Välilevyn pullistuman leikkaus !

ihkusin

Heips !
Oon 20-vuotias nainen ja siis toi pullistuma on lannerangan 3/4 välissä ja se on massiivinen eli siis suuri, en vielä tiedä oonko leikkaukseen joutumassa mut pelottaa vähän jo valmiiks.. täs ois pari kysymyst :)
Millanen olo leikkauksen jälkeen, paljon kipui ?
Mites itse leikkaus menee ?
Ollaanko siinä istuma-asennossa?Nukutetaanko?Katetroidaanko?Kauanko kestää? yms yms.
Joutuuko sen jälkeen vaan makaan sängys?Pääseekskylkeä kääntään?Pääsekö omin avuin vessaan?jne...
Kauankos joutuu olemaan sairaslomalla?
Mitenkäs kuntoutus leikkauksen jälkeen?

Kiva jos joku jaksais vastata :)

8

10532

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tosi tyytyväinen

Ihmiset ovat yksilöitä mutta normaali tervekuntoinen muuten normaalilla terveydellä nauttii uudesta olostaan "uutena ihmisenä" varsin pian.

Mulla leikattiin viereisestä kohdasta ja tilanne oli jo todella paha ennen leikkausta,leikkauskohdassa ei mitään kipuja seuraavana aamuna,kävelemäänkin olisin voinut lähteä mutta jäi sängyn vieressä seisomiseksi kun jostain syystä huimasi että ei päästetty pidemmälle mutta sitä seuraavana päivänä pääsin kotiin hyväkuntoisena.

Normaalisti leikkaus nukutuksessa vatsallaan,nykymenetelmillä leikkaus varsin turvallinen ja standardi kestoa leikkauksen pituudelle ei ole vaan se on tapauskohtainen,sairasloma määräytyy pitkälti ammatin ja voinnin suhteessa,itselläni leikkaus kesti tunnin verran,jälkihoitona oli aika pitkä fys.hoito johtuen siitä että tilanteeni oli hankala ennen leikkausta ja asentovirheet johti lihasongelmiin.

Työkyky palasi täydellisesti ja muut harrastukset entiseen malliin,nostoasennot on sitten hyvä pitää mielessä loppuiän,rauhallisin mielin voit mennä leikkaukseen,millaisessa paikassa mahd leikkauksesi tehdään sitä en kyllä huomannut viestissäsi.

• ihkusin

mul on kans kivut aiheuttanu kipuskolioosin ja lihakset on niin krampis et ei ees fysioterapeutti saanu niit aukeemaa :s

ja lähihoitajana työskentelen ,et voi olla et mul on alan vaihto edes ku mul tuntuu olevan aikas heikko selkä.. :s

ja tyksiin todennäkösest sitten meen leikkaukseen..

• ihkusin kirjoitti:

mul on kans kivut aiheuttanu kipuskolioosin ja lihakset on niin krampis et ei ees fysioterapeutti saanu niit aukeemaa :s

ja lähihoitajana työskentelen ,et voi olla et mul on alan vaihto edes ku mul tuntuu olevan aikas heikko selkä.. :s

ja tyksiin todennäkösest sitten meen leikkaukseen..

itselläni viimesimmän mri-kuvan tulos 2 pullistumaa ja painaa hermojuurta.
        olen kärsinyt vaivoista nyt 1,5v,3v.olen ollut sairaslomalla vanhasta työstä,kaupan alalta,molemmat olkaäät leikattiin ja jouduin lepää KAUAN jonka seurauskena vissii nämä pullistumat ovat,leikkauksesta välillä puhuttu mut ei mitään päätetty.
        Itse en uskaltaisi enkä tahtoisi sitä...!Että kysyit kyllä hyviä kysymyksiä mitkä muakin kiinnosti.
        Itse olin kerran viikon osastolla virtsaummen takia,muut potilaan olivat kaikki olleet selkälaikkauksessa..
        wc.ssä oli semmoinen taso että leikatut pääsivät paremmin siihen istumaan,heti seuraavana aamuna ne kaväli semmoisen tuen kanssa..itse ihmettelin et johan on =) mut oli hienoa nähdä et melkein kaikki heistä tuen kanssa kävelivät jo seuraavana aamuna.

• ihkusin
        levoton123 kirjoitti:

itselläni viimesimmän mri-kuvan tulos 2 pullistumaa ja painaa hermojuurta.
        olen kärsinyt vaivoista nyt 1,5v,3v.olen ollut sairaslomalla vanhasta työstä,kaupan alalta,molemmat olkaäät leikattiin ja jouduin lepää KAUAN jonka seurauskena vissii nämä pullistumat ovat,leikkauksesta välillä puhuttu mut ei mitään päätetty.
        Itse en uskaltaisi enkä tahtoisi sitä...!Että kysyit kyllä hyviä kysymyksiä mitkä muakin kiinnosti.
        Itse olin kerran viikon osastolla virtsaummen takia,muut potilaan olivat kaikki olleet selkälaikkauksessa..
        wc.ssä oli semmoinen taso että leikatut pääsivät paremmin siihen istumaan,heti seuraavana aamuna ne kaväli semmoisen tuen kanssa..itse ihmettelin et johan on =) mut oli hienoa nähdä et melkein kaikki heistä tuen kanssa kävelivät jo seuraavana aamuna.

mäkää en oikee uskaltais / haluis leikkauksee mut oon ollu niin paljon saikul tän takia :s ja tä on tosiaa jo 1½ vuotta kestäny tä selkäkipu nyt 2 kk ollu tosi pahana ja oon ollu koko nä 2 kk saikul..

• ihkusin kirjoitti:

mäkää en oikee uskaltais / haluis leikkauksee mut oon ollu niin paljon saikul tän takia :s ja tä on tosiaa jo 1½ vuotta kestäny tä selkäkipu nyt 2 kk ollu tosi pahana ja oon ollu koko nä 2 kk saikul..

joo mäkin jäin 08 saikulle ku leikattii eka tuo vasen olka,välissä tuli selkvaivat ja nyt viime syksynä
        leikattii oikea olka.Oon käynyt HUS.in selkäkoulun mistä sai paljon vinkkeja,ja yhes vaihees ravasin joka viikko töölön ensiavussa saamassa oxynorm piikkiii.
        säteilee nii vahvasti jalkoihin.
        nyt on kuukauden ollut niin et herään yöl ihan tajuttomaan särkyyn..ja siitä nyt lähete fysiatrille ja aika 2.3.
        kuntoutustuki mulle on myönnetty 08/11 asti.
        Ja ammatinvaihtokin edessä,koulun pitäs alkaa elokuussa mut enpä ole varma pystynkö menemään kun istuminen on niin hankalaa =(
        oletko käynyt keskustelemassa selkäliiton keskustelupalstalla?

• ihkusin
        levoton123 kirjoitti:

joo mäkin jäin 08 saikulle ku leikattii eka tuo vasen olka,välissä tuli selkvaivat ja nyt viime syksynä
        leikattii oikea olka.Oon käynyt HUS.in selkäkoulun mistä sai paljon vinkkeja,ja yhes vaihees ravasin joka viikko töölön ensiavussa saamassa oxynorm piikkiii.
        säteilee nii vahvasti jalkoihin.
        nyt on kuukauden ollut niin et herään yöl ihan tajuttomaan särkyyn..ja siitä nyt lähete fysiatrille ja aika 2.3.
        kuntoutustuki mulle on myönnetty 08/11 asti.
        Ja ammatinvaihtokin edessä,koulun pitäs alkaa elokuussa mut enpä ole varma pystynkö menemään kun istuminen on niin hankalaa =(
        oletko käynyt keskustelemassa selkäliiton keskustelupalstalla?

Aa, mul on istuminen kyl ihan ok ! ja nyt loppuu työsoppariki huhtikuun lopus et sit alkaa työttömänä olo :s en oo käyny siel , mut täytyy käydä ! :) kiitos vinkist !

• näin minulla.

Leikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksessa. Kesti vajaan tunnin.
      Kipuja oli aika reippaasti, mutta ei mitään niin pahaa kuin ennen leikkausta.
      4-5 välistä leikattiin pullistuma joka painoi hermojuurta ja kroppa oli ihan kierossa ja pakkoasennossa. En pystynyt suoristumaan ollenkaan enkä olla selällään kuin hetken ja mahalleen en edes päässyt. Kävellä en voinut kuin hetken ja sitten oli pakko mennä kumaraan, olin täysin toisten avun varassa en voinut esim. käydä kaupassa enkä ajaa autoa.
      Leikkauksen jälkeen oireet loppui.

7h leikkauksesta nousin avustuksella "potalle", seuraavana aamuna jo menin vessaan itsekseni. Pari päivää oli hankalaa sängyssä vaihtaa asentoa sekä nousta ylös, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.
      4vkoa oli pitkäaika piti yrittää välttää kaikkea selän kiertymisiä ja kumarteluja sekä istumista tietysti nostamista. Kipuja oli jonkun verran, mutta olin niin järkyttävään tuskaan turtunut ennen leikkausta etten syönyt särkylääkkeitä kuin vajaan viikon verran leikkauksen jälkeen. Apua tarvitsin ihan perusarkielämän asioissa ensimmäisen kuukauden (kauppareissut, siivous ym..)
      Peseytyminen ja pukeminen oli hankalaa siihen tarvitsin apua 5viikkoa, käsien peseminen oli yllättävän hankalaa kun lavuaarit ovat matalalla.
      Kuntoutus alkoi heti, sairaalasta sai ohjeet ja sen jälkeen pari fysioterapiakäyntiä, peruskävelylenkkejä aloin tehdä 2 vkoa leikkauksesta.
      6viikkoa leikkauksesta aloin pikkuhiljaa tehdä kaikkea normaalisti, selkäni oli todella jäykkä ja on edelleen vaikka leikkauksesta on jo 8kk.
      Sairaslomalla olin leikkauksen jälkeen 9vkoa ja sen jälkeen tein melkein puoli vuotta lyhempää työpäivää.

• HerraTöttöröö

Minä kotiuduin eilen välilevynpullistuman leikkauksesta. Mulla paino se sen verran pahasti iskiakseen että on ollut viimiset 4kk aika perseestä. Suoraan leikkauksen jälkeen pystyin jo kävelemään ilman iskiaskipuja. Jebajee, tästä se lähtee. Onhan tuossa tietenkin pientä "leikkauskipua", selkä aristelee ja ei voi kumarrella jne, mutta eipä ainakaan jomota jalkaan. Tästä se lähtee saatana!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90