käväsin tuossa tänään tuollaisessa firmassa kyselemässä lattian hiomakonetta. Asiallista toimintaa kunnes selvisi että haluaisin itse hioa kämppäni 75m2 tammiparkettia. Siinä vaiheessa myyjää alkoi hymyilyttää ja kysyi
onko kokemusta entuudestaan. Vastasin ei ole ja häntä alkoi hymyilyttää vielä enemmän.....
Menimme katsomaan erillaisia koneita jota urakkaan tarvisin ja koneiden hinnaksi tulisi n. 100€ vrk paperit jota kuulemma tarvin 40/60/80/100/120??????? jaa-a ihmettelin. Kertoivat myös että ohjeet saa jos tulen siihen tulokseen että haluan itse tehdä,kysyi myös olenko harkinnut ihan ammattilaisen ottamista...
Eikö vuokrausfirman pitäisi tyrkyttää tuota konetta minulle eikä puhua ammattilaisesta....
Voiko tuo hiominen niin vaikeata olla että pitää ottaa ihan "ammattilainen"??????????????
Mikä siinä voi nyt niin vaikeata olla,hioo pinnan puhtaaksi ja sitten vaan penselillä lakkaa päälle,eikö näin??
Nuo ammattilaisen hinnat ovat mielestäni kovia pk-seudulla 20-25€m2. Eihän tuohon pitäisi mennä kuin päivä tai pari??
konevuokraus
20
3792
Vastaukset
- ddddfffhhhhhh
Kun kerran noin hyvin tunnut tietävän ja kallistakin on teettää ja lakatkaan ei maksa mitään ja loput jää sulle käsiin niin miksi ihmeessä et jo ole hiomassa lattiaasi.
- KKK-
et ole edes koskaan nähnyt kyseistä työtä suoritettavan niin jätä tekemättä.Tai saattaa olla parkettisi kuin äänisen aallot.Tai jos kuitenkin teet ni harjoittele ensin jonkun levyn päällä.
- Ammattimies zzx
että lattoita EI lakata pensselillä, parkettikoneella hiominen sujuu, kun muistaa, ettei saa pysähtyä paikoilleen.. reunakoneella sitten sivut. Jos täytyy kitata jotain, se tehdään pussissa olevalla hiontapölyllä, ja pohjustuslakalla, niin, siihen laitetaan siis kahta sorttia lakkaakin, yleensä. Pintalakkaus, 5-8 kertaan. Osta teräslasta, noin 40cm leveä, jossa on kädensija fanerista, mattokaupasta pala flotexia,(kumimattoa toisella puolella lyhyt nukka, josta leikkaat n 50mm leveitä, lastan pituisia palasia. palanen liimataan kontaktiliimalla teräslastaan, reuna tasan. Lakkaa kaadetaan purkista seinänvierustaan, ja tällä lastalla sitä levitetään siitä kohti vastapäistä seinää(huom älä jätä itseäsi pussiin) välillä lakkaa lisäten, saadaan koko alue lakattua. Poistutaan tilasta, ja annetaan lakan kuivua ohjeen mukaan, 15-30min esim. Sitten mennään ssään, ja toistetaan äskeinen, ja yhä uudelleen, siis 5-8 kertaa. Sen jälkeen lattiasi on valmis.Jokaisella kuivumisen odottelulla vaihda lastaan uusi kumi. Tästä ehkä vähän selviää, miksi se ei ole ilmaista, ammattilaisen tekemänä. UUtta parkettia saa sitten kaupasta, (ei toki ihan ilmaiseksi) jos hionta vaikka sattuis epäonnistumaan, jos vaikka menis viilu puhki, tai jotain:)
- on monenlaisia..
"Pintalakkaus, 5-8 kertaan."
Pohjalakkaus teräslastalla 3-4 kertaa ja sen jälkeen pintalakkaus flotex lastalla 2kertaa. Pohjalakan menekki noin 10l/80neliötä ja pintalakka n. 50-60 neliötä/10 l. Pintalakkalastaan riittää sama flotexmatto koko-ajan kun laitat lastan lakkauksen jälkeen tiiviiseen muovipussiin tai peset sen hyvin. huom. Parkettilakat on nykyään vesiohenteisia.
En kylläkään suosittele lautaparketin hiontaa kokemattomalle mutta jokainen voi tehdä omalle lattialleen mitä haluaa.
Ja koska kyseessä on tammiparketti niin en suosittele TIKKURILAN parkettilakkaa. :-)) - nup6pi
hahaaaaaaaaaa.edellinen,viilu puhki,ojoo,seuraa tarkkaan ohjeita yllä puolelta ,ne ovat varsin tyhjentävät ja oikeat
- lihiskolmellanakilla
on monenlaisia.. kirjoitti:
"Pintalakkaus, 5-8 kertaan."
Pohjalakkaus teräslastalla 3-4 kertaa ja sen jälkeen pintalakkaus flotex lastalla 2kertaa. Pohjalakan menekki noin 10l/80neliötä ja pintalakka n. 50-60 neliötä/10 l. Pintalakkalastaan riittää sama flotexmatto koko-ajan kun laitat lastan lakkauksen jälkeen tiiviiseen muovipussiin tai peset sen hyvin. huom. Parkettilakat on nykyään vesiohenteisia.
En kylläkään suosittele lautaparketin hiontaa kokemattomalle mutta jokainen voi tehdä omalle lattialleen mitä haluaa.
Ja koska kyseessä on tammiparketti niin en suosittele TIKKURILAN parkettilakkaa. :-))tikkurilan lakkaa tammiparketille? ihan mielenkiinnosta kysyn ku en oo käyttäny?? Ite laittaisin ankkalakka jos vesiohenteista ja muuten syntekoo. Kyl tuo 8 kertaa kuulostaa jo lakan tuhlailulta......
Taitaa tuo ketjun alottaja olla joko aika tollo tais sit provo............ - ammattimies zzx
lihiskolmellanakilla kirjoitti:
tikkurilan lakkaa tammiparketille? ihan mielenkiinnosta kysyn ku en oo käyttäny?? Ite laittaisin ankkalakka jos vesiohenteista ja muuten syntekoo. Kyl tuo 8 kertaa kuulostaa jo lakan tuhlailulta......
Taitaa tuo ketjun alottaja olla joko aika tollo tais sit provo............saattaa kuulostaa 8 kerrosta runsaalta, olen kuitekin muutamissa julkisissa tiloissa ollut sisustamassa, mm. kultasepänliikkeitä, ja ole laittanut 8 kerrosta pintaa.. kulutuskin on melkoista. ps. Olin töissä, siksi vastaus kesti vähäsen...
- örebro
ammattimies zzx kirjoitti:
saattaa kuulostaa 8 kerrosta runsaalta, olen kuitekin muutamissa julkisissa tiloissa ollut sisustamassa, mm. kultasepänliikkeitä, ja ole laittanut 8 kerrosta pintaa.. kulutuskin on melkoista. ps. Olin töissä, siksi vastaus kesti vähäsen...
Ja mitköhän kamaa oot käyttänyt ku pitää 8 kertaa vetää....????????katteet tippuu ROIMASTI jos tommoseen meinaa lähtee(ellei asiakas maksa maltaita) Halvemalla nopeammin paremmpaan lopputulokseen pääsee kun ottaa kestävän lakan niin ei tarvi koko päivää vedellä sitä lakkaa!! Kyllä niitä julkisempiakin paikkoja on kun joku kultasepänliike.Niihinkään ei ole tarvinut 8 kerrosta laittaa........ja ei oo perästä kuulunut että ei ois kestänyt!!(vaikka puun kovuus sen lopupelissä sanelee)
- Amm.ZZX
örebro kirjoitti:
Ja mitköhän kamaa oot käyttänyt ku pitää 8 kertaa vetää....????????katteet tippuu ROIMASTI jos tommoseen meinaa lähtee(ellei asiakas maksa maltaita) Halvemalla nopeammin paremmpaan lopputulokseen pääsee kun ottaa kestävän lakan niin ei tarvi koko päivää vedellä sitä lakkaa!! Kyllä niitä julkisempiakin paikkoja on kun joku kultasepänliike.Niihinkään ei ole tarvinut 8 kerrosta laittaa........ja ei oo perästä kuulunut että ei ois kestänyt!!(vaikka puun kovuus sen lopupelissä sanelee)
Eipä ne tekijälle mitään maksa, niin tehdään kun maksaja, siis asiakas vaatii, juuri olin sweitsissä, ja zweihornilla lakkasin, toki laatoitukset alkaa syrjäyttää parktin monissa kohteissa. Tavallisiin okt:n lattioihin vois aatella, ilvestä, akua, naturexii.. , kerroksia käyttötarkoituksen mukaan, 3-6. Oon vuodesta -82 tehnyt pelkästään lattioita, ja tää alkaa maistuun puulta, kunnon kristallilakaakaan ei saa enää mistään:) Työniloa kaikille.
- Sellakkalacca
Amm.ZZX kirjoitti:
Eipä ne tekijälle mitään maksa, niin tehdään kun maksaja, siis asiakas vaatii, juuri olin sweitsissä, ja zweihornilla lakkasin, toki laatoitukset alkaa syrjäyttää parktin monissa kohteissa. Tavallisiin okt:n lattioihin vois aatella, ilvestä, akua, naturexii.. , kerroksia käyttötarkoituksen mukaan, 3-6. Oon vuodesta -82 tehnyt pelkästään lattioita, ja tää alkaa maistuun puulta, kunnon kristallilakaakaan ei saa enää mistään:) Työniloa kaikille.
HEhee,ihanko pitää Sveitsiin mennä hommiin,eikö kotikamaralta enää löydy hommia?No eipä ihme jos ilvestä käytät :) Vai haikailet kristallilakan perään,kas kun et samantien permanto- tai linoleumilakan perään.
Ainut "hyvä" puoli niissä oli että nous vähän hattuun :) - Amm ZZX
Sellakkalacca kirjoitti:
HEhee,ihanko pitää Sveitsiin mennä hommiin,eikö kotikamaralta enää löydy hommia?No eipä ihme jos ilvestä käytät :) Vai haikailet kristallilakan perään,kas kun et samantien permanto- tai linoleumilakan perään.
Ainut "hyvä" puoli niissä oli että nous vähän hattuun :)totta turiset, ei viinasta niin kovaan känniin, kuin niistä lakoista.. mainitsin nyt vaan sveitsin viimeisimpänä, toki saksassa on tullut oltua paljon enemmän..onko siinä jotain kummallsita muka? Jos asiakas on ostanut vaikka nyt sitä "ilvestä", kai se latttiaan levitellään, koska asiakaan tahto on laki. Tota amerikan touhua kun oon Jimiltä katellu, pitäis varmaan lähtee sinne, laittamaan firma pystyyn, ja tekemään jotain kunnollista, koska nuo alta viikon tahdyt talot eivät voi olla mitenkään terveitä. Olisiko halukasta kaveriksi??? Uskon että taaloja sais nyt melko helposti..
- örebro+Sellakkalacca
Amm ZZX kirjoitti:
totta turiset, ei viinasta niin kovaan känniin, kuin niistä lakoista.. mainitsin nyt vaan sveitsin viimeisimpänä, toki saksassa on tullut oltua paljon enemmän..onko siinä jotain kummallsita muka? Jos asiakas on ostanut vaikka nyt sitä "ilvestä", kai se latttiaan levitellään, koska asiakaan tahto on laki. Tota amerikan touhua kun oon Jimiltä katellu, pitäis varmaan lähtee sinne, laittamaan firma pystyyn, ja tekemään jotain kunnollista, koska nuo alta viikon tahdyt talot eivät voi olla mitenkään terveitä. Olisiko halukasta kaveriksi??? Uskon että taaloja sais nyt melko helposti..
Muuten kyllä lähtisin mutta kun täällä pk-seudullakin riittää niin paljon että ei jaksa lähteä tuonne rapakon taakse... Nyt on sitten sekin ongelma että me suomalaiset yrittäjät ei niin vaan päästä tuonne taalamarkkinoille (kauppalehti)...
Mutta jos pääset niin onnea ja menestystä,tuun sit jeesaa ku hommia on liikaa.
Ausseissakin on tällä hetkellä kovat markkinat,tuo työmatka vaan vähän liian pitkä...
En piikitellyt,Ilvestä vaan en suostuis laittaa millään takuulla.....Zweihorniahan ei suomessa mielestäni saa edes tukusta, mutta muita A. Nobelin tuotteita kyllä.
Lykkyä tyköön jos Länteen lähdet!
- kjgjgkgkj
Mikäli vuokraamon kaveri ei tuota ammattitaitoasi kyseenalastaisi reklamoisit asiasta viimeistään siinä vaiheessa kun lattia on pilalla. Päivittäin törmäämme asiakkaisiin jotka "osaavat" pienet hiomahommat, ja turhan usein tulee vieläkin eteen tilanteita, että vuokraamon kaverin olisi pitänyt kertoa työ vaikeudesta.
- TIEDOKSI
Soita parketti-huoltoon Ari neuvoo
- hihatheilumaan
Aloittaja iskee takas: kokelin rohkeasti itse,noh eipä ollut häävi tuo jälki...
Tilasin sitten kahden päivän toilalujen jälkeen parketti ukon kattomaan. Totesi että saa juuri ja juuri häivytettyä mun rikkomat/pilaamat alueet hintaan 23€m2...'
Tämä vanhahko ukko tuli sitten 1 vkon päästä tekemään jobin. Nyt näin jälkikäteen nähtyäni hänen käden jäljen ja työn laadun en kyllä suosittele enää
kenellekän lattian tekemistä ellei ole kokemusta ennesttän...
Tämä vanha "paappa" tuli ja meni ja lattiat on kuin pressan linnassa (ellei hiennommat)- Niin siinä käy
Hommahan ei ole vaikea sinänsä mutta jos ei ole mitään kokemusta asiasta on enemmän kuin todennäköistä, että ensimmäinen lattia menee sudeksi.
Muuten, siivooja olisi osannut "ajaa" tuota lattiahiomakonetta oikein hyvin, lattianhoito/vahauskonetta kun käytetään samalla tekniikalla... Ensikerralla ota siis ammattilainen hiomaan jos tuttavapiiristä löytyy. - 19+15
Niin siinä käy kirjoitti:
Hommahan ei ole vaikea sinänsä mutta jos ei ole mitään kokemusta asiasta on enemmän kuin todennäköistä, että ensimmäinen lattia menee sudeksi.
Muuten, siivooja olisi osannut "ajaa" tuota lattiahiomakonetta oikein hyvin, lattianhoito/vahauskonetta kun käytetään samalla tekniikalla... Ensikerralla ota siis ammattilainen hiomaan jos tuttavapiiristä löytyy.Et ole ilmeisesti nähnyt koskaan lattian hiontaa? Ensin hiotaan nauhahiomakoneella joka painaa noin 90kg, seuraavaksi reunahiomakoneella reunat ja sen jälkeen vielä pienemmällä koneella nurkat, itse hion lisäksi pyöröhiomakoneella reunahiomakoneen jäljen pois. Sinun kutsumallasi lattianhoitokoneella (esim. wetroc) suoritetaan ns. välihionta.
Ensikerralla ota ensin selvää asioista ennenkuin neuvot toisia. - hiontaa
19+15 kirjoitti:
Et ole ilmeisesti nähnyt koskaan lattian hiontaa? Ensin hiotaan nauhahiomakoneella joka painaa noin 90kg, seuraavaksi reunahiomakoneella reunat ja sen jälkeen vielä pienemmällä koneella nurkat, itse hion lisäksi pyöröhiomakoneella reunahiomakoneen jäljen pois. Sinun kutsumallasi lattianhoitokoneella (esim. wetroc) suoritetaan ns. välihionta.
Ensikerralla ota ensin selvää asioista ennenkuin neuvot toisia.Voihan tollasella pyörivällä hiomakoneella hioa koko lattian alusta loppuun ei tarvii ollenkaan nauhakonetta. Itse hioin 40m2 mosaiikkiparkettia karkeuksilla 60/80/120 ja lähti kaikki vanhat lakat pois sitten vedin uutta päälle ja tuli todella siisti ja hyvä.
Miksi muuten parkettimiehet hioo aina tolla nauhakoneella? Onko se nopeampi kun tuo pyörivä kone? - Siitävaan
hiontaa kirjoitti:
Voihan tollasella pyörivällä hiomakoneella hioa koko lattian alusta loppuun ei tarvii ollenkaan nauhakonetta. Itse hioin 40m2 mosaiikkiparkettia karkeuksilla 60/80/120 ja lähti kaikki vanhat lakat pois sitten vedin uutta päälle ja tuli todella siisti ja hyvä.
Miksi muuten parkettimiehet hioo aina tolla nauhakoneella? Onko se nopeampi kun tuo pyörivä kone?Minulla on puupintaisia lattioita kotona ja suvun kesäpaikalla 300-400 neliötä ja opettelin taidon. Ennen ensimmäistä lattianhiontaa en tietenkään ollut lattiaa hionut. Oli selvää että taito kannattaa noilla neliöillä opetella. Aluksi maltilla pyörivillä laitteilla ja jos ei ole kiire, ei nauhakonetta tarvitse, kokemuksesta tulee varmuutta ja homma on nopeutunut. Eihän opi ikinä mitään, jos jättää ensimmäisen kerran väliin. Tosin puuntyöstöstä, rakentamisesta ja muiden pintojen koneellisesta hiomisestakin oli aiempaa kokemusta harrastepohjalta, mikä helpottaa järjenkäyttöä ja tuo malttia.
- Ei hävettävää.
Ei ihmisen tarvitse kaikkea osata itse tehdä, tekee sitä mitä osaa ja maksaa toiselle siitä mitä toinen osaa paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047