Kapteenin työ.

marhabaheihello

Moi

Seilaan muutaman kerran vuodessa Hesan ja Tukholman välillä ja Silja Symphony/Serenade on käynyt hyvin tutuiksi. Kerran olin komentosilta käynnillä Symphonylla ja sain tietää vähän mistä ja miten laivaa ohjataa ja muuta faktaa.

Mä oon monesti miettinyt että kuin kauan aina yks kapteeni on töissä just niillä laivoilla (jos on useampi kapteeni niin tarkoitan sitä joka on aina "matkustat kanssamme" taulussa) ja mitä hänen työtehtäviin kuuluu?

Laivahan lähtee 17.00 ja perille tullaa joko 9.30 tai 9.50 paikallista aikaa joten ollaa liikkeellä öisin. Perämiehet vaihtuu mut mites kapteeni, koska nukkuu? Onko vapaata kuin? Silloin kun tehtii se komentosilta käynti niin se istu just toimistossaan tietsikan ääressä. Mitä hommia se silloin tekee? Kaikki hänen työtehtäviin liittyvä kiinostaa. Vastuuhan on myös iso...

15

1677

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......++

Veikkaan, että kapteeni on alussa mukana komentosillalla ja sitten perillä.Perämies taita usein hoitaa marianhaminan jne.Mutta tää on villi veikkaus.

• Anonyymi

Perämies hoitanee laivassa peräsimen kääntelyn? Veikkaus tosin tämäkin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Perämies hoitanee laivassa peräsimen kääntelyn? Veikkaus tosin tämäkin.

Perämies antanee ohjauskomennot, vahdissa oleva kansimies kääntelee peräsintä.

• suomen ruotsalainen

Kapteeni ohjaa aina laivaa jos sen pitää kääntyä. Perämies vain valvoo, että kaikki toimii. Kapteenin alaisia on perämies, intendentti ja pääkokki. Muut p-miehen alaisia. Kapu ei saa olla värisokea koska sen pitää erottaa liikennevalot. Hän voi lomallakin matkustaa ilmaiseksi laivassa mut hänen velvollisuus on voida silloinkin ajaa laivaa jos työssä oleva kapu sairastuu. Kapul on laivan isoin palkka. Kapun pitää osata ruotsia, p-miehen ei välttämättä.

• skf kf

Se on niin, että perämiehet ohjaavat ja kapteeni on aluksen päällikkö. Hän on vastuussa koko laivasta ja valvoo.

• Jo on!
        skf kf kirjoitti:

Se on niin, että perämiehet ohjaavat ja kapteeni on aluksen päällikkö. Hän on vastuussa koko laivasta ja valvoo.

Tuon tiedon takia piti kaivaa kaksi vuotta vanha ketju esiin.

Kohta sun täytyy mennä ulos katsomaan spektaakkelia nimeltä katuvalojen sytytys.

• kävelykatu

Joo, kapteenit saavat kyllä usein nukkua yönsä rauhassa, ja ovat puikoissa usein lähdöissä ja saapumisissa satamaan.

Maarianhaminasta en tiiä, luulen kyl et sielläki tulee kapteeni ajamaan laivan kaijaan mutta en oo varma onko tuo totta että perämies ohjailee Affenanmaalla.

• Väärä foorumi

Miten mahtaa liittyä foorumin aiheeseen "Laivamatkat ja risteilyt"?

Oikea foorumi olisi "Laivat ja merenkulku2.

• silja serenade

KAPTEENI ohjaa laivan satamaan ja pois ja on ohjaammassa laivaa myös yöllä kun maarianhaminaan tullaan ja myös silloin kun on myrskyä! Merellä navigointia valvoo perämies!!

• Turum Poik

TallinkSiljan Baltic Princesisällä näkyy muten hyttien TV:stä (joku yli 20 oleva kanva) laivan joku "ohjaustaulu" jossa näkyy kartta, piirretty reitti, jäljellä oleva polttoaine, jäljellä olevat tunnit, nopeus ja muuta mistä ei normireissaajat tajua mittään

Tuossa ruudussa näkyy myös milloin automaattiohjaus on päällä. ja viimeksi tutkailin, niin ohjaus otettiin käsiin vasta joku 100 metriä ennenku laiva alkoi olemaan lähellä pysähtymispaikkaa

Eli vähän niiku lentokapteenin työ, ajetaan kone kiitotien päähän, käsijarru päälle, ja autopilotti hommiin... seuraavan kerran aletaan sitten ohjailemaan määränpäässä kun nopeus kiitotiellä on enää noin 80km/h

• Anonyymi

Eipä taida laivasta löytyä käsijarrua. Tai no voihan ankkurin pudottavaa vipua sellaisena ehkä pitää. Karibian piraattileffassa taisivat joskus kääntää laivan ankkuria apuna käyttäen.

• silja line

silja serenadella ja symphonyllä olen käynyt komentosillalla ja siellä kerrotaan laivan ohjailusta ja olen itse todella kiinostunut merikapteenin työstä! Laivaa ohjaa merella perämiehet. Vuorot vaihtelevat kuuden tunnin välein eikä perämies tee muuta kun seuraa navigointia elikkä laivaa ajetaan automaatti ohjauksella suunnilleeen 70-80%
      Satamaan ajon ja lähdön hoitaa päälikkö* (kapteeeni*) Ja myös hankalisssa tilanteissa kapteeni on komentosillalla. Muuten kapteeni tekee konttori töitä!

• Näin on

Kapteenin tärkein tehtävä on kantaa vastuu kaikesta laivalla tapahtuvasta. Jos vaikka konepäällikkö ilmoittaa vakavasta viasta koneessa, kapteeni päättää koneen pysäyttämisestä.

Toiseksi kapteeni on laivan PR-henkilö ja edustaa niin laivaa kuin varustamoa.

Ja kolmanneksi, kapteeni antaa laivalla tapahtuneista asioista tiedotteet tai hyväksyy ne annettaviksi.

Kaiken kuorrutuksena kapteeni seuraa laivan turvallisuustilannetta.

• kapteenin vastuu

totta! Kapteeni on vastuussa laivan turvallisuudesta! Kapteenin vastuulla on koko laiva
      miehistö, matkustajat ja itse laiva! Kapteeni pättää esim: jos laivan moottorissa on vika niin kapteeni päättää ajetaanko sillä vai sammutetaanko se! Yleensä päätös riippuu tilanteen vakavuudesta!

• ekrtosäe

Perämies on ainoastaan komentosillalla silloin kun pitää siirtää laivan perää normaalia enemmän.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8138
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3922
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1400
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      34
      1241
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      32
      1122
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1020
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe