Avioliitto ja koukero

pullea

"Jumalan silmissä eronneet aviopuolisot ovat kuitenkin yhä edelleen yksi liha, joten jos menee uudestaan naimisiin vielä, kun aikaisempi aviopuoliso elää, se on Hänen silmissään kaksissa naimisissa olemista."

Jos Jt hakee avioeron jas ero astuu voimaan , mutta palaa myöhemmin puolisonsa luokse ja asuu hänen kanssa yhdessä,mutta ei mene uudestaan naimisiin.
Tekeekö jt silloin syntiä asuessaan entisen puolison kanssa yhdessä, vaikka on jumalan silmissä ovat vielä naimisissa?

luultavasti seura antaisi kenkää, eiköstä jookosta?

27

538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmphmphmmm....

      paratiisissa......
      Kovin paljon Jumalan Valtakunnan tekemisiin ei haluta täällä kajota ?
      Oletetaan vin että...jos......jos....

      • pillea

        ei selventänyt ihan tarpeeksi


      • pullea

        jos vaan mielummin asiallisesti vastattaisiin mikä on käytäntö. turhat naljailut voisi jättää...

        miten tällaisessa tilanteessa toimitaan?

        ei edes ollut hyvä juttu tämä lääkitys...


      • ananam

        niinpäniinmitässevanhapiikanytnaimisiinmenostatietäis


      • ananam kirjoitti:

        niinpäniinmitässevanhapiikanytnaimisiinmenostatietäis

        "niinpäniinmitässevanhapiikanytnaimisiinmenostatietäis "

        Oletko naimisissa?

        Jos, niin olet esimerkki siitä ettei naimisissaolo tee kenestäkään mitään.
        Muussa tapauksessa olet muuten vain ei mitään.


    • sinkku/leski

      Raamatun aikojen järjestelyjen mukainen vaatimus on, että avioliitto laillistetaan maan lakien mukaisesti ja että avioliitot ja syntymät rekisteröidään, mikäli laki suo siihen mahdollisuuden.
      Koska ”keisarin” hallinto valvoo tällä tavoin avioliittoa, kristittyä vaaditaan mukautumaan sen vaatimuksiin avioliittonsa laillistamiseksi.
      Siinäkin tapauksessa, että hän haluaisi raamatullisin perustein lopettaa avioliittonsa puolisonsa aviorikoksen vuoksi,
      hänen täytyy hankkia laillinen avioero, jos se on mahdollista.
      Näin ollen kristitty, joka menee uudelleen naimisiin ottamatta huomioon Raamatun ja lain asettamia vaatimuksia, rikkoo Jumalan lakeja. (Mt 19:9; Ro 13:1.)it-1 Avioliitto
      *************************************
      Avoliitto ei ole lain mukaan avioliitto.
      Vihille vaan,sitten yhteen.

      • vio-letti

        >>>Raamatun aikojen järjestelyjen mukainen vaatimus on, että avioliitto laillistetaan maan lakien mukaisesti


    • tosi on

      he eivät enää ole "yhtä lihaa".

      • pullea

        juu tämä selvä kyllä. ellei haureutta olisi, olisivat he yhtä lihaa... ja edelleen siis naimisissa


    • >>luultavasti seura antaisi kenkää, eiköstä jookosta?

      Jep.

      Tai siis ainakin pitäisi antaa. Eihän näistä aina tiedä miten nämä loppuviimein menevät. ;)

      • munaman

        kyllähänsinunpitäisitietääkunoletnaimisissa


      • pullea

        vielä vain jäi epäselväksi se, olisiko tällaisen "avoparin" erottaminen seurakunnasta sitten raamatun vastaista.

        jos oletetaan että alkuperäiseen eroon ei ole ollut raamatullista perustetta niin,
        tällaisessa tapauksessa jumala sanoo näiden kahden silmissänsä kuitenkin olevan edelleen naimisissa, vaikkakin ero olisi maallisilla papereilla hoidettu. jos pari kerran palaa takaisin yhteen, ovat he maallisin perustein avoliitto, mutta jumalan silmissä avioliitto vai mitä ?

        olisiko seurakunnasta erottaminen perusteltu, koska pari on jumalan silmissä edelleen naimisissa?


      • vai fiktio ?
        pullea kirjoitti:

        vielä vain jäi epäselväksi se, olisiko tällaisen "avoparin" erottaminen seurakunnasta sitten raamatun vastaista.

        jos oletetaan että alkuperäiseen eroon ei ole ollut raamatullista perustetta niin,
        tällaisessa tapauksessa jumala sanoo näiden kahden silmissänsä kuitenkin olevan edelleen naimisissa, vaikkakin ero olisi maallisilla papereilla hoidettu. jos pari kerran palaa takaisin yhteen, ovat he maallisin perustein avoliitto, mutta jumalan silmissä avioliitto vai mitä ?

        olisiko seurakunnasta erottaminen perusteltu, koska pari on jumalan silmissä edelleen naimisissa?

        henkilökohtainen ongelma ?


      • pullea
        vai fiktio ? kirjoitti:

        henkilökohtainen ongelma ?

        ei, minä sain jo heleliltä lääkkeet ongelmaani.


      • pullea kirjoitti:

        vielä vain jäi epäselväksi se, olisiko tällaisen "avoparin" erottaminen seurakunnasta sitten raamatun vastaista.

        jos oletetaan että alkuperäiseen eroon ei ole ollut raamatullista perustetta niin,
        tällaisessa tapauksessa jumala sanoo näiden kahden silmissänsä kuitenkin olevan edelleen naimisissa, vaikkakin ero olisi maallisilla papereilla hoidettu. jos pari kerran palaa takaisin yhteen, ovat he maallisin perustein avoliitto, mutta jumalan silmissä avioliitto vai mitä ?

        olisiko seurakunnasta erottaminen perusteltu, koska pari on jumalan silmissä edelleen naimisissa?

        Ymmärtääkseni avioeron ottaminen 'omin lupine' on jo sellaisenaan erottamisperuste. Ainakin se on ollut sitä aikaisempina vuosina.

        Tällaista matskua vanhinten kirja pitää sisällään avioliitosta ja -erosta:

        "Avioero ja uudelleen avioituminen eivät kuuluneet Jehovan alkuperäiseen ihmistä koskevaan tarkoitukseen.

        Raamatussa kehotetaan avioliitossa olevia pysymään yhdessä "yhtenä lihana". (1. Moos. 2:22-24; Matt. 19:4-6; 1. Kor. 7:10-16; w83 15/6 s. 29)

        Monet avio-ongelmat voidaan ratkaista noudattamalla Matteuksen 18:15:n periaatetta.

        Mooseksen laissa aviomiehen, ei vaimon, sallittiin erota puolisostaan, jos hän oli tavannut tästä "jotakin häpeällistä", siis hyvin väljillä perusteilla. (5. Moos. 24:1)

        Jeesus Kristus vahvisti avioliittojärjestelyn kristityille, mutta antoi vaimolle yhtäläisen oikeuden erota. (Mark. 10: 11, 12)

        Kristillisessä seurakunnassa avioero sallitaan vain "haureuden" eli porneian perusteella. (Matt. 5:31, 32; 19:3-9)

        Avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet eivät automaattisesti katkaise aviosidettä Jumalan silmissä; viaton puoliso voi antaa anteeksi. (Roos. 3:1-3 ; 1. Kor. 13:4-8)

        Vaikka vanhimmille tulisikin ilmoittaa asiasta tavalla tai toisella, viattoman puolison asiana on ratkaista, ottaako hän avioeron vai ei.

        Viattomalle puolisolle tulisi ilmoittaa, että sukupuolisuhteisiin uudelleen ryhtyminen aviorikoksen tehneen puolison kanssa ilmaisisi anteeksiantoa, eikä raamatullinen peruste avioerolle olisi sen vuoksi enää voimassa. (w81 15/4 s. 30, 31)

        Anteeksiannettua aviorikosta ei voida enää myöhemmin käyttää avioeron perusteena, mutta jos salassa pidettyjä aviorikostapauksia tulisi myöhemmin ilmi näitä voitaisiin käyttää perusteena. (w74 15/10 s. 478, 479)

        Aviorikoksen anteeksi antamiseen sisältyy se, että viaton puoliso on halukas ryhtymään uudelleen sukupuolisuhteisiin aviorikoksen tehneen puolison kanssa kohtuullisen ajan kuluessa. (w75 1/4 s. 166, 167)

        Aviorikokseen syyllistynyt voisi hankkia laillisen avioeron ja seurakunta voisi katsoa hänen olevan vapaa menemään uudelleen naimisiin, jos viaton puoliso kieltäytyy ryhtymästä uudelleen sukupuolisuhteisiin hyvin pitkän ajan jälkeenkin, vaikka ei olekaan hakenut laillista avioeroa.

        Kieltäytymällä aviovelvollisuudesta se puoliso, joka ei ole tehnyt aviorikosta, ilmaisisi, ettei hän ole antanut anteeksi.

        Vanhimmat harkitsisivat aviorikoksen tehneen puolison esittämiä todisteita saadakseen selville, että viaton puoliso on todella hylännyt hänet.

        Kun päädytään avioeroon, sellaisen avioeron hakijana, joka vapauttaa kristityn menemään uudelleen naimisiin, tulisi olla viaton puoliso, mikäli mahdollista, tai syyllinen puoliso viattoman puolison suostumuksella; molemmat ovat sitten vapaita menemään uudelleen naimisiin.

        Jos syyllinen puoliso yksipuolisesti hankkii avioeron viattoman puolison vastustuksesta huolimatta, se ei vapauta syyllistä puolisoa menemään uudelleen naimisiin

        Jos hän menee naimisiin jonkun muun kanssa, vaikka viaton puoliso on yhä halukas antamaan hänen aviorikoksensa anteeksi ja suostuu jälleen täyttämään aviovelvollisuutensa, hän solmii aviorikos-avioliiton. (Luuk. 16:18)

        Se vaatii seurakunnan oikeudellisia toimia niiden lisäksi, joihin on jo mahdollisesti ryhdytty, jollei häntä ole jo erotettu.

        Avioeron ottanut pari (vaikka vain laillisesti eronnut), joka on keskenään sukupuolisuhteissa, syyllistyy haureuteen. (Hepr. 13:4; w82E 1/9 s. 31)

        Erossa asuvat voivat ratkaista itse, ovatko he sukupuolisuhteissa. (Room. 14:12)

        Henkilö, joka syyllistyy aviorikokseen sen jälkeen, kun hänen puolisonsa on hankkinut hänestä avioeron ei-raamatullisin perustein, olisi raamatullisesta vapaa menemään uudelleen naimisiin, koska avioeron hankkinut puoliso oli jo hylännyt hänet.

        Aviorikostapauksen käsittelisi oikeuskomitea.

        Liehittely tai seurustelu, kun toinen osapuoli ei ole vapaa menemään naimisiin, on väärin. ( w81 1/6 s. 31; w68 15/8 s. 383, 384 )

        Tulisi antaa voimakasta neuvontaa ja toistuvia varoituksia, ja jos neuvoja ei oteta huomioon, henkilöt) voidaan merkitä. (2. Tess. 3:14, 15)

        Kun tällainen toiminta on kehittynyt järkyttäväksi ja toistuvat yritykset auttaa tilanteen oikaisemisessa on jätetty huomioon ottamatta, erottaminen saattaa olla perusteltua. (Gal. 5:19; w83 15/6 s. 31; w74 15/1 s. 46-48)

        Jos joku aviorikos-avioliittoon mennyt otetaan lopulta takaisin, olisi harvinaista, että häntä suositeltaisiin palvelemaan vastuuasemassa seurakunnassa, ei ainakaan ennen sen puolison uudelleen avioitumista tai kuolemaa, jonka hän hylkäsi ilman raamatullisia perusteita."


      • paskanjauhantaa
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        Ymmärtääkseni avioeron ottaminen 'omin lupine' on jo sellaisenaan erottamisperuste. Ainakin se on ollut sitä aikaisempina vuosina.

        Tällaista matskua vanhinten kirja pitää sisällään avioliitosta ja -erosta:

        "Avioero ja uudelleen avioituminen eivät kuuluneet Jehovan alkuperäiseen ihmistä koskevaan tarkoitukseen.

        Raamatussa kehotetaan avioliitossa olevia pysymään yhdessä "yhtenä lihana". (1. Moos. 2:22-24; Matt. 19:4-6; 1. Kor. 7:10-16; w83 15/6 s. 29)

        Monet avio-ongelmat voidaan ratkaista noudattamalla Matteuksen 18:15:n periaatetta.

        Mooseksen laissa aviomiehen, ei vaimon, sallittiin erota puolisostaan, jos hän oli tavannut tästä "jotakin häpeällistä", siis hyvin väljillä perusteilla. (5. Moos. 24:1)

        Jeesus Kristus vahvisti avioliittojärjestelyn kristityille, mutta antoi vaimolle yhtäläisen oikeuden erota. (Mark. 10: 11, 12)

        Kristillisessä seurakunnassa avioero sallitaan vain "haureuden" eli porneian perusteella. (Matt. 5:31, 32; 19:3-9)

        Avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet eivät automaattisesti katkaise aviosidettä Jumalan silmissä; viaton puoliso voi antaa anteeksi. (Roos. 3:1-3 ; 1. Kor. 13:4-8)

        Vaikka vanhimmille tulisikin ilmoittaa asiasta tavalla tai toisella, viattoman puolison asiana on ratkaista, ottaako hän avioeron vai ei.

        Viattomalle puolisolle tulisi ilmoittaa, että sukupuolisuhteisiin uudelleen ryhtyminen aviorikoksen tehneen puolison kanssa ilmaisisi anteeksiantoa, eikä raamatullinen peruste avioerolle olisi sen vuoksi enää voimassa. (w81 15/4 s. 30, 31)

        Anteeksiannettua aviorikosta ei voida enää myöhemmin käyttää avioeron perusteena, mutta jos salassa pidettyjä aviorikostapauksia tulisi myöhemmin ilmi näitä voitaisiin käyttää perusteena. (w74 15/10 s. 478, 479)

        Aviorikoksen anteeksi antamiseen sisältyy se, että viaton puoliso on halukas ryhtymään uudelleen sukupuolisuhteisiin aviorikoksen tehneen puolison kanssa kohtuullisen ajan kuluessa. (w75 1/4 s. 166, 167)

        Aviorikokseen syyllistynyt voisi hankkia laillisen avioeron ja seurakunta voisi katsoa hänen olevan vapaa menemään uudelleen naimisiin, jos viaton puoliso kieltäytyy ryhtymästä uudelleen sukupuolisuhteisiin hyvin pitkän ajan jälkeenkin, vaikka ei olekaan hakenut laillista avioeroa.

        Kieltäytymällä aviovelvollisuudesta se puoliso, joka ei ole tehnyt aviorikosta, ilmaisisi, ettei hän ole antanut anteeksi.

        Vanhimmat harkitsisivat aviorikoksen tehneen puolison esittämiä todisteita saadakseen selville, että viaton puoliso on todella hylännyt hänet.

        Kun päädytään avioeroon, sellaisen avioeron hakijana, joka vapauttaa kristityn menemään uudelleen naimisiin, tulisi olla viaton puoliso, mikäli mahdollista, tai syyllinen puoliso viattoman puolison suostumuksella; molemmat ovat sitten vapaita menemään uudelleen naimisiin.

        Jos syyllinen puoliso yksipuolisesti hankkii avioeron viattoman puolison vastustuksesta huolimatta, se ei vapauta syyllistä puolisoa menemään uudelleen naimisiin

        Jos hän menee naimisiin jonkun muun kanssa, vaikka viaton puoliso on yhä halukas antamaan hänen aviorikoksensa anteeksi ja suostuu jälleen täyttämään aviovelvollisuutensa, hän solmii aviorikos-avioliiton. (Luuk. 16:18)

        Se vaatii seurakunnan oikeudellisia toimia niiden lisäksi, joihin on jo mahdollisesti ryhdytty, jollei häntä ole jo erotettu.

        Avioeron ottanut pari (vaikka vain laillisesti eronnut), joka on keskenään sukupuolisuhteissa, syyllistyy haureuteen. (Hepr. 13:4; w82E 1/9 s. 31)

        Erossa asuvat voivat ratkaista itse, ovatko he sukupuolisuhteissa. (Room. 14:12)

        Henkilö, joka syyllistyy aviorikokseen sen jälkeen, kun hänen puolisonsa on hankkinut hänestä avioeron ei-raamatullisin perustein, olisi raamatullisesta vapaa menemään uudelleen naimisiin, koska avioeron hankkinut puoliso oli jo hylännyt hänet.

        Aviorikostapauksen käsittelisi oikeuskomitea.

        Liehittely tai seurustelu, kun toinen osapuoli ei ole vapaa menemään naimisiin, on väärin. ( w81 1/6 s. 31; w68 15/8 s. 383, 384 )

        Tulisi antaa voimakasta neuvontaa ja toistuvia varoituksia, ja jos neuvoja ei oteta huomioon, henkilöt) voidaan merkitä. (2. Tess. 3:14, 15)

        Kun tällainen toiminta on kehittynyt järkyttäväksi ja toistuvat yritykset auttaa tilanteen oikaisemisessa on jätetty huomioon ottamatta, erottaminen saattaa olla perusteltua. (Gal. 5:19; w83 15/6 s. 31; w74 15/1 s. 46-48)

        Jos joku aviorikos-avioliittoon mennyt otetaan lopulta takaisin, olisi harvinaista, että häntä suositeltaisiin palvelemaan vastuuasemassa seurakunnassa, ei ainakaan ennen sen puolison uudelleen avioitumista tai kuolemaa, jonka hän hylkäsi ilman raamatullisia perusteita."

        kaikki on täysin merkityksetöntä kun ensin joku lempataan srk:sta pihalle esim. aviorikoksen vuoksi ja lempattu menee toisen kanssa naimisiin.
        Kas kun sillä josta erotettu eros on kuppa ja srk ei ole asiasta milläskään.
        Tollasella litanialla ei ole mitään merkitystä.Sillä voi pyyhkiä pyllynsä.


      • harkitseva....
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        Ymmärtääkseni avioeron ottaminen 'omin lupine' on jo sellaisenaan erottamisperuste. Ainakin se on ollut sitä aikaisempina vuosina.

        Tällaista matskua vanhinten kirja pitää sisällään avioliitosta ja -erosta:

        "Avioero ja uudelleen avioituminen eivät kuuluneet Jehovan alkuperäiseen ihmistä koskevaan tarkoitukseen.

        Raamatussa kehotetaan avioliitossa olevia pysymään yhdessä "yhtenä lihana". (1. Moos. 2:22-24; Matt. 19:4-6; 1. Kor. 7:10-16; w83 15/6 s. 29)

        Monet avio-ongelmat voidaan ratkaista noudattamalla Matteuksen 18:15:n periaatetta.

        Mooseksen laissa aviomiehen, ei vaimon, sallittiin erota puolisostaan, jos hän oli tavannut tästä "jotakin häpeällistä", siis hyvin väljillä perusteilla. (5. Moos. 24:1)

        Jeesus Kristus vahvisti avioliittojärjestelyn kristityille, mutta antoi vaimolle yhtäläisen oikeuden erota. (Mark. 10: 11, 12)

        Kristillisessä seurakunnassa avioero sallitaan vain "haureuden" eli porneian perusteella. (Matt. 5:31, 32; 19:3-9)

        Avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet eivät automaattisesti katkaise aviosidettä Jumalan silmissä; viaton puoliso voi antaa anteeksi. (Roos. 3:1-3 ; 1. Kor. 13:4-8)

        Vaikka vanhimmille tulisikin ilmoittaa asiasta tavalla tai toisella, viattoman puolison asiana on ratkaista, ottaako hän avioeron vai ei.

        Viattomalle puolisolle tulisi ilmoittaa, että sukupuolisuhteisiin uudelleen ryhtyminen aviorikoksen tehneen puolison kanssa ilmaisisi anteeksiantoa, eikä raamatullinen peruste avioerolle olisi sen vuoksi enää voimassa. (w81 15/4 s. 30, 31)

        Anteeksiannettua aviorikosta ei voida enää myöhemmin käyttää avioeron perusteena, mutta jos salassa pidettyjä aviorikostapauksia tulisi myöhemmin ilmi näitä voitaisiin käyttää perusteena. (w74 15/10 s. 478, 479)

        Aviorikoksen anteeksi antamiseen sisältyy se, että viaton puoliso on halukas ryhtymään uudelleen sukupuolisuhteisiin aviorikoksen tehneen puolison kanssa kohtuullisen ajan kuluessa. (w75 1/4 s. 166, 167)

        Aviorikokseen syyllistynyt voisi hankkia laillisen avioeron ja seurakunta voisi katsoa hänen olevan vapaa menemään uudelleen naimisiin, jos viaton puoliso kieltäytyy ryhtymästä uudelleen sukupuolisuhteisiin hyvin pitkän ajan jälkeenkin, vaikka ei olekaan hakenut laillista avioeroa.

        Kieltäytymällä aviovelvollisuudesta se puoliso, joka ei ole tehnyt aviorikosta, ilmaisisi, ettei hän ole antanut anteeksi.

        Vanhimmat harkitsisivat aviorikoksen tehneen puolison esittämiä todisteita saadakseen selville, että viaton puoliso on todella hylännyt hänet.

        Kun päädytään avioeroon, sellaisen avioeron hakijana, joka vapauttaa kristityn menemään uudelleen naimisiin, tulisi olla viaton puoliso, mikäli mahdollista, tai syyllinen puoliso viattoman puolison suostumuksella; molemmat ovat sitten vapaita menemään uudelleen naimisiin.

        Jos syyllinen puoliso yksipuolisesti hankkii avioeron viattoman puolison vastustuksesta huolimatta, se ei vapauta syyllistä puolisoa menemään uudelleen naimisiin

        Jos hän menee naimisiin jonkun muun kanssa, vaikka viaton puoliso on yhä halukas antamaan hänen aviorikoksensa anteeksi ja suostuu jälleen täyttämään aviovelvollisuutensa, hän solmii aviorikos-avioliiton. (Luuk. 16:18)

        Se vaatii seurakunnan oikeudellisia toimia niiden lisäksi, joihin on jo mahdollisesti ryhdytty, jollei häntä ole jo erotettu.

        Avioeron ottanut pari (vaikka vain laillisesti eronnut), joka on keskenään sukupuolisuhteissa, syyllistyy haureuteen. (Hepr. 13:4; w82E 1/9 s. 31)

        Erossa asuvat voivat ratkaista itse, ovatko he sukupuolisuhteissa. (Room. 14:12)

        Henkilö, joka syyllistyy aviorikokseen sen jälkeen, kun hänen puolisonsa on hankkinut hänestä avioeron ei-raamatullisin perustein, olisi raamatullisesta vapaa menemään uudelleen naimisiin, koska avioeron hankkinut puoliso oli jo hylännyt hänet.

        Aviorikostapauksen käsittelisi oikeuskomitea.

        Liehittely tai seurustelu, kun toinen osapuoli ei ole vapaa menemään naimisiin, on väärin. ( w81 1/6 s. 31; w68 15/8 s. 383, 384 )

        Tulisi antaa voimakasta neuvontaa ja toistuvia varoituksia, ja jos neuvoja ei oteta huomioon, henkilöt) voidaan merkitä. (2. Tess. 3:14, 15)

        Kun tällainen toiminta on kehittynyt järkyttäväksi ja toistuvat yritykset auttaa tilanteen oikaisemisessa on jätetty huomioon ottamatta, erottaminen saattaa olla perusteltua. (Gal. 5:19; w83 15/6 s. 31; w74 15/1 s. 46-48)

        Jos joku aviorikos-avioliittoon mennyt otetaan lopulta takaisin, olisi harvinaista, että häntä suositeltaisiin palvelemaan vastuuasemassa seurakunnassa, ei ainakaan ennen sen puolison uudelleen avioitumista tai kuolemaa, jonka hän hylkäsi ilman raamatullisia perusteita."

        vastauksestasi.
        Oli paljon sellaista mitä en vielä tiennyt.
        Kiitos ! :)


      • pullea
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        Ymmärtääkseni avioeron ottaminen 'omin lupine' on jo sellaisenaan erottamisperuste. Ainakin se on ollut sitä aikaisempina vuosina.

        Tällaista matskua vanhinten kirja pitää sisällään avioliitosta ja -erosta:

        "Avioero ja uudelleen avioituminen eivät kuuluneet Jehovan alkuperäiseen ihmistä koskevaan tarkoitukseen.

        Raamatussa kehotetaan avioliitossa olevia pysymään yhdessä "yhtenä lihana". (1. Moos. 2:22-24; Matt. 19:4-6; 1. Kor. 7:10-16; w83 15/6 s. 29)

        Monet avio-ongelmat voidaan ratkaista noudattamalla Matteuksen 18:15:n periaatetta.

        Mooseksen laissa aviomiehen, ei vaimon, sallittiin erota puolisostaan, jos hän oli tavannut tästä "jotakin häpeällistä", siis hyvin väljillä perusteilla. (5. Moos. 24:1)

        Jeesus Kristus vahvisti avioliittojärjestelyn kristityille, mutta antoi vaimolle yhtäläisen oikeuden erota. (Mark. 10: 11, 12)

        Kristillisessä seurakunnassa avioero sallitaan vain "haureuden" eli porneian perusteella. (Matt. 5:31, 32; 19:3-9)

        Avioliiton ulkopuoliset sukupuolisuhteet eivät automaattisesti katkaise aviosidettä Jumalan silmissä; viaton puoliso voi antaa anteeksi. (Roos. 3:1-3 ; 1. Kor. 13:4-8)

        Vaikka vanhimmille tulisikin ilmoittaa asiasta tavalla tai toisella, viattoman puolison asiana on ratkaista, ottaako hän avioeron vai ei.

        Viattomalle puolisolle tulisi ilmoittaa, että sukupuolisuhteisiin uudelleen ryhtyminen aviorikoksen tehneen puolison kanssa ilmaisisi anteeksiantoa, eikä raamatullinen peruste avioerolle olisi sen vuoksi enää voimassa. (w81 15/4 s. 30, 31)

        Anteeksiannettua aviorikosta ei voida enää myöhemmin käyttää avioeron perusteena, mutta jos salassa pidettyjä aviorikostapauksia tulisi myöhemmin ilmi näitä voitaisiin käyttää perusteena. (w74 15/10 s. 478, 479)

        Aviorikoksen anteeksi antamiseen sisältyy se, että viaton puoliso on halukas ryhtymään uudelleen sukupuolisuhteisiin aviorikoksen tehneen puolison kanssa kohtuullisen ajan kuluessa. (w75 1/4 s. 166, 167)

        Aviorikokseen syyllistynyt voisi hankkia laillisen avioeron ja seurakunta voisi katsoa hänen olevan vapaa menemään uudelleen naimisiin, jos viaton puoliso kieltäytyy ryhtymästä uudelleen sukupuolisuhteisiin hyvin pitkän ajan jälkeenkin, vaikka ei olekaan hakenut laillista avioeroa.

        Kieltäytymällä aviovelvollisuudesta se puoliso, joka ei ole tehnyt aviorikosta, ilmaisisi, ettei hän ole antanut anteeksi.

        Vanhimmat harkitsisivat aviorikoksen tehneen puolison esittämiä todisteita saadakseen selville, että viaton puoliso on todella hylännyt hänet.

        Kun päädytään avioeroon, sellaisen avioeron hakijana, joka vapauttaa kristityn menemään uudelleen naimisiin, tulisi olla viaton puoliso, mikäli mahdollista, tai syyllinen puoliso viattoman puolison suostumuksella; molemmat ovat sitten vapaita menemään uudelleen naimisiin.

        Jos syyllinen puoliso yksipuolisesti hankkii avioeron viattoman puolison vastustuksesta huolimatta, se ei vapauta syyllistä puolisoa menemään uudelleen naimisiin

        Jos hän menee naimisiin jonkun muun kanssa, vaikka viaton puoliso on yhä halukas antamaan hänen aviorikoksensa anteeksi ja suostuu jälleen täyttämään aviovelvollisuutensa, hän solmii aviorikos-avioliiton. (Luuk. 16:18)

        Se vaatii seurakunnan oikeudellisia toimia niiden lisäksi, joihin on jo mahdollisesti ryhdytty, jollei häntä ole jo erotettu.

        Avioeron ottanut pari (vaikka vain laillisesti eronnut), joka on keskenään sukupuolisuhteissa, syyllistyy haureuteen. (Hepr. 13:4; w82E 1/9 s. 31)

        Erossa asuvat voivat ratkaista itse, ovatko he sukupuolisuhteissa. (Room. 14:12)

        Henkilö, joka syyllistyy aviorikokseen sen jälkeen, kun hänen puolisonsa on hankkinut hänestä avioeron ei-raamatullisin perustein, olisi raamatullisesta vapaa menemään uudelleen naimisiin, koska avioeron hankkinut puoliso oli jo hylännyt hänet.

        Aviorikostapauksen käsittelisi oikeuskomitea.

        Liehittely tai seurustelu, kun toinen osapuoli ei ole vapaa menemään naimisiin, on väärin. ( w81 1/6 s. 31; w68 15/8 s. 383, 384 )

        Tulisi antaa voimakasta neuvontaa ja toistuvia varoituksia, ja jos neuvoja ei oteta huomioon, henkilöt) voidaan merkitä. (2. Tess. 3:14, 15)

        Kun tällainen toiminta on kehittynyt järkyttäväksi ja toistuvat yritykset auttaa tilanteen oikaisemisessa on jätetty huomioon ottamatta, erottaminen saattaa olla perusteltua. (Gal. 5:19; w83 15/6 s. 31; w74 15/1 s. 46-48)

        Jos joku aviorikos-avioliittoon mennyt otetaan lopulta takaisin, olisi harvinaista, että häntä suositeltaisiin palvelemaan vastuuasemassa seurakunnassa, ei ainakaan ennen sen puolison uudelleen avioitumista tai kuolemaa, jonka hän hylkäsi ilman raamatullisia perusteita."

        ""Ymmärtääkseni avioeron ottaminen 'omin lupine' on jo sellaisenaan erottamisperuste. Ainakin se on ollut sitä aikaisempina vuosina."""

        Enpä tiedä... minun näkemyksen mukaan avioparin eroaminen maallisin perustein ei ole seurakunnasta erottamisen peruste. noottiahan siitä voisi tulla.. seurakunnasta erottamisen perusteet täyttyy vasta kun jompikumpi pareista hakeutuu uuden puolison seuraan( tai muu haureus, koska ovat jumalan silmissä naimisissa)

        niin sanoisin..


      • pullea kirjoitti:

        ""Ymmärtääkseni avioeron ottaminen 'omin lupine' on jo sellaisenaan erottamisperuste. Ainakin se on ollut sitä aikaisempina vuosina."""

        Enpä tiedä... minun näkemyksen mukaan avioparin eroaminen maallisin perustein ei ole seurakunnasta erottamisen peruste. noottiahan siitä voisi tulla.. seurakunnasta erottamisen perusteet täyttyy vasta kun jompikumpi pareista hakeutuu uuden puolison seuraan( tai muu haureus, koska ovat jumalan silmissä naimisissa)

        niin sanoisin..

        Joo kyllä se varmaan noin menee. Joskus aikaisemmin muistan kuulleeni puhuttavan että on erotettu sääntöjen vastaisen avioeron ottamisesta. Mites se yks ukko muuten, joka on ottanut avioeron, viisikö kertaa, erotettiin aina vissiin sen takia että meni uusiin naimisiin?


      • pullea
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        Joo kyllä se varmaan noin menee. Joskus aikaisemmin muistan kuulleeni puhuttavan että on erotettu sääntöjen vastaisen avioeron ottamisesta. Mites se yks ukko muuten, joka on ottanut avioeron, viisikö kertaa, erotettiin aina vissiin sen takia että meni uusiin naimisiin?

        "Mites se yks ukko muuten, joka on ottanut avioeron, viisikö kertaa, erotettiin aina vissiin sen takia että meni uusiin naimisiin?"

        -nyt en vissinä tiedä onko erottaminen tapahtunu joka kerta "uusiin" naimisiin mennessä, vai onko osa erotustapauksista tapahtunu ns."välihuoraamisista", jotka ei johtanut uusiin naimisiin, mutta joo kyllä tuo suurinpiirtein noin on menny.

        saahan sitä akkoja kierrättää ja uusiin naimisiin mennä, jos aina muutaman kuukauden päästä otetaan seurakuntaan takaisin.

        siinä on ukko paikallaan jakamassa elämänohjeita ja nuhteita


      • vio-letti
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        Joo kyllä se varmaan noin menee. Joskus aikaisemmin muistan kuulleeni puhuttavan että on erotettu sääntöjen vastaisen avioeron ottamisesta. Mites se yks ukko muuten, joka on ottanut avioeron, viisikö kertaa, erotettiin aina vissiin sen takia että meni uusiin naimisiin?

        >>>Joskus aikaisemmin muistan kuulleeni puhuttavan että on erotettu sääntöjen vastaisen avioeron ottamisesta


    • huoripukki 2

      Tuolla periaatteella ei tee syntiä.
      Toinen puoli asiassa on se, että joku voi ajatella ja kuvitella pitävänsä ex-puolisonsa naimattomana kun ei itse tee huorin.
      Eli jos en minä saa niin ei hänkään.

      • pullea

        kurjaa kun joutuu odottamaan että toinen lähtee huoraamisretkelle, ennen kuin itse saa jatkaa elämäänsä


      • huoripukki2
        pullea kirjoitti:

        kurjaa kun joutuu odottamaan että toinen lähtee huoraamisretkelle, ennen kuin itse saa jatkaa elämäänsä

        Tai joutuu erotettuna kieltäytymään itse sexistä, ettei vielä mukana oleva ex-puoliso pääse uusiin naimisiin.


      • pullea
        huoripukki2 kirjoitti:

        Tai joutuu erotettuna kieltäytymään itse sexistä, ettei vielä mukana oleva ex-puoliso pääse uusiin naimisiin.

        noh. niinku todettu, huorimalla pääsee naimisiin uudestaan kumpi vain... kunhan jaksaa nöyränä kestää ajan kun on erotettu seurakunnasta. takaisin pääsee kyllä


      • ex-jt
        pullea kirjoitti:

        noh. niinku todettu, huorimalla pääsee naimisiin uudestaan kumpi vain... kunhan jaksaa nöyränä kestää ajan kun on erotettu seurakunnasta. takaisin pääsee kyllä

        Uusissa naimisissa olen ollut jo 10 vuotta,mutta siihen puljuun en mene vaikka mikä olisi.
        Kus...tä koko sakki.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin kun katsoit salaa ja

      Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      5016
    2. Katu täyttyy...

      Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2289
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

      No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      2169
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

      Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      222
      2153
    5. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

      Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      218
      1363
    6. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1244
    7. Joko luovutat

      Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      976
    8. Taas joku junan alle

      Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      47
      953
    9. Jalat alta

      Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      897
    10. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

      Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      12
      879
    Aihe