Labradori riiviö??

Ei kai?

Moi!!

Alkaa niskakarvat nousta pystyyn ku lukee näitä juttuja labukan yli-innokkuudesta ja tuhoamis vimmasta sinne 3-vuotiaaksi asti. Olen ensi kertaa näitä täällä lukemassa, ja ei muualla näin paljon mollata niitä.
Onko tämä teistä niin luonnollista labukalle taikka ihan vaan koulutus kysymys?

Mulle on tulossa käyttö-labukka ja mietin että minähän saan siitä pennusta lähtien rauhallisen alistuvan koiran, koska koulutan sen. Mulla on entuudestaan sekarotuinen (labbis/lapinkoira) joka kyllä opettaa missä saa riehuu ja missä ei. Odotan oikein innolla että pääsen kouluttaa sitä OIKEASTI yhteiskuntakelpoiseksi.

Onko teillä KELLÄÄ labukkaa joka on tottelevainen ja rauhallinen ja purkaa intonsa oikeisiin paikkoihin, elikkä koulutuskentille, hakuun, jälkeen, juoksemiseen? Ja ettei ne ole jo sitte 10-vuotiaita.

25

4731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käyttölabukka

      Itsellä on käyttölabukka joka on jo perusluonteeltaan erittäin rauhallinen ja alistuva. Kun koira oli vielä pentu huomasin ettei sille voi huutaa yhtään vain pieni äänenkorotus riittää. Pentuna sillä oli tosiaan paha tuhoamisvimma johtuen tekemisen puutteesta, mutta loppui joskus vuoden-parin ikäisenä. Olen kuullut myös labukoista, jotka eivät ole kummoisesti tuhonneet. Eli uskon siihen, että noutaja on kasvatettavissa ilman tuhoamisvimmaa, mutta se vaatii paljon yhteistä aikaa erityisesti ensimmäisenä ikävuotena. Voisin kuvitella,että esim. kotiäidillä, työttömällä tai koululaisella voisi olla riittävästi aikaa siihen. Itse en työssäkäyvänä ihmisenä ole onnistunut kasvattamaan yhtäkään noutajaa ilman tuhoamista.

    • Näin on

      Ja niskakarvasi nousevat pystyyn labukkasi kanssa vielä monesti.
      Ekan labukan ottaja ei tajua sitä kuinka villi se on nuorena mainitaan myös asiasta labukan kotisivuilla. Kerro 3 v päästä miten on menny.Saatahan sinä labukasta tottelevan koiran jos viet koirakouluun jaksat opettaa.Luet labradorin kotisivut siellä mainitaanmiten labradorista saa tottelevan.
      http://www.noutajat.com/noutaja/noutaja_labu.htm

      • Anonyymi

        MITÄÄÄÄ jaksat opettaa viet koirakouluun.Siis aivan älytöntä JOS OTAT KOIRAN TAJUATKO ETTÄ SE PITÄÄ KOULUTTAA.NYT EI OLE KYSE JAKSAMISESTA.MITÄ H.....TIÄ OTIT KOIRAN MUTTA ET JAKSA /VIITSI KOULUTTAA SITÄ.TÄLLÄ PALSTALLA KAISTAPÄISET KIRJOITTELEE JA KYSELLE ,ETTÄ PITÄISKÖ KOIRA KOULUTTAA.OLISI PITÄNYT MIETTIÄ SITÄ ENNE KUIN OTTAA KOIRAN ONKO AIKAA HALUANKO RYHTYÄ SITOUTUA 10-12 VUOTTA KOIRAAN LABBIKSEN ELINAIKA ON N 10-12 VUOTTA.SITTEN KYSYMYS ITSELLEEN ONKO AIKAA OLENKO VALMIS SITOTUMAAN PENNUN KOULUTUKSEEN.LABRADORINNOUTAJAN ON AKTIIVINEN KOIRA ,LIIKUNTAA,NOUTOA TOKOA KOIRAN KANSSA PITÄÄ HARRASTAA.KUN KOIRA SAA RIITTÄVÄSTI TEKEMISTÄ SE EI REVI ASUNTOA.KOIRA PURKAA ENERGIANSA TUHOAMISEEN.JOS EI PYSTY HOITAMAAN KOIRAN TARPEITA ÄLÄ OSTA KOIRAA.ONKO VAIKEETA YMMÄRTÄÄ.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MITÄÄÄÄ jaksat opettaa viet koirakouluun.Siis aivan älytöntä JOS OTAT KOIRAN TAJUATKO ETTÄ SE PITÄÄ KOULUTTAA.NYT EI OLE KYSE JAKSAMISESTA.MITÄ H.....TIÄ OTIT KOIRAN MUTTA ET JAKSA /VIITSI KOULUTTAA SITÄ.TÄLLÄ PALSTALLA KAISTAPÄISET KIRJOITTELEE JA KYSELLE ,ETTÄ PITÄISKÖ KOIRA KOULUTTAA.OLISI PITÄNYT MIETTIÄ SITÄ ENNE KUIN OTTAA KOIRAN ONKO AIKAA HALUANKO RYHTYÄ SITOUTUA 10-12 VUOTTA KOIRAAN LABBIKSEN ELINAIKA ON N 10-12 VUOTTA.SITTEN KYSYMYS ITSELLEEN ONKO AIKAA OLENKO VALMIS SITOTUMAAN PENNUN KOULUTUKSEEN.LABRADORINNOUTAJAN ON AKTIIVINEN KOIRA ,LIIKUNTAA,NOUTOA TOKOA KOIRAN KANSSA PITÄÄ HARRASTAA.KUN KOIRA SAA RIITTÄVÄSTI TEKEMISTÄ SE EI REVI ASUNTOA.KOIRA PURKAA ENERGIANSA TUHOAMISEEN.JOS EI PYSTY HOITAMAAN KOIRAN TARPEITA ÄLÄ OSTA KOIRAA.ONKO VAIKEETA YMMÄRTÄÄ.

        Pentukoulusta ja yleensä koirakouluista,saa neuvoa opastusta.Mutta se ei tarkoita ,että koira viedään kouluun ja haetaan parin tunnin päästä koulutettuna takaisin.Koirakouluttajilta saa neuvot ja opastuksen kotona jatkettavaan työhön.NOin 2 vuotta pitää koira opettaa.OMISTAJAN ON ITSE LUOTAVA SUHDE KOIRAANSA.KOTONA KOIRANKOULUTTAJAN NEUVOJA ON JATKETTAVA KOIRAN OPETUS ON PITKÄJÄNTEISTÄ TYÖTÄ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pentukoulusta ja yleensä koirakouluista,saa neuvoa opastusta.Mutta se ei tarkoita ,että koira viedään kouluun ja haetaan parin tunnin päästä koulutettuna takaisin.Koirakouluttajilta saa neuvot ja opastuksen kotona jatkettavaan työhön.NOin 2 vuotta pitää koira opettaa.OMISTAJAN ON ITSE LUOTAVA SUHDE KOIRAANSA.KOTONA KOIRANKOULUTTAJAN NEUVOJA ON JATKETTAVA KOIRAN OPETUS ON PITKÄJÄNTEISTÄ TYÖTÄ

        Koiraa on opettava,joka päivä.joka päivä on tehtävä lenkkejä aktiviteetteja.Ei voi vain maata sohvalla ja viedä koira pelkille k....si lenkille pari korttelin väliä SE EI RIITÄ AKTIIVISELLE RODULLE.


    • alkuperäinen...

      Just tuollaista vastausta ajttelinki että tänne tulee...
      Mutta et tainnu lukee viestiäni loppuun asti. Energiaa saa ja pitääki olla mutta minne ne purkaa..
      Ja en ikimaailmassa ottais aktiivista koiraa, jota en jaksais opettaa. En oleta että labikka osaa syntyessään kaikki ja on maailman ihanin.
      Koiramenoja on jo joutunu karsimaan ku en kaikkialle kerralla repiä yhtäaikaa.

      • alkuperäinen...

        Niin ja alamme treenaamaan (koiran valmiudet) huomioon ottaen tavoitteellisesti. 1-vuotiaana BH-koe läpi ja siinä samalla etsintäkoira-haku peruskokeet läpi.


      • Näin on

        Ajatuksesi oli oikea.


      • pk-harrastaja
        alkuperäinen... kirjoitti:

        Niin ja alamme treenaamaan (koiran valmiudet) huomioon ottaen tavoitteellisesti. 1-vuotiaana BH-koe läpi ja siinä samalla etsintäkoira-haku peruskokeet läpi.

        1-vuotiaana BH-koe läpi ja siinä samalla etsintäkoira-haku peruskokeet läpi. Aika taikuri olet jos tuohon pystyt!!! Tsemppiä vaan, tavoitteet taitaa vaan olla pikkuisen liian korkealla aloittajalla tai sitten hän ei ehkä ymmärrä mistä paasaa... =D


      • Anonyymi
        pk-harrastaja kirjoitti:

        1-vuotiaana BH-koe läpi ja siinä samalla etsintäkoira-haku peruskokeet läpi. Aika taikuri olet jos tuohon pystyt!!! Tsemppiä vaan, tavoitteet taitaa vaan olla pikkuisen liian korkealla aloittajalla tai sitten hän ei ehkä ymmärrä mistä paasaa... =D

        HYVÄ HARRASTAA PITÄÄ KOSKAAN EI TAVOITTEET OLE LIIAN KORKEALLA.MITÄ NIISTÄ TAVOITTEISTAKAAN VÄLIÄ.PARASTA MITÄ IKINÄ VOI TEHDÄ LABBIKSEN JA KAIKKIEN KOIRIEN KANSSA ON HARRASTAA KOIRA SAA LIIKUNTAA,VIRIKKEITÄ.EIKÄ TUHOA YHTÄÄN MITÄÄN LABBIKSIA OLLU 5 KPL EI MITÄÄN TUHOJA.HARRASTETTU ON TOKOA,NOUTOA,AGILITYÄ,NÄYTTELYITÄ KAIKKI ON OMISTAJASTA KIINNI


    • -labukat parhaita

      Heippa!

      Otanpa asiaan kantaa vaikka onkin jo vanha viestiketju.
      Juuri mietiskelin myös tätä, että miksi labukoista sanotaan, että sellainen kannattaa ottaa vasta 2-vuotiaana, jos tuhoilta halutaan välttyä.
      Mulla on 1-vuotias käyttölinjainen ja hyvin vilkasluonteinen narttu. No vajaa vuosi ollaan yhdessä elelty ja ainoa "tuho" mitä tyttö on tehnyt niin pureskellut lattialistaa noin metrin osuudelta (tätä en koe edes tuhoamiseksi..).
      Koira on työpäivät yksin, pääosin lepää silloin (kamera huoneessa). Päivittäin se saa yli kaksi tuntia monipuolista liikuntaa, melkein tunnin jo ennen työpäivää (uintia, vapaana metsässä, koirakavereiden kanssa peuhaamista jne), näiden lisäksi käymme silloin tällöin jäljestämässä ja muissa harrastuksissa (toko, koiratanssi..). Ja aktiivista kouluttamista näiden lisäksi muistaen kuitenkin myös levon siitäkin.
      Eli ihan vaan miettimisen aiheeksi, että tuhon määrään voit varmaankin juuri vain sinä itse vaikuttaa aktivoimailla koiraasi tarpeeksi. Labukka ei ole vain seurakoira...

      • Vilkkaita koiria

        Sinulla ei olekkaan tilastollinen keskiarvo labu.


      • Anonyymi

        Labradoro aivan ihana rotu.Neuvon kaikkia älä ota mitään koiraa,jos ei ole aikaa/mielenkiintoa
        koiran kanssa harrastaa,muuta kuin talon ympäri k.....lenkki.Se ei riitä millekkään rodulle.Koira ei ole mikään lelu,jonka voi unohtaa kun ei jaksa.Se 10-13 vuotta kestävä duuni.


      • Anonyymi

        Joo koira pitää ottaa pentuna.Tuhoja ei tule ,jos omistaja on aktiivinen.Labbis on aktiivinen toimintaa vaativa rotu.Harrastuksia PITÄÄ OLLA AGILITY,NOUTOA TOTTELEVAISUUKOULUTUSTA PITKIÄ LENKKEJÄ IRTIOLOA.LUOKSETULO KOULUTETTAVA SIIS KOIRAN KANSSA ON OLTAVA AIKAA.älä ota koiraa jos et ole valmis kouluttamaan ,sitä tai ei ole AIKAA


    • lab,sek,villis,nöff

      Meille tuli keväällä v-98 labbis pentu. Ite olin sillon 4v. Porukat käytti sitä koirakoulussa. Sit sen tulon jälkeen muutettiin vuokralle omakotitaloon. Siinä asuttiin jonkun aikaa, kun koira alkoi kaivaa kuoppia pihalle ihan talon seinään. Talon omistaja ei oikein tykänny. Meiän piti sit antaa se koira pois. En ees muista että minkälainen se oli luonteeltaan. Mutta ainakin se mun barbeilta jalkoja puri ja pöyän jalkoja yms. Annettiin se sellaselle nuorelle pariskunnalle, joka asu lähellä. Sen jälkeen monta vuotta myöhemmin meille tuli labbis- norjan harmaahirvikoira-sekotus. Ihana, mutta ei totellut yhtään mitään. Asuttiin sillon rivitalossa, jossa oli takaovi ja siitä se aina karkas. No sit naapurin ukko ajo siitä tieltä, niin tönäs autolla koiraa ja sille tuli jalka kipeeks. Joulukuun 14pv vuonna 2004 meiän ihana koiramme karkasi, kun sisko ja äiti lähti kauppaan, niin niiltä jäi etuovi auki. Lähettin välittömästi sen perään, mut eipä sitä enää näkynyt.
      Luultavasti se ''niin ihana'' talkkari ampunut sen tai vienyt lopetettavaksi.
      Puree muutkin koirat ihan samalla tavalla tavaroita. Riippuu ihan rodusta.. Meiän kvillis ei oo ikinä tuhonnu mitään, mut toi nöffi, listoja pöyän jalkoja pureskellu, pleikkarin ohjaimista purrut johot poikki yms.

      • Anonyymi

        Älä ota koiraa,et ole kouluttanut ,harrastanut yhtään mitään koiriesi kanssa.Koirat ovat tuhonneet,karanneet tehneet vaikka mitä,kun ne ovat turhautuneet liikkumattomuuteen ,sisällä oloon.Olisiko nyt viisasta olla ,ilman koiria,kun et ole kiinnostunut innostunut harrastamaan niiden kanssa,Labradori on ERITTÄIN AKTIIVINEN KOIRA jos se ei saa kunnon lenkkejä,nouto harjoituksia ,tottelevaisuuskoulutusta.Jos koira ei saa näitä alkaa tuho.Kaivaa kuoppia ,haukkuu ,repii huonekaluja,hyppii ihmisiä vasten kouluttamattomuus on tähän syynä sekä aktiviteettien puute


    • Aloittaja täällä!

      Hei.Olen tämä viestiketjun aloittaja.
      Nyt tämä labbisneiti on puolen vuoden. ja en voi muuta sanoo kuin vaude!
      Ja että on tasan koulutuksesta kiinni mitä koira tekee, ja mitä toinen perheen koira opettaa.
      Olin ajatellu alkavani heti opettaa tokon alkeita tälle, mutta se tyssäs sivulle menoon ja seuraamisen alkeisiin. koska se aika mitä on menny tuolle RAUHOTTUMISTA opettaessa on aivan uksomaton. Mutta... voimme kävellä joka paikassa koira irti, ja ei muuten lähe minnekkää.
      Todella innokas kaveri tekee työtä! Aivan unelma nokankäyttäjä jälellä ja haussa. Osaa hakee jo ihmisen hajun metsästä, eikä kiinnosta sillä hetkellä pupun hajut yms.
      Mutta rauhottuu silloin ku mitää ei tapahdu, tällä hetkellä makoilee jaloissa.

      Tuhoamisesta: Kiivenny korkeajakkaran kautta pöydälle ja pudottanut kukan. Ei saa tulla sänkyyn, mutta työpäivän aikana kaikki lelut löytyy sieltä...:D

      Eikä hypi seinille jos tulee sellanen päivä että ei tehdä mitää.

      Mutta.... murkkuikää ootellessa...;)

    • ryppyperuna

      Labukoissakin on eroja. Aikaisempi urokseni tuhosi vaikka mitä, kuten ovenkarmit. Nykyisin minulla on 1v. tyttö eikä ole järsinyt kuin yhden johdon. Likka on välillä vilkas mut osaa kyllä rauhoittua. Kieltämättä Labbiksella on maine juurikin tuosta touhottamisesta ja ylivilkkaudesta. Yksilöstä se on kiinni. Silti ne aina vaan on niin rakkaita.

    • kokemuksia?

      Mulla on myös ollut mielessä hankkia käyttis- tai sekalinj. labbis tyttö harrastuskaveriksi, mutta mietityttää tuo niiden touhottaminen, hyppiminen ylisosiaalisuus. Labbis varmaan ihastuu jokaiseen vastaantulijaan ja lähtis mukaan, omistajasta viis? onko näin? Oon miettinyt myös tolleriakin mutta niitä sanotaan hankaliksi ja niistäkin löytyy päävikaisia touhottajia. Onko totta että tolleri on paaaaljon haastavampi kuin labbis?

      Toinen vaihtoehto on sitten paimenkoirat mm. australianpaimenkoira mietinnässä. Jos labbis on siis erittäin energinen ja pentuaikana joutuu jatkuvasti keskittyä rauhottumiseen niin onko nämä aktiiviset paimenkoirat esim. aussie tai borderi taas moninkertaisemmasti touhottavampia? paimenkoirissa on ehkä se hyväkin puoli että eivät rakasta kaikkia maailman ihmisiä ja ovat enemmän yhden ihmisen koiria, yleisesti ottaen.

      hmm.. hankalaa tää oman rodun miettiminen. Haluaisin aktiivisen koiran tokoon, agiin, jälkeen, hakuun.. ja tietty jos se on labbis niin siihen kuuluu taipparit ja WT-jutut. oon myös valmis käymään näyttelyissäkin muttei se ole pääasia. Olis kiva kuulla kokemuksia noutajien ja paimenkoirien välisistä erovaisuuksista harrastuksissa ja tietty muutenkin arkielämässä.
      Oon ollut nyt pitkään labbiksen kannalla.. mun tutut on vaan melkein kaikki "ei koiraihmisiä" ja voin kuvitella että kotopuolella ne ei kestä yhtään kattoa yli- innokasta labradoria joka höösää kerjäämässä huomiota.. heittävät meidät vielä pihalle :D Aika paljonhan se on koulutuksesta kiinni miten koira osaa rauhottua ja hermorakenteesta.

      mielenkiinnolla odotan aloittajan koiran kuulumisia :)

    • Labbis seuraa

      Kaikkien koirien pentuaika on rankkaa isommat koirarodut etenkin urokset aikuistuvat myöhemmin kuin pienet koirarodut.Kyllä labbis hölskyttelee aikuistuttuaan omistajan vierellä ilman hihnaa aivan nätisti ohitustilanteetkin.Tulee myös kutsusta luokse poikeuksetta.Aloittaja tuossa mainitsi sänkyyn ei saisi mennä.Koiralle oma nojatuoli missä olla näin meillä mitäpä tuo haittaa vaikka sängystäkin labun löytyy.

    • Labukka

      Meillä 6kk labbisnarttu, ja on mitä ihanin koira. SUOSITTELEN todellakin. Rauhallinen ja tottelevainen kotona, mitä ihanin leikkikaveri meidän 10kk tyttövauvalle. Pitää huolta vauvastakin, eikä koske tämän leluihin. Ei tuhoa, vain omia lelujaan nakertaa. Emmekä todellakaan ole mitään himolenkkeilijöitä, mutta koira on arjessa mukana, ja siten onnellinen.

      Labbis on ystävällinen ja iloinen, mutta on kyllä "puolustanutkin" lenkkipolulla karhuveistoksilta emäntäänsä. ;)

      Harrastetaan satunnaisesti tokoa ja pk-tottista, koira on mahtava kotona, sekä upea harrastuskoira.

      Nöyrä ja miellyttämisenhaluinen vesipeto. Vie sydämen. :)

    • hvn

      Koirat ovat yksilöitä. Saman pentueenkin sisällä on luonteessa vaihteluita. Itse olen kasvattanut kolme riistalinjaista labukkaa aikuiseksi (ja muutaman muun käyttörotuisen). Ja jokainen ollut erilainen, yksi hyvin rauhallinen ja ajatteleva ja toinen varsinainen touhutäti... Jollekin riittää kielloksi yksi ei, toinen tarvitsee näpäytyksen nenälle useamman kerran. Aktivoinnin tarve on yksilöllinen, osalle riittää vähempi, osalle ei mikään tunnu olevan tarpeeksi. Oikea koulutus on hyvin tärkeä, mutta se ei vaikuta koiran perusluonteeseen. Hösöttäjästä ei tule rauhallista tai toisinpäin, vaikka toki kouluttaminen särmiä hioo. Pennun valintaan kannattaa siis kiinnittää huomiota. Ei kannata ottaa käyttölinjaista koiraa oman egon kohottamiseksi, jos ei todellista tarvetta ole.

    • aloittajajfklrt

      Miksi ottaisin käyttölinaisen oman EGON kohottamiseksi? Mitä se kohottaa? Miksen ottanut sitte vaikka saksanpaimenkoiraa taikka rotweileria?

      • hvn

        En väittänytkän että juuri sinä ottaisit. EGO ei minun mielestäni ole agressiivisuuden ja voiman synomyymi, se on hiukan laajempi käsite. Joskus on tullut ihmisiä kuunnellessa tunne, että halutaan kohottaa omaa urheilullisuutta ja tehokkuutta (sekin on osa egoa), korostamalla koiran käyttölinjaisuutta, vaikka se omissa silmissäni makaa lähinnä sohvalla päivät pitkät (ja yllättäin sitten tuhoaa omaisuutta joutessaan).


    • Anonyymi

      ÄLÄ OTA KOIRAA jos et jaksa/viitsi kouluttaa sitä.Koira vaatii aikaa lenkkeilyyn ,harrastamiseen koulutukseen.Jos olet ottanut koiran kun kaikilla muillakin on tai lapset halusivat.On koiran hankkimisen perusteet päin sitä.Labbis aktiivinen koira EI OLE PELKÄTÄÄN LASTEN HOIDON VARASSA OLEVA KOIRA.Mikään rotu ei ole aikuisen on hoidettava peruskoulutus.JOS EI OSAA SITTE KOIRANKOULUTTAJAN LUO PENTUKOULUUN ja sitte,kotona työ jatkuu AKTIIVISESTI ei silloin tällöin.Hyvät neuvot ja opit saa koirakoulusta sitte se duuni vasta alkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe