Hidas valssi

humpparuusa

Tykkäätkö tanssia hidasta valssia ja mikä mielestäsi on paras. Itse tykkään hitaasta valssista ja eniten kolahtaa Channel Fourin Sieluni soitto. Huono puoli tuossa hitaassa on se, että kovin vähän on ikäisiäni miehiä jotka osaa hidasta valssia kunnolla tanssia.

99

8972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaativan hienoa

      Sattuu sellainen daami joka osaa seurata hitaan valssin. Helemenkalastajilla on yksi hyvä.

      • Muillakin bändeillä

        Kyllä hyviä seuraajia on muillakin bändeillä.


    • Miinanen

      Bus Stop (Hans Zimmerin elokuvamusiikkia) ... järisyttävän ihanaa. Toinen ihana Sinitaivaan esittämä "When Winter Comes"

      • Komppaan kybällä

        Voi miten ihana on tuo Taikakuun Bus Stop. Eilen pitkästä aikaa olin Taikakuun keikalla. Aiemminkin olen miettinyt mikä tämä ihana hidas valssi on, mutta eilen kuulin sen nimen. Näemmä olisi tieto jo täältäkin löytynyt. Tässä alkuperäisversio kyseisestä kappaleesta.

        http://www.youtube.com/watch?v=LPTBhS6zL1Y

        Tämä kappale kruunasi eilisen tanssi-illan Häijäällä erittäin mieluisassa viennissä, nam :). Olisi ihanaa saada Taikakuun versio juutuubiin..


    • Nams.

      ,,,, ja tanssimiehen poski lähellä :)

      • Aivotkin seisoo

        ja SE oikea nainen hakee NAISTENTUNNILLA !!!


      • Ehdottomasti paras

      • Last walse eee ...

    • kempeleen ranta

      Minkä ikäinen olet? Nikkisi perusteella voisin arvella, ettet ihan sieltä nuoremmasta päästä ole. Nuoret miehet kun eivät tunnu osaavan hidasta valssia, hitaasta foksista puhumattakaan! Viiden kympin korvilla olevat miehet sen sijaan useimmat taitavat tuon hitaan valssin. Nykyisin tanssipaikoilla hitaan valssin aikaan lattia on aivan liian täysi, että tanssista jotain voisi nauttia. Eli kyllä niitä tanssijoita aina tuntuu löytyvän.

      "Sieluni soitto" on minunkin suosikkejani, ei liian hidas vaan juuri sopiva. Muita hyviä äkkiseltään mieleeni tulevia ovat Moon River ja vaikkapa Akselin ja Elinan Häävalssi.

      • humpparuusa

        Yli "puolen välin" olen jo :) ja täytyy sanoa että ainakaan minun kohdalle ei ole liiemmin tuon hitaan valssin osaajia osunut. Kyllähän ne miehet sitä valssia tanssii ja nopeampaa ihan kunnolla, mutta hitaassakin sitten vauhti on sama. Joiltakin olen kysynytkin että minne sulla on liire :)


      • kemp...
        humpparuusa kirjoitti:

        Yli "puolen välin" olen jo :) ja täytyy sanoa että ainakaan minun kohdalle ei ole liiemmin tuon hitaan valssin osaajia osunut. Kyllähän ne miehet sitä valssia tanssii ja nopeampaa ihan kunnolla, mutta hitaassakin sitten vauhti on sama. Joiltakin olen kysynytkin että minne sulla on liire :)

        Tuo on mielenkiintoinen pointti, siis etteivät miehet sitten kuitenkaan osaa tanssia hidasta valssia! Minä olen sivusta seurannut (sen mitä tanssiessa ehtii, HV on must-tanssi), miten hitaalla valssilla lattia on täysi. Mutta miehenä en tietenkään voi tietää, miten toiset miehet tosiasiassa tanssivat, ihan sujuvalta on kyllä näyttänyt.


      • humpparuusa
        kemp... kirjoitti:

        Tuo on mielenkiintoinen pointti, siis etteivät miehet sitten kuitenkaan osaa tanssia hidasta valssia! Minä olen sivusta seurannut (sen mitä tanssiessa ehtii, HV on must-tanssi), miten hitaalla valssilla lattia on täysi. Mutta miehenä en tietenkään voi tietää, miten toiset miehet tosiasiassa tanssivat, ihan sujuvalta on kyllä näyttänyt.

        Niin, kyllähän se lattia hitaalla valssilla täyttyy ja minuakin haetaan, mutta kun minä tosiaan haluaisin tanssia sen nimenomaan hitaana, enkä ns. normaalivalssin nopeudella. Näin täällä keskellä suomea :)


      • Just just
        humpparuusa kirjoitti:

        Niin, kyllähän se lattia hitaalla valssilla täyttyy ja minuakin haetaan, mutta kun minä tosiaan haluaisin tanssia sen nimenomaan hitaana, enkä ns. normaalivalssin nopeudella. Näin täällä keskellä suomea :)

        "Kyllähän ne miehet sitä valssia tanssii ja nopeampaa ihan kunnolla, mutta hitaassakin sitten vauhti on sama. Joiltakin olen kysynytkin että minne sulla on liire :)"

        "mutta kun minä tosiaan haluaisin tanssia sen nimenomaan hitaana, enkä ns. normaalivalssin nopeudella. Näin täällä keskellä suomea :)"

        Eiköhän mimimerkki " humpparuusan" todellinen kokemus- ja tietotaso tanssilajeista ja niiden eroista tullut riittävän hyvin esiin oheisissa säikeissä.

        Kuinka uskottavaa on että kokenut lavatanssija, jos hänellä tosiaan olisi jonkin tanssilajin vientiseurantatekniikkaan liittyvä haaste, kuvaisi sekä paritanssia yleisesti että valssia ja hidasta valssia erityisesti noin pinnallisin, tyhjin ja sisällöllisesti merkityksettömin termein.

        Kuten olen niin monta kertaa aikaisemminkin todennut, tällä palstalla useimmat aktiivikirjoittajat eivät itse joko tanssi tai eivät osaa tanssia. Todennäköisesti eivät edes ole kiinnostuneita tanssimisesta ylipäätään. Palstaa käytetään omista sisäisistä psykologisista syistä johtuen luomaan illuusiota vuorovaikutuksesta ja vaikuttamisesta jota todellisessa elämässä ei ole.


      • humpparuusa
        Just just kirjoitti:

        "Kyllähän ne miehet sitä valssia tanssii ja nopeampaa ihan kunnolla, mutta hitaassakin sitten vauhti on sama. Joiltakin olen kysynytkin että minne sulla on liire :)"

        "mutta kun minä tosiaan haluaisin tanssia sen nimenomaan hitaana, enkä ns. normaalivalssin nopeudella. Näin täällä keskellä suomea :)"

        Eiköhän mimimerkki " humpparuusan" todellinen kokemus- ja tietotaso tanssilajeista ja niiden eroista tullut riittävän hyvin esiin oheisissa säikeissä.

        Kuinka uskottavaa on että kokenut lavatanssija, jos hänellä tosiaan olisi jonkin tanssilajin vientiseurantatekniikkaan liittyvä haaste, kuvaisi sekä paritanssia yleisesti että valssia ja hidasta valssia erityisesti noin pinnallisin, tyhjin ja sisällöllisesti merkityksettömin termein.

        Kuten olen niin monta kertaa aikaisemminkin todennut, tällä palstalla useimmat aktiivikirjoittajat eivät itse joko tanssi tai eivät osaa tanssia. Todennäköisesti eivät edes ole kiinnostuneita tanssimisesta ylipäätään. Palstaa käytetään omista sisäisistä psykologisista syistä johtuen luomaan illuusiota vuorovaikutuksesta ja vaikuttamisesta jota todellisessa elämässä ei ole.

        "Kuinka uskottavaa on että kokenut lavatanssija, jos hänellä tosiaan olisi jonkin tanssilajin vientiseurantatekniikkaan liittyvä haaste, kuvaisi sekä paritanssia yleisesti että valssia ja hidasta valssia erityisesti noin pinnallisin, tyhjin ja sisällöllisesti merkityksettömin termein."

        Jos tuolla minua tarkoitit, niin en todellakaan tiedä, enkä ole opetellut oikeita tanssitermejä kun en niillä mielestäni mitään tee. Olen kuitenkin tanssinut jo yli 40 vuotta ja osaan kyllä erottaa hitaan ja "normaali" valssin ja mielestäni niitä ei todellakaan tanssita samalla nopeudella, kuten meilläpäin ikäiseni miehet ruukaa tehdä.

        Niin ja kursseille en mokoman termistön vuoksi kyllä rupea maksamaan enää tässä iässä ja jos tänne kirjoittelu on siitä kiinni, niin olkoon tämä viimeinen kommenttini, ettei tarvii kenenkään vetää hernettä siitä etten kirjoita oikeilla termeillä.
        Hyvää tanssikevättä sullekin.


      • Termeittä
        humpparuusa kirjoitti:

        "Kuinka uskottavaa on että kokenut lavatanssija, jos hänellä tosiaan olisi jonkin tanssilajin vientiseurantatekniikkaan liittyvä haaste, kuvaisi sekä paritanssia yleisesti että valssia ja hidasta valssia erityisesti noin pinnallisin, tyhjin ja sisällöllisesti merkityksettömin termein."

        Jos tuolla minua tarkoitit, niin en todellakaan tiedä, enkä ole opetellut oikeita tanssitermejä kun en niillä mielestäni mitään tee. Olen kuitenkin tanssinut jo yli 40 vuotta ja osaan kyllä erottaa hitaan ja "normaali" valssin ja mielestäni niitä ei todellakaan tanssita samalla nopeudella, kuten meilläpäin ikäiseni miehet ruukaa tehdä.

        Niin ja kursseille en mokoman termistön vuoksi kyllä rupea maksamaan enää tässä iässä ja jos tänne kirjoittelu on siitä kiinni, niin olkoon tämä viimeinen kommenttini, ettei tarvii kenenkään vetää hernettä siitä etten kirjoita oikeilla termeillä.
        Hyvää tanssikevättä sullekin.

        Olen samaa mieltä kanssasi humpparuusa, ei niitä tanssitermejä tarvita vaan se tanssitaito. Täällä on kyllä noita tanssisanaston sepittäjiä, mutta laitetaampa heidät tanssimaan. Askeleet osataan, kuviot menee kanssa, mutta entäs se tanssin ihanuus, se puuttuu suurimmalta osalta tanssijoista. Onneksi löytyy aarteita, jotka vievät ja siinä ei tanssitermejä tarvita . Ollaan vaan luonnonlahjakkuuksia ja mennään niin kuin viedään, pitkällä kokemuksella ja paljon tansitettuina. Ei näiden ilkeilijöiden ja "kaikkitietävien" kirjoituksista tarvitse välittää, niitä täällä riittää.


      • Tangon huumaa
        humpparuusa kirjoitti:

        "Kuinka uskottavaa on että kokenut lavatanssija, jos hänellä tosiaan olisi jonkin tanssilajin vientiseurantatekniikkaan liittyvä haaste, kuvaisi sekä paritanssia yleisesti että valssia ja hidasta valssia erityisesti noin pinnallisin, tyhjin ja sisällöllisesti merkityksettömin termein."

        Jos tuolla minua tarkoitit, niin en todellakaan tiedä, enkä ole opetellut oikeita tanssitermejä kun en niillä mielestäni mitään tee. Olen kuitenkin tanssinut jo yli 40 vuotta ja osaan kyllä erottaa hitaan ja "normaali" valssin ja mielestäni niitä ei todellakaan tanssita samalla nopeudella, kuten meilläpäin ikäiseni miehet ruukaa tehdä.

        Niin ja kursseille en mokoman termistön vuoksi kyllä rupea maksamaan enää tässä iässä ja jos tänne kirjoittelu on siitä kiinni, niin olkoon tämä viimeinen kommenttini, ettei tarvii kenenkään vetää hernettä siitä etten kirjoita oikeilla termeillä.
        Hyvää tanssikevättä sullekin.

        Niin ja kursseille en mokoman termistön vuoksi kyllä rupea maksamaan enää tässä iässä ja jos tänne kirjoittelu on siitä kiinni, niin olkoon tämä viimeinen kommenttini, ettei tarvii kenenkään vetää hernettä siitä etten kirjoita oikeilla termeillä.
        Hyvää tanssikevättä sullekin. "

        Älä nyt luovuta. Täälä saa välillä melkoista pa##aa niskaansa.

        Mitä tulee noihin "termeihin." Minä ainakin haen Humpparuusua hitaalle valssille, vaikkei tietäs termeistä mitään. Kunhan vaan seurata osaa.


      • Niinpä..
        Termeittä kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi humpparuusa, ei niitä tanssitermejä tarvita vaan se tanssitaito. Täällä on kyllä noita tanssisanaston sepittäjiä, mutta laitetaampa heidät tanssimaan. Askeleet osataan, kuviot menee kanssa, mutta entäs se tanssin ihanuus, se puuttuu suurimmalta osalta tanssijoista. Onneksi löytyy aarteita, jotka vievät ja siinä ei tanssitermejä tarvita . Ollaan vaan luonnonlahjakkuuksia ja mennään niin kuin viedään, pitkällä kokemuksella ja paljon tansitettuina. Ei näiden ilkeilijöiden ja "kaikkitietävien" kirjoituksista tarvitse välittää, niitä täällä riittää.

        Eikä niitä termejä opi myöskään siellä tanssikursseilla (ainakaan täälläpäin), mutta ihan alkeissa opetetaan kyllä jo hitaan ja tavallisen valssin erot, niitä ei voi edes aloittelija sotkea. Ja askeleet oppii näköjään ihan jokainen, mutta se tanssimisen taito se näyttääkin haaste olevan.. oli sitten viejä tai seuraaja.


      • m50pohj
        humpparuusa kirjoitti:

        Yli "puolen välin" olen jo :) ja täytyy sanoa että ainakaan minun kohdalle ei ole liiemmin tuon hitaan valssin osaajia osunut. Kyllähän ne miehet sitä valssia tanssii ja nopeampaa ihan kunnolla, mutta hitaassakin sitten vauhti on sama. Joiltakin olen kysynytkin että minne sulla on liire :)

        Hitaan valssin kurssimaksut ovat olleet tosi hyviä sijoutuksia, täytyy sanoa :)


    • Upeaa

      Sinitaivaan esittämänä Jotain jää

      Finkuilta Kummisetävalssi

      • Tanssin taikaa

        Sladen Everyday, en vaan ole kuullut sitö kenenkään orkesterin soittavan, samoin Kirkan Viimeiseen mieheen on hyvä..


      • krokodile.
        Tanssin taikaa kirjoitti:

        Sladen Everyday, en vaan ole kuullut sitö kenenkään orkesterin soittavan, samoin Kirkan Viimeiseen mieheen on hyvä..

        Täällä kyseltiin hyviä hitaita valsseja tanssillisessa mielessä, ei kaiketi niinkään sanojen tai laulajan persoonan kannalta!

        Sladen Everyday ei minulle aukene ja Kirkan Viimeiseen mieheen -kappaleesta puuttuu mielestäni hyvälle ja tanssittavalle hitaalle valssille ominaiset viiveet iskujen välissä.


      • Tanssin taikaa
        krokodile. kirjoitti:

        Täällä kyseltiin hyviä hitaita valsseja tanssillisessa mielessä, ei kaiketi niinkään sanojen tai laulajan persoonan kannalta!

        Sladen Everyday ei minulle aukene ja Kirkan Viimeiseen mieheen -kappaleesta puuttuu mielestäni hyvälle ja tanssittavalle hitaalle valssille ominaiset viiveet iskujen välissä.

        Tarkoittaakohan nuo viiveet staccattoa... tai jos ei ihan sitä, niin jonkinlaista portamentoa kuitenkin? Viimeiseen mieheen menee kyllä aikalaille legatossa, mutta voihan sovitusta muuttaa.

        Kaikenkaikkiaan hitaita valssikappaleita on suht vähän. Uusia kaivataan!


      • Viimeinen mies
        krokodile. kirjoitti:

        Täällä kyseltiin hyviä hitaita valsseja tanssillisessa mielessä, ei kaiketi niinkään sanojen tai laulajan persoonan kannalta!

        Sladen Everyday ei minulle aukene ja Kirkan Viimeiseen mieheen -kappaleesta puuttuu mielestäni hyvälle ja tanssittavalle hitaalle valssille ominaiset viiveet iskujen välissä.

        "Viimeiseen mieheen" kannattaakin kuunnella solistia ja melodiaa ja ainakin lauluosasta tulee ykköselle selvä tuki. Ja muutenkin kappaleessa on viivettä iskujen välillä riittävästi - onhan se Kirkan esittämänä nopeudeltaan niinkin hidas kuin 70 iskua minuutissa. Joskus tuntuu että bändit venyttelee sitä vieläkin hitaammin.


    • saanko luvan
    • Valssi..

      Olen daamilleni yrittänyt selventää hitaan valssin ja nopeamman eroa, siinä kun on muukin eri kuin nopeus.

      Nopeassa valssissa (mikä se nyt virallisesti onkaan) rytminä on puu-rat,taat.
      Hitaassa valssissa tytminä on puu-rat-taat.

      Puu,rat,taat tulee siitä kun äitimuori aikoinaan kuvasi minulle valssia ja ehkäpä hänellekkin on kuvattu valssi samalla lailla, joillakin muilla saattaa olla eri hokema.

      Joku joka osaa paremmin termejä osaa varmasti kuvata tuon asian paremmin, mutta hitaassa valssissa joka askel on saman mittainen .

      Jos nopean valssin askeleita yrittää väkisin tunkea hitaaseen valssiin hitaalla tempolla niin lopputulos on mitä on.

      • Paljonsamaa

        Minä en ymmärrä noita sanallisia rytmiselityksiä. Kyllä minun mielestä sekä hidas että tavallinen valssi ovat (ainakin likimain) tasarytmisiä eli yhtä paljon aikaa jokaislle askeleelle. Tämän kun sisäistää, ja sen että molemmissa toinen askel yhtä pitkä kuin ensimmäinen, on helppo oppia tanssimaan eri nopeuksilla. Hitaissa vain korostuu nousut ja laskut ym. hienoudet.


      • hohhoijaasentään
        Paljonsamaa kirjoitti:

        Minä en ymmärrä noita sanallisia rytmiselityksiä. Kyllä minun mielestä sekä hidas että tavallinen valssi ovat (ainakin likimain) tasarytmisiä eli yhtä paljon aikaa jokaislle askeleelle. Tämän kun sisäistää, ja sen että molemmissa toinen askel yhtä pitkä kuin ensimmäinen, on helppo oppia tanssimaan eri nopeuksilla. Hitaissa vain korostuu nousut ja laskut ym. hienoudet.

        Minä en ymmärrä, että joku alkaa vastaamaan 7 vuotta vanhoihin kirjoituksiin.


      • Anonyymi
        Paljonsamaa kirjoitti:

        Minä en ymmärrä noita sanallisia rytmiselityksiä. Kyllä minun mielestä sekä hidas että tavallinen valssi ovat (ainakin likimain) tasarytmisiä eli yhtä paljon aikaa jokaislle askeleelle. Tämän kun sisäistää, ja sen että molemmissa toinen askel yhtä pitkä kuin ensimmäinen, on helppo oppia tanssimaan eri nopeuksilla. Hitaissa vain korostuu nousut ja laskut ym. hienoudet.

        Hidas valssi on hidas valssi, ei missään tapauksessa valssi hitaasti. Pitää opetella, kannattaa.


    • kun aika on

      Tanssia hidasta valssia, ja jos viejä on hyvä, se on taivaallista.Tosi kaunis on Kun aika on, Seija Simola on sen levyttänyt, taitaa laulaa joku muukin.Kovin harvoin sitä vain kuulee.

      • reverse spin

        Pidän myös Seija Simolan äänestä ja hänen lauluistaan. Kovin ikävää, ettei hän enää esiinny.

        Juuri tuo Kun Aika On on yksi niistä ihanista tanssikappaleista, jotka saavat karskinkin miehen silmät kyyneliin! Varsinkin kun tanssitettavana on rakas vaimo, jonka kanssa tanssiminen on aina tuntunut taivaalliselta! Ja tuo tunne jatkuu vielä 20 vuoden jälkeen...

        Anteeksi rönsyily alkuperäisestä aiheesta, mutta tosi kauniit kappaleet vain herkistävät! Riittää kun palauttaa mieleensä Seijan laulamassa tuota kyseistä kappaletta ja ajattelee tanssivansa vaimonsa kanssa :) .


    • valssiukko

      Sunnuntaina tuli Channel Fourin tansseissa tämän tosi hienon Sieluni soiton tahdissa pyörähdeltyä,toinen mielestäni hyvä hidas valssi on Lasse Hoikan "Viulu kaukaisen maan"

      • humpparuusa

        Oi, tuon Hoikan valssin olin jo unohtanut, vaikka onkin myös lempparini. No, Kukonhiekassa sen toivottavasti taas avajaisissa saa tanssia :)


      • olaavi

        Kaunis hidas valssi tuo " Viulu kaukaisen maan".


      • humpparuusa
        olaavi kirjoitti:

        Kaunis hidas valssi tuo " Viulu kaukaisen maan".

        Kyllä, edelleen......ikäiseni miehet vaan ei edelleenkään osaa :( Saa nähdä miten tänään :) kun Kantola Kievarilla :)


      • HVeläkeläinen
        humpparuusa kirjoitti:

        Kyllä, edelleen......ikäiseni miehet vaan ei edelleenkään osaa :( Saa nähdä miten tänään :) kun Kantola Kievarilla :)

        Ikäisistäni naisista vain noin yksi sadasta osaa tanssia nautittavasti hidasta valssia. Lähes kaikki hätäilevät ja nousut ja laskut olemattomia.


    • Hitaalle haen
      • Eri tanssilaji

        Sorry vaan, mutta tuo ei ole hidas valssi. Ihan tavallinen on.


    • tarkkuutta hakuun

      "Olen kuullut naisista, jotka olisivat tanssineet ensimmäiset Hitaat valssinsa tietämättä tanssivansa mitenkään eri tavalla. "

      - siinä tapauksessa eivät tunnista kyllä muitakaan lajeja..

      Jos minua tulee joku hakemaan hitaalle valssille yrittäen viedä sitä tavallisena, niin teen ensin hakijalle selväksi, että kyseessä on hidas valssi. En siis suostu menemään sitä tavallisena vaan ehdotan, että kävellään mieluummin. Vaihtoaskeleella olisi toinen (paras vaihtoehto) tapa mennä sitä, mutta hidasta valssia osaamaton tuskin osaa sitä mennä vaihtoaskeleellakaan. Jos kyseessä on joku väkisin tavallista valssia vievä niin esitän hankalaa vietävää ja sanon ekan biisin jälkeen, että tämä riitti kiitti. En siis suosittele hakemaan hitaalle valssille, jos sitä ei osaa, koska hidas valssi on joillekin sellainen nautiskelulaji :).

      • Minua ainakin kiinnostaisi oppia tanssimaan hyvin myös hidasta valssia. Ei sitä muuten opi, kuin treenaamalla. Siksi harmittaa nämä, joilla ei kärsivällisyys riitä.
        "Riitti kiitti" ei oikein kannusta, vaan on aika murskaavaa. Milläs sitten opit hyväksi, kun hyvät tanssivat vain keskenään?


      • FSKR

        No, kerroppas miten sinä sen hitaan valssin haluat tanssittavan ettei sulle tulisi näitä " riitti kiitti " tapauksia.
        Siis kertoileppa omin sanoin miten hidasta valssia tanssitaan ja miten se eroaa tavallisesta lavavalssista.
        Eli siis miten toivoisit sinua vietävän hidasta valssia ettei sun täytyisi esittää " hankalaa vietävää" ja jopa lähteä ekan biisin jälkeen pois parketilta.


      • Oli tuossa aiemmin
        FSKR kirjoitti:

        No, kerroppas miten sinä sen hitaan valssin haluat tanssittavan ettei sulle tulisi näitä " riitti kiitti " tapauksia.
        Siis kertoileppa omin sanoin miten hidasta valssia tanssitaan ja miten se eroaa tavallisesta lavavalssista.
        Eli siis miten toivoisit sinua vietävän hidasta valssia ettei sun täytyisi esittää " hankalaa vietävää" ja jopa lähteä ekan biisin jälkeen pois parketilta.

        Tuossa ylempänä oli linkit, joista asia varmasti käy ilmi, eli hitaassa valssissa liikutaan selkeämpää kolmiota tai neliötä, miten sen kukakin haluaa mieltää ja normaalissa liike on enemmän eteen-taakse. Kun tavallinen valssi menee riittävän nopeaksi, jätetään askeleita pois, jolloin mitään sivulle astumista ei todellakaan ehdi tekemään.


      • Voimakkaasti edeten
        Oli tuossa aiemmin kirjoitti:

        Tuossa ylempänä oli linkit, joista asia varmasti käy ilmi, eli hitaassa valssissa liikutaan selkeämpää kolmiota tai neliötä, miten sen kukakin haluaa mieltää ja normaalissa liike on enemmän eteen-taakse. Kun tavallinen valssi menee riittävän nopeaksi, jätetään askeleita pois, jolloin mitään sivulle astumista ei todellakaan ehdi tekemään.

        Noi kolmiot ja neliöt ja edestakaisin tanssiminen on vain tanssin opetteluun liittyvää "tekniikkaa". Ja niitä voi käyttää tavallisen valssin ja hitaan valssin opetteluun. Hidas ja tavallinen valssi on voimakkaasti eteneviä tansseja ja niihin ei kuulu mitkään paikallaan tanssitut neliöt ja kolmiot ja linjassa edestakaisin tanssiminen kuin korkeintaan satunnaisesti ja väistötarkoituksessa.


      • Niin..
        Voimakkaasti edeten kirjoitti:

        Noi kolmiot ja neliöt ja edestakaisin tanssiminen on vain tanssin opetteluun liittyvää "tekniikkaa". Ja niitä voi käyttää tavallisen valssin ja hitaan valssin opetteluun. Hidas ja tavallinen valssi on voimakkaasti eteneviä tansseja ja niihin ei kuulu mitkään paikallaan tanssitut neliöt ja kolmiot ja linjassa edestakaisin tanssiminen kuin korkeintaan satunnaisesti ja väistötarkoituksessa.

        Voishan tuon ilmaista jonain nurinpäin ällänä tai iinä, eli mitä nopeampi, niin sen vähemmän sitä sivuaskelta, menee se itse tanssi sitten nopeammin tai hitaammin tanssisuuntaan.. eikä mikään sääntö estä pyörittämästä vaikka salin keskellä paikallaan, jolloin ei edetä voimakkaasti.. tämä riippuu ihan tanssittajan sen hetkisestä mieltymyksestä.. askeleet sallivat monenlaisen etenemisen


      • Lekkeriksi
        Niin.. kirjoitti:

        Voishan tuon ilmaista jonain nurinpäin ällänä tai iinä, eli mitä nopeampi, niin sen vähemmän sitä sivuaskelta, menee se itse tanssi sitten nopeammin tai hitaammin tanssisuuntaan.. eikä mikään sääntö estä pyörittämästä vaikka salin keskellä paikallaan, jolloin ei edetä voimakkaasti.. tämä riippuu ihan tanssittajan sen hetkisestä mieltymyksestä.. askeleet sallivat monenlaisen etenemisen

        Voi pistää keskilattialla täysin "lekkeriksi". Ei kai kuulu hitaan valssin luonteeseen vaikka siinäkin joku joskus aika vauhdikkaasti lekkeriksi pistääkin - vai kuuluisiko sittenkin kun sitä lavoillakin näkee ja aika useinkin.


      • olaavi
        xxx_69 kirjoitti:

        Minua ainakin kiinnostaisi oppia tanssimaan hyvin myös hidasta valssia. Ei sitä muuten opi, kuin treenaamalla. Siksi harmittaa nämä, joilla ei kärsivällisyys riitä.
        "Riitti kiitti" ei oikein kannusta, vaan on aika murskaavaa. Milläs sitten opit hyväksi, kun hyvät tanssivat vain keskenään?

        Kursseille sitten vaan. Niitähän järjestetään nykyään kaikenikäisille !


    • PePe_Pe

      Itse olen päässyt tanssin vauhtiin. Hidasta valssia on mukava tanssia ja sitä haluan oppia lisää. On totta mitä tuolla on aikaisemmin puhuttu että lavalla on täyttä ja ei aivan pääse nauttimaan hitaan valssin tanssimisesta tuolloin.

      Itselläni on ollut harjoittelussa sellainen daami että tämä liikkuisi kiskoilla, työtä on saanut tehdä viennin kanssa. Mutta tämän sitten huomaa lavalla, kun on tehnyt viennin kanssa työtä :) Tosin lavalla on jo kokeneita ja samantasoisia tanssijoita :)

    • karih1

      Mistä saisi Sieluni soitto ja Viimeinen valssi sanat.Kuka tietää ja voisiko kirjoittaa?

      • humpparuusa

        Tässä sulle Sieluni soitto, tuon Viimeisen valssin sanoja mulla ei kyllä tähän "hätään" ole.


        SIELUNI SOITTO

        Istun rannalla yksinäisyyden
        aallot ymmärtää mun tarinaa
        lämmin kallio suo ystävyyden
        yhtä vahvan kuin kallio vaan.
        Eilen täytyi pois luotasi mennä
        tänään katsettas sun ikävöin
        taivaan tuulissa luokseni lennä
        sua tarvitsen päivin ja öin.
        :: Meri kuule sieluni soitto
        kuule lauluni huutoni mun
        ota kyyneleistäni voitto
        ne on suolaa kuin sielusi sun. ::

        Katso kallio aurinko herää
        usvaverhot se lämmittää pois
        murheet ihmisten säteisiin kerää
        antaa voimaa ja ottaa taas pois.
        Illoin saan jälleen katsoa silmiis
        illoin suudella huulias voin
        illoin kanssasi lentää taas pilviin
        niistä hetkistä vain unelmoin.
        :: Meri kuule sieluni soitto
        kuule lauluni huutoni mun
        ota kyyneleistäni voitto
        ne on suolaa kuin sielusi sun. ::


      • tahtootanssimaan

    • ei vaikeata

      Oletko "tangon huumaa" kuullut koskaan vaihtoaskeleesta? Et varmaan, koska vertaat näitä puheena olevia valsseja keskenään "melkein samanlaisiksi"!

      Jos joku yrittää tanssia esimerkiksi tuon Sieluni soiton tahdissa sitä "tavallista" valssia, on hänen fuskattava, eli tanssittava epätahdissa. Näitä näkee kyllä joka tanssi-ilta, kun äijät eivät osaa tanssia tarpeeksi hitaasti.

      Tosin joka kilpatanssia on katsonut, näyttää siinäkin tanssittavan liian nopeasti tahtien suhteen. Mutta näille hemmoille se suotakoon, kun eivät muuten kykene suoriutumaan ulkoa opituista kuvioistaan!

      Se rytmi iskuille voisi muuten mennä mieluummin tavallisessa yks-kaks-kol ja siinä hitaassa yks-kaaaaks-kol...

      • Eri laji & paikka

        Siinä kilpalajissa merkkaa vain ykkösisku. Kakkonen venyy ja kolmoselle jää mitä jää, mutta ykkönen on presis.


      • tangon huumaa

        "Oletko "tangon huumaa" kuullut koskaan vaihtoaskeleesta? Et varmaan, koska vertaat näitä puheena olevia valsseja keskenään "melkein samanlaisiksi!" "



        En ymmärrä?
        Ensinnäkin vaihtoaskellet. Valssissa nimenomaan on vaihtoaskeleet, niin kuin hitaasssakin valssissa. Valsseja mennään juurikin näillä v a i h t o a s k e l e i l l a.
        Tai sitten en tie näitä hienoja "tanssitermejä".

        "Jos joku yrittää tanssia esimerkiksi tuon Sieluni soiton tahdissa sitä "tavallista" valssia, on hänen fuskattava, eli tanssittava e p ä t a h d i s s a. Näitä näkee kyllä joka tanssi-ilta, kun äijät eivät osaa tanssia tarpeeksi hitaasti."

        Mitä sinä edellisellä tarkoitat?

        Joka iskulla otetaan askel...miten s i n ä voit tanssia tahdissa jos et ota askelta joka iskulla.
        En nyt äkkiä muista tätä sun mainitsemaa "Sieluni soittoa". Onko siinä joku määräty kohta jossa ei ole kuin kaksi iskua tahdissa?
        Vai mitä sinä sekoilet.
        Tämmösiä kohtia on monissa valsseissa joissa v o i jättää 2. askeleen 3--5tahdin ajan vallan pois ja on suotavaakin. Tarkoitatko semmoista kohtaa kappaleessa?


      • FSKR

        No selitäppä nimim." Ei vaikeaa" mitä se v a i h t o a s k e l valssissa tarkoittaa kun tunnut tietävän kilpatanssijoidenkin vaikeuksista suoriutua kuvioistaan.
        Kun katsot kilpatanssia enemmin huomaat että ne tanssivat täsmälleen tahtiin tai menestyminen kilpaparketilla loppuu nopeasti.


      • tangon huumaa
        tangon huumaa kirjoitti:

        "Oletko "tangon huumaa" kuullut koskaan vaihtoaskeleesta? Et varmaan, koska vertaat näitä puheena olevia valsseja keskenään "melkein samanlaisiksi!" "



        En ymmärrä?
        Ensinnäkin vaihtoaskellet. Valssissa nimenomaan on vaihtoaskeleet, niin kuin hitaasssakin valssissa. Valsseja mennään juurikin näillä v a i h t o a s k e l e i l l a.
        Tai sitten en tie näitä hienoja "tanssitermejä".

        "Jos joku yrittää tanssia esimerkiksi tuon Sieluni soiton tahdissa sitä "tavallista" valssia, on hänen fuskattava, eli tanssittava e p ä t a h d i s s a. Näitä näkee kyllä joka tanssi-ilta, kun äijät eivät osaa tanssia tarpeeksi hitaasti."

        Mitä sinä edellisellä tarkoitat?

        Joka iskulla otetaan askel...miten s i n ä voit tanssia tahdissa jos et ota askelta joka iskulla.
        En nyt äkkiä muista tätä sun mainitsemaa "Sieluni soittoa". Onko siinä joku määräty kohta jossa ei ole kuin kaksi iskua tahdissa?
        Vai mitä sinä sekoilet.
        Tämmösiä kohtia on monissa valsseissa joissa v o i jättää 2. askeleen 3--5tahdin ajan vallan pois ja on suotavaakin. Tarkoitatko semmoista kohtaa kappaleessa?

        "Tämmösiä kohtia on monissa valsseissa joissa v o i jättää 2. askeleen 3--5tahdin ajan vallan pois ja on suotavaakin. Tarkoitatko semmoista kohtaa kappaleessa? "

        Ajatusvirhe.
        Tarkoitin 2.ja 3.askelen pois jättämistä.
        Eli askeltaa pelkillä 1. askeleilla, tosin täytyy muistaa silti nousut ja laskut.


      • tangon huumaa
        FSKR kirjoitti:

        No selitäppä nimim." Ei vaikeaa" mitä se v a i h t o a s k e l valssissa tarkoittaa kun tunnut tietävän kilpatanssijoidenkin vaikeuksista suoriutua kuvioistaan.
        Kun katsot kilpatanssia enemmin huomaat että ne tanssivat täsmälleen tahtiin tai menestyminen kilpaparketilla loppuu nopeasti.

        Ilmeiseti.
        "Ei vaikeeta" tarkottaa juuri että 2.askel otetaan jo ennen 2.iskua ja mahdollisesti kolmas askel 3. iskun jälkeen?


      • 5656

        Tottakai kilpatanssijat osaavat kuviot tanssiessa " ulkoa ". Ei niitä siinä tanssiessa enää käydä paperista lukien lunttaamaan.
        Sama se on lavatanssijallekin , jos aikoo kuvioita tanssia ne on paras osata ihan ulkoa.


    • Humppajäbä

      Harvemmin osaamisessa iästä on kysymys.

      Mihin ikähaarukkaan kirjoittaja kuuluu ?


      Se mitä ei osata on masurkka ja jenkka, noin empiirisesti.

      Hidas valssi on kyllä viimeisen päälle kaunis tanssi, ehkä kaunein
      ja tanssittavin

    • joustavat pohkeet

      Mitä hitaampi, sen parempi. Pidän viipyilevistä askeleista. Finlanders: sydämein niin haluaa.

      • Mies tuli vuonolta

        Pändistä se paljon on kiinni, mikä on hyvä hidas valssi. Esim. hyvä pändi kun soittaa Juisen Norjalainen villapaita, niin siinä on hyvä tanssia hidasta valssia.


      • 180 iskua minuutissa
        Mies tuli vuonolta kirjoitti:

        Pändistä se paljon on kiinni, mikä on hyvä hidas valssi. Esim. hyvä pändi kun soittaa Juisen Norjalainen villapaita, niin siinä on hyvä tanssia hidasta valssia.

        Eipä ole vielä sattunut kohdalle "norjalaista villapaitaa" hitaana valssina. Hiukan hitaampana sitä lavoilla soitetaan, mutta se ei tee siitä hidasta valssia.

        Juicen "Norjalainen villapaita" on nopeudeltaan 180 iskua minuutissa, eli vienervalssin nopeuksinen ja myös sen voi tanssia niin kuin vienervalssi tanssitaan. Siis hiukan nopeampi kuin tavallinen suomalainen valssi normaalisti.

        Hitaan valssin nopeus on 90 iskua minuutissa.


      • Valssin huumaa

        Toi finkkujen valssi ainakin levyllä on aika vauhdikasta menoa 100 iskua minuutissa. Ei siihen ehdi oikein kunnolla tehdä kaikkea sitä mitä hitaaseen valssiin kuuluu. Hyvin tanssittavahan se on mutta on jo aika lähellä kantrikävelyä. Moni tanssin harrastaja pitääkin tätä valssia "amerikkalaisena kävelyvalssina" kantrivalssina.


    • Robinson C.
    • jorge100

      Se se vasta vaikeaa on, kun minä miehenä yritän viedä hitaan valssin askelilla ja nainen tanssii normaalin valssin askelilla. Kahden kappaleen tanssiminen on kyllä silloin yhtä kärsimistä.

      • "KUN AIKA ON"

        Sama juttu toisinpäin! Kyllä ihana hitaan valssin tunnelma on tiessään, kun mies tanssii normaalin valssin askelilla hidasta valssia.Silloin toivoo , että kappaleet loppuis nopeesti.


      • kdlau
        "KUN AIKA ON" kirjoitti:

        Sama juttu toisinpäin! Kyllä ihana hitaan valssin tunnelma on tiessään, kun mies tanssii normaalin valssin askelilla hidasta valssia.Silloin toivoo , että kappaleet loppuis nopeesti.

        Tämä on kaunis vaikka vois tanssia varmaan foxinaki
        http://www.youtube.com/watch?v=wcwrv_Tollw


      • Maailma muuttuu Esko

      • kkk

      • Eskoseni iili
        kkk kirjoitti:

        Mahtava kappale. Mutta rytmi kyllä on liian nopea hitaaksi valssiksi :)

        Vähän kuin erilaisia osia kappaleessa.


      • kkk

      • Kädestä pitäen

    • Tykkään todella
    • Pekka Ö

      "osaan kyllä erottaa hitaan ja "normaali" valssin ja mielestäni niitä ei todellakaan tanssita samalla nopeudella, kuten meilläpäin ikäiseni miehet ruukaa tehdä."

      Minulle jäi epäselväksi, kuinka voi hidasta valssia tanssia nopeammin kuin mitä orkesteri soittaa?

      • Sano, joo

        NO, ei voi tanssia sen nopeammin kuin musiikissa iskut tulevat.
        Hitaassa valssissa vaan on oma askellus eikä sitä voi tanssia tavallisen valssin askelta hidastamalla.
        "Heilläpäin" varmaan miehet "ruukaa" tehdä juuri näin että yrittää tanssia hidasta valssia askeltamalla hitaasti tavallisen valssin askellustapaa.


      • humpparuusa
        Sano, joo kirjoitti:

        NO, ei voi tanssia sen nopeammin kuin musiikissa iskut tulevat.
        Hitaassa valssissa vaan on oma askellus eikä sitä voi tanssia tavallisen valssin askelta hidastamalla.
        "Heilläpäin" varmaan miehet "ruukaa" tehdä juuri näin että yrittää tanssia hidasta valssia askeltamalla hitaasti tavallisen valssin askellustapaa.

        Siinä se vika just on että ei kuunnella edes niitä iskuja, vaan se nopeus ja askellus on just sama kuin "normaalissa" valssissa.


      • Sano,joo
        humpparuusa kirjoitti:

        Siinä se vika just on että ei kuunnella edes niitä iskuja, vaan se nopeus ja askellus on just sama kuin "normaalissa" valssissa.

        Jos ne teidän miehet niin ruukaa tanssia niin se on väärin, koska he tanssivat silloin epätahtiin ja se homma ei ole sitten mistään kotoisin.
        Vielä auttais jos ne teidän miehet opettelisi nimenomaan hitaan valssin askellustavan
        ja tanssillisen ilmeen.


    • Simo.

      Pekka Ö: ""osaan kyllä erottaa hitaan ja "normaali" valssin ja mielestäni niitä ei todellakaan tanssita samalla nopeudella"


      Sano, joo: "tavallisen valssin askelta hidastamalla.". ".....hitaasti tavallisen valssin askellustapaa. "

      Tiedoksi vain että Eppuja on hitaita ja normaaleja mutta ei valsseja.
      Sitten vassi musiikkina ja tanssina on kaksi eri käsitettä. Se mitä orkesteri soittaa on musiikkia ja se mitä tanssija tanssii on tanssi. Kummllakin voi olla sama nimi "valssi" mutta näillä käsitteillä on eri sisältö.
      Tansseina vasseja on mm. Argentiinalainen tangovassi, hidas valssi, hoppavassi, kaksiaskelvalssi, yksiaskelvalssi, Wieninvassi. Oma mielenkkintoinen vassin alalajisa on sitten sellinen idioottivassi jota soitetaan ja tassitaan miten sattuu, kutsutaan myös Ahtisaarivassiksi.

      • juupa juu

        Kyllä Simon vassimusiikki on selvästi eri asia kun vassitanssi.
        Sitten on Simo sellainenkin vassitanssi kun lavavassi. Se on melkein yhtä vauhdikasta kun Wieninvassi ja sitä tanssitaan lavoilla kuten sinun tuota idiootivassia.
        Kaiken kaikkiaan Simolla on hyvät tiedot näistä vasseista niin musiikista kuin vassitanssistakin.
        Tiedätkö Simo sellaisesta lavojen yleistassista kun fosi.?


    • www.youtube.c
    • Vesku8

      tykkään kyllä...kaikista kaunein tanssi.Kun vielä sattuu upea tanssitettava jonka kanssa askeleet menee hyvin yhteen...ilta on täydellinen.Mut mikä on sitten paras?
      kaikki on yhtä hyviä, mut tää on multa vielä tanssimatta..mutta 27.4 sekin onnistuu...
      http://youtu.be/ZVM6BQx88dU

    • esposa58

      Parhaita, ellei paras hidas valssi mielestäni on Papillon elokuvasta, Orjien kuoron laulama. Nimi on hukassa, kuka tietää?

    • merike72

      Tietäisikö joku valssia/hidasta valssia, jossa lauletaan jotain tähän tapaan: Kaunista aikaa, on hellyyden taikaa, sen (tahdon, muistan tai jotain muuta sellaista)...

    • Hidasvalssi illan

      kruunaa, Taikakuun hitaat niissä on sitä jotakin joka
      saa ihmisen yhä uudelleen lavoille.

    • s-taka**

      Tämän valssin tahdissa harjoittelin jokunen vuosi sitten ensimmäisen kerran hidasta valssia - ja rakastuin oitis. Aivan ihana tanssi, nimenomaan silloin kun viejä osaa jopa pari kuviotakin viedä oikean askelluksen (kakkonen on tärkeä, se on piiitkä) lisäksi.

      Harvoin vain sattuu oman kavaljeerin lisäksi oikeita hitaan valssin tanssittajia kohdalle. Väy! Mutta Matille ja Tepolle kunnia. Kuuntelin myös Tomi Markkolan youtubessa olevan äänitteen, mutta sen tahti on aivan liian hidas. Toki sitäkin olisi ihana tanssia JOS lava olisi puolityhjä, sillä mitä hitaampi sen enemmän tarvitaan tilaa. Eli: Lähtöhetki, Matti ja Teppo:

      http://www.youtube.com/watch?v=DV7kPN6VhIQ

      PS jotkut orkat muuten luulee että hidas valssi on sama asia kuin valssi hitaasti soitettuna. Sepä ei pidä paikkaansa :-/ kyllä rytmityksessä ON vissi ero.

      • Hidas suomalainen

        Sepä pitää paikkansa. Hidas valssi voi olla myös hitaasti soitettu "suomalainen valssi" ja toimii hyvin keinuvasti ja aaltoilevasti soitettuna ja tanssittuna.

        Se hidas englantilainen valssi ja amerikkalainenkin valssi on tietty se oma juttunsa.


      • Voi ollakin jos.....

        Tuohan on juuri "suomalainen hidas valssi". Rytmin aksentti on suomalainen tavallisen valssin kaltainen ja nopes jotain aivan muuta kuin oikean hitaan valssin nopeus. Jos biisi soitettaisiin hitaan valssin nopeudella ja aksentilla, niin se siihenkin kelpaisi.


    • Kohta eläkkeellä

      Kunnolla osaaminen koskee kyllä ihan kaikkia lajeja.

      Naiset ovat siinä kummallisia olentoja, kun kehuvat hitaan valssin osaamista, vaikka en itse monenkaan kanssa pääse kunnon fiilikseen. Monet hätäilevät jossain välillä 2-1. Muutamien todella harvojen kanssa fiilis on sitten mahtava.

      Parhaimpia ovat kaikkein hitaimmat (28-30 tahtia/min).

    • Himotanhuja
    • Anonyymi

      Minun edellinen tyttäystäväni tykkäsi lakanavalssista Ravelin Boleron tahdissa.

      • Anonyymi

        Et sitten yhtään vanhempaa aloitusta ottanut esille sun lakanavalssiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1655
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      17
      1517
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1429
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      40
      1384
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1258
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1102
    Aihe