Lapsen tappaminen

abortin tehnyt

Voisivatko abortin vastustajat ja mikset muutkin vastata muutamaan kysymykseen kun niin innokkaita olette ihmisiä tappajiksi huutelemaan:

Kumpi on parempi teidän mielestänne parempi. Se, että henkilö keskeyttää ei toivotun raskauden ja jatkaa töitään, opiskelujaan - elämäänsä normaalisti onnellisena VAI, että maailmaan syntyy lapsi jota ei haluta ja äiti kokee katumusta adobtioon annosta tai pitää lapsen ja vaipuu syvään masennukseen jne.

En pysty käsittämään miten raskauden keskeyttäminen alkumetreillä voi olla väärin kenenkään mielestä. Rinnastetaan asia esim. vanhempien päättämään pakko avioliittoon. Kyllähän siihenkin tilanteeseen tottuu, mutta kuka haluaa elää tilanteessa joka on päätetty sinun puolestasi?

Eikö lapsi teidänkin mielestänne ansaitse vanhemmat jotka ovat lapsen halunneet ja vanhemmat jotka ovat itsekin onnellisia eivätkä vaivu syvään masennukseen ja katumukseen oman lapsensa syntymisestä. Miten voitte haluta tähän maailmaan lapsia joita ei ole haluttu?

Aborttilain tiukentaminen johtaisi entistä suurempiin työttömyys-, masentuneisuus-, opiskelujensa keskeyttämis- jne lukuihin.

62

1530

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joo'o..

En voi käsittää kuinka joku ei näe mitään väärää ihmiselämän itsekkäässä riistämisessä.
      On aina (poislukien vakavat terveyssyyt) parempi ja oikeamielistä että lapsikin saa jatkaa elämäänsä, ja tietenkin joidenkin hänet halunneiden luona. Jonkun toisen traumojen pelot ym. olettelut on pieni _mahdollinen_ uhraus sen rinnalla.

"Aborttilain tiukentaminen johtaisi entistä suurempiin työttömyys-, masentuneisuus-, opiskelujensa keskeyttämis- jne lukuihin."

Tämähän on pelkkää mutuoletteluasi. Yhtä hyvin ne vois laskeekin kun aborttimasennuksia ym. mt-seurauksia ei enää tulis tässä määrin. Opiskelujakin voi jatkaa äitiysloman jälkeen.

• yh25vee

Olen sitä mieltä, että abortti on ok ennen viikkoa 12 jos näin haluaa, mutta tämän haluan sanoa:

Oletko ikinä opiskellut lapsen kanssa? Opiskelijana tehdään yliopisto tasolla rutkasti pidempiä päiviä, kuin jos olisi töissä, mukaan lukien siis läksyt, tehtävät jne. Perheellisenä opiskelijana saan rahaa vähemmän, kuin jos minulla ei olisi lasta.

Ei turhaan anneta arvostusta ihmiselle joka on lapsen kasvatuksen ohessa opiskellut ja vielä valmistunutkin. Lapselliset opiskelijat opiskelevat melkein poikkeuksetta kauemmin, kuin jos lapsia ei olisi.

Lapseni on kaikki kaikessa, mutta lapsen kanssa opiskeleminen on kaikkea muuta kuin 'äitiysloman jälkeenhän voi opiskella' - se on helvetin rankkaa ja suosittelen kyllä opiskelemaan ne ensimmäiset opiskelunsa ennen kuin lapsen tekee. Toki aina voi opiskella uudestaan, mutta yleensä sitä ensin tehdään jotain alaa ja kun yksi ala ei enää maistu, opiskellaan toinen. Silloin lapsetkin ovat vähän isompia ja tehtävä helpompi. Opiskelija äitinä eläkkeeni tulee näillä laskelmilla melkein puolet siitä, kuin jos olisi opiskellut ensin ja saanut lapset vasta sitten ja mennyt suoraa töihin äippäloman jälkeen.

• miten niin

lapsen kanssa saa vähemmän rahaa kuin ilman?? Kyllä mulla ainakin paljo paremmat tuet on ollu lapsen kanssa kun mitä yksin oisin saanu!

• Ap

On luonnollista tuntea masennusta tälläisen ison päätöksen jälkeen. Samoin masennusta tunnetaan esim. avioeron jälkeen, muttei avioeroa kuitenkaan moni kadu masennuskaudesta selvittyään...

http://yle.fi/akuutti/arkisto2001/180901.html
      "Usein itsesyytökset ja masennus valtaavat naisten mielet abortin jälkeen. Harvat naiset kuitenkaan katuvat tutkimusten mukaan päätöstä."

• minkähän

tutkimuksen mukaan ja millä menetelmillä se on varmistettu?

Muistetaan tämäkin
        http://www.ituprojekti.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=7
        >Surun ensimmäinen vaihe on usein helpotus. Lyhyen ajan kuluttua ensimmäiset helpotuksen tunteet haihtuvat ja tuntuu vaikealta ajatella, mitä on oikeasti tapahtunut. Tässä vaiheessa moni kieltää koko asian ja siihen liittyvät tunteet. Kieltäminen saattaa kestää muutamasta tunnista jopa vuosikymmeniin asti.>

Miten vois katua jollei koko asiaa/tekoa edes halua myöntää...

• opiskeleva äiti.

Myöntää mitä? Sitä, että teki niinkuin itselle parhaaksi näki? Myönnän sen mielelläni.

Ja kyllä minä ainakin saan paljon vähemän rahaa lapsen kanssa kuin yksin opiskellessani. Suhteutetaan siis siihen, että lapseenkin menee rahaa. Lainan ottaminen myös melkeimpä pakollista suurimmalla osalla opiskelevista vanhemmista.

http://ylioppilaslehti.fi/2010/04/opiskelijaperheissa-suuri-lapsikoyhyysriski/

• myöntää..

sitä mitä teki lapselle.
        Ei siihen lapseen etenkään ensimmäisinä vuosina niin paljoo mee, useimmiten tuista jää säästöönkin. Ei kaikkee krääsää tarvi ja monet tarpeelliset saa edullisesti kirpputoreilta, voi saada sukulaisilta/kavereilta lahjaksi jne.

• 1977*
        myöntää.. kirjoitti:

sitä mitä teki lapselle.
        Ei siihen lapseen etenkään ensimmäisinä vuosina niin paljoo mee, useimmiten tuista jää säästöönkin. Ei kaikkee krääsää tarvi ja monet tarpeelliset saa edullisesti kirpputoreilta, voi saada sukulaisilta/kavereilta lahjaksi jne.

Niin kuka haluaa tarjota lapselleen mitäkin.

Mä ainakin myönnän, että olen hyvinkeskivertoinen länsimainen ihminen ja näytän arvostustani ihmisiä kohtaan mm. kulutustottumuksillani. Eli en anna miehelleni merkkipäivälahjaksi tarjoussuklaalevyä ja myös lapseni on mielestäni huomattavasti enempään oikeutettu kuin toisten ylijäämä kamaan.

Tuo opiskelija äidin sanoma siitä, että kannattaa opiskella jos mahdollista ennen lapsen tekoa saa täyden kannatuksen myös minulta. Mä olin raskaana kun valmistuin edelliseen ammattikorkea tutkintooni ja nyt lapsi on jo vaikka minkä ikäinen, eikä minulla ole vielä käynyt mielessäkään alkaa opiskella mitään, mikä on ihme, koska en ole vielä eläessäni ollut kokonaista vuotta opiskelematta mitään. Eli jotenkin nyt tuntuu ihan oudolta, ei ole mitään halua alkaa opiskella, koska nyt haluaa käyttää aikaansa johonkin ihan muuhun... En tiedä voiko näin käydä myös muilla, mutta oma kokemus ainakin on, että äitiys on vienyt kaikki ammatilliset himokkuudet. Nyt työssä käy vain mielenvirkeyden ja rahan takia, tietenkin siitä myös nauttii, mutta mitään intoa ei enää ole ottaa ylimääräistä stressiä elämäänsä. Tai ehkä kyse on ajasta, olisihan se mukava edelleen kehittää itseään työssä, mutta vain mukava, ei mikään välttämättömyys, mutta kun jo muutenkin on jatkuva huono omatunto siitä kun on jossain muualla kun lapsensa kanssa...

• 1. elämä 2. lapsi
        myöntää.. kirjoitti:

sitä mitä teki lapselle.

Joo mut kaikki ei pidä sitä vielä lapsena, vaan alkiona. Kyllä minä voin ihan helposti myöntää, että keskeytin raskauteni ja samalla alkioni kehityksen lapseksi. Jos se kerran saa sinut paremmalle tuulelle, voin myöntää että "tapoin" alkioni.

Myönnän että ratkaisu oli oikea minulle, ei ehkä jollekkin toiselle. Vaikea alkaa kieltämään asioita, kun ei ole edes mitään kiellettävää. Minä tiesin jo monta vuotta ennen aborttia, että jos vahingossa raskaaksi tulisin (nuorena), abortin tekisin. Minä haluan ensin nähdä rauhassa elämää tehdä ne asiat joita lapsen kanssa ei ehkä pysty, olla rauhassa nuori, tehdä virheitä ja oppia niistä, niin että sitten kun aika tulee, olen hyvä ja kokenut äiti toivotulle lapselle. Ja nyt kun alat varmana paasaamaan, ettei lapsia ehkä tulekkaan, niin jos ei tule, eipä sekään maailman loppu ole. Ei sen lapsen tarvitse biologinen olla, jotta sitä voisi rakastaa.

• öö...
        1977* kirjoitti:

Niin kuka haluaa tarjota lapselleen mitäkin.

Mä ainakin myönnän, että olen hyvinkeskivertoinen länsimainen ihminen ja näytän arvostustani ihmisiä kohtaan mm. kulutustottumuksillani. Eli en anna miehelleni merkkipäivälahjaksi tarjoussuklaalevyä ja myös lapseni on mielestäni huomattavasti enempään oikeutettu kuin toisten ylijäämä kamaan.

Tuo opiskelija äidin sanoma siitä, että kannattaa opiskella jos mahdollista ennen lapsen tekoa saa täyden kannatuksen myös minulta. Mä olin raskaana kun valmistuin edelliseen ammattikorkea tutkintooni ja nyt lapsi on jo vaikka minkä ikäinen, eikä minulla ole vielä käynyt mielessäkään alkaa opiskella mitään, mikä on ihme, koska en ole vielä eläessäni ollut kokonaista vuotta opiskelematta mitään. Eli jotenkin nyt tuntuu ihan oudolta, ei ole mitään halua alkaa opiskella, koska nyt haluaa käyttää aikaansa johonkin ihan muuhun... En tiedä voiko näin käydä myös muilla, mutta oma kokemus ainakin on, että äitiys on vienyt kaikki ammatilliset himokkuudet. Nyt työssä käy vain mielenvirkeyden ja rahan takia, tietenkin siitä myös nauttii, mutta mitään intoa ei enää ole ottaa ylimääräistä stressiä elämäänsä. Tai ehkä kyse on ajasta, olisihan se mukava edelleen kehittää itseään työssä, mutta vain mukava, ei mikään välttämättömyys, mutta kun jo muutenkin on jatkuva huono omatunto siitä kun on jossain muualla kun lapsensa kanssa...

"myös lapseni on mielestäni huomattavasti enempään oikeutettu kuin toisten ylijäämä kamaan."

Et sitten haluakaan suosia kierrätystä vaikka se on paljon ekologisempaa..?

Varmaan juu on monilta osin helpompaa opiskella ilman lasta, mutta (taloudellisestikaan) mahdotonta se ei ole lapsenkaan kanssa.

• 1977*
        öö... kirjoitti:

"myös lapseni on mielestäni huomattavasti enempään oikeutettu kuin toisten ylijäämä kamaan."

Et sitten haluakaan suosia kierrätystä vaikka se on paljon ekologisempaa..?

Varmaan juu on monilta osin helpompaa opiskella ilman lasta, mutta (taloudellisestikaan) mahdotonta se ei ole lapsenkaan kanssa.

Heh...

Kirpputorithan ne kierrätystä ovatkin!

Kierrätystä on se, että annetaan käytetyt tavarat tarvitsevien käyttöön.

Kirpputoreilla taas kertakäyttökuluttajat pyrkivät pääsemään rahan toivossa eroon kertakaäyttökamoistaan, jotta saavat muutaman sääli eurosen, jolla ostaa uutta kertokäyttökamaa...

Käytän toki itsekin kirpputoreja, vien mm. lapseni tarpeettomaksi jääneet tavarat kirpputorille, mutta minä vien ne lähteyksen kirpputorille, jolloin vähävaraisemmilla on mahdollisuus saada hyvää tavaraa halvalla ja samalla tuemme (minä, kirpputori ja ostaja) unicefin tärkeää työtä, emme missään nimessä minun kulutustani... Näin tuote on niin uutena ostettaessa kuin kierrrätettynäkin tukenut kestävää kehitystä.

Kirpputori sana tuo pääasiassa nykyisin kuitenkin mieleen tuon kertakäyttökulttuurin tukemisen...

• häh,
        1977* kirjoitti:

Heh...

Kirpputorithan ne kierrätystä ovatkin!

Kierrätystä on se, että annetaan käytetyt tavarat tarvitsevien käyttöön.

Kirpputoreilla taas kertakäyttökuluttajat pyrkivät pääsemään rahan toivossa eroon kertakaäyttökamoistaan, jotta saavat muutaman sääli eurosen, jolla ostaa uutta kertokäyttökamaa...

Käytän toki itsekin kirpputoreja, vien mm. lapseni tarpeettomaksi jääneet tavarat kirpputorille, mutta minä vien ne lähteyksen kirpputorille, jolloin vähävaraisemmilla on mahdollisuus saada hyvää tavaraa halvalla ja samalla tuemme (minä, kirpputori ja ostaja) unicefin tärkeää työtä, emme missään nimessä minun kulutustani... Näin tuote on niin uutena ostettaessa kuin kierrrätettynäkin tukenut kestävää kehitystä.

Kirpputori sana tuo pääasiassa nykyisin kuitenkin mieleen tuon kertakäyttökulttuurin tukemisen...

miten niin kirpputoreilla on kertakäyttökamaa, sehän juuri on sitä kamaa mitä on tarkotus käyttää moneen kertaan?
        Voisithan sä lahjottaa niitä vaatteita, leluja ym. tavaraa suoraa avustuskohteisiin, vaikka sillon et saisi niistä edes sitä muutamaa euroa itelles. Meiltäkin on lähteny monta kassillista lastenkoteihin rajan taa. Aina on joku tarvitseva jolla on niille vielä käyttöö.

• 1977*
        häh, kirjoitti:

miten niin kirpputoreilla on kertakäyttökamaa, sehän juuri on sitä kamaa mitä on tarkotus käyttää moneen kertaan?
        Voisithan sä lahjottaa niitä vaatteita, leluja ym. tavaraa suoraa avustuskohteisiin, vaikka sillon et saisi niistä edes sitä muutamaa euroa itelles. Meiltäkin on lähteny monta kassillista lastenkoteihin rajan taa. Aina on joku tarvitseva jolla on niille vielä käyttöö.

Mitä muutamaa euroa?

Minä vien tavarat lähetystyön kirpputorille, jossa ne myydään. Minulle ei anneta senttiäkään missään vaiheessa.

Kertakäyttökamalla tarkoitan siis tätä hooämmä ja seppälä kamaa jota vuokraa pöytä-kirpputoreilla pöydät tulvivat. Ihmeellistä, että laadukkain tavara löytyy kirpputoreilta joista tavaran lahjoittaja ei ole ansainnut pennikänn.

• myöntää.. kirjoitti:

sitä mitä teki lapselle.

Lapsi kuluttaa ekoina(kin) vuosina uskomattoman paljon. Kirpikseltä toki saa vaatteita sun muuta.

Jos ei halua kestovaippailla, vaipat maksaa maltaita.

Jos äiti ei syystä tai toisesta pysty rintaruokintaan => vastke maksaa.

En voi kuvitella, että joku äiti tuista (lapsilisä, mahdoliset elarit) saisi jotain säästöön.

• ap

Ei ole mitään myönnettävää minullakaan. Tai siis kyllä, keskeytin raskauden. Kuten jossain muuallakin jo kirjoitettiin hienosti, se alkio voi kehittyä lapseksi, mutta ei ole syntymätön lapsi. Siitä ei ole siis kehittynyt vielä lasta. Lapsen tappaminen on ihan eriasia, kuin jos keskeyttää raskauden ja poistaa alkion kehostaan.

Ei kyse ole siitä, ettäkö kaiken pitäisi olla uutta. Ei tarvitsekaan, kyllä lapsen kanssa selviää vaikka pahvilaatikolla ensimmäiset kuukaudet. Kyse on siitä, että jos sinulla on lapsia, ymmärrät varmasti sen mielettömän vastuun joka lapsesta tulee. Se vastuu on suuri ja esim. lapsen kanssa opiskelu nuorena on henkisesti todella raskasta, jos jätetään sitten puhumatta siitä taloudellista ahdingosta.

On vastuutonta ottaa koira koirakuumeissaan, jos ei ole kykeneväinen viemään koiraa ulos tarpeeksi ja huolehtimaan siitä 10-20 -vuotta, on vastuutonta ottaa edes hamsteri jos tietää kyllästyvänsä siihen vuodessa - eikö vain?
      Ihan yhtä vastuutonta on antaa alkion kehittyä lapseksi ja pitää lapsi, josta ei ole halukas tai kykeneväinen huolehtimaan. Luulisi, että jokaisella lapsella on oikeus onnelliseen elämään ja minä en kovin onnellista elämää psyty kellekkään tarjoamaan, jos en itsekkään ole onnellinen.

• turhaa...

Jos ihmiset osaisi käyttää ehkäisyä niin ei tarttis puhua tappamisesta. Niin kauan en "tappamista" ymmärrä, kun ehkäisy on vaan jäänyt tai unohtunut, mutta jos nyt kortsu on sattunu hajoamaan, on se ymmärrettävää. Silloinkin olisi parempi hankkia jälkiehkäisy ajoissa eikä itkeä aborttijonossa...

• 031178

Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Ja kysyisin vielä jos joku osaisi vastata: missä se katumus siitä abortista oikein viipyy olen sitä odottanut 37 vuotta? Koska se tulee?

• ...

Se katumus on vain vastustajien keksimää. Tai no ei välttämättä, aika useat tosiaan katuvat, mutta eivät läheskään kaikki, niinkuin vastustajat väittävät. Koittavat kaikki keinot, mitä kautta katumus voisi tulla, mutta kaikille se ei vain tule, hyväksyttävä tosiasia

• minä1235

Olen ollut töissä paikoissa,jossa raskaudenkeskytyksiä tehdään. Muistan kun tulin töihin, ajattelin, että kysessä on vaan solumöykky ja olin ehdottomasti sitä mieltä, että nainen saa tehdä itselleen ja vartalolleen mitä tahtoo.
      Tilanne muuttui siinä vaiheessa kun näin ensimmäisen sikiön, noin 9vk,mutta silti aivan selvästi tunnistettavissa oleva pieni ihminen. En usko, että kukaan voisi suhtautua asiaan kovin vapaamielisesti kun yrittää ahtaa 18 5vk "sikiön" kaarimaljaan tai katsoa kun sikiön sydän sykkii vielä pitkän aikaa. Kamalimpia ovat tapaukset, jossa lapsi on haluttu abortoida ajoissa, päätettykin pitää lapsi ja sitten kuitenkin erikoislupaa hakien raskaus keskytetään.

• l.hoitajaopiskelija

Abortti ei ole lapsen tappamista. Se, mikä sieltä kohdusta pois otetaan ei ole ihminen, se on vain muodoton kasa. Ei todellakaan kannata kantaa murhetta jostakin, mitä ei ole edes ihmiseksi luokiteltavissa. Abortti on hyvä päätös, jos elämäntilanne ei lasta salli. Kyllähän sen huomaa tuolla kaduilla päivittäin, kun ei naiset ole aborttia tehneet ja lapset ovat hunningolla, haukkuvat ihmisiä, hakkaavta, varastelevat jne. Silloin olisi pitänyt se abortti tehdä. Vastustajat ovat vain katkeria siitä, etteivät itse pysty tekemään aborttia. Se on vain se kateus.

• MIettikää pls pikkusen mitä vastailette.

• positiivistakin.
        marella kirjoitti:

MIettikää pls pikkusen mitä vastailette.

Palsta on kuitenkin keskusteluja ja mielipiteiden vaihtoa varten, vaikka joskus hieman kärjistetymmässäkin muodossa. Aihe on sen kaltainen että se herättää vahvoja kommentteja ja tunteita puolin ja toisin.
        Mukava huomata että sinäkin näytät kehittyvän tehtävässäsi, ja olet jättänyt kommentit paikoilleen, eikä jäljelle jää pelkkiä "moderoituja" ykspuolisia torsoja. Kiitos, jatka tällä tavoin!

• Oikeus elämään

et ole nähnyt koskaan abortoidun vauvan jos sanot että se on muodoton kasa.

• Anonyymi

Olisiko joku kateellinen kun ei pääse tappamaan muita ihmisiä? Ja niistä sen aiheuttamista jälkitraumoistakin tietysti.. :D
        Moni varmasti mieluusti tappaisi lasten tappamisen ylistyksiä hihkuvan muodottoman kasan, joka olisikin hyvä päätös. Ties mikä massamurhaaja psykopaatti tämäkin "lh-opisielija" on, tai voi ainakin tulla. Ei ainakaan ihmiseksi luokiteltavissa, joten kukaan ei jäisi suremaan. Onneksi voi myös tehdä parhaan mahdollisen teon muun maailman kannalta ja tarttua toimeen (jälkiabortointiinsa) ihan itse.

• joopa joo :D

Uskotko edes itekään tota? Jos haluaisit olla elämättä, et todellakaan enää kirjottelis täällä ;D
      Mun mutsi ehtikin miettiä varmaan monta kertaa sinä aikana kun yritti "päästää" mua maailmaan :)

• ehkäpä...

sinun äitisi. Omani tuskin on edelleenkään sitä mieltä.

• l.hoitajaopiskelija

Tämä on minun mielipiteeni, pitäkää te omanne. Happy ending!

• 2enkelin 1tytön äiti

Joka ylempänä kertoo olevansa töissä 'paikassa jossa raskauden keskeytyksiä tehdään' eli Suomessa yleisimmin sairaalassa, on tainnut keksiä koko jutun.

A) Sikiö rv 9 muistuttaa enemmän alienia, kuin lasta http://1.bp.blogspot.com/_rEug9vg3mh0/S611_Lq9III/AAAAAAAAAB4/nECRhTOzJfE/s1600/alkio9.jpg

B) Jos raskaus keskeytetään rv 18, on syyt varmasti täysin erit, kuin ennen rv 12 abortin tehneet. Esim. vaikea kehitysvamma. Pitäisikö lapsen antaa syntyä, jos tiedetään ettei elä tuntiakaan kohdun ulkopuolella?

Kyllä nukkekin näyttää ihmiseltä, mutta ei se ihminen ole. Siitä voidaan kiistellä yhtä paljon kuin jumalan olemassa olosta, paljonko sikiö tuntee kipua, mutta jos olet alan ammattilainen, tiedät varmasti, että varsinkin noin myöhäisillä viikoilla kuin 18, keskeytykset tapahtuvat niin, että lapsen elintoiminnot lopetetaan lääkinnällisesti ja lapsi tilanteesta riippuen leikataan tai useammin synnytetään alateitse ulos.

Esim. kohtukuolemassa sikiö on saattanut kuolla jo pari viikkoa sitten, ja nykiä edelleen syntyessään. Kyse ei välttämättä ole siis sydämen sykkimisestä, vaan kuoleman korinasta. Siksi kohtuun kuolleiden äidit usein tuntevat esim. potkuja ja liikettä, vaikka lapsi olisi ollut jo kuolleena.

Naurettavaa tulla väittämään asioita, joista ei oikeasti tiedä mitään? Ja faktahan on se, että ne jotka oikeasti asioista jotain tietävät, eivät ehdi/tuhlaa aikaansa tänne kirjoittelemalla. Itse olen kokenut kohtukuoleman kahdesti ja keskutellut paljon lääkäreiden kanssa ja perustan nämä tietoni niihin keskusteluihin ja omiin kokemuksiini.

Aborttia en vastusta, ehkäisyä kannatan. Sekään ei aina kuitenkaan toimi. Maailma on täynnä lapsia ja ihmisiä. Jokainen elämä on arvokas, mutta jos elämä ei ole vielä alkanut, ei sitä elämäksi voi kutsua ja näin ollen kenenkään elämää ei ole pilattu. Vaihdossa pelastuu jonkun nuoren elämä, joka ei lasta siihen elämän tilanteeseen ole halunnut.

• joo,

nukke on tosiaan eloton esine eikä siis ihminen vaikka näyttäiskin siltä, mutta alkio/sikiö on kyllä ihminen vaikkei (sun mielestä) näyttäis siltä :)

"että varsinkin noin myöhäisillä viikoilla kuin 18, keskeytykset tapahtuvat niin, että lapsen elintoiminnot lopetetaan lääkinnällisesti ja lapsi tilanteesta riippuen leikataan tai useammin synnytetään alateitse ulos."

Kaikki ei kuitenkaan kuole niihin myrkkyihin, vaan syntyvät elävinä ja kuolee vasta muutamien minuuttien päästä kaarimaljalla...
        Jos joku on ollu kuolleena jo useita päiviä, niin eipä siinä enää mitään nykimisiä tms. kuolonkorinoita tapahdu. Se on ihan omaa kuvitelmaasi.

• mehukattiiiii
        joo, kirjoitti:

nukke on tosiaan eloton esine eikä siis ihminen vaikka näyttäiskin siltä, mutta alkio/sikiö on kyllä ihminen vaikkei (sun mielestä) näyttäis siltä :)

"että varsinkin noin myöhäisillä viikoilla kuin 18, keskeytykset tapahtuvat niin, että lapsen elintoiminnot lopetetaan lääkinnällisesti ja lapsi tilanteesta riippuen leikataan tai useammin synnytetään alateitse ulos."

Kaikki ei kuitenkaan kuole niihin myrkkyihin, vaan syntyvät elävinä ja kuolee vasta muutamien minuuttien päästä kaarimaljalla...
        Jos joku on ollu kuolleena jo useita päiviä, niin eipä siinä enää mitään nykimisiä tms. kuolonkorinoita tapahdu. Se on ihan omaa kuvitelmaasi.

Kyllä sikiö tai jopa ihminenkin voi kuoleman jälkeen esim. nykiä. Ja monille kohtukuoleman kokeneille tulee liike tuntemuksia ja ne voivat olla ihan aitoja. Se, ettei sikiö kuole lääkkeisiin on yhtä harvinaista, kuin että nukutusaine ei toimi tai abortti epäonnistuu. Eli todella pieni prosentti. Pitäisikö nukutusaineen käyttö lopettaa, koska se ei toimi 1/10 000 ihmisestä ja saattaa tämän vuoksi aiheuttaa kipua ihmiselle?

Toisekseen. Minulle tehtiin myöhäinen abortti sikiön vaikean vamman vuoksi (ei olisi selvinnyt kohdun ulkopuolella) ja sikiön elintoiminnot lopetetaan lääkkeitse ja SEURAAVANA päivänä kyllä tarkisteltiin ultralla että onko sikiön elintoiminnot oikeasti loppuneet = oliko sikiö kuollut. Eli omasta päästä täällä taas revitään omia kuvitelmia.

• joo, muttei
        mehukattiiiii kirjoitti:

Kyllä sikiö tai jopa ihminenkin voi kuoleman jälkeen esim. nykiä. Ja monille kohtukuoleman kokeneille tulee liike tuntemuksia ja ne voivat olla ihan aitoja. Se, ettei sikiö kuole lääkkeisiin on yhtä harvinaista, kuin että nukutusaine ei toimi tai abortti epäonnistuu. Eli todella pieni prosentti. Pitäisikö nukutusaineen käyttö lopettaa, koska se ei toimi 1/10 000 ihmisestä ja saattaa tämän vuoksi aiheuttaa kipua ihmiselle?

Toisekseen. Minulle tehtiin myöhäinen abortti sikiön vaikean vamman vuoksi (ei olisi selvinnyt kohdun ulkopuolella) ja sikiön elintoiminnot lopetetaan lääkkeitse ja SEURAAVANA päivänä kyllä tarkisteltiin ultralla että onko sikiön elintoiminnot oikeasti loppuneet = oliko sikiö kuollut. Eli omasta päästä täällä taas revitään omia kuvitelmia.

useiden päivien jälkeen sentään. Johan siinä ruumis voi mädäntyäkin siinä ajassa jo pahasti.
        Oliko sulla jotain tilastoja oikein että lasten syntyminen aborteissa elävänä on noin harvinaista?

Tuskin on ihan omaa kuvitelmaa.
        http://yle.fi/mot/hs061106/kasikirjoitus.htm
        >Sikiöiden elonmerkit eivät aina ole kokonaan sammuneet lääkkeillä ennen keskeytystä.

X:

”Olen muutaman kerran hoitanu abortteja joissa on, jossa sikiö on ollut noin 20 raskausviikkoa ja pari kertaa sikiö ei ollut vielä kuollut kun se syntyi, ja ne kuvat on kyllä jäänyt, ja niitä en unohda.”

Mot: ”Miten näissä tapauksissa toimittiin, mitä näille abortoiduille sikiöille tehtiin?

X: . . . kysyin ensin äidiltä, että haluaako hän sikiötä nähdä, yksi näistä äideistä halusi, tai potilaista halusi nähdä tän sikiön ja tota sillon hän sai vähän aikaa sen sikiön kanssa ja otti sen syliin, vähän aikaa, sen kanssa yksin jopa, koska se oli hänen toivomus. Tän toisen potilaan kanssa kysyttiin samaa asiaa että haluaako hän nähdä sikiötä, hän ei halunnut, ja sillon me vaan laitettiin tämä pienen sikiön kaarimaljaan ja vietiin se ulos. Ja, ja molemmat sikiöt joutuivat sitten biologiseen jätteeseen et ne ovat biologisia jätteitä.

Mot: Miten pitkään näissä tapauksissa sikiöt olivat elossa?

X: Tota, pari minuuttia.”>

• nuppu nuappu

Niimpä. Eikö se nuoren elämä ole yhtä arvokas? Tuntuu, että suurimmat abortin vastustajat näkevät vain sen söpön vauvan, eivätkä sitä, että siitä vauvasta kasvaa iso ja siitä pitäisi huolehtia sen jälkeenkin. Se lapsi pitää kasvattaa. Abortin tekevät näkevät jo niin pitkälle ja tietävät, etteivät halua sitä elämää tai ole kykeneviä siitä suoriutumaan joka mielestäni on lähinnä syntymättömän lapsen edun mukaista enemmän, kuin pakolla maailmaan väännetty lapsi jota kukaan ei ole halunnut.

• HAHHAH.

Abortintekijät näkee tasan vain sen oman itsekkään napansa. Ei mitään muuta!
        Ei ne halua nähdä sitäkään että lapsen vois antaa niille jotka siitä haluaa huolehtia, joten ei mee läpi taas noi valheelliset verukkeet. Yhdenkään terveen lapsen etu ei todellakaan ole väkivaltainen kuolema! Pelkkää tekopyhää jorinaa.

• huhhuhhuh
        HAHHAH. kirjoitti:

Abortintekijät näkee tasan vain sen oman itsekkään napansa. Ei mitään muuta!
        Ei ne halua nähdä sitäkään että lapsen vois antaa niille jotka siitä haluaa huolehtia, joten ei mee läpi taas noi valheelliset verukkeet. Yhdenkään terveen lapsen etu ei todellakaan ole väkivaltainen kuolema! Pelkkää tekopyhää jorinaa.

Ei pidä paikkaansa. Jos sinä et ole muuta kuin omaa napaasi ajatellut, niin se ei tarkoita, että kaikki abortin tekijät olisivat samanlaisia.

• millä mutuilla
        huhhuhhuh kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Jos sinä et ole muuta kuin omaa napaasi ajatellut, niin se ei tarkoita, että kaikki abortin tekijät olisivat samanlaisia.

minä en olisi ajatellut muuta kuin omaa napaani? Ihan vinkkinä vaan, minun lapseni ON elossa ;)

• huhhuhhuh
        millä mutuilla kirjoitti:

minä en olisi ajatellut muuta kuin omaa napaani? Ihan vinkkinä vaan, minun lapseni ON elossa ;)

No jos et ole aborttia tehnyt edes, niin milläs mutuilla sitten väität tietäväsi mitä abortin tekijät ajattelee ja näkee asiassa?

• no johan
        huhhuhhuh kirjoitti:

No jos et ole aborttia tehnyt edes, niin milläs mutuilla sitten väität tietäväsi mitä abortin tekijät ajattelee ja näkee asiassa?

sen teot kertoo, ja ne itsekin millä (mukavuus)syin teki sen!

• steffy27

Moi.Itse tein lääkkellisen abortin,pokaystäväni lupasi olla tukena ja apuna,lähti kuitenkin abortin jälkeen lätkimään.Jos olisin tuon tiennyt,en olisi aborttia tehnyt vaan pitänyt lapsen.Nyt kaduttaa koko abortti.

• Tohtori X

''Kumpi on parempi teidän mielestänne parempi. Se, että henkilö keskeyttää ei toivotun raskauden ja jatkaa töitään, opiskelujaan - elämäänsä normaalisti onnellisena VAI, että maailmaan syntyy lapsi jota ei haluta ja äiti kokee katumusta adobtioon annosta tai pitää lapsen ja vaipuu syvään masennukseen jne.''

Ensinnäkin. Raskauden voi ennaltaehkäistä, käyttämällä vaikkapas kierukkaa ja ja kortsua samanaikaisesti, ja jos kortsu puhkee tms Voi hakea jälkiehkäisypillerin. Tämän lisäksi voi myös katsoa, ettei harrasta seksiä mahdollisina ovulaatiopäivinä, ja mies voi vetää elimensä ulos laukeamishetkellä, jolloin siemenneste tuskin pääsee vaginaan, vaikka onkin näitä 'touhutippoja', mutta tuskinpa kortsu puhkeaa niitten takia. Jo näillä eväillä raskautuminen on lähes mahdotonta!

Toisekseen. Jos otat riskejä, sinun on aikuisena ihmisenä kannettava vastuu.
      Abortti ei ole mikään tavallinen operaatio. Etkö ymmärrä? Jotkut eivät pysty jatkamaan elämäänsä normaalisti abortin jälkeen, ''ja vaipuu syvään masennukseen jne!''

Kolmannekseen. Myös lapsen kanssa voi jatkaa normaalia elämää. Ei-toivottu raskaus ei tarkoita sitä, ettei henkilöstä X voisi tulla huono, laiminlyävä ja syvästi masentunut äiti. Ei todellakaan. Myös toivotut raskaudet voivat tuottaa masennusta, se on kuitenkin yleistä ja ihan normaalia, hormoonitoiminta selittää tämän.

Ja adoptiosta sen verran; äidillä on 8 viikon harkinta-aika, jolloin äiti voi perua adoption ja saa lapsensa lähes heti takaisin. Myös avoin adoptio on mahdollista.

Ja viimeiseksi vielä sanoisin, että tuo lause oli aika ..... alytön.

• chestori

Puhut selvästi asioista, joista sinulla ei ole mitään omaa kokemusta. Adobtioon antaminen ei ole mikään helppo operaatio henkisesti. Se on paljon rankempi kokemus kuin adobtioon antaminen ja ihminen joka tekee abortin ja katuu sitä, on mennyt sinne luultavasti jonkun muun tahdosta. Suurin osa abortin tehneistä ei kadu edelleenkään sitä aborttiaan ja kokee enemmän helptusta kuin masennusta. Sen sijaan adobtioon antaneilla naisilla masennus prosentti on paljon paljon suurempi. KAI SEN maalaisjärkikin sanoo, että ei alkiosta luopuminen ole niin suuri asia kuin lapseksi kehittyneestä. Kun se alkio ei ole lapsi. Ei mitenkään päin. Se ei selviäisi kohdun ulkopuolella mitenkään päin. Ei siinä 8 viikon harkinta aika paljon paina.

Ehkäisyä moni käyttää ja ehkäisy joskus pettää vaikka tekisi mitä. Kierrukkaa eivät kaikki terveyssyistä voi käyttää tai e-pillereitä yms.

Lapsen kanssa elämä voi jatkua normaalisti, mutta voitko nyt ihan tosissasi väittää ettei lapsi muuta asioita? Miten voit vähätellä sitä vastuuta ja elämän muutosta mitä lapsi tuo tullessaan. Muutos ja vastuu on suuri.

Ja ennen viikkoa 12 abortti ei ole mikään kummoinen operaatio. Sen voi lääkkeillä tehdä ja jälkitarkastus perään.

Sinun ei kannata varmaan ajaa autoa, koska aikuisena sinun on tajuttava, että kolari on mahdollinen vaikket mitään väärin tekisikään ja ajaisit todella varovaisesti. Kolarihan on aina mahdollinen ja saatat vahingoittaa jotain muuta ihmistä kolarin myötä. Elämä on täynnä tälläisiä tilanteita. Ehkäisyyn pitää kannustaa enemmän, eikä abortti ole mikään ehkäisykeino, mutta jos kondomit on käytössä ja kaikki on tehty ihan kirjan mukaan ja silti joku siittiö on vain päässyt livahtamaan, ei ennen sitä 12 viikkoa tehty abortti tee kellekään pahaa.

ps. ovulaatio seurantaan - ei ole mitään 100% varmaa keinoa sitä seurata. Varsinkaan nuorena kun kuukautiskierto ei välttämättä tasaannut kaikilla edes 20-vuotiaana.

• todisteita?
        chestori kirjoitti:

Puhut selvästi asioista, joista sinulla ei ole mitään omaa kokemusta. Adobtioon antaminen ei ole mikään helppo operaatio henkisesti. Se on paljon rankempi kokemus kuin adobtioon antaminen ja ihminen joka tekee abortin ja katuu sitä, on mennyt sinne luultavasti jonkun muun tahdosta. Suurin osa abortin tehneistä ei kadu edelleenkään sitä aborttiaan ja kokee enemmän helptusta kuin masennusta. Sen sijaan adobtioon antaneilla naisilla masennus prosentti on paljon paljon suurempi. KAI SEN maalaisjärkikin sanoo, että ei alkiosta luopuminen ole niin suuri asia kuin lapseksi kehittyneestä. Kun se alkio ei ole lapsi. Ei mitenkään päin. Se ei selviäisi kohdun ulkopuolella mitenkään päin. Ei siinä 8 viikon harkinta aika paljon paina.

Ehkäisyä moni käyttää ja ehkäisy joskus pettää vaikka tekisi mitä. Kierrukkaa eivät kaikki terveyssyistä voi käyttää tai e-pillereitä yms.

Lapsen kanssa elämä voi jatkua normaalisti, mutta voitko nyt ihan tosissasi väittää ettei lapsi muuta asioita? Miten voit vähätellä sitä vastuuta ja elämän muutosta mitä lapsi tuo tullessaan. Muutos ja vastuu on suuri.

Ja ennen viikkoa 12 abortti ei ole mikään kummoinen operaatio. Sen voi lääkkeillä tehdä ja jälkitarkastus perään.

Sinun ei kannata varmaan ajaa autoa, koska aikuisena sinun on tajuttava, että kolari on mahdollinen vaikket mitään väärin tekisikään ja ajaisit todella varovaisesti. Kolarihan on aina mahdollinen ja saatat vahingoittaa jotain muuta ihmistä kolarin myötä. Elämä on täynnä tälläisiä tilanteita. Ehkäisyyn pitää kannustaa enemmän, eikä abortti ole mikään ehkäisykeino, mutta jos kondomit on käytössä ja kaikki on tehty ihan kirjan mukaan ja silti joku siittiö on vain päässyt livahtamaan, ei ennen sitä 12 viikkoa tehty abortti tee kellekään pahaa.

ps. ovulaatio seurantaan - ei ole mitään 100% varmaa keinoa sitä seurata. Varsinkaan nuorena kun kuukautiskierto ei välttämättä tasaannut kaikilla edes 20-vuotiaana.

"Suurin osa abortin tehneistä ei kadu edelleenkään sitä aborttiaan ja kokee enemmän helptusta kuin masennusta. "

Millä tutkimuksilla ja kuinka luotettavilla menetelmillä näin on tutkittu?

"Sen sijaan adobtioon antaneilla naisilla masennus prosentti on paljon paljon suurempi."

Tietääkseni yleispäteviä tutkimuksia ei edes ole olemassa. Eli kaikki on pelkkää omaa mutumutuasi.

Synnyttäneillä on kuitenkin 6 kertaa pienempi itsemurhariski verrattuna abortintekijöihin..
        Ihmekös tuo, monihan tajuaa kuitenkin että alkiokin on syntymätln LAPSI joka julmasti tapetaan abortissa. Adoption jälkeen sekin saisi jatkaa elämäänsä.

"Ja ennen viikkoa 12 abortti ei ole mikään kummoinen operaatio."

Se nyt vaan ei ole mikään pelkkä yksinkertanen fyysinen "operaatio" vaikka kuinka päin vähättelet. Monelle se jää raastamaan omaatuntoa koko loppuelämäksi.

"ei ennen sitä 12 viikkoa tehty abortti tee kellekään pahaa."

Ai ei vai??!! Abortti tappaa ja tekee AINA väkivaltaista pahaa surmattavalle lapselle!

• Pien Huomautus

Sinä et sitteen millään taida tajuta, että syntymätön lapsi ja lapsi ovat kaksi ihan eri asiaa.

Abortissa ei tehdä väkivaltaa lapselle, eikä siinä tapeta tai murhata lasta. Vai mikä sinun käsityksesi on abortista? Ensin kasvatetaan joku 3v lapsi, että se voidaan myrkyttää ja silpoa? Huhhuh.

Abortissa keskeytetään raskaus. Jos oikeita termejä on liian hankala käyttää, niin sano edes että abortissa tapetaan "tapetaan alkio". (Ja kyllä alkio ja syntymätön lapsi = sama asia. Tuskin kuitenkaan voit väittää, että alkio on sama asia kuin lapsi.)

Joku voi pitää sinua hieman, noh.. Outona, jos mesoat että abortissa tapetaan mukamas lapsia..

• mikäs sumeamieli

siellä taas jauhaa valheitaan?
        Syntymätön ja syntynyt eroaa toisistaan vain olinpaikkansa suhteen. Yhtä paljon lapsia ja ihmisiä kummatkin.
        Mitä ihmisen vahingoittaminen myrkyillä, tukehduttamalla ja palasiksi silpomalla sitten on jollei raainta mahdollista ja tässä tapauuksessa tappavaa väkivaltaa??
        Ihmisen suunnitelamllinen tappaminen on MURHA. Juuri näin abortissakin tapahtuu. Saan puhua lasten murhaamisesta aborteilla jos lystään. Kelpasi kaunisteleville totuudenkieltäjille tai ei.
        Normaalin ymmärryskyvyn ja yleissivistyksen omaavat voi pitää sunkaltasia hieman,,... no, säälittävinä.

• 1234567ujhgfc
        mikäs sumeamieli kirjoitti:

siellä taas jauhaa valheitaan?
        Syntymätön ja syntynyt eroaa toisistaan vain olinpaikkansa suhteen. Yhtä paljon lapsia ja ihmisiä kummatkin.
        Mitä ihmisen vahingoittaminen myrkyillä, tukehduttamalla ja palasiksi silpomalla sitten on jollei raainta mahdollista ja tässä tapauuksessa tappavaa väkivaltaa??
        Ihmisen suunnitelamllinen tappaminen on MURHA. Juuri näin abortissakin tapahtuu. Saan puhua lasten murhaamisesta aborteilla jos lystään. Kelpasi kaunisteleville totuudenkieltäjille tai ei.
        Normaalin ymmärryskyvyn ja yleissivistyksen omaavat voi pitää sunkaltasia hieman,,... no, säälittävinä.

Nyt aikuiset ihmiset jotain järkeä noihin puheisiin. Ei se alkio tai lapsi tai miksi ikinä kukin haluaa kutsua, selviäisi ilman kohtua 12 viikkoisena. Vai rupeaisikohan joku adobtoimaan 12 viikkoisia alkioita? Ihan totta.

Saat puhua mitä haluat, sana on vapaa, mutta jos nyt järjellä ajatellaan, niin onko sinusta sama asia murhata vaikka vastasyntynyt sänkyynsä kuin abortoida alkio? Murha on hyvin rankka syytös. Kuuluisivatko murhaajat abortin tekijät mielestäsi samaan selliin istumaan?

Väität, että suljemme silmämme totuudelta. Oletko varma, ettet tee niin itse?Jos sinun lapsesi sanoisi sinulle, että hän ei halua pitää vahinko raskauttaan. Jos hän sanoo, että tuntee itsensä onnettomaksi raskaana. Suljetko siltäkin korvasi? Pitäisikö sitä alkiota tärkeämpänä, kuin jo elämäänsä elänyttä tytärtäsi?

Nuorena lapsen saaneista harva sanoo, että vihaisi lapsiaan. Ei tietenkään kukaan sano niin. Mutta kyllä suurin osa toteaa, ettei se helppoa ollut ja helpompiakin teitä on, kuin nuorena lasten teko.

• ja sekö
        1234567ujhgfc kirjoitti:

Nyt aikuiset ihmiset jotain järkeä noihin puheisiin. Ei se alkio tai lapsi tai miksi ikinä kukin haluaa kutsua, selviäisi ilman kohtua 12 viikkoisena. Vai rupeaisikohan joku adobtoimaan 12 viikkoisia alkioita? Ihan totta.

Saat puhua mitä haluat, sana on vapaa, mutta jos nyt järjellä ajatellaan, niin onko sinusta sama asia murhata vaikka vastasyntynyt sänkyynsä kuin abortoida alkio? Murha on hyvin rankka syytös. Kuuluisivatko murhaajat abortin tekijät mielestäsi samaan selliin istumaan?

Väität, että suljemme silmämme totuudelta. Oletko varma, ettet tee niin itse?Jos sinun lapsesi sanoisi sinulle, että hän ei halua pitää vahinko raskauttaan. Jos hän sanoo, että tuntee itsensä onnettomaksi raskaana. Suljetko siltäkin korvasi? Pitäisikö sitä alkiota tärkeämpänä, kuin jo elämäänsä elänyttä tytärtäsi?

Nuorena lapsen saaneista harva sanoo, että vihaisi lapsiaan. Ei tietenkään kukaan sano niin. Mutta kyllä suurin osa toteaa, ettei se helppoa ollut ja helpompiakin teitä on, kuin nuorena lasten teko.

sitten oikeuttaa tappamaan, että ei selviä tilapäisesti ilman toisen kehon elintärkeää apua?
        Valtaosassa aborttitilanteita ei ole kyse mistään hengenhädästä, että olisi pakko valita syntyneen tai syntymättömän hengen välillä.
        Murhiakin on erilaisia, on ehkä ymmärrettävämpää ja jopa hyväksytympää jos joku murhaa murhaajan, joka tappoi hänen lapsensa, kuin että murhaa viattoman lapsen?!
        Miltä totuuksilta vastustajien pitäis sulkee silmät? Lapselleni varsinkin kertoisin ne totuudet mahdollisimman kaunistelematta jos hautoisi lapsenlapseni itsekästä tappamista! Kertoisin minkälaista tuhoa ja onnettomuutta muillekin kuin lapselle abortti saa aikaan.
        Harvempi tosiaan sanoo jälkeenpäin että 'rasittava pentu, ois pitäny sittenki tehä se abortti'.. sairastahan se oiskin, toivoo siis lapsensa kuolemaa!! Sitäkin usempi toivoo että voisi kääntää aikaa taaksepäin ja jättää abortin tekemättä.

• chestori

Huoh huoh. Onko siitä sitten jotain veden pitäviä tutkimustuloksia, että suurin osa abortin tehneistä kokee suurta tuskaa loppu elämänsä?

Tällä palstalla suurin osa jotka ovat abortin tehneet, kertovat olevansa helpottuneita. Myös suurin jokainen tuntemistani/tietävistäni ihmisistä eivät kadu aborttia. Samoin voi sanoa varmasti moni tälläkin palstalla, vaikkei tähän palstaan nyt luottaminen olekaan. Neuvola psykologi jonka kanssa olen jutellut neuvolassa kohtukuolemani jälkeen kertoi, että vain murto-osan hänen asiakkaistaan kertoo katuneensa abortin tekoa, jokainen niistä muutamasta tehneet abortin jonkun muun (esim. miehen) painostuksesta.

Sen sijaan on useita nuoria, jotka ovat pitäneet lapsen jonkun muun painostuksesta ja ovat äärimmäisen masentuneita ja ahdistuneita. Tuoppa tänne joku tutkimus tulos, joka todistaa, että useampi kuin 5 prosenttia abortin tehneistä katuu asiaa lopun ikänsä, niin teen vaikka itse tutkimuksen jossa kysytään viimeisen vuoden aikana abortin tehneiltä katuvatko he päätöstään. Mututuntumaako eivät ole sinun väitteesi?

Tuskan tunteet yms. on huomattavasti yleisempää kohtukuoleman kohdalla mikä on mielestäni aika loogista.

Abortti ei tuota tuskaa sikiölle. Tai oikeastaan alkiolle. Ja sikiön elintoiminnot tarkistetaan ennen kohdusta ulos synnytystä/leikkausta. Tässäkään tapauksessa sikiö ei tunne tuskaa. Vai väitätkö, että myös ne vauvat, joiden elintoiminnot lopetetaan esim. vasta viikolla 27 vakavan vamman vuoksi (lapsi ei eläisi kohdun ulkopuolella), tuntevat kipua?

Miten ihmeessä voit sekoittaa toisiinsa lapsen murhaamisen ja alkion abortoinnin? Kysympä vaan.

• ja mistäs

sä tiedät ja todistat ettei ne valehtele sulle ja kiellä katumusta ym. ikäviä tunteita itseltäänkin? Tutkitusti se helpotus on ohimenevää ja vasta se ensimmäinen tunne.. muu tulee myöhemmin kun tajuaa todella mitä tuli tehtyä.
        Väitätkö ihan tosissasi että lapsen saaminen ois masentavampaa, tuhoisampaa ja kaduttaa useemmin kuin tappaminen abortilla?!! Kaikkee kanssa :D Mistä tiedät että se 'joidenkin nuorten' masennus ym. johtuu juuri siitä että ne synnytti lapsen? Mistä tiedät ettei ne ois vielä heikommassa jamassa jos ois tehny abortin? Mihin mutututkimuksiin omasi perustuu?

Kukaan ei voi tietää varmuudella mitä surmattava lapsi tuntee. Jatkuvasti selviää lisää ja raja siirtyy alemmas jollonka ei voida olla täysin varmoja ettei tunne mitään..
        Miten voi olla noin vaikeeta tajuta että siellä kohduissa kasvaa LAPSIA eikä mitään pelkkiä kudosmöykkyjä ym. alieneita? Miten voi olla noin vaikee myöntää että tappamistahan se elintoiminnot lopettava myrkytys ja palasiks pilkkominen on?

• raketti spaetti
        ja mistäs kirjoitti:

sä tiedät ja todistat ettei ne valehtele sulle ja kiellä katumusta ym. ikäviä tunteita itseltäänkin? Tutkitusti se helpotus on ohimenevää ja vasta se ensimmäinen tunne.. muu tulee myöhemmin kun tajuaa todella mitä tuli tehtyä.
        Väitätkö ihan tosissasi että lapsen saaminen ois masentavampaa, tuhoisampaa ja kaduttaa useemmin kuin tappaminen abortilla?!! Kaikkee kanssa :D Mistä tiedät että se 'joidenkin nuorten' masennus ym. johtuu juuri siitä että ne synnytti lapsen? Mistä tiedät ettei ne ois vielä heikommassa jamassa jos ois tehny abortin? Mihin mutututkimuksiin omasi perustuu?

Kukaan ei voi tietää varmuudella mitä surmattava lapsi tuntee. Jatkuvasti selviää lisää ja raja siirtyy alemmas jollonka ei voida olla täysin varmoja ettei tunne mitään..
        Miten voi olla noin vaikeeta tajuta että siellä kohduissa kasvaa LAPSIA eikä mitään pelkkiä kudosmöykkyjä ym. alieneita? Miten voi olla noin vaikee myöntää että tappamistahan se elintoiminnot lopettava myrkytys ja palasiks pilkkominen on?

Ei herran jestas. Aletaanko täällä jo kertomaan mitä mieltä ihmiset on? Jos sanotaan että joku sanoo ettei kadu niin eikö se ole silmien sulkemista väittää edelleen vastaan. Jos joku hakee apua masennukseen, kuka pätevä terapeutti alkaa epäilemään ihmisen syitä hakea apua?

Mistäs tiedät ettei joku joka sanoo katuvanta, valehtele, koska ei halua vaikuttaa tunteettomalta? Tällä pelillähän näissä missään keskusteluissa ei ole mitään järkeä.

• chestori

Tutkitusti? Missäs sellainen tutkimus on?

Nuorten omiin kertomuksiin tunteistaan. Siitä, etteivät he halua sitä elämää mitä joutuvat elämään. Kaikkeen kuitenkin tottuu ja tottakai lastaan rakastaa jos lapsen päättää pitää. On kovin eri asia kuitenkin opetella haluamaan olla äiti vastoin tahtoaan, kuin haluta sitä valmiiksi. Vai alatko nyt väittää, että tiedät paremmin mitä heidän päässään liikkuu?

Erittäin naiivia verrata lapsen saamista ja abortin tekoa toisiinsa. Tilanne on täysin eri. Samalla kun kysyt, onko vaikea myöntää, että aborttia katuu, niin ei ole, jos sellaista joku sanoisi. Kuitenkin, onko vaikea myöntää, ettei aborttia välttämättä suurin osa kadu? Kymmenen vuoden jälkeenkin abortti ei kaduta. Väitätkö oikeasti tietäväsi niiden ihmisten tuntemukset paremmin?

Yhtälailla, mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että siellä kohdussa kasvaa lapsia, mutta ne lapset kasvaa alkiosta, joka ei ole vielä lapsi. Vai pidätkö nyt ihan oikeasti hedelmöittynyttä munasolua lapsena? Ja vaikka sikiö tuntee jo esim. viikolla 27 selvästi kipua, ei lääkkeeillä elin toimintojen lopettaminen tuota kipua vaikka nyt kuinka yrittäisit väittää vastaan. Ja ei niitä lapsia kyllä palasiksi pilkota. Kyllä minä synnytin kuolleen lapseni ihan kokonaisena.

• ituprojektista

http://www.ituprojekti.net/index.php?option=com_content&view=article&id=1&Itemid=7
        >Surun ensimmäinen vaihe on usein helpotus. Lyhyen ajan kuluttua ensimmäiset helpotuksen tunteet haihtuvat ja tuntuu vaikealta ajatella, mitä on oikeasti tapahtunut.>

En ole missään väittänyt että kaikki katuu aborttia, mutta uskoisin että enemmistö ainakin jossain vaiheessa myöhempää elämää, tai ainakin se jää loppuelämäksi mieleen, ja syyllisyydentuntokin on eri asia kuin katumus.

Miksei alkio olisi syntymätön lapsi?

"Ja ei niitä lapsia kyllä palasiksi pilkota. Kyllä minä synnytin kuolleen lapseni ihan kokonaisena. "

Miten luulet että tehdään jos lapsi ei mahdu ulos kokonaisena epäkypsästä kohdusta? Kumpaa aletaan "rikkoa", naistako?

• takana yksi abortti
        ituprojektista kirjoitti:

>Surun ensimmäinen vaihe on usein helpotus. Lyhyen ajan kuluttua ensimmäiset helpotuksen tunteet haihtuvat ja tuntuu vaikealta ajatella, mitä on oikeasti tapahtunut.>

En ole missään väittänyt että kaikki katuu aborttia, mutta uskoisin että enemmistö ainakin jossain vaiheessa myöhempää elämää, tai ainakin se jää loppuelämäksi mieleen, ja syyllisyydentuntokin on eri asia kuin katumus.

Miksei alkio olisi syntymätön lapsi?

"Ja ei niitä lapsia kyllä palasiksi pilkota. Kyllä minä synnytin kuolleen lapseni ihan kokonaisena. "

Miten luulet että tehdään jos lapsi ei mahdu ulos kokonaisena epäkypsästä kohdusta? Kumpaa aletaan "rikkoa", naistako?

Tuo ituprojektihan on nimenomaan tarkoitettu niille, joille abortista on seurannut surua, katumusta ja muita ongelmia. Ei siinä missään sanota miten suuri osa abortin tehneistä noita kuvattuja tunteita kokee.

Minä en ole vielä nähnyt yhtään luotettavaa tutkimusta, jossa todettaisiin suurimman osan abortin tehneistä katuvan aborttiaan. Olisiko sellaisia, mieluummin jotain muutakin kuin Pro Life sivustojen omia tutkimuksia?

• raketti spagetttii

Tätä itku projektia nyt aina tarjotaan täällä. Surulla on monta vaihetta kyllä. Mutta jos surua ei ole. Ja tuokin sivu on jonkun yksittäisen ihmisen kirjoittama ja ei sitä nyt voi joka kerta esittää jonain suurena totuutena.

Koska sinusta tuntuu siltä, onko asia niin? Totta kai se jää loppu elämäksi mieleen. Ei kukaan siihen tilanteeseen halua. Jos joutuu kolariin, se jää loppu elämäksi mieleen, valmistuminen jää, kipeät erot jää mieleen. Moni asia jää mieleen koko loppu iäksi ja hyvähän se on että jää mieleen, niin ehkäisyn kanssa muistaa olla aina entistä tarkempi tai jos asiasta ei olla edes huolehdittu, niin jatkossa varmasti huolehditaan.

Vertaan tätä nyt edelleen siihen, että jos sinut pakotetaan naimisiin jonkun kanssa -kyllähän siihen tilanteeseen tottuu ja toiseen oppii kiintymään, mutta onko sama asia tottua tilanteeseen, kuin haluta olla siinä?

Ei kukaan voi kiistää, etteikö esim. se opiskelu olisi paljon paljon hankalampaa lapsen kanssa. Ja edellenkin, on vastuutonta ottaa koira jos siitä ei jaksa huolehtia, samoin pitää lapsi, jos siitä ei halua huolehtia.

Mihinkään ratkaiseviin kysymyksiin ei olla vastattu. Valitsisitteko mieluummin alkion, kuin elämäänsä eläneen tyttärenne elämän? Häviääkö halu tyttärenne onneen ja haluun päättää asiasta itsenäisesti? Abortti tilanteessa tyttärenne tarvitsisi teidän tukeanne, ei syyttelyä ja painostusta.

• aika harvat

sentään kai ei koe mitään surua noin isosta asiasta kun oman lapsen elämän lopettaminen, tai sitten on täysin tunnevammainen.

"Ja edellenkin, on vastuutonta ottaa koira jos siitä ei jaksa huolehtia, samoin pitää lapsi, jos siitä ei halua huolehtia."

Ja sillon koirakin annetaan joillekin muille ennemmin kun tapetaan jos sellasen on tullu jostain syystä vahingossa ottaneeks.

"Valitsisitteko mieluummin alkion, kuin elämäänsä eläneen tyttärenne elämän? Häviääkö halu tyttärenne onneen ja haluun päättää asiasta itsenäisesti?"

Onko näissä vielä jotain epäselvää? Kyllä mä ainakin oon näihin jo muuallakin vastannu.
        Tietenkin valitsen siinä tapauksessa tyttären elämän, mikäli kyse ois raskauden takia hengenvaarasta. Muuten tottakai suurin onni (ja loppuelämän syyllisyyden välttäminen) saadaan siitä että lapsenlapsiKIN saa jatkaa elämäänsä.

• häntäheikkinen

Et vastannut kysykykseen. Tyttäresi onni. Ei hengenvaaraa. Hän vain ei tunne oloaan onnelliseksi lapsen pitämisen tiellä. Onko parempi, että tyttäresi on onneton, jotta saat lapsenlapsesi maailmaan tyttäresi onnen kustannuksella.

Voi että- niitä tunnevammaisia on kyllä sitten maailma täynnä.... Jos ei koe alkiota lapseksi, ei se tee tunnevammaista. Samalla lailla tässä voisi väittää, että sinä olet tunnevammainen, kun et ajattele oman tyttäresi tunteita hänen ollessaan kanssasi eri mieltä. Että silloin sillä on väliä jos tyttäresi henki on vaarassa. Mutta jos ei ole, niin tyttären omilla tuntemuksilla asiasta ei ole mitään väliä?

• tottakai tekee

ja etenkin se jos tunnevammaisuus koituu syntymättömän lapsen armottomaksi ja säälimättömäksi tuhoksi julmilla myrkyillä tai raakalaismaisella silppurilla!

Ketä muuten kiinostais joidenkin sarjamurhaajien tunteet..? Missä määrin ne pitäs ottaa huomioon jos niille iskee murhanhimo? Silitellään päätä ja sanotaan, et juu, täytyyhän sun nyt saada tappaa joku viaton uhri ku kerta noin kovasti haluat...!!

• lady,

No onhan se nyt parempi että tekee abortin jos esim opiskelee eikä ole valmis äidiksi tai on köyhä tilanne kotona. Tiedän että nyt heti joku abortin vastustaja sanoisi tähän, että no onhan niitä tukia ja kyllä yhteiskunta huolehtii syntyneestä lapsesta. Niin, mutta entä kun lapsi kasvaa isommaksi. Tiedättekö te kuinka iso osa nuorista tekee itsemurhan nykyään ja kuinka monella on mielenterveydellisiä ongelmia, kun vanhemmat sortuvat juomaan kun ovat kyllästyneet köyhään elämäänsä. Joskus pitää ajatella pidemmälle kun vain tähän aborttiin. Ja kun se sikiö siellä kohdussa on niin onhan se ihmisen alku, mutta ei sille vielä kunnon aivot ole kehittynyt ei se siellä kohdussa sitä sure että se tapetaan. Tästä asiasta tehdään turhaan niin kamalan iso numero ja kauhea draama. Minun serkkuni oli vahinkolapsi ja vanhemmat olivat jo silloin juoppoja, kun tämä vahinko pääsi käymään. He päättivät pitää lapsen, kun eivät hyväksyneet asiaa. No viime vuonna serkkuni täytti 15v ja sairastui masennukseen ja viime jouluna teki itsemurhan. Onko nyt hyvä?

• hohhoijjaa..

ja sä sitten oikeuttelet yli 10 tuhannen pienen IHMISEN turhaa tappamista jollain onnettomalla yksittäistapauksella 'no ku serkkuki sitä ja tätä'!? Kyllä se aborttikin monelle masennusta ym. henkisiä jälkiseurauksia aiheuttaa, ja tutkitusti 6-kertaisesti itsemurhia synnyttämiseen verrattuna. Ehkäpä sille on syynsä että asiaa pidetään tosiaan 'isona numerona ja kauheena draamana'?
        Tietenkään väkivaltainen kuolema ei ole KOSKAAN terveelle lapselle mitenkään 'parempi'.

• ritval.

Nimimerkki lady kirjoitti täyttä asiaa. Siihen ei ole mitään lisättävää.

• Life goes on

Kun ymmärretään, että abortti on väärin, koska se lopettaa jo alkaneen ihmiselämän (koeputkihedelmöityksessä ja tietyissä ehkäisymenetelmissä, kuten kierukan käytössä, kohtaamme saman eettisen ongelman, koska niissä voi tuhoutua ylimääräisiä hedelmöittyneitä munasoluja.), niin jää jäljelle vain se vaihtoehto, että saattaa raskauden loppuun ja antaa lapsen elää. Se on syytä saattaa loppuun, koska muuten se johtaa jo alkaneen ihmiselämän tuhoutumiseen.

Jos etsitään poikkeusta tähän asiaan, voi sellaisen tuoda ehkä vain yksi seikka, ja se on tilanne, jossa äidin henki on vaarassa. Sillä jos äidin henki on vaarassa, johtaa se tietysti siihen, ettei lapsellakaan ole mahdollisuuksia. Hänellä ei ole mahdollisuuksia, koska hänen elämänsä on sidottu äidin elämään. Tällaisissa tilanteissa, joita tosin tulee eteen erittäin harvoin, voidaan ymmärtää raskauden keskeyttämisen olevan ehkä perusteltua.

Jos malla kohdallasi olet raskaana ja siinä tilanteessa, että voimasi lapsesta huolehtimiseen ovat rajalliset, on sinun syytä miettiä toisenlaisia vaihtoehtoja. Sillä tilanteissa, joissa tuntuu, ettei pystykään huolehtimaan lapsesta - esim. raiskauksen kautta raskaaksi tuleminen - on syytä kysyä, voiko antaa lapsen adoptoitavaksi. Joskus adoptio voi olla paras vaihtoehto tässä tilanteessa. Se voi olla parasta lapsen kannalta, äidin kannalta, mutta myös monien lapsettomien avioparien kannalta, jotka ovat jo pitkään toivoneet lasta itselleen. Jos olet tässä tilanteessa, ja et ehkä kykene huolehtimaan lapsestasi, kannattaa sinun miettiä tätä mahdollisuutta yhtenä hyvänä vaihtoehtona. Abortti on rikos ihmisyyttä vastaan, koska se tappaa syntymässä olevan lapsen kehityksen ja tulevan elämän odotteet - lopullisesti. Kaiken kaikkiaan, abortti on epä-moraalinen teko.

• Anonyymi

Kysymyksen asettelusi jo kuvaa, kuinka pihalla aloittaja inhimillisestä elämästä, ihmisyksilön oikeudesta omaan elämäänsä ja sen elämän ainutkertaisesta arvosta!

Ihmisyksilön elämä nyt vaan alkaa hedelmöityksestä ja sen elämän lopettamista tietysti voidaan kutsua miten kukin oman taustansa mukaan haluaakaan. Juridisesti se on ihmisyksilön elämän lopettamista, josta maassamme seuraa rikossyyte.

Suomen lain mukaan vain anomalla raskauden keskeytystä ja lääkärikolleegion päätöksellä voi olla oikeutettu saamaan abortin.

Näin selkeä asia abortti on aikuisen oikeesti. Trollaajat palstalla ja muallakin yrittävät selittelyillä ja itse keksimillään sanamuodoilla ja käsitteillään johtaa ihmisiä harhaan ja moni raskauden alkuvaiheessa eksyykin tuohon propagandan silmukkaan ja sitten kärsivät tunnontuskia ja jopa tekevät itsemurhankin, mikä riski on kuusinkertainen aborttia tekemättömiin perheenäiteihin verrattuna, tutkimusten mukaan.

Näiden onnettomien nimittely ei tietenkään ole kovin älykästä, mutta asian vakavuuden vuoksi kyllä ymmärrettävääkin joissain tapauksissa, varsinkin kun joku tekee muutaman vuoden välein abortteja eikä opi käyttäytymään vastuullisesti seksiasioissaan.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      321
      7635
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1856
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1392
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1261
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1231
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      57
      1186
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1029
    Aihe