Pois Saksasta, Suomeen vai USA:han?

muutosten vuosi 2011

Hei,
olen asunut yli 20 vuotta Saksassa. Mies on amerikkalainen ja yli 6 kk vuodesta tyokomennuksilla. Lapset ovat 9, 10 ja 13 vuotta ja tama koulusysteemi on alkanut tuntua todella vaikealta. Vanhin lapsi on lukiossa ja nyt keskimmaisella on koulunvaihto edessa. Lapset ovat kolme kielisia (suomi, saksa ja englanti). Koulujen opettajat eivat ymmarra, miksi perheemme ei voi puhua vain yhta kielta (saksaa) kotona ja pitavat siita syysta lapsiamme tyhmina, koska kielioppi ei aina ole kohdallaan.
Mieheni tykkaa asua Saksassa, silla tyomatkat ovat aina Lahi-itaan, jossa olot ovat tietenkin aivan erilaiset kuin taalla. Han ei ymmarra kuinka voin olla "anti-saksalainen", mutta minulle jaa kaikki asioiden hoito paikallisten viranomaistan US armeijan kanssa, ja se ei ole helppoa.
En haluaisi erota, silla mieheni on todella kultainen, mutta olen aivan lopussa taman maan kanssa ja haluan pois. Tiedan etta Suomessa lapset saisivat hyvan koulutuksen ja he eivat ole totaalisesti muuttoa vastaan. Toinen vaihtoehto olisi muutto Jenkkeihin, ja sinne mina ja lapset lahtisimme myos tosi miellamme, mutta koulut ovat kysymysmerkki. Oisko kenellakaan kokemuksia jakaa amerikkalaisesta koulusysteemista?
Olisi kiva kuulla muiden kokemuksista.

5

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 6465161

      Amerikkalainen koulutus-systeemi on niin yksinkertainen ja huono ettei todellakaan kannata tulla.
      Kirjoitan täältä Georgian osavaltion lukiosta. Olen siis vaihto-oppilas. Tämä koulutus on niin yksipuolistava, puolueellinen ja opetetaan muistamaan pari pikku faktaa niillä ABC vastauksilla. Suosittelen ehodttomasti Suomea. Lapsilla on Euroopassa paljon kivempaa kun on omaa liikkuvuutta. Täällä ei MINNEKkkään ilman autoa pääse, esim Atlantan metropolialueella missä olen.

      Älä tuo lapsiasi usan koulutussysteemin alaistettavaksi jos et halua saappaan älykkyysosamäärää heille.

    • Baden-Württemberg

      Lapsesi ovat yksinkertaisesti vain väärässä koulussa jos opettajat ovat noin idiootteja. Ja niitä idiootteja Saksassa kyllä löytyy.

      Omilla lapsilla (3 kpl) on myös ollut vaikeuksia ja opettajien kanssa on saanut neuvotella, mutta kyllä he asian ovat hyvin ymmärtäneet. Älä anna periksi. Vaihda koulua ja mahd. asuntoaluetta.

      • Äiti Hessenistä

        Kumma kyllä, että meillä ei ole ollut mitään ongelmia. Noh, lapsihan on vasta lastentarhassa, mutta juuri sieltä kannustetaan kaksikielisyyteen. (Olisikohan syynä, että yksi lastentarhanopettaja on varttunut kolmekielisesti.) Ja mitä meidän kylän koulusta tiedän, myös siellä tuetaan vanhempia, jotka haluavat opettaa lapselleen äidinkielensä.

        Minulla mies on saksalainen ja puhuu lapsen kanssa saksaa. Itse puhun suomea, kun olen lapsen kanssa kahden kesken. Perheemme kotikieli on saksa.

        Suomeen en muuttaisi enää mistään hinnasta.


    • maailmankiertäjä

      USA:ssa olevalle vaihto-oppilaalle: Ei älykkyysosamäärällä ja koululla ole paljoakaan tekemistä toistensa kanssa. Älykkäät ihmiset hakevat tietoa enemmän koulujen jälkeen kuin kouluista.
      Etkö voi järjestää itsellesi tuttavia, jotka ottavat sinut autolla aina välillä jonnekin.
      Yritä suhtautua positiivisemmin USA:ssa olemiseesi, niin se muuttuu ihan hyväksi.

    • 5

      Taisi lukiolaista hiertaa kun ei paassyt kaupungille riekkumaan yokausiksi. Viinahanakin kai pantiin kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4925
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3114
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1621
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1233
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1207
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1197
    Aihe