Tavattoman pitkät kuukautiset :(

bloody mary

Hei. Olen 19-vuotias tyttö ja kiertoni on ollut usein aika epäsäännöllinen.. Viime aikoina on ollut sellaisia 2-6 kuukauden taukoja, ettei ole kuulunut menkoista mitään. Joulukuun lopuilla/vuodenvaihteessa taisi olla viimeksi ihan tavalliset (niitä edeltävistä se 4kk).

Mutta nyt on kolme tai neljä viikkoa aikaa siitä, kun kuukautiset alkoivat. Muutaman viikkoa ajattelin, että varmaan vain valun niidenkin kuukausien edestä, jotka ovat jääneet väliin. Nyt kuitenkin on alkanut aika paljon kyrpimään tämä touhu. Ja pelottamaankin.

Vuodosta sen verran, että se on sinänsä aika niukkaa, mutta sitten tulee kylkiäisinä aina ajoittain sellaisia irstaita limaklönttejä.

Onkohan täällä yhtään kohtalontoveria, joka osaisi kertoa, mistä tämä johtuu ja loppuuko tämä koskaan? Tai osaisiko joku muu auttaa asiassa? Varmaan kaikille tulee mieleen heti, että mene lääkäriin... Mutta se on minulle kyllä vihoviimeinen vaihtoehto, jos mikään muu ei auta.

Arvostaisin kommentointianne!

10

837

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RKSTN!!!

Äiti!!! ... joka solullain...

• Mene lääkäriin

Niin no, nyt on sen vihoviimeisen vaihtoehdon aika, koska jos nyt et ole esimerkiksi anorektisen laiha ja hormonitoiminta on sen takia ihan sekaisin, niin kotona et pysty asialle yhtään mitään tekemään. Tuo vaatii lääkehoitoa.

• polykystoosi

Googleta endometrioosi tai polykystiset (monirakkulaiset) munasarjat. Minulla todettiin tuo viimeinen, oireina kovat kuukautiskivut, veriklöntit, välillä pitkiä taukoja kuukautisten välillä yms. Oireet vaihtelee ihmisestä riippuen, joten ilman tutkimuksia ei voida tietää mikä sinulla on..:/

Vertaile kuitenkin oireita, ja tarvittaessa hankkiudu gynekologille!! Itse en saanut aikaiseksi hakeutua lääkäriin ennen kuin jalat lähtivät alta (vaikka kk ovat olleet 10 vuotta tosi kivuliaat). Jos tuo kipu ei olisi mennyt noin pahaksi, olisin antanut asian olla, ja melko todennäköisesti ilman hoitoa olisin pian hedelmätön. Etenkin jos haluat joskus vielä lapsia, tutkituta itsesi!

• tyrmistynyt..

hei! olen 32v ja kärsinyt aina tosi kovista kuukautiskivuista ja runsaasta vuodosta ja epäsäännöllisistä ja pitkistä väleistä kuukautisissa. Olen käynyt asian takia useasti lääkärissä. Sain vain vuotoa vähentävää lääkettä ja kipuun litalginia joka ei edes auttanut mitään. Joskus muistan lääkärin maininneen rakkulaisien munasarjojen mahdollisuudesta tai endtrometrioosista mutta asiaa ei koskaan tutkittu vaikka sitä pyysin. Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa ja oireet laitettii sen piikkiin..voisikohan olla sittenkin mahdollista että minulla olisikin rakkulaiset munasarjat?

• bloody mary

Kiitos vastauksista! :)

Endometrioosi tai polykistiset munasarjat... Auts. Miten sinulla todettiin nuo polykystiset munasarjat, millaista hoitoa sait ja onko sinulla nyt kaikki reilassa?

Ajattelin mennä koulun terveydenhoitajalle (vielä kun voin) ensi viikolla pyytämään e-pillereitä, olen jo jonkin aikaa ajatellut hankkivani pillerit. Kun luin tuon endometrioosin hoitokeinoja, niin jos ne auttaisivat. Ja sitten gynekologille tarvittaessa kyllä. Yritän kyllä sitäkin vältellä hamaan loppuun saakka, mutta pakkohan siellä on joskus käydä! Viimeistään sitten varmaan selviää asiat.

• en vaan tajua

Miksi riskeeraat terveytesi etkä mene lääkäriin? Et sinä ole maailman ainut ihminen, joka gynekologia pelkää - ja yleensä täysin turhaan.

• bloody mary

"tyrmistynyt", minä en ole mikään ekspertti, mutta voihan se olla mahdollista... Joku muu varmaan osaisi vastata paremmin! Outoa kyllä tavallaan, jos olet käynyt useasti lääkärissä eivätkä siellä ole sitten tutkineet endometrioosia tai sitä, onko sinulla rakkulaiset munasarjat. Tosin mitä nyt on kuullut varsinkin kunnan terveydenhuollosta (no offence, eikä yleistysmielessä), ei olla kaikkialla kovin innokkaita tutkimaan syvemmin, tiedäthän.

Ja "en vaan tajua", tiedän että pelko on aivan turhaa, mutta en voi sille mitään. Ajatuskin siitä tilanteesa kauhistuttaa, olen aika arka ja herkkä.. Lisäksi kaikki tällaisista "biologisista jutuista" puhuminen saa minut pahoinvoimaan (pelkästään lukiessani noita suositeltuja sivuja). Ala-asteelta lähtien olen pyörtyillyt biologian tunneilla, koska en kestä verta tai mitään kohtusikiösynnytys-asioita. Ja sairaaloissakin on tullut pyörtyilyä, vaikken potilaana ole ollutkaan siellä. Ja lääkärejä yms. nyt kartan, koska niitä pelkään. (Meni vähän off topicin puolelle, sori. :/)

• titta2011

hei
      puhuit ihan kun minä puhuisin ongelmasta. Minullakin ollut kuukautiset aina todella epäsäännölliset. Olleet joskus jopa 8kuukautta poissa. Synnytin puolitoista vuotta sitten sektiolla terveen prinsessan ja sen jälkeen ollut todella säännölliset kuukautiset 8kuukautta. Ovat olleet todella runsaat, mutta säännölliset. 8kuukauden jälkeen minulla taas alkoi kuukautiset heittelemään ja tulemaan esim 4kk taukoja. Nyt sit olen vuotanut melkein 5viikkoa putkeen välillä niukemmin ja välillä enemmän. Kävin gynekologisessa tutkimuksessa eikä siinä löytynyt mitään,. Papa kokeen tuloksia odottelen. Pelottaa kamalasti ja pelkään, että löytyy joku kohdun syöpä tai muuta. oon ihan paniikissa täällä

• kokenut...

Minulla kanssa todella epäsäännölliset kuukautiset. Välillä jäävät pois kokonaaan tai sitten on tosi pitkät välit. Oli myöskin vuotohäiriöitä välillä. Nytkin on 3vk jälleen kerran kuukautiset myöhässä. Kaksi raskaustestiäkin olen jo tehnyt mut kummatkin ovat olleet negatiivisia. Jokseenkin aika tuskastuttavaa tämä tälläinen...ku miettii mikä vikana..tosi ymmärrettävää että pelkäät. Tiedän tunteen.

Olen juuri käynyt kolposkopiatutkimuksessa minulta on poistettu kohdunsuulta solumuutoksia kaksi kertaa loophoidolla. Ensimmäisellä kerralla poistetut muutokset olivat jo luokkaa 3 eli vaikeita muutoksia ja aika syvällä kudoksessa. Kaikki saatiin poistettua hyvin ja viime viikolla sain papan vastaukset ja kaikki oli ok papa luokkaa 1 eli puhdas. Vielä syksyllä kontrolli et kaikki ok. Elikkäs elä hättäile sielä. Ootat rauhassa vaan vastauksia ja mietit sitten vasta jatkoa.

• kokenut....

Niin piti tuohon edelliseen vielä lisätä että minulla kans todella runsaat kuukautiset ja kivuliaat myös. Mietin itekkin tässä että kun en raskaana ole ja papa ok että missä syy kun kuukautisia ei kuulu. Kai mentävä lääkäriin jos niitä ei ala kuulua....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      101
      1835
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      59
      1190
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      461
      1179
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1063
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      58
      841
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      837
    7. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      49
      786
    8. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      773
    9. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      728
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      691
    Aihe