Ruokahiekasta

Cupido

Olen kuullut kahdenlaista ruokahiekan syöttämisestä undulalaateille.
Olikohan se Wikileaksissa kun sanottiin, että hiekka voi aiheuttaa undulaateille kuputulehduksen ja että ne eivät hiekkaa tarvitse ruoan sulatukseen.

Mitä mieltä olette? Itse olen linnuilleni aina hiekkaa varalla pitänyt.

6

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Hiekka ei todellakaan ole mitenkään välttämätöntä tavallisimmille lemmikkilinnuille, lihasmaha on sen verran voimakas että pelkkä sen liike riittää hienontamaan häkkioloissa syötettävän ruokamassan. Ja joissain tilanteissa lintu voi todellakin ahmia hiekkaa niin paljon että siitä tulee kuputukos (siis ennemminkin tukos kuin tulehdus on vaarana).
      Terve lintu tätä kuitenkin harvoin tekee, joten halutessaan hiekkaa voi linnuilleen antaa tehostamaan ruoan hienonnusta. Kaiken varalta lienee kuitenkin viisainta pitää kerralla tarjolla oleva hiekkamäärä niin pienenä ja/tai tarjota hiekaa vain sen verran harvakseltaan ettei siitä vahingossakaan ole haittaa... Itse en linnuilleni hiekkaa syötä lainkaan (eikä nuo papukaijat sitä edes huoli jos joskus olen kokeeksi näyttänyt), peipoilla on tosin silloin tällöin murskattua munankuorta tarjolla.

• cupido

paljon vastauksesta. En ole minäkään nyt linnuilleni hiekkaa antanut pariin viikkoon eikä ne tunnu sitä kaipaavan.

• lintujen ruokkija

Annoin joskus, vuosia sitten hiekkaa undulaateille, yhdeltä alkoi tulee verta nokasta, en heti tiennyt että hiekasta johtui, mutta kun myöhemmin laitoin hiekkaa alkoi taas sama veren vuoto. En sitten enää ole laittanut eikä enää verenvuotoa ole esiintynyt.

• Saksetti

Aikaisemmin täällä palstalla oli aika hyvin perusteltu tuo hiekkajuttu, haitat ja hyödyt....
      Eli ei kuulu antaa ainakaan papukaijoille... ja undulaattihan on papukaija...

• hahaaaha

Wikileaks on joku linnunhoito-opas??? Juu todennäkösesti tarkotat wikipediaa

• amadeus89

komppaan edellistä... itse kasvatan undulaatteja, ja pidän hiekkaa tarjolla. Normaalisti undulaatin ei kuulu ahmia hiekkaa, vain jos linnulla on jokin mahdollinen puutos tms. jokainen itse päättää mitä linnullaan tekee, mutta itse en sulje pois hiekan tarjolla pitoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      160
      4977
    2. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      81
      3616
    3. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      35
      2607
    4. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      40
      2268
    5. Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu

Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä
      Suomalaiset julkkikset
      97
      2169
    6. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      29
      2067
    7. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      66
      2050
    8. Mitä saa sanoa?

Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja
      80 plus
      87
      2013
    9. Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?

Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet
      Sinkut
      21
      1526
    10. Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin

Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään
      Maailman menoa
      106
      1430
    Aihe