Talvikko vai Robovski?

aloittelijaaaaaa

Kertokaa mulle oma mielipide siitä, kumpi on parempi ''aloittelijalle'' ? Ja sitten onko se totta että Robovskit elävät pidempään kuin muut lajit?? Kiitos jo etukäteen ((== Ja sitten vielä kertokaa kokemuksia niistä että kumpi puree enemmän, kiipeilee enemmän jnejne... Kiitosss

21

761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....-.....

      sen enempiä vastaamatta kysymyksiis (joihin löydät vastauksen googlettamalla), jos hankit talvikon riittää yksi, robot taas ovat laumaeläimiä ja niillä pitää aina olla kaveri.

      Talvikot ovta syht hyvin käsiteltävissä, robot taas oat "hamsterimaailman saippuapaloja" eli enemmän katselulemmikkejä.

    • hunajasiementikku

      Minulla on neljä Roborovskia, pariskunta ja niiden kaksi poikasta naaras sekä uros. Pidän Roboista siksi, koska ne ovat ainoa hamsterilaji, joka on täysin sosiaalinen, eli ne tulevat toimeen lajitovereiden kanssa (kunhan lauma ei ole liian suuri.) Omani asuvat äiti-tytär ja isä-poika-pareittain erikseen.

      On totta, että Robot ovat enemmän katselulemmikkejä kuin käsiteltäviä. Tosin voi niitäkin käsitellä, mutta ne ovat kovin vilkkaita, eli eivät juuri pysy paikoillaan. Niitä on myös vaikea saada kesyyntymään. Omia Roboja en ole edes yrittänyt kesettää.

      Sosiaalisuuden lisäksi mielestäni Robojen hyvä puoli on myös se, että ne eivät jyrsi ollenkaan dunan tarvikkeita.

      Roborovskit ovat hamstereista pitkäikäisimpiä, ne voivat saavuttaa 3-3,5 vuoden iän.

      • Ginte

        Talvikot ovat sopivampia aloittelijoille kuin roborovskit.Roborovskit purevat enemmän ja niitä ei kannata pitää kädessä sillä niillä on tapana hypätä alas.Ne ovat vain katselemista varten.Minulla on talvikko ja on ollu roborovskeja ja talvikot ovat selkeästi helpompihoitoisia kuin robot


      • Jalmarî*
        Ginte kirjoitti:

        Talvikot ovat sopivampia aloittelijoille kuin roborovskit.Roborovskit purevat enemmän ja niitä ei kannata pitää kädessä sillä niillä on tapana hypätä alas.Ne ovat vain katselemista varten.Minulla on talvikko ja on ollu roborovskeja ja talvikot ovat selkeästi helpompihoitoisia kuin robot

        Kirjoitin tuon "Neljä Roborovskia." Minun Robot eivät ole koskaan purreet ketään ihmistä! Eivätkä ne jyrsi ja järsi dunan tarvikkeita, niin kuin syyrialaiset hamsterit tekevät. Robot eivät myöskään haise, jos siivoaa niiden asumukset hyvin n. parin viikon välein.

        Ainoa asia, mitä toivoisin Roborovskeille olevan toisin, on se, että ne saisivat olla hieman suurempia!

        Totta on, että Roborovskit eivät oloe oikein sopivia aloittelijoille. Minulla on ollut aiemmin kaksi syyrialaista hamsteria. Pidän kuitenkin enemmän Roborovskeista.


    • vähän juttua

      Ensiksikin kaikille huomautus pilkunviilaajalta; roborovski ei ole erisnimi, se siis kirjoitetaan pienellä. ;)

      Jos ensimmäistä hamsteria suunnittelee, en kyllä missään nimessä suosittele roborovskia. Roborovskit ovat ihania, mutta ne ovat erittäin pieniä ja nopeita hamstereita, jotka eivät juuri kesyynny niin että niitä voisi kunnolla pitää kädessä. Ne eivät pure useammin kuin muut hamsterit, ovat vain erittäin vilkkaita. Siksi käsittely olisi aloittelijalle vaikeaa, ja muutenkin ensikertalainen varmasti haluaa hamsterin jota voi paijata rauhassa.
      Talvikot ovat helppoja käsiteltäviä, ja seurallisempia kuin syyrianhamsterit, minulla kaksi talvikkoa on tullut aina kutsuttaessa esille ja halunnut heti kiivetä kädelle. Talvikot eivät ole omien kokemuksieni mukaan hamstereista terveimpiä, aika helposti tuntuvat saavan kasvaimia eivätkä elä hirvittävän pitkään. Toki poikkeustapauksiakin on.

      Robot ja talvikot eivät ole juuri kiipeilijöitä kumpikaan, mutta kaivamisesta ne nauttivat, siksi paksu purukerros on tärkeä niille.

      • RoboRobo

        Terveydestä. Tietääkseni roborovskit ovat kaikkein tervein hamsterilaji. En ole ainakaan kuullut, että ne sairastaisivat sokeritautia ainakaan niin usein kuin esim. chambpellit.


    • aloittelijaaaaaa

      Kiitos jo saapuneista viesteistä! Lisää odotan.

    • Iara

      No mulla oli kerran Talvikko jonka nimi oli Nuppu. Häntä oli ainakin helppo hoitaa ja´mukavakin oli. Mutta veikkaan että kumpaakin on yhtä helppo hoitaa. Mutta omista kokemuksistani valitsisin Talvikon. Tosin jotkut Talvikot ovat vähän äreempiä.

    • privatedick

      Mä suosittelsin alottelijalle talvikkoa, robot kun on aika vikkeliä ja liukkaita. Talvikot on jonkun verran rauhallisempia, tosin riippuu aika paljon yksilöstä. Nii ja robot tosiaan asustelee laumassa, talvikot yksikseen. Noi jyrsimiset sun muut on ihan yksilöistä kiinni, toiset syö kaiken mitä eteen tulee ja toiset ei syö mitää. Pureminenkin monesti riippuu vaa kesytyksestä ja perimästä. Sairauksistaki sen verran että roboilla on taipumusta mm. tohon diapetekseen, talvikoilla sitä ei tavata juuri ollenkaan

    • Whooper

      Suosittelen ensimmäiseksi talvikkoa. Itselläni on kokemusta molemmista, ja talvikko pysyy huomattavasti paremmin paikallaan. Sitäpaitsi tuosta "robojen pitkäikäisyydestä", omat hamsu-raukkani kuolla kupsahtivat ripuliin :( Talvikkoni ovat purreet (eivät kovinkaan kovaa eivätkä usein, paitsi se agressiivinen pojuli) mut robot eivät purreet koskaan, ne itseasiassa kiipesivät itse kädelle ja siitä olkapäälle.
      Suosittelen ekaksi hamsteriksi talvikkoa!

    • jooooooooooooooooonn

      minä en tiedä mulla on syyrialainen hamsteri ja talvikko ja hoidossa syyrialainen mutta asiasta toiseen ne se mun syyrialainen joka on uros ja se mun hamsteri joka on hoidossa on n aaras ja ne haisteli ja sit ku pistin ne häkkin niiin ne alko molemmat puremaan sieltä ulos joten haittaako jos ne haisteleeko voiko nee jotenki masentua

    • jotain vaan

      itselläni on hiukan kokemusta talvikoista ja mielestäni pureminen on yksilöllistä eli kaikki eivät pure yhtä paljon ja jotkut eivät ole ollenkaan.

    • Tietäjäääääääääää

      Hei!

      Älä missään nimessä osta roboa(roborovski) jos olet "aloittelija"!

      Rakastan roboja yli kaiken, mutta pitää olla kokenut hamsterien pitäjä, sekä tietää miten niitä kesytetään.

      Talvikoita minulla on ollut kauan niinkuin nyttenkin, ja oikeastaan niitä ei juurikaan tarvitse kesyttää:) Talvikot ovat erittäin rauhallisia luonteeltaan, joten pysyvät hyvin jopa "aloittelijan" kädessä.

      Roboja on paljon vaikeampi kesytellä kuin talvikoita. Robot purevat herkemmin kuin talvikot. Itselläni on ollut 4 talvikkoa ja kaikki olleet pitkä-ikäisiä. Yksikään ei ole purrut minua.

      Toivon todella, että päädyt talvikoihin:)

    • Lotcie333

      MUN MIELESTÄ EHDOTTOMASTI TALVIKKO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • aloittelijaaaaaa

      Okei kiitos viesteistänne (; Taidan kallistua talvikon puoleen. Tässä tuli mieleen myös että sopisiko kultahamsteri paremmin aloittelijalle kun olen kuullut että ne karkailevat ja järsivät häkin rikki. Olen myös kuullut että ne eivät ole yhtä nopeita kuin talvikot. Eli pistäkääs tähän vielä lisää vastauksia =)

    • Hamsterimami

      Mulla on kokemusta talvikoista, roborovskeista ja syyrialaisista eli ns. kultahamstereista. Aloittelijalle sopii näistä kolmesta parhaiten syyrialainen. Syrkki ei jyrsi tietään ulos häkistä, jos sillä on tarpeeksi virikkeitä häkissään. Lisäksi näistä kolmesta syyrialainen tykkää päästä välillä ulos häkistään juoksentelemaan. Mitä pienempi häkki syrkillä on, sitä vähemmän sinne mahtuu virikkeitä ja sitä helpommin se alkaa jyrsimään kaltereita. Syrkki on mielestäni hamstereista siistein. Se oppii aikas helposti käyttämään vessalaatikkoa, joka on helppo putsata, ja purut pysyy puhtaana pitempään.
      Itse aloitin talvikolla. Se ei varsinaisesti ole 'sylilemmikki', mutta antaa kiltisti pidellä itseään ja kesyyntyy helposti, kun taas roborovskit eivät tykkää ollenkaan koskettelusta.

      Ehkä tärkeintä olisi selvittää itsellesi, mitä haluat hamsteriltasi. Jos haluat vain katsella ota roborovski, jos haluat hamsterin, jota saa paijata ja pitää sylissä mielin määrin, ota syyrialainen, jos haluat jotain näiden väliltä, ota talvikko.

      Itse suosittelisin kuitenkin sinua ottamaan joko talvikon tai syyrialaisen (eli kultahamsterin).

    • tälläinen:)

      Minulla on nyt ollut ekana omana hamsterina talvikoita ja se on tullut selväksi että ne on ainakin todella sosiaalisia. Suosittelen aloittelijalle talvikkoa. Mutta syyrialaiset ovat myös hyvin sosiaalisia jos sitä haluat hamsterilta. Roboja pitäisi muuten sitten hankkia pari koska ne ovat lauma eläimiä.

    • poppulaaa

      Eli sama , talvikko kannattaa ehdottomasti ottaa! ;)

    • Talvikko Robo (:

      Minulla on ollut nyt robo kaksi päivää. Minun siskollani on talvikko. Talvikot on ehkä parempia aloittelioille. En oikein tiennyt roboista mitään kun hankimme sen. Mun robo on yksin koska luultiin että se on samanlainen kuin talvikko, niin kuin eläinkaupassa sanottiin. Se oli tosin eläinkaupassakin yksin, niin en usko että se kaveria tarvitsee. :) Sillä on paljon tekemistä häkissä, eikä enää niin arka olekkaan. Tosin jos sen ottaa kädelle heti hyppäämässä pois. :( Mua vähän pelottaakin että se tippuu lattialle ja karkaa, kun onhan se niin vikkeläkin.. En ota sitä enää niin paljon kädelle. Ja se pelkää jos sitä on ottamassa kädelle, mutta ei jos käden laittaa dunaan. Talvikot on huomattavasti helppohoitoisempia ja rauhallisempia! :)

    • Hamsuli

      Moi! Tää tulee todella myöhässä mutta kaipa joku näitäkin viellä lukee. Esim joku joka miettii samaa. No olen (itse) täysin sitä mieltä että robovski ei sovi ensimmäiseksi hamsteriksi. Itselläni oli ensin syyrialainen hamsteri se oli helppohoitoinen helppo käsitellä, paitsi se jyrsi tavaroita hieman, ihana hamsteri oli! No sitten ostin talvikon ja se on paljon pienempi mutta helppo kesyttää. Sain siitä täysin kesyn on myös paljon rauhallisempi kädessä. Minulla on Manteli (talvikko) edelleen, olen suunnitellut äidin kanssa 2 robovskin hankkimista ja olemme päätyneet siihen että otamme ne. OLEMME LUKENEET TIETOA 6 KUUKAUTTA JA VALMISTAUTUNEET HAMSTEREIDEN TULOON. Nyt olemme valmiita hankintaan eli lue paljon tietoa ja ailoita vaikka talvikolla sitgen kun opit ja tuntuu helpolta voit hankkia robovskeja. Nämä olivat minun mielipiteitä. KIITOS!

    • Murmeli12

      Roborovski! Omat ensimmäiset hamsterini olivat roborovskeja, nyt niitä on jo kolme. Robot eivät pure ja pysyvät hyvin kädessä. Kaikki ovat kesyjä. Tykkäävät kiipeillä ja telmiä keskenään. Eivät tappele ja ovat sosiaalisia myös minun kanssani

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe