Rintaperillinen perinnöttömäksi

tytär vm. -48

Tiedän, että joissain tapauksissa on mahdollista saada rintaperillinen perinnöttömäksi. Osaako joku sanoa, että millaisissa tilanteissa se on lain mukaan mahdollista? Mitä pitää tapahtua, että sellaisen testamentin voi tehdä ja sitä noudatetaan? Uskoisin, että ihan vaan haluamalla tuollainen ei onnistu.

13

1028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jukujuki

Perintökaari luku 15 sen kertoo, näin teet itsesi perinnöttömäksi:
      Perittävän tulee olla tahallisesti tehdyllä rikoksella syvästi loukannut perittävää tai perittävän rintaperillisiä,
      tai viettää jatkuvasti epäsiveellistä ja kunniatonta elämää, niin ja tietenkin sellaisessa tapauksessa että perillinen on tappanut perittävän. Niin ja nämä pitää lukea testamentissa ja näyttää tarvittaessa toteen.

• tytytyt

Tarvitseeko sen syvän loukkauksen olla lain mukaan rikos, vai riittääköhän, jos se on tahallinen loukkaus perinnönjättäjän mielestä? Entä, jos halventaa perinnönjättäjää hänen ollessaan jo niin huonossa kunnossa sairaalassa, ettei pysty puhumaan tai kirjoittamaan, mutta saattaa ymmärtää ja kärsiä? Onko läsnäolevilla oikeus aloittaa jonkinlainen kanne kyseisen ihmisen jättämiseksi perinnöttömäksi?

• no jopas taas jotaki
        tytytyt kirjoitti:

Tarvitseeko sen syvän loukkauksen olla lain mukaan rikos, vai riittääköhän, jos se on tahallinen loukkaus perinnönjättäjän mielestä? Entä, jos halventaa perinnönjättäjää hänen ollessaan jo niin huonossa kunnossa sairaalassa, ettei pysty puhumaan tai kirjoittamaan, mutta saattaa ymmärtää ja kärsiä? Onko läsnäolevilla oikeus aloittaa jonkinlainen kanne kyseisen ihmisen jättämiseksi perinnöttömäksi?

Tarvitseeko sen syvän loukkauksen olla lain mukaan rikos, vai riittääköhän, jos se on tahallinen loukkaus perinnönjättäjän mielestä
        - Pitää se kuitenkin jotenkin todistaa, että pitää paikkansa? Muutenhan koko perintökaarella ei olisi mitään merkitystä, jos perinnönjättäjä voisi itse sen määrätä, miten tahtoo. Mun maalaisjärkeni sanoo näin.

Entä, jos halventaa perinnönjättäjää hänen ollessaan jo niin huonossa kunnossa sairaalassa, ettei pysty puhumaan tai kirjoittamaan, mutta saattaa ymmärtää ja kärsiä?
        - Miten sitten voi sanoa, että on kärsinyt? Mä luulen, että tällaisessa tilanteessa se on voi voi...

Onko läsnäolevilla oikeus aloittaa jonkinlainen kanne kyseisen ihmisen jättämiseksi perinnöttömäksi?
        -Läsnäolevilla? Ai että joku ulkopuolinen voisi päättää, että nyt tuo rintaperillinen ei saa perintöä, kun on varmaan niin loukannut perinnönjättäjää, ettei halua mitään perintöä jätettäväksi? Suomeksi: kuka tahansa ulkopuolinen voisi tehdä rintaperillisen perinnöttömäksi. Ei hyvää päivää...

• tytytyt
        no jopas taas jotaki kirjoitti:

Tarvitseeko sen syvän loukkauksen olla lain mukaan rikos, vai riittääköhän, jos se on tahallinen loukkaus perinnönjättäjän mielestä
        - Pitää se kuitenkin jotenkin todistaa, että pitää paikkansa? Muutenhan koko perintökaarella ei olisi mitään merkitystä, jos perinnönjättäjä voisi itse sen määrätä, miten tahtoo. Mun maalaisjärkeni sanoo näin.

Entä, jos halventaa perinnönjättäjää hänen ollessaan jo niin huonossa kunnossa sairaalassa, ettei pysty puhumaan tai kirjoittamaan, mutta saattaa ymmärtää ja kärsiä?
        - Miten sitten voi sanoa, että on kärsinyt? Mä luulen, että tällaisessa tilanteessa se on voi voi...

Onko läsnäolevilla oikeus aloittaa jonkinlainen kanne kyseisen ihmisen jättämiseksi perinnöttömäksi?
        -Läsnäolevilla? Ai että joku ulkopuolinen voisi päättää, että nyt tuo rintaperillinen ei saa perintöä, kun on varmaan niin loukannut perinnönjättäjää, ettei halua mitään perintöä jätettäväksi? Suomeksi: kuka tahansa ulkopuolinen voisi tehdä rintaperillisen perinnöttömäksi. Ei hyvää päivää...

Paikalla ei ollut yhtään ulkopuolista - mistä sen keksit - vaan neljä perillistä ja kuolemaatekevän puoliso. Se, mitä yksi perillinen sanoi, olisi loukannut ketä tahansa normaalia ihmistä, ja jopa hänenlaistaan, otusta.

• Lain silmissä
        tytytyt kirjoitti:

Paikalla ei ollut yhtään ulkopuolista - mistä sen keksit - vaan neljä perillistä ja kuolemaatekevän puoliso. Se, mitä yksi perillinen sanoi, olisi loukannut ketä tahansa normaalia ihmistä, ja jopa hänenlaistaan, otusta.

Et nyt oikein taida ymmärtää tätä asiaa. Ulkopuolisia ovat tässä tilanteessa kaikki muut paitsi perinnön jättäjä, siis tämä kuolemaa tekevä. Hän on ainoa, jolla on oikeus tehdä testamentti, ja oikeus päättää kenet hän yrittää tehdä perinnöttömäksi, jos kenetkään. On aivan järjetön ajatus, että te ULKOPUOLISET voisitte nostaa yhtään mitään kannetta kenenkään tekemiseksi perinnöttömäksi.

Samoin sinulle näyttää olevan epäselvää, mitä Perintökaaressa "loukkauksella" tarkoitetaan. Se ei todellakaan ole mitään sanallista vittuilua kuolevalle, oli sitten miten rankkaa tahansa.

"Perittävä voi tehdä perillisen perinnöttömäksi, jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Sama on laki, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää."

Antamiesi tietojen perusteella ei ole mahdollista tehdä tätä yhtä perinnöttömäksi. Ensinnäkin siihen vaaditaan perinnönjättäjän itsensä tekemä testamentti (ja onko hän enää ylipäätään tolkuissaan sellaisen tehdäkseen) ja toisekseen, vaikka tekisikin, testamentti menisi takuuvarmasti nurin oikeudessa.

Perinnöttömäksi jättäminen ei Suomessa onnistu ihan hetken mielijohteesta. Siihen pitää olla erittäin painavat syyt.

• ketä äiti suosii
        Lain silmissä kirjoitti:

Et nyt oikein taida ymmärtää tätä asiaa. Ulkopuolisia ovat tässä tilanteessa kaikki muut paitsi perinnön jättäjä, siis tämä kuolemaa tekevä. Hän on ainoa, jolla on oikeus tehdä testamentti, ja oikeus päättää kenet hän yrittää tehdä perinnöttömäksi, jos kenetkään. On aivan järjetön ajatus, että te ULKOPUOLISET voisitte nostaa yhtään mitään kannetta kenenkään tekemiseksi perinnöttömäksi.

Samoin sinulle näyttää olevan epäselvää, mitä Perintökaaressa "loukkauksella" tarkoitetaan. Se ei todellakaan ole mitään sanallista vittuilua kuolevalle, oli sitten miten rankkaa tahansa.

"Perittävä voi tehdä perillisen perinnöttömäksi, jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Sama on laki, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää."

Antamiesi tietojen perusteella ei ole mahdollista tehdä tätä yhtä perinnöttömäksi. Ensinnäkin siihen vaaditaan perinnönjättäjän itsensä tekemä testamentti (ja onko hän enää ylipäätään tolkuissaan sellaisen tehdäkseen) ja toisekseen, vaikka tekisikin, testamentti menisi takuuvarmasti nurin oikeudessa.

Perinnöttömäksi jättäminen ei Suomessa onnistu ihan hetken mielijohteesta. Siihen pitää olla erittäin painavat syyt.

Suomessa onnistuu perinnöttömäksi jättäminen. hetken mielijohteesta,
        vaikka kadehtiminen,joka on kerrottu minulle, sekä kehtaavat avella vielä silmiään.

• Älä puhu paskaa
        ketä äiti suosii kirjoitti:

Suomessa onnistuu perinnöttömäksi jättäminen. hetken mielijohteesta,
        vaikka kadehtiminen,joka on kerrottu minulle, sekä kehtaavat avella vielä silmiään.

Sinä et jää perinnöttömäksi, vaan saat lakiosasi. Tästä jutusta oletkin jo avautunut toisessa ketjussa. Täytyy sanoa että sinusta saa kirjoitustesi perusteella sellaisen käsityksen ettei ole lainkaan ihme että äidilläsi on "suosiolapsi", joka et ole sinä. En minäkään jättäisi sinulle penniäkään jos voisin sen jotenkin välttää.

• ketä äiti suosii
        Älä puhu paskaa kirjoitti:

Sinä et jää perinnöttömäksi, vaan saat lakiosasi. Tästä jutusta oletkin jo avautunut toisessa ketjussa. Täytyy sanoa että sinusta saa kirjoitustesi perusteella sellaisen käsityksen ettei ole lainkaan ihme että äidilläsi on "suosiolapsi", joka et ole sinä. En minäkään jättäisi sinulle penniäkään jos voisin sen jotenkin välttää.

Onko Suomesta viety sananvapaus,tietojeni mukaan on vielä.
        En puhu paskaa kukaan ennen ei ole näin kertonut.
        Ei tarvi lukea kun ei kerran silmät kestä.

• Tapaus..

Kehuskeli kaikille että on hullunpaperit taskussa ja että on joutunut psykiatriseen hoitoon yms.
      Yksi lapsistaan laittoi maistraattiin pyynnön selvittää onko äitinsä eduntarpeessa. No anoppi hommasikin paperit että terve on.
      Nyt on sitten ilmoittanut lapselleen että on tehnyt perinnottömäksi hänet, veti asian jopa käräjille mutta hävisi, valitti kylläkin hoviin jonka käsittelyä odotellaan.

Samainen muori ilmoitti että on tehnyt myös perinnöttömäksi minun lapset kun en ole hyväksynyt (olen alaikäisen edunvalvoja) hänen esittämiään ositus-sopimuksia jotka olivat lapseni edun vastaisia.

Käsittääkseni tuollaisilla perinnöttä tekemispapereilla voi pyyhkiä persettä.

Elikkä toisten pompottaminen uhkaamalla tehdä perinnöttömäksi on ihan huuhaa juttuja ja kiristykseen ei missään nimessä saa suostua.

• 2+5

>Nyt on sitten ilmoittanut lapselleen että on tehnyt perinnottömäksi hänet, veti asian jopa käräjille mutta hävisi, valitti kylläkin hoviin jonka käsittelyä odotellaan.

Mitenkähän tämä oikeuskäsitettely on ollut mahdollista, kun perintöriidat ratkotaan vasta perittävän kuoltua?

• Ehkäpä siksi, että
        2+5 kirjoitti:

>Nyt on sitten ilmoittanut lapselleen että on tehnyt perinnottömäksi hänet, veti asian jopa käräjille mutta hävisi, valitti kylläkin hoviin jonka käsittelyä odotellaan.

Mitenkähän tämä oikeuskäsitettely on ollut mahdollista, kun perintöriidat ratkotaan vasta perittävän kuoltua?

Haluaa oikeuden päätöksen toiveillensa? Nythän on helpompi tehdä siitä paperista pätevä, kun on vielä itse vastaamassa lisäkysymyksiin.

• Epäselväksi
        2+5 kirjoitti:

Anoppihan tietenkin syytti lastaan kunnianloukkauksesta kun teki moisen "loukkauksen".
        Käräjillä ratkaistiin asia näytön perusteella ja koska näyttöä oli että lapsi oli toiminut vilpittömästi häntä ei tuomittu.
        Ps anoppi vaati lapseltaan 1000€ korvauksia joten rahan perässä taisi olla, tuskin tajusi että tuo tuomio olisi ollut välttämätön perinnöttömäksi tekemisessä.

Toinen tapaus oli että mitenkä minä pystyn käytöksellä loukata niin että lapseni menettävät perinnön. Lapsenihan eivät ole loukanneet kyseistä henkilöä mitenkään vaan pysyttelevät minun selän takana (siis myös täysikäisetkin).

• joku vaan

En ala selittämään.

Ihan perinnöttömäksi ei saa ilman laissa mainittuja ehtoja mutta lähes, ja lisäksi perintöverot niskaan.

Pienestä asiasta tuohon ei kannata alkaa, siinäkin on kustannuksensa ja haittansa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4312
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1813
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1523
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1287
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      833
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe