Nyt tarvittaisiin apua. En tiedä miten asentaisin uudehkon soittimen vanhaan autoon, koska autossa ja laitteessani ei ole yhteensopivia liittimiä.
Ongelma kuvineen on tarkemmin selitettynä täällä:
http://koti.mbnet.fi/knude/autoradio/
Vai onko auto ja sen laitteet jo niin vanhoja ettei kukaan osaa enää neuvoa?
Uudehkon radion asentaminen vanhaan autoon.
12
15059
Vastaukset
- Heikkovirta
Itse kymmeniä autoradioita asentaneena voin sanoa että ongelmasi on hyvin yksinkertainen ratkaista.
Toivottavasti sait ostamasi radion mukana käyttöohjeen ja liittimen vastakappaleen. Usein varastettujen radioiden mukana ei tule käyttöohjetta eikä liittimen vastakappaletta.
Jos sait käyttöohjeen niin sitten vaan luet siitä mitä minkäkin värinen johto tarkoittaa. Toivottavasti pidit vanhat johdot tallessa irroittaessasi vanhan radion, nyt vain otat selville että mistä autostasi löytyy vastaavat johdot ja liität ne radion naarasliittimen vastaaviin johtoihin. Sitten vaan napsautat liittimet kiinni ja työnnät uuden radion asennuslaatikkoineen paikalleen.
Jos kävi niin huono tuuri että et saanut kaupassa liittimen naaraskappaletta niin voit ostaa sellasen vaikka Biltemasta.
Voit myös kokonaan unohtaa moiset liittimet ja katkaista uudesta radiosta tulevat johdot ennen liitintä ja liittää radion johdot auton johtoihin yksitellen kytkinrimoilla, sokeripaloilla, apiko-liittimillä tai sähkärin teipillä.
Autosta tulisi löytyä seuraavat johdot:
plussajohto, yleensä punainen
-miinusjohto, yleensä musta
left rear
-left rear
left front
-left front
right front
-right front
right rear
-right rear
antenni
Myös muita johtoja saattaa löytyä, mutta noi on ne tärkeimmät. Yleensä samalle kajarille kuuluvat johdot ovat samanvärisiä, liimattu yhteen ja miinus johdossa kulkee erivärinen raita. ISO-yleisliitinten johtojen järjestykselle on joku sääntönsä jota en muista. Johtojen tunnistaminen voi olla vaikeata ilman käyttöohjetta tai merkintöjä johdoissa.
Jos ei ole varma johtojen paikoista niin silloin ei auta kuin kokeilla ja toivoa parasta. - Torsti
Näkyhän tuolla kuvissa jo yks sokeripala.
Ei muutakun ohje käteen ja tarvittavat johot liittimistä poikki ja eikun kytkeen.
Niin minä olen tehnyt aina.
Viimeks juotin liitokset.
Vaikka ei olis ohjetta. niin ei vaikea nakki.
muutakun kytkemään, kyllä se siitä.
Kaiutin johtoja joudut toki kokeileen, että osuu oikea ämyri oikeaan paikkaan - MiniDiscisti
Kiitti kummallekin vastauksista!
Laitteen normaalit ohjeet löytyy, mutta ohjekirjan kannessa lukee:
"For installation and connections, see the supplied installation/connections manual."
Ja tätä manuaaliahan mulla ei tietenkään ole :)
Mutta eiköhän tää näillä ohjeilla tästä rupea kuitenkin jotenkin sujumaan.- MiniDiscisti
En löydä radiosta virtajohdoille paikkaa. Ainoa kohta mikä jää vaihtoehdoksi on "Bus control in"... voisiko se olla virtajohtojen paikka?
Lisäsin sivulle pari uutta kuvaa MD-soittimesta.
Kuvassa soittimen liitännät.
http://koti.mbnet.fi/knude/autoradio/index.htm#liitannat
Vanhassa radiossa ollut antennin pää ei muuten sovi MD-soittimeen, mutta niitä päitä varmaan saa uusia? - Torsti
MiniDiscisti kirjoitti:
En löydä radiosta virtajohdoille paikkaa. Ainoa kohta mikä jää vaihtoehdoksi on "Bus control in"... voisiko se olla virtajohtojen paikka?
Lisäsin sivulle pari uutta kuvaa MD-soittimesta.
Kuvassa soittimen liitännät.
http://koti.mbnet.fi/knude/autoradio/index.htm#liitannat
Vanhassa radiossa ollut antennin pää ei muuten sovi MD-soittimeen, mutta niitä päitä varmaan saa uusia?ei. Bus control on sonyn cd boxin controlli.
Virtajohdot ovat nipuissa.
Punanen ja keltanen
Olikohan keltainen jatkuva virta ja punanen virtalukolta katkottu.
No aivan sama, ne voi kytkee molemmat suoraan akkuun.
musta -, eli autonrunkoon.
sininen on remote, eli vahvarille heräte.
Siinä voi lukee power antenna.
remote in on sonyn sauvaohjain.
Värilliset muut johdot on kaiutinjohtoja.
Mulla on melkein samanlainen soitin.
Käyttöohjekin olis, mutta kotona.
Siinä oli mielestäni hyvät kytkentäkaaviot.
Eikö sinun ohjeessasi?
Ps.
Voithan aina pyytää jotain kamuasi apuun. - torsti
Torsti kirjoitti:
ei. Bus control on sonyn cd boxin controlli.
Virtajohdot ovat nipuissa.
Punanen ja keltanen
Olikohan keltainen jatkuva virta ja punanen virtalukolta katkottu.
No aivan sama, ne voi kytkee molemmat suoraan akkuun.
musta -, eli autonrunkoon.
sininen on remote, eli vahvarille heräte.
Siinä voi lukee power antenna.
remote in on sonyn sauvaohjain.
Värilliset muut johdot on kaiutinjohtoja.
Mulla on melkein samanlainen soitin.
Käyttöohjekin olis, mutta kotona.
Siinä oli mielestäni hyvät kytkentäkaaviot.
Eikö sinun ohjeessasi?
Ps.
Voithan aina pyytää jotain kamuasi apuun.kuten kuvassasi olevassa tarrassa lukee. niin säädä pohjassa olevaa nappulaa sen mukaan mitenkä virrat laitat. eli otatko molemmat suorana, vai katkotko toista virtalukolla.
- KJS
torsti kirjoitti:
kuten kuvassasi olevassa tarrassa lukee. niin säädä pohjassa olevaa nappulaa sen mukaan mitenkä virrat laitat. eli otatko molemmat suorana, vai katkotko toista virtalukolla.
Yleismittari olisi verraton apu tässä kohtaa niin ei tule kytkettyä virtaa väärään paikkaan ja tule savu ulos.
- MiniDiscisti
KJS kirjoitti:
Yleismittari olisi verraton apu tässä kohtaa niin ei tule kytkettyä virtaa väärään paikkaan ja tule savu ulos.
Ihan hyvin pihalla oon näistä asioista näemmä. :)
Kävin just äsken yhdessä autostereoasennusliikkeessä, jossa sanottiin että se on vähän hankalanpuoleinen homma (tietenki, että sais hyvät rahat asennuksesta). Sanoin että tuun ehkä ens viikolla takas.
Olin tähän mennessä luullu vahvistimelle tarkotettuja "Audio out"-liitäntöjä kaiuttimien kytkentäpaikoiks. Se kaapeli mulla sentään on, jolla liitetään ne kaiuttimen piuhat tohon radioon (Vissiin ISO-kaapeli vai mikä lie..) Nyt kyllä just käyttöohjeiden puutteen vuoks oon aika hukassa, kun ei oo yhtään mitään hajua miten ne johdot pitäis kytkeä.
( Kuva http://koti.mbnet.fi/knude/autoradio/index.htm#uusl )
Ja mikäs se virtanappulahomma on? Mistä tiedän kumpaan asentoon se kytkin mun autossa pitää säätää?
Taitaa kyllä sittenkin tulla reissu asennusliikkeeseen... :}
- jep
Tuolta löytyy ohjeet piuhojen kytkemisestä iso-liittimeen.
http://www.autosound.fi/astm.php?lang=fi&mm=2&sm=7
Virtapiuhat on helpoin laittaa kun vedät suoraan akulta maa- ja virtapiuhan. Sitten tohon maa piuhaan kytket sen mankan mustan eli maa piuhan. Sitten mankan keltanen ja punanen piuha yhteen ja ne kytket siihen virta piuhaan joka tulee suoraan akulta.
Ja kaijuttimet laitat ton linkin ohjeen mukaan.
Helppo nakki!:) - MiniDiscisti
Kiitos erittäin paljon kaikille, jotka antoivat neuvoja! Sain juuri stereoiden asennuksen tehtyä radioantennia lukuunottamatta. Kaupassa myivät nimittäin vääränlaisen antennin adapterikappaleen. Pitää huomenna käydä ostamassa uusi. Mutta se on pikkujuttu.
MiniDisc-soitinta sen sijaan pääsin kokeilemaan, ja kaikki toimi aivan täydellisesti, jopa paremmin kuin ennen!
Kiitos vielä kerran kaikille vinkkejä antaneille. En olisi pystynyt tähän ilman teitä! ;) - JARISKA
LINKISSÄ TROIJALAINEN
- AnonyymiUUSI
Onko 2018 Nissan Qashqaissa Ampla Fire?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161648
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361386Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1601223- 1411193
- 521125
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1061081- 571071
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.116966Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46949