Troijalainen saastuttaa Macceja!

Ha haa!

Teidän koneenne ovat aivan yhtä haavoittuvia kuin Windowsilla toimivatkin:

Tietoturvayhtiö Sophos on löytänyt Applen Mac OS X -käyttöjärjestelmiin soluttautuvan haittaohjelman. MusMinim-troijalainen avaa ulkopuolisille etäpääsyn Mac-koneeseen.
Hyvä 52

Sophos pitää haittaohjelmaa merkkinä siitä, että Mac-koneiden kasvanut markkinaosuus kiinnostaa yhä useampaa tietoturvarikollista. Mac-koneita pidetään yleisesti tietoturvallisempina kuin Windows-koneita.

Sophosin testien mukaan haittaohjelma on tunnetun Windows-troijalaisen darkCometin muunnelma.

Troijalaisen ohjelmoija kutsuu tuotostaan nimellä BlackHole RAT, mutta Sophos on antanut sille nimen OSX/MusMinim-A. Ohjelman käyttöliittymässä on käytetty saksaa ja englantia.

Haittaohjelma on vielä keskeneräinen, mutta jo nyt sillä voi etänä takaportin kautta sulkea ja uudelleenkäynnistää saastuneen tietokoneen, ajaa komentorivikomentoja ja kalastella käyttäjän salasanaa valeikkunalla.

Lisäksi ohjelma voi avata saastuneelle koneelle koko ruudun ikkunan, jossa on koneen uudelleen käynnistävä painike. Ikkunassa haittaohjelma pilkkaa Mac-käyttäjiä:

– Olen troijalainen, ja olen saastuttanut Mac-tietokoneesi. Tiedän, moni luulee, ettei mac-koneisiin tartu virukset, mutta katso: sinun koneesi ON saastunut, ikkunassa lukee.

Lisätietoja haittaohjelmasta löytyy Sophos-yhtiön blogista.
http://www.taloussanomat.fi/tietoliikenne/2011/03/01/olen-troijalainen-ja-saastuttanut-mac-tietokoneesi/20112954/12

7

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esnahatrullalle

      Ei se itsestään koneelle ui. Tavanomaisia häijyläislähteitähän ovat erilaiset torrentit, joilla imuroidaan toisen omaa, ja piraattituotteet, sekä ohjelmat, joissa on joku heikko kohta.

      Jos siis olet tavallinen ja rehellinen, ja ohjelmistosi ovat laillisia, ei ole suurtakaan vaaraa troijalaisista; ne ovat nimensä mukaisesti sellaisia, että ne täytyy ihan itse ladata omalle koneelle.

      Voisinhan minäkin tehdä ohjelman, joka tiedottaisi olevansa troijalainen, ja päässeesi koneellesi salaa, vaikka juuri minä olen sen sinulle pelleillessäni antanut.

    • mac..

      Jaa, no eipä ole ilmoitusta näkynyt?

      Odotellaan...

    • 1stMacFinn

      Heh, odottellaan vaan, mä olen odottanut nyt vuodesta 2001 ja heti kohta pian niitä on pitänyt tulla koko ajan. Mutta on mulla aikaa odottaa, ei mitään kiirettä...

    • G4 MDD

      Pyydä isiä tsi äitiä ostamaan mäkin sinullekin, niin ei tartte kadehtia.

    • macinisti

      Vittu mulle kans maciin joku haittaohjelma tai muu vastaava koska winukoihinkin on niitä niin paljon. Laittakaa joku linkki mistä sellaisen saa. Vituttaa kun aina luvataan että nyt sitä saa ja ei sitten mistään löydy. Aika kusipäistä touhua.

      • Piratebaystä luultavasti tai jostain muusta warepaikasta kun kyse on troijalaisista.


    • puusilima___sfas

      OLET TÄYSIN OIKEASSA!

      koska " kuin Windowsilla toimivatkin" tietokoneita ei ole olemassa. ne koneet joissa on vindows niin nehän ei todistetusti toimi.

      anteeksi tämä isku vyön alle, mutta itsepähän aloitit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe