Kirja tutustua buddhalaisuuteen?

Mr.Molo Tov

Mikä siis olisi sen kaltainen teos jonka avulla pääsisi sisälle buddhalaisuuteen "ilman teoriakoetta", eli suoraan asiaan menevä mutta siitäkin huolimatta helposti ymmärrettävä kirja olisi hakusessa.
Vaikka en ole tutustunut oppiin kuin aivan pintapuolisesti vuosia sitten, niin jotenkin olen aavistavani että buddhalaisuus on sen kaltainen ajatusrakennelma joka ei pelkästään sovi, vaan myös kuuluu minulle.
Niinpä hyvät vihjeet alkuun pääsemiseksi kirjavalinnan muodossa otetaan kiitollisuudella vastaan.

8

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milla...

      Ehdottomasti Pankaj Mishran Buddhan jalanjäljillä, vaikka se on romaani ja kertoo paljosta muustakin kuin buddhalaisuudesta, niin se antaa erinomaisen syvällisen ymmärräyksen buddhalaisuuteen.

    • Talven Tara

      Suosittelen Pema Chödrönin kirjoja.

    • kvantum

      Tsau! Itse kiinnostuin budddhalaisuudesta luettuani Chris Paulingin; MItä buddhalaisuus on. Sittemmin tutustumista häiritsivät monet erilaiset koulukunnat ja erilainen terminologia. Lukemistani parhaimpia kuitenkin ovat Charlottte Joko Beckin Arkipäivän Zen ( koulukuntakin löytyä) ja Opas buddhan polulle sekä ihan Dhammapada.

    • 123nimimerkki

      Bhante Henepola Gunaratanan Mindfulness in plain english on suomennettu äskettäin nimellä Johdatus tietoiseen läsnäoloon. Kirjaa pidetään parhaimpana käytännön oppaana meditaatioon ja kirjoittaja tietää mistä puhuu. Englanninkielisen version saa ilmaiseksi ladattuna netistä jos haluaa. Saman kirjoittajan Eight Mindfull Steps to Happiness on myös mainio. Theravada on oman kokemukseni mukaan suoraviivaisin traditio ilman gurunpalvontaa tai raskasta filosofista/metafyysistä kehittelyä, ainoastaan harjoitus joka johtaa vapauteen ja kärsimyksen lakkaamiseen. Jos englanti sujuu niin netistä on saatavilla paljon opetuspuheita, jotka voivat myös olla varsin hyödyllisiä, esimerkiksi www.audiodharma.org

      • kokija

        Tämä kirja pöydällä. Riittävän selkeä, riittävän johdonmukainen ja kruununa riittävä yksinkertaisuus ja kattavuus. Kirjan lopussa selvitetään mitä tietoinen läsnäolo on, joka on muuntava kokemus. Yhtymäkohta teosofian käsitteeseen henkinen selvänäkö löytyy, mutta se käsite on vaihtunut samaa tarkoittavaksi tietoiseksi läsnäoloksi. Tiedostava minätön oleminen tai tiedostava tekeminen, jolloin sitä voisi kutsua ei-tekemiseksi. Taolainen sanoisi wu-wei.

        Tietoinen läsnäolo näkee niin kuin asiat ovat, näkee ehdonvaraisten asioiden ohikiitävän luonteen ja niiden epätyydyttävyyden sekä minättömyyden tarkkailijan asemassaan (kuitenkaan näkemättä tarkkailijaa). Aina kun käyttää tietoista läsnäoloa, muuttuu sisäisesti ja sitä ei ole mahdollista käyttää sisäisesti muuttumatta. Siksi se on niin kullanarvoista.


    • Toiv99328

      Ehdottomasti
      Kirjailija: Wallace, Alan
      Alkuteos: Buddhism with an Attitude
      Suomeksi: Buddhalainen mielenharjoitus.

      Kirjastoista löytyy kyllä (kustantaja on Basam books), mutta lukaise takakannen kuvaus, ja katso kiinnostaako aihe, ja jatka vain jos kiinnostuit. Tämä kirja avasi minun silmäni (ei buddhalaisuuteen, vaan elämään..)

    • kokija

      Selkeän lyhyt tiivistelmä löytyy täältä:
      http://www.helsinki.fi/~papinnie/buddhalaisuus.html

      Tämä sykähdytti silloin kun etsin yhteenvetoa jo opiskellusta ja siitä mitä pitää syventää. Kirjoja on valtavasti tarjolla, ja elävän romaanimuodon vastapainoksi sopinee myös lyhyt tiivistetty katsaus. Mietiskelyn kohteina olen pitänyt mm. kuutta vapauttavaa tekoa tai neljää myötätuntoista buddhatoimintaa. Myös neljää jaloa totuutta, sovelluskohteita voi keksiä lisää. Olematta kuitenkaan erityisesti buddhalainen.

    • biontcruiser

      suosittelen Buddhan omia sanoja, eli lue Sutta Pitakaa tai muita sutta kokoelmia tai niiden osia. Suosittelen myos:


      Great Disciples of the Buddha / BPS
      Jack Kornfield: Modern Buddhist Masters / BPS

      www.bps.lk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe