Perhanan Pentik

enkeliduo

MOT-ohjelmas paljastus,että mm.Pentikin upeat porot valmistetaan Intias.Vai oliks mul aukko sivistykses ja olen turhaan fanittanu Pentikkii.Ain melkest ostanu Pentikin tavaroi lahjaks.....ens joulun en taatusti osta.
Kuka ne porot onkaan suunnitellu ?Samanlaissii ku oli ollu Saksas lahjatavaramessuil.MURmur.Mum miälest Pentik onnii kotimaist.
Näi sitä joka päivä oppii uutta.Mitäs miält olette ? Emmää osannu yhdistää Pentik.....Intia.

50

1003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tase Pappa

Nokian Renkaat?? Nokian Kumisaappaat ?? Rosenlew ?? Valmet ?? Finlux ?? Vaasan Leipä?? Nanso?? "Suomalaiset Kengät?? Suomi Viina ?? Tapio Viina?? Ym. Ym.

Vain Piru ja Tehtailija tietää, missä tuotteet valmistetaan. Jos ostat jotakin merkkituotetta suomalaisella merkillä, tuotteen kyljessä saattaa olla merkintä VALMISTUTTAJA. Siis- ei valmistaja.
      Jos kuluttajaparka tietäisi kaikki sen huijauksen, mitä tuotemerkkien "suomalaisuudella" tehdään, olisi kuluttajalla aina paha mieli.
      Harvapa meistä edes osaa aavistaa että ostaessaan suomalaiseksi mieltämänsä tuotteen, työllistääkin jonkun halpatyön riistäjäfirmaa.
      Montako tekstiilitehdasta maassamme enää toimii.
      Protektionismi on Euroopan Unionin pykälillä kielletty. Et saa asettaa enää oman maan teollisuutta etusijalle, ottaessasi myyntiin jotakin tuotetta.

Sama pätee työn teettäjän ja työvoiman suhteen. Valtio, Kunnat ja kaikki julkishallinnon tuottajat joutuvat kilpailuttamaan hankintansa. Nyt kuulutaan EU.n alaisuuteen. Ollaan niin klobaalia- että. Nyt TARTTIS TEHRÄ JOTTAAN.

• meeriamanda

Soot niin oikias ettei o tosikaan! Manua saa haastatella ja toki kunnioittaakin , vaan nyt tuo tokaisu euí enää riitä, perkusta rallaa!
        Järestään saamme lukea, kuinka jokin tehdas sanoo irti yöntekijänsä ja avaakin uuden kehitysmaan alhaisimpaan kohteeseen!
        Eihän näin voida toimia? Kyllä kristus saa persutkin minulta äänen, ei tästä mit''n tule!

• Jm-50...

Varsin ajankohtainen keskustelunaihe. Ostin viikko sitten Helly Hansenin
        pikeepaidan,eli Norjalaisen "huipputuotteen".

Pienen tutkiskelun jälkeen,tosin vasta kotiintultuani,selvisi valmistusmaaksi
        Turkki.

Hintaa paidalla oli vaivaiset 38 euroa,mutta täytyy myöntää,että
        alennuskin oli kohtalainen -70%.

Vielä vuosia sitten,oli armeijan kenkälankkikin Espanjalaista,tämän hetken tilanteesta en tiedä.

• enkeliduo

Totta turiset,Tase-pappa !
        Mää ainaski olen menny halpaan.
        Täst lähtien alan tiirailla valmistajaa/valmistuttajaa.

• Pirre*

Niin se maailma menee, ei Marimekkokaan ole enää suomalainen..:/ - tietysti suunnittelu on suomalaista, niin kai Pentikilläkin.

• ...

Ite asiassa Marin pääsuunnitelija on muistaakseni aikanaan japanilainen. Ja jossain välissä se oli Amerin, elikkäs alunperin kotomaisen tupakkatehtaan omistuksessa( suomessa ei kasva tupakkaa). Sen jälkeen siinä ollut omistajan vaihdoksia... Nykyisistä suunnittelijoista ei hajua, on siellä mun muistin mukaan suomalaisia ollut. Ja on niillä paino suomessa. Mutta hox. Suomessa ei valmisteta silkkiä...

Pentikistä muuta hajua, että sillä mun käsittääkseni on edelleen savipaja Posiolla.

=DW=

• Kasvaa se
        ... kirjoitti:

Ite asiassa Marin pääsuunnitelija on muistaakseni aikanaan japanilainen. Ja jossain välissä se oli Amerin, elikkäs alunperin kotomaisen tupakkatehtaan omistuksessa( suomessa ei kasva tupakkaa). Sen jälkeen siinä ollut omistajan vaihdoksia... Nykyisistä suunnittelijoista ei hajua, on siellä mun muistin mukaan suomalaisia ollut. Ja on niillä paino suomessa. Mutta hox. Suomessa ei valmisteta silkkiä...

Pentikistä muuta hajua, että sillä mun käsittääkseni on edelleen savipaja Posiolla.

=DW=

( suomessa ei kasva tupakkaa)

"Nautintoainekäytön lisäksi tupakkaa kasvatetaan koristekasvina, ja Suomen perinnekasviyhdistys pyrkii pitämään tupakan kasvatuksen osaamista elossa."

• ...
        Kasvaa se kirjoitti:

( suomessa ei kasva tupakkaa)

"Nautintoainekäytön lisäksi tupakkaa kasvatetaan koristekasvina, ja Suomen perinnekasviyhdistys pyrkii pitämään tupakan kasvatuksen osaamista elossa."

Ei muuten kasva.

Kyseessä kessu, tupakkalajike tosin sekin. Kokolailla sama asia kuin mahorkka. Mutta näitä nykyisinkin suomessa myytäviä tupakkalaatuja ei täällä kasva. Ne pitäisi kasvataa kasvihuoneissa, ei niitä voi viljellä. Ikinä kuullut, että jossain olisi tupakka viljelmä tai tupakin kasvattamiseen rakennettu kasvihuone?

Kyse aivan samasta, kuin banaaneista. Kyllähän niitä banaaneita voi suomessakin kasvattaa, kasvihuoneissa. Mutta kasvattamisessa ei ole mitään järkeä, koska energiakuluineen kotimainen panaani maksaisi joitakin kymppejä kilo. Vinkuintiaanien kasvattamia ja laivalla tänne roudatuja jostain syystä saa eurolla kilon :DD

Suomessa siis voi kasvataa tupakkikasvia, onhan sitä tehty sota-aikoinakin. Muta lajikkeet, joita voi kasvataa taloudellisesti kannatavasti, ei voi taallä viljellä. Tai no joo, jos nyt kansa alkaa suosimaan mahorkkaa ja suostuu maksamaan satasen askilta. Kandee hokata, tupakkiaskin hinta koostuu suurimmaksi osaksi rankaisuverosta jo nyt. Tupakan kasvataja jossain kehitysmaassa saa suomessa myytävän vitosen hintaisen askin hinnasta itelleen ehkä pari senttiä.

Suurkansalliset yhtiöt, siis lähinnä jenkit hallitsee tupakkamarkkinoita. Ok, ranskalaisilla on Gaulous. Muta milloin olet viimmeksi haistanut Gaulouksen tai mahorkan hajun jossain paikassa, missä yleensä edes saa tupakoida nykyisin? Niinpä niin, ei venäläisetkään enää polta mahorkkaa, kun parempia tupakkilaatuja saatavilla.

Ja mainitakoon, tupakat maustetaan markkina-alue kohtaisesti. Venäläinen MArlboro on eri makuista kuin suomessa myytävä. Johtuu siitäkin, että venäläiset tottuneet mahorkkaan ja vaativat voimakkaampia tupakeita, ihan sama turkissa.

Ja sitten suomessa joku tuliaistupakeite poltellessaan olettaa, että piraattia.. .

Tupakka on ikivanha huume- ja nautintoaine. Polttelitvanhan jo intiaanit rauhanpiippua. Täällä pohjoisessa käryyttelyn syy voi olla ilmastossa. Jos ei talvella saa ruokaa, voi poltella tupakkia, se vähentää nälän tunnetta.

Onhan armeijassakin sota-aikoina ollut tupakki annokset ja toisaalta merimiehillä ollut rommi annokset. Mun käsittääkseni miehistöillä ei purjelaiva aikoina ollut tupakki-annoksia. Merimiehet ois voineet sytyttää puulaivan sätkillään palamaan, että oli parempi antaa niille paukku rommia.

Tää viimeinen kappale ei ole mitenkään varmistettu, mun käsitys asioista, pitää tarkistaa joskus jostain.

=DW=

• Vahvat kädet
        ... kirjoitti:

=DW=

Pitää katsoa ikkunaverhoista sen pääsuunnittelijan nimi.

Mutta tehdään ensin pari kokovartalohierontaa ja otetaan
        niistä yht 100 euroa käteen.

Huomenna hierottavia on neljä.

kiva työ,saa olla oman kodin ulkorakennuksessa,takkatulen ääressä.

• Kasvaa se
        ... kirjoitti:

Ei muuten kasva.

Kyseessä kessu, tupakkalajike tosin sekin. Kokolailla sama asia kuin mahorkka. Mutta näitä nykyisinkin suomessa myytäviä tupakkalaatuja ei täällä kasva. Ne pitäisi kasvataa kasvihuoneissa, ei niitä voi viljellä. Ikinä kuullut, että jossain olisi tupakka viljelmä tai tupakin kasvattamiseen rakennettu kasvihuone?

Kyse aivan samasta, kuin banaaneista. Kyllähän niitä banaaneita voi suomessakin kasvattaa, kasvihuoneissa. Mutta kasvattamisessa ei ole mitään järkeä, koska energiakuluineen kotimainen panaani maksaisi joitakin kymppejä kilo. Vinkuintiaanien kasvattamia ja laivalla tänne roudatuja jostain syystä saa eurolla kilon :DD

Suomessa siis voi kasvataa tupakkikasvia, onhan sitä tehty sota-aikoinakin. Muta lajikkeet, joita voi kasvataa taloudellisesti kannatavasti, ei voi taallä viljellä. Tai no joo, jos nyt kansa alkaa suosimaan mahorkkaa ja suostuu maksamaan satasen askilta. Kandee hokata, tupakkiaskin hinta koostuu suurimmaksi osaksi rankaisuverosta jo nyt. Tupakan kasvataja jossain kehitysmaassa saa suomessa myytävän vitosen hintaisen askin hinnasta itelleen ehkä pari senttiä.

Suurkansalliset yhtiöt, siis lähinnä jenkit hallitsee tupakkamarkkinoita. Ok, ranskalaisilla on Gaulous. Muta milloin olet viimmeksi haistanut Gaulouksen tai mahorkan hajun jossain paikassa, missä yleensä edes saa tupakoida nykyisin? Niinpä niin, ei venäläisetkään enää polta mahorkkaa, kun parempia tupakkilaatuja saatavilla.

Ja mainitakoon, tupakat maustetaan markkina-alue kohtaisesti. Venäläinen MArlboro on eri makuista kuin suomessa myytävä. Johtuu siitäkin, että venäläiset tottuneet mahorkkaan ja vaativat voimakkaampia tupakeita, ihan sama turkissa.

Ja sitten suomessa joku tuliaistupakeite poltellessaan olettaa, että piraattia.. .

Tupakka on ikivanha huume- ja nautintoaine. Polttelitvanhan jo intiaanit rauhanpiippua. Täällä pohjoisessa käryyttelyn syy voi olla ilmastossa. Jos ei talvella saa ruokaa, voi poltella tupakkia, se vähentää nälän tunnetta.

Onhan armeijassakin sota-aikoina ollut tupakki annokset ja toisaalta merimiehillä ollut rommi annokset. Mun käsittääkseni miehistöillä ei purjelaiva aikoina ollut tupakki-annoksia. Merimiehet ois voineet sytyttää puulaivan sätkillään palamaan, että oli parempi antaa niille paukku rommia.

Tää viimeinen kappale ei ole mitenkään varmistettu, mun käsitys asioista, pitää tarkistaa joskus jostain.

=DW=

Varmasti kaupoissa olevat tupakkalaadut ovat etelän lämmössä kasvatettua laatua.
        Mutta kysehän oli siitä että kasvaako tupakka Suomessa, ja kyllä se kasvaa, laatu on "Virginiantupakka eli tupakka (Nicotiana tabacum) "

Mitä tulee vaikka banaanien ja tomaattien kasvattamiseen kasvihuoneissa, niin kyllähän sekin onnistuu valtion tukitoimin, kuten nytkin tomaatteja kasvattavat.

Ja sitten valtiovalta tukee vieläpä tämäntyylistä avustusta Suomessa siinäkin toimessa !

"Ihmiskauppa on Suomessa oletettua yleisempää, kirjoittaa Maaseudun Tulevaisuus.
        Esimerkiksi Suomen marja- ja puutarhatiloilla on töissä ihmisiä, jotka asuvat ahtaasti, tekevät pitkiä päiviä nälkäpalkalla ja ovat riippuvaisia työnantajistaan."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Maaseudun Tulevaisuus Ihmiskauppa leviää Suomessa/art-1288374018726.html

• ...
        Kasvaa se kirjoitti:

Varmasti kaupoissa olevat tupakkalaadut ovat etelän lämmössä kasvatettua laatua.
        Mutta kysehän oli siitä että kasvaako tupakka Suomessa, ja kyllä se kasvaa, laatu on "Virginiantupakka eli tupakka (Nicotiana tabacum) "

Mitä tulee vaikka banaanien ja tomaattien kasvattamiseen kasvihuoneissa, niin kyllähän sekin onnistuu valtion tukitoimin, kuten nytkin tomaatteja kasvattavat.

Ja sitten valtiovalta tukee vieläpä tämäntyylistä avustusta Suomessa siinäkin toimessa !

"Ihmiskauppa on Suomessa oletettua yleisempää, kirjoittaa Maaseudun Tulevaisuus.
        Esimerkiksi Suomen marja- ja puutarhatiloilla on töissä ihmisiä, jotka asuvat ahtaasti, tekevät pitkiä päiviä nälkäpalkalla ja ovat riippuvaisia työnantajistaan."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/Maaseudun Tulevaisuus Ihmiskauppa leviää Suomessa/art-1288374018726.html

Kaikki työntekiät on aina riippuvaisia työnantajastaan. Toimeentulo.

Tätä asiaa politiikassa koitetaan hämärtää. "kekä ei töitä tee, ei leipää syö"

Tomaatissa sellainen asia, se kasvaa nopeasti. Kerkee kasvaa syöntikuntoon suomen kesässäkin. Ja helppo kasvattaa kasvihuoneissa, satoa tulee nopeasti.

Niin siis tästä nälkäpalkasta. Jos suomessa ei olisi näin korkea elintasi ja hyvä sosiaaliturva, ei tarvittais halpisduunareita. Samaan aikaan kun suomalaiset ite makaa kortistossa.

Se nyt vaan on niin, koska asiakas ei suostu maksamaan reaalihintaa elintarvikkeista, sitä pitää sitten teettää halvemmalla. Hah, mun lemppari aihe. Jos potusta pitäs tsadilaisen maksaa reaalihinta, potukilo maksais marketissa kympin :DDDDD

Mä en syö pottuja paljoakaan. Monia syitä. Yks tietenkin, että ei ne potut mitään hyviä ole kuin keväällä pellosta. Mutta siihen liittyy myös just tää hinnoittelupolitiikka. Hitto aletaan kasvattamaan riisiä suomessa, verovaroin :DDDDD

Mieluummin syön naurista tai bataattia kuin pottua. Ja nauris on perinteinen suomalainen ruoka-aines. Sen kaupallinen viljely ei vaan ole niin kannattavaa kuin potun, pottu säilyy paremmin. "säilyy". Siis jotenkuten syötävässä kunnossa kesälläkin, nauris ois jo mädäntynyt.

Vilja, se on se juttu. Suomen satokausi, niitä vain yks, on lyhyt. Leipää ja puuroa syömällä tää kansa on aina elänyt. Ja hoxs, suomeen tuodaan ruista, koska sitä ei viljellä täällä tarpeeksi. Stana.

Aikanaan oli muuten "lentotomaattia". Sitä roudattiin tänne lentokoneilla jostain espanjasta. Kansa tykkäs tomaateista, sitten niitä alettiin kasvattaan täällä. Sama jonkun mansikan kanssa.

Nykyään ei eletä vuodenaikojen tai elinpaikan mukaan. Nyt elellään "globaalisti". Ei syödä nälän takia, siinä muita piirteitä, mm varakkuus.

Miten ihmeessä telkkarissa on niin älyttömästi kokkailu-ohjelmia. Ja ihme juttu, yhdesäkään en ole nähnyt petun teko-ohjetta :DDDDDDD

=DW=

=DW=

• meeriamanda
        Vahvat kädet kirjoitti:

Pitää katsoa ikkunaverhoista sen pääsuunnittelijan nimi.

Mutta tehdään ensin pari kokovartalohierontaa ja otetaan
        niistä yht 100 euroa käteen.

Huomenna hierottavia on neljä.

kiva työ,saa olla oman kodin ulkorakennuksessa,takkatulen ääressä.

Maija Isola lukee noissa tulppaaniverhoissa, ja lupiineissa. ostettu jotain 70 - 80luvulla.
        Tuolla ovat yläkaapissa kun en raaski pois heittää, paljon kauniita muistoja ...jopa...verhoissa:))

• hieroja(tauolla)
        meeriamanda kirjoitti:

Maija Isola lukee noissa tulppaaniverhoissa, ja lupiineissa. ostettu jotain 70 - 80luvulla.
        Tuolla ovat yläkaapissa kun en raaski pois heittää, paljon kauniita muistoja ...jopa...verhoissa:))

Fujiwo Ishimoto lukee minun verhoissani.

• meeriamanda
        hieroja(tauolla) kirjoitti:

Fujiwo Ishimoto lukee minun verhoissani.

Sun verhot voi olla uudempaa mallistoa, ma luulen? ja olihan niitä suunnittelijoita toki useitakin. Kerran olin jo heittämässä ´aarteitani´ pois, vaan ei - nätisti viikkasin ne hyllylle takaisin. Ei ne nyt niin suurta tilaa vie, tuumailen :))

Asiasta uuteen, nyt näyttää tulevan tämänpäivän viesteihin tuo vihreä pieni pallo jossa kai lukee uusi, en näe tarkasti!

• Hieroja taas
        meeriamanda kirjoitti:

Sun verhot voi olla uudempaa mallistoa, ma luulen? ja olihan niitä suunnittelijoita toki useitakin. Kerran olin jo heittämässä ´aarteitani´ pois, vaan ei - nätisti viikkasin ne hyllylle takaisin. Ei ne nyt niin suurta tilaa vie, tuumailen :))

Asiasta uuteen, nyt näyttää tulevan tämänpäivän viesteihin tuo vihreä pieni pallo jossa kai lukee uusi, en näe tarkasti!

Voi olla ! Ostin verhot vuonna 2005,mutta "linnanpuiston" valmistus on nyt lopetettu.

• pettu leipä
        ... kirjoitti:

Kaikki työntekiät on aina riippuvaisia työnantajastaan. Toimeentulo.

Tätä asiaa politiikassa koitetaan hämärtää. "kekä ei töitä tee, ei leipää syö"

Tomaatissa sellainen asia, se kasvaa nopeasti. Kerkee kasvaa syöntikuntoon suomen kesässäkin. Ja helppo kasvattaa kasvihuoneissa, satoa tulee nopeasti.

Niin siis tästä nälkäpalkasta. Jos suomessa ei olisi näin korkea elintasi ja hyvä sosiaaliturva, ei tarvittais halpisduunareita. Samaan aikaan kun suomalaiset ite makaa kortistossa.

Se nyt vaan on niin, koska asiakas ei suostu maksamaan reaalihintaa elintarvikkeista, sitä pitää sitten teettää halvemmalla. Hah, mun lemppari aihe. Jos potusta pitäs tsadilaisen maksaa reaalihinta, potukilo maksais marketissa kympin :DDDDD

Mä en syö pottuja paljoakaan. Monia syitä. Yks tietenkin, että ei ne potut mitään hyviä ole kuin keväällä pellosta. Mutta siihen liittyy myös just tää hinnoittelupolitiikka. Hitto aletaan kasvattamaan riisiä suomessa, verovaroin :DDDDD

Mieluummin syön naurista tai bataattia kuin pottua. Ja nauris on perinteinen suomalainen ruoka-aines. Sen kaupallinen viljely ei vaan ole niin kannattavaa kuin potun, pottu säilyy paremmin. "säilyy". Siis jotenkuten syötävässä kunnossa kesälläkin, nauris ois jo mädäntynyt.

Vilja, se on se juttu. Suomen satokausi, niitä vain yks, on lyhyt. Leipää ja puuroa syömällä tää kansa on aina elänyt. Ja hoxs, suomeen tuodaan ruista, koska sitä ei viljellä täällä tarpeeksi. Stana.

Aikanaan oli muuten "lentotomaattia". Sitä roudattiin tänne lentokoneilla jostain espanjasta. Kansa tykkäs tomaateista, sitten niitä alettiin kasvattaan täällä. Sama jonkun mansikan kanssa.

Nykyään ei eletä vuodenaikojen tai elinpaikan mukaan. Nyt elellään "globaalisti". Ei syödä nälän takia, siinä muita piirteitä, mm varakkuus.

Miten ihmeessä telkkarissa on niin älyttömästi kokkailu-ohjelmia. Ja ihme juttu, yhdesäkään en ole nähnyt petun teko-ohjetta :DDDDDDD

=DW=

=DW=

Vaan minäpä näin petunteko-ohjeet. Oliskos viime vai sitä edellisessä Strömsjössä kun tekivät pettuleipää. Kehuivat hyväksikin. Hirmu terveellistäkin pitäis olla, mutta eipä ole kaikkien saatavilla aineet. Itse tekivät petun.

• poroparka

Ohjelma kertoi piraattikopioista.

• Niin...

Kaikeks onneks Pentikin roinaa ei oo pakko ostaa... ;) Eikä mulla oo muutenkaan mitään merkkihysteriaa.
      Mutta ruuan ja muun välttämättömän haluaisi kuiteskin olevan oikeesti lähellä tuotettua, eikä kaukaa rahdattua.

• joulutorvi

Niinpä, sama missä purkit ja purnukat on tehty.
        Mutta ruoka olisi mieluummin mahdollisimman läheltä.

• enkeliduo

Roinaa ikinä ostanukka,vaan Pentikin fiksui lahjatavaroita.
        Tapana ostaa mm.joulu- ja synttärilahjoj.

• Finland -11

Aina minäkn olin siinä uskossa että muumimukit tehdään
      Suomessa joten suomalaisia on höynäytetty maksetaan
      rutkasti liikaa kiinassa tehdyistä tavarasta kun uskotellaan
      että on kotimaista onneksi en ole ostanut enkä osta mitään
      jossa nimi maksaa !!

• Madi in India

Sitäpä juuri,tuntee itsensä hölmöksi,kun luukee antavansa "fiksun lahjan"=kotimaista designiä ja se onkin tehty Intiassa.
        Myös suunnittelusta haastateltava vastaili vaikeasti: Suunnittelu tehdään tiimityönä....haastattelija kyseli poron suunnittelijaa.
        Meneekö se niin,että tiimityönä yksi poro ? Joku piirtää sarvet,toinen pään,kolmas jalat.Juurikin niin.Iittala ainakin nimeää tuotteen suunnittelijan.

• ...
        Madi in India kirjoitti:

Sitäpä juuri,tuntee itsensä hölmöksi,kun luukee antavansa "fiksun lahjan"=kotimaista designiä ja se onkin tehty Intiassa.
        Myös suunnittelusta haastateltava vastaili vaikeasti: Suunnittelu tehdään tiimityönä....haastattelija kyseli poron suunnittelijaa.
        Meneekö se niin,että tiimityönä yksi poro ? Joku piirtää sarvet,toinen pään,kolmas jalat.Juurikin niin.Iittala ainakin nimeää tuotteen suunnittelijan.

En ole ollut ikiksessä ikinä duunissa.

Mutta noin desing- asioista.

Yksitäiset taiteilijat erikseen. Niilläkin kisälleitä ja tekevän duunin tekijöitä.

Kaikki teollinen duuni, olkoon sitten pahvimuki tai televiisio. Ne on tiimityötä.

Pääsuunnittelija muotoilussa tai taideteollisessa esineessä on se, mikä määrää linjat ja päätökset.

Sen lisäksi tarvitaan markkinointi, tuotanto, pankki, toimitusjohtaja, yhtiön hallitus, pitkänajan strategialinjaukset.... plaaplaaplaa

Suunnittelu ei ole taiteen tekemistä noissa kuvioissa, idea on olla taloudellisesti kannattava. Jos jonkun kartiinin tai koriste-esineen onkin suunnitellut joku, se on tehnyt sen tiukkojen reunaehtojen mukaan. Sen täytyy myydä, että sen valmistaminen yleensä kannattaa. Ei kukaan ala myymään maitaan, että ihmiset joskus ostais siltä yhden kartiinin.

Ihan taide-puolella asia on erilainen. Oikeasti, on olemassa nälkätaiteilijoita. Niiten tuotoksista hän itse ei rikastu ikinä, mutta perilliset ja taidekauppiaat ehkä joskus myöhemmin.

Mari ja Pentik lähti kyllä taiteesta. Mutta miten helevetissä teet taidetta, kun liikevaihdot miljoonia ja duunareita satoja? Kyllä siinä on sitten muusta kyse, kuin pelkästä "luomisesta". Kyse on pisneksestä.

=DW=

• demeter

Kulutan niin vähän, etten jaksa olla selvillä noista valmistajista/valmistuttajista, mutta huijaukselta ja kuluttajan harhaanjohtamiseltahan tuo kuulostaa.
      Tämmöstä se sitten on "kun kotikylä on koko maailma", ei tässä voi olla vastuullinen kuluttaja vaikka tahtoisi.
      Mun kulutusvastuuni merkitsee sitä, että saan/ostan melkein kaiken käytettynä.
      Ja hyvin kierrätetty tavara on monasti kestävämpää kuin uusi. Eikö kaikki ollut toisin silloin, kun työ tehtiin kotimaassa, vastuullisesti, ammattiylpeydellä ?

• Jm-50.....

-Jumala loi maaseudun,mutta ihmiset kaupungin.-

Hyvä tuote muodostuu koko käyttöiän kustannuksista.
        Paikallinen kodinkonekorjaaja sanoi: "Katsokaa,että tuotteessa lukee valmistusmaan kohdalla SAKSA tai Ruotsi."

• demeter
        Jm-50..... kirjoitti:

-Jumala loi maaseudun,mutta ihmiset kaupungin.-

Hyvä tuote muodostuu koko käyttöiän kustannuksista.
        Paikallinen kodinkonekorjaaja sanoi: "Katsokaa,että tuotteessa lukee valmistusmaan kohdalla SAKSA tai Ruotsi."

noinhan se menee Jm-50. Me jouduttiin uusimaan jaakaappi/pakastin, kun edellisestä (8 vuotta vanha) meni jääkaappiosa pimeeksi jo toista kertaa. Oudolta tuntui, että uudelle kaapille annettiin vain 2 vuoden takuu ja jos teki 80 euron vakuutuksen, "takuu" oli 5 vuotta. Ennen muinoin tuollainen kodinkone
        kesti 20-30 vuotta.

• =====
        demeter kirjoitti:

noinhan se menee Jm-50. Me jouduttiin uusimaan jaakaappi/pakastin, kun edellisestä (8 vuotta vanha) meni jääkaappiosa pimeeksi jo toista kertaa. Oudolta tuntui, että uudelle kaapille annettiin vain 2 vuoden takuu ja jos teki 80 euron vakuutuksen, "takuu" oli 5 vuotta. Ennen muinoin tuollainen kodinkone
        kesti 20-30 vuotta.

Meillä on kaksi viimeisintä pakastinta toimineet juuri tuon 2 = kaksi vuotta, edellinen tosiaan yli 20 vuotta.

Juuri telkkarissa mainittiin tulevasta ohjelmasta, jossa kerrotaan, miten hehkulampun kestoikä määrättiin tietyksi.
        Niin on varmasti tehty nyt kaikille tuotteille.

• Jm-50...
        demeter kirjoitti:

kesti 20-30 vuotta.

Ja muista,että Sony-center myöntää taulutelkkareille(Sony) 5-vuoden takuun.

Onkohan niitä liikkeitä muualla kuin pääkaupunkiseudulla?

Mulla oli tässä asunnossa 15-vuotta vanha sähköhella.
        Luovuin siitä keittiörempan yhteydessä.

Tää läppäri on muuten tyttäreni ylioppilaslahjarahoilla ostama,vahva kuin mikä.

Kirjoitti vissiin 5-6 vuotta sitten. Hän antaa aina entiset läppärit mulle.
        Nuorilla pitää olla
        miniläppärit,jotta opiskelu yliopistolla olisi hieman helpompaa.
        Ilman niitä ei pärjää jo yhteydenotot opettajiin(myös viikonloppuna)
        ei muuten onnistu. Ihmettelen miten he jaksavat vastailla viikonloppuisin
        ja jopa lomilla näille nuorille humanisteille.

Jopa linja-automatkalla iskän luokse,tehdään läksyjä läppärillä.

• ,.....-,,,,
        Jm-50... kirjoitti:

Ja muista,että Sony-center myöntää taulutelkkareille(Sony) 5-vuoden takuun.

Onkohan niitä liikkeitä muualla kuin pääkaupunkiseudulla?

Mulla oli tässä asunnossa 15-vuotta vanha sähköhella.
        Luovuin siitä keittiörempan yhteydessä.

Tää läppäri on muuten tyttäreni ylioppilaslahjarahoilla ostama,vahva kuin mikä.

Kirjoitti vissiin 5-6 vuotta sitten. Hän antaa aina entiset läppärit mulle.
        Nuorilla pitää olla
        miniläppärit,jotta opiskelu yliopistolla olisi hieman helpompaa.
        Ilman niitä ei pärjää jo yhteydenotot opettajiin(myös viikonloppuna)
        ei muuten onnistu. Ihmettelen miten he jaksavat vastailla viikonloppuisin
        ja jopa lomilla näille nuorille humanisteille.

Jopa linja-automatkalla iskän luokse,tehdään läksyjä läppärillä.

Minulla on pöytäkoneen lisäksi kaksi miniläppäriä.
        Kumpikaan ei toimi kunnolla.

• Karin M
        ,.....-,,,, kirjoitti:

Minulla on pöytäkoneen lisäksi kaksi miniläppäriä.
        Kumpikaan ei toimi kunnolla.

Vistan kanssa olin kuusessa. Nyt jälleen vanha XP.

• hupsista!

Ja suomalainen sperma
      tulee Tanskasta.

• 6+19

Voihan sitä spermaa viedä Suomesta ainakin Grönlantiin, siellä oikein toivotaan ulkomaisia luovuttajia, eikä kysellä isää, uutta verta sinne toivotaan.

Niin että kootkaas ryhmämatka te lesket ja vapaat miehet.

• ...
        6+19 kirjoitti:

Voihan sitä spermaa viedä Suomesta ainakin Grönlantiin, siellä oikein toivotaan ulkomaisia luovuttajia, eikä kysellä isää, uutta verta sinne toivotaan.

Niin että kootkaas ryhmämatka te lesket ja vapaat miehet.

Eiks ukkomiehet kelpaa???

Iteasiassa kiintoisa kysymys.

=DW=

• meeria....ejk

Suomalaisen sperman luovutus loppui melkein anhittomiin kun tuli laki isyyden tietojen saamiseen lapsen täytettyä 18vuotta, jos sen haluaa tietää.
      Heikosta laadusta ei ainakaan siinä ertikkelissa mainittu sanallakaan.

• Pirre*

Lukeeko niissä Pentik, jos ne on piraatteja, ei kai, ja ei kai niitä myydäkään aitoina..sen verran mieki katoin sitä ohjelmaa..

Oisihan tuo mahollisuus tietenkin kahtoa tuolta areenalta, mutta en taijja viitsiä..oli niin pitkä ohjelma..

P.s. sanottiinko ohjelmassa että nimenomaan Pentik teettää omaa tuotantoaan ulkomailla?

• ^^J^^duo

Hei Pirre !

Sanottiin just niist poroist,että tehdään Intias :(
        Luki Pentik.Pentikin puodist ostinki.

Halpahallin johtajaa haastateltiin kans poroist.

Mainittiin sekin,että Pentik on pitäny matalaa profiilian ulkomailla valmistetuist.
        Mää ainaski menin halpaan ja luulin kotimaisiks.

• Pirre*
        ^^J^^duo kirjoitti:

Hei Pirre !

Sanottiin just niist poroist,että tehdään Intias :(
        Luki Pentik.Pentikin puodist ostinki.

Halpahallin johtajaa haastateltiin kans poroist.

Mainittiin sekin,että Pentik on pitäny matalaa profiilian ulkomailla valmistetuist.
        Mää ainaski menin halpaan ja luulin kotimaisiks.

Ai..teettävätköhän ulkomailla muutakin kuin niitä poroja, tosi tyhmää jos, - mutta se ahneus - aina pitää saada enemmän voittoa..

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

Ai..teettävätköhän ulkomailla muutakin kuin niitä poroja, tosi tyhmää jos, - mutta se ahneus - aina pitää saada enemmän voittoa..

P.s. mieki tykkään Pentikin esim. astioista.., vaikkei niitä olekaan, en ole raahtinut niitä ostaa, lahjaksi vain lapsille :)

• ^^J^^duo
        Pirre* kirjoitti:

P.s. mieki tykkään Pentikin esim. astioista.., vaikkei niitä olekaan, en ole raahtinut niitä ostaa, lahjaksi vain lapsille :)

Lahjaksi vaan nääki olen ostanu.
        Meil on tääl kiva puati,mis on valmiina hianoi paketei :
        mm.servetit,kynttilöi ym. Just sopivii simmosel,kenel jo on kaikkee :)

• ^^J^^duo

MÄÄKI,mikkää nääki.

• kaupanasiantuntija

Siis täh?????

Etkö tosiaan tiedä, että pentik teettää tavarat kiinassa? Eihän se ole mikään suomalainen vaan ainoastaan Anu Pentik on suomalainen ihminen, mutta kaikkihan teetetään ulkomailla ja pääosin kiinassa.

• *

Ei kai voi muita syyttää omista kuvitelmistaan?

Muualla tehdään näppärämmin ja halvemmalla.

• Suurin osa "suomalaisista merkkituotteista" taitaa nykyisin valmistettu jossain kaukomailla, eikä sitä edes yhtään hävetä. Itse hämmästyin aikoinaan, kun Marimekon johtaja kertoi televisiohaastattelussa tuotteiden olevan kiinalaista alkuperää. Nykyisin katson alkuperämaan ennen tuotteen ostamista.

Jos haluaa ostaa Suomessa valmistettuja tuotteita itselleen tai lahjaksi, niitä kannattaa ostaa suomalaisilta käsintekijöiltä. Uniikkituotteista kannattaa maksaa vähän enemmän ja saa hyvän mielen tukiessaan suomalaista yritteliäisyyttä. Erityisesti kiireettömillä lomamatkoilla poikkean usein katselemassa valikoimia ja tulee useinkin sorruttua impulssiostoksiin. Niitä ei ole kuitenkaan tarvinnut katua.

Oletteko vierailleet Bilnäsin tai Fiskarsin ruukkialueilla? Suosittelen.

• .

Kävin muutama vuosi sitten Pentikin tehtaalla. Silloin ainakin osa tuotteista tehtiin omassa tehtaassa.

• paikalla käynyt.

Olen minäkin käynyt useita kertoja ja olen nähnyt siellä valmistettavan monenlaista myytävää. Ostinkin kahvikuppeja ja salaattiastian

• mellu

pentikin liikkeessä mannerheimintiellä tylyt myyjät.

• ~~

Minäkin kävin Helsingissä ihan vasta, v. 1963.

• aaaaaaaaaaaaaaa,d*
        ~~ kirjoitti:

Minäkin kävin Helsingissä ihan vasta, v. 1963.

;D
        Kävin viime kesänä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      145
      3669
    2. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      106
      3473
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      20
      2452
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2265
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      28
      2103
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      31
      1104
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1019
    8. Mikä on miehekäs mies?

Kertokaa naiset. >Simiti<
      Sinkut
      134
      823
    9. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      28
      820
    10. Oikea syy siihen

miksi toivon ettei enää törmätä on se, että olen ihan tavattoman ihastunut sinuun. Paljon helpompi itselle kun ei saa pä
      Ikävä
      34
      734
    Aihe