magneettovehkeet

Pannonia

Tere!!
Tällä palstalla tuskin montaa veteraanipyöräharrastajaa. Itselläni on vm-56 oleva Pannonia 250 tlt De Luxe. Matti Viro huolehti ko. pyörään varaosat, itsekin ostin magneeton tehtaan paketissa (n.500 mk) joskus 15 vuotta sitten. Nyt on kipinää antavat laitteet käyneet vähiin, Miten magneettosytytyksiä oikein testataan? Nyt epäilen että kondensaattori tai puola on sökö, kun pyörä lämmetessään lopettaa lipinän antamisen. Pariin vuoteen en ole vehkeeseen koskenutkaan, kun ajelen hiukan uudemmalla pyörällä välillä. Tekis mieli vaan tuokin peli laittaa soimaan. Eli vinkkejä varaosista tai magneettojen korjauksista.

7

3971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittakirvesmies

      http://www.saunalahti.fi/~vmpk/

      Kysäisepäs tuolta, niin olen melkoisen varma, että saat asiallista tietoa vihkiytyneiltä oikeasti vanhojen pyörien harrastajilta.

      On itsellänikin 33 v nuori pyörä vielä uudemman lisäksi, mutta eipä taida paljoa apu irrota kokonaan eri vuosikymmeniltä olevilla japanilaisilla ajavan arkistoista.

    • LTL 250-64

      Tervehdys! Itselläni on ollut Pannonioita vuodesta-86 saakka ja virtavehkeet ovat olleet kohtuullisen hyvät, mutta kyllä parannettavissa.Aloita ottamalla vauhtipyörän mutteri irti viilaa vauhtipyörän kupeella ponnistamalla, sitten käytä alkuperäistä ulosvetäjää. nyt kun komeus paljastuu irroita kolme ruuvia kentän pohjasta ja anna tulpan johdon liukua virtapuolelle ilman tulpan hattua ja Matin käyttämää pissapojanletkueristettä.
      seuraavaksi voit sitten poistaa puolan jousikuormitteisen kontaktiosan( varastoi hyllyyn, pyörässä sillä ei ole käyttöä) ja juota tulpanjohto liuskaan kiinni ja lisäeristä puola Scotch 23:lla tai muulla vulkanisoituvalla kontaktipintaa myöten, tarkista kelojen pinnat etteivät ne ole vahingoittuneet, ilmarako pitää olla vauhtipyörään. vaihda konkka uuteen, viallinen aiheuttaa kipinöintiä kärkien välissä, faradimäärä ei ole turhan tarkka kunhan sopii pitimeen. Boschilta löytyy korvaava tulppa sen KLG:n kopion tilalle. ennakko 2,8-3,2 ennen YKK ja tulpassa 0,4 mm jos epäselvyyksiä niin VMPK:n kalustoluettelosta löydät tietoni T.R / Varkaus

    • Esko

      Magneettosytytyksessäkin tarvitaan kai katkojan kärjet. Jos kärjet ei aukea, niin silloin ei tule kipinää. Niissä kuluu se liukupala, ja siihen pitää panna hiukan vaseliiniä. Kärkiväli voi olla 0.4mm.

    • Pannonia

      Juu. Minulla on paljon osia ko. pyörän magneettoon. Myös asianmukainen ulosvetäjä. Olen joslus laskenut sytytyskohdan myös vauhtipyörään ja merkinnyt kohdan. kärkiväli toki tärkeä.
      Mutta puolan ja kondensaattorin mittaus ja kunnon toteaminen on se mitä en oikein tiedä.

      Kerran säädin sytytystä sellaisella piippaavalla mittarilla ja tuntui että kipinä huononi sen jälkeen. Ei kai tällaisessa kynämallin mittarissa voi olla sellaista sähkömäärää että se vahingoittaisi puolan ensiövirtapiiriä?

      Siis käsitykseni mukaan, jos kipinä häviää koneen (magneeton lämmetessä) vika on joko puolassa tai kondensaattorissa. Missä ja miten näitä voi testata. Siinä minun suurin ongelma.

      Vauhtipyörän magneetit ovat myös tärkeä kipinän kannalta, niitäkin minulla on useita ja olen testaillut niitä esim. rautasahan terällä. Voiko magneetteja varata uudestaan ja jos niin missä ja paljonko maksaa.

      Mutta puolan ja konkan sielunelämä vaivaa varmaan monia muitakin kuin minua.

      • Esko

        Puola ja konkka ovat hyvin helpot tutkia. Siihen tarvitaan vain yleismittari. Jos on sellainen vanhanaikainen viisarimittari, sillä näkee äkkiä, onko konkka kunnossa. Mittari pannaan vastusalueelle. Alue pitää kokeilemalla valita, mutta se on jotain n.100xR tai 1000xR. Kun mittarin johdot kytketään kondensaattoriin, viisari heilahtaa ja palautuu sitten nollaan. Sitten vaihdetaan johdot keskenään ja kytketään uudestaan kondensaattoriin. Taas näkyy heilahdus ja palautuu takaisin nollaan. Tällainen kondensaattori on kunnossa. Jos kondensaattori on viallinen, viisari ei palaudu nollaan, vaan näyttää jonkinverran vastusarvoa. Toinen vikatapaus on jos mittari ei ollenkaan heilahda millään vastusalueella.
        Myös digitaalimittarilla voi tehdä saman testin, mutta siinä näkyy vain nopeasti muuttuvia numeroita.
        Puolan ensiöpuolen vastus on autoissa (Volkswagen)
        n.1.2-2.1 ohmia. Toision vastus on n.7000-12000 ohmia. Vuotoja keloista runkoa vastaan ei saa olla.


      • LTL250-64
        Esko kirjoitti:

        Puola ja konkka ovat hyvin helpot tutkia. Siihen tarvitaan vain yleismittari. Jos on sellainen vanhanaikainen viisarimittari, sillä näkee äkkiä, onko konkka kunnossa. Mittari pannaan vastusalueelle. Alue pitää kokeilemalla valita, mutta se on jotain n.100xR tai 1000xR. Kun mittarin johdot kytketään kondensaattoriin, viisari heilahtaa ja palautuu sitten nollaan. Sitten vaihdetaan johdot keskenään ja kytketään uudestaan kondensaattoriin. Taas näkyy heilahdus ja palautuu takaisin nollaan. Tällainen kondensaattori on kunnossa. Jos kondensaattori on viallinen, viisari ei palaudu nollaan, vaan näyttää jonkinverran vastusarvoa. Toinen vikatapaus on jos mittari ei ollenkaan heilahda millään vastusalueella.
        Myös digitaalimittarilla voi tehdä saman testin, mutta siinä näkyy vain nopeasti muuttuvia numeroita.
        Puolan ensiöpuolen vastus on autoissa (Volkswagen)
        n.1.2-2.1 ohmia. Toision vastus on n.7000-12000 ohmia. Vuotoja keloista runkoa vastaan ei saa olla.

        Terve! Ei Pannoniassa ole välttämätöntä käyttää piippaavia mittareita, höllennä HIEMAN kolmea ruuvia (vaihda kuusiokoloihin tai ristipäisiin alkuperäiset uraruuvit, et turmele keloja)sitten kierrä moottoria pyörimissuuntaan eli vasempaan. Sätkäpaperi on oivallinen tapa erottaa milloin katkojan kärjet alkavat avautumaan, tästä hetkestä yläkuolokohtaan pitäisi olla 2,8-3,2 mm ja se on helpoin tarkistaa tulpan kierteeseen tulevalla tulkilla tai mittakellolla jossa on jatkovarsi.hätätilanteessa puutikulla, erotus mitaten tai sylinterikansi irroittamalla.
        Jos säätövarat eivät riitä on mahdollista että pyörääsi kuuluu niinkuin vanhemmissa yleensä on Boschin virtavehkeet. uudempien vauhtipyörien kiilaura on eri kohdalla kuin vanhoissa ts. ei kannata laittaa osia ristiin (kampiakselin ja vauhtipyörän malli oltava sama) profiilit ovat I ja Ovaali kiertokangissa.tämä nyt alkuun tästä riittäisi asiaa, T.Rissanen / Warkaus


    • Anonyymi

      Tuleppa ostaa minulta varaosa pyörä jos vielä tarviit. tai myy omasi minulle. T. jouni ahonen 044 9625091

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe