Koti-ikävä

ulkosuomalainen äiti

Minä olen asunut yhdessä Pohjoismaista 12 v, ja olen 3 lapsen äiti. Kuopuksen isä on kuollut, mutta kahden vanhimmaisen isä asuu täällä ja lapset ovat joka toinen viikonloppu isänsä perheen luona. Me muutamme heinäkuun alussa, ja minä olen epävarma mihin. Olen löytänyt ystävän kotimaasta, ja kaipuu kotimaahan ja hänen luokse on kasvanut suureksi. Lisäksi koko sukuni asuu siellä. Lapset ovat asuneet koko ikänsä täällä ja minä en valitettavasti ole opettanut heille kunnolla Suomen kieltä. Vanhimmainen ymmärtää eniten suomea, mutta kukaan lapsista ei puhu Suomea lausetasolla. En kuitenkaan ole niin huolissani kielitaidosta, koska kielen lapset kyllä oppivat. Olen enemmän huolissani mitä tämä muutto mahdollisesti tekisi lapsille. Onko väärin "repiä" heidät pois täältä ja viedä toiseen maahan. Lapset eivät koe Suomea kotimaanansa luonnollisesti. Välimatkaa lasten isään tulisi n. 800 km, ja lasten isä ei tykkää muuttoajatuksesta. Jos hän haluaa, voi kieltää lasten rajan yli viemisen, meillä on yhteishuoltajuus. Vanhin lapseni (10V) on sanonut, että hän jää isällensä jos muutan Suomeen nuorempien kanssa. Luulen, että hän todellakin tarkoittaa sitä. Eli on aika nurkkaanajettu olotila. Toisaalta pitäisi kai ajatella omaa hyvinvointia(kin), mutta kuinka pitkälle voi mennä sen ajattelemisessa, jos se menee lasten parhaan kanssa ristiin. Voinko äitinä lähteä toiseen maahan, ja jättää yhden lapsista isälleen. Hyvät äidit eivät varmaankaan semmoista tekisi. Lisäksi mietityttää olisiko kotimaahan muutto "kulttuurishokki" itsellekki, ja olisikohan vaikeaa sopeutua kotimaassa elämiseen 12 ulkomaan vuoden jälkeen.

2

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5646464

      Minusta kannattaa olla rohkea ja palata suomeen. Lapset tottuvat pian tilanteeseen koska ei kuulttuurierot niiin paljoa eroa pohjoismaissa kieltä lukuunottamatta

    • suomea rakastava

      hei
      kun olin vuosia sitten vastaavassa tilanteessa, valitsin lopulta jäämisen uuteen kotimaahani, enkä ole katunut sitä.
      ajattelin lapsiani, heidän hyvää suhdettaan isäänsä ja heidän kotiympäristöään.
      en sano että se olisi ollut oikein, varsinkin kun meillä olisi mennyt suomessa taloudellisesti vielä paremmin siinä tilanteessa. ja suomessa on niin hyvät koulut ja kaikki muu lastenhoitoon liittyvä, siellä sinäkin voisit vielä mennä uudestaan opiskelemaan tai työelämään, kuinka vain tahdot.
      jos tuntemasi mies suomessa todella rakastaa sinua hän ymmärtää. ei teidän ystävyytenne tarvitse siihen kaatua, onhan teillä vielä aikaa!
      nyt kaikkien niiden vuosien jälkeen olen tavannut oman rakkaani kotisuomesta, me käymme säännöllisesti toistemme luona, emmekä ihan vielä kiirehdi yhteenmuutolla. miksi pitäisi?
      meillä on tällä tavalla paljon enemmän annettavaa toisillemme, kaksi kulttuuria ja suoloiset tapaamisemme.
      ehkä päätät sydämelläsi mitä teet, se on varmasti oikein, oli se mitä vain.
      onnea matkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe