väitän, että hirvivahngot taimistoissa on metsänhoidon syytä. Perustelu: hirvi syö nalkäänsä. Metsänhoitaja- kaataa koivut, haavat ja pihlajat pois taimikoista. Hirvi syö mäntyä, kun muuta ei ole!
Todistus: vastoin metsänhoitoyhdistyksen ohjeita olen jättänyt 2 ha alueen luonnon huomaan, jopa kylvänyt pihjajaa kuusi-mänty taimikkoon. Tarkastuksen mukaan, yhtenäkään näistä 14 vuodesta MÄNNYNLATVOJA EI OLE SYÖTY. Alue on hirvien talvilaidun ja seudulta löytyy koska vaan 5-10 hirven makuusta,
Pihlajat on syöty 100%, eli joka ainoa taimi latvottu useaan kertaan. koivu työty 40%. pajut ja haavat syöty 20%, jänis syönyt haapaa runsaasti.
ja lisätodiste, samalla seudulla naapurin samanikäisestä toimikosta, väliä noin 5 km, on tuhottu melkoisesti latvoja.
siis paras suoja hirviä vastaan on runsas pihlajakasvusto mäntyjen seassa! Ja toiseksi paras että kasvattaa puolet koivua.
hirvivahingot
9
356
Vastaukset
- Voihan sitä
tietysti hirvillä syöttää pihlajaa, haapaa ja pajua. Muutapa ei siellä sinun metsässä sitten kasvakkaan. Samapa tuo, ovatpahan poissa ainakin naapurin taimikosta.
- luomumimmi
Puun kasvu-ikä on noin 80 vuotta. Jos hakkautan metsäni 40- 50 v. ollessani, niin ei se enää toista satoa ehdi mulle antaa ennekuin dementia vie tajun tuloista. On siis yks hailee, joutuuko metsä korjuukypsäksi 70 vuodessa vai 100 vuodessa! Porkkailla ja petäjillä on hieman eri kasvurytmi.
luomumimmi kirjoitti:
Puun kasvu-ikä on noin 80 vuotta. Jos hakkautan metsäni 40- 50 v. ollessani, niin ei se enää toista satoa ehdi mulle antaa ennekuin dementia vie tajun tuloista. On siis yks hailee, joutuuko metsä korjuukypsäksi 70 vuodessa vai 100 vuodessa! Porkkailla ja petäjillä on hieman eri kasvurytmi.
Kirjoitat:
"Puun kasvu-ikä on noin 80 vuotta. Jos hakkautan metsäni 40- 50 v. ollessani, niin ei se enää toista satoa ehdi mulle antaa ennekuin dementia vie tajun tuloista. On siis yks hailee, joutuuko metsä korjuukypsäksi 70 vuodessa vai 100 vuodessa!"
Metsä tuottaa rahaa Sinulle kahdella tavalla:
1. Hakkuutuloja
2. Metsän arvon nousuna, kun puut kasvavat. Tämä on realisoitavissa metsätilan myynnillä.
Riippumatta iästäsi, on hyvin merkittävää kasvaako männikkö 70 vai 100 vuoden aikana hakkuukypsäksi.
- näinhän se on
Hirvivahingot ovat yleensäkin tämän tehometsätalouden syytä. Hirvellä on mielettömät määrät ravintoa, kun metsät ovat muuttuneet taimikoiksi. Siksi se lisääntyy. Ennen sotia hirvi oli vielä harvinainen eläin.
- puttesetä
Tulkinta tuokin, mutta se ontuu. Hirvihän on myös ravintoa pedoille. Petokannan kuuluisi nousta saaliskannan mukana. Miksi se ei ole noussut? Onko syy vieläkin tehometsätalous?
- näinhän se on
Osittain kyllä joo...erämaametsät ovat kadonneet, ja ihmisasutus haittaa monin paikoin petojen levittäytymistä. Tietysti ihminen verottaa petokantoja jatkuvasti myös.
- luomumimmi
on todellakin yks hailee, kypsyykö tukit 70 vai 100 vuoden kuluttua, siis oman talouteni kannalta, koska itse olen ollut lannoitteena ehkä 50 v. Ja mitä tuloja se taimikko, joka kylvettiin 1999 ( kieltäydyin istutuksesta) ehtisi mun elinaikanani (olen 55) tuottaa?. Olen siis sukupolveni tulot metsästä korjannut ja veljenpoika (nyt 18v, saa sitten eläkkeeelle jäädessään noppata seuraavan sadon.
Raivauksesta olisi pelkkää menoa! Niin ja mäntyä ja kuusta on ihan tarpeeksi paljon, paikkapakoin tureikoksi asti! ja kyllä ne männyt siellä kasvavat, noin 30 cm vuodessa, mikäli laskin oikein vuoskasvaimet. Kylläpähän perikunta sitten aikanaan sen harvennushakkuun tekee.
Niin ja se metsän arvonnousu? Mitä se on. Siis jos ei ole aikomusta myydä tilaa?
Ja kyllä sinne taimikkoon sahan kanssa mennään, ehkä 5-6 bvuoden kuluttua kun koivuista ja pihlajista alkaa halkoja saada. Silloin mäntykin on jo niin korkeaa, ettei hirvi latvaan yletä. Mitä sitä hukkaan puita kaataa! - näinhän se on
Viisas antaa metsän hoitaa itse itsensä ja ihailee "mosaiikkimaista" lopputulosta! Henkisesti köyhät ostakoon metsät vaakaan laitettuaan niitä uusia autoja ja lennelkööt Thaimaan lomille ilmakehää tuhoten ja tulevilta lapsiltaan elämänedellytyksiä vieden.
- Anonyymi
Kekkonen lestadiolaisuus, Ylölehto vihkiminen, vain isän metsille hoidetaan hirvivshinkokorvaukset Kalevi Kekkonen se tykkää rahasta.
Minä ostan ne
Pyhäjärvi Pyhäsalmi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12671Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511228Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491125- 127998
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223964Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206939Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä13855- 72845
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297845- 39822