Myyntimiehen palkka + edut?

Kaupparatsuksiko

Olen hakenut yhtä myyntimiehen paikkaa ja nyt kiinnostaisi tietää, että millainen palkka ja muut edut alalla on? Olen menossa haastatteluun ja haluaisin vähän perehtyä palkka-asioihin, ettei minua vedätetä ihan kuusnolla! :)

Eli millainen on palkkaus? Kk-palkka bonukset/provikat? Mites muut edut? Puhelin, kilometrikorvaukset, päivärahat jne?

Tästä paikasta tiedän sen verran, että palkka olisi 1200€/kk ja siihen päälle provikat. Miltä kuulostaa?

34

9246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin-

      Mahdotonta arvioida tasoasi. Et kertonut onko koulutuksesi AMK vai yliopistotasoa ja montako vuosikymmentä sinulla on kokemusta alan tuotteista.

      Mikäli olet harjoittelija eli ilman koulutusta tai kokemusta on palkka tietysti harjoittelijan tai aloitat ilmaisella työharjoittelulla.

      • Kaupparatsuksiko

        Ei ole varsinaisesti myyntialan koulutusta minulla, yliopistotutkinto on kyllä toiselta alalta. Kaupan alalta kokemusta on useita vuosia. Eli sinänsä ihan kokemattomana aloittaisin myyntityöt. t. ap


    • vbfggfgfgfgfgfgfg

      Oon haaveilut siitä jo 10vuotta oon nyt 12.
      mun isäpuoli vois palkaa jo ois ikää 7000e kk ku oon meidän koulussa yyny vähän kaikkea joulukalentereja 1000kpl kirjoja 20kpl levyjä 30kpl ja kaikkea muuta
      aijon perustaa oman yrityksen ihan jonkun sekalaisen joka tekee hotelleja/jääkaappeja/vaateita ja kaikkea muuta mula on jo kaikista suunitelmat paperilla¨provisiot on tärkeet sitä kannattaa kysyy jos oot tosi aktiivinen myyjä voit saad ajopa 50000e per kk!

      • 1

        Älä ammu lyttyy sekvavilla hörinöillälsi, toise haaveita, mulkunperä.


    • hkgyty

      Vähän riippuu missä olet myyntipuolella. Kaupassa ei välttämättä saa kovin suurta palkkaa. Teollisuuden puolella palkka parempi ja jos hyvin myynti sujuu, niin hyvät on bonukset. Muutamia tunnen teollisuuden puolelta ja vähintään 5000 euroa/kk on heillä palkka, mutta ovatkin olleet jo vähintään 5 vuotta töissä.

    • 22 vuotta myyntiä

      Aina se menee samoin yrityksestä riippumatta. Alan huippuosaaja saa huippupalkan. Huono saa huonon palkan. Myyntialalla on todella helppoa mitata osaaminen eli montako euroa tuot rahaa taloon.

    • Myyminen

      Myyminen on ihan kivaa mutta ei siitä ammattia kannata duunata.

      • Myyntipäällikkö

        No miksi ei?
        Minäkin olen ollut teknisessä myynnissä ja maahantuonnissa liki 30v ja hyvin pärjännyt.


    • Iskujoukko

      MOI!

      ... Myyntityötä on monenlaista, mutta liikkuvan myyntitykin palkkaustaso löytyy jostain smkj:n sivuilta ne tekee vuosittaisia tutkimuksia... muistaakseni keskim 3.800 € /kk 2009...

      ...kokeneen, hyvän pelisilmän omaavan Tykin arvo siellä 4.000 ja autoedun kanssa en minä keskustelis alle 5k€ kenenkään kanssa

      ...tuollainen 1.200€/kk provikat, on sitten varmaan niin, että olet menossa johonkin Känyykkäkaupan tiskintaka ns. myyntimieheksi, tai kauppaan yleensä...

      nimim 18 vuotta alalla ja Kuudesosa Suomea...

      • pitäs tehä kunnon pi

        JUST!"

        kuudesosa Suyomen pölynimureistä on ihan paskoja! Enjoy!


    • alan ammattilainen

      Mediaanipalkka viime vuonna melkein 4000e/kk.
      Jos kokemusta ja taitoa, palkka 5000 nurkilla ja siitä ylöspäin

      Yleisin palkka muoto kiinteä bonus.

      1200 kuullostaa naurettavalta

      • näin-

        Palkka on se minkä työnantaja maksaa. Siihen ei vaikuta joku änkyröiden muinaisjäänne liitto ja ammattitaidottoman vanhan juopon pyyntö.


      • meikäläinen tässä
        näin- kirjoitti:

        Palkka on se minkä työnantaja maksaa. Siihen ei vaikuta joku änkyröiden muinaisjäänne liitto ja ammattitaidottoman vanhan juopon pyyntö.

        täh? Mitä tämäkin vastaus oikeen tarkoittaa?

        Liitto mihin tässä ketjussa viitataan on SMKJ ja he tekevät vuosittain
        palkkatutkimusta jäsenten palkoista,eduista jne.
        Ei se mikään jäänne ole.

        Palkka on neuvoteltavissa.
        Mikäs myyntimies sinä olet jos et osaa omaa palkkaasi neuvotella
        "palkka on se minkä..."


      • piiinkouru
        näin- kirjoitti:

        Palkka on se minkä työnantaja maksaa. Siihen ei vaikuta joku änkyröiden muinaisjäänne liitto ja ammattitaidottoman vanhan juopon pyyntö.

        Näin viestii kunnon kauppamies, juoppoja ym...

        Taidat olla vaan panomies, ja isäntä tulee kotiis yllättäen niin katotaa
        kuka kiekuu! Isäntä saattaa olla pikku pöhnässä valmis vetämään turbaaniin!


    • kkkkkkkkkkkk

      Itsellä ammattillinen koulutus kaupalliselta alalta ja 2 vuotta työkokemusta takana, nykyään tienaan sen 5k käteen (palkka bonukset verottomat korvaukset)

      22-vuotias ja alueena pohjoismaat.

      • ihan mielenkiinnosta

        niinkö?
        Mikä mahtaa olla ala kun palkat noin hyviä?
        Mitä se tekee, reilut 8000 brutto

        Kauanko olet siellä ollut, kuinka monta 8000 palkkaa olet saannut?


    • eeekkeee

      Niinkuin yllä jo mainittiin, että hyvä tykki neuvottelee palkkansa!

      palkasta 85% koostuu provikoista, teen ostoja sekä neuvottelen diilejä.

      Löytyy oma assistentti sekä 4 alaista.

      Ja tosiaan merkonomin koulutuksella tämä kaikki..


      22-vuotias

      12 eri duunia takana ja 14-vuotiaana aloitin ekat duunit.


      VS

      Kauppiksen maisteri, ehkä jopa 25 vuotiaana valmistuminen, ehkä pari duunipaikkaa takana, miten tälläinen henkilö voi edes päästä asiantuntija-tasolle? puhuttaessa 4k nettopalkasta.

      eli max. 2,5k nettoo, 4 vuotta, sen jälkeen joku onnekas voi päästä tienaamaan..

      Lyhyesti : maailma makaa sen niinkuin maalaat!

      ei hyvä koulutus takaa hyvää työpaikkaa, vaan ihminen itse eli kokonaisuus :)

      • en taida uskoa

        silti et vastannut mm.
        että jos kerran olet 22v niin kuinka kauan olet vetänyt 8000e tuloja?

        85% provikkaa, miten on ensi kuussa tai sitä seuraavana?

        ja lisäksi, sanot että olet 22v ja 12 eri duunia takana,
        ei voi sanoa kovin pitkäjänniteiseksi tapauksesksi....

        hiukan epäilyttää


      • ekkekeekekek
        en taida uskoa kirjoitti:

        silti et vastannut mm.
        että jos kerran olet 22v niin kuinka kauan olet vetänyt 8000e tuloja?

        85% provikkaa, miten on ensi kuussa tai sitä seuraavana?

        ja lisäksi, sanot että olet 22v ja 12 eri duunia takana,
        ei voi sanoa kovin pitkäjänniteiseksi tapauksesksi....

        hiukan epäilyttää

        Mieti kuinka moni TJ vetää provikalla?


    • Myin kaiken paitsi y

      Hei Eeekee! Tiesitsä et vetämällä lumiukkoa saat tohon superselleri karriääriin vähä enemmän forssia.

    • Vastaus.Helppo sääntö on et myymästäsi tuotteesta provikka olis n 10-15%,jos myyt autoja niin pr on pienempi ja vessapaperista taas suurempi jne.Eli jos myyt vaikka älypuhelimii niin toi 13% olis ok.Myy niitä sit 4 päivässä ja siihen viel toi 1200e niin hyvin menee tollai aloittelijaks.

    • Nowhereman11

      Tota noin. Se voisi olla mitä tahansa. Tuttuni on jonkin sortin päällikkö Saarioisella ja liksa on yli 3000 euroa. Siis siinä lienee kaikki mainitsemasi etuudet kilometrikorvauksineen.

      Voin tietenkin kertoa, että Saarioisella on porukka vähennyt. Enkä esim tiedottajan töitä tekisi edes kymmenesosalla mainittua summaa. Mutta se on ihan toinen juttu.

      • Saatanan sairas

        Unohdin tietenkin että joskus voi joutua ryyppäämään asiakkaiden kanssa lauantaisin.

        Mikä perheelliselle voi olla suurikin juttu. Tai henkilölle jolla on invalidi sukulainen. Asia mikä ei ole vitsi. Jolle sairaat sukulaiset on vitsi, se on itse sairas.


    • myyntijamppa

      Itse 25 vuotias, 1 vuosi 7 kuukautta ollut töissä. ensimmäisenä vuonna ansiot autoetuineen (ei siis kilometrikorvauksia, vaan palkan päälle tuleva verotusarvo) 50 500 € brutto. Myynti on b2b myyntiä ja niinkuin aikaisemmin joku mainitsi että ei ne paperit vaan vain kova työ ja paljon sitä. ainkain aluksi ennenkuin alkaa omat asiakkaat pyörimään aktiivisesti ja ei tarvitse etsiä enään koko aikaa uusia.

      Niin ja pohjapalkka per kk ei oo paljoa korkeampi kuin tuo 1200 €/ kk (muutaman satasen vain).

      Koulutus tradenomi ja koulusta valmistunu 23 vuotiaana.

    • Myyntihenkinen

      Vastaus eräältä myyjältä. Myyntialla kokemusta lähes 10 vuotta. B-B myynti, provisiopalkkaus. Kuten joku jo mainitsi, myyntialalla voi neuvotella palkkansa paremmaksi. En usko kuitenkaan että aloittavalle, ja vielä myyntitaidostaan tuntemattomalle työnantaja lähtee palkkaa nostamaan. Palkka nousee kun se on ansaittua. Provikkapalkan etuus tosin on se että palkankorotus on nenäsi edessä. Myy paremmin ja saat parempaa palkkaa.
      Eri yrityksillä riippuen myytävästä artikkelista on omat bonusportaansa, ja lisäporkkanansa myyntiin sitoutuen. Joku tarjoaa auton, käyttöetuineen, lounarit ja virikesetelit. Luultavasti se lasketaan myös palkkaan. Verotusarvo näistä lisää palkan bruttoa.
      Myyjällä on oltava kunnianhimoa ja tulostavoite pärjätäkseen tällä raadollisella alalla. Hyvä palkka houkutelee monia sellaisia joilla kykyjä kuitenkaan ei ole. ne katkeroituneet epäonnistuneet myyjät haukkuvat myyntityön typeräksi, koska eivät itse menestyneet.
      Ne jotka omaavat myyntigeenin, tietävät miten palkka nousee uran edetessä. 8000 euron bruttopalkka on varmasti mahdollista , jopa 10 000 bruttopalkkaus. Taivas on kattona. Suuret tulot vaativat veronsa, eivät ne ilmaiseksi tule. pinemmälläkin liksalla pärjää, ja sen eteen joutuu tekemään töitä. Koulutuksella ei yleensä ole merkitystä myyntityössä. Myyntitaito ratkaisee, ja oikeat ostavat asiakkaat.
      Suosittelen myyntityötä niille, jotka kestävät painetta, osaavat etsiä intensiivisesti uusia asiakkatia, ja ovat reippaita ennakkoluulottomia ihmisiä. Valitse myyntialan yrityksestä sellainen, jonka tuotteeseen luotat, ja sen myymisestä saat palkkasi.

    • Itsensä myynti

      Ei itseään kannata myydä liian halvalla.

      • no ei

        Kyse ei ole siitä tässä asiassa. Myyntimies henkeen ja vereen tekee työtä elämäntapana. Itsenä myyjät ovat ihan muualla...


    • Hei

      En ole ollut ko hommissa aikoihin, mutta sanon muutaman asian;

      - Jos yhtiö hakee merkkituotteille jotka myyvät itse itsensä myyntimiestä oli siihen aikaan kun paikkoja hain sellaisissa aina vähintään 500 hakijaa.
      Minulla oli onni olla aina loppuhaasteteltujen joukossa, ja kolmen paarhaan joukossa, pääsin niihin Markkinlointi-Instituutin myyntimiehen ammattikoulutuksen turvin Kauppateknikko. Alan huippukoulutus siis parhaimmillaan ja oli työkokemustakin vastuupaikoistakin.
      Insituutti tarkoittaa korkeakoulutasoista opetusta.
      Työvoimatoimistosta minut heitettiin ulos noilla papereilla aina.
      Vain merkonomit kelpasivat siellä.
      Tuohon aikaan paikat meni sanomalehti-ilmoituksin, mutta enää ei niin ole.
      Työpaikat täytetään tänään omatoimisin yhteydenotoin ja firmoilla on netin kotisivuillaan rekrytointi.

      Työvoimatoimistossa olevat paikat ovat sellaisia että harkitse tarkkaan paljonko pitää myydä ja kustannukset kaikki että homma kannattaa.

      Sitten on verkostokauppa netissä. Huolehdi aina siitä että otat selvää oletko yrittäjän asemassa vain työntekijä sillä molempiin kuuluu lakisääteisiä maksuja. Niistä on käyty katkeria tappeluja oikeudessa kun laskuja paukkuu takautuvasti maksamattomista eläkemaksuista esim. sitten tapellaan oikeudessa oliko yrittäjä vai työntekijä ja on kaikki maksut maksamatta mitä ko. toimintoihin kuuluu lakisääteisiä. Kysymys kuuluu sitten kumpiko ne maksaa korkoineen ja oikeudenkäyntikuluineen. Eli kumpiko yrittäjä vai työntekijä.

      Jos on ahkera myyntimies ja osaa, on voinut hankkia elantonsa ja menestyä
      joillakin mikä ei itse itseään myy, eli ole pelkkää jakamista ja kahvinjuontia kuin joku Pepsodent pötkylöiden hyllyyn täyttäminen.

      Jos Sinulla on varaa ja aikaa, niin käy Markkinointi-Instituutissa myyntimiehen koulutus. Osaat sen jälkeen myydä vaikka laivan moottorin. Tiedät miten myyntitapahtuma etenee ja mitä siihen kuuluu. Isot yhtiöt perehdyttävät mutta eivät varsinaisesti ammattikouluta uusia.

      http://jarinhotelli.blogspot.com

      yst. jari

    • HR asiantuntija

      Vai, että ensin haetaan ja sitten alkaa edut kiiniostaa.

      Kiitos hakemuksestanne, mutta valinta ei tälläkertaa kohdistunut Teihin.
      Toivotamme vilpittömästi Teille hyvää menestystä urarallanne!

      HR-konsultti B von Ab...

    • tuossa on asiaa
    • tylsä blogi

      surkeaa tilitystä asia vierestä.
      Sitä paitsi "hesan murre" ei ole leveää.

    • Raine K

      Kannattaa ottaa tosi tarkkaan selvää tosta firmasta, millanen se oikein on. Siellä on paljon kusetusta noilla markkinoilla. Itteeni vedätettiin tekemään kans tuota myyntiduunia monta kuukautta, ilman mitään bonuksia, vaikka myyntiä oli yli budjettien. Peruspalkkaakin sai välillä odotella. Olisin joutunu ihan kuseen ilman juristit.com ien son muiden apua. Niiden kautta kovalla painostuksella vasta sain fyrkat pois.
      Kysele sen firman työntekijöiltä kun oot niiden kanssa rauhallisessa paikassa, niin vältyt ihan miinaan astumasta!

    • Se_avautuuuuuuu

      Jos menet myymään esim paperikoneita, niin voit pyytää alkupalkkana jotai 2800€/kk. yöhemmin se saattaa nousta yli 3000€:n.

      Jos menet myymään persettä, niin tulosi saattavat nousta jopa 10000€:n ylikin kuukausitasolla. Riippuu kuinka ahkerasti sinua luukutetaan.

      • call_me

        Myyntityö on todellakin sellaista huoraamiseen verrattavaa toimintaa. Eli pane ittes pelii, niin sitten näet. Antaudu muiden käytettäväksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      106
      1982
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1460
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1403
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      479
      1085
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      49
      961
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      846
    Aihe