Onko todella niin hyvää hommaa, rahallisesti työolosuhteet, koska kuskit pysyy firmoissa.
Kun erikoiskuljetuksia ajavat firmat ei hae kuskeja.
Vai täytyykö olla suhteita päästäkseen kuskiksi esim Havatorille tai Nurmiselle tai jollekin muulle?
Erikoiskuljetukset
26
12250
Vastaukset
- Draivari
Ennen kuin luotetaan kuskattavaksi satojen tonnien painoisia, nykyjään painavempiakin ylisuuria kuljetuksia täytyy olla myös kunnon kokemus raskaassa liikenteessä. Täytyy myös olla näyttöä että hommat hoituu. Ei siinä suhteet ratkaise vaan ammattitaito.
- Max.
niillä kavereilla onkin sitä ammattitaitoa, koska ne ei ole jatkuvasti autojensa kanssa metsähallituksen puolella rasvausasennossa.
- Tillikuski Hgistä
Vai ei suhteet ratkaise? Minä olen nähnyt useamman kuljetusliikkeiden omistajien jälkikasvua (tyttäriä kuin poikia) iältään alle 20v kuljetuksissa mukana.. Miten niillä voi olla muka vuodessa tai kahdessa kertynyt kokemusta, että ovat parhaita hakijoista vai onko sittenkin sukulaissuhteet ne tärkein kriiteeri erik kuljetushommiin ?!!
- Kalle Kapitaali
Tillikuski Hgistä kirjoitti:
Vai ei suhteet ratkaise? Minä olen nähnyt useamman kuljetusliikkeiden omistajien jälkikasvua (tyttäriä kuin poikia) iältään alle 20v kuljetuksissa mukana.. Miten niillä voi olla muka vuodessa tai kahdessa kertynyt kokemusta, että ovat parhaita hakijoista vai onko sittenkin sukulaissuhteet ne tärkein kriiteeri erik kuljetushommiin ?!!
Voi itku Pate, etkös ymmärrä etteä tulevat omistajat tutustuvat tulevaan työhönsä. Menee aina ohitse persvako Ranesta joka vaan tekee tuhoa, ei tulosta.
- kilonainer
Kyllä se on niin että sinne ei palkanmaksaja enää harjoittelijoita tai muuten tuntemattomia ilman suosituksia ota. Yleensäkin kuljetussuoritteesta riippumatta hyvät paikat täytetään ilman ensimmäistäkään julkista ilmoitusta. Jos et ek-julleja tunne, hakeudu ekl-kurssille. Pääsetpä ainakin saattoreissuilla kuulemaan tarinoita 100-metrisistä rumpukuljetuksista sekä siitä mitenkä perkeleesti se 400-tonninen muuntaja painoikaan.
Mollin sivuilla pyörii ne samat ilmoitukset. Miksi?- Kiinnostais
ajattelinkin, et täytyy olla suhteita eli tuttuja jo sisällä, jotta kyseisiin firmoihin pääsis.
Mollin sivuilla pyörii samat siksi, koska maksavat palkan läpitunteina tai kilometrien mukaan, eikä kukaan täysjärkinen lähde tuolla palkkauksella töihin.
Eikä se tess;in vaatimuskaan hääppönen ole, parikymmentä vuotta kokemusta niin saa jotain 13 ekee suunnilleen tunti.
Ei mikään ihme, jos kuskeista tulee vielä puutetta.
- Kantatie
Eipä taida hääppöstä tuokaan ajo olla koska näyttää olevan virolaisia ja puolalaisia eninmäkseen ajamassa. Ja niillehän ei kunnon korvausta täydy maksaa jollei jää siitä kiinni
- lavettikuski myös
Jaa, minä kun luulin , että on yksi niistä harvoista lajeista joissa niirtä ei vielä löydy. Henkilökohtaisesti en ole nähnyt vielä yhtään virolaista, polakkia, tai ryssykkää suomenkilvillä varustetussa lavetinvetäjässä. Jollain tietty voi olla parempaa tietoa.
- Ihmettelijät
Jos olet lavettikuski, niin mikset vastaa aloittajan kysymykseen palkkauksestasi?
- lavettikuski
Palkkaus on kohdallaan.(Tosin en pysty sanoon kuin omasta puolestani). Lähtö reilusti yli TES:sin. Prosenttitunnit, ilta-,yö-,vkl-, jne. lisät juuri niinkuin kuuluu ja tunteja saa tehdä niin paljon kuin vaan lain puitteissa mahdollista. Ja jos suostuu työtehtäviä vaihtelemaan, niin saa tehdä enemmänkin.
Mutta työhön joutuu sitoutumaan sitten ihan toisella tavalla ja osaaminen on oltava todellista, eikä mitään Essonbaari kehuskeluja. Jos kykenet omatoimisesti ajamaan kyytiin ja kuljetusasentoon kaivinkoneita, pyöräkoneita, junttaneita, murskia, kaivoskoneita, seuloja, nostureita jne. jne ja tunnet hydraulilavetit HYVIN, niin eikun tervetuloa. Ja tietysti olisi tunnettava alustavasti Suomen korkean reitistöt ja Y80/Y120 painoreitit. Etua olisi jos tuntee myös Pohjoismaiden ja Baltian EKL säädöksiä. - Mietinpä vaan
lavettikuski kirjoitti:
Palkkaus on kohdallaan.(Tosin en pysty sanoon kuin omasta puolestani). Lähtö reilusti yli TES:sin. Prosenttitunnit, ilta-,yö-,vkl-, jne. lisät juuri niinkuin kuuluu ja tunteja saa tehdä niin paljon kuin vaan lain puitteissa mahdollista. Ja jos suostuu työtehtäviä vaihtelemaan, niin saa tehdä enemmänkin.
Mutta työhön joutuu sitoutumaan sitten ihan toisella tavalla ja osaaminen on oltava todellista, eikä mitään Essonbaari kehuskeluja. Jos kykenet omatoimisesti ajamaan kyytiin ja kuljetusasentoon kaivinkoneita, pyöräkoneita, junttaneita, murskia, kaivoskoneita, seuloja, nostureita jne. jne ja tunnet hydraulilavetit HYVIN, niin eikun tervetuloa. Ja tietysti olisi tunnettava alustavasti Suomen korkean reitistöt ja Y80/Y120 painoreitit. Etua olisi jos tuntee myös Pohjoismaiden ja Baltian EKL säädöksiä.Mikähän se reilusti yli TES:sin on?
- Koitappa kerran viel
Viime perjantaina tuli erikoiskuljetus vastaan ja taas oli yksi KAMIKAZE ek ohjaaja etuautona.Ei kai niillä ek ohjaajilla vieläkään ole lupa ajaa vastaantulevien kaistalla kohti?Vielä tulee se päivä jolloin joku ei väistäkään sitä RANSPORTERILLA tai HICELLA ajavaa teiden valtiasta päin vaan läsähtää nenuun!Koittakaa keksiä jotain tehokasta jolla varottaa tulevan kuljetuksen leveydestä muutenkin kuin kohti ajamalla!Ei tarvii kovin paljon keksiä nyky dikitekniikan aikana.Laitetaan sellainen digitaulu keulaaan jossa lukee SELVÄSTI kuljetuksen leveys!
- pihgiodhio
Voi WW mikä pelle vaahtoaa. Pidä vaan oikeuksistasi kiinni ja etuauto väistää viime tipassa. Se 7m leveä peltimöykky ei sitten enää pystykään väistämään mutta suahan se ei siellä pilvenreunalla enää murehduta
- tukkirekka
Jesus, mitä vatipäitä, sekö sua ketuttaa, jos etuautio tulee vastaan ja koittaa näyttää missä ek-kuljetus kulkee, minusta ainakin hyvä juttu, niin tietää varautua pysähtymään, koska kuitenkin sadanmetrin jälkeen matka loppuu, jollei ymmärrä väistää.
- Vilkku katolla
Se tehokas keino on jo keksitty!!
Ajetaan sillä linjalla vastaantulevien kaistaa minkä kuljetus TARVII!!
Koettakaa,ny vaan hyväksyä se tosi seikka,että olemme siellä VAROITTAMASSA!! muusta liikenteestä poikkeavasta kuljetuksesta,eli teidän turvallisuuden takia laki meidät on sinne MÄÄRÄNNYT!!
Ja siitä johtuen MEILLÄ!! on lain suomat VALTUUDET!! ja OIKEUDET!! MÄÄRÄTÄ!! ja OHJATA!! muuta liikennettä,että erikoiskuljetuksesta aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa ja vaaraa muulle liikenteelle.
Pieni vinkki ensi tapaamisellemme!!
-Vauhti POIS!!
-Siirry mahdollisimman lähelle oikeaa reunaa!!
-Valot parkki asentoon
-ODOTA lisä ohjeita ja/tai,että kuljetus on sinut ohittanut!!
-Jatka matkaasi ja laita ajovaot päälle.
Näin helppoa se olisi,jos sen vaan kaikki oivaltaisi..... Kiitos jo etukäteen yhteistyöstä ja mukavia kesäpäiviä kaikille. - mopo18
tukkirekka kirjoitti:
Jesus, mitä vatipäitä, sekö sua ketuttaa, jos etuautio tulee vastaan ja koittaa näyttää missä ek-kuljetus kulkee, minusta ainakin hyvä juttu, niin tietää varautua pysähtymään, koska kuitenkin sadanmetrin jälkeen matka loppuu, jollei ymmärrä väistää.
Hyvä että rekkoja varoitetaan (lällärillä) mutta jos tulet moottoripyörällä vastaan niin avot.. pellolle ohjataan. Eiköhän se 7m kuljetuksen huomaakin ilman että tarvii päin ajaa.. humalaiset toki erikseen.
- ehkä tuleva etuauto!
Kuinka paljon kilometri korvaukset nykyään on ja muutenkin palkkiot saatto/etuautoilla? Kannattaako ekl kurssia suorittaa??
- Vilkku katolla
Korvaukset on hyvinkin vaihtelevia,riippuen EKL-ohjaajan kokemuksesta,statuksesta,kalustosta ja tehdyn työn toimen kuvasta.
Lähtökohta kuitenki on että työllä pitää itsensä pystyä elättämään!!
Tällä hetkellä tuntuu olevan lievää ylitarjontaa markkinoilla,mutta kuka tietää mikä on tilanne puolen,saati vuoden kuluttua?!
Tutustu alaan,ennen suht kallista kurssia ja oheis kursseja ja siihen kuluvaa aikaa,sillä totuus on tod.näk. hyvinkin paljon raadollisempi,kuin mielikuvat antaa ymmärtää...
Jo,pelkät apuvälineet ja turvavarusteet (Turva vaatetus lk3,kesään sateen ja Talven aikaan,Tikkari,Saittakeppi,lankojen nostimet,mittaus välineet) maksaa lisää tonneja!!
Autoon lähtöhinnan jälkeen tulee,jopa viikkojen/tonnien lisäinvestoinnit (Varoitustaulu,majakat,työvaloja lisä akkuja ja lämmittimiä ja niille toimivat sähköt) ,että voi työnsä aloittaa siinä,sitä on kynnystä kavuttavaksi.
En yritä lannistaa,vain antaa reaalisen kuvan mitä tuleman pitää!!
Jos vielä Budjetoinnin jälkeen olet mieltä,että sinustakin Pätevä EKL-ohjaaja tulee,niin minun puolesta Tervetuloa,vaan!!
Ps. Joukkomme ikääntyy hyvää vauhtia,niinkuin koko kuljetusala yleensäkkin,joten jos ny ei kannata lähteä on tilanne takuulla lähitulevaisuudessa toisenlainen!!
- r500
Kaksi kertaa tullut saattoauto vastaan LEVEÄ KULJETUS kilpi pystyssä.
Olen hiljentänyt ja odotellut,normaali liikennettä pelkästään on tullut vastaan.
Tästä lähin HILJENNÄN VASTA kun näen ERIKOISKULJETUKSEN.
PELLET ei enää KOMENTELE:Huolellisuutta sinnekinpuolelle!!!!!- Vilkku katolla
Ei ne Varoitusautot turhaan kilpi pystys ajele,tai ajelee esim. tarkastaessaan paikkoja,mut silloin ei valo pala,eikä vilkut lätkytä...
Tosi on,että noinkin kokenu kuljettaja,kuin nimimerkki r500 saattaa tuntea,ettei se leveydeltään pelkkä 3puolikas ole "erikoiskuljetuksen" mittainen,mutta LAKI on laki ja meidän pitää siellä varoittamas olla!!
Asenetta vaaditaan molemminpuolin tuulilasia,eikä täällä herkkä uskosille uhoilu ainakaan tilannetta paranna...
Lisää vinkkejä taas joskus kohdatessa!!
Varoitus autojen MÄÄRÄ kertoo jo paljon sen kuljetuksen koosta!!!
Yksi auto omalla kaistallaan kiltisti ajellen,ei yleensä vaadi vastaan tulijalta muita toimenpiteitä,kuin yleistä malttia ja rauhallisuutta liikenteessä.
Varoitus auto keskellä tietä vastaan tullessa jo pitäisi antaa ymmärtää,että kohdatessa tulee ahdasta!!
Eikä se,että juuri siinä teidän kodalla on tietä hehtaari tolkulla tarkoita,että tilanne olisi sama 300metrin kuluttua!!
2/useampi varoitus auto Takaa,että teidän kaistalla ollaan ja yleensä kohtaaminen vaatii jo tarkkaavaisuutta kohdatessa!!
-Eli,kun olette hiljentäneet vauhtia ja valmiita pysähtyyn pitäisi muistaa myös katsoa kokonais tilanne siinä tien leveydessä!!
-Saisinpa euron jokaisesta muuten hyvin toimineesta vastaantulijasta joka on sitte pysähtyny juurikin sen meidän puolella olevan liikennemerkin tai valotolpan kohdalle!!
Silloin se aina harmittaa,kun joutuu taas kerran ottaan vauhdin pois kuljetukselta ja yrittää saada jo pysähtyneen kanssa autoilijan liikkumaan, vielä lisää ja sitten kuitenki pysähtyä uudestaan,ei mene jokaisen ymmärrykseen,ei!!
Sitten on vielä ne "Kunigas" autoilijat joihin r500 itsensä juuri lisäsi listalle,Paskat minä muista,minä,minä,minä asenne on valitettavan yleistä
Eli ei se ole aina.niin kivaa olla "paimentamassa" mielestään Täydellisiä kuljettajia,joilla omasta mielestään on kaikkivaltiaan valta ja oikeus omistaa tiet omaan käyttöönsä..
Maltti ja järjen käyttö on sallittua ja jopa toivottavaa!!
Muistutan vielä uudestaan,ETTEMME ole siellä TURHAN TAKIA!!
- r500
En ole sen enempää kuningas kuin kilpi pystyssä ajava varoitusauto joka
on UNOHTANUT SEN kilven tai EI VÄLITÄ laskea sitä alas.
Paskat nekään välitti MUISTA kun ylimielisesti ajoivat kilpi pystyssä
ja takana tuli henkilöautoja ja normaalileveystä kuorma-autoa.
AINA hiljennän ja väistän kun näen että ERIKOISKULJETUS on tulossa.
ASENNETTA kilven käyttöön.Tie kuuluu kaikille!- Vilkku katolla
Jahas,että sellainen Tapaus?!?
No ensinmäiseksi tuli mieleen,että lukiko siinä kyltissä oikeasti LEVEÄ! kuljetus,ettei kuitenkaan Esim. PITKÄ tai KORKEA KULJETUS?!
Samat raamit ja sama teksti muoto saattaa aiheuttaa sekaannusta pikaisesti vastaan tulevan mielessä!!
Eikä,se ohittelevien autojen peräs pitäminen oo aina,niin helppoa,kuin luulisi!! monesti varsinkin "pienempien" Erikoiskuljetusten kanssa ei ole edes tarpeellista pitää muuta nopeampaa liikennettä takana jumissa,joten välimatkat
VAROITUS AUTON ja itse kuljetuksen kanssa saattaa venyä,jopa kilometrien pituisiksi
Jos kyseessä oli,joko PITKÄ tai KORKEA kuljetus saattaa/on Pakko ns.normaalitie osuuksilla itse yhdistelmä olla ilman varoittavia vilkkuvaloja,eikä se tietenkää tarvitse leveydestä varoittavia ylileveen valoja,jotka eroittuu muiden valojen seasta hyvinkin helposti!!
Jos näin on ollut on hyvinkin mahdollista,ettei se varoitusta vaativa kuljetus ole muusta liikenteestä eroittunut?!
Pahoittelen syvästi kolleegan aiheuttamaa mielipahaa sinulle,mutta tietenki on kyseessä saattanut olla,myös ihan arkinen talven aiheuttama Vika/Ongelma,joka on pakoittanut EKL-Ohjaajan jättämään taulun ylös?! Tapausta,sen tarkemmin tuntemati ovat kommenttini pelkkää spekulaatiota,mutta mielenkiinnosta sekä alamme arvostuksen kannalta olisin mielelläni lukenut lisää yksityiskohtia....
Oliko Kilvessä Varmasti LEVEÄ KULJETUS teksti?
Oliko kyseinen kyltti valaistu?
Oliko Majakat päällä ko. EKL-Ohjaajan autossa?
Oliko EKL-Ohjaajan ajotapa sellainen,että hänellä olisi kiire jonnekkin?!
Jos Näihin kysymyksiin saisin selkoa,saatan jopa pystyä kommentoimaan kolleegankin toimintaa ja ennenkaikkea,jos myös totean ko. toiminta tavan yleistä tapaamme toimia,erillaiseksi,yritän ilmanmuuta poistaa moisen "Häirikkö" käyttäytyjän joukoistamme!! Joko valistuksen tai yleisen mielipiteen voimin!!
Toistan yhä-edelleen itseäni!!
EMME OLE TIELLÄ TURHAN TAKIA!!
Ja kokeneemmat meistä osaa ihan oikeasti ajatella,sitä YHTEISTÄ etua,että olemisemme tiellä tuottaisi MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN!! ristiriitaa ja varsinkin vaara tilanteita liikenteessä!!
Kompromisseja,kompromissien perään kokoajan... kilometri,kilometriltä suunnitelmaa yhteisen edun puitteissa!!
Arvostelu alaa tuntemattomalle on helppoa!!
Oma näkemys tilanteesta,mikä ei TODELLAKAAN pidä sisällään kaikkea huomioon otettavaa,saattaa meidät todella eriarvoiseen asemaan ja siksi juuri olen yrittänyt täälläkin palstoiilla Suomentaa näkökohtia Kuljettajan silmin!!
Mielelläni lukisin muitakin alaamme kohdistuvista epätietoisuusista,sillä oma "lehmä" on ojassa aina,kun tulee ristiriita tilanteita,eikä osaa välttämäti asettaa itseään(enään) toista näkökulmaa katsovan asemaan....
Liukkaita risteyksiä ja huonoja mäkilähtöjä odotellessa....
Kohdatessamme!!
-Vauhti POIS!!
-Siirry mahdollisimman lähelle oikeaa reunaa!!
-Valmistaudu PYSÄHTYMÄÄN!!
-Valot parkki asentoon
-ODOTA lisä ohjeita ja/tai,että kuljetus on sinut ohittanut!!
-Jatka matkaasi ja laita ajovalot päälle.
Näin helppoa se olisi,jos sen vaan kaikki oivaltaisi..... - äänestä kuulee.....
Vilkku katolla kirjoitti:
Jahas,että sellainen Tapaus?!?
No ensinmäiseksi tuli mieleen,että lukiko siinä kyltissä oikeasti LEVEÄ! kuljetus,ettei kuitenkaan Esim. PITKÄ tai KORKEA KULJETUS?!
Samat raamit ja sama teksti muoto saattaa aiheuttaa sekaannusta pikaisesti vastaan tulevan mielessä!!
Eikä,se ohittelevien autojen peräs pitäminen oo aina,niin helppoa,kuin luulisi!! monesti varsinkin "pienempien" Erikoiskuljetusten kanssa ei ole edes tarpeellista pitää muuta nopeampaa liikennettä takana jumissa,joten välimatkat
VAROITUS AUTON ja itse kuljetuksen kanssa saattaa venyä,jopa kilometrien pituisiksi
Jos kyseessä oli,joko PITKÄ tai KORKEA kuljetus saattaa/on Pakko ns.normaalitie osuuksilla itse yhdistelmä olla ilman varoittavia vilkkuvaloja,eikä se tietenkää tarvitse leveydestä varoittavia ylileveen valoja,jotka eroittuu muiden valojen seasta hyvinkin helposti!!
Jos näin on ollut on hyvinkin mahdollista,ettei se varoitusta vaativa kuljetus ole muusta liikenteestä eroittunut?!
Pahoittelen syvästi kolleegan aiheuttamaa mielipahaa sinulle,mutta tietenki on kyseessä saattanut olla,myös ihan arkinen talven aiheuttama Vika/Ongelma,joka on pakoittanut EKL-Ohjaajan jättämään taulun ylös?! Tapausta,sen tarkemmin tuntemati ovat kommenttini pelkkää spekulaatiota,mutta mielenkiinnosta sekä alamme arvostuksen kannalta olisin mielelläni lukenut lisää yksityiskohtia....
Oliko Kilvessä Varmasti LEVEÄ KULJETUS teksti?
Oliko kyseinen kyltti valaistu?
Oliko Majakat päällä ko. EKL-Ohjaajan autossa?
Oliko EKL-Ohjaajan ajotapa sellainen,että hänellä olisi kiire jonnekkin?!
Jos Näihin kysymyksiin saisin selkoa,saatan jopa pystyä kommentoimaan kolleegankin toimintaa ja ennenkaikkea,jos myös totean ko. toiminta tavan yleistä tapaamme toimia,erillaiseksi,yritän ilmanmuuta poistaa moisen "Häirikkö" käyttäytyjän joukoistamme!! Joko valistuksen tai yleisen mielipiteen voimin!!
Toistan yhä-edelleen itseäni!!
EMME OLE TIELLÄ TURHAN TAKIA!!
Ja kokeneemmat meistä osaa ihan oikeasti ajatella,sitä YHTEISTÄ etua,että olemisemme tiellä tuottaisi MAHDOLLISIMMAN VÄHÄN!! ristiriitaa ja varsinkin vaara tilanteita liikenteessä!!
Kompromisseja,kompromissien perään kokoajan... kilometri,kilometriltä suunnitelmaa yhteisen edun puitteissa!!
Arvostelu alaa tuntemattomalle on helppoa!!
Oma näkemys tilanteesta,mikä ei TODELLAKAAN pidä sisällään kaikkea huomioon otettavaa,saattaa meidät todella eriarvoiseen asemaan ja siksi juuri olen yrittänyt täälläkin palstoiilla Suomentaa näkökohtia Kuljettajan silmin!!
Mielelläni lukisin muitakin alaamme kohdistuvista epätietoisuusista,sillä oma "lehmä" on ojassa aina,kun tulee ristiriita tilanteita,eikä osaa välttämäti asettaa itseään(enään) toista näkökulmaa katsovan asemaan....
Liukkaita risteyksiä ja huonoja mäkilähtöjä odotellessa....
Kohdatessamme!!
-Vauhti POIS!!
-Siirry mahdollisimman lähelle oikeaa reunaa!!
-Valmistaudu PYSÄHTYMÄÄN!!
-Valot parkki asentoon
-ODOTA lisä ohjeita ja/tai,että kuljetus on sinut ohittanut!!
-Jatka matkaasi ja laita ajovalot päälle.
Näin helppoa se olisi,jos sen vaan kaikki oivaltaisi.....Keke on legendaarinen EKL-Ohjaaja.Tarinaa tulee tilanteesta ja vähän vierresstäkin.
- Vilkku katolla
äänestä kuulee..... kirjoitti:
Keke on legendaarinen EKL-Ohjaaja.Tarinaa tulee tilanteesta ja vähän vierresstäkin.
Jos meinaat,että mulla on Keken/ Keke Kakkosen?! ääni,niin joudun tuottaan pettymyksen!!
Keikkaa oon,kyl molempien kans heittäny molemminpuolin Itärajaa ja toisen kans aina Aasiaa myöten.... Ja myönnän,että ei käy matka tylsäksi,ainakaan juttujen puutteen myötä!!
Terveiset,vaan Kolleegoille itärajan tuntumaan,jos näillä sivuilla käytte!
- jepjep
voi olla tyhmäkin kysymys mutta täytyykö saattoauton kuljettajalla olla aina kurssit käytynä vai saako kapeampia saattaa ilman kursseja?
- Asioita seraava
Havator,Nurminen ja Silvasti tuskin ilmoittelee kuljettajien paikoista.Täyttyvät sisäisen tiedon kautta hyviä yhtiöitä kun ovat. Nostokonepalvelu/R.Nieminen hakee mollissa useasti ja myös joskus sanomalehdissä.Tampereen toimipiste tälläkin hetkellä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842058- 1011367
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1431165Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249846- 61818
- 59811