bokserin rotumääritelmä

bokserinomistaja

Olen todella ihmeissäni bokserin rotumääritelmästä.. Mielestäni siellä on asioita, jotka eivät todellakaan sovi bokserin kuvaukseen. Ensinnäkin, epäluuloinen vieraita kohtaan-- oma koirani ei ainakaan koskaan ole ollut, enkä myöskään ole tavannut muita rodun edustajia, jotka olisivat olleet epäluuloisia.. Toiseksi, alistuu helposti?? ja kolmanneksi, KOKO? En ole tavannut eläessäni bokseri urosta joka painaisi vaan 30 kg??? oma narttuni painaa sen verran jo nyt, nuoresta iästään huolimatta ja kasvaa vielä massaansa. Ja oman koirani veljet noin 40 kiloisia... onko muita joiden mielestä rotumääritelmässä olisi parantamisen varaa?

29

606

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bi boksut

      Ehkä voisi heittää ilmaan myös kysymyksen, kummassa on vika, omassa koirassa vai rotumääritelmässä ?

    • bokseri143161

      Minulla boksu uros joka epäluuloinen vieraita kohtaan (rrrrakastaa yli kaiken perhettä ja tuttuja, ja vieraita sen jälkeen kun on oppinut tuntemaan ne) ja painaa vähän reilu 30kg.

      Että kyllä niitä kaikenlaisia löytyy :) (ja pienenä on sosiaalistettu ym ym mutta on vaan luonteessa tuo epäluuloisuus)

    • zxbhnc n

      Koirat jalostetaan rotumääritelmän mukaan, rotumääritelmää ei tehdä puutteellisten koirien mukaan.

    • bokseritnam

      Ei rotumääritelmää kannata ottaa niin kirjaimellisesti, sitähän voi pitää vain "suuntaa-antavana". Tarkoitan tällä sitä, että koira, joka ei täysin (huom TÄYSIN) vastaa rotumääritelmää, ei millään tavalla ole viallinen. Itselläni on nyt kolmas bokseri menossa, ja yhdenkään näistä paino ei ole vastannut rotumääritelmän painoa. Narttu painoi n.30-32kg, ja urokset lähemmäs 40kg. Mielestäni, ja useimpien kennelliiton tuomareiden mielestä, bokserin kuuluukin olla "lihaksikas", eikä sellainen ruipelo, KUITENKAAN OLEMATTA LIIAN RASKASRAKENTEINEN.
      Mitä tuohon varauksellisuuteen tulee, niin itse olen tulkinnut sen niin, että koira on varauksellinen vieraita kohtaan silloin, kun koko lauma ei ole koossa, tai koira ei ole kotona (esim. lenkillä ollessa). Esim. meillä jos perheen nuorin on yksin kotona, on koira varauksellinen jokaista vierasta kohtaan, samoin lenkkeillessä vieraita tutkitaan ensin varauksellisesti. Tulee muistaa, että koiran varauksellisuus vieraita kohtaan riippuu myös omistajan varauksellisuudesta: jos itse tervehdit vierasta tuttavallisesti ja iloisesti, luultavasti koirasikin tekee niin.

    • jkgf.hg

      kaikenmaailman "kennelliittojentuomarit" on ajaneet, ei vain bokserit, myös useimmat muut rodut tämän hetkiseen syöksykierteeseen.

      Rotumääritelmien tulisi pystyä suojelemaan rotua, broilerijalostukselta.
      Jos kun olemme laatineet ja hyväksyneet rotumääritelmän, meidän tulisi myös pysyttäytyä siinä.
      Nyt olemme ajautuneet ylisuuriin mopseihin. Useinkaan ei enää voi puhua bokserista, vaikka koirilla on viralliset SKL-vessapaperit.

      Kennelliiton tuomari on synonyymi rodunraiskaajalle.

    • yodakuhs

      joo toki. Voihan sen näinkin ajatella. Mutta tuossa rotumääritelmässä ei nimenomaan tuo paino ole ikinä (siis kautta aikojen ikinä) juurikaan pitänyt paikkaansa. Alkuperäiseen käyttötarkoitukseen jalostettujen bokserien on aina tullut olla lihaksikkaita, ei kuitenkaan, kuten bokseritnamkin jo edellä sanoi, raskasrakenteisia. Ei missään nimessä rotumääritelmän mukaisia luikkuja. Mutta toki jos täällä on taas joku tuollainen ihminen, joka tietää enemmän kuin asiaan perehtynyt, rotua tutkinut ja monta vuotta kasvattanut asiantuntija niin en ala väittelemään!

    • tuomari/juomari 13

      yodakuhs- jos sanot ikinään tai "alkuperäisen käyttötarkoitukseen", niin tiedätkö mistä puhut.
      Kerroppa hiukan historiaa,
      -painon kehityksestä
      -rotumääritelmästä
      -alkuperäisestä käyttötarkoituksesta

      Ihmettelen, kuka meistä on tuomari ja kuka juomari.

    • veeeeeera

      Joo, ei tuo koko/paino ole minunkaan boksereilla paikkaansa pitänyt. Isompia ovat. Vanhempi boksu on tullut varautuneemmaksi iän myötä. Nuorempi taasen on ollut aina varautunut vieraita kohtaan..

    • Näinpä

      Tuolla jo muutama järkevä totesikin, että rotumääritelmän pitäisi olla tukena koiran kasvatuksessa ja jalostusvalinnoissa, ei rotumääritelmää muuteta sen mukaan, mitä nykykoirat on!!! Oma koirani on uros, joka painaa 34 kg, ja ei todellakaan ole mikään "ruipelo", vaan kovasti kehuttu ja jasvattajatuomareiden palkitsema, TÄYSIN TERVELUUSTOINEN ja muutoinkin terve ja hieno yksilö! mm oman koirani sisaruksista urokset ovat suurempia ja raskaampia, ja myös luustoltaan heikompia yksilöitä, joten ei se suuri koko aina hyvästä ole, varsinkaan jos koira kasvaa kovin nopeasti. Ja mit'ä tulee tuohon varauksellisuuteen, oma koirani on myöskin varautunut täysin vieraita kohtaan. ei pelkää tms, mutta haluaa itse tehdä ratkaisunsa miten suhtaautua vieraita kohtaan, ja yleensä hetken harkinnan jälkeen on kovaasti ystävällinen ihmisille. Tästäkin ominaisuudesta olen kuuluut mm LT tuomarien sanovan, että näin kuuluu koiran käyttäytyä, ei ole kenenkään etu jos bokseri on hyperaktiivinen ja hyppii vieraiden ihmisten syliin tervehtimään samantien tavatessa!! Eräs kotimainen bokserin kasvattaja kirjoitti tässä taannoin pk lehdessä erittäin hyvän artikkelin nykybokserista, ja siitä mihin asioihin kannattaisi jaslostuksessa kiinnittää huomiota, jotta rotu saataisiin pysymään käyttöpuolen harrastuksiin soveltuvana ja KESTÄVÄNÄ, mitä nämä putkiluiset jättiyksilöt ei tänäpäivänä todellakaan ole. myös kuonon lyhyt mitta huolestuttaa monia. Mielipiteitä on monia, tässä minun.

      • jepajoo

        "Näinpä" puhuu asiaa! Alkaapi pikkuhiljaa käydä niin, että näyttelyissä näkyy näitä raskaita uroksia 40-50kg, ja harrastuspiireissä näitä urheiullisia 30kg uroksia.
        Ja tuo varauksellisuus, juuri näin sen pitääkin mennä!

        Valitettavan usein on nähty liian raskaita boksereita, jotka muistuttavat kropalta enemmänkin bullmastiffia..


    • pkpkpkpkpkpk

      Yliraskaat ja ylisuuret ovat ongelma, mutta niimpä ovat nämä heinäsirkatkin.
      Ei tosiaan ole uskottavuutta kun maalimies joutuu "passaammaan" ja antamaan puruote kun osa koirista on jo kirppusia.

      • gwgw

        No, onhan tuokin totta.. näissä käyttöpuolen koirissa ilmenee taas tuonlaista ongelmaa, ja sitä että se bokserin ulkonäkö alkaa himmetä.. :P
        Kultainen keskitie..? Mutta tehdä enempää pentuja raskailla uroksilla!

        Mistä terveet, normi kokoiset bokserit?
        Paljonkos jalostusuroslistalla on täysin terveitä koiria..?


    • pkkpkpkpkpkp

      Ei oo siitosuroslistalla ensimmäistäkään urosta josta pennun itselleni huoleisin.
      Aikuisten oikeasti, mitä jalostusta?

    • lamppuharja

      ^no tää kyllä mua ihan erikoisesti kiinnostais, että miksi pkkpkpk...lle ei kelpaa yhdenkään siitoslistan koiran jälkeläinen? Siellähän on edustettuna vähän kaikenlaisia koiria? Vai ootko lukenu jotain eri listaa kun mä? Tietysti, jos ei bokserista ole kiinnostunut, niin sitten ymmärrän kyllä, että ei kiinnosta...

      • heets

        Niin muakin kiinnostaisi, ja kiinnostaisi sitten myös että minkälainen pitäisi olla ja mitä vikoja noilla on?

        Tietty ainakin terveempiä ja enemmän käyttötuloksia voisi olla.. eikä mitään luonnetestejä..

        Jalostusuroslistalla pitäisi olla vaatimuksena oikea käyttötulos, vaikka BH alimpana, sitten lajien käyttöulokset JK1, IPO1, HK1 ym..


    • pkpkpkpkp

      Tällainen jalostusuroslista, siis yhdistyksen sivuilla pitäisi tarkoittaa, että koirat ovat jalostukseen suositeltavia.
      Suositeltava jalostusuros on terve, tai ainakin sairaudet ja heikkoudet tulee olla vähäisiä.
      Tietysti minä en halua olla päättäjä, toisten puolesta, mutta omat rajani ovat huomattavasti tiukemmat mitä kyseisellä listalla.

      Uroksella tulee olla vähintäin hyvä tulos rodunomaisessa kokeessa (Hyvä raja 240p), toki mielummin SG tai vielä parempi.
      Uroksen tulee olla HD-A tai HD-B, ehdottomasti ei huonompi.
      Sydän HZ0 tai HZ1, ei huonompi.
      Selkä SP0 tai SP1, taas ei yhtään heikompi.
      Näyttelytulos Hyvä tai parempi.
      Ei myöskään saa periyttää munuaisvikaa, jos uroksella (tai nartulla) on yksikin munuaisvikainen jälkeläinen, ei kelpaa minulle.

      Listaa voisi vielä jatkaa, mutta tässä tärkeimmät.
      Jalostusuroslistalla on yksi joka täyttää vaatimukset näin pitkälle, mutta joo,

      Palveluskoirien tulee olla terveitä.
      Sairaan koiran kanssa kilpaileminen on ehkä eläinrääkkäystä.

      Kuka mitenkin, näin funtsin minä.

      • sano, mutta tee

        Helpommin sanottu kuin tehty. Bokserin koko kanta ollaan jalostettu vuosikymmenten mittaa jo niin alttiiksi perinnöllisille sairauksille, että on täyttä onnen kauppaa löytää riittävn kaukaista sukua oleva, noin terve bokseruros jalostukseen. Ja mielestäni narttukaan ei saisi olla liian sairas, mutta bokserin kohdalla terveen nartun ja terveen uroksen risteyttäminen vailla sukurutsauksia on jo lähes mahdoton tehtävä.


    • ihkolian

      "pkpkpkp.."
      Miksi näin: "Sydän HZ0 tai HZ1, ei huonompi."
      Muut ymmärrän täysin ja olen ihan samaa mieltä, mutta tämä kohta ontuu.
      En ikinä ottaisi koiraa jolla vikaa sydämmessä, edes tuolla tasolla. Sivuääntä ei saa kuulua - IKINÄ. Se periytyy, ja hyvin vahvasti.

      Mutta muut. Olen samoilla linjoilla, itse en myöskään ottaisi huonompaa.. muutama hyvä listalla on, mutta kunnon käyttötulos puuttu. Harmi niin..
      Minusta myös uroksen tulisi olla jo vanhempi, jotta tietää mitä sairauksia sillä on oikeasti, ja miten esim spondyloosi kehittynyt jos 2-vuotiaana ollut SP1.

      Mutta mites allergiat? Niitä pitäisi yhtenä kriteerinä katsoa myös.

      Ja yksi tärkeimmistä.. se täysin YHTÄ TERVE toinen puolisko, eli NARTTU!
      Sen pitää olla täysin yhtä terve kuin uros. En ottaisi itse edes SP1 & SP1 yhdistelmästä.. Enkä BB & BB lonkkaisia.

      • hayha

        Tässä esimerkki jalosusuroslistalta, en ymmärrä miten rodun jalostusvaatimukset antavat periksi tälläiselle, tällaiselta koiralta pitäisi kaikki jalostuskäyttö kieltää.
        Kolmosen selkä ja sivuääni kuuluu, ZTP hylätty!? Huh.

        keltainen 2008 0,88 % A/A
        119
        (69%)
        0/0 0/0
        sivuääni
        kuuluu
        5/09 1 SP 3 12/10 PAKK1
        hylätty(ZTP)
        EH 10/11


        Ja sitten oli ainakin yksi toinen, missä C/B lonkat ja 3-selkä. HUH


    • pkpkpkpkpkpk

      Mulla on samat vaatimukset sekä urokselle että nartulle.
      Luonnollisestikaan ei samaa virhettä molemmille vanhemmille.
      Mulle ei ole edes hyvä ehdokas jos kunnon käyttötulos puuttuu.
      Kaikki nuo edellä mainitut sairaudet ovat selkeästi periytyviä ja voivat tuottaa suurta tuskaa tai jopa lopetus uhan.

      Sano, mutta tee, kyllä ainakin minä olen löytänyt pennun kunnollisista vanhemmista ilman ankaraa sisäsiitosta. Näkee vain vähän enemmän vaivaa.

      Takeita terveestä ja kunnollisesta pennusta ei ole edes tarkalla valinalla, miksi siis huolisi ihan suoraa sontaa.

      • ihkolian

        "pkpkpkpkpkpkp" : mikä on kunnon käyttötulos mielestäsi, ihan mielenkiinnosta kyselen? Pitääkö olla suojelu. Vai kelpaako jälki, haku tai viesti?

        Mielestäni kunnon käyttötulos on mistä tahansa PK lajista tulos..

        Paljastatko mistä löysit tuon terveen käyttötuloksilla varustetun pentueen?

        Miksei muut ihmiset ole yhtä fiksuja, huoh.....


    • pkpkpkpkpkp

      Kyllä sitä tietysti joutui ulkomailta hakemaan. Ei kuitenkaan ollut mitään vaihtoehtoa. Suomalaisilla kasvattajilla on pilviin asti vaatimukset pennunostajille, mutta itsellä ei mitään tarjota. Ei kiitos, suomalaisille boksereille.
      Yllätys, yllätys eipä siitä tullt paljoa kalliimpikaan, samaan rahaan tuli kiva ulkomaanmatkakin.

      Minä en kuitenkaan agitoi ketään ulkomaille. Jokainen tekee omat valintansa.

      Hyvää joulua

      • heaa

        Miten ihmeessä voi olla tuollaisia koiria jalostusuroslistalla, mitä "hayha" sanoi haloo!!

        Herätkää!!


      • miukunne
        heaa kirjoitti:

        Miten ihmeessä voi olla tuollaisia koiria jalostusuroslistalla, mitä "hayha" sanoi haloo!!

        Herätkää!!

        "pkpkpkpk.." ei ole järkeä ottaa ulkomailta jos joutuu ottaa typätyn (on se sitten häntä tai korvat..). Harvoimpa ulkomailta saa ílman typpäystä. Typistäminen on kuitenkin niin väärin koiralla kuin ikinä....


    • jep1123

      Hallituksen päätöksiä

      Hyväksyttiin jalostustoimikunnan ehdotus, jonka perusteella jalostusurossuositusten näyttelypalkintovaatimus muutetaan laatumaininnasta EH (erittäin hyvä) laatumaininnaksi H (hyvä). (Päätös 3.10.2011)

      • heaa

        "jep1123": Mitäs väliä tällä on?? Jos on terve ja hyväluonteinen bokseri, miksi täytyisikään saada Erittäin hyvä, jos kerran Hyväkin riittää?
        Hyvä näin! Laajennetaan boksereiden jalostusuroskantaa!

        Tämähän on loistava uutinen, toivottavasti siksi lisäsit sen tänne.

        Ulkonäkö ei ole niin tärkeä asia jalostuksessa.. eikö tärkeinä olekkin terveys ja luonne!? Ja sitten näitä "huonomman näköisiä" uroksia voidaan parittaa "paremman näköisten" narttujen kanssa...

        Loistavaa, upeaa hallitus!


      • jep1123
        heaa kirjoitti:

        "jep1123": Mitäs väliä tällä on?? Jos on terve ja hyväluonteinen bokseri, miksi täytyisikään saada Erittäin hyvä, jos kerran Hyväkin riittää?
        Hyvä näin! Laajennetaan boksereiden jalostusuroskantaa!

        Tämähän on loistava uutinen, toivottavasti siksi lisäsit sen tänne.

        Ulkonäkö ei ole niin tärkeä asia jalostuksessa.. eikö tärkeinä olekkin terveys ja luonne!? Ja sitten näitä "huonomman näköisiä" uroksia voidaan parittaa "paremman näköisten" narttujen kanssa...

        Loistavaa, upeaa hallitus!

        Bokserillahan on jonkun näköinen rotumääritelmä, ja jos koira saa H :n näyttelyssä,niin silloin se ei oo lähelläkään sitä. Eikös nimenomaan jalostukseen tulisi käyttää valioyksilöitä ,eikä joka uros joka vastaan sattuu ?
        Ja se ei estää katsomasta että on myös terve. Nythän sielä listalla on sydänvikaisia, ja semmonen jonka pennuilla on kivesvikoja ym. Miksi nää on vieläkin listalla ?


    • hgaewgta

      On ihan hyvä että hyväksytään H:n saaneitakin, muuten jalostusmateriaali tiivistyy vähän liian pieneen määrään ja tulee taas sisäsiittoisuutta ja samoille uroksille liian monia pentueita.

      Mutta toi on järjetöntä, että sydänvikaisia on listalla ja jos paljon pennuista on kivesvikaisia... Pois tuollaiset listalta!!! Ei sairauksia enempää...

      • kasvattaja

        Tiedoksi kivesvikaisuudesta huolestuneille, että nykytiedon mukaan kivesvikaisuuteen vaikuttaa sekä pentueen emän että isän useat eri geenit. Siis käytännössä vaikka uroksen aikaisemmilla jälkeläisillä ei olisi esiintynyt kivesvikaisuutta, se ei tarkoita sitä, etteikö sitä saata seuraavissa saman uroksen pentueissa esiintyä.

        Kivesvikaisuutta saattaa pennuilla myös esiintyä ilman geneettistä syytä. En siis missään nimessä sulkisi jalostuksesta pois urosta jolla on joitain kivesvikaisia jälkeläisiä. Toki jos kaikki tai suurin osa urospuolisista jälkeläisistä on kivesvikaisia, ei urosta kannata käyttää jalostuksessa. Lisäksi tällä hetkellä pentujen kivesvikaisuudesta ei kerrota muualla, kuin omistajan/kasvattajan omilla nettisivuilla, joten on mahdoton tietää varmaksi, minkä verran uroksen jälkeläisistä on kivesvikaisia!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8176
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2519
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2233
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1899
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe