Olen kuullut kahdenlaista ruokahiekan syöttämisestä undulalaateille.
Olikohan se Wikileaksissa kun sanottiin, että hiekka voi aiheuttaa undulaateille kuputulehduksen ja että ne eivät hiekkaa tarvitse ruoan sulatukseen.
Mitä mieltä olette? Itse olen linnuilleni aina hiekkaa varalla pitänyt.
Ruokahiekasta
6
212
Vastaukset
- -M-
Hiekka ei todellakaan ole mitenkään välttämätöntä tavallisimmille lemmikkilinnuille, lihasmaha on sen verran voimakas että pelkkä sen liike riittää hienontamaan häkkioloissa syötettävän ruokamassan. Ja joissain tilanteissa lintu voi todellakin ahmia hiekkaa niin paljon että siitä tulee kuputukos (siis ennemminkin tukos kuin tulehdus on vaarana).
Terve lintu tätä kuitenkin harvoin tekee, joten halutessaan hiekkaa voi linnuilleen antaa tehostamaan ruoan hienonnusta. Kaiken varalta lienee kuitenkin viisainta pitää kerralla tarjolla oleva hiekkamäärä niin pienenä ja/tai tarjota hiekaa vain sen verran harvakseltaan ettei siitä vahingossakaan ole haittaa... Itse en linnuilleni hiekkaa syötä lainkaan (eikä nuo papukaijat sitä edes huoli jos joskus olen kokeeksi näyttänyt), peipoilla on tosin silloin tällöin murskattua munankuorta tarjolla.- cupido
paljon vastauksesta. En ole minäkään nyt linnuilleni hiekkaa antanut pariin viikkoon eikä ne tunnu sitä kaipaavan.
- lintujen ruokkija
Annoin joskus, vuosia sitten hiekkaa undulaateille, yhdeltä alkoi tulee verta nokasta, en heti tiennyt että hiekasta johtui, mutta kun myöhemmin laitoin hiekkaa alkoi taas sama veren vuoto. En sitten enää ole laittanut eikä enää verenvuotoa ole esiintynyt.
- Saksetti
Aikaisemmin täällä palstalla oli aika hyvin perusteltu tuo hiekkajuttu, haitat ja hyödyt....
Eli ei kuulu antaa ainakaan papukaijoille... ja undulaattihan on papukaija... - hahaaaha
Wikileaks on joku linnunhoito-opas??? Juu todennäkösesti tarkotat wikipediaa
- amadeus89
komppaan edellistä... itse kasvatan undulaatteja, ja pidän hiekkaa tarjolla. Normaalisti undulaatin ei kuulu ahmia hiekkaa, vain jos linnulla on jokin mahdollinen puutos tms. jokainen itse päättää mitä linnullaan tekee, mutta itse en sulje pois hiekan tarjolla pitoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458760Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde482558- 422359
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282357- 971807
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1941803Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221680Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091187Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä331171Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61116