Minä olen asunut yhdessä Pohjoismaista 12 v, ja olen 3 lapsen äiti. Kuopuksen isä on kuollut, mutta kahden vanhimmaisen isä asuu täällä ja lapset ovat joka toinen viikonloppu isänsä perheen luona. Me muutamme heinäkuun alussa, ja minä olen epävarma mihin. Olen löytänyt ystävän kotimaasta, ja kaipuu kotimaahan ja hänen luokse on kasvanut suureksi. Lisäksi koko sukuni asuu siellä. Lapset ovat asuneet koko ikänsä täällä ja minä en valitettavasti ole opettanut heille kunnolla Suomen kieltä. Vanhimmainen ymmärtää eniten suomea, mutta kukaan lapsista ei puhu Suomea lausetasolla. En kuitenkaan ole niin huolissani kielitaidosta, koska kielen lapset kyllä oppivat. Olen enemmän huolissani mitä tämä muutto mahdollisesti tekisi lapsille. Onko väärin "repiä" heidät pois täältä ja viedä toiseen maahan. Lapset eivät koe Suomea kotimaanansa luonnollisesti. Välimatkaa lasten isään tulisi n. 800 km, ja lasten isä ei tykkää muuttoajatuksesta. Jos hän haluaa, voi kieltää lasten rajan yli viemisen, meillä on yhteishuoltajuus. Vanhin lapseni (10V) on sanonut, että hän jää isällensä jos muutan Suomeen nuorempien kanssa. Luulen, että hän todellakin tarkoittaa sitä. Eli on aika nurkkaanajettu olotila. Toisaalta pitäisi kai ajatella omaa hyvinvointia(kin), mutta kuinka pitkälle voi mennä sen ajattelemisessa, jos se menee lasten parhaan kanssa ristiin. Voinko äitinä lähteä toiseen maahan, ja jättää yhden lapsista isälleen. Hyvät äidit eivät varmaankaan semmoista tekisi. Lisäksi mietityttää olisiko kotimaahan muutto "kulttuurishokki" itsellekki, ja olisikohan vaikeaa sopeutua kotimaassa elämiseen 12 ulkomaan vuoden jälkeen.
Koti-ikävä
2
396
Vastaukset
- 5646464
Minusta kannattaa olla rohkea ja palata suomeen. Lapset tottuvat pian tilanteeseen koska ei kuulttuurierot niiin paljoa eroa pohjoismaissa kieltä lukuunottamatta
- suomea rakastava
hei
kun olin vuosia sitten vastaavassa tilanteessa, valitsin lopulta jäämisen uuteen kotimaahani, enkä ole katunut sitä.
ajattelin lapsiani, heidän hyvää suhdettaan isäänsä ja heidän kotiympäristöään.
en sano että se olisi ollut oikein, varsinkin kun meillä olisi mennyt suomessa taloudellisesti vielä paremmin siinä tilanteessa. ja suomessa on niin hyvät koulut ja kaikki muu lastenhoitoon liittyvä, siellä sinäkin voisit vielä mennä uudestaan opiskelemaan tai työelämään, kuinka vain tahdot.
jos tuntemasi mies suomessa todella rakastaa sinua hän ymmärtää. ei teidän ystävyytenne tarvitse siihen kaatua, onhan teillä vielä aikaa!
nyt kaikkien niiden vuosien jälkeen olen tavannut oman rakkaani kotisuomesta, me käymme säännöllisesti toistemme luona, emmekä ihan vielä kiirehdi yhteenmuutolla. miksi pitäisi?
meillä on tällä tavalla paljon enemmän annettavaa toisillemme, kaksi kulttuuria ja suoloiset tapaamisemme.
ehkä päätät sydämelläsi mitä teet, se on varmasti oikein, oli se mitä vain.
onnea matkaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531329- 1231324
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221193- 1381023
- 101887
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten328820Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49629Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602