TODELLINEN tietoturvaongelma

http://keskustelu.suomi24.fi/node/9683417

Aika niljakasta meinikiä näillä lasten "turvallisuudesta" huolehtijoilla, näyttää jotkut käyttävän lasten "suojelua netissä" tekosyynä päästäkseen itse toteuttamaan omia sairaita perverssioitaan.

6

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nettiviisas

      Hei!

      Esto- ja suodatinohjelmat ovat kinkkinen kysymys. Netissä on paljon sellaista, mikä ei sovi lasten silmille ja voi jopa olla lapsen kehitykselle haitallista. Netin sisältöjä ei voi luokitella samaan tapaan kuin elokuvia ja kaupoissa myytäviä digitaalisia pelejä, joten vanhempien on hankala tietää, mikä sopii juuri hänen lapselleen ja mikä ei. Siksi ymmärrän hyvin esto- ja suodatinohejmien käytön perheen pienimpien kohdalla.

      Vanhempien olisi hyvä muistaa, että esto-ohjelmat eivät ole täydellisiä. Ne saattavat estää pääsyn monille hyödyllisillekin sivuille, eivätkä edes suodata sataprosenttisesti sitä, mitä lupaavat. Osaava lapsi voi löytää keinon kiertää asetetut estot.

      Lapsen ja vanhemman välisen luottamuksen kannalta on kuitenkin parempi puhua avoimesti netistä kuin asentaa esto-ohjelma salaa. Esto-ohjelmat eivät korvaa yhteisiä sääntöjä ja vanhemman ja lapsen välisiä keskusteluja kielletystä ja sallitusta.


      Suvi Tuominen, nuorisotyön päällikkö, Mannerheimin Lastensuojeluliitto
      MLLon mukana Tietoturvapäivä-kampanjassa, joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä.

      • Alkuperäisessä jutussa ei ollut kyseessä edes pelkkä suodatus / esto-ohjelma jotka nekin ovat jo iljettäviä.

        "Asensin family keyloggerin koneelle seuratakseni hieman lapseni puuhia koneella."

        Toivon koko sydämestäni että tuolle ämmälle käy todella huonosti.

        Olen törmännyt jonkun kerran kysymyksiin joissa pyydetään neuvoa vakoilu / esto-ohjelmien ohittamiseen ja olen joka kerta neuvonut niin hyvin kuin osaan ja aion toimia jatkossakin näin.
        Onneksi tehokkaita keinoja on olemassa.

        Ainoa oikea keino opettaa lapsi netinkäyttäjäksi on olla itse aluksi mukana ja samalla opettaa medialukutaitoa jotta tulisi valmiuksia käsitellä asioita niiden oikean merkityksen mukaan.

        Sensuuriohjelman asentaminen tuhoaa tehokkaasti lapsen ja vanhemman välisen luottamuksen joka ei oik....................


      • ergwthgwethy
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        Alkuperäisessä jutussa ei ollut kyseessä edes pelkkä suodatus / esto-ohjelma jotka nekin ovat jo iljettäviä.

        "Asensin family keyloggerin koneelle seuratakseni hieman lapseni puuhia koneella."

        Toivon koko sydämestäni että tuolle ämmälle käy todella huonosti.

        Olen törmännyt jonkun kerran kysymyksiin joissa pyydetään neuvoa vakoilu / esto-ohjelmien ohittamiseen ja olen joka kerta neuvonut niin hyvin kuin osaan ja aion toimia jatkossakin näin.
        Onneksi tehokkaita keinoja on olemassa.

        Ainoa oikea keino opettaa lapsi netinkäyttäjäksi on olla itse aluksi mukana ja samalla opettaa medialukutaitoa jotta tulisi valmiuksia käsitellä asioita niiden oikean merkityksen mukaan.

        Sensuuriohjelman asentaminen tuhoaa tehokkaasti lapsen ja vanhemman välisen luottamuksen joka ei oik....................

        Kuulkaas lapsukaiset. Ottakaa asioista selvää jos ette halua vanhempienne urkkivan koneitanne lol. Opetelkaa havaitsemaan keyloggerit, suojatkaa tietokoneen joka windowsin salasanalla jos vanhempasi ovat tietotekniikan kanssa tumpeloita tai aes.256 kryptauksella. Estetyille nettisivuille päsee proxyllä, virtuaalitietokoneilal ja lukemattomilla muilla keinoilla.


      • ergwthgwethy kirjoitti:

        Kuulkaas lapsukaiset. Ottakaa asioista selvää jos ette halua vanhempienne urkkivan koneitanne lol. Opetelkaa havaitsemaan keyloggerit, suojatkaa tietokoneen joka windowsin salasanalla jos vanhempasi ovat tietotekniikan kanssa tumpeloita tai aes.256 kryptauksella. Estetyille nettisivuille päsee proxyllä, virtuaalitietokoneilal ja lukemattomilla muilla keinoilla.

        "Opetelkaa havaitsemaan keyloggerit,"

        Ovat usein hyvin piilotettuja. Ei ole mielekästä ruveta etsimään niitä ja mitään valmiita luotettavia ohjelmia niiden havaitsemiseen ei ole olemassa.

        "suojatkaa tietokoneen joka windowsin salasanalla jos vanhempasi ovat tietotekniikan kanssa tumpeloita tai aes.256 kryptauksella."

        Windowsin salasana on tosiaan tehokas vain jos vanhemmat ovat tumpeloita muuten ei. Aes salaus on tavattoman tehokas mutta se pitää tehdä puhtaalle koneelle ja koko järjestelmälevy pitää salata.
        Jos itse käyttöjärjestelmä on salaamatta niin pelkkien virtuaalilevyjen tai yksittäisten tiedostojen salaaminen on turhaa työtä.

        "Estetyille nettisivuille pääsee proxyllä, "
        Kyllä, mutta koneeseen asennetut valvontaohjelmat pystyvät keräämään selaushistorin proxyista huolimatta joten selaushistoria ja käydyt keskustelut ovat yhä saatavilla.

        On tosiaan tehokkaampia keinoja ohittaa kyttäysohjelmat ja puhtaaseen koneeseen asennettu koko järjestelmän salaus on 1 tehokas keino kyttäysohjelmia vastaan.


      • American dynamo
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        Alkuperäisessä jutussa ei ollut kyseessä edes pelkkä suodatus / esto-ohjelma jotka nekin ovat jo iljettäviä.

        "Asensin family keyloggerin koneelle seuratakseni hieman lapseni puuhia koneella."

        Toivon koko sydämestäni että tuolle ämmälle käy todella huonosti.

        Olen törmännyt jonkun kerran kysymyksiin joissa pyydetään neuvoa vakoilu / esto-ohjelmien ohittamiseen ja olen joka kerta neuvonut niin hyvin kuin osaan ja aion toimia jatkossakin näin.
        Onneksi tehokkaita keinoja on olemassa.

        Ainoa oikea keino opettaa lapsi netinkäyttäjäksi on olla itse aluksi mukana ja samalla opettaa medialukutaitoa jotta tulisi valmiuksia käsitellä asioita niiden oikean merkityksen mukaan.

        Sensuuriohjelman asentaminen tuhoaa tehokkaasti lapsen ja vanhemman välisen luottamuksen joka ei oik....................

        "Ainoa oikea keino opettaa lapsi netinkäyttäjäksi on olla itse aluksi mukana ja samalla opettaa medialukutaitoa jotta tulisi valmiuksia käsitellä asioita niiden oikean merkityksen mukaan."

        Esität asiasi täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella. Valveutuneisuuden ja vastuun opettamisen lisäksi tulee myös asettaa rajoja - ja valvoa niitä. Jotkin asiat ovat taas ovat yksiselitteisesti kiellettyjä, ja kuten netin ulkopuolisessa elämässä, vanhemmuuteen kuuluu myös sellaisten keinojen käyttö, joilla pyritään ennalta ehkäisemään pahimpia tunarointeja. Väittämättä mistään yksityiskohdista, riittää kun totean tämän kuuluvan asiaan.

        Tuskinpa sukupuoli- ja lisääntymiskasvatuksessakaan olet kaikessa läsnä opettamassa flaksinlukutaitoa ym. peliteknisiä yksityiskohtia.


        Kenenkään yksityisyyden suojaa en tietenkään kehota rikkomaan. Toisaalta, tuo raja on tietenkin häilyvä lapsen ikä, kehitystaso ja ongelma-alttius huomioiden, ja kai lainlaatijallakin asiasta on jonkinlainen näkemys.



        "Toivon koko sydämestäni että tuolle ämmälle käy todella huonosti."

        Seuraavaksi voisimme keskustella siitä miten oikein voit.


      • LciEC3
        American dynamo kirjoitti:

        "Ainoa oikea keino opettaa lapsi netinkäyttäjäksi on olla itse aluksi mukana ja samalla opettaa medialukutaitoa jotta tulisi valmiuksia käsitellä asioita niiden oikean merkityksen mukaan."

        Esität asiasi täydellisen tietämättömyyden suomalla varmuudella. Valveutuneisuuden ja vastuun opettamisen lisäksi tulee myös asettaa rajoja - ja valvoa niitä. Jotkin asiat ovat taas ovat yksiselitteisesti kiellettyjä, ja kuten netin ulkopuolisessa elämässä, vanhemmuuteen kuuluu myös sellaisten keinojen käyttö, joilla pyritään ennalta ehkäisemään pahimpia tunarointeja. Väittämättä mistään yksityiskohdista, riittää kun totean tämän kuuluvan asiaan.

        Tuskinpa sukupuoli- ja lisääntymiskasvatuksessakaan olet kaikessa läsnä opettamassa flaksinlukutaitoa ym. peliteknisiä yksityiskohtia.


        Kenenkään yksityisyyden suojaa en tietenkään kehota rikkomaan. Toisaalta, tuo raja on tietenkin häilyvä lapsen ikä, kehitystaso ja ongelma-alttius huomioiden, ja kai lainlaatijallakin asiasta on jonkinlainen näkemys.



        "Toivon koko sydämestäni että tuolle ämmälle käy todella huonosti."

        Seuraavaksi voisimme keskustella siitä miten oikein voit.

        Jo pienille lapsille on opetettava että yksityisyys on höyrypäiden utopiaa. Kun lapset jo nuorena oppivat siihen että aivan kaikkea heidän tekemisiään joku seuraa, eivät he vanhempanakaan vierasta nykyaikaisessa yhteiskunnassa välttämätöntä pikkutarkkaa seurantaa. Ei sellaista osaa kaivat mitä ei koskaan ole ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe