Älkää heitelkö keppejä!!!

AdaFlink

Älkää hyvät koiranomistajat koskaan heitelkö keppejä koirallenne!!!!!!

Meillä on hyvin aktiivinen borderi. Sille ei riitä, että ulkoillaan noin 3 h/vrk ja lisäksi leikitään kotona erilaisia pallo ja vinkuleluleikkejä. Milloin piilotellaan ja milloin heitellään mitäkin. Se kulkee suunnilleen aina mukana niin autossa, kuin muissakin paikoissa. Se on mukana mulla töissäkin.

Meille kävi keppileikeissä ikävästi ja kaikki ainekset pahempaankin oli vaan "nurkan takana".

Lähdettiin viime keskiviikkona aivan upeana kevätpäivänä mettätielle leikkimään. Meillä on sellaisia hamppuköysiä, missä on suuret solmut, aina mukana, kun lähdetään lenkille. Heittelen sitä köyttä (on kevyt ja ei hautaudu lumeen kuin vasta sitten, kun se kostuu). No jostain syystä köysi jäi kotiin. Olen aina sanonut, että keppileikit meillä on kielletty. Sanoin koiralle, että voihan hitsi, kun ei ole köyttä mukana. Se oli selvästi pettynyt. Se meni hakemaan kuivuneita kuusen alaoksia (lunta niin paljon, että ylettää niitä katkomaan) ja alko hilaamaan niitä mulle. Sanoin, että ei. Kait mä olen jotenkin pässi, koska se sai mut toljottamalla tottelemaan.

Heiteltiin aikamme ja sitten kävi vahinko. Keppi osui pystyyn lumihankeen ja koira hyökkäsi hakemaan sitä. Se kuiva oksa oli terävä ja osui sen nieluun/kurkkuun. Se koira yskäs ja sen ysköksen jälkeen verta oli hiton paljon lumella. Se vaihto paikkaa ja kako ja kako ja verta lensi. Se oksensi ja verta tuli kokoajan.

Mä säihkähdin aivan mielettömästi ja väänsin itkua. Aloin miettimään, jotta miten saan koiran pois metsästä. Autolla ei pääse, kuin jotain kilometrin päähän. Ajattelin jo soittaa miehelleni, että tulee hakemaan meidät pois ja ottaa jonkun peiton mukaan, että voidaan kantaa koiraa, jos se ei ite kykene kävelemään.

Se vuoto loppui onneksi nopeasti. Koira ei siinä vaiheessa tuntenut kipua. Se piti sitä kait jonain "luonnollisena asiana". Heittelin sille lumipalloja, jotta nään jotta paljonko se vuotaa ja toivoin sydämmestäni, että kylmä hyydyttää vuodon. Ei vuotanut enää (LUOJALLE KIITOS!!!!) paljon.

Käveltiin kotiin ja soitin eläinlääkärille. Eläinlääkäri sanoi, ettei ole syytä huoleen, jos vuoto on loppunut. Sain ohjeet seurata koiran tilaa siltä varalta, että se haava saattaa tulehtua.

Ne kivut tuli sitten myöhemmin. Koira ei ole missään vaiheessa valittanut olotilaansa. Nukkuu hyvin, kuono on kostea ja viileä ja ei ole levoton. Syöminen oli tosin vaikeaa ja mitään kovaa se ei pystynyt syömään. Pelkät papuset veteen liotettuna tuotti hankaluuksia niellä. Ei mennyt alas, vaikka haarukalla ne survin. Koira oli, kuin linnunpoikanen, eli se heitti niskaansa ylös, kun koitti saada valumaan ruokaa alas.

Sitten keksittiin keino helpottamaan syömistä. Kananmunan avulla se sai ruuan alas. Sekoittiin kananmunaa (ei vispattu, vaan sekoitettiin) ruuan sekaan ja todennäköisesti se munan limaisuus auttoi todella paljon ruan valumista vatsaan kipeen paikan ohi.

Nyt meillä kaikki on ihan hyvin. Ne limakalvot kuntoutuvat etenkin junnuilla nopeasti.

6

1980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koirallinenkl

      Voimia koirallesi ja koko perheelle. Kiitos kun kerroit varoittavan esimerkin.

    • kkkl

      kattelisit vähän minne sen kepin heität tollo

    • pelko kyllästyttää

      Harmi, että teille kävi noin. Vahinkoja kuitenkin sattuu, ei niitä voi välttää. Nyt ollaan jo yhteiskunnassamme siinä pisteessä, että tuskin mitään saa enää tehdä. Ihmisillä on se ajatus, että jos jotain jossain sattuu, se on kiellettävä kokonaan. Kohta on kiellettyä aivan kaikki. Kypärä päähän vaan heti kun sängystä (laidallisesta) ylös noustaan, ja suojapuku päälle. Ruoan tulee olla superhyperextrahygieenistä, ettei tule pöpöjä. Lasten ja eläinten pitoon ja kasvatukseen tarvitsee vähintään maisterin paperit, niin hankalaa se tuntuu nykypäivänä olevan, kun sääntöjä ja velvoitteita on nykyään enemmän, kuin vapaata, onnellista elämää jossa kaikki sujuisi omalla painollaan. Kuten sanoin, vahinkoja sattuu. Heitän silti keppejä koirilleni. Edelleen. Pyöräilen ja luistelen ilman kypärää. Annan lapseni syödä lunta ja kiivetä puuhun. Jos naarmuja tulee, en haasta ketään siitä oikeuteen. Otan vastuun itsestäni, lapsistani ja eläimistäni itse. En odota, että viranomaiset ja yhteiskunta ottaa vastuun meistä ja antaa toimintaohjeet joka asiaan, saako tätä tai tuota tehdä. Järjen käyttö on edelleen sallittu meidän perheessämme, ihan jokaisella perheenjäsenellä on oikeus tehdä itse ratkaisuja ja päätellä, mikä on järkevää. Joskus tehdään jotain, mikä on vaan kivaa. Vaikkei se niin järkevää olisikaan. Voimme toki kääriä itsemme pumpuliin, pysyä neljän seinän sisällä ja pelätä kaikkea mahdollista. Tai sitten ei. Voimme tehdä elämästä hauskan ja lopettaa sen pelkäämisen. Haavereitakin sattuu vähemmän, kun ei niitä vedä puoleensa jatkuvalla varomisella ja pelkäämisellä.

      Tämä ei nyt ollut varsinaisesti aloittajalle tarkoitettu, vaan yleistä vitutusta nykyisestä tavasta elää sääntöjen ja kieltojen mahdottomassa viidakossa. Että jos jotain sattuu....

    • Collien omistaja :)

      puisesta harjan varresta/ haravan varresta, saa Hyviä keppejä koirille heiteltäväksi, kun on sopivan kokoisia, ei liian pitkiä että töksähtää maahan pystyyn. Ja jos koira ei pure keppiä niin kestää kauan.

      • Collie on ihana 27

        Minä en missää nimessä heittelisi koiralle mitään. Muinoin nuoruudessani kuulin koirasta joka juoksi piikkilankaan, kun emäntä heitti epähuomissa risun pihasta yli aidan.
        Ja muutenkin heittely saa koiran jotenkin hurahtamaan siihen, ( ainakin saksanpaimenkoiran ) ja se voi rynnätä minkätahansa heitetyn tavaran perään.
        Olen korvannut heittoleikit sillä että vein matkan päähän esineen, ehkä piiloonkin ja koira sitten etsii ja tuo sen minulle.
        Aivan pikkuvahinko ei kepin, tai terävän esineen tekemä reikä kitalaessa olekaan, olkoon tämä opiksi meille kaikille


    • 13+1

      Noutoleikit kannattaa aina toteuttaa sopivassa paikassa ja hallitusti . Oiken kokoinen ja leikkiin sopiva väline ja leikin aloittaa ja lopettaa aina ohjaaja .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6765
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4027
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2045
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1829
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1558
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1535
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe