Olen kahden vaiheilla, hakeako sairaanhoitajaksi vai ensihoitajaksi. Toisaalta arveluttaa, onko sairaanhoitajan työ niin herkkua, koska monet täälläkin tuntuvat vain moittivan miten paskaista, raskasta ja ahdistavaa työtä se on. No, olen sellainen persoona, että arvelen jaksavani sitä työtä, mutta miksi niin moni silti moittii tätä alaa?
Ensihoitajan työ olisi toisaalta jännittävää ja vaihtelevaa, mutta se on niin miehinen ala, että en tunne olevani tarpeeksi isokokoinen, voimakas ja karski, että pärjäisin siellä. Vai onkohan tämä harhaluulo, ettei hento nainen siellä pärjäisi alkuunkaan...?
Sitten on vielä kolmas vaihtoehto, ns. kultainen keskitie näiden kahden vaihtoehdon välillä. Jos erikoistuisinkin akuuttihoitoon sairaanhoitajana, eli ensihoitoon päin lähtisin. Saisinko silloin työskennellä ensihoito-osastolla tai jopa ambulanssissa? Onko sairaanhoitajan koulutus ensihoitoa tasokkaampi tai avarampi? Ja mitä jos myöhemmin haluankin siirtyä täysin ensihoitoon, niin tuleeko minun kouluttautua lisää, jotta saan täydet valtuudet työskennellä ensihoitajana? (Jos minulla on aiempi koulutus sairaanhoitajasta, joka erikoistunut ensihoitoon päin). Ja millaista työtä käytännössä tekee sairaanhoitaja, joka on erikoistunut lastensairaanhoitoon? (Tämäkin vaihtoehto kiinnostaisi hiukan).
Toivoisin vähän keskustelua ja vertailua näiden kahden ammatin välillä, ja kokemuksia sh:ksi ja eh:ksi opiskelevilta/kouluttautuneilta. Siis mm. hyviä ja huonoja puolia sairaanhoitajan ja ensihoitajan työstä. Olen vielä niin vaiheessa tässä asiassa, ja hakeakin pitäisi tässä lähiaikoina...
Sairaanhoitaja VS ensihoitaja
4
3979
Vastaukset
No mää oon itse hakemassa sairaanhoitajaks, koska en pääse koulumenestyksestä johtuen ensihoitajakoulutuksen pääsykokeeseen. Mutta sen ainakin tien, että joka tapauksessa, jos opiskelet ensihoitajaks, se antaa sulle sairaanhoitajan pätevyyden. Sairaanhoitajaks opiskelet 3,5 vuodessa, ensihoitajaks kestää 4 vuotta.
Tietysti sitten riippuu työpaikasta ja siitä mihin on erikoistunut, että kuinka paskaista ja raskasta jnejne sairaanhoitajan työ on. Jos on lastensairaanhoidon puolella (itse oon vähän siitä haaveillut), niin positiivista on ehdottomasti se, että yleensä suurin osa paranee. Lapset on hirveän optimistisia kuitenkin luonnostaan ja semmosia, joittenka kanssa mielellään varmasti on touhuamassa. Et jos tykkää lapsista, niin kyl sil puolel ainakin niitten kanssa saa touhuilla. Vanhusten tai vammaisten kaa homma onki sit täysin erilaista...
Ensihoitajana on tietysti oltava sitä fyysisyyttä, ihan niinkuin sairaanhoitajanakin, jos pitää siirrellä potilaita esimerkiksi. Tai kuvitteleppa hälytysajossa tilanne, et teidän pitää jaksaa kantaa kuudennnesta kerroksesta aikuinen ihminen niil paareil alas. Ite tekee mieli lyyhistyä jo ajatuksesta. Mutta ei siinäkään hommassa mikään ihmenainen tarvitse olla :) Ja ensihoidon pääsykokeessa onkin muuten kuntotestit, jos ne läpäsee niin kyä pitäis pystyä sitä työtäkin sitten varmasti tekemään.
Ähs, toivottavasti tästä ees pienenpientä apua oli sulle, opiskelijoiden tai ammattilaisten vastauksia odotellessa! Mutta kyl ite oon miettiny just et jos sairaanhoitajaks ensin kouluttautuu ja haluaa ensihoitajaks (ku en sinne pääsykokeeseen pääse), niin siin on varmasti omat mahdollisuutensa kun on jo alalla ja koulutuksesta ei puutu oikein muuta kuin se erikoistuminen..- Kahden vaiheilla
Kiitoksia paljon, kyllä tämä jo ajatuksia paljon selkiytti..! :)
- pitkävast..aus
Tosiaan, ensihoitajat saavat sh:nkin pätevyyden, mutta sairaanhoitajat voivat joutua käymään lisäksi ensihoitajan koulutuksen päästäkseen tiettyihin työtehtäviin (lähinnä kuitenkin ollakseen kilpailukykyisiä työnhaussa). Periaatteessa mikään ei estä sairaanhoitajaa työskentelemässä ambulanssissa. Ambulansseja on perustason valmiudella sekä hoitotason valmiudella. Mikäli sairaanhoitaja mielii ambulanssiin, hänen tulee läpäistä tentit. Näitä kuitenkin voidaan kouluttaa myös työnantajan puolesta. (Ensihoitajien tulee myös nämä läpäistä, mutta heillä osaamisen pitäisi olla lähes läpihuutojuttu koulutuksen takia).
Huomattavaa kuitenkin minusta on, että ambulanssissa työ ei ole jännittävää tai vauhdikasta.. Potilas haetaan paikasta a ja viedään päivystykseen. Autoa ajellen kuluu suuri päivä, samoin potilaan omaisten odotteluun, tai poliisin tuloa odotellessa tms.. Monessa työpaikassa suuri osa työpäivästä menee siirtoihin, suht terve potilas kuljetetaan paikasta toiseen. Toki hoitotasolla joissain paikoissa pääsee joskus tekemään jotakin temppuja.
Ambulanssissa työvuorot kuitenkin mukavampia jollekin (esim. 24 tuntia töissä, pidemmät vapaat). Ensihoidon työehdoista ja siihen vaikuttavista laeista on nyt just kiivas keskustelu käynnissä kentällä.
Ja toki lihasmassaa pitää hankkia, jos ensihoitoon haluaa, mutta sehän vaatii vaan kuntoilua. :)
Ensihoito-osastoja ei Suomessa taida olla. Päivystyksissä ja akuuttiosastoilla sairaanhoitajia kuitenkin varmaan aina enemmän kuin eh:ita ja työnkuva ei näissä paikoissa mitenkään eroa. Sairaanhoitajan koulutus on pituudeltaan lyhyempi, mutta alueeltaan laajempi. Alueita käydään läpi enemmän ja hiukan syvemmin. Ensihoitajat suorittavat myös muita harjoittelua, mutta niitä lyhyemmin, koska suurimmaksi osaksi tottakai keskittyvät siihen ensihoitoon. Sen opiskelevat hyvinkin tarkkaan.
Sairaanhoitajien ammatissa hyvää on minusta monipuoliset työmahdollisuudet (nämä siis myös ensihoitajalla, jos suostuu menemään sh:n paikkaankin), mahdollisuus sekä päivätyöhön, että kolmivuorotyöhön.
Sairaanhoitaja lasten puolella tekee hoitotyötä lasten parissa. Riippuu osastosta.. Lasten kirurgisella osastolla hoitajan työhön voisi kuulua vaikka leikkauksiin potilaan valmisteleminen (varmistaa, että labrat on tilattu, auttaa potilasta suihkussa), perushoito (pesuissa auttaminen, syömisessä auttaminen), lääkehoito (peruslääkkeet, mahdolliset kipulääkkeet ja kivun hoitomenetelmän leikkauksen jälkeen jne), potilaan tilan tarkkailu, haavan hoito, jatkohoidon varmistaminen, lääkärin konsultointi yllättävissä tilanteissa, kotiuttaminen jne..
Lasten teholla korostuu eri asiat ja lasten neurologisella esim voi taas korostua lapsen kehityksen tarkkailu vaikka leikkien avulla.
Vähän laajoja kysymyksiä, mutta aika pitkään kirjottelinkin. ;) - näimpä
Kiitoksia, kun jaksoit kirjoitella noinkin pitkästi :D Ensihoidossa tuo olisi mieleeni, kun saisi 24h olla töissä, ja sitten vähän pitempään vapaalla. Mutta juu, enköhän minä lähde ihan sairaanhoitajaksi, ainahan voi kouluttautua lisää, jos halajaa ammatinvaihtoa jossakin vaiheessa... :) Luulen kuitenkin, että sh on mun juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827066Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267033Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1066143Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845218Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa605163Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405088Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274575Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163417Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003360