Vaikkakin täällä on jo kevätkeskustelu koiran jätöksistä meneillään ,haluaisin muuttaa sen muotoa asialliseksi .Tuo Ruotsissa oleva loistauti on kova leviämään , ja nyt ennustetaan sen nopeastikkin löytävän tiensä Suomeen.Meillä jo tiukennettiin rajan yli kulkevien koirien tarkastuksia , koska tauti tarttuu myös ihmisiin ja hengenvaarallinen.Myyrät , ketut, koirat ja kissat toimii taudin levittäjinä.Kyllä nyt mielestäni olisi aika koiranomistajien ottaa oma vastuunsa asiasta ,koska lapset ovat kaikista suuremmassa vaarassa sen saada liikkuessaan lähellä maata,epäilys kun on olemassa,että se voi tarttua henkityksenkin kautta.Ei se ole mikään häpeä siivota koiransa jätökset maasta ,kai me koiran omistajina senverran lemmikeistämme välitetään ettei niitä ehdoin tahdoin kuolemanvaaraan saateta ?Asiallisesti ehdotankin :olisiko syytä ottaa koiraporukalla jätesäkit mukaan ja lapioida vaikka omalta kadunpätkältään kakat sinne ja uudet korjata heti ja tarkasti pois ! Se olisi yhteinen etumme ,pääsimmehän rabieksestakin kattavien rokotusten ansiosta.
EKINOKOKKI
41
992
Vastaukset
- Ei ikinä rakkia
Siitä vaan siivoamaan,työsarkaa kyllä riittää!
Rakeista ei ole muuta kuin harmia!!!!- #ö
Huumeidenetsintäkoira, vammaisen avustajakoira yms. palvelukoirat sallimme.
Mutta ei tosiaan koiraa oman huvin vuoksi koirille sopimattomiin kerrostaloasuntoihin. - ei sitten
#ö kirjoitti:
Huumeidenetsintäkoira, vammaisen avustajakoira yms. palvelukoirat sallimme.
Mutta ei tosiaan koiraa oman huvin vuoksi koirille sopimattomiin kerrostaloasuntoihin.Eipä sille kukaan mitään mahda jos ei elukoista tykkää , mutta tarkoitus oli suunnata talkoot koiraihmisille , jotka välittävät omasta koirastaan
- koiraton aina
ei sitten kirjoitti:
Eipä sille kukaan mitään mahda jos ei elukoista tykkää , mutta tarkoitus oli suunnata talkoot koiraihmisille , jotka välittävät omasta koirastaan
Jos välittää koirasta niin hankkii asunnon muualta kuin kerrostalokeskustasta.
- paskaseis
Kuka sitä ikinä voi tietää jos roskapussissa on sekottunut rikkoutunut lasi ja nakkimakkara ja pudonnut kadulle matkalla roskikselle koiranpaskojen seassa kahlatessa. Joka aamu näin tehdessä luonnollinen poistuma on taattu ja kadut pysyvät päivä päivältä puhtaampina. Eikä kenenkä tarvii enää tapella ikinä eikä lukea näitä jokatalvisia juttuja. Varma voitto koiranpaska-asioissa. opettavat ne pytylle ku ei uskalleta enää ulkoiluttaa.
- rakki hävettää
Jos tuolta tuntuu,voit ottaa rotukoiran
- rakki hävettää
rakki hävettää kirjoitti:
Jos tuolta tuntuu,voit ottaa rotukoiran
Nykyään nää vastaukset menee mihin kohtaan sattuu,luvattu on jonkunlainen entisen puunkorvike tällä viikolla.Tuo edellinenkin piti tulla ei rakkia ikin otsikon alle..Saa dähdä mihin tämä menee
- tuskaa
Luin hiljattain, että Suomessakin on löydetty ekinokokkia kaadetun suden suolistosta. Ihmiselle tämä on todella hengen vaarallinen, tuhoaa maksan täydellisesti, eikä muuta hoitoa kuin maksan siirto. Tässä pari linkkiä asiasta.>
http://www.metsastajaliitto.fi/?q=fi/node/749
Ja toinen linkki.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=KAL_newssite/AMLayout&cid=1194666728439&p=1194596114313&packedargs=packedargs=AMArticleCommentThreadDetails:maxPosts=30&pagename=KALWrapper- ikävääää
Ekinokokki se nimi on , ja on Ruotsissa löydetty jo koirista ,ei ole uusi asia ,mutta on taas alkanut levitä on kovaa tarttumaan ,saattaa levitä jopa henkitysteiden kautta oli jossain koiralehdessä.
- epä siistiä
Aika rohkea (uhkarohkea) ihminen pitää olla että uskaltaa pitää perheessään koiraa. Varsinkin jos on lapsia, niin on vastuutonta. Ei tämä ole ainoa vaarallinen tauti jota koirat levittävät.
- kaikki kimpassa
Nyt ei olla ihan samaa mieltä ,minulle koirat on tärkeitä ,tykkään niistä ihan kamalasti.Tarkoitukseni oli peräänkuuluttaa koiraihmisten omaatuntoa ,samoin ulkona kulkevien kissojen.Nyt kun taas on kyse tarttuvasta taudista meidän on syytä olla erityisen huolellisia ,muutenkin kyllä saadaan moitetta ovista ja ikkunoista.ehkä olen huono puhumaan asiasta,kun itse olen siinä onnellisessa asemassa että koirat menee suoraan ovesta tarhaan ,riittää kun pidän sen puhtaana.Kadulla taluttamaan joutuvat on hankalammassa asemassa,mutta yritetään edes jättää omat jäljet puhtaaksi jospa tämäkään tauti ei leviäisi
- CiCero..
kaikki kimpassa kirjoitti:
Nyt ei olla ihan samaa mieltä ,minulle koirat on tärkeitä ,tykkään niistä ihan kamalasti.Tarkoitukseni oli peräänkuuluttaa koiraihmisten omaatuntoa ,samoin ulkona kulkevien kissojen.Nyt kun taas on kyse tarttuvasta taudista meidän on syytä olla erityisen huolellisia ,muutenkin kyllä saadaan moitetta ovista ja ikkunoista.ehkä olen huono puhumaan asiasta,kun itse olen siinä onnellisessa asemassa että koirat menee suoraan ovesta tarhaan ,riittää kun pidän sen puhtaana.Kadulla taluttamaan joutuvat on hankalammassa asemassa,mutta yritetään edes jättää omat jäljet puhtaaksi jospa tämäkään tauti ei leviäisi
Ihminen on kautta aikojen elänyt eläinten seurassa. On luonnotonta eristää lapsi eläimistä, siitä seuraa kaikennäköiset allergiat ja vastustuskyvyn heikkeneminen, kun lapsi pyörii vaan pesuaineilla kyllästetyissä asunnoissa. Ihmisen pitää karaistua, eikä koiran paska vaarallista ole, vaikka sitä vähän suuhun joutuu. Liian steriileissä oloissa kasvaneet lapset, ne vasta sairaita ovat. siis reippaasti vaan ulkoilemaan.
- ^^^^^^^^
No ei ne madot ja muut loiset terveellisiäkään ole. Lapsi voi saada elinikäisen riesan. Koirien ja kissojen madot koteloituvat lapsella erityisen mielellään juuri aivoihin.
Ja sen huomaa.- Usein tällainen k
Usein tällainen kotelo on vaaraton, muttei kumminkaan aina.
Ihmisten ja eläinten ei kuulu luonnonjärjestyksen mukaan olla yhdessä, sillä kosketuksista kehittyy monenlaisia "super"juttuja jotka ovat haitallisia vaikka alkuperäiset eivät olisikaan kantajilleen erityisen haitallisia.
- mietimpä
Mitä mieltä Suomen tämänhetkisestä päätöksestä ekinokokin vastustamisesta ? MTV 3 uutisissa tehtiin tiedoksi että kaikista muista EU maista paitsi Ruotsista ja Britaniasta palaava koira on rokotettava ennen Suomeen palaamista.Jos käyt päivän vierailulla koiran kanssa Tallinnassa on sen pään el.lääkäri oltava hoidettu valmiiksi rokottamaan koira ennen paluuta.Ihan hyvä asia muuten,mutta kun tällä kertaa taudin pelätään leviävän Ruotsista,miksi nimenomaan se jätettiin ulkopuolelle määräysten
- 10 10
Kyllähän Suomesta jo kauan sitten löytyi koirien luontoon levittämää maksamatoa. Miksi tästä nyt vasta uutisoidaan ikään kuin uutena asiana?
Lehdissä on ollut haastattelujakin henkilöistä, jotka ovat saaneet tuon kamalan tartunnan elimistöönsä.
- Maksamato
Kyllä maksamato on ihan eri asia kuin EKINOKOKKI, maksamato on lähinnä lampaiden tauti.
- 10 10
Tämä maksamato josta olen lukenut jo vuosia sitten on ollut seuraavanlainen:
Levittäjiä koirat ja ketut lähinnä, mutta muutkin kyllä. Ihminen saa tartunnan lähinnä metsämarjoista (siis mistä vaan, missä munia sattuu olemaan, mutta on yleisimmin ollut marjoissa), on tavattu lapin/Pohjois-Karjalan seutuvilla Venäjän rajan läheisyydessä. Ihmiseen tarttuessaan kohtalokas ihmiselle. Olen lukenut lehdistä ihmisistä, jotka ovat saaneet madon.
Ei kuole pakkasessa. Tarvitsee 12 minuutin keittämisen kuollakseen.
Olen jo vuosikaudet menetellyt niin että olen ostomarjoja syönyt vain 12 minuuttia kuumennettuina, koska ei voi tietää, mistä ne on poimittu. Länsi-Suomessa olen syönyt marjoja suoraan luonnosta, mutta taustalla on kumminkin ollut ajatus, että eihän voi varmasti tietää, ovatko puhtaita.
Tämä kaikki siis muistuttaa kovasti ekonokokkia josta nyt puhutaan, ihmettelen että onko sama vai eri.
Nyt uutta tietoa tästä asiasta on lehdissä ollut seuraavat, jota en muista silloin lukeneeni: ihminen voi saada tartunnan koiran karvoista ja juureksista.
- hulapaloo!!
Tuli mieleeni,oisko tarpeen koiraperheiden pitää porukalla siivoustalkoot muutaman kerran vuodessa ,kerätä sonnat ihan itse esim.kottikärryihin ainakin oman kadun- seudun alueelta, Lastin voisi tyhjennellä kompostiin , sitä itteesä haluavia koirankasvattajia kirjoituksista päätellen on paljon.
.Voisivat myös pitää samalla "yleiset haukkujaiset" heitä kohtaan jotka ei siivottomuutta hyväksy.
Joku näyttää luulevan että kesällä ei koiralta jätettä synny lainkaan, koska missään ei näy,lämpimässä käsittääkseni vasta haitta alkaakin. - sin.valk.
Käsittääkseni tämä mikä nyt on tapetilla on 1/2mm mato eikä kotilo,sen koira ja kissa saa syötyään vaikka myyrän,ei se ole koirien oma sairaus,tartuttajina on luonnon eläimet,mutta koira on sitten se viimeinen lenkki mistä ihminen sen saa.siitä ikävä vaiva ettei ettei siihen taida olla ennalta annettavaa lääkitystä,vaan vasta sen jälkeen,kun koira on ollut mahdolliselle tartunnalle alttiina.Rabieshan toistaiseksi saatiin loppumaan kylvämällä metsiin rokotesyöttiä luonnoneläimille,tähän ei taida auttaa sekään.Tuota samaa peräänkuulutin aloituksessa,olisiko koiraihmisistä korjaamaan koirien jätöksiä vaikka jokainen omalta kadunpätkältä,jätteet kuuluu poltettaviin roskiin.(marjoja täytyy muistaa varoa)
- lasten paras
Siitä on muuten ihan tieteellisiä tutkimuksia, että kaksi tai useampi koira perheessä vähentää aivan huomattavasti perheen lasten allergioita ja yliherkkyyksiä. Tuosta on ollut n. puoli vuotta sitten lehdissä. En muista tutkijan nimeä, mutta suomalainen tutkimus, ja ulkomailla saatu samankaltaisia tuloksia. Ja kun mietin, niin tuttavaperheissä mutu-tuntumalla sama tulos, koirallisissa perheissä lapsilla ei allergioita. Koiraperheissä lapset saavat pienestä pitäen hyvän vastustuskyvyn, ei ole liian steriiliä.
- lasten paras.
Kiinnostaisi tietää, että mitä lapsiin sitten on levinnyt koirista, kun joku sanoi että on edesvastuutonta pitää koiria ja lapsia? En ole kuullutkaan nimittäin aiemmin. Neuvolassa myös kuulemma ollaan tyytyväisiä, jos lapsi ei ole liian steriilissä ympäristössä. Koiraperheissä terveimmät lapset, pääsääntöisesti.
- Ei todellakaan pidä
lasten paras. kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, että mitä lapsiin sitten on levinnyt koirista, kun joku sanoi että on edesvastuutonta pitää koiria ja lapsia? En ole kuullutkaan nimittäin aiemmin. Neuvolassa myös kuulemma ollaan tyytyväisiä, jos lapsi ei ole liian steriilissä ympäristössä. Koiraperheissä terveimmät lapset, pääsääntöisesti.
paikkaansa ---Toisenlaista esim. on liikaakin.
- aina koiria ollut
lasten paras. kirjoitti:
Taudit tulee ja menee mutta totta on että poikani tyttären tytölle suositeltiin neuvolassa pikkuvauva käyntiä navetassa edes kerran viikossa,kuulemma kaupunkiolosuhteissa lapsista tulee vastustokyvyttömiä kaikille elämään kuuluville pöpöille,kyllähän sekin asia tosiaan on tutkittu,että koiraperheen lapsissa on allergioita vähemmän.
- Pitäähän
Ei todellakaan pidä kirjoitti:
paikkaansa ---Toisenlaista esim. on liikaakin.
paikkaansa. Esim. on paljonkin.
- lehmäallergiaa
lasten paras. kirjoitti:
Kyllä on levinnyt loisia. Myös kissoista tullut tauteja lapsiin.
Loiset joko kuolevat taikka koteloituvat lapsen elimistöön, usein kotelo ei haittaa mutta joskus voi haitata jos tukkii vaikka suonia.
Kotieläimistä tullut tauteja myös, varsinkin lampaasta (matoja ym), lehmistä hullun lehmän tautia, sioista ja linnuista influenssan muunnoksia, luonnoneläimistä voisi mainita jäniksen tularemian. Listaa voisi jatkaa paljonkin, älkää olko liian varomattomia!
Itse olen lapsena ollut äitini kanssa navetassa kun äiti teki askareita, sain siellä astmakohtauksia joihin kerran olin kuolla, sittemmin on todettu että olen allergisoitunut lehmällr.
Joten ei voi yksiselitteisesti sanoa, että eläimet suojaavat allergialta, ne voivat sitä myös aiheuttaa. - koirien puolesta
lehmäallergiaa kirjoitti:
Kyllä on levinnyt loisia. Myös kissoista tullut tauteja lapsiin.
Loiset joko kuolevat taikka koteloituvat lapsen elimistöön, usein kotelo ei haittaa mutta joskus voi haitata jos tukkii vaikka suonia.
Kotieläimistä tullut tauteja myös, varsinkin lampaasta (matoja ym), lehmistä hullun lehmän tautia, sioista ja linnuista influenssan muunnoksia, luonnoneläimistä voisi mainita jäniksen tularemian. Listaa voisi jatkaa paljonkin, älkää olko liian varomattomia!
Itse olen lapsena ollut äitini kanssa navetassa kun äiti teki askareita, sain siellä astmakohtauksia joihin kerran olin kuolla, sittemmin on todettu että olen allergisoitunut lehmällr.
Joten ei voi yksiselitteisesti sanoa, että eläimet suojaavat allergialta, ne voivat sitä myös aiheuttaa.Jos tuo kirjoitukseni olisi tarkoitettu faktaksi,ei allergioita olisi olemassakaan,jokainenhan juoksisi navetoissa lastensa kanssa.Olipa vain suositus,annettu neuvolassa
- koira levittää taute
koirien puolesta kirjoitti:
Jos tuo kirjoitukseni olisi tarkoitettu faktaksi,ei allergioita olisi olemassakaan,jokainenhan juoksisi navetoissa lastensa kanssa.Olipa vain suositus,annettu neuvolassa
Koirien turkeissa leviää melkein koko Suomessa punkkeja, jotka aiheuttavat ihmisiin (myös lapsiin) ainakin kahta eri vakavaa tautia, joista toiseen ei ole rokotetta eikä oikein kunnon parannuskeinoakaan.
- 19=
Tiedän kyllä perheen, jossa oli koira. Vaikka se oli enimmäkseen ulkona (husky) niin lapseen tuli koira-allergia, joutui monta kertaa ambulanssilla letkuihin sairaalaan kun hengitys stoppasi (siis astman takia). Koira tietenkin hävitettiin. Seuraaviin kahteen lapseen ei ole tullut mitään allergiaa.
Siis yleisesti voi olla koira hyödyksi, mutta ei aina.
Luulen että kysymys on siitä, että sellaisiin perheisiin, joissa on jonkinlaista perinnöllistä yliherkkyyttä joka on ilmennyt esim. vanhemmissa tai vanhemmissa sisaruksissa, ei otetakaan lemmikkejä.
Koiria ottavat perheet, joissa ei olla allergiaan taipuvaisia alunperinkään. Tämän takia tutkimustulokset voivat olla hyvin vääristyneitä. - Eihän levitä !!!!
koira levittää taute kirjoitti:
Koirien turkeissa leviää melkein koko Suomessa punkkeja, jotka aiheuttavat ihmisiin (myös lapsiin) ainakin kahta eri vakavaa tautia, joista toiseen ei ole rokotetta eikä oikein kunnon parannuskeinoakaan.
Kyllä ne punkit kuule ihan siellä luonnossa elää ja tarttuvat sieltä ihmisiin ihan niinkuin eläimiinkin. Sulla nyt ei näytä olevan tuostakaan asiasta mitään tietoa, kunhan nyt vain yrität vääntää asian niin, että koirat niitä levittää.
http://www.punkki.net/index.html
- monta muuta
Minä taas tiedän esm. useamman astmasen kampaajan,eivätkä ole koirasta kuin ohi kulkeneet,siitäköhän se ponkahti.
- Totennäköisesti
ovat sairastuneet astmaan leikattuaan koiranomistajien hiuksia. Yleensä koiranomistajat muistuttavat karvakasoja ja suorastaan kuhisevat lemmikkiensä mikrobijejä ja loisia.
- toisin olisin valinn
Totennäköisesti kirjoitti:
ovat sairastuneet astmaan leikattuaan koiranomistajien hiuksia. Yleensä koiranomistajat muistuttavat karvakasoja ja suorastaan kuhisevat lemmikkiensä mikrobijejä ja loisia.
josko tuo olisi jo vähän asian vierestä,ei sitä ulkonäköään kukaan pääse valitsemaan
- ghghhjg
toisin olisin valinn kirjoitti:
josko tuo olisi jo vähän asian vierestä,ei sitä ulkonäköään kukaan pääse valitsemaan
Kirjoittaja varmaankin tarkoitti, että koirien omistajat ovat yltäpäältä koirien karvoissa.
- 89 89 89
ghghhjg kirjoitti:
Kirjoittaja varmaankin tarkoitti, että koirien omistajat ovat yltäpäältä koirien karvoissa.
Varmaan tarkoitti, mutta karvojen poistaminen ei ole riittävä toimenpide kampaamoon jne. mennessä. Harvempi ihminen on allerginen koirankarvoille, karvat on epäsiisteyttä ja rumaa ja haisevat pahalle, mutta allergisia ollaan yleensä koiran ihosta erittyvälle hilseelle joka tunkeutuu joka paikkaan niin ettei pesemälläkään sitä pois saa vaatteista eikä huonekaluista eikä hiuksistaan.
- hajuhaittakin
89 89 89 kirjoitti:
Varmaan tarkoitti, mutta karvojen poistaminen ei ole riittävä toimenpide kampaamoon jne. mennessä. Harvempi ihminen on allerginen koirankarvoille, karvat on epäsiisteyttä ja rumaa ja haisevat pahalle, mutta allergisia ollaan yleensä koiran ihosta erittyvälle hilseelle joka tunkeutuu joka paikkaan niin ettei pesemälläkään sitä pois saa vaatteista eikä huonekaluista eikä hiuksistaan.
Flussaa sairastellaan ja syytellään rakennusvirheitä ja hometta, tuleekohan mieleen se kotikoira.
Koiraa hankkiessani kasvattajan ensimmäinen kysymys oli jo puhelimessa allergiat,sanoi vielä jos on jotain allergioita niin aina on myös koiralle.
- aina voi liioitella
Allergiatestit tehty.Olen kissalle mutta en KOIRALLE allerginen.Myös useille ruoka-aineille mutta se onkin sitten eri juttu
- conni bear
Suomalaiset ovat kovasti vastustaneet perinteistä metsästys ja aseharrastusta.Kuriista ja tuhoeläinmetsästystä rajoitetaan kovalla kädellä lisääntyy lieveilmiöt . Tämä ekinokokki on yksi pirullisimmista. Lisänä voidaan puhua peteläinten kantojen kasvusta mittoihin jotka aiheuttaa vahinkoa talouseläimille, sekä kotieläimille ja viimekädessä sitten ihmiselle.
Käsiaselaki kiristyksineen ainakin iskee taatusti omaan nilkkaan, koska suurin osa trappereista eli loukkupyytäjistä tarvitsevat pienikokoista ampuma-asetta .Monesti loukkuja on alueilla joille ei trapperi halua mennä näkyvän pitkän aseen kanssa. Tällä hän haluaa huomioida esim.lapsia ja herkempiä aikuisia.Tämä asia on sivuutettu tyystin. Kyse on puhtaasti etiikasta.
Trapperit metsästävät loukuillaan juuri supia ja kettuja sekä myös muita pienpetoja kuten minkkiä, jotka kantojen kasvaessa muodostaa nykysuomen oloissa jo terveysriskejä kotieläimille ja ihmisillekin esim. kettusyyhyn tai juuri tämän ekinokokin vuoksi.
Luolakoirametsästäjät ovat sitten se toinen ryhmä joka lyhyttä asetta tarvitsee. Ja on käyttänyt aiemmin vuosia, mutta nyt monella on metsästysharrastus lähtenyt uudelleen harkintaan, koska esim juuri pyyntiapuvälineenä käytetyn aseen uusiminen käy mahdottomaksi. Metsästysperuste kun ei välttämättä enää riitä luvan saantiin. Käsiaseet olisikin pitänyt lisätä metsätysaseluetteloon sellaisilta osin, kuin ne soveltuvat juuri metsästystarkoitukseen.
Ekinokokki tulee Suomeen. Vaikea sanoa koska, mutta varmasti tulee. Ja monia muita ikäviä riesoja (esim. sikarutto)
Tähän asti on selvitty hyvin ansiokkaasti toimivien suomalaisten metsästäjien aktiivisuuden johdosta.
Joka metsästystä vihaa, melko varmasti saa riesakseen luonnon lieveilmiöt.
Näin se vain on.- naisihminen,
Hirvikolart ovat vähentyneet nyt pitkästä aikaa.
Olen aina ollut kiitollinen niille, jotka vaivautuvat hirviä metsästämään.
Ymmärrän että muukin metsästys voi olla hyödyllistä.
- sin.valk
jäädään odottelemaan kun on vain ajan kysymys
- punanenä
Muistan kouluaikana kun perheessä oli koira , niin ei tämän perheen lapsen kanssa ei voinut olla tekemisissä ainakaan vieressä istuen luokassa, koska eräs lapsi oli niin allerginen, sai heti oireita.
Ainoastaan ulkoleikit sujuivat hyvin, muuten oli hyvä ystävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793204
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311802- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264