VR rahastaa taas

tuli huomattua

Eli... Suunnittelin matkaa Tampereelta Mikkeliin ensi kuussa ja suunnittelin niin että olisin voinut menomatkalla käydä Helsingissä moikkaamassa kaveria tai pariakin... Mutta enpäs menekään kun reissulle tulis 30euroa (per suunta) enemmän hintaa. Eli Tampere-Tikkurila-Mikkeli junalippu maksaa (Tampere-Tikkurila Intercity ja Tikkurila-Mikkeli Pendolino) 48,3e/suunta.
Sitten katsoin näin et jos olisin Tampereelta mennyt vain Tikkurilaan Intercityllä, ollut siellä muutaman tunnin kaveria moikkaamassa, ja lähtenyt sieltä sen muutaman tunnin päästä kohti Mikkeliä, niin hintatiedoiksi tuli nämä: Tampere-Tikkurila (Intercity) 28,3e Tikkurila-Mikkeli (Intercity) 42,5e ja pendolinolla (Tikkurila-Mikkeli siis) 48,2euroa. Mitä järkeä tässä on?? Että väliasemalla jos haluaa vaan viipyä vähän pidempään niin joutuu maksamaan 20-30euroa enemmän kun sen että menee saman matkan lyhyellä (missä ei ehdi nähdä ketään eikä tehdä mitään muuta ku juosta junasta toiseen) junanvaihdolla?? Ja kun junatyypitkin vielä samat (tässä tapauksessa siis Intercity ja pendolino tai kumpiki matkaosuus Intercityllä)... Kilometrejä (eli matkaa) ei kuitenkaan ole yhtään enempää kuin tolla lyhyellä junanvaihtoajalla mennessä (tai siis sillä että on lähtöasemalla ostanut junalipun vaihtoyhteyslippuineen, määränpäähän asti).

Rahastusta vaan! Sama matka mutta jos välillä jää pois tekemää jotai mikä vaatii enemmän ku tän VRn osoittaman junanvaihtoajan, liput erikseen ostamalla, nii matka tulee sillä sitten kalliimmaksi!

14

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruikutiruikuti

      Voi vittu mitä rutinaa. Ei kait sitä junaa pakko ole käyttää, jos ei lompakko kestä. Voithan sä dösälläkin sinne perähikiälle mennä. Meinaatkos, että vr laskee hintoja sentakia kun sä oot perseaukinen?!

    • lapsetko ne kitisee

      turhaa siinä kitiset, jos tuntuu kalliilta niin etsi halvempi tapa.

    • aloittaja......

      Ei oo kiinni siitä etteikö olis rahaa matkustaa junalla... Vaan siitä et IHMETTELIN VAIN miten toi matkan hinta noin vaihtuu vaikka kilometrimääränä sama matka! Tosin kysyin tämän asian jo VRltä ja sain selkeenvastauksen, että ei ole enää poikkeamismahdollisuutta väliasemilla, niinkuin oli kuulemma 90 luvulla... vaan nykyään pitää joka matkavälistä maksaa erikseen paikkalippu, paitsi jos ostaa siis lipun suoraan määränpäähän asti, menee silloin vain 1 paikkalipun hinta.

      Mulla on varaa matkustaa, mutta monella muulla (työttömillä, vaikka tosin itsekin olen äitiysvapailla mutta paremmin taidan tienata kun moni työtön).. Ja mielummin lastenvaunujen kanssa matkustankin junalla kuin bussilla... Mä kun ajattelen vain muitakin kun itseäni, ja ajattelen että joitain kohtaan tollanen on epäreilua, koska kaikilla ei ole varaa matkustaa. Tosin itsekin nyt hain liput sitten suoraan määränpäähän koska ei ole välttämätöntä kuitenkaan poiketa niillä väliasemilla pois.

      • Menkää töihin

        "Koska kaikilla ei ole varaa matkustaa." No perkele sitten ei matkusteta. Eihän kaikilla ole kaupassakaan varaa sisäfileeseen, joten typerän logiikkasi mukaan heille pitäisi antaa työttömyyden takia erikois alennus.
        Taitaa olla ajan henki sellainen, että rahattomuudestakin syytetään kaikkia muita kuin itseään.
        Se, että hinnat ja säännöt ovat kaikille samat on reilua.
        Eikös se sitten olisi mielestäsi epäreilua, että kaikki normaalit veroja maksavat, työtätekevät maksaisivat sinun ja muiden lusmujen lorvailun lisäksi vielä teidän junamatkatkin?! Jotain rajaa.


      • "Menkää töihin":lle
        Menkää töihin kirjoitti:

        "Koska kaikilla ei ole varaa matkustaa." No perkele sitten ei matkusteta. Eihän kaikilla ole kaupassakaan varaa sisäfileeseen, joten typerän logiikkasi mukaan heille pitäisi antaa työttömyyden takia erikois alennus.
        Taitaa olla ajan henki sellainen, että rahattomuudestakin syytetään kaikkia muita kuin itseään.
        Se, että hinnat ja säännöt ovat kaikille samat on reilua.
        Eikös se sitten olisi mielestäsi epäreilua, että kaikki normaalit veroja maksavat, työtätekevät maksaisivat sinun ja muiden lusmujen lorvailun lisäksi vielä teidän junamatkatkin?! Jotain rajaa.

        "Menkää töihin" nimimerkin mielestäkö äidit eivät saa lastensa/lapsensa kanssa lapsen/lasten lapsuusvuosia viettää sitä aikaa kun yhteiskunta (KELA) sitä VÄHÄLLÄ SUMMALLA (kotihoidontuki alle 500e/kk ja VEROJA TÄSTÄKIN SUMMASTA LÄHTEE)?

        Ei oo sattunut tulemaan mieleen myöskään se että ihmisillä voi olla jokin oikea syykin työttömyyteen? Kenties kaikki eivät pysty jonkin sairauden takia tekemään töitä, tms. Toki tällöin saa sairaseläkettä sitten, pitkäaikaissairaat jotka eivät pysty enää koskaan työelämään, mutta lyhytaikaissairaat (esim masentuneet joilla on vielä toivoa parantua) saavat sitten muita tukia.

        Itse olen hoitoalalla töissä ollut (nyt siis äitiys/hoitovapaalla seuraavat muutaman vuoden koska esikoinen on alle 1vuotias ja toinen lapsi on tulossa) 8vuotta ennen näitä lomia, ja tulen lomien jälkeen töihin menemäänkin, ei ole siitä pelkoa. Äitiysloman aikana olen myös itse maksanut veroja (koska näistäkin tuista ennakonpidätykset lähtee) ja perheessämme myös mies maksaa veroja kun palkkatyössä on. Jotkut äidit menevät töihin heti 9kk jälkeen kun lapsesta ei enää saan vanhempain/äitiyspäivärahaa mutta kun mulla on kerta mahdollista (mies kun käy töissä) viettää lapsen/lasten kanssa nää niiden ensimmäiset (joita ei takaisin koskaan myöhemmin saa) vuodet niin toki haluan ne olla ja nähdä kotona lasteni kasvun.

        Maksatko verorahoillasi kenties sitten mielummin kansanedustajien palkankorotukset (joka vuosi tuntuu vain nousevan vaikka muilla ei palkat nousis) ja torkkupeitot (että saavat nukkua siellä töissä niinku sen TVstäkin näistä istuinnoista välillä näkee)? Kenties itse olet samaa porukkaa...?

        Mutta joo, kaikki ajattelee erilailla mihin haluavat verorahansa annettavan laittaa... Toivon kuitenkin että ihmiset jotka haluavat lapset laittaa heti syntymästä lähtien (ettei äiti vahingossakaan elä muiden verorahoilla sitä 9kk äitiysloma aikaa, kotihoidontuen aikoihinhan voisi jo töihin mennä mutta minun mielestä alle 1vuotias on turhan nuori päiväkotiin) päiväkotiin, jättää lapset sitten hankkimatta... Ja tosiaan veroihin osa noista KELAn maksamista jo valmiiksi pienistä tukisummistakin menee... Ihan yhtä isolla/pienellä (21%) prosentilla kun palkkatyön palkasta.


      • Menkää töihin
        "Menkää töihin":lle kirjoitti:

        "Menkää töihin" nimimerkin mielestäkö äidit eivät saa lastensa/lapsensa kanssa lapsen/lasten lapsuusvuosia viettää sitä aikaa kun yhteiskunta (KELA) sitä VÄHÄLLÄ SUMMALLA (kotihoidontuki alle 500e/kk ja VEROJA TÄSTÄKIN SUMMASTA LÄHTEE)?

        Ei oo sattunut tulemaan mieleen myöskään se että ihmisillä voi olla jokin oikea syykin työttömyyteen? Kenties kaikki eivät pysty jonkin sairauden takia tekemään töitä, tms. Toki tällöin saa sairaseläkettä sitten, pitkäaikaissairaat jotka eivät pysty enää koskaan työelämään, mutta lyhytaikaissairaat (esim masentuneet joilla on vielä toivoa parantua) saavat sitten muita tukia.

        Itse olen hoitoalalla töissä ollut (nyt siis äitiys/hoitovapaalla seuraavat muutaman vuoden koska esikoinen on alle 1vuotias ja toinen lapsi on tulossa) 8vuotta ennen näitä lomia, ja tulen lomien jälkeen töihin menemäänkin, ei ole siitä pelkoa. Äitiysloman aikana olen myös itse maksanut veroja (koska näistäkin tuista ennakonpidätykset lähtee) ja perheessämme myös mies maksaa veroja kun palkkatyössä on. Jotkut äidit menevät töihin heti 9kk jälkeen kun lapsesta ei enää saan vanhempain/äitiyspäivärahaa mutta kun mulla on kerta mahdollista (mies kun käy töissä) viettää lapsen/lasten kanssa nää niiden ensimmäiset (joita ei takaisin koskaan myöhemmin saa) vuodet niin toki haluan ne olla ja nähdä kotona lasteni kasvun.

        Maksatko verorahoillasi kenties sitten mielummin kansanedustajien palkankorotukset (joka vuosi tuntuu vain nousevan vaikka muilla ei palkat nousis) ja torkkupeitot (että saavat nukkua siellä töissä niinku sen TVstäkin näistä istuinnoista välillä näkee)? Kenties itse olet samaa porukkaa...?

        Mutta joo, kaikki ajattelee erilailla mihin haluavat verorahansa annettavan laittaa... Toivon kuitenkin että ihmiset jotka haluavat lapset laittaa heti syntymästä lähtien (ettei äiti vahingossakaan elä muiden verorahoilla sitä 9kk äitiysloma aikaa, kotihoidontuen aikoihinhan voisi jo töihin mennä mutta minun mielestä alle 1vuotias on turhan nuori päiväkotiin) päiväkotiin, jättää lapset sitten hankkimatta... Ja tosiaan veroihin osa noista KELAn maksamista jo valmiiksi pienistä tukisummistakin menee... Ihan yhtä isolla/pienellä (21%) prosentilla kun palkkatyön palkasta.

        Koittakaa nyt yksin kertaiset ihmiset ymmärtää, että VR on yksityinen liikelaitos. Niin on myöskin Finnair, Alko, Viking- line, Veikkaus ja valta osa muistakin suomessa olevista yrityksistä. Työttömät tai kotona lasten kanssa olevat eivät saa alennusta niin VR:ltä, kuin muistakaan yksityisten firmojen palveluista.
        VR:n tehtävä ei suinkaan ole tarjota mahdollisimman halpoja matkoja sosiaalisiin syihin vetoaville vaan tarjota turvallisia kuljetuspalveluita kohtuu hintaan ja samoilla säännöillä ja ehdoilla kaikille maksaville asiakkaille.
        Mikäli joku on tarpeeksi köyhä ja matkan tarpeessa, niin menköön sossusta pyytämään matkarahaa. Kyllä ne siellä viimeistään arvioivat työttömien junamatkojen järkevyyden.
        Ja sitten nimimerkille ""menkää töin":lle": jos sulla on äijä töissä ja maksaa sun kotona olemisen niin mitä helvettiä sä ylipäätään vaahtoat täällä mistään??
        Pitäisit vaan mölyt mahassasi, nautit äijäsi ja yhteiskunnan rahoista ja vietät laatuaikaa lapsesi kanssa kotona, etkä suinkaan vingu vielä lisäalennuksia lapseesi vedoten. Usko tai älä, mutta ei ole muiden työssäkäyvien tehtävä murehtia sinun rahahuolistasi.


      • Aloittaja.....
        Menkää töihin kirjoitti:

        Koittakaa nyt yksin kertaiset ihmiset ymmärtää, että VR on yksityinen liikelaitos. Niin on myöskin Finnair, Alko, Viking- line, Veikkaus ja valta osa muistakin suomessa olevista yrityksistä. Työttömät tai kotona lasten kanssa olevat eivät saa alennusta niin VR:ltä, kuin muistakaan yksityisten firmojen palveluista.
        VR:n tehtävä ei suinkaan ole tarjota mahdollisimman halpoja matkoja sosiaalisiin syihin vetoaville vaan tarjota turvallisia kuljetuspalveluita kohtuu hintaan ja samoilla säännöillä ja ehdoilla kaikille maksaville asiakkaille.
        Mikäli joku on tarpeeksi köyhä ja matkan tarpeessa, niin menköön sossusta pyytämään matkarahaa. Kyllä ne siellä viimeistään arvioivat työttömien junamatkojen järkevyyden.
        Ja sitten nimimerkille ""menkää töin":lle": jos sulla on äijä töissä ja maksaa sun kotona olemisen niin mitä helvettiä sä ylipäätään vaahtoat täällä mistään??
        Pitäisit vaan mölyt mahassasi, nautit äijäsi ja yhteiskunnan rahoista ja vietät laatuaikaa lapsesi kanssa kotona, etkä suinkaan vingu vielä lisäalennuksia lapseesi vedoten. Usko tai älä, mutta ei ole muiden työssäkäyvien tehtävä murehtia sinun rahahuolistasi.

        Enpä ole itselleni mitään alennuksia pyytänytkään? Oon vaan muuten vain ihmetellyt tota hinnan vaihtumista jos väliasemalla jää pois. En missään vaiheessa tietääkseni ole sanonut että minun pitäis mitään alennusta saada?!

        Vaikka oon siitä maininnut että KELAn tuet ei suuria ole... Ei tarkoita sitä että olisin alennuksia VRltä tai muilta vaatimassa!
        Lapsi pääsee ilmaiseksi joo sen tiedän kyllä kun oon lapsen kanssa tähänki mennessä junalla jo monet kerrat kulkenut.

        Ja juuri tossa valitit edellisessä viestissäs kun mä ja muut "lusmut" eletään mm. sinun maksamillasi verorahoilla... Siihen perustuen vastasinki viestiisi... en sillä että olisin niitä alennuksia keneltäkää/mistään pyytelemässä... Alko vaan ottaa päähän toi asenne et lapsen kanssa ei sais kotona olla kun tuli se käsitys et niitäkään rahoja ei sais yhteiskunnalta "ottaa" kun niitä kuitenki tarjotaan, vaan pistää lapsi heti hoitoon!

        Kiitos hei!


      • menkää töihin
        Aloittaja..... kirjoitti:

        Enpä ole itselleni mitään alennuksia pyytänytkään? Oon vaan muuten vain ihmetellyt tota hinnan vaihtumista jos väliasemalla jää pois. En missään vaiheessa tietääkseni ole sanonut että minun pitäis mitään alennusta saada?!

        Vaikka oon siitä maininnut että KELAn tuet ei suuria ole... Ei tarkoita sitä että olisin alennuksia VRltä tai muilta vaatimassa!
        Lapsi pääsee ilmaiseksi joo sen tiedän kyllä kun oon lapsen kanssa tähänki mennessä junalla jo monet kerrat kulkenut.

        Ja juuri tossa valitit edellisessä viestissäs kun mä ja muut "lusmut" eletään mm. sinun maksamillasi verorahoilla... Siihen perustuen vastasinki viestiisi... en sillä että olisin niitä alennuksia keneltäkää/mistään pyytelemässä... Alko vaan ottaa päähän toi asenne et lapsen kanssa ei sais kotona olla kun tuli se käsitys et niitäkään rahoja ei sais yhteiskunnalta "ottaa" kun niitä kuitenki tarjotaan, vaan pistää lapsi heti hoitoon!

        Kiitos hei!

        Itse aloitit keskustelun valittamalla VR:n rahastuksesta ja siitä, ettei työttömiä tueta ja se on mielestäsi epäreilua.

        Ole hyvä vaan, heippa!


    • tyhmät ei selvitä

      mitäs sit täällä kitiset, olisit heti kysynyt VR:ltä. turhaan suuta soitellaan täällä palstalla, ottakaa asista selvää ja ruikuttaa vähemmän.

    • aloittaja....

      Turhaanpa tätä aihetta enää jatkamaan, kun alkuperäinen asiakin on jo selvinnyt...

      Ja ymmärrän kyllä senkin että VR ehkä pitäis alempia hintoja jos ihmiset kulkis enemmän julkisilla (kuten juuri VRn junilla) tai ei ainakaan nostais hintoja nykysestään (varmaa tulevat vielä nousemaan kun ei ihmiset kulje), mutta ristiriita on siinäki ku ihmiset eivät sitten kulje koska esim. omalla autolla tulee halvemmaks kulkea jos matkustajia on enemmän kuin yksi, kun bensakulut jaetaan, jos ei siis saa VRltä esim opiskelija-alennusta jolla liput saisikin sitten puoleen hintaan.
      Mutta vaikka hinnat nousis, tulen jokatapauksessa itse kulkemaan junilla ja muilla julkisilla ihan vain ympäristösyistä... Omaa autoa ei ole eikä tule kun ei sitä näin isossa kaupungissa tarvitse kun busseja kulkee tarpeeks usein ja joka paikkaan mihin vaan on tarvetta mennä, ja junalla ja bussilla (junalla vain mukavampi vaikka bussi muutaman euron halvempi olis) pääsee sitten pidemmälle. Yksi vakipaikka kuitenkin on minne täältä ei helposti pääse millään julkisella, kun junaliikenne sinne on lopetettu (ihmiset ei tarpeeksi kulkeneet siellä junilla) ko paikkaan joka suunnasta, ja bussillakin täytyy ensin mennä toiseen kaupunkiin joka on meidän kaupungista pidemmällä kuin itse määränpää, josta vasta pääsee toisella bussilla ko. kaupunkiin. Kyseessä on kuitenkin kesäaikaan suosittu lomailukaupunki...

      Vähän sama kun ihmiset muuttaa maalta pois kun sieltä ei julkiset kulje, mutta jos ne olis aikoinaan julkisilla kulkenut tarpeeks, niitä yhteyksiä ei olis lopetettu..

      T: Aloittaja ja "Menkää töihin":lle kirjoittaja :)

      • Menkää töihin

        Ihan pakko oikoa vielä sinunkin harhoja.
        Junien matkustajamäärät ovat jo nykyisilläkin lippuhinnoilla kasvaneet joka vuosi ja jatkavat edelleenkin kasvuaan, joten hintojen laskuun ei todellakaan ole tarvetta.

        Vaikka menisit minkälaisella kokoonpanolla auton kanssa, niin se ei poista sitä tosiasiaa, että autoa et ilmaiseksi saa. Et myöskään vakuutuksia, veroja keskusta-alueen pysäköintiä, etkä eden auton kulumisesta johtuvia rengas ym. tekijöitä.

        Ps. Perheellisiähän tuetaan jo nyt junissa ns. perhe lipulla. Jokaista aikuisten lipulla matkustavaa kohden pääsee yksi alle 17 vuotias ilmaiseksi.

        Työttömille ei alennusta ole eikä tule.


    • Joukkuliikkuja

      Iik, olin unohtanut miten ihanna asiallista nettikeskustelu on, herkää ja toisia kunnioittavaa. Kenenkään ihmisarvoa ei rutata, ei työttömien tai kotiäitienkään, olemme samanarvoisia ihmisinä ja kunnioitamme toistemme mielipiteitä.

      Eli reps ja olen aivan samaa mieltä Aloittajan kanssa siitä, että VR rahastaa ja teki 90-luvulla keinotekoisin muutoksen, kun alkoi pakkomyydä paikkalippuja lähes kaikkiin juniin (paitsi esim kiskobusseihin).
      Jos ympäristönsuojelu olisi "vihreälle" VR:lle pääasia, tällaista hinnoittelua ei tehtäisi.

      Ihanaa jatkoa Aloittajalle!

      t. Muistanpa taas etten lue näitä, googletin tietoa matkoista ja tuli linkki

    • jpjälömö

      vr trackin pomot vois viedä saunan taakse...

    • ihmettelijä555

      Ymmärrän aloittajaa :) Euroopassa saa samaan hintaan vaihtaa samantien junaa tai viipyä vaikka 24h. Omituisia juntteja osa täällä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      222
      1910
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1496
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1189
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      950
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe