortsit ja vielä 2 pyyhettä suojaamaan lakanat. Aamulla ei tule kiire vessaan kun pyyhe imee kaiken, mutta pikkuhousut ovat kyllä täynnä verta! Mutta ne sitten vaan pesuun ja itse suihkuun. Tampooneista ei tavallaan ole mitään hyötyä, mutta kyllä ne vähän hidastaa vuotoa. Minulla kuukautiset ovat ERITTÄIN runsaat! Ensimmäisenä päivänä pitää olla kotona, sillä tampooni pitää vaihtaa 5-10min välein. Koulussa olin kerran menkka päivänä, jouduin lähtemään tunnin jälkeen kotiin kun oli vain 7 tampoonia mukana. Toisena päivänä n. 15 minuutin välein ja kolmantena 20minuutin...
        Haluan johonkin leikkaukseen heti kun täytän 18! Vai voiko tämä olla joku sairaus ?


      • mökölkl
        KK kirjoitti:

        Minä laitan yöksi AINA 2 isointa tamppoonia peräkkäin mitkä kaupasta vain löydän ja sitten paljon talouspaperia, pikkuhousut, käsipyyhe ja yö sortsit ja vielä 2 pyyhettä suojaamaan lakanat. Aamulla ei tule kiire vessaan kun pyyhe imee kaiken, mutta pikkuhousut ovat kyllä täynnä verta! Mutta ne sitten vaan pesuun ja itse suihkuun. Tampooneista ei tavallaan ole mitään hyötyä, mutta kyllä ne vähän hidastaa vuotoa. Minulla kuukautiset ovat ERITTÄIN runsaat! Ensimmäisenä päivänä pitää olla kotona, sillä tampooni pitää vaihtaa 5-10min välein. Koulussa olin kerran menkka päivänä, jouduin lähtemään tunnin jälkeen kotiin kun oli vain 7 tampoonia mukana. Toisena päivänä n. 15 minuutin välein ja kolmantena 20minuutin...
        Haluan johonkin leikkaukseen heti kun täytän 18! Vai voiko tämä olla joku sairaus ?

        No huh, ainakin aika iso anemian riski on olemassa. Kannattaisi kyllä selvittää, voisiko tuolle asialle tehdä jotakin. Minullakin oli kyllä nuorempana aika runsaat menkat, muttei mitään tuollaista... (Ja silti tuli anemia, jonka kanssa saikin sitten tapella vuosia..)


      • apua löytyy.
        KK kirjoitti:

        Minä laitan yöksi AINA 2 isointa tamppoonia peräkkäin mitkä kaupasta vain löydän ja sitten paljon talouspaperia, pikkuhousut, käsipyyhe ja yö sortsit ja vielä 2 pyyhettä suojaamaan lakanat. Aamulla ei tule kiire vessaan kun pyyhe imee kaiken, mutta pikkuhousut ovat kyllä täynnä verta! Mutta ne sitten vaan pesuun ja itse suihkuun. Tampooneista ei tavallaan ole mitään hyötyä, mutta kyllä ne vähän hidastaa vuotoa. Minulla kuukautiset ovat ERITTÄIN runsaat! Ensimmäisenä päivänä pitää olla kotona, sillä tampooni pitää vaihtaa 5-10min välein. Koulussa olin kerran menkka päivänä, jouduin lähtemään tunnin jälkeen kotiin kun oli vain 7 tampoonia mukana. Toisena päivänä n. 15 minuutin välein ja kolmantena 20minuutin...
        Haluan johonkin leikkaukseen heti kun täytän 18! Vai voiko tämä olla joku sairaus ?

        Kyllä kannattaa nyt välittömästi tilata lääkäriaika ja alkaa selvitellä asiaa. Tuollainen vuotaminen ei tosiaan ole normaalin rajoissa ja sitä pitää ilman muuta rajoittaa jotenkin, muuten tosiaan anemia uhkaa aivan varmasti. Vuodon suitsimiseen on monia keinoja, joista voitte lääkärin kanssa keskustella. Hoida ihmeessä asia kuntoon terveytesi ja yleisen elämänlaadun takia.


    • buhahahahahah

      Ite tein joskus niin et laitoin yösiteen ja sit jatkoin sitä edestä ja takaa toisilla siteillä..Mut kuukautiskivut oli niin sairaita ja vuoto oli niin rasittavaa et haittas elämää niin hankin e-pillerit ja vuoto väheni ja nykyään käytän tamppoonia kun siteet on inhottavan tuntusia. Ihanku ei olis menkkoja ollenkaan.

    • tietämätön?

      Ite kans kans teen niin, että laitan pari sidettä peräkkäin yöksi ja on toiminut ihan hyvin, mutta joskus tulee ohi, yksi kysymys, että voiko olla jotain haittavaikutuksia tuosta että käyttää kahta sidettä yhtäaikaa, peräkkäin laitettuna?

      • runsaat myös..

        Mitä tarkotat tuolla et voiko olla haittaa kahdesta paräkkäisestä siteestä? Ei nyt kyllä muuta haittaa tule mieleen kun ehkä hikoat enemmän ja voi altistaa tulehduksille. Itsellä kans todella runsaat kuukautiset etten pysty minnekkän menemääm muutamana ekana vuotopäivänä ja lisäksi karmivat kivut. Käytän yötä päivää kahta sidettä peräkkäin ja saan silti vähä väliä vessassa käydä vaihtaa. Sitten kun vielä kiertoni on epäsäänöllisen/säännöllinen elikkäs kuukautiset tulevat miten sattuu välillä niin rajoittaa elämää aikasta lailla. Ei paljoa voi elämää eteenpäin suunnitella silloin kun tietää et kuukautisten pitäisi alkaa. Tosi v...mäinen vaivahan tää on.

        Nytkin kuukautiset kohta 3vk myöhässä ja alkaa jo kyrsiä aikasta lailla..oon tehnyt kolmisen raskaustestiäkin. negatiivisia ovat olleet. sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa ja joskus kun arvot ovat koholla niin voi sekottaa kuukautiset. Varmaan mentävä kilppariverkokeseen ens viikolla varmistaa asia jos sen takia ois kuukautiset sit sekasin. Moni ei ymmärrä tätä vaivaa koska heillä ei ole kuukautiskipuja ja vuoto todella niukkaa miten voi elämään paljon kuukautiset vaikuttaa. Sitä on vaan jotenkin koitettava pärjätä tän vaivan kaa.


    • tyytyväinen!!!

      Tiedän, että alkuperäinen tästä ehkä hermostuu, mutta jos et ole jo kokeillut niin kokeile ihmeessä sitä kuukautiskuppia! Se auttaa tosi paljon kun kerää kuitenkin aikamoisen määrän verta verrattuna siteisiin. Toki sen kanssa joutuu käyttämään myös sidettä jos on runsaat kuukautiset, mutta mulla on ainakin parantanut kuukautisten aikana elämänlaatua aivan huimasti!

    • eddg

      Jos Niina_hoitaja on oikeasti hoitaja, miten ei ole keksinyt käydä gynekologilla hakemassa apua liian runsaisiin vuotoihin?

    • menskut

      froteepyyhe on kans hyvä suoja ja siihen päälle uimapuku pysyy paikallaan ja suojaa kans kokeilkaapas

    • mariah..

      Heippa!

      Minä myös sairaanhoitaja ja runsasvuotoinen... Oon joskus koittanu töistä tenan "kouruvaippoja", tosi hyvän suojan saa niillä! Ei tuu mtn ohivuotoja, eikä tarvi juosta koko yötä vessassa. :)

    • kotex

      Ostin jenkeistä Always maxi extra heavy siteitä. 38cm pitkiä silleen, et peppuosa leivää kans leveäksi. Ei tarvi muuta ja istuu paljon paremmin kuin pissavaippa.

      Olin tilaamassa niitä ebayn kautta kun vastaan tuli kotex 41cm ohut yöside leveällä pyllyosalla, odottelen vielä saapuvaksi.

    • WTF__________

      Käyttäkää pyyheliinaa ?

      Mä en ainakaan käytä vaippaa ennen kuin vanhainkodissa....

    • es

      mä en käytä vielä niin paljon mitään suojaa oikein kun vaan siteitä!

    • pikkumyy

      Kuukuppi on paras suoja yöllä.Ite aluksi epäröin sitä mut oon ollu tosi tyytyväinen siihen... Se vaan vaatii alussa pientä harjottelua.

      • Krooninen ohivuotaja

        Voisivat kehittää sellaisia lahkeellisia suojapöksyjä, jotka eivät päästä verta pisaraakaan ulos. Ehkä ne olisivat sitten kokonaan terveyssidemateriaalia. Monenkokoisia / hyvin venyviä niiden pitäisi myös olla, ei siis vain "normikoolle" 38 - 44.


      • Anonyymi

        Ei oo


    • BloodyHell

      Tämä on jo vanha keskustelu, mutta laitan oman kommenttini kuitenkin. Minulla on aina ollut runsaat kuukautiset. Olen nyt 25-vuotias ja söin vuosikausia e-pillereitä, jolloin kuukautiseni olivat kohtuulliset. Söin hetken myös keltarauhashormoni pillereita, jolloin kuukautiseni jäivät pois kokonaan. En kuitenkaan halunnut jatkaa pillereiden syömistä, sillä ne turvottivat ja en halunnut enää altistaa itseäni hormooneille. Lopetettuani pillerit kuukautiseni palasivat hyvin runsaina. Varsinkin pari ensimmäistä päivää ovat todella runsaat.

      Päivälläkään ei enää riitä muutaman tunnin välein vaihdettava maxi yöside, vaan olen joutunut käyttämään ensimmäisinä vuotopäivinä päivin öin Tena Lady Maxi Night suojia (aika vaippojahan nuo ovat).

      Täällä on paljon puhuttu lääkärille menemisestä runsaiden vuotojen takia. Itse olen lääkärissä näistä asioista maininnut ja ongelmaahan ei vuodon suhteen ollut kun söin pillereitä. En usko, että lääkäreillä on tarjota runsaisiin vuotoihin mitään ei-hormonaalista hoitoa. Leikkaushoidokin kuulostaa jo melko radikaalilta. Pitää vain koittaa huolehtia raudan saannista.

      Tsemppiä kaikille runsaitssen vuotojenne kanssa!

    • elämä jatkuu

      Mulla on aina ollut yksi, joskus kaksikin todella runsasta vuotopäivää...jos pitää lähteä johonkin, ota yleensä pari ketoriinia jotka vähentävät vuotoa n 5-7 tunniksi, mutta sen jälkeen onkin hyytymiä ja lorahduksia pitkään...
      Pahimpina vuotoaikoina menee isoimpia yö-alwayseja 5-10 min välein. Onneksi runsasta vuotoa ei kestä pitkään.

      harmittaa vaan että olen ollut niin tyhmä etten ole aiemmin käynyt lääkärissä...koska viime syksynä todettiin vakava anemia ja sain reseptin hormoonikierukkaan...
      Väsymys on vaivannut aina, mutta olen pistänyt sen suuren perheen ja kiireisen elämän syyksi...

    • typy921

      Hei onko normalia jos menkat kestää 2-3 päivää ja joskus menkkojen jälkeen on 2-3 päivää tiputus vuotoa? ja ettei öisin tule juurikaan verta?

    • mmmmmmmmmmm

      Loistava ketju, paljon kiitoksia aloittajalle! Minulla kuukautisten kahtena ekana päivänä yöside käytössä ja vaihto tunnin välein. Öisin käytän lasten vaippoja.

      Ennen lapsia, jolloin kukautiset olivat myös runsaat, muttei mitään tällaista kuin nyt, käytin kuukuppia ja pidin siitä kovin. Nyt kolmen lapsen jälkeen ja näillä vuotomäärillä kuukuppi ja tamponit ovat vitsi. Pelkästään kuukupin tyhjentämisen aikana tulleen vuodon/sotkun hallinta on hankalaa.

      Aloitan kaksi päivää ennen kuukautisia ottamaan maksimiannoksen buranaa. Se vähentää vuodon määrää ja ehkäisee migreeniä tehokkaasti. Jatkan lääkitystä kahden ekan vuotopäivän ajan.

      Nyt olen hakeutumassa tutkimuksiin kilpirauhasen vajaatoiminnan epäilyn vuoksi.

    • Anonyymi

      ostin viikonloppuna ekat tenapöksyt ja löysin nyt tämän ketjun, että suaattaapi toimia.

    • Anonyymi

      samat ongelmat mutta kun laitatin hormoonikierukan niin vuodot, kauheat kivut ja hermostuneisuus loppu kuin seinään ja elämä tuli erittäin hyväksi. Sai uida, nukkua yönsä ja harrastaa seksiä koska vaan eikä tullut ylimääräistä pyykkiä.
      NOBEL-palkinnon ansaitsisi hän joka keksi hormonikierukan HURRAA

      • Anonyymi

        Tässä täytyy muistaa ettei ehkäisymenetelmät toimi kaikilla samallalailla😂


    • Anonyymi

      Olet ainutlaatuinen mies tässä kylässä; sinulla on kuukautiset ja rajaton mielenkiinto menstruaatioihin.
      Onnea!

    • Anonyymi

      Kaikkein imukykyisin tamponi ja suurin yöside riittää melkein koko yöksi. Yöllä juoksujalkaa vaihtamaan tai sänky/lttia on kaemeassa sotkussa

      • Anonyymi

        Niin vuodot kuin vaivatkin on täysin yksilöllisiä,jos ei lääkäri löydä mitään vikaa ei hän voi auttaa vuodoissakaan.
        kierukat sun muut on ihan yksilöllisiä käykö vai ei,samoin suojat toisella toienn side ok toisellaei vaippakaan ole hyvä.
        Kaikki riippuu kaikesta,sen huomaatte kun tarpeeksi elätte.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe