Hyvä sijoitus

kurjake

Minulla asuu 2 lastani sijoitettuna kodin ulkopuolelle ongelmiensa vuoksi, joissa minä en kyennyt auttamaan tarpeeksi. Kotona asuu vielä muutama lapsi. Sijoituspaikka on täydellinen. Siellä otetaan lasten tarpeet etusijalle, lapset harrastavat, matkustavat, urheilevat, musisoivat jne jne. Siellä otetaan myös koko perhe huomioon! Soitellaan, käydään syntymäpäivillä ym ym. Sijoitetut lapseni kasvavat heidän avullaan ja tuellaan vielä hienoiksi ihmisiksi! Kiitos heille kaikesta avusta ja tuesta mitä olemme saaneet!
Halusin kirjoittaa tämän, koska tällaisiakin paikkoja Suomesta löytyy. Harvassa, mutta on kuitenkin!

51

3479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tasan eivät käy....

      Hienoa. On täällä Keski-Suomessa Uuraisilla sijaisperhe, josta on kuulunut hyvää. Siellä tehdään mm. kaikki, jotta yhteydenpito sujuu.

      Jyväskylässä on kuitenkin valitettavasti sellainenkin, jossa tehdään kaikki, että turvallinen verkosto saataisiin lapsen elämästä pois. Tuntematon rikollispiireistä otetaan kyllä mieluusti lapsen läheiseki ja tuetaan yhteydenpitoa. Näin täällä!

      • hyvää etsimässä

        Hyvä kurjake

        Hyvä tai edes asallinen sijoituspaikka on sellainen harvinaisuus, jota pitää mainostaa. Laita hyvä kiertämään ja anna paikan nimi!


    • kuutamokeikka

      Tämä kuulostaa ihan sosiaalityön kirjoitukselta tilanne korjaantuu aina kun lapset sijoitetaan jonnekkin . Ei se harrastus ja matkusteleminen lapsia paranna jos niillä on ongelmia, mutta toi harrastus kuulostaa niin kivalta papereissa. Heidän tuellaan ja avullaan hienoiksi ihmisiksi , mistä sen etukäteen voi tietää ja kuka haluaisi antaa omat lapset pois vaikka niillä olisi ongelmia ei ne aina kodista johdu vaikka väitettäisiin. Nyt kun on alettu puhua perhehoidon puolesta muistuttaisin vielä tutkimuksen mukaan sukulais- sijoitus on ollut lapsille parasta jos on päädytty sijoitukseen ja sijoitukset ei ole tarkoitettukaan kuin väliaikaiseksi.

      Helppo elämä, rikas kunta se on kaikki mitä lastensuojelu tarvitsee, kun lapsesta on maksettu pimeät taksat niin täti vain sulle kylmästi hymyilee.

    • kurjake

      Tilanne ei aina korjaannu lapsen sijoituksella! Mutta itse monen lapsen äitinä olen saanut näille 2 sijoitetulle lapselleni riittävän avun ja tuen heidän tulevaisuuttaan ajatellen., Paikka on myös tukenut minua muiden lasteni asioissa aina on voinut soittaa ja kysyä neuvoja jos on niitä tarvinnut. Yhteistyö on tiivistä ja olen koko ajan tietoinen lasteni kaikista tapahtumista. Yhteistyötä ollaan tehty nyt noin 6-vuotta enkä ole mitään negatiivistä löytänyt. Paikka on Pöllövaaran perhekoti ja sijaitsee Nokialla! Jos joku heistä llukee tämän niin ISO kiitos kaikesta työstä mitä olette tehneet ja jatkatte edelleen! p.s kokemuksia on myös 2 ei ihan niin toimivasta/hyvästä sijoituspaikasta Tampereen ympäristökunnissa..

      • Kaikkeekans

        Pötyä


    • ihmettelijä.

      Mitä tukea ja apua olet sieltä saanut ! Monesti papereissa lukee hienosti asioita mutta niissä ei ole mitään sisältöä.Jos se on sinusta ollut hyväksi lapsille niin en voi sille mitään. Minulla on taas kokemusta lapsesta joka kurkku suorana huusi kotiin monta kuukautta lastenkodissa , mutta jossain vaiheessa todettiin lapsi ei huuda enää niin paljoa eikä ole puhunut enää kodista niin paljoa. Eli välillä lapsia yritetään väkisin laitostaa kodiomaiseen paikkaan vaikka ei olisi tarvetta.

    • kurjake

      en jaksa edes luetella mitä kaikkea apua ja tukea olen saanut. Paljon kuitenkin. Ja totta, että papereissa asiat usein näyttävät paremmalta kuin oikeasti ovatkaan.. Se on sitä Suomen hienoa byrokratiaa.. (Yök) Tämän mun kirjoituksen tarkoitus oli kertoa, että vaikka monesti asiat ovat päin p:tä niin tällä kertaa niin ei ole.. :)

    • tein oikein varmasti

      Kotia ja vanhempia / sukulaisia koskevat asiat näyttävät paperilla pahemmilta, mitä ovatkaan ja sijaishuoltoa koskevat lausunnot paremmilta?? Demokratiaa? Lasten suojelua? Veronmaksajien rahojen käyttöä?

      En tarkoita kurjaketta, mutta jotkut vanhemmat peittävät syyllisyytensä ja häpeänsä kehua retostelemalla sijaishuoltoa. On hyvä vakuuttaa itselleen ja muille, että teki muka oikein!

    • toivottavastiasiathy

      On hyvä jos olet tyytyväinen tilanteeseesi. Toivottavasti myös nämä sijoitetut lapsesi ovat samaa mieltä, silloinhan heidänkin osaltaan asiat ovat reilassa. Kaikki paikat eivät voikaan tässä kurjalan maassa olla ihan peestä, onneksi. Olisi jo enemmän kuin hirvittävää jos yli 16 600 lasta ja nuorta asuisi jossain .......paikoissa esimerkiksi koko sijoituslapsuutensa ja -nuoruutensa.

      Toivotaan että elämääsi ja perhettäsi tuettaan lain määräämällä tavalla
      etteivät nämä lapsesi asu kotinsa ulkopuolella sen vuoksi
      että asuinkuntanne ei ole järjestänyt jotain lapsiperheiden peruspalvelua lainsäätämällä tavalla tai jättänyt lakisääteisen palvelun/palvelut budjetoimatta ja "järjestää" palvelunsa ottamalla lapsia huostaan ja sijoitukseen!

    • 22

      Ei kuulosta kovin uskottavalle tämä juttu, koska äiti ei pysty nimeämään yhtään esimerkkiä oikeasta tuesta ja avusta, mitä on muka perhekodista saanut.

      Olisi kiva muuten tietää, MITÄ olivat sellaiset lasten ongelmat, joissa äiti ei kyennyt heitä tukemaan...

      Yleensä sellaiset ongelmat ovat lasten terveydenhoidon puolelle kuuluvia asioita, siis joka vanhemman ei tarvitse olla erikoislääkäri tai terapeutti, vaikka onkin hyvä vanhempi. Mutta suomalaisen yhteiskunnan rikollisuus kohdistuukin usein terv.hoitoa tarvitseviin lapsiin, mikä on laitonta ja epäinhimillistä.

      Joka ainoalla lapsella olisi oikeus lakien mukaan saada kaikki terveydenhoitopalvelut täysin ilman huostaanottoa silloin, kun kodin olosuhteet eivät ole sairastuttaneet lasta. Sama koskee tietysti myös lakien lupaamaa tukea kouluun ja esim. vammaispalveluja.

      En siis kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään, MITÄ on sellainen terveen lapsen tarvitsema tuki, jota äiti ei pystynyt lapsille kotona antamaan.

      • 26

        Aina täällä on myönnetty hyviäkin sijoituspaikkoja olevan olemassa, mutta siitä huolimatta sijoituksen syy voi olla lainvastainen tai yleensäkin riittämätön.

        Ilmeisesti aloituksen tapauksessa on kyse laillisesta huostaanotosta, jossa sijoituspaikka ei ole ihan kurjimmasta päästä.

        Tai sitten koko aloitus on trolli, niitä kun näyttää täällä taas vaiheeksi riittävän.


    • Pöllövaarasta

      Mä tunnen kyseisen paikan siis tämän pöllövaaran perhekodin.. lapseni on jo aikuinen ja ei enää lastensuojelun piirissä mutta oli tuossa paikassa. Se paikka kiillottaa ulkokuortaan mutta paikan sisällä asiat ei ole niin hyvin kuin voisi luulla.

      Lapseni kertoman mukaan (puhui vasta kun oli jo aikuinen ja päässyt pois lastensuojelun piiristä) siellä lapsia häpäistiin ja pilkattiin esim. ylipainosta, sairauksista, poikkeavasta käytöksestä joka ei siis ollut pahan tahtoista, lapsien ruumiin rakennetta arvostelttin. Kaikki lapsetkin tiesivät toisten siellä asuvien lasten ongelmat ja perhetaustat. ja perheiden ongelmat.. ja kertoivat mahd. niitä kylillä eteenpäin. ja kiusasivat siellä yhdessä aikuisten kanssa välillä näitä lapsia ja häpäisivät heitä aroista asioista.

      Siellä on erittäin kova kuri joka toisaalta hyvä mutta eri arvoisuus näkyi sielä. toiset oli suosikki lapsia ja toiset ei.. osan työntekijöistä toiminta oli epäammattimaista. (huutoa, häpäisyä, selvää nauttimista siitä että lapsi joutui toisten lasten pilkan kohteeksi oli välillä havaittavissa) Yhteishenki oli koko paikassa hyvin huono niin lasten kuin suuremman osan työntekijöistä parissa. Oli myös yhdessä vaiheessa työpaikkakiusaamista jota harjoittivat yhdessä sekä lapset että muut työntekijät.
      Lapseni ei uskaltanut puhua asioista kenellekään silloin kun sielä asui koska tiesi että hän joutuisi pilkan ja kiusan kohteeksi paikassa. Aikuisilta tulisi isoja rangaistuksia. aikuiset eivät osanneet ottaa ammattilaisen asennetta vaan ottivat kaiken henkilökohtaisesti. Lapseni myös oli kokenut ison muutoksen joutuessaan pois luotani joten hän ei kestänyt ajatusta jälleen joutua sopeutumaan uuteen paikkaan ja ihmisiin ja sekin sai hänet pysymään vaiti talon ongelmista.

      Ennen kokouksia ja sossujen tuloa aina muuttui ääni kellossa ja esitettiin kivaa mutta kun sossujen auto pihasta oli lähtenyt alkoi sama vanha huuto, riita ja tappelu.. harvoin oli päiviä kun ei työntekijät itse aloittaneet ensiksi aamua hirveällä huuto myrskyllä. Lapset monesti häiriintyi siitä jo heti aamusta ja oli kiukkuisia sitten koko päivän.

      Kyllä sielä matkoja oli paljon, vaatteet oli vimpanpäälle kaalliita merkki vaattteita, parturissa käytiin säännöllisesti ja harrastuksia oli lapsilla.. eli ulkoinen pintakiilto ja maine piti olla ulkoisesti hyvä ja moitteeton. ja sitä se olikin.

      Lapseni oli tyytyväinen kaikesta mitä sai rahalla mitattavaa mutta henkisen puolen asiat jotka huostaanotetuilla yleensä on se alue mikä eniten on avun tarpeessa.. sitä ei osattu hyvin auttaa.. tehtiin paljon, opettiin taitoja, koulun käynnistä huolehdittiin..

      ..mutta rakkaus, lämpö, kuuntelu, lempeys, ymmärrys... kaikki se mitä vaille ehkä lapsi on ollut koko ikänsä ja jonka takia tässä tilanteessa ollaan että huostaanotettuna sielä... se kaikkein tärkein.. siitä he eivät osaa sielä huolehtia ammatttitaidolla.

      Monilla huostaanotetuilla lapsilla on jonkin sortin mielenterveys ongelmia ja niin oli minunkin lapsella... mutta pöllövaaran perhekodissa ei ollut minkäänlaista ammatttitaitoa eikä kykyä ymmärtää, kasvattaa tai kohdata lasta joka oli traumatisoitunut ja kärsi jonkun asteisesta mt-ongelmasta. Sellaista erityisosaamista ei löytynyt... ja lapset kokivat eriasteista kiusaamista aikuisten osalta, haukuttiin että lapsi teeskentelee ja valehtelee koska hakee huomioo, jne.. ei ammattitaitoa yhtään...

      tämä nyt vain mun lapseni kertomaa kokemusta jonka hän toi esille tosiaan vasta kun oli jo aikuinen eikä lastensuojelun piiriin enää kuulunut. koko huostaanotto ajan hän pysyi asiasta visusti vaiti koska ei uskaltanut puhua. puhui vasta kun koki että on turvassa.

    • kurjake

      Omat lapseni uskaltavat puhua asioista avoimesti ja ääneen.. Jo kauan sitten kun asuivat vielä kotona, opetin heille että asioista saa ja voi puhua. Ei missään asuminen ole pelkkää kiiltokuvaelämää, sijoituspaikoissa on omat puutteensa ja virheensä, mutta Pöllövaara on edelleen paras paikka mihin olen törmännyt. (ja tiedän monia paikkoja) Lapseni saavat myös MT apua tarvittaessa, Pöllövaaran väki kouluttautuu huomattavasti pidemmälle kuin olisi pakko. Kuri siellä on kovaa, mutta niin se taitaa olla joka paikassa. Nykyisin lapsia kun ei saa kun silittää päähän jos he jotain väärin tekevät, mitä lapset/nuoret siitä oppivat? Että on sallittua tehdä mitä vaan ja mistään ei seuraa mitään. Omasta mielestäni Pöllövaarassa kasvatetaan lapsia "vanhan ajan maalaisjärjellä" huomioiden myös lasten oireilut jne jotka joissain tapauksissa johtavat ammatti apuun (terapioihin jne) Lapset/nuoret kokevat tietty asioita omalla tavallaan. Eivätkä kaikki paikat sovi kaikille. Harmi, ettei lapsesi ole uskaltanut olla avoin ja rehellinen.. Toivottavasti nyt kuitenkin hänen asiansa ovat jo paremmin. Itselläni se onni, että lapseni puhuvat minulle kaikesta. Niin hyvistä kuin huonoista asioista. Ja jos jotain käsiteltävää on, se käsitellään ettei ketään jää kaivelemaan hampaankoloon.

    • pöllövaarasta

      Enkä tarkoita että "pöllö" olisi täysin hirveä paikka. Niinkuin totesin sieltä lapseni sai perus käytännön taidot elämän aloittamiseen. Pyykinpesu, ruuanlaitto, laskujen maksu, pedin petaus jne. sekä talossa olo aikana hän sai kalliita merkkivaatteita, ulkomaanmatkoja, harrastuksia...

      Lapseni huostaanotto ei johtunut hänestä. Hän oli suosikki ihmisiä niin siellä pöllössä ja täällä mun luona. Hyväkäytöksinen ja kiltti. Pöllövaarassakin aikuisten suosikki koska oli niin helppo lapsi. Huostaanotto johtui minun ongelmista.
      Hän vaan oli sisäänpäin kääntynyt. On totta että paikassa on myös huonokäytöksisiä lapsia ja nuoria joille tiukempi kuri on hyväksi mutta eivät hekään ansaiste sentää kiusaa ja pilkkaa tai häpäisyä.

      • pöllövaarasta

        jatkan vielä että nämä huostaanotetut lapset ovat kokeneet kotioloissa mahdollisesti kaltoinkohtelua. Miten lapsi joka ei muunlaisseta elämästä ja kotiolosta mitään tiedä niin osaisi sellaist edes vaatia? Kaltoinkohdeltu lapsi on tottunut kaltoinkohteluun. Ei sellainen lapsi osaa vaatia hyvä kohtelua. Miten voisikaan osata kun ei edes tiedä millaiseen kohteluun hänellä olisi oikeudet..


    • Ap:lle

      Hienoa kuulla tällainenkin kommentti välillä.
      Olen vilpittömän iloinen puolestanne.
      Tasan eivät todella käy onnenlahjat näissä asioissa.

      Ainut, mitä en hyväksy, enkä ymmärrä on valitsemasi nimimerkki.
      Koska myönnät sen, että et kyennyt lapsiasi tukea, mutta hyväksyt heille sijoituksen (mikä tietysti on helppoa kun on käynyt noin satumainen onni sijaispaikan suhteen, se on tosi harvinaista) noin onnistuneessa paikassa, ei sinulla ole mitään aihetta nimitellä itseäsi halventavasti. Pidätte yhteyttä lasten kanssa ja sinulla on joka tapauksessa tärkeä sija lastesi elämässä nyt ja tulevaisuudessa.

      Kaikkea hyvää jatkossakin!

    • ent.kurjake

      Kiitos viimeisimmälle! Pidän yhteyttä lapsiin ja olemme kaikki jo hyväksyneet tämän nykyisen tilanteemme osaksi meidän elämäämme :) Helppo ei tiemme ole ollut, mutta tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.
      p.s Nimimerkki pöllövaarasta. Onhan sinulla jotain faktaa näiden kaikkien luettelemiesi asioiden tueksi? Jos asiat olisivat noin miten sanot, olethan ottanut yhteyttä tarkastajiin ja he olisivat puuttuneet asioihin? Itselläni kokemusta myös tarkastajista ja tarkastuksista joissa puututaan laittomuuksiin/epäkohtiin jne. Tosin ne eivät koskeneet Pöllövaaraa millään lailla.. Toivon sinulle ja lapsellesi ja teille kaikille mukavaa elämän jatkoa! Toivottavasti lapsestasi tulee/on tullut onnellinen ja tasapainoinen aikuinen! :)

    • ent.kurjake

      [email protected] saa laittaa postia jos haluaa keskustella lisää aiheesta! Tai yleisesti sijoituspaikoista ja niiden toiminnasta jne..

    • ent.kurjake

      Sinä, joka tunnet Pöllövaaran, haluaisin hieman faktaa alla oleviin asioihin..Tiedän sitten jatkaa kyselyjä jos tarve on. Laitathan sähköpostilla...ei ole tarvetta tietää sinun tai lapsesi asioita vaan:
      osan työntekijöistä toiminta oli epäammattimaista. (huutoa, häpäisyä, selvää nauttimista siitä että lapsi joutui toisten lasten pilkan kohteeksi oli välillä havaittavissa) KUka näin tekee/teki?
      mutta pöllövaaran perhekodissa ei ollut minkäänlaista ammatttitaitoa eikä kykyä ymmärtää, kasvattaa tai kohdata lasta joka oli traumatisoitunut ja kärsi jonkun asteisesta mt-ongelmasta. Milalainen koulutustausta on perhekosissa työskentelevillä?
      Hyväkäytöksinen ja kiltti. Pöllövaarassakin aikuisten suosikki koska oli niin helppo lapsi. Kenen suosikkina?
      (tätä lasten karkailua ja lasten tekemiä sossu valituksia on kautta aikojen pöllössä ollut. yksi teki ilmoituksen pahoinpitelystä jopa.. Kuka on tehnyt valituksen pahoinpitelystä?
      Kyseisen paikan toimitusjohtaja kyllä selvittää sulle kun kysyt karkailuista, jne Kysyn mieluummin Sinuklta, koska jos asiat ovat niinkuin kerrot, eiväthän he sitä minulle kerro
      Voit kysyä kuinka moni entinen lapsi on siellä enää kyseisen paikan omistajien kanssa missään tekemisissä Tiedätkö tästä faktaa? Jos niin mistä tiedät?
      Eihän ne nyt heidän omia lapsia ole mutta silti tulleet niin rankoista oloista että ansaitsee muutakin kuin haukkua, pilkkaa ja henkistä kiusaa. Rankoista oloista tulleet lapset ei kaipaisi enää yhtään enempää pahaa kohteluaMIstä tiedät millaisista oloista lapset ovat tulleet?
      Tiedän ainakin parin lapsen äidit jotka kans ovat tähän kyseisen paikan toimitusj. suuttunut Keitä he ovat ja mikä on syynä riitoihin?
      Nyt ilmeisesti omistajat on vaihtumassa sielä Onko tietoa keitä ovat uudet omistajat? Jos ne ovat vaihtumassa?
      Mainitsit myös työntekijöiden/työntekijän itkuisuudesta, kuka hän on? Ketkä ovat irtisanoutuneet sieltä omasta toimestaan?
      Ja jos sinulla on faktaa, että Pöllövaarassa ollaan käyttäydytty epäammattimaisesti tai muuten jokin asia on miten on, vie ihmeessä asia oikeuteen. Et tahdo pahaa, mutta jos lastasi on kohdeltu kaltoin eikö kaikkien siellä asuvien, sinne muuttavien lasten edun mukaista ole, että asiat korjataan? Jos oikeasti välität lapsista yleisesti, on ehkä aika tehdä jotakin???
      Jään odottelemaan vastauksiasi näihin, mitä kyselin. Sähköpostilla saa laittaa mutta olisi kiva saada sitä faktaa eikä vain epämääräisiä vihjailuja!!! Ja jos on aihetta vien itse asioita eteenpäin!

    • Yksäitivain

      HEI ! Mäkin ajattelin nyt ottaa osan tähän keskusteluun. 14-vuotias poikani on myös
      sijoitettuna perhekotiin jossain päin Suomea. Aluksi oli lähempänä kotia, mutta
      kun homma ihan vängällä meni överiksi, tupakanpoltosta aloitettiin, karkailtin ja
      oli vähän huumeita ja viinaakin kuviossa niin siirretiin sitten vähän kauemmaksi
      kotoaan. Tai aika kauaksikin, välimatka on melkein 400 km. Olen itse täysin tyytyväinen myös edelliseen perhekotiin ja se olisi ollut ehkä välimatkan takia helpompi paikka minulle ja pojalleni, mutta tämä nykyinen paikka, missä poika on
      on täsmälleen yhtä hyvä kuin edellinenkin. Mulla ei ole pahaa sanottavaa koko paikasta, homma toimii siellä hyvin. Tietenkinhän se olis parempi lapsen olla kotona tai ainakin sitä sanotaan, että lapselle paras paikka on koti, mutta en tiedä tässä meidän tapauksessa miten oikeasti olis käynyt, jos olisin kauemman yrittänyt pojan kanssa sinnitellä. Tuskin kävis koulua niinkuin pitäis ja käyttäis ties mitä ja tulis ja menis niinku haluais, koska ei juuri piitannu siitä mitä sanoin. Meidän välinen suhde on parantunut paljon perhekodissa olon jälkeen ja päihteitä ei kuviolla ole ollut, vaikka tiedän kyllä että salaa tupakkia polttelee, jota en tällä
      hetkellä niin pahana edes pidä, koska kauheampaakin tässä on ollut.

      Mulla ei myöskään ole mitään sos.työntekijöitä vastaan, meidän kohdalla he ovat toimineet aivan loistavasti, kiitos heille ! Mutta ilman perhekotia en todella tiedä mikä pojan tilanne nyt olis, minä en hänen kanssaan olisi pärjännyt kovinkaan hyvin, vaikka yritin kyllä kaikkeni. Eli on muitakin tyytyväisiä perhekotiin, kun tämän ketjun aloittaja.

      • 14

        Menikö hommat pieleen siis sen takia että poika oli liian lähellä kotiansa sijoituksessa?


      • Yksiäitivaan
        14 kirjoitti:

        Menikö hommat pieleen siis sen takia että poika oli liian lähellä kotiansa sijoituksessa?

        Joo, osittain meni sen takia, mutta ei se varmaan ainut syy ollut. Mutta nyt kun ne
        kyseenalaiset kaverit (tai mun mielestä kyseenalaiset) ovat poissa jokapäiväisestä
        elämästä niin homma toimii paljon paremmin. Mitään suurempaa ylilyöntiä ei ole ollut viime heinäkuun jälkeen, kun poika siirrettiin pois täältä kotiseudultaan. Sitä ennen oli paljonkin....


      • 20
        Yksiäitivaan kirjoitti:

        Joo, osittain meni sen takia, mutta ei se varmaan ainut syy ollut. Mutta nyt kun ne
        kyseenalaiset kaverit (tai mun mielestä kyseenalaiset) ovat poissa jokapäiväisestä
        elämästä niin homma toimii paljon paremmin. Mitään suurempaa ylilyöntiä ei ole ollut viime heinäkuun jälkeen, kun poika siirrettiin pois täältä kotiseudultaan. Sitä ennen oli paljonkin....

        "kun homma ihan vängällä meni överiksi, tupakanpoltosta aloitettiin, karkailtin ja
        oli vähän huumeita ja viinaakin kuviossa niin siirretiin sitten vähän kauemmaksi
        kotoaan. Tai aika kauaksikin, välimatka on melkein 400 km."

        -Missä oli ne aikasemman paikan AIKUISET kun poika sai oltua niissä "kuvioissa".
        Kai olet tehnyt valituksen? Eikö sun ole ikävä????


    • terhi 30v

      Sijoitus on joskus ihan hyvä juttu.

    • eräs lukija

      Samaa mieltä olen myös, että sijoitus voi tosiaankin olla tarpeen ja hyväkin asia lapsille. Huonossa kodissa on kurja kasvaa ja lapsilla on oikeus saada hyvää hoitoa osakseen. Oli vanhemmat mitä mieltä asiasta tahansa. Eihän vanhemmat tietenkään näe rikkaa omassa silmässään, eihän heiltä muutoin lapsia vietäiskään pois.

    • keskusteluaseuraava

      Huostaanottoja/huostaanottajia on moneen junaan. Huostaanotetut lapset tulevat kuka mistäkin. Aina ei taustalla ole huono koti tai huonot vanhemmat. On tilanteita, että LAPSEN edun mukaista on sijoittaa hänet jonnekin, missä saa asiantuntevampaa apua sekä useampia aikuisia ympärilleen tukemaan aksvua ja kehitystä. Aina ei kotona olevan/olevien vanhempian voimavarat tai asiantuntemus riitä ja silloin on nostettava hattua aikuiselle jooka sen myöntää ja USKALTAA hakea apua, vaikkain sitten sijoituksen muodossa. Se ei tarkoita huonoa vanhempaa/huonoa vanhemmuutta vaan aitoa välittämistä lapsesta ja lapsen parasta haluavaa ihmistä!
      Huostaanottajia on myös moneen junaan. On asiantuntevaa ja ymmärtäväistä sitten on toisessa laidassa nämä k.päät jotka tuntuvat tekevän kaikkensa jotta lapset saadaan pois biovanhemmiltaan vaikka jokin kotiin annettava tuki/apu voisi korjata koko tilanteen..

    • lukija

      Eipä tuo huostaanotto ole ikinä loppujen lopuks lapselle hyvä asia vaikka kuinka niin haluaisi itselleen uskotella. Lapseen/ nuoreen se jättää aina jäljen. Lapsen paikka on kotona eikä sitä korvaa mikään eikä kukaan.

    • 595

      Lapsuus se on mikä jättää jäljen. Vaikka missä kasvais, niin jokainen saa traumoiksi kelpaavaa kaiveltavaa. Kyse on siitä, kykeneekö aikuisena ohjaamaan oman elämänsä suuntaa vai ei. Jos taitoja ja itseluottamusta ei siihen lapsena saa edes sijaiskodissa, on loppuelämä ajelehtimista ikävästä kokemuksesta seuraavaan, kunnes ne taidot jostain opitaan.

      Sillä ei siis ole lopullista väliä, oliko paska lapsuus, vaan sillä kykeneekö tekemään aikuisuutensa onnelliseksi ITSE. Aikuisuudesta kun joutuu vastaamaan ihan itse.

      Vain ne, jotka eivät halua huolehtia edes aikuisuutensa onnellisuudesta itse, eli ottaa vastuuta, väittävät onnettoman aikuisuutensa syyksi niitä jotka kasvattivat häntä lapsena, mutta joilla ei todellisuudessa ole enää valtaa vaikuttaa aikuisuuteen.

      Perhekoti, joka opettaa taitoja ja vastuun ottamista, antaa lapselle suuremman mahdollisuuden onnelliseen aikuisuuteen kuin vanhempi, joka kirjoitti tänne syyttäen perhekotia lapsensa kurjasta aikuisuuden alusta - tämä vanhempihan on ulkoistanut ensin vastuun omasta aikuisesta itsestään, ja sitten kieltää lapsensakaan olevan vastuussa omasta juuri alkaneesta aikuisuudestaan. Ketähän hän syyttää siitä, ettei itse kyennyt vanhemmuuteen ja vastuuseen?

      Ei kaikki ole jonkun muun syy, vaikka kuinka tekisi kipeää. Uhriudesta pääsee pois niinkuin avannosta - huutamalla apua ja ottamalla ojennettu käsi vastaan, tai polskimalla viimeisillä voimillaan kuiville, ja raahautumaan turvaan ja lämpimään toipumaan.

      Tällaiset vastuun ulkoistavat ihmiset eivät kestä oman kipunsa kohtaamista, luultavasti koska eivät ole saaneet turvaa ja tukea. Mutta aikuisena olisi kyllä vapaus sitä apua omaan pahaan oloon hakea, vaikka sitten vähitellen, vuodesta toiseen yrittäen, kunnes saa tukea ja rohkeutta alkaa ottaa vastuuta oman elämänsä suunnasta omilla valinnoillaan.

      Kurjasta lapsuudesta huolimatta 4 kertaa pitempi aikuisuus on silti vielä mahdollista tehdä onnelliseksi. Ja vanhana voi sitten muistella onnistumistaan muiden loputtoman syyttelyn sijaan.

    • Sijoitettu

      Pöllövaarassa muutaman vuoden asuneena voisin kertoa hieman omia kokemuksiani aiheesta. Ensinnäkin sinne sijoitus pelasti elämäni, vieläkin saan sieltä paljon henkistä tukea ja olen sinne viikottain yhteydessä vaikka muutin sieltä pois yli kymmenen vuotta sitten. Ulkonäköäni ei siellä missään vaiheessa arvosteltu millään lailla. Paljonhan on tietysti omasta käyttäytymistä kiinni,että miten kohdellaan. Minun kohdallani kaikki hoitui hyvin ja sain lämpöä ja hoivaa riittävästi. Mitään pahaa sanottavaa paikasta en keksi.

      • pöllölöisen tuttu

        Toiset joko ovat liian kilttejä ja masentuneita ymmärtääkseen mikä on syrjintää ja julmuutta. Toinen asia on että jos olet mies puolinen. Pöllös kuulemma pojat sai parempaa kohtelua. Joten se taas on toinen asia.

        eräs lapsi: "mä en voi mennä kouluun. Mulla on kuumetta"
        Työntekijä: "Valehtelet. et saa huomioo tällä" (lapsi ujo ja syrjään vetytyvä. kiltti)
        .........

        kuumemittari "piip piip piip " mittarin lukema 38,5"

        (tämä vain pieni esimerkki ja (mitätönkin ehkä) sen talon tavoista. esimerkkejä on myös enemmän ja pahempia)


    • näkemyksiä

      Tämän "pöllön" toiminta ei aina ole ihan lastesuojelulakien linjojen mukaista.
      Tarkastajat kun tulevat paikalle kaikki "hämärämpi" vain siivotaan maton alle ja lapsia kurin, rangaistuksen ja nolatuksi tulemisen pelolla pidetään hiljaisina.

      Harvempi lapsi joka on avannut suunsa sosiaalityöntekijöille on ollut sosiaaliviranomaisten lähdön jälkeen kovin hyvässä kohtelussa ko. paikassa. Viikkojen ajan erilaisia rangaistuksia lapsi on sen jälkeen joutunut kokeen.
      Aikuisten kylmää tapaa kohdella lasta, Aikuisten tapaa osoittaa omalla käytöksellään että nyt lapsi on epäsuosiossa. Toiset lapset saattaa osallistua aikuisten esimerkistä tähän kohteluun. Lapselle määrätään kotiarestia tai erilaisia kotitöitä. Kavereita rajoitetaan jne.

      Vaikka lapsen lastensuojelussa määriteltyihin oikeuksiin kuuluu yksityiskuuleminen.

      Monessa tapauksessa lapsi vetää sanansa takaisin koska ei enää kestä sitä henkistä rankaisua mikä siitä seuraa. Myöskin pelko että taas uusi sijoitus uuteen paikkaan olisi edessä saa lapsen hiljenemään. Monesti myös henkilökunta voi jopa "valehdella" että asiat ei ole totta mitä lapsi kertoo. Laitta murrosiän, lastenkoti ongelmien, mt-ongelmien syyksi lapsen sanoja. Ja lopulta lapsen yritys kertoa että paikassa joku on vialla jää todella kuulematta.

      Lastensuojelulakiin on myös merkitty että lasta ei saa estää (kiristää) tapaamasta omia vanhempiaa tai sukulaisiaan ilman tarkasti perusteltua syytä.

      Pöllössä se oli tavallista että jos lapsi vähänkin kapinoi jotain kohtuutonta sääntöä vastaan sanoin niin se lapsi laitettiin ruotuun uhkaamalla että ei pääse kotilomilla käymään.

      (läksyjen tekoa koko viikonloppu ilman taukoja oli yksi erään nuoren kapinan aihe joka ei tapahtunut väkivaltaisesti vain ääntä korottaen ja suoraan asiasta valittaen että se on väärin ja kohtuutonta. eikä niin päähän jää mitään sillä tavalla.)

      Lastensuojelulakiin on myös merkitty että lapsen ystävyyssuhteita ikätovereihin on tuettava jos ei ole perusteltua että seura on vääränlaista.

      Pöllössä kaverien/tyttö/poikaystävän tapaaminen oli yksi tavanomaisia kiristys keinoja. Usein niitä rajoitettiin rankalla kädellä ilman syytä. Tärkeämpää oli että lapsi pysyy "kotona" eli pöllösoman porukan kanssa. (vaikka oli jo vuosia pöllös asunut eikä asukkaisiin tutustumista enää tarvittu) ja tekemäs kotitöitä. (tekemässä koululäksyjä (vaikka kiitettävän oppilaasta kyse) auttamas pyykinpesussa, ruuanlaitossa, siivouksessa, pienenpien lasten hoidossa, puutarhatöissä, puutöissä, lumitöissä jne. ) Siellä oli oma piiri ja tuntui että kaverit piti löytyä sen perhekodin sisältä vaikka sanoilla sanottiinki että menkää nyt välillä vaikka diskoon. Ja kannustettiin löytään joku tyttö/poikaystävä

      siltikään ei oikein saanu mennä kuin kerran kahdessa viikossa kaverien kanssa. (jos ei sitten tehnyt sitä salaa esim. koulun jälkeen)

      Henkilökunta purki myös paljon omaa huonotuulisuutta lapsiin. tavallisessa perheessä sen vielä ymmärtäisi mutta kun kyse koulutetuista ammatti ihmisistä jotka on töissä yksityisessä lastesuojelulaitoksessa ja saa palkkaa... silloin se on epäammattimaista ja väärin.

      Tässä nyt minun näkemyksiäni jotka ei ole millään pahalla ko. paikkaa kohtaan vaan toivon että jos henkilökunta välittää niistä lapsista niin he korjaavat näitä epäkohtia. Täydellisiä emme ole kukaan ja kaikissa yrityksissä on epäkohtia mutta kun kyse jo paljon pahaa kokeneista ja paljon kärsineistä lapsista joita pitäisi yrittää kasvattaa parempaan suuntaan eikä suinkaan aiheuttaa sitä että täysi-ikäisinä heistä tulee entistäkin ongelmaisempia.

      • näkemyksiä_2

        Se että lapsi joka on jotain negatiivista mennyt sosiaaliviranomaiselle sanomaan joutuu huonoon kohteluun aikuisten taholta johtuu vieläpä siitä että kyseessä on yritys. Yritykselle tärkeää on hyvä maine.

        Bisnestä se perhekodin pyörittäminenkin on. Jos maine tahriintuu asiakkaita voi olla vaikeampi saada ja pahimmillaan toimiluvat mennä. Ko. paikan henkilökunta ajattelee ensisijaisesti aina mainettaan ja siivoaa kaikki epäkohdat pois näkyvistä sen sijaan kuin nostaisi kissan pöydälle oman työryhmän kanssa ja alkais korjaan niitä epäkohtia niin ettei olisi vaaraa toimilupien menetyksestä.

        Toisekseen kyse on lapsista joten monen lapsen koko loppu elämä ja tulevaisuus on kiinni siitä miten heitä paikassa kohdellaan. Asioita pystyy korjaan vielä vaikka lapsen koti olot olisiki olleet vaikeat.. mutta jos perhekoti tarjoaa jotain huonoa kohtelua ja ymmärtämättömyyttä., epäammatillista työotetta jne. Lapsen aikuisuudesta tulee vaikea taival.


      • argumentti
        näkemyksiä_2 kirjoitti:

        Se että lapsi joka on jotain negatiivista mennyt sosiaaliviranomaiselle sanomaan joutuu huonoon kohteluun aikuisten taholta johtuu vieläpä siitä että kyseessä on yritys. Yritykselle tärkeää on hyvä maine.

        Bisnestä se perhekodin pyörittäminenkin on. Jos maine tahriintuu asiakkaita voi olla vaikeampi saada ja pahimmillaan toimiluvat mennä. Ko. paikan henkilökunta ajattelee ensisijaisesti aina mainettaan ja siivoaa kaikki epäkohdat pois näkyvistä sen sijaan kuin nostaisi kissan pöydälle oman työryhmän kanssa ja alkais korjaan niitä epäkohtia niin ettei olisi vaaraa toimilupien menetyksestä.

        Toisekseen kyse on lapsista joten monen lapsen koko loppu elämä ja tulevaisuus on kiinni siitä miten heitä paikassa kohdellaan. Asioita pystyy korjaan vielä vaikka lapsen koti olot olisiki olleet vaikeat.. mutta jos perhekoti tarjoaa jotain huonoa kohtelua ja ymmärtämättömyyttä., epäammatillista työotetta jne. Lapsen aikuisuudesta tulee vaikea taival.

        Ihanaa saada ennalta arvattava reaktio. suunnittelin tähän jo hyvän kommentin. (miinustajaa on helppo ohjailla mun haluamaan suuntaan että saan luvan jatkaa)

        Eli miinustajan mielestä:

        Pöllövaaran perhekoti on täysi timantti. Täydellisin ikinä. Täyden kympin paikka jossa ei mitään korjattavaa. (onko täydellistä paikkaa olemasskaan? Voiko sellainen ihan realistisesti ajateltuna olla edes totta? vai lupaillaanko vain kuuta taivaalta? )

        Lapset ei miinustajan mielestä ansaitse hyvää kohtelua.(mielenkiintoista.. sitten pakko kysyä mitä nämä lapset sitten ansaitsee?)

        eikä miinustajan mielestä ko. paikan työryhmän kanssa työpaikka ilmapiiriä tarvitse parantaa eikä ammattitaitoa kehittää? (hmm.. mielenkiintoista sillä jokaisella hoitoalalla jatkuva kehitys on tarpeen kokoajan)


        Yksityis yritys ei miinustajan mielestä ole yritys. Perhekoti pöllövaara oy.. ei siis hänestä ole yksityisen henkilönperustama yritys joka siis ei ole riippuvainen hyvästä maineesta ja asiakkaista.. Ymmärrän. pakko sitten kysyä mikä paikka tämä perhekoti pöllövaara oy on jos ei yksityinen perhekoti ja yksityisyrittäjän pitämä?

        Jokin kauhea kielto vaihe menossa ilmeisesti jollain sillä noin kiiltokuvamainen kuva ei ole enää realistinen.. Pakko siis kysyä MITÄ PEITTELET, PUOLUSTELET JA SUOJELET TULEMASTA JULKI?


      • fjkgf
        argumentti kirjoitti:

        Ihanaa saada ennalta arvattava reaktio. suunnittelin tähän jo hyvän kommentin. (miinustajaa on helppo ohjailla mun haluamaan suuntaan että saan luvan jatkaa)

        Eli miinustajan mielestä:

        Pöllövaaran perhekoti on täysi timantti. Täydellisin ikinä. Täyden kympin paikka jossa ei mitään korjattavaa. (onko täydellistä paikkaa olemasskaan? Voiko sellainen ihan realistisesti ajateltuna olla edes totta? vai lupaillaanko vain kuuta taivaalta? )

        Lapset ei miinustajan mielestä ansaitse hyvää kohtelua.(mielenkiintoista.. sitten pakko kysyä mitä nämä lapset sitten ansaitsee?)

        eikä miinustajan mielestä ko. paikan työryhmän kanssa työpaikka ilmapiiriä tarvitse parantaa eikä ammattitaitoa kehittää? (hmm.. mielenkiintoista sillä jokaisella hoitoalalla jatkuva kehitys on tarpeen kokoajan)


        Yksityis yritys ei miinustajan mielestä ole yritys. Perhekoti pöllövaara oy.. ei siis hänestä ole yksityisen henkilönperustama yritys joka siis ei ole riippuvainen hyvästä maineesta ja asiakkaista.. Ymmärrän. pakko sitten kysyä mikä paikka tämä perhekoti pöllövaara oy on jos ei yksityinen perhekoti ja yksityisyrittäjän pitämä?

        Jokin kauhea kielto vaihe menossa ilmeisesti jollain sillä noin kiiltokuvamainen kuva ei ole enää realistinen.. Pakko siis kysyä MITÄ PEITTELET, PUOLUSTELET JA SUOJELET TULEMASTA JULKI?

        Saako jotkin miinukset sinut noin vainoharhaiseksi? Ja ajatella, joku voi olla kanssasi eri mieltä, kauheaa? Haukut aina niitä jotka näkevät selvästi että joku kirjoitus on provo tai ilmiselvä trolli, vaikka omat pasmasi menevät aivan sekaisin jos joku kehuu tai puolustaa sijoitusta tai sijoituspaikkaa.


      • te luulette
        fjkgf kirjoitti:

        Saako jotkin miinukset sinut noin vainoharhaiseksi? Ja ajatella, joku voi olla kanssasi eri mieltä, kauheaa? Haukut aina niitä jotka näkevät selvästi että joku kirjoitus on provo tai ilmiselvä trolli, vaikka omat pasmasi menevät aivan sekaisin jos joku kehuu tai puolustaa sijoitusta tai sijoituspaikkaa.

        tiedän enemmän kuin

        t: Tico ja Jeri ;)


      • Pilkunnussija
        argumentti kirjoitti:

        Ihanaa saada ennalta arvattava reaktio. suunnittelin tähän jo hyvän kommentin. (miinustajaa on helppo ohjailla mun haluamaan suuntaan että saan luvan jatkaa)

        Eli miinustajan mielestä:

        Pöllövaaran perhekoti on täysi timantti. Täydellisin ikinä. Täyden kympin paikka jossa ei mitään korjattavaa. (onko täydellistä paikkaa olemasskaan? Voiko sellainen ihan realistisesti ajateltuna olla edes totta? vai lupaillaanko vain kuuta taivaalta? )

        Lapset ei miinustajan mielestä ansaitse hyvää kohtelua.(mielenkiintoista.. sitten pakko kysyä mitä nämä lapset sitten ansaitsee?)

        eikä miinustajan mielestä ko. paikan työryhmän kanssa työpaikka ilmapiiriä tarvitse parantaa eikä ammattitaitoa kehittää? (hmm.. mielenkiintoista sillä jokaisella hoitoalalla jatkuva kehitys on tarpeen kokoajan)


        Yksityis yritys ei miinustajan mielestä ole yritys. Perhekoti pöllövaara oy.. ei siis hänestä ole yksityisen henkilönperustama yritys joka siis ei ole riippuvainen hyvästä maineesta ja asiakkaista.. Ymmärrän. pakko sitten kysyä mikä paikka tämä perhekoti pöllövaara oy on jos ei yksityinen perhekoti ja yksityisyrittäjän pitämä?

        Jokin kauhea kielto vaihe menossa ilmeisesti jollain sillä noin kiiltokuvamainen kuva ei ole enää realistinen.. Pakko siis kysyä MITÄ PEITTELET, PUOLUSTELET JA SUOJELET TULEMASTA JULKI?

        Ja mua naurattaa vaan sun kirjoitusvirheitä täynnä oleva teksti.
        Opettele yhdyssanaoppia hieman.


      • SeOnParitella
        Pilkunnussija kirjoitti:

        Ja mua naurattaa vaan sun kirjoitusvirheitä täynnä oleva teksti.
        Opettele yhdyssanaoppia hieman.

        Tunge sijari yhdyssanavirheesi perseeseesi.


    • palstan "säännöt"

      Ottakaa huomioon, että ainut palstalla nykyään sallittu tapa suhtautua hoitajien väärään vallan käyttöön on se, että "lapset ovat kotona rajattoman kasvatuksen kokeneita, joiden on vaikea suhtautua kuriin laitoksessa."

      Esim. eduskunnan oikeusasiamiehen järjestämiin yllätystarkastuksiin ja niissä havaittuun väärään aikuisten vallankäyttöön, mielivaltaisiin ja kohtuuttomiin rangaistuksiin, niihin kaikkiin on lupa suhtautua täällä vain tuosta yllä mainitusta kannasta käsin.

      Näin ollen siis mitään hoitajien kylmyyttä, mielivaltaa ja väkivaltaa ei ole olemassakaan, on vain väärin ja vastuuttomasti lapsiaan kasvattaneita vanhempia, jotka luovat tätä nuorten suulla kuultavaa "harhaa" hoitajien julmuudesta ja epäammatillisesta suhtautumisesta hoidokkeihinsa.

      • valvontaan

        Pöllövaaran perhekoti on tosi epäammattimainen. Valvonta kameroita sinne pitäis laittaa vuoden ajaksi seuraan miten siellä oikein lapsia kohdellaan. Sitten ei ainakaan jää kenellekään mitään mutinan varaa kun todisteet nauhalla niiin hyvästä kuin pahastakin.


      • vihainen
        valvontaan kirjoitti:

        Pöllövaaran perhekoti on tosi epäammattimainen. Valvonta kameroita sinne pitäis laittaa vuoden ajaksi seuraan miten siellä oikein lapsia kohdellaan. Sitten ei ainakaan jää kenellekään mitään mutinan varaa kun todisteet nauhalla niiin hyvästä kuin pahastakin.

        Perhekodin "isä" on ainakin todella todella ilkeä ihminen, hän on aina haukkunut, moittinut arvostellut ja jopa käyny päälle! Se ihminen on julma ja todella sairas. Tiedän mistä puhun, itse sielä asuin 10v ja sain vittumaiset kohtelut.. jos halusit että ne on kivoja sulle niin heille piti mielistellä ja tehdä niin mitä ne käskee.. se paikka on todella hämärä, toivoisin että joku sossu huomais tämän heidän esiintymisen, se oli totta että.ain kun sossu tuli niin kehuttiin lasta ja mielisteltiin. Sitten kun sossu lähti niin alko sama kaava, huudettiin määräiltiin ja pakotettiin sellasiin asioihin mikä ei kiinnostanu.sittenntämä perhekodin isäntä aina yllytti isompia poikia kiusaan muita lapsia, painimalla, antamalla lumipesua tai muuten vaan haastamalla riitaa.. sitä teki tämä isäntä ja nauroi vielä vieressä..


    • huuhaavaroitus

      Olennaisin asia pohdittavaksi olisi se, onko lapsilla parempi olla sijoitettuina kuin kotonaan. Jos vastaus on myönteinen, sijoitus on ollut tarpeen. Kovasti täällä tutut tyypit ovat jo vuosia kestänyttä kaunaansa purkaneet, mutta noita pikku juttuja aina tuppaa unohtumaan.

      • Suuria.asioita

        Matujen oikeusturvaa selvitetään suomalaisten verorahoilla vaikka he ovat toisten maiden kansalaisia. Suomalaiset lakimiehet eivät saata ottaa huostaanottoasioitakaan ajaakseen niistä saatavan vähäisemmän palkan takia. Hallinto-oikeuksissa riittää sosiaalityöntekijöiden hurjattelut huostaanoton syyksi ja niinhän ne kelpaa joidenkin matujenkin selittelyt turvapaikan saamiseen.


      • hirsinenpää

        Nimimerkille vihainen: "Sijaisisän" käytös on ollut epäasiallista. Hän selkeästi oli valinnut täysin väärän tehtävän. Olisi alkanut vaikka perinnerakentajaksi, niin ei olisi tarvinnut kiusata lapsia.


    • viiluttaja

      Ei muuta ko kengittämään huonosti hoidettua konia ja tontille rakennettavaa sirkusmaneesia. Orja toimi!

      • röhköRölikkäturvaistuin

        Röhkö Rölikkä voi sitten tehdä äitylinsä ohjeen mukaan, kuten sijoitettuja kaltoin kohdellessaankin. "Sen on paljon turvallisempaa ilman turvaistuinta, kuin turvaistuimen kanssa". Etkö tällä kertaa usko äitiäsi, jonka varpaat nuolet mielelläsi "lyyuuurps". Myös sinun pilttiesi (tietty sijoitettuja parempia) on turvallisempaa ILMAN TURVAISTUINTA, KUIN TURVAISTUIMEN KANSSA.

        Röhkö Rälikän äiti kuljetti sijoitettuja pieniä ilman turvaistuinta ja Röhkö seurasi tapahtumia vierestä.

        "Minä lahjakas lakimies, Röhkä Rölikkä". Enhän minä koskaan osallistunut sijoitettujen kiusaamiseen ja kaltoin kohteluun. Joskus äityli pakotti jotain tekemään. Mutta omat pilttini kytken huolella turvaistuimeen autoni takapenkille. Minun lapseni ovat tietenkin arvokkaampia, kuin nuo meille sijoitettuina olleet. hehän antoivat meille vain rahaa ja etuja.


    • ääniäyksi

      Minä hieno Röhvi Rälikkäinen. Olen todella suosittu. Pärjäsin niin hyviin opiskelijavaaleissa, kun olin suositun kansanedustajan avustaja. Ymmärrättekö? Rauman syksyssä. rakastan Räymän syksyä! Äh!

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe