$this-> merkitys ja luokat

ggfgdghjgkiiouliuoui

Hei. Olen yrittänyt kirjan avulla yrittänyt oppia PHP:ta ja kirja ei selitä, enkä googlella löydä enkä itse ymmärrä, mitä $this-> merkitsee. Tämä on siis tullut vastaan luokkia opetellessa.

Toinen asia joka luokissa menee oman ymmärryksen yli on kirjan esimerkkien alkufunktiot. Kirjasta otettu pieni esimerkki:

class Piste
{
var $x;
var $y;
function Piste()
{
$this->x = 0;
$this->y = 0;
}

Sen ymmärrän, että kun muuttuja kutsuu/avaa luokan eli $m1 = new Piste(); niin se ajaa tuon funktion jolloin muuttujan $x ja $y arvo on 0. Mutta miksi tuo Piste() funktio pitää olla? Miksi ei voisi olla var $x = 0;?

Kiitos etukäteen vastaajille!

7

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sdfsfsdfsdf24234

      Tuota systeemiä kutsustaan "Constructoriksi" joka siis kutsutaan aina luokkaa luodessa.

      Tuo systeemi on tuollainen koska constructori voi sisältää paljon monimutkaisempaa matematiikkaa ja koodia riippuen tietysti millaista dataa alustellaan.

      Tietysti tuo esimerkki on vain hyvin yksinkertainen luokka ja todellisuudessat tuollaiseen ei luokkaa edes kannattaisi käyttää.

    • Joku Vaan

      Niin toi on jostain vanhasta oppaasta, nykyään käytetään PHP 5... jossa olioiden käsittelyyn tuli paljon parannuksia. Sekä var sana poistuu myös.

      http://www.php.net/manual/en/language.oop5.decon.php


      Tässä sulle pieni koodi joka toivottavasti vastaa kysymyksiisi.vaikka se tällä foorumilla aika sekavaksi muuttuu sisennysten jne... takia.

      class Piste {
      // private koska halutaan estää ettei muuttujiin päästä käsiksi luokan ulkopuolelta
      // Näin voidaan olla varmoja mitä muuttuja sisältää. nimessä _ siksi koska helppo erottaa public.
      // http://www.php.net/manual/en/language.oop5.visibility.php

      /* @var int $_x */
      private $_x = null;

      /* @var int $_y */
      public $y = null;


      /**
      * @param int $x oletus 1
      */
      public function __construct($x = 1)
      {
      $this->aseta_x($x * 4);
      }


      /**
      * Tarkistaa onko kokonaisluku, ellei niin heittää poikkeuksen
      * @param int $luku
      * @return int $luku
      */
      private function _kokonaisluvun_tarkistus($luku)
      {
      if (!is_int($luku))
      {
      throw new Exception($luku . ' ei ole kokonaisluku');
      }

      return $luku;
      }


      /**
      * Asettaa x
      * @param int $x
      * @return $this
      */
      public function aseta_x($x)
      {
      // tämä muuttuja on käytossä koko luokassa.
      $this->_x = $this->_kokonaisluvun_tarkistus($x);

      // Palauttaa olion itsessään
      return $this;
      }


      /**
      * Asettaa y
      * @param int $y
      * @return $this
      */
      public function aseta_y($y)
      {
      // tämä muuttuja on käytossä vain tämän metodin(function) sisällä.
      $y = $this->_kokonaisluvun_tarkistus($y);

      return $this;
      }
      }


      echo '';


      try
      {
      $testi = new Piste();

      echo " Constructorin asettama (_x) \n";
      var_dump($testi);

      echo "\n\n Aseta metodien laittamat, huomaa y (this puute) \n";
      $testi->aseta_x(7777)->aseta_y(8888);
      var_dump($testi);

      echo "\n\n Epäkelpo arvo (public y) \n";
      $testi->y = 'Epäkelpo';
      // $testi->_x = 'Epäkelpo'; //Fatal error: Cannot access private property
      var_dump($testi);

      echo "\n\n Testataan poikkeuksen toimivuus (private _x) \n";
      $testi->aseta_x('epäkelpo');
      }
      catch (Exception $e)
      {
      echo 'poikkeus toimii, mitäs tehtäis? tulostetaan vaik alkuperäinen virheilmoitus jota ei yleensä kannata kävijöille näyttää: ' . $e->getMessage();
      //var_dump($testi);
      }

      Toi on sitten vain esimerkki, joten täydellinen se ei todellakaan ole, vaikka toimiikin.

    • Joku Vaan

      Tjaahas tälläkertaa Suomi24 oli nälkä kun söi vaikka mitä merkkejä. Uusi yritys, osaat varmaankin muuttaa | merkit kommentti lohkoiks joskos siitä ongelma aiheutuisi. Onkos täällä missään opasta tyhmälle miten lähetetään viesti ilman merkkien syömistä?

      class Piste {
      | private koska halutaan estää ettei muuttujiin päästä käsiksi luokan ulkopuolelta
      | Näin voidaan olla varmoja mitä muuttuja sisältää. nimessä _ siksi koska helppo erottaa public.
      | http://www.php.net/manual/en/language.oop5.visibility.php

      | @var int $_x
      private $_x = null;

      | @var int $_y
      public $y = null;


      |
      | @param int $x oletus 1
      |
      public function __construct($x = 1)
      {
      $this->aseta_x($x * 4);
      }


      |
      | Tarkistaa onko kokonaisluku, ellei niin heittää poikkeuksen
      | @param int $luku
      | @return int $luku
      |
      private function _kokonaisluvun_tarkistus($luku)
      {
      if (!is_int($luku))
      {
      throw new Exception($luku . ' ei ole kokonaisluku');
      }

      return $luku;
      }


      |
      | Asettaa x
      | @param int $x
      | @return $this
      |
      public function aseta_x($x)
      {
      | tämä muuttuja on käytossä koko luokassa.
      $this->_x = $this->_kokonaisluvun_tarkistus($x);

      | Palauttaa olion itsessään
      return $this;
      }


      |
      | Asettaa y
      | @param int $y
      | @return $this
      |
      public function aseta_y($y)
      {
      | tämä muuttuja on käytossä vain tämän metodin(function) sisällä.
      $y = $this->_kokonaisluvun_tarkistus($y);

      return $this;
      }
      }


      echo '';


      try
      {
      $testi = new Piste();

      echo " Constructorin asettama (_x) \n";
      var_dump($testi);

      echo "\n\n Aseta metodien laittamat, huomaa y (this puute) \n";
      $testi->aseta_x(7777)->aseta_y(8888);
      var_dump($testi);

      echo "\n\n Epäkelpo arvo (public y) \n";
      $testi->y = 'Epäkelpo';
      | $testi->_x = 'Epäkelpo'; Fatal error: Cannot access private property
      var_dump($testi);

      echo "\n\n Testataan poikkeuksen toimivuus (private _x) \n";
      $testi->aseta_x('epäkelpo');
      }
      catch (Exception $e)
      {
      echo 'poikkeus toimii, mitäs tehtäis? tulostetaan vaik alkuperäinen virheilmoitus jota ei yleensä kannata kävijöille näyttää: ' . $e->getMessage();
      |var_dump($testi);
      }

    • ggfgdghjgkiiouliuoui

      Näköjään aika paljonkin eroavaisuuksia php4 ja 5 välillä. Tuo esimerkki ei nyt ihan kokonaan auennut mulle mutta kyllä siitä apua oli. Melkein suosiolla taidan tuon kirjan luokkakohdat jättää väliin ja opetella ne jostain muualta.

    • Joku Vaan

      Hyvä että oli apua, vaikka esimerkistä puutuu vieläkin paljon merkkejä, on se kumma kun foorumi niitä syö vaikka toisissa viesteissä samat merkit näkyvätkin.

      Jos kirja on niin vanha, että se käsittelee PHP4:n olioita, niin omasta mielestäni olisi parempa opetella oliot jostain uudemmasta jossa on käytetty PHP5:den ominaisuuksia, ja sitten myöhemmin vasta PHP4:n tapa jos kiinostusta on. Näin et alitajuisesti käyttäisi huonoja ratkaisuja.

      Kannattaa myös huomioida, että jotkin ensinmäiset PHP5 käsittelevät kirjat olivatkin olioiden osalta lähes PHP4 lisättynä vain muutama näkyvyys määre.

      Varmaan tiesitkin, että PHP 4 ei enään edes päivitetä, joten lähes jokaisella palvelimella on jo jokin PHP 5.x versio käytössä. Kun opettelet vanhan kirjan mukaan niin kannattaa lukasta http://php.net/manual/en/migration53.deprecated.php ja laittaa testi palvelimella http://fi2.php.net/manual/en/function.error-reporting.php niin että tulee ilmoitus jos niitä käyttää.

    • 234242424

      Suosittelen käyttämään koodi pasteihin vaikkapa http://ideone.com

      Olis tosiaan korkea aika että suomi24 saataisiin kunnon code tagit.

    • Joku Vaan

      Kokeillaan joskos koodi olisi tuolla hieman selvempi http://ideone.com/IyWcl

      Eihän kooditagien tarvitsisi olla mitenkään monimutkaset kieli kohtasine värityksineen jne... vaan ihan pre tagin sisälle koodi riittäisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe