Kohta kukaan ei syö perunaa

Syö pottua

vaikka se on ollut tärkein ravintomme jo kauan.
Siitä tulee kallis ravintoaine. Ja sitten huomataan miten tärkeä se peruna on. Ja sitten se maksaa omaisuuksua,

27

822

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puzza

liene niitä halvimpia suuhunpantavia?
      Vai ostetaanko pizzaa, sitähän on syöty jo vuosisadat.

• Peruna on hyvä ravinto. Tosin siitä katoaa vitamiineja kevään tullen. Ei ole sianruokaa. Keitä kuorineen ja syö ne myös.

Olipahan tässä uutinen jossa amerikkalainen mies söi perunaa, ja vain perunaa kuukausia. Mihin me jousumme ilman tätä kallisarvoista kasvista. Nauriit varastetaan. Myös lapsi totutetaan ensin perunaan. Näin meillä:)

• Kyllä Kiitos...

perunaa jos pelkästään tarjosin riisiä tai pastaa...niin täällä menisi mieheni kauppaan hakemaan sitä perunaa. Perunaa täytyy olla myöskin yhtenä vaihtoehtona. Mutta, se määrä sitten. Itselleni riittää hyvin yksi keitetty peruna lisäkkeeksi...nämä miehet tässä, pistää menemään kokonaisen kattilallisen siltä istuimelta... Kasviksihan ja näitä juureksia sitten tulisi myös aika runsaasti suosia myöskin.Kotimaiset juurekset muuten itse pidän...kovasti ovat esim. paahdettuina uunissa todella sellaisia että, niihin jää koukkuun... ja ainahan voi jättää ne kastikkeet vähemmälle. Peruna perunana.

Peruna pitäisi vaan keittää kuorineen. Koska tuo ravintoarvo mikä perunassa on (suurinosa on puhdasta tärkkelystä) on juuri siinä kuoren alla...jos, keität niin että kuorit nämä hiven- ja vitaamiaineet perunasta liukenevat sinne keitinveteen.

Kyllä, kanssasi samaa mieltä... aivan turhaan perunaa syrjintään.

Tsau:Friidu

• ...

Mä olen asian kanssa riidellyt jo pitkään, Mä syön pastaa ja riisiä, joskus naurista. Tarkemmat tiedot asiasta voi kysellä naapurin potunviljelijätä., joka on muuten sukujuuriltaan mustilainen.

=DW=

• ...

Niin ettekös te kaikki ole keskenään siellä sukua keskenänne.

• ...

• Kaikkea voi syödä vaikka pelkkää punajuuria jollei pelkää nitriittejä, makarassakin löytyy. Olan kirjoittanut K:n ravitsemuksesta. Hömpötyksiin ei kannata mennä mukaan. Vesi vanhin voitehista ja sitähän täällä on:)

• Onhan se kiva alkaa velottaa sellaisella kuin ruoka, taidetaan siirtyä italian spaghettikulttuuriin. Saamme sitten arvostustakin enemmän tuosta ruokapuolesta maailmalla kun luovutaan kalleuden vuoksi perusruokalajeistamme.

• zz-zz

Peruna on halpaa ruokaa. 10 kiloa perunoita saa parilla tupakka-askin hinnalla.
      Vaikka potun hinta tuplaantuu, niin vielä on halpaa.
      Mutta jos perunat loppuvat kaupoista, niin korvaavaa ravintoa kyllä löytyy.

• Enemmän kannattaa olla huolissaan, jos venäläiset alkaa ostaa karjataloustuotteita, niiden tuotannon lisääminen ei tapahdu hetkessä.
        Perunan tuotantoa on helppo lisätä, kylvöalaa vaan lisää, jos kesä on vähänkään suotuisa, niin syksyllä pottua riittää.

• zz-zz
        k-kotton kirjoitti:

Enemmän kannattaa olla huolissaan, jos venäläiset alkaa ostaa karjataloustuotteita, niiden tuotannon lisääminen ei tapahdu hetkessä.
        Perunan tuotantoa on helppo lisätä, kylvöalaa vaan lisää, jos kesä on vähänkään suotuisa, niin syksyllä pottua riittää.

Jos ei syödä kaikkia siemenperunoita.

• jämptinäin

olla potutta eikä ketuta. Olen jo pitemmän aikaa kääntynyt kasvisuskoon. Pötsin toiminta sen juoruaa milloin safka on oikeaa. Varsinkin näin viiskyt .

• 17+5

todellinen energiapommi, ja sen syytä on suurelta osin suomalaisten liikalihavuus ja kakkosdiabetes. Sen syönti oli perusteltua silloin kun tarvittiin ruumiillisen duunin ja köyhyyden takia paljon halpaa energiaa, mutta nyt sitä vedetään naamaan samaan tapaan kuin muinoin, vaikka päivät menee tietokoneen vieressä 24/7. Nykyään perunat kannattaa korvata vähemmän energiaa sisältävillä mutta enemmän ravintoaineita sisältävillä kasviksilla ja juureksilla, jotka myös maistuvat joltain, toisin kuin perunat.

• perunaonpyöreä......

kaksi peruselintarviketta, jotka eivät itsessään ole lihottavia.
        Se, mitä niiden kanssa syödään, onkin sitten toinen juttu.

Hyvää puikulaperunaa ei mikään juures voita maussaan.

• 3+12
        perunaonpyöreä...... kirjoitti:

kaksi peruselintarviketta, jotka eivät itsessään ole lihottavia.
        Se, mitä niiden kanssa syödään, onkin sitten toinen juttu.

Hyvää puikulaperunaa ei mikään juures voita maussaan.

ovat erittäin lihottavia. Esim. niitä sioille syötettäessä siat lihovat erinomaisesti.

• ......
        3+12 kirjoitti:

ovat erittäin lihottavia. Esim. niitä sioille syötettäessä siat lihovat erinomaisesti.

ilman pottua ja pettua ei meitä olisi.

Syö sinä lihaa ja juustoa kermalla.
        Tiedetään karppaukset, sun muut.

Kaikkeahan saa syödä, määränsä.

• ........
        ...... kirjoitti:

ilman pottua ja pettua ei meitä olisi.

Syö sinä lihaa ja juustoa kermalla.
        Tiedetään karppaukset, sun muut.

Kaikkeahan saa syödä, määränsä.

Mutta ei kannata yleistää. Kaikkea saa syödä määränsä mutta se ei kyllä kannata.

• Heikunkeikku

Meikäläinen lappaa perunaa suuhun niin harvoin, että toooosi harvoin.
      Tänään tein "perunasoppaa" ilman perunoita:) Ihan älyttömästi erilaisia juureksia ja hyvältä maistui.

Perunasta tuli mieleen, kun joskus muinoin vuonna kaksi olin lastentarhassa harjoittelijana, koska ensteks meinasin pyrkiä lastentarhaseminaariin ja siellä tarvittiin puolen vuoden harjoittelua.
      Noh, kun puoli vuotta tuli täyteen ja minulla oli viimeinen työpäivä, niin kaikki lapset (eri "osastojen") olivat kerääntyneet saliin. Johtajaopettaja ilmoitti, että Heikunkeikku on nyt viimeistä päivää töissä ja lapset voisivat laulaa jotakin läksiäislaulua.

Lapset valitsivat "Peruna on pyöreä, peruna on soikea"-laulun. Kaikki nämä ihanat lapset katsoivat minua (tietysti, koska minullehan lauloivat) suoraan silmiin ja lauloivat kyseistä laulua antaumuksella, vain ja ainoastaan Minulle. Oli ihan älyttömän HirrRRRrrveää istua siinä ja yrittää väkisin hymyillä, vaikka tuntui, kuin puukolla olis tökätty kurkkuun, huulet väpätti ja silmänmunat olivat Niin kosteat, että meinasin lähes hukkua:)

Se oli ihana tilanne, vaikka kovin vaikea ja haikea.(lyhensin tekstiäni heevetin paljon, olkaatte illlloisia:)))

• Saithan ansiosi mukaan:)) Mutta mutta tottakai kasvikset ja vihannekset pitää lisätä siihen pottumössöön. Minä ainakin kyllästyn jollen saa välillä muusia ja lopusta teen aina pieniä rieskoja. Perunassa ei ole tuon aikaisemmin lisäämäni juttua muuta kuin se nostaa verensokeria nopeammin kuin pasta ja riisi tai muu, ja jos se on kunnossa. Kaikki ok. Mikä onkaan ihanampaa kuin juuri maasta keivettu peruna.

Joo voin kertoa kun olimme mökillä XX;n kanssa ja kun olen innokas puutarhaihminen laitoin hänet ostamaan 3 pussia perunoita. Omasta mielestäni tein hyvää perunamaata mutta sato oli noin yksi pussi. Sen jälkeen olen ostanut kaupasta,

Ja ne Vanhasen uuniperunat, voi helkkari sentään.

• firefox58 kirjoitti:

Saithan ansiosi mukaan:)) Mutta mutta tottakai kasvikset ja vihannekset pitää lisätä siihen pottumössöön. Minä ainakin kyllästyn jollen saa välillä muusia ja lopusta teen aina pieniä rieskoja. Perunassa ei ole tuon aikaisemmin lisäämäni juttua muuta kuin se nostaa verensokeria nopeammin kuin pasta ja riisi tai muu, ja jos se on kunnossa. Kaikki ok. Mikä onkaan ihanampaa kuin juuri maasta keivettu peruna.

Joo voin kertoa kun olimme mökillä XX;n kanssa ja kun olen innokas puutarhaihminen laitoin hänet ostamaan 3 pussia perunoita. Omasta mielestäni tein hyvää perunamaata mutta sato oli noin yksi pussi. Sen jälkeen olen ostanut kaupasta,

Lisäys jälleen kerran. Ilman pettuakaan meitä olisi paljon vähemmän.

• ...
        firefox58 kirjoitti:

Saithan ansiosi mukaan:)) Mutta mutta tottakai kasvikset ja vihannekset pitää lisätä siihen pottumössöön. Minä ainakin kyllästyn jollen saa välillä muusia ja lopusta teen aina pieniä rieskoja. Perunassa ei ole tuon aikaisemmin lisäämäni juttua muuta kuin se nostaa verensokeria nopeammin kuin pasta ja riisi tai muu, ja jos se on kunnossa. Kaikki ok. Mikä onkaan ihanampaa kuin juuri maasta keivettu peruna.

Noh, pakko kertoa.

Meillä tsadissa on tietenkin rivarin pihassa kaikenlainen kasvattaminen kiellettyä. Noh, edellisen omistajan jäljiltä on saatanan sitkeä raparperi. Se on kuin rikkakasvi, ei siitä pääse eroon millään.Täyttää pihan.

Ja ite laitoin maa-artisokan. Hieno kasvi. Ihan rikkaruoho. Mä olen koitanut hävitää sitäkin vuositolkulla. Kaivanut mukuloita ja kantanut kiveä ja hiekkaa päälle. Mutta olkoon sitten. Se tavallaan hauska juures. Kasvattaa nelimetrisen varren ja tekee pari pientä kukkaa syksyllä sinne päähän. Otan sen ihan koristekasvina, kukkahan se on...

Niin siis satovahinko. En tosiaan syö pottuja juuri ollenkaan. Kerran oli tullut soppavärkiksi muutama potu ostetua. Löysin kaks itänytä jääkaapista. Laitoin huvikseni kukkapenkkiin pihalle. Kukkiihan se pottukin.

Kaamea satovahonko, vain toinen alkoi kasvamaan. Perkeleen ruma kasvi, ja pakkohan sitä oli maistaakkin. Tajusin varsin nopeasti, miksi mellä on elintarvikekasvien pihalla kielleetty. Ikinä niin karmean makuista pottua en ole syönyt. Enkä syö vastakaan, ikinä. Kumma juttu, jokin vika siinä maassa, siis mullassa on. Se on selektiivinen. Hitto, ruusut ei kasva millään, mutta jostain happomarjapensaasta tai orapihlajasta ei taas pääse eroon millään...

=DW=

• OO
        ... kirjoitti:

Noh, pakko kertoa.

Meillä tsadissa on tietenkin rivarin pihassa kaikenlainen kasvattaminen kiellettyä. Noh, edellisen omistajan jäljiltä on saatanan sitkeä raparperi. Se on kuin rikkakasvi, ei siitä pääse eroon millään.Täyttää pihan.

Ja ite laitoin maa-artisokan. Hieno kasvi. Ihan rikkaruoho. Mä olen koitanut hävitää sitäkin vuositolkulla. Kaivanut mukuloita ja kantanut kiveä ja hiekkaa päälle. Mutta olkoon sitten. Se tavallaan hauska juures. Kasvattaa nelimetrisen varren ja tekee pari pientä kukkaa syksyllä sinne päähän. Otan sen ihan koristekasvina, kukkahan se on...

Niin siis satovahinko. En tosiaan syö pottuja juuri ollenkaan. Kerran oli tullut soppavärkiksi muutama potu ostetua. Löysin kaks itänytä jääkaapista. Laitoin huvikseni kukkapenkkiin pihalle. Kukkiihan se pottukin.

Kaamea satovahonko, vain toinen alkoi kasvamaan. Perkeleen ruma kasvi, ja pakkohan sitä oli maistaakkin. Tajusin varsin nopeasti, miksi mellä on elintarvikekasvien pihalla kielleetty. Ikinä niin karmean makuista pottua en ole syönyt. Enkä syö vastakaan, ikinä. Kumma juttu, jokin vika siinä maassa, siis mullassa on. Se on selektiivinen. Hitto, ruusut ei kasva millään, mutta jostain happomarjapensaasta tai orapihlajasta ei taas pääse eroon millään...

=DW=

puikulapottua kun syö, pysyy hyvissä perunoissa.

• ...
        OO kirjoitti:

puikulapottua kun syö, pysyy hyvissä perunoissa.

Sellainen periaatteellinen asia.

Tyrnävä liian etelässä. Ei täällä kasva puikula. Se on ihan maantieteellinen asia, täällä ei ole yötöntä yötä. Lapin puikula kasvaa lapissa. Siellä on yötön yö. Puikulan idea on kasvaa nopeasti, siis ympäri vuorokauden. Lapin puikulaa saa jostain SImosta ylöspäin, täältä saa vaan puikulaa. Lapin puikula on suojattu tavaramerkki, sitä kasvaa vain lapissa.

Kyllähän ne kasvatelee myyntiin puikulan nimellä samannäköistä pottua täälläkin. Mutta se ei ole aitoa puikulaa. Ainoastaan samannäköistä. Oikean puikulan tuntee siitä, että sen keitäminen melkein mahdotonta kelle tahansa emännälle. Se kun menee muussiksi, melkein pääsääntöisesti aina. Pitää nopeasti kiehautaa, antaa olla jälkilämmössä ja tehdä soossi pikaisesti siinä samalla. Soossiksi kelpaa melkein mikä tahansa. Näppärin on heittää voita ja suolaa pottujen päälle :DDD

Tä nyt on vähän tällaista periaatteellistakin, mutta mä saan ostetuksi pari kertaa vuodessa torilta oikeaa puikulaa. Sitä ei marketeista löydä.

En nyt viitsi tässä tällä kertaa kertoa, minne vastaukset vois nyt lähettää. Mä teen lihamureketta ja aattelin keitää riisiä kyytipojaksi. :DDDD

=DW=

• ... kirjoitti:

Noh, pakko kertoa.

=DW=

Olet oikeassa, peruna kukkii ja on tomaatin sukulainen, turhaan sitä laistat. Mene vaan ostamaan siltä naapuriltasi ihania keväisiä perunoita suoraan penkistä. Niissä on rautaa ja jopa c-vitamiinia, ei tosin nyt kun säilytys on köyhdyttänyt. Mitä sitten makaroonissa ja riisissä on jollet osta tuorepastaa.

Ne seisoo kaupan hyllyllä vuositolkulla, myönnän juuri söin siisiä ja broileria mutta mikään ei ole niin hyvää kuin perunamuusi, sen kanssa käy mikä vain ja sittten jos keität ne kuorineen, saat rypsiöljyn ja mausteiden kanssa mitä vaan.

• OO
        ... kirjoitti:

Sellainen periaatteellinen asia.

Tyrnävä liian etelässä. Ei täällä kasva puikula. Se on ihan maantieteellinen asia, täällä ei ole yötöntä yötä. Lapin puikula kasvaa lapissa. Siellä on yötön yö. Puikulan idea on kasvaa nopeasti, siis ympäri vuorokauden. Lapin puikulaa saa jostain SImosta ylöspäin, täältä saa vaan puikulaa. Lapin puikula on suojattu tavaramerkki, sitä kasvaa vain lapissa.

Kyllähän ne kasvatelee myyntiin puikulan nimellä samannäköistä pottua täälläkin. Mutta se ei ole aitoa puikulaa. Ainoastaan samannäköistä. Oikean puikulan tuntee siitä, että sen keitäminen melkein mahdotonta kelle tahansa emännälle. Se kun menee muussiksi, melkein pääsääntöisesti aina. Pitää nopeasti kiehautaa, antaa olla jälkilämmössä ja tehdä soossi pikaisesti siinä samalla. Soossiksi kelpaa melkein mikä tahansa. Näppärin on heittää voita ja suolaa pottujen päälle :DDD

Tä nyt on vähän tällaista periaatteellistakin, mutta mä saan ostetuksi pari kertaa vuodessa torilta oikeaa puikulaa. Sitä ei marketeista löydä.

En nyt viitsi tässä tällä kertaa kertoa, minne vastaukset vois nyt lähettää. Mä teen lihamureketta ja aattelin keitää riisiä kyytipojaksi. :DDDD

=DW=

Lapin puikulan, Sillähän on nimisuojakin.
        Mutta kyllä Tyrnävälläkin viljellään omaa puikulaansa, joka on paljon paremmin arkipottu.

http://www.tyrnavaopas.com/haku/puikula/

• Kaupunkilainen

Sitten kun perunasta tulee kallista ja harvinaista, siitä tulee muodikas gourmet-herkku, johon on varaa vain herroilla. Sitten vasta sitä ruvetaan arvostamaan, nyt se on liian arkinen mukula.

Meillä syödään paljon perunaa, koska Perheenjäsen on vanhan kansan mies. Riisi ja pasta menevät silloin tällöin, mutta pääperiaate on, että ruoka ei ole ruokaa, jos ei siinä (tai sen kanssa) ole perunaa.

Minulla on mökillä joka kesä pikkukapallinen perunaa kasvamassa. Hyvin ovat toistaiseksi kasvaneet, ilman lannoitteita ja muuta kastelua kuin mitä taivaalta tulee. Viimekesäiset Ariellit tosin taisivat kuivuuden vuoksi tulla jauhoisemmiksi, kun lajikkeen pitäisi olla pikemminkin kiinteänsorttinen. Ne ovat kohteliaita perunoita: riisuvat takkinsa, kun ovat kypsiä, ilmoittavat sillä tavalla itse, ettei tarvitse ruveta haarukalla sorkkimaan.

Oman maan perunoita syödään heinäkuun lopulta noin lokakuulle. Enempää ei kannata kasvattaa, kun ei ole säilytystiloja.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2831
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      186
      2444
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2165
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      19
      1483
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13