.....

Minttu_J

En tiedä mille palstalle tämä aihe kuuluisi, joten pahoittelut jos tulee väärään paikkaan kun kyseessä ei väkivalta ole. Itseäni on näin "vanhemmiten" alkanut jostain syystä askarruttamaan eräs yläasteen seitsemännellä luokalla tehty terveydenhoitajan /lääkärin tutkimus.. Minusta tuntuu nyt hieman oudolle, että sellainen tutkimus on itselleni tehty sillä näin jälkikäteen se tuntuu hieman oudolle ja epämääräiselle. Jostain pulpahti tuo muisto esiin tuossa yksi päivä ja aloin miettimään että oliko kaikki ihan oikein silloin?
En halua tuoda tähän yksityiskohtia tapahtuneesta, mutta mietin että tietääkö joku mitä sen ikäisten (noin 13v) tutkimukseen kuuluu intiimialueella? Eli miksi tutkitaan ja mitä/miten kuuluisi tutkia? Inhottaa ajatella, että jos onkin tapahtunut jotain sopimatonta jota ei silloin nuorena ymmärtänyt. Haluaisin vain tietää, olenko kokenut mahdollisesti vääryyttä..

30

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riccekin

      Terve, parhaiten saat varmaan asiasta selvää, jos juttelet lääkärin kanssa, mitä tutkimuksia tuolloin tehdään.

      Tuskin kovin paljoa tutkitaan jos kaikki on hyvin, joten kannattanee selvittää, jotta ei jää vaivaamaan..

    • Noovablerr

      Itselläni oli jokunen vuosi sitten kyseinen tarkastus, ja siihen sisältyi nivuspulssin tutkiminen. Eli lääkäri kokeili sormilla nivusista pulssia. Mutta sen lähemmäs intiimialueita ei menty.

      Mutta mikäli tuntuu, että jotain asiatonta ja epämääräistä tosiaan tehtiin, niin kannattaa tosiaan kysyä lääkäriltä.

    • kokakoka

      siis eihän sillo oo ku normi koulutarkastus ja se terveyden hoitaja vaan kyselee kaikkee. Ei sen pitäisi mitään iintimialueita tutkia...

    • mie vaan

      Meillä ainaki yläasteella pojilta tutkittiin nivuset yms perus kyselyt ja tytöiltä kyselyt kuukautisista ja topin päältä paineli rintarauhaset ja kainalot (itellä alko kainalot turpoamaan samalla kun rinnat alko kasvamaan joten piti lopuksi mennä ihan ultra ääneen tarkistaan miksi kainalot turposivat... Mulla oli kainaloissa suuri määrä rintarauhasta joten turpoilevat tämän tästä, mut piti lääkärin se tarkistaa silti painelemalla. luulen että jos siellä olis sopimattomuuksia tapahtunut, olisit sen ilmi tuonut heti, etkä vuosien päästä. Nykyään joka kärpäs asiasta ku pitää vääntää härkänen.

    • ei niiden kuulu intiimialueita alkaa tutkia, ellei asiasta oo ollut puhetta... ja miksi kouluterkkarin kanssa ylipäätään sellaista käytäisiin läpi. kuulostaa kyllä tosi hämärälle...

      • 14+18

        Jep.
        Kyllä mun ainakin piti laskea housut jalkaan ja terkkari kokeili kiveksiä, muistaakseni viel lusikan nököisellä vempeleellä.. En pitänyt sitä mitenkään erikoisena enkä pidä sitä edelleenkkään. Sama tehtiin kaikille meidän luokan pojille, tyttöjen tarkastuksesta en tiedä mitään. Tämä siis tehtiin joskus 15 vuotta sitten ala-asteella...


    • jaskapaska69

      jos et sano että pimppa kipee nii ei tosiaankaa oo sinne päon asiaa nokkaansa tunkee

    • kbfkb

      Kai siitä jokin ohjekin on olemassa, mutta mitä olen juttuja kuullut niin kovin vaihtelevaa on käytäntö ollut koulusta toiseen. Itselläni asia hoitui kyselemällä (onko karvoja, saatko siemensyöksyjä), joihin kysymyksiin valehtelin sujuvasti ja onnistuin peittämään myöhästyneen murrosikäni, joka olisi kyllä vaatinut seurantaa ja mahdollisen hormonihoidon. Joku toinen on joutunut todistamaan karvankasvun näyttämällä kun ei ole ollut yhtä hyvä valehtelemaan. Sellaista en ole kuullut, että kenenkään sukuelimiin olisi koskettu tosin legenda lusikkatestistä elää vahvana edelleen.

    • fdghjkiöplo

      Olihan niistä terkkarin/koululääkärintarkastuksista yläasteaikoina liikkeellä vaikka mitä pelottelujuttua, että lusikalla nostellaan kiveksiä ja että (nais)terkkari tutkii että nouseeko kikkeli seisomaan jne. housuihin ei kuitenkaan koskaan katsottu. Sen muistan aivan varmasti. En oikeastaan ole varma siitäkään, että pitikö edes paitaa ottaa pois. Ja olen miespuolinen. Eikä tytöillekään kovin ihmeellisiä tutkimuksia tehty. Ihan vain normaalit mittaukset ja punnitukset ja näöntarkastukset tehtiin ja joskus kysäistiin että tunnetko olevas terve ja että onko mielessä mitään mikä huolestuttaa tai askarruttaa. Ehkä siinä tapauksessa olis katsottu, jos olis tuonut jonkun ongelman esille. Siinä ne tutkimukset. Ja tästä on aikaa n. 15 vuotta.

    • Lasselampilainen

      Meillä 70-luvulla tarkasti kouluterveydenhoitaja tuliko minulta siementä. Kyseli ensin ja veteli muutaman kerran edestakaisin esinahkaa ja silloin minulta lensi. En pitänyt sitä yhtään outona. Mukava nainen se terveydenhoitaja oli. Tutki minut vielä useamman kerran varmuuden vuoksi. Läiskäs aina kannikalle ja sanoi että terve kuin pukki.

      • Näin meillä

        Mahdatko nyt tuohon uskoa itsekään..?
        Ja jos todellakin eestaas veteli, tarkasti kyllä ennemmin esinahan kireyden kuin mitään siemeniä...
        Itselläni kurkittu pöksyihin 70-luvulla ja poikien kivestestit muistaakseni silloin olivat myös aivan yleisiä, todettiin kivesten laskeutuminen ja asianmukainen kehittyminen.
        Nyt oma poikani ysillä ja minä ainoa, joka tietääkseni tarkastanut kyseisen asian häneltä kun vauvana leikattu laskeutumaton kives. Hyvin on pysynyt paikoillaan eikä tällaisiin mielestäni kouluterkkarin kuulukaan puuttua jos ei vaivaa ole ja itse tutkimusta pyydä tai kontrollia määrätty.


      • tutkitun kaveri
        Näin meillä kirjoitti:

        Mahdatko nyt tuohon uskoa itsekään..?
        Ja jos todellakin eestaas veteli, tarkasti kyllä ennemmin esinahan kireyden kuin mitään siemeniä...
        Itselläni kurkittu pöksyihin 70-luvulla ja poikien kivestestit muistaakseni silloin olivat myös aivan yleisiä, todettiin kivesten laskeutuminen ja asianmukainen kehittyminen.
        Nyt oma poikani ysillä ja minä ainoa, joka tietääkseni tarkastanut kyseisen asian häneltä kun vauvana leikattu laskeutumaton kives. Hyvin on pysynyt paikoillaan eikä tällaisiin mielestäni kouluterkkarin kuulukaan puuttua jos ei vaivaa ole ja itse tutkimusta pyydä tai kontrollia määrätty.

        Samankaltaisen tarinan kertoi kokeneensa myös kaverini 30 vuotta sitten,miespuolisen lääkärin toimesta 70 luvun lopulla.kertoi nolona minulle.Ei varmasti kestäisi päivänvaloa,koska lääkäri tarkoituksella testasi,kun on kuulemma niin kehittynyt,et tuleeko siemensyöksy...selkeää hyväksikäyttöä.


    • Lääkärin tarkastus!!

      Kyllä siinä ylä-asteen LÄÄKÄRIN tarkastuksessa todellakin tarkastetaan onko murros iän aikainen hormoni toiminta oikein alkanut. Pojilla nivuset tutkitaan ja tytöt riisuu alusvaatteisilleen ( pikkarit ja toppi). sitte liuta murrosiän kehitykseen kuuluvia kysymyksiä.....

    • lsköla

      Minäkin olen muistavinani, että kokeiltiin pulssia nivusista (olin jo unohtanut, mutta kun joku siitä kirjoitti niin muistui etäisesti mieleen). Lisäksi vaan kurkistettiin pikaisesti, onko karvankasvu alkanut. Tämä joskus 90-luvun puolivälissä.

    • kari696969696

      Kyllä meilläpäin turussa ainaki vielä joskus viitisen vuotta sitten tunki terveydenhoitaja kätensä housuun ja jotain koitti, en muista nyt että mitä, mutta että jos tuommosesta on traumoja jääny ni sit kannattais melkee pysyy neljän seinän sisäs... tietenki sitte jos kyseessä on ollu jotain muutakin arvelluttavampaa niin on ihan eri asia...

    • th-opisk.

      Hei,

      Yleensä yläasteikäisten tarkastuksiin kuuluvat selkärangan asennon katsominen, mahdollisten virheasentojen poissulkemiseksi(esim.skolioosi) ja virheasentoihin viimeistään tässä vaiheessa puuttuminen. Tämä tutkimus suoritetaan yleensä nuoren ollessa ilman paitaa/rintaliivejä, jolloin voidaan nähdä selkärangan asento ja tunnustella se nuoren seisoessa ja kumartuessa eteenpäin, jolloin rangan liikerata voidaan helpommin tuntea. Eli hoitaja/lääkäri tunnustelee käsillä selkärangan painellen käsillä, koko rangan pituudelta.

      Tytöillä/naisilla rintojen tutkimisesta tulisi ainakin keskustella ja mahdollisesti tutkiminen opastaa, sillä tämähän olisi tärkeää jokaiselle naiselle ainakin kerran kk. Omien rintojen tutkimisella voidaan muun muassa aikaisemmin havaita mahdolliset muutokset, kuten kasvaimet. Vairhain aloitetulla itsetutkimisella nuori helpommin erottaa rinnoissa tapahtuvat muutokset, asia tulee rutiiniksi ja esim. rintasyövän/kyhmyn havaitseminen varhain helpottaa syövän hoitojen aloittamista sekä ennaltaehkäisyä. Tutkimisessa terveydenhoitaja/lääkäri opastaa nuorta kirjallisten ohjeiden avulla ja havainnoillistaen miten tutkiminen tapahtuu. Rinnat tulisi tutkia seisten, istuen ja maaten. Kunnolla kädellä painaen, pyörivin liikkein, kainaloista saakka. Peili tässä hyvä apuväline.

      Lisäksi voidaan tehdä gynekologinen sisätutkimus, erityisesti jos nuori käyttää/aloittaa säännöllisen ehkäisyn käytön(e-pillerit ym), samassa yhteydessä otetaan ns.papa-koe ym. Tässä terveydenhoitajan antama ohjaus ja esim.tavallisten gynekologisten välineiden esittely nuorelle tärkeää. Nuoren tulisi tietää mitä tehdään ja miksi. Esim. papa-koe otetaan mahdollisen kohdunkaulan syövän varhain havaitsemiseksi. Myös sisätutkimuksella voidaan havaita poikkeamia synnytyselimissä ym. Tutkimuksen tärkeyttä painotetaan jatkossakin, erityisesti e-pillereita ehkäisynään käyttäville. Tutkimuksessa potilas makaa gynegologisella hoitotasolla, gynekologisessa asennossa ja lääkäri/hoitaja tunnustelee erilaisten välineiden ja käsien avulla emätintä, kohdun kaulaa ym. Katsoo limakalvojen kunnon ja yleensäkkin, että kaikki on niin kuin pitää.

      Pojilta voidaan vielä tässä iässä tarkastaa kivesten laskeutuminen ja koko, tämähän vaikuttaa siittiöiden muodostumiseen. Sen suorittaa yleensä lääkäri käsillä kivekset tunnustellen.

      Näiden tutkimusten lisäksi katsotaan paino, pituus sekä tapauskohtaisesti näkö ja kuulo.
      Tärkeässä osassa ohjaaminen ja neuvonta sekä rokottaminen. Puhuminen ehkäisystä,alkosta,tupakoinnista,huumeista,liikunnasta, ruokailusta, ystävistä, sukupuolitaudeista ja opiskelusta ym.sillä ne asiat viimeistään tuolloin ajankohtaisia.

      Eli aika intiimeillä alueilla liikutaan, kuitenkin hoitajalla ja lääkärillä olisi tärkeä rooli erityisesti nuoren ohjaamisessa ja tulevien terveysasenteiden luomisessa. Me kaikki olemme erilaisia, joten ohjaaminen, kerronta ja asioihin tottuminen vie aikaa ja vaatii hoitajalta sekä lääkäriltä hienotunteisuutta. Mikäli jokin tutkimus ei tunnu nuoresta hyvältä, voidaan asiaa mahdollisesti lykätä myöhemmäksi, ellei kyseisillä alueilla ole aiemmin jo ilmennyt ongelmaa, jolloin tilanteen kartoittaminen tässä vaiheessa myöhemmän kehityksen kannalta todella tärkeää! Tutkimukset siis aika yksilöllisiä ja riippuvat monesta asiasta. Kysyä kannattaa aina, jos jokin on epäselvää. Ja nuoren tulisi pitää mielessä, että ikätarkastukset tehdään kaikille ja henkilöstö on hyvin koulutettua.
      Pääpointti tarkastuksissa on siis ongelmien havaitseminen ja hoitaminen varhain, jotta eivät vaivaisi myöhemmässä elämässä ja ongelmien ennaltaehkäisy ohjauksen ja neuvonnan avulla. Moni asia hoituu helpommin, kun havaitaan ajoissa:)
      Tästä oppaasta tarkkoja tietoja http://www.stakes.fi/verkkojulkaisut/muut/Oppaita51_2002.pdf (S.40 lueteltu suositukset tutkimuksista)
      Toivottavasti tämä vastasi kysymykseesi.

    • fg7d9f87gd9f87g

      En ole koskaan kuullut tuollaisesta huosuihin kurkkimisista, taitavat olla jokin urban legenda.
      Meillä ei ainakaan sen kummempaa ollut kuin piti ilman yläosaa seisoa, kävellä ja kumartaa ja lääkäri tutki selkärankaa (Tuossa edellisessä viestissä olikin tarkemmin siitä). Yläasteella oli vain ihan perustarkastuksia, kuunneltiin keuhkot jne. lähinnä oli keskustelua. Rintoja ei ainakaan tarkistettu eikä opetettu niitä itse tarkistamaan. Muistan että terveydenhoitaja/lääkäri kysyi onko kainaloissa kyhmyjä ja kertoi että usein saattaa tytöille kasvaa kainaloihin kyhmyjä jotka useimmiten ovat ihan vaarattomia, mutta pitää tutkia jos niitä ilmenee. Ei kuitenkaan kokeillut kainaloita, tai jos kokeili niin ei ainakaan mitenkään ole sitä oudoksi kokenut koska en edes muista.
      Yläasteella ja lukiossa koululääkäri määräsi tytöille (jos he niin halusivat) e-pillereitä ja suoritti gynegolokisen tarkastuksen silloin. Mikään rutiinitoimenpide se ei ollut.
      Olen nyt 31-vuotias, joten noista tarkastuksista nyt on aikaa kulunut 19-14 vuotta.

    • sfhgfg

      Ei ole legenda, itselleni tehtiin tuo kurkkaus (kesti sen 3s. herra lekuri vain katsoi että kaikki oli kunnossa) 3v sitten. Eikä siinä ollut mitään kummallista.

    • Mua vaivaa sama

      ja aika samanikäisenä! Tippaiita laski housuni alas ja käski yskäistä! Vaivaa edelleen ja paikka on TYL. Vieläköhän siellä "koulussa" järkätään samanlaisia tarkastuksia rehtorin eteisessä...
      Aina on ollut sairaita ihmisiä muuallakin kuin suljetulla osastolla.
      Vastausta en saane.
      Vittu noita byrokraatteja. Pilaavat toisten elämää tuosta vaan.

      • dmgfsmfs

        Ei jumalauta? Sun elämäs meni pilalle kun piti terkkarille yskäistä housut kintussa?
        Vittu näitä tekosyitä, laiskuutesi, katkeruutesi ja viinan himosielämäsi pilasi.


    • terkka11

      Valmistun pian terveydenhoitajaksi, ja vastaus kysymykseesi riippuu lääkäristä. Lääkärin on tarkistettava murrosiän merkit, ne kirjataan puberteettiseulaan. Osa lääkäreistä vain katsoo paikat silmämääräisesti, mutta osa tekee tytöille sisätutkimuksen seiskalla. Terkkari tarkastaa pojilta kivespussit tunnustelemalla jossain vaiheessa yläastetta.

      Sisätutkimus voi tuntua epämukavalta yläasteelaisesta, varsinkin jos lääkäri ei käytä aikaa selittääkseen mitä tekee ja miksi. Kaikki tällaiset asiat tehdään kuitenkin siksi, jotta tiedetään kaiken olevan hyvin. Yleensä emätintä levitetään siihen tarkoitetulla välineellä, jotta lääkäri näkee sisälle. Lääkäri yleensä myös kokeilee sormilla emätintä ja huomaavaiset lääkärit rasvaavat siinä vaiheessa sormensa, jotta ei aiheuttaisi kamalasti kipua. Naistentaudit ovat sellaisia, että niitä ei näe/ ne eivät useinkaan oireile, joten vain näin ne voidaan todeta. Parasta olisi niiden huomaaminen mahdollisimman varhain.

      Lääkärin kuuluisi tutkia niin, että asiakas tietää mitä tapahtuu eikä asiasta jäisi näin epävarma olo kuten sinulla. Ainakin tässä asiassa lääkäri on toiminut väärin, kun et tiedä mitä sinulle tehtiin.

      • 12+3

        No just. Ei sitten varmasti tehdä tytöille sisätutkimusta 7 luokalla! Juu ja muka huomaavaiset lääkärit oikein rasvaa sormesnsa ettei tulisi kipua. Kyllä täällä on taas trollit vauhdissa, no kaipa näistäkin joku kiksit saa. Vai naistentaudit ei ueinkaan oireile, eikä niitä näe, right


    • 30-vuotias mies

      Olen täysin hämmästynyt ketjun useista kommenteista! Aivan kuin normaali lääkärintarkastus olisikin epänormaalia.

      Mitä ihmettä siinä on, että lääkäri kurkkaa tytön sukuelimiin? Limakalvot kuuluu ehdottomasti tarkastaa mm. mahdollisten tulehdusten takia. Nuori ei välttämättä itse kehtaisi kertoa tietyistä genitaalialueen ongelmista, joten omasta mielestäni tyttöjen ja poikien sukuelimet pitäisi tarkastaa joka vuosi läpi ala-asteen ja yläasteen. Sehän on täysin normaali tutkimus.

      Olen itse 30-vuotias mies. Itseltäni tutkittiin ala-asteella genitaalialue. Terveudenhoitaja laski alushousujani, kokeili kivekset ja veti esinahkaa taaksepäin sen verran, että näkee ettei se ole liian kireä. Hän siis varmisti, että esinahka olisi tarvittaessa vedettävissä terskan taakse.

      Tämä on aivan normaalia tutkimusta! Olen järkyttynyt, jos jollekulle EI OLE tehty tällaista genitaalialueen tutkimusta.

      Työskentelen ns. alalla ja joudun ajoittain järkyttymään, kun eteen tulee lähes aikuisia miehiä, joilla on liian kireät esinahat. Jos esinahkaa ei saa vedettyä terskan taakse, pitää suorittaa ympärileikkaus. Näitä tehdään Suomessa(kin) paljon enemmän kuin ihmiset luulevat. Nämä tiukkanahkaiset olisi pitänyt poimia esiin jo terveydenhoitajan tarkastuksissa kouluiässä!

      Mitä ihmeellistä on, jos terveydenhoitaja/lääkäri katsoo alapään?????

    • masada

      kylhä ne kahto kivet jo 12v onko laskeutunut, se ei vissii iha kivutonta ole jos ne jää jumeliin. saman tsekkaa sitte 13v..etc.normaalia.

    • neitinen-87

      kivekseksiähän seurataan pojilla jo vauva iästä alkaen, ei mielestäni ole yhtään ihmeellistä jos niitä seurataan siis vielä ala- ja ylä-aste ajankin.
      Tytöille EI kuulu sisätutkimus 7. luokalla. Sisätutkimus tehdään ylä-asteella vain jos alkaa käyttämään e-pillereitä, meillä päin silloinkaan ei kouluterkkari näitä toimenpiteitä suorittanut, vaan ohjattiin oppilas lähimälle gynelle terveyskeskukseen.

    • Tarkastuksessa

      Meillä oli 8. luokalla terveystarkastus jossa suorittajana oli paikkakunnan mieslääkäri.

      Kaikille tytöille tehtiin sama tutkimus:

      -Haastattelu kuukautisista, karvoituksesta ja ehkäisystä
      -Tunnustelu

      Tunnustelu siis piti sisällään sen että piti asettua makuulleen, lääkäri tunnusteli rinnat ja housut piti riisua sen verran että hän kokeili hanska kädessä kohdun tilanteen työntämällä sormen emättimeen ja painamalla toisella kädellä kohtua vatsan päältä sormia vasten.

      Täysin normaali tutkimus vaikkakin teinille kiusallinen ja epämiellyttävä.

      • Missä ja milloin??

        Missä päin tuo on tapahtunut, ja minä vuonna?

        Kuulostaa nimittäin aikamoisen uskomattomalta että 15-vuotiaille tehtäisiin koulun terveystarkastuksissa gynekologisia sisätutkimuksia. Kyllä tuo on ihan selkeästi gynekologin asia, ja jokaisen tytön vanhempien itse järjestettävä siinä vaiheessa kun katsotaan aiheelliseksi.


      • Tarkastuksessa
        Missä ja milloin?? kirjoitti:

        Missä päin tuo on tapahtunut, ja minä vuonna?

        Kuulostaa nimittäin aikamoisen uskomattomalta että 15-vuotiaille tehtäisiin koulun terveystarkastuksissa gynekologisia sisätutkimuksia. Kyllä tuo on ihan selkeästi gynekologin asia, ja jokaisen tytön vanhempien itse järjestettävä siinä vaiheessa kun katsotaan aiheelliseksi.

        Kanta-Hämeessä -99..
        Oma tarkastukseni liittyi siihen että olin aloittanut seksielämän ja e-pillerien tarpeessa eikä niitä määrätä ilman rutiinitutkimusta.


    • Minttu_J

      Kiitos kaikille vastanneille! Aika ristiriitaista tietoa tuntui tulevan ja muutama myös varmaankin selkeästi asiasta tietävältä, mutta vähän epävarmaksi jäi. Toiset sanoo ei ja toiset kyllä.. No elelen sen kanssa sitten vaan. Yhdelle kysyjälle vastaisin joka ehdotti kysymään lääkäriltä, niin en sitä tosiaan aio tehdä, olisi liian noloa keneltäkään kysyä tätä siksi kysyin täältä. Ja tottakai on hyvä asia että nuoria tutkitaan sillä teininä voisi olla jokin vaiva josta ei kehtaa puhua.

      "en muista nyt että mitä, mutta että jos tuommosesta on traumoja jääny ni sit kannattais melkee pysyy neljän seinän sisäs... tietenki sitte jos kyseessä on ollu jotain muutakin arvelluttavampaa niin on ihan eri asia... "

      En tosiaan ole siis traumatisoitunut tuosta asiasta ja tapahtumasta on jo muutama vuosi aikaa. Se vain tuli mieleeni jostain syystä gynekologikäyntini jälkeen.. Ja siis voin kertoa sen verran, että kyllä minun tarkastukseeni vaan liittyi pikkareiden sisältökin, vaikka ei mitään sisätutkimusta tehty. Ei silloin 13-14 vuotiaana ollut e-pillerit ajankohtaisia eikä niistä muistaakseni edes puhuttu silloin, itsekin kun lapsi vasta olin. Muistelisin että olin 13v. mutta kun tuo muisti pätkii muutenkin niin en ole aivan varma, seiskalla se kuitenkin mielestäni oli. Ja silläkin kun tuo asia mieleeni tuli, niin ajattelin kysyä täältä jotta saisin jotain tietoa sillä ajattelin niin että ennemmin kysyn sillä jos olen väärässä niin se on hyvä. Mutta jos oikeassa, niin huonompi juttu jos tuollainen lääkäri olisi vielä virassaan, ei varmaan ole tosin enää kun oli aika vanha jo silloin.
      Ja rintoja ei ole koskaan minulta tutkittu millään tapaa tai ohjeistettu tutkimaan, täytyypä kysyä gyneltä asiasta, varmaan parempi myöhään kuin ei milloinkaan=)

    • lfhjgkgsvjektilrhg

      ei nuita tarkastuksia oo pakko tehä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe