Pan-seksuaalit

SexualSoul

Hei! Olen 21-vuotias tyttö ja suurilta osin Pan-seksuaali. Haluaisn vain tietää, kuinka moni muu kokee olevansa samaa kastia. Pan-seksuaalisuudesta:

* Kokee rakastuvansa nimenomaan ihmiseen, ei sukupuoleen
* Seksi ei mikään irrallinen osa, jota annetaan tai saadaan, vaan seksi on luonnollinen seuraus kun ihminen on rakastunut toiseen ihmiseen. Se on halua olla yhtä ihmisen kanssa kaikilla tasoilla. Se on päämäärä.
* Jos Pan-seksuaali on todella rakastunut, tuntee hän myös seksuaalista vetoa rakkauden kohdetta kohtaan. Pelkkä ihastuminen ei riitä.
* Ilman voimakkaista tunteita Pan-seksuaali ei ole kykenevä seksiin. Ihan sama kuinka viehättävä toinen on ulkoisesti. Jos sisäinen yhteys puuttuu, ei toinen ihminen myöskään vedä Pan-henkilöä puoleensa seksuaalisesti.
* Mitä vahvempi tunnelataus, sitä nautittavampi seksi
* Käsitteet "nainen" ja "mies" kuvaavat ainoastaan ulkoista olomuotoa, samoin kuin esim. tunnistamme kolmisivuisen teräväkärkisen esineen kolmioksi
* Näkee ihmiset ensisijaisesti persoonina, ei naisina tai miehinä. Itse koen esimerkiksi ennen kaikkea olevani MINÄ, tällaisessa "asumuksessa"/kehossa, joka määritellään käsitteellä nainen

Näin minä sen ainakin koen ja määrittelen itseni Pan-seksuaaliksi. En esimerkiksi ymmärrä ihmisiä, jotka kuolaavat jotakuta julkisuuden henkilöä, vaikkeivät välttämättä ole häntä koskaan tavanneet (Minun on äärimmäisen vaikea ottaa osaa keskusteluun jossa ihkutetaan jotakuta julkkista, esimerkiksi Deppiä).. Saatikka sitten TUNNE häntä. Vielä vähemmän ymmärrän ihmisiä jotka ovat parisuhteessa mutta tuntevat samaan aikaan seksuaalista vetoa jotakuta julkkista kohtaan - olen huomannut että tämä on melko yleistä suurimmalla osalla ihmisistä. Tarkoitukseni siis ei ole tuomita, vaan tehdä huomioita siitä mikä ero on siinä miten minä, Pan-seksuaali, koen ja tunne nämä asiat. Minulla taas, jos olisin parisuhteessa, pääni täyttää ainostaan se yksi ja ainut rakastamani ihminen. Minä tunnen voimakkaasti enkä usko, että mielenkiintoni pystyisi jakautumaan toisaalle. Miksi minulla olisikaan tarve ajatella muita, jos olisin tyydyttävässä parisuhtteessa? Epätyydyttävästä parisuhteesta lähtisin menemään.

9

961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AnotherSexualSoul

      Kuvailit just mua :) Olen toki aiemminkin jo tiedostanut olevani bi-seksuaali ja sitten tajusin että pikemminkin pan-seksuaali, mutta myös noi muut kuvaamasi kohdat sopivat täydellisesti minuun!
      Kiva tietää etten ole ainoa "tälläinen".

      • 023842098

        kehitys. Hienosti vedetty yhteen, vaikka tietysti jää hivenen mietityttämään, miksi se pitää taas kerran tarkasti määritellä ja erotella?, ns. ihmissuhde käsitys pohjalla ei sexidriven, mutta luulisin, että suurin osa ihmisistä tuota määritelmää kuitenkin omissa ihmissuhteissaan pitää ensisijaisena asiana (persoona viehättää eniten, ei se muu jne.) oli sitten heteroseksuaaliksi tai muuksi itsensä ensisijaisesti määritellyt.


      • SexualSoul
        023842098 kirjoitti:

        kehitys. Hienosti vedetty yhteen, vaikka tietysti jää hivenen mietityttämään, miksi se pitää taas kerran tarkasti määritellä ja erotella?, ns. ihmissuhde käsitys pohjalla ei sexidriven, mutta luulisin, että suurin osa ihmisistä tuota määritelmää kuitenkin omissa ihmissuhteissaan pitää ensisijaisena asiana (persoona viehättää eniten, ei se muu jne.) oli sitten heteroseksuaaliksi tai muuksi itsensä ensisijaisesti määritellyt.

        No, itseä ainakin helpotti se, että löysin käsitteen sille mikä olen. Olin kauan niin, etten määritellyt itseäni, se ihan okei, mutta jotenkin tuo selkeyttää itseäni hirveästi varsinkin silloin kun kysytään. Oli hienoa saada tietää, että tämäkin on itseasiassa seksuaalisen suuntautumisen linja. Minua toisinaan "mollattu" sen takia mitä olen (ja itseni kannalta vielä vaikeammaksi puolustautua teki se etten itsekkään tiennyt). Että olisin jotenkin epäterve kun minua ei hetkauta kuolata jotain julkkista jota kaikki kuolaavat. Nyt voin nakata takaisin, sanoa että olen Pan-seksuaali, ja se on ihan tutkittu, määritelty ja todettu ja että se on ihan normaalia. En tunne olevani Bi. Bi-seksuaalin ja Panin ero on minusta siinä, että Bi voi esim. Olla suhteessa miehen kanssa, mutta samaan aikaan haluta naista seksuaalisesti ja jopa harrastaa seksiä naisen kanssa ilman tunnesidettä. Jos olen suhteessa, minulle ei kelpaa kukaan muu, koska eihän seksi ole sama asia jokun toisen kanssa. En kykene harrastamaan seksiä ilman tunnesidettä. Mutta olen myös sitä mieltä että kaikki ihmiset ovat jossain määrin Pan-seksuaaleja, itse sanoisin että olen vähintään 90% Pan, loput 10% Bi.


      • SexualSoul

        Niin minustakin. :) Välillä mietin ihan tosissaan olevani jotenkin "epänormaali" kun miettii miten seksi esitetään yhteiskunnassa ja vielä se miten suurin osa ihmisistä siitä puhuu. En kuitenkaan suostunut tinkimään periaatteistani, vaan aioin pysyä uskollisena itselleni. Olkoon sitten niin että olen täysin kajahtanut.


      • 2038408
        SexualSoul kirjoitti:

        Niin minustakin. :) Välillä mietin ihan tosissaan olevani jotenkin "epänormaali" kun miettii miten seksi esitetään yhteiskunnassa ja vielä se miten suurin osa ihmisistä siitä puhuu. En kuitenkaan suostunut tinkimään periaatteistani, vaan aioin pysyä uskollisena itselleni. Olkoon sitten niin että olen täysin kajahtanut.

        hyvät periaatteet ja niistä kannattaa pitää kiinni. Kieltämättä tuntuu omituiselta, että tässä nykyaikana pitää kovasti määritellä ulkopuolisille, miten seksuaalisuutensa kokee, onhan tuo Pan-seksuaali perin omituinenkin nimikin. "Ennenvanhaan" tuollaisia kutsuttiin rakkaussuhteeksi, mutta kuten sanottu, nykyaikana tuollaisille pitää olla erityiset määrittelyt, jotta ulkopuoliset osaavat hahmottaa tilanteen oikein (tosin siinä mielessä tuo rakkaussuhde määritelmä on laajentunut, että puhutaan laveammin persoona käsitteestä ja voihan olla, että siinä täytyy tietynlailla ja ihan oikeasti nähdä toiset ihmiset nimenomaan persoonina eikä sukupuolina, ennenkuin voi tuollaista kokea, että kun omaa vahvoja tunteita toista kohtaan, se sukupuoli tekijä hämärtyy ja ei koe sitä olennaisena asiana).

        Uskoakseni monet oikeasti kokevat niin, että vain vahva tunneside toista kohtaan mahdollistaa seksuaalisen vedon toista kohtaan ja jos sitä ei ole, niin sitä seksuaalista vetoa ei tunne eikä siten toista kohtaan tunne tarpeeksi muutenkaan että olisi mitään ajatustakaan seksin suuntaan, eikä koe suhdetta mahdolliseksi (sekin on totta, miten seksi asiat esitetään nykyaikana, kuin pyrkien ohittamaan sen, mikä sen tarkoitus oikeasti on, kuten hyvin totesit).

        Muuta eroa siis yleisesti ottaen ei ole kuin se että sukupuoli ei ole miltään muotoa määräävä tekijä.


    • paitövei

      ei oo tyttö enään

    • Selje

      Kaikkea edellistä ja olen myös aiemmin miettinyt mikä hitto siinä on että tuntemattomat kauniit/komeat /alastomat ihmiset eivät sykähdytä millään tasolla. Ei sitten kaikenmaailman Hunksit, stripparit, kuvat, videot, mikään!
      Täytyy tuntea ja rakastua kunnolla että ajattelisi seksiä toisen ihmisen kanssa. Ulkoisella/sisäisellä olemuksella ei ole siinä enää sitten mitään sijaa, eikä minulle ole mitään tiettyä tyyppiäkään, ei ulkoista tai sisäistä. Taidan olla Pan. :)

    • Ei meillä ole aikaa

      Haluaisin tähän lisätä: niin paljon raivostuttaa se, että kun miesystävä/random-mies kuulee naisen ihastuvan/rakastuvan myös naisiin, niin ensijärkytyksen jälkeen ko. mies alkaa kuvitella 3-kimppaa. Siis mitä helv??! Mä alan samantien näkemään punaista! En tiedä miten muilla mutta mä oon kykenemätön kimppoihin ja ylipäätään rakastamaan kahta samaan aikaan! Eikä seksiä pysty harrastamaan ilman rakkauden tunnetta..tai pystyy, mutta se on väkinäistä ja pakotettua...ok, sori avautuminen mut...ziisus!! >:(

    • Ehryail

      Kuulostaa aika paljon demiseksuaalilta

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1863
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1426
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe