magneettovehkeet

Pannonia

Tere!!
Tällä palstalla tuskin montaa veteraanipyöräharrastajaa. Itselläni on vm-56 oleva Pannonia 250 tlt De Luxe. Matti Viro huolehti ko. pyörään varaosat, itsekin ostin magneeton tehtaan paketissa (n.500 mk) joskus 15 vuotta sitten. Nyt on kipinää antavat laitteet käyneet vähiin, Miten magneettosytytyksiä oikein testataan? Nyt epäilen että kondensaattori tai puola on sökö, kun pyörä lämmetessään lopettaa lipinän antamisen. Pariin vuoteen en ole vehkeeseen koskenutkaan, kun ajelen hiukan uudemmalla pyörällä välillä. Tekis mieli vaan tuokin peli laittaa soimaan. Eli vinkkejä varaosista tai magneettojen korjauksista.

7

4317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mittakirvesmies

      http://www.saunalahti.fi/~vmpk/

      Kysäisepäs tuolta, niin olen melkoisen varma, että saat asiallista tietoa vihkiytyneiltä oikeasti vanhojen pyörien harrastajilta.

      On itsellänikin 33 v nuori pyörä vielä uudemman lisäksi, mutta eipä taida paljoa apu irrota kokonaan eri vuosikymmeniltä olevilla japanilaisilla ajavan arkistoista.

    • LTL 250-64

      Tervehdys! Itselläni on ollut Pannonioita vuodesta-86 saakka ja virtavehkeet ovat olleet kohtuullisen hyvät, mutta kyllä parannettavissa.Aloita ottamalla vauhtipyörän mutteri irti viilaa vauhtipyörän kupeella ponnistamalla, sitten käytä alkuperäistä ulosvetäjää. nyt kun komeus paljastuu irroita kolme ruuvia kentän pohjasta ja anna tulpan johdon liukua virtapuolelle ilman tulpan hattua ja Matin käyttämää pissapojanletkueristettä.
      seuraavaksi voit sitten poistaa puolan jousikuormitteisen kontaktiosan( varastoi hyllyyn, pyörässä sillä ei ole käyttöä) ja juota tulpanjohto liuskaan kiinni ja lisäeristä puola Scotch 23:lla tai muulla vulkanisoituvalla kontaktipintaa myöten, tarkista kelojen pinnat etteivät ne ole vahingoittuneet, ilmarako pitää olla vauhtipyörään. vaihda konkka uuteen, viallinen aiheuttaa kipinöintiä kärkien välissä, faradimäärä ei ole turhan tarkka kunhan sopii pitimeen. Boschilta löytyy korvaava tulppa sen KLG:n kopion tilalle. ennakko 2,8-3,2 ennen YKK ja tulpassa 0,4 mm jos epäselvyyksiä niin VMPK:n kalustoluettelosta löydät tietoni T.R / Varkaus

    • Esko

      Magneettosytytyksessäkin tarvitaan kai katkojan kärjet. Jos kärjet ei aukea, niin silloin ei tule kipinää. Niissä kuluu se liukupala, ja siihen pitää panna hiukan vaseliiniä. Kärkiväli voi olla 0.4mm.

    • Pannonia

      Juu. Minulla on paljon osia ko. pyörän magneettoon. Myös asianmukainen ulosvetäjä. Olen joslus laskenut sytytyskohdan myös vauhtipyörään ja merkinnyt kohdan. kärkiväli toki tärkeä.
      Mutta puolan ja kondensaattorin mittaus ja kunnon toteaminen on se mitä en oikein tiedä.

      Kerran säädin sytytystä sellaisella piippaavalla mittarilla ja tuntui että kipinä huononi sen jälkeen. Ei kai tällaisessa kynämallin mittarissa voi olla sellaista sähkömäärää että se vahingoittaisi puolan ensiövirtapiiriä?

      Siis käsitykseni mukaan, jos kipinä häviää koneen (magneeton lämmetessä) vika on joko puolassa tai kondensaattorissa. Missä ja miten näitä voi testata. Siinä minun suurin ongelma.

      Vauhtipyörän magneetit ovat myös tärkeä kipinän kannalta, niitäkin minulla on useita ja olen testaillut niitä esim. rautasahan terällä. Voiko magneetteja varata uudestaan ja jos niin missä ja paljonko maksaa.

      Mutta puolan ja konkan sielunelämä vaivaa varmaan monia muitakin kuin minua.

      • Esko

        Puola ja konkka ovat hyvin helpot tutkia. Siihen tarvitaan vain yleismittari. Jos on sellainen vanhanaikainen viisarimittari, sillä näkee äkkiä, onko konkka kunnossa. Mittari pannaan vastusalueelle. Alue pitää kokeilemalla valita, mutta se on jotain n.100xR tai 1000xR. Kun mittarin johdot kytketään kondensaattoriin, viisari heilahtaa ja palautuu sitten nollaan. Sitten vaihdetaan johdot keskenään ja kytketään uudestaan kondensaattoriin. Taas näkyy heilahdus ja palautuu takaisin nollaan. Tällainen kondensaattori on kunnossa. Jos kondensaattori on viallinen, viisari ei palaudu nollaan, vaan näyttää jonkinverran vastusarvoa. Toinen vikatapaus on jos mittari ei ollenkaan heilahda millään vastusalueella.
        Myös digitaalimittarilla voi tehdä saman testin, mutta siinä näkyy vain nopeasti muuttuvia numeroita.
        Puolan ensiöpuolen vastus on autoissa (Volkswagen)
        n.1.2-2.1 ohmia. Toision vastus on n.7000-12000 ohmia. Vuotoja keloista runkoa vastaan ei saa olla.


      • LTL250-64
        Esko kirjoitti:

        Puola ja konkka ovat hyvin helpot tutkia. Siihen tarvitaan vain yleismittari. Jos on sellainen vanhanaikainen viisarimittari, sillä näkee äkkiä, onko konkka kunnossa. Mittari pannaan vastusalueelle. Alue pitää kokeilemalla valita, mutta se on jotain n.100xR tai 1000xR. Kun mittarin johdot kytketään kondensaattoriin, viisari heilahtaa ja palautuu sitten nollaan. Sitten vaihdetaan johdot keskenään ja kytketään uudestaan kondensaattoriin. Taas näkyy heilahdus ja palautuu takaisin nollaan. Tällainen kondensaattori on kunnossa. Jos kondensaattori on viallinen, viisari ei palaudu nollaan, vaan näyttää jonkinverran vastusarvoa. Toinen vikatapaus on jos mittari ei ollenkaan heilahda millään vastusalueella.
        Myös digitaalimittarilla voi tehdä saman testin, mutta siinä näkyy vain nopeasti muuttuvia numeroita.
        Puolan ensiöpuolen vastus on autoissa (Volkswagen)
        n.1.2-2.1 ohmia. Toision vastus on n.7000-12000 ohmia. Vuotoja keloista runkoa vastaan ei saa olla.

        Terve! Ei Pannoniassa ole välttämätöntä käyttää piippaavia mittareita, höllennä HIEMAN kolmea ruuvia (vaihda kuusiokoloihin tai ristipäisiin alkuperäiset uraruuvit, et turmele keloja)sitten kierrä moottoria pyörimissuuntaan eli vasempaan. Sätkäpaperi on oivallinen tapa erottaa milloin katkojan kärjet alkavat avautumaan, tästä hetkestä yläkuolokohtaan pitäisi olla 2,8-3,2 mm ja se on helpoin tarkistaa tulpan kierteeseen tulevalla tulkilla tai mittakellolla jossa on jatkovarsi.hätätilanteessa puutikulla, erotus mitaten tai sylinterikansi irroittamalla.
        Jos säätövarat eivät riitä on mahdollista että pyörääsi kuuluu niinkuin vanhemmissa yleensä on Boschin virtavehkeet. uudempien vauhtipyörien kiilaura on eri kohdalla kuin vanhoissa ts. ei kannata laittaa osia ristiin (kampiakselin ja vauhtipyörän malli oltava sama) profiilit ovat I ja Ovaali kiertokangissa.tämä nyt alkuun tästä riittäisi asiaa, T.Rissanen / Warkaus


    • Anonyymi

      Tuleppa ostaa minulta varaosa pyörä jos vielä tarviit. tai myy omasi minulle. T. jouni ahonen 044 9625091

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      63
      4571
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      164
      3512
    3. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      63
      2854
    4. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      149
      2811
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      49
      2674
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      24
      1913
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1801
    8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1646
    9. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      174
      1630
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      42
      1342
    Aihe