Oletteko saaneet vatsatautia "Banjul Belly"?

_M_m

matkaltanne? Mikä oli taudin kesto ja ensilääkitys? Menikö pelkällä immodiumilla ohi. Kävittekö vielä Suomessa lääkärillä vaivan takia?

11

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole.

      Viisi kertaa olen Gambiassa matkaillut,mutta vatsataudilta olen säästynyt, vaikka "herkkävatsainen" passaan olemaan. En syö lihaa, kalaa kylläkin ja siellä olen syönyt lähinnä paikallisten kanssa ja heidän kuppiloissa tai rantabaareissa. Immodium on kyllä ollut varmuuden vuoksi mukana.

      • bambee

        vatsatautia tullut koetuksi, vaikka olen yksitoista kertaa Gambiassa ollut. Syönyt olen niin ravintoloissa kuin paikallistenkin kanssa. Kaikkea olen syönyt mitä mieli on tehnyt.
        Toki Imodiumia on aina ollut matkassa kaiken varalta.


    • 570+

      Sain sieltä punataudin. Viikko sairaalassa kotiintulon jälkeen. Lääkärin mukaan olin hengenvaarallisessa tilassa. Olin mielestäni tarkkana mitä söin mutta näin kävi kuitenkin.

      • Jussipussi

        Höpö höpö. Ei sieltä mitää tauteja saa sen herkemmin kuin Suomestakaan. Olin joulun aikaan siellä ja söin kaikki majooneesit mitkä kupissa tuotiin yms. monenlasia salaatteja ja join kahdesti hanasta vettäkin monta lasillista kun pullovesi pääsi loppumaan ja terveenä ainakin vielä 10:n päivän päästä.


      • 570+
        Jussipussi kirjoitti:

        Höpö höpö. Ei sieltä mitää tauteja saa sen herkemmin kuin Suomestakaan. Olin joulun aikaan siellä ja söin kaikki majooneesit mitkä kupissa tuotiin yms. monenlasia salaatteja ja join kahdesti hanasta vettäkin monta lasillista kun pullovesi pääsi loppumaan ja terveenä ainakin vielä 10:n päivän päästä.

        No, minulle kävi näin muutama vuosi sitten.


      • asunut 4 kk
        Jussipussi kirjoitti:

        Höpö höpö. Ei sieltä mitää tauteja saa sen herkemmin kuin Suomestakaan. Olin joulun aikaan siellä ja söin kaikki majooneesit mitkä kupissa tuotiin yms. monenlasia salaatteja ja join kahdesti hanasta vettäkin monta lasillista kun pullovesi pääsi loppumaan ja terveenä ainakin vielä 10:n päivän päästä.

        Sinulle Jussipussi höpö höpö, kyllä sieltä nyt aivan varmasti herkemmin tauteja saa kuin Suomesta. Itsellä kokemusta useampien kuukausien sairastuminen, joten ihan turha vähätellä asiaa.


      • jyrrä
        asunut 4 kk kirjoitti:

        Sinulle Jussipussi höpö höpö, kyllä sieltä nyt aivan varmasti herkemmin tauteja saa kuin Suomesta. Itsellä kokemusta useampien kuukausien sairastuminen, joten ihan turha vähätellä asiaa.

        Jussi päässyt oikein Afrikkaan eka kertaa ja tietää sieltä nyt kaiken. Itse ollut siellä kahdeksana vuotena töissä ja kyllä useampi raju vatsatauti on koettu. Muutta vaikuttaisi, että hygieniataso on parantumassa siellä. Tasokkaissa ravintoloissa voi syödä melko turvallisin mielin, tosin kalliiksi tulee.


      • Prrrr
        jyrrä kirjoitti:

        Jussi päässyt oikein Afrikkaan eka kertaa ja tietää sieltä nyt kaiken. Itse ollut siellä kahdeksana vuotena töissä ja kyllä useampi raju vatsatauti on koettu. Muutta vaikuttaisi, että hygieniataso on parantumassa siellä. Tasokkaissa ravintoloissa voi syödä melko turvallisin mielin, tosin kalliiksi tulee.

        Yhteensä 10 viikkoa olen maassa viettänyt, mutta vatsataudilta säästynyt, vaikka monenlaisissa paikoissa (paikallisessa kodissakin) olen syönyt.
        Paikallinen ystäväni kylläkin sai yhden kerran aika vilkkaasti vessassa juoksuttavan ja tuskaisan vatsatautikohtauksen, mutta kävi lääkäriklinikalla hakemassa pistoksen, joka auttoi vaivaan muutamassa hetkessä.


    • kisu551

      Olen ollut Gambiassa monta kertaa, yhteensä noin vuoden. en ole koskaansaanut mitään vatsatautia, vaikka söin säännöllisesti katukeittiöissä ja kodeissa.

      • Abenadi

        Olen ollut Gambiassa muutaman kuukauden ja saanut yhden vatsataudin paikallisesta juomavedestä. Meni onneksi itsestään ohi alle viikossa, mutta ripulia ei pystynyt pidättämään joten oleilin suurimman osan ajasta vessassa tai patjalla.. Olen syönyt muutaman kerran ranskalaisia pienessä ravintolassa mutta muuten tehnyt ruokaa torilta hankituilta tuoreilla kasviksilla ja syönyt päivittäin paikallisten tekemää ruokaa..
        En ole yöpynyt hotelleissa, mutta ainakin tavallisissa asutuksissa (pääkaupunkiseudulla missä sähköä yleensäkkin on) sähköt on poikki päivittäin, joten ruan säilyminen jääkaapissa epävarmaa. Tästäkin huolimatta söin kokkaamaani ruokaa muutaman päivän ajan ja säilytin sitä jääkaapissa joka oli joskus päällä (ja jossa oli myös usein pieniä vieraita). Kannattaa ehdottomasti ottaa pahoinvointilääkkeitä mukaan jos suuntaa Gambiaan. Sanoisin vielä, että naisten kannattaa ottaa emätinpuikkoja/suusta otettavia hiivasienilääkkeitä, kuumassa ja hiostavassa ilmassa tulee helposti hiiva ja lääkkeet ei ole samanlaisia kuin Suomessa. (Ainoana vaihtoehtona oli emätinpuikot joita oli peräti kuusi ja niitä joutui joka ilta laittamaan uuden, joten kannattaa varautua tähän)


    • ataman kaverit

      Naisten emätinongelmat johtuvat pääosin likaista ja epäpuhtaista siittimistä ja Bumstereiden saastaisista suista. Ainoana ratkaisuna näen naisten kondomin tai tarkalle tytölle täyttä kumipukua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2743
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2330
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1847
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1715
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe