vaginismi

kipuilija

Kärsin vaginismista, joka on siis sellainen sairaus tai tila, jossa emättimeen työntymninen tekee kipeää tai jossain tapauksissa jopa mahdotonta. Jotkut (useimmat) eivät siis voi olla normaali yhdynnässä tai käyttää edes tamponia tms.

No nyt siis kyselisin, että missä tai miten tähän vaivaan saisi hoitoa, mistä alkaisin? Esim. menenkö terveyskeskuslääkäriin, gynekologille vai miten? Ottakaa huomioon, että gynekologinen tutkimuskin siis sattuu, kun emätin menee ihan lukkoon ja supistuu tahattomasti.

Minulla yhdynnät onnistuvat -no joten kuten- haluaisin kuitenkin päästä kivusta eroon. Lapsikin minulla on. Hänet piti kuitenkin ottaa keisarileikkauksella ulos, kun lääkärit eivät vain yksinkertaisesti pystyneet alakautta, kun tekin pelkät tutkimuksetkin niin kipeää. Mahdollista toista lasta ajatellenkin olisi hyvä jos myös (ja oman terveydenkin takia), että nuo alapään tutkimukset onnistuisivat. Saisin myös kokea alatiesynnytyksen.

2

249

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dcfbh n

Mene gynekologille (ja jos ei ole rahaa tms. aloita terveyskeskuslääkäriltä). Ei sitä tutkimusta pakko ole tehdä, lääkäri osaa silti neuvoa miten pääset etenemään. Mitä luultavimmin sinut ohjataan jossain vaiheessa psykologille/psykiatrille tai seksuaaliterapeutille, sitä ei kannata sitten säikähtää eikä ajatella että sinua pidetään hulluna. Vähän kunnasta ja paikasta riippuu kuka noita asioita teilläpäin selvittelee.

• dcfbh n

Joidenkin lääkärikeskusten sivuilta voi selailla gynekologien tietoja ja niissä "henkilökorteissa" lukee usein, mikä on gynekologin omat kiinnostuksen kohteet tai erikoisalat. Jos sellaisesta löydät maininnan vaginismista, kannattaa varata aika suoraan hänelle. Lääkärikeskusten ajanvarauskessa saatetaan myös tietää heillä työssä olevien gynekologien erikoisosaamisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe