GPS-vastaanotin

lentokoneessa

Elikkäs olis emännän kanssa lähteä pääsiäisenä lomailemaan etelään kylmän talven jälkeen ja haluaisin testata käsi-GPS-laitetta lentomatkalla. Lähinnä testata miten laite tallentaa käytetyn lentoreitin, suuntia ja nopeuksia ym. mielenkiintoista. Ja voihan siellä etelässäkin harrastaa rasian etsintää :-).

Onko tälläisen laitteen käyttö kiellettyä lentskarissa? gps-VASTAANOTIN käsittääkseni VASTAANOTTAA gps-satelliittien LÄHETTÄMÄÄ signaalia eikä lähetä mitään. Vai riippuuko kielto/rajoitukset lentoyhtiöstä? Mikä on esim. Air Finlandin tai Finskin politiikka?

Voiko joku lentoemo kieltää/takavarikoida kapulan (käytön) ja millä perusteella? Vai tuleeko itse (lento)kapteeni ohjeistamaan tai heitetäänkö gps-kapulan omistaja lähimmälle lentokentälle kapuloineen ja iso lasku tulee sitten postissa myöhemmin? Ketäänhän ei varmaan enää nykypäivänä heitetä laidan yli laskuvarjon varaan leijailemaan?

Onko kellään käytännön kokemusta asian suhteen?

3

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On varmasti kielettyä..... Sateelliitti yhteyksiä ei sitäpaisti saata löytyä lentokoneen rungon sisältä.

      • Itsekin kokeillut

        GPS-vastaanotin on yhtä sallittu lentokoneissa kuin muukin elektroniikka, jossa ei ole radiolähettimiä. Jotkin lentoyhtiöt ovat kai käytön itse kieltäneet, mutta mitään yleistä kieltoa ei ole. GPS-vastaanotin ei ole radiolähetin, joten se ei ole yhtään vaarallisempi kuin esimerkiksi tavallinen läppäri, jota saa käyttää.

        Jos istuu ikkunapaikalla ja pitää GPS:ää kiinni ikkunassa tai koneen rungossa, satelliitit yleensä löytyvät.


      • lentokoneessa
        Itsekin kokeillut kirjoitti:

        GPS-vastaanotin on yhtä sallittu lentokoneissa kuin muukin elektroniikka, jossa ei ole radiolähettimiä. Jotkin lentoyhtiöt ovat kai käytön itse kieltäneet, mutta mitään yleistä kieltoa ei ole. GPS-vastaanotin ei ole radiolähetin, joten se ei ole yhtään vaarallisempi kuin esimerkiksi tavallinen läppäri, jota saa käyttää.

        Jos istuu ikkunapaikalla ja pitää GPS:ää kiinni ikkunassa tai koneen rungossa, satelliitit yleensä löytyvät.

        No kiva juttu, pitää sit ens reissulla kokeilla ja pitää yrittää saada ikkunapaikka ni pääsee testaamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3467
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2099
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      204
      1791
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1699
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      273
      1045
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      929
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe