Kellarin eristäminen

Vinvoamiako?

Tarkoitus olisi kesällä eristää kellarikerros ulkopuolelta. Talo on vuonna -64 rakennettu ja alakerran eristys ei ole kovin viihtyisällä tasolla. Alakerrassa sijaitsee sauna, takkaosasto, makuuhuone, pannuhuone, askarteluhuone ja autotalli (jota ei käytetä autotallina). Talo on lievassä rinteessä siten että toinen puoli alakerrasta on konaan maan alla ja toinen 2/3 osaa maanalla. Olen tällä hetkellä päätymässä Finnfoamin kellarineristylevyyn mutta kiinnostaisi tietää onko Finnfoamilla varteen otettavia kilpailijoita. Tarkoitus olisi saavuttaa kustannustehokas ratkaisu kun pitäisi saada alakerta lämpimäksi ja vedeneristys siinä samalla. Kiinnostaisi kuulla myös kokemuksia vastaavanlaisesta projektista.

8

2753

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KellariKellari

      Finnfoam toimii höyrynsulkuna, joten kellarisi seinä kuivuu sen jälkeen vain sisäänpäin. Kun vetelet vielä kosteiden tilojen seiniin vedeneristykset, ei se kuivu niiltä osin enää mihinkään suuntaan.

      Käyttäisin siis mieluummin tavallista styroxia 60 tai 100, joka läpäisee vesihöyryä suunnilleen betonin tahtiin. Vielä parempi olisi isodrän tai vastaava salaojittava eriste.

      • jaa mää vai

        Tuohon vielä patolevy niin AVOT! pääsee vesi höyry haihtumaan


    • Vinvoamiako?

      Alakerta on suurelta osin louhittu kallioon. Seinien ympärillä on 50cm -150cm täytemaata. Näinköhän se kosteus sieltä paljon haihtuu maan sisään nytkään. Yhdestä nurkasta tosin kosteus pyrkii sisään jos ei muista kumota sadevesitynnyriä. Alakerrassa on 4 tulisijaa sekä tuuletushormit.

      • bortsa

        Moi.. itte laittelemassa finnfoam cl 300 ja puolitaloa jo valmiina viime kesästä. On kätevä laittaa ja samalla vedeneristys toimii kuten isotränissäkin. (ei tartte maata vaihtaa) ja tämän voi nostaa laudoitukseen asti ja rapata nätiksi. hintaa vähemmän yhteensä, kovempaa tavaraa kuin isodrän. Tärkeetä on laittaa samalla tai tarkistaa salaojat, muuten ei millään vedeneristys levyllä ole mitään merkitystä. tietysti helppi laittaa myös sadevesi putket rännien alle (halpaa viemäriputkea jos ei painoa tule päälle, muuten vähintään tuplaputkea.) Siitä asiaan tutustumaan, mulla alkanu kellari hyvin kuivamaan ja vuoden päästä kellaria sisustamaan hengitävästi ulospäin!


    • Kurkkaas www.helover.fi ja pyydä tarjous

    • Paritalon orja

      Taitaa olla aikalailla samaa tavaraa kuin finnfoami?? Onko edullisenpaa vaiko kalliinpaa? Tuo isodrääni vaikuttaa aika ruotsalaiselta keksinnöltä.

    • villaa villaa

      Laitettiin kaverille 100mm kivivilla ja sitten rapattiin siihen paalle siisti pinta.
      Tyo oli helppo,rappaus tehtiin kasipelissa.
      Lopputulos on aivan kuin uudessa talossa,kannattaa unohtaa kaikki levy viritelmat,ovat aivan liian tyolaita.

    • fuktisol taitaa vastata isodrän'ia, hinnassa kai vähemmän "brändilisää", ulospäin kuivattaviin ja pystysalaojittaviin rakenteisiin siis molemmat. Samaa taitavat ajaa ne uritetut styroxit, mitälienevät

      minulla on perusmuurissa ulkopuolella bitumi eli sisäänpäin kuivattavaan on tyytyminen jatkossakin. Toiminut tähän asti, ainakin kun ei ole tarkoituskaan mitään olohuonelämpötiloja kellarin saada

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2014
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1710
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1157
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      130
      1068
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      956
    Aihe