34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. 35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. 36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne? "
1. kirje korinttilaisille 14:34-36
"niin kuin lakikin sanoo" Täällä on sanottu monta kertaa, että Mooseksen laki ei koske kristittyjä. Kuitenkin Paavali vetoaa tuossa lakiin, joten mikä laki tuo on ja mistä ne lainkohdat voi löytää? Tuollaisia viitteitä löytyy muualtakin kirjeistä, joten tuo on vain esimerkkinä. Tuossa vaiheessa Jeesus oli jo kuollut jne...joten lunastuksen olisi pitänyt lain osalta toteutua..ainakin joidenkin suuntauksien mukaan, joten mikä on tuo laki mihin viitataan?
Ihmettelen...
28
387
Vastaukset
- H.hipanen
vaan järjestyksen ja hyvien tapojen opetuksesta. Ootko käyny joskus vaikka romanien tilaissuuksissa suomessa. Naiset sipattaa, supattaa ja ravaa edestakas kesken menojen. Ei kaikki ole kuin jäykkänaamojen suomessa.
Siinä lakiin vedotaan ja mikä se laki on? Monelle mustalaiselle on suomenkin laki mahdotonta ymmärtää, saatika sitten raamatun.
- Jeesus elää
Vanhatestamentti koostuu laista ja profeetoista. Kun puhutaan yleisesti laista varmaankin tarkoitetaan viittä mooseksen kirjaa yleisesti. Muistaakseni näin
tai ei varmaankaan, vaan niin on. Kyse on vain liberaalien halusta unohtaa kaikki vt:n lait, mutta jos Paavali, joka opetti muita kuin juutalaisia, vetoaa lakiin ja vieläpä huomattavasti Jeesuksen "sovituksen" jälkeen, niin miten tuo laki on selitettävissä. Tosin voin olla väärässä, että tuo ei koskekkaan Mooseksen laki, mutta silloin siihen pitäisi olla joku varteenotettava vaihtoehto. Oliko juutalaisilla silloin joku muu varteenotettava laki kuin Mooseksen laki?
Itselläni ei ole tarkkaa tietoa, mistä laista on kyse. Jostakin senaikaisesta joka tapauksessa. Tuo kohtahan edellyttää myös sitä, että jokaisella naisella on mies, joka myös käy seurakunnan tilaisuuksissa ja on niin fiksu, että voi selostaa opetuksen sisällön vaimolleen, jos tämä ei ole sitä ymmärtänyt. :) Aika oli vähän toinen.
pappi Sonja- ihmettelevä veli
Voisitko ottaa selvää, mihin tuo kyseinen raamatun kohta viittaa Vt:ssa. Eihän se Paavali ole voinut omasta päästä keksiä vaan se täytyy löytyä Vt:sta eikä niinkään sen ajan kulttuurista.
Toivottavasti et pilannut ketjua nyt, kun postasit asian sanomatta yhtään mitään. Teillä tuntuu olevan sellainen jako, ettei kukaan muu vastaa ketjuun, jos yksi on sinne jotain laittanut, ettei tule uskonnollisia kriisejä ja ristiriitoja. Toivottavasti joku raamattuakin lukenut pappi viitsisi vastata.
- ihmettelevä veli
mave kirjoitti:
Toivottavasti et pilannut ketjua nyt, kun postasit asian sanomatta yhtään mitään. Teillä tuntuu olevan sellainen jako, ettei kukaan muu vastaa ketjuun, jos yksi on sinne jotain laittanut, ettei tule uskonnollisia kriisejä ja ristiriitoja. Toivottavasti joku raamattuakin lukenut pappi viitsisi vastata.
Haetko vastauksia vai tinkauksia?
ihmettelevä veli kirjoitti:
Haetko vastauksia vai tinkauksia?
Voi kirjoittaa pitkänkin tekstin sanomatta mitään ja sillä vastaajat kuittaa jotakin sanotun. Piispakin sanoi papeilla olevan jonkinlainen opetusvelvollisuus, mutta miten sen näkee täällä? Tosin pitäisi olla edes jonkinlaista tietoa ensin, että voisi opettaa, mutta jos ihan perusasiat on noin hukassa, niin....miksi edes teeskennellä.
- ihmettelevä veli
mave kirjoitti:
Voi kirjoittaa pitkänkin tekstin sanomatta mitään ja sillä vastaajat kuittaa jotakin sanotun. Piispakin sanoi papeilla olevan jonkinlainen opetusvelvollisuus, mutta miten sen näkee täällä? Tosin pitäisi olla edes jonkinlaista tietoa ensin, että voisi opettaa, mutta jos ihan perusasiat on noin hukassa, niin....miksi edes teeskennellä.
Olin eräällä luennolla joka käsitteli ev.lut kirkon pappeja ja aika hatariksi tuntuivat arvioivan osan nykyisen pappiskaartin raamatun tietämyksen. Raamattu on erittäin mielenkiintoinen kirja, mutta siitä saisi varmaan enemmän irti jos osaisi hepreaa tai kreikkaa. Nyt sitä on vähän muiden kirjoittamien kirjojen varassa alkukielten suhteen.
- lahkosta eronnut
13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
Tarkoittaako tämä Lutherin muuntelemaa "Jumalan lakia"? - Geisha?
Tuo kohtahan edellyttää myös sitä, että jokaisella naisella on mies, joka myös käy seurakunnan tilaisuuksissa ja on niin fiksu, että voi selostaa opetuksen sisällön vaimolleen, jos tämä ei ole sitä ymmärtänyt. :) Aika oli vähän toinen.
Kyse on teokraattisesta järjestyksestä. Johtoaseman perusperiaate esitetään 1. Korinttilaiskirjeen 11:3:ssa: ”Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää.”
Tämän johtoasemaa koskevan neuvon mukaan mies ei ole riippumaton, niin ettei hänen tarvitsisi tunnustaa ketään ”päätä”. Hän on sen sijaan velvollinen noudattamaan päänsä, Kristuksen, ohjausta ja mallia (1Jo 2:6). Tämä ei koske ainoastaan hänen uskonnollista toimintaansa (Mt 28:19, 20) vaan myös hänen henkilökohtaisia toimiaan. Esimerkiksi jos hän on perheellinen mies, hänen tulee kunnioituksesta omaa päätään, Kristusta, kohtaan noudattaa neuvoa, jonka mukaan hänen on asuttava vaimonsa kanssa tiedon mukaan ja ’osoitettava hänelle kunniaa niin kuin heikommalle astialle’, ja hänen tulee ponnistella tosissaan valmentaakseen lapsiaan oikein (1Pi 3:7; Ef 6:4). Raamattu antoi tämän neuvon kaikille Kristuksen seurakuntaan kuuluville, joten noudattamalla sitä mies kunnioittaa johtoasemaa (Ef 5:23).
Koska mies luotiin ihmisistä ensimmäisenä, hänen asemalleen annetaan etusija naisen asemaan nähden (1Ti 2:12, 13). Nainen tehtiin miehestä otetusta kylkiluusta, ja nainen oli luu hänen luistaan ja liha hänen lihastaan (1Mo 2:22, 23). Nainen luotiin miehen tähden eikä miestä naisen tähden (1Ko 11:9). Siksi naisen oli Jumalan perhejärjestelyn mukaan aina oltava alamainen miehelleen, eikä hän saanut anastaa miehensä valtaa (Ef 5:22, 23; 1Pi 3:1). Myöskään kristillisessä seurakunnassa naisen ei pidä opettaa miehiä eikä vallita heitä (1Ti 2:12).
Raamatussa osoitetaan, että seurakunnan valvonta kuuluu miehille. Tämä ei alenna naisia, sillä huolehtimalla esim. uskollisesti perhevelvollisuuksistaan naiset auttavat luomaan hyvän maineen seurakunnalle (Titukselle 2:3–5). Mutta seurakunnan opettamisesta huolehtivat tuohon tehtävään nimitetyt miehet (1. Timoteukselle 2:12, 13).
Luojana Jumala on kaikkein Korkein Suvereeni ja kaikkien luomustensa yläpuolella. Hän oli olemassa mittaamattomat ajat, ennen kuin loi mitään. Aivan ensimmäiseksi hän loi henkiolennon, joka tunnettiin ”Sanana”, koska hän oli Jumalan Edustaja. Kaikki muu tuli olemassaoloon Sanan välityksellä. Myöhemmin hän tuli maan päälle täydelliseksi ihmiseksi, ja hänet opittiin tuntemaan Jeesuksena Kristuksena. Johanneksen 1:1–3, 14.
Mitä Raamattu sanoo siitä, millainen asema Jumalalla ja hänen Esikoispojallaan on toisiinsa nähden? Apostoli Paavali kirjoittaa: ”Tahdon teidän tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää.” (1. Kor. 11:3.) Kristus on Isänsä johdon alaisuudessa. Johtoasema ja siihen alistuminen ovat välttämättömiä, jotta älyllisten luomusten keskuudessa vallitsisi rauha ja järjestys. Jopa hänen, jonka ”välityksellä luotiin kaikki muu”, on alistuttava Jumalan johtoon (Kol. 1:16).
Mitä Jeesus ajatteli Jumalan johtoon alistumisesta ja tulostaan maan päälle?
Raamattu sanoo: ” Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.” (Fil. 2:5–8.)
Jeesus alistui nöyrästi Isänsä tahtoon. Hän sanoi: ” En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.” (Joh. 5:30.) ” minä aina teen sitä, mikä hänelle [Isälleni] on otollista.”, Jeesus julisti (Joh. 8:29). Maanpäällisen elämänsä lopulla hän sanoi rukouksessa Isälleen: ” Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni..” (Joh. 17:4.) Ilmeisesti Jeesuksen ei ollut vaikea tunnustaa ja hyväksyä sitä, että Jumala oli häntä ylempi. Geisha? kirjoitti:
Tuo kohtahan edellyttää myös sitä, että jokaisella naisella on mies, joka myös käy seurakunnan tilaisuuksissa ja on niin fiksu, että voi selostaa opetuksen sisällön vaimolleen, jos tämä ei ole sitä ymmärtänyt. :) Aika oli vähän toinen.
Kyse on teokraattisesta järjestyksestä. Johtoaseman perusperiaate esitetään 1. Korinttilaiskirjeen 11:3:ssa: ”Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää.”
Tämän johtoasemaa koskevan neuvon mukaan mies ei ole riippumaton, niin ettei hänen tarvitsisi tunnustaa ketään ”päätä”. Hän on sen sijaan velvollinen noudattamaan päänsä, Kristuksen, ohjausta ja mallia (1Jo 2:6). Tämä ei koske ainoastaan hänen uskonnollista toimintaansa (Mt 28:19, 20) vaan myös hänen henkilökohtaisia toimiaan. Esimerkiksi jos hän on perheellinen mies, hänen tulee kunnioituksesta omaa päätään, Kristusta, kohtaan noudattaa neuvoa, jonka mukaan hänen on asuttava vaimonsa kanssa tiedon mukaan ja ’osoitettava hänelle kunniaa niin kuin heikommalle astialle’, ja hänen tulee ponnistella tosissaan valmentaakseen lapsiaan oikein (1Pi 3:7; Ef 6:4). Raamattu antoi tämän neuvon kaikille Kristuksen seurakuntaan kuuluville, joten noudattamalla sitä mies kunnioittaa johtoasemaa (Ef 5:23).
Koska mies luotiin ihmisistä ensimmäisenä, hänen asemalleen annetaan etusija naisen asemaan nähden (1Ti 2:12, 13). Nainen tehtiin miehestä otetusta kylkiluusta, ja nainen oli luu hänen luistaan ja liha hänen lihastaan (1Mo 2:22, 23). Nainen luotiin miehen tähden eikä miestä naisen tähden (1Ko 11:9). Siksi naisen oli Jumalan perhejärjestelyn mukaan aina oltava alamainen miehelleen, eikä hän saanut anastaa miehensä valtaa (Ef 5:22, 23; 1Pi 3:1). Myöskään kristillisessä seurakunnassa naisen ei pidä opettaa miehiä eikä vallita heitä (1Ti 2:12).
Raamatussa osoitetaan, että seurakunnan valvonta kuuluu miehille. Tämä ei alenna naisia, sillä huolehtimalla esim. uskollisesti perhevelvollisuuksistaan naiset auttavat luomaan hyvän maineen seurakunnalle (Titukselle 2:3–5). Mutta seurakunnan opettamisesta huolehtivat tuohon tehtävään nimitetyt miehet (1. Timoteukselle 2:12, 13).
Luojana Jumala on kaikkein Korkein Suvereeni ja kaikkien luomustensa yläpuolella. Hän oli olemassa mittaamattomat ajat, ennen kuin loi mitään. Aivan ensimmäiseksi hän loi henkiolennon, joka tunnettiin ”Sanana”, koska hän oli Jumalan Edustaja. Kaikki muu tuli olemassaoloon Sanan välityksellä. Myöhemmin hän tuli maan päälle täydelliseksi ihmiseksi, ja hänet opittiin tuntemaan Jeesuksena Kristuksena. Johanneksen 1:1–3, 14.
Mitä Raamattu sanoo siitä, millainen asema Jumalalla ja hänen Esikoispojallaan on toisiinsa nähden? Apostoli Paavali kirjoittaa: ”Tahdon teidän tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää.” (1. Kor. 11:3.) Kristus on Isänsä johdon alaisuudessa. Johtoasema ja siihen alistuminen ovat välttämättömiä, jotta älyllisten luomusten keskuudessa vallitsisi rauha ja järjestys. Jopa hänen, jonka ”välityksellä luotiin kaikki muu”, on alistuttava Jumalan johtoon (Kol. 1:16).
Raamattu sanoo: ” Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.” (Fil. 2:5–8.)
Jeesus alistui nöyrästi Isänsä tahtoon. Hän sanoi: ” En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.” (Joh. 5:30.) ” minä aina teen sitä, mikä hänelle [Isälleni] on otollista.”, Jeesus julisti (Joh. 8:29). Maanpäällisen elämänsä lopulla hän sanoi rukouksessa Isälleen: ” Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni..” (Joh. 17:4.) Ilmeisesti Jeesuksen ei ollut vaikea tunnustaa ja hyväksyä sitä, että Jumala oli häntä ylempi.Tuossa oli jo enemmän kuin yritystä.
- Anqk
Geisha? kirjoitti:
Jeesus alistui nöyrästi Isänsä tahtoon. Hän sanoi: ” En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.” (Joh. 5:30.) ” minä aina teen sitä, mikä hänelle [Isälleni] on otollista.”, Jeesus julisti (Joh. 8:29). Maanpäällisen elämänsä lopulla hän sanoi rukouksessa Isälleen: ” Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni..” (Joh. 17:4.) Ilmeisesti Jeesuksen ei ollut vaikea tunnustaa ja hyväksyä sitä, että Jumala oli häntä ylempi."Koska mies luotiin ihmisistä ensimmäisenä, hänen asemalleen annetaan etusija naisen asemaan nähden (1Ti 2:12, 13). Nainen tehtiin miehestä otetusta kylkiluusta, ja nainen oli luu hänen luistaan ja liha hänen lihastaan (1Mo 2:22, 23). Nainen luotiin miehen tähden eikä miestä naisen tähden (1Ko 11:9). Siksi naisen oli Jumalan perhejärjestelyn mukaan aina oltava alamainen miehelleen, eikä hän saanut anastaa miehensä valtaa (Ef 5:22, 23; 1Pi 3:1). Myöskään kristillisessä seurakunnassa naisen ei pidä opettaa miehiä eikä vallita heitä (1Ti 2:12)."
Niinkuin tiedämme, on Raamattuun valikoitunut tietyt kertomukset ja kirjoitukset. Ennenvanhaanhan tarinat, laulut yms levisivät suullisesti. Tästä johtuu että monilla kertomuksilla on monta eri versiota, koska jutut ovat aina vähän muuttuneet. Samoin on myös Raamatun kertomusten laita.
Mm luomiskertomuksesta on ollut monia versioita. Yhden vanhemman version mukaan Jumala loi miehen ja naisen, molemmat maasta. He olivat samanarvoiset. Nainen, Lilith, ei suostunut aina tekemään asioita kuten Aatami halusi, vaan ilmaisi oman tahtonsa asioista. Lilith suuttui koska Atami ei suvainnut hänen ilmaisevan tahtoaan ja lähti pois, eikä tullut takaisin vaikka Aatami pyysi. Aatami sanoi Jumalalle olevansa pettynyt asiaan. Jumala loi uuden naisen, tällä kertaa Aatamin kylkiluusta. Tämä nainen, Eeva, totteli Aatamia.
Lilithin tarinastakin on tietysti erilaisia versioita, samalla tavalla kuin muistakin. Anqk kirjoitti:
"Koska mies luotiin ihmisistä ensimmäisenä, hänen asemalleen annetaan etusija naisen asemaan nähden (1Ti 2:12, 13). Nainen tehtiin miehestä otetusta kylkiluusta, ja nainen oli luu hänen luistaan ja liha hänen lihastaan (1Mo 2:22, 23). Nainen luotiin miehen tähden eikä miestä naisen tähden (1Ko 11:9). Siksi naisen oli Jumalan perhejärjestelyn mukaan aina oltava alamainen miehelleen, eikä hän saanut anastaa miehensä valtaa (Ef 5:22, 23; 1Pi 3:1). Myöskään kristillisessä seurakunnassa naisen ei pidä opettaa miehiä eikä vallita heitä (1Ti 2:12)."
Niinkuin tiedämme, on Raamattuun valikoitunut tietyt kertomukset ja kirjoitukset. Ennenvanhaanhan tarinat, laulut yms levisivät suullisesti. Tästä johtuu että monilla kertomuksilla on monta eri versiota, koska jutut ovat aina vähän muuttuneet. Samoin on myös Raamatun kertomusten laita.
Mm luomiskertomuksesta on ollut monia versioita. Yhden vanhemman version mukaan Jumala loi miehen ja naisen, molemmat maasta. He olivat samanarvoiset. Nainen, Lilith, ei suostunut aina tekemään asioita kuten Aatami halusi, vaan ilmaisi oman tahtonsa asioista. Lilith suuttui koska Atami ei suvainnut hänen ilmaisevan tahtoaan ja lähti pois, eikä tullut takaisin vaikka Aatami pyysi. Aatami sanoi Jumalalle olevansa pettynyt asiaan. Jumala loi uuden naisen, tällä kertaa Aatamin kylkiluusta. Tämä nainen, Eeva, totteli Aatamia.
Lilithin tarinastakin on tietysti erilaisia versioita, samalla tavalla kuin muistakin.Muistaakseni tuo luomiskertomus on löydetty joihinkin pylväisiin hakattuna ja kirjoitustapana oli nuolenpääkirjoitus...oisko ne löytynyt joskus 1800-luvun lopussa.
- eronnut mummo
Uskonnot tähtäävät naisten alistamiseen, olkaa alamaiset miehillenne :)
ja tuo jatkuu----
Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. 38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.- body
mave kirjoitti:
ja tuo jatkuu----
Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. 38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.takia ihmisillä on järki/ymmärrys jos sitä ei saa käyttää.
Jos uskosta ja siihen liittyen Paavalin neuvoista tehdään tabu jota ei saa avata, niin olla pahasti metsässä.
Se on nyt ihan yks lysti miten Paavali neuvoo naisia olemaan, sillä ei hänellä ole oikeuksia aikaamme.
Menneen ovat menneitä ja heille on aivan turha antaa valtuuksia meidän elämään. - Ihmettelevä veli
body kirjoitti:
takia ihmisillä on järki/ymmärrys jos sitä ei saa käyttää.
Jos uskosta ja siihen liittyen Paavalin neuvoista tehdään tabu jota ei saa avata, niin olla pahasti metsässä.
Se on nyt ihan yks lysti miten Paavali neuvoo naisia olemaan, sillä ei hänellä ole oikeuksia aikaamme.
Menneen ovat menneitä ja heille on aivan turha antaa valtuuksia meidän elämään.Vaan kyse oli mistä kohtaa Vt:tia Paavali on johtanut opetuksensa?
naisen asemaa Raamatun valossa. En voi välttyä siltä, että tuon aikaisten ihmisten käsitykset olivat kiinni siinä kulttuurissa missä kasvoivat. Nainen ei ollut ihminen. Kun lukee miten Jeesus kohteli naisia, siitähän monet silloiset uskovat jopa suuttuivat. Monet hänen oppilapistaan kyseenalaistavat sen, nainen ei voinut olla ihminen siinä missä mies.
Tämä käsitys kulki vuosisatoja, jopa tiede yritti todistaa miesten etuoikeudet naisia vastaan. Todellisuudessa kyse oli kulttuurin ja yhteiskunnan käsityksistä.
Siksi tietyt jakeet ovat erikoisia
1Piet. 3:7
Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi.
1Kor. 7:3 Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan.
Ef. 5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
Kol. 3:19 Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
1Tess. 4:4 että kukin teistä tietää ottaa oman vaimon pyhyydessä ja kunniassa,
;
7:4 Vaimon ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; SAMOIN EI MIEHENKÄÄN RUUMIS OLE HÄNEN OMASSA, VAAN VAIMON VALLASSA.
Mies joka ei kunnioita vaimonsa älyä eikä sivistystä ei noudata käskyä?- ^^
Mummomuori vaikuttaa epärehelliseltä ihmiseltä, koska hän poimi vain itselleen ja lahkolleen sopivia lauseita tarukirjastaan.
Miksi naisen pitäisi olla se heikompi astia? Moni nainen pitää perheen pystyssä, käy töissä ja hoitaa lasten lisäksi juoppoa luterilaista miestään.
Room. 7:2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista
Mikä on tuo miehen laki?
1. Kor. 11:7 Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia; mutta vaimo on miehen kunnia.
1. Kor. 11:9 eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten.
1. Tim. 2:12 mutta minä en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa. - Ihmettelevä veli
Mutta onko raamattu niin patriarkkaalinen kuin yleensä väitetään onkin jo toinen kysymys. Kun tulkitsee raamatun tekstejä niin aina kannattee miettiä missä tilanteessa ne on sanottu, kenelle ne on sanottu ja mikä on sanoman tarkoitus. Miten se liittyy vanhaantestamenttiin.
Kun 1.Moos. kertoo miehen ja naisen luomisesta niin vaikka naisesta käytetään ilmausta apu eikä kumppani kuten nykyisessä käännöksessä lukee. Niin tuskin siinä kumminkaan on kyse naisen sortamisesta vaan siitä että mies oli vielä yksin ilman kumppania ja tarvitsi siihen hätään apua. Jumala tarkoitti miehan ja naisen yhteen ei niin kuin tänään että yritetään hyökätä kaikella tavalla tällaisen perhekäsityksen kimppuun.
Sitten tulee se surullisen kuuluisa syntiinlankeemus josta yksi seuraus oli että mies on naista hallitseva. Tätä vastaanhan Suomessa kovasti taistellaan, mutta mitä kaikkea siitä seuraa jää nähtäväksi. Tuskimpa tuota kuolemistakaan saadaan loppumaan kun sekin tuli samassa rytäkässä meidän riesaksi. Kuten kaiken maailman pelot sairaudet ja synnytystuskat Sekä tieto oikeasta ja väärästä mutta kykenemättömyys joka tilanteessa oikein toimimaan.
Sonja tuossa yritti käydä pilaamassa ketjua ja kuitata asian vastatuksi, mutta kuten näet hänen vastauksestaan, niin... Sinun kantasi tiedetään, että Mooseksen laki koski vain juutalaisia...laki täytetty.. Nyt on tuo kirje kuitenkin osoitettu kreikkalaiselle kaupungille ja tuossa Paavali viittaa lakiin. Mikä laki on kysessä? Tuo on vain yksi esimerkki, että tuo asia ei tuossa ole niinkään tärkeä kuin tuo laki. Itse naispappeuteen ei tässä vaiheessa tartte ottaa kantaa, vaan selitystä tuolle laille.
- tosiaan olet
hakemassa, niin kannattaisiko suhtautua asiallisesti niihin, mitä olet saanut? Miksi kukaan muu kirkon edustajista sinulle haluaisi enää vastata, kun suhtaudut vastauksen antaneeseen ketjun pilaajana?
Minä toivon, että aloituksesi saa vastauksia muiltakin kirkon edustajilta, mutta toivoisin sinulta myös asiallisempaa suhtautumista niihin, joiden näkemys ei ihan omasi kaltainen olekaan. tosiaan olet kirjoitti:
hakemassa, niin kannattaisiko suhtautua asiallisesti niihin, mitä olet saanut? Miksi kukaan muu kirkon edustajista sinulle haluaisi enää vastata, kun suhtaudut vastauksen antaneeseen ketjun pilaajana?
Minä toivon, että aloituksesi saa vastauksia muiltakin kirkon edustajilta, mutta toivoisin sinulta myös asiallisempaa suhtautumista niihin, joiden näkemys ei ihan omasi kaltainen olekaan.Miksi minun pitäisi kunnioittaa jotain pappi Sonjan kaltaista, jos hän ei kunnioittanut vastauksellaan minun kysymystä? Hän vastaa ihan mitä sattuu, eikä vastaa kysymykseen ensinkään. Miksi ei ollut hiljaa ja antanut jonkun vastata, jolla on oikeasti vastauksia. Mikä se papin opetusvelvollisuus on, jos papeilla ei ole tietoa tai vastauksia kysymyksiin. Olenko minä ensimmäinen 2000 vuoden aikana, joka on tuollaista kysynyt. Eikö pitäisi olla elämäntehtväkseen papin hommat ottaneen henkilön velvollisuus yrittää edes selvittää asiaa kun ilmiselvästi on tietämyksessä aukkoa. Voisi sitten tulevaisuudessa vastata samanlaisen kysymyksen esittävälle. Minä tuskin olen ensimmäinen joka tuota kysyy 2000 vuoden aikana.
Miksi se kunnioituksen pitää kohdistua aina pappeihin. Miksi sitä kunnioitusta ei vaadita papeilta, että he vastaa kysymykseen, eikä sen ohitse.Kyllä se kunnioitus pitää pappienkin ansaita. Virka ei oikeuta kunnioitukseen.
Vieläkin ihmettelen...ja veikkaus on, että koko palstalla loppuu keskustelut 1 kk aikana...
Onko moraalisesti oikein, jos pappi valehtelee? Onko moraalisesti oikein, jos pappi yrittää väistää velvollisuuttansa, koska ei tykkää asiasta?
Oikeastaan ihan sama, koska kunnioitusta ei enää oikein löydy pappeja kohtaan, mutta nostetaan nyt tämä taas niitten iloksi ylös....YLÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖS
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873217
- 622917
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322435- 802273
- 742179
- 952026
- 121616
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan191593Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301440Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j321423