Luettuani useamman ketjun haluan kysyä seuraavia:
Onko joiden uskovien tarkoitus että kirkkoon saa kuulua vain heidän hyväksymänsä henkilöt? Mikä on tuo instanssi joka jakaa lampaat vuohiin? Kuka antaa tuon vallan heille?
Te jotka nojaatte Raamattuun, niin miksi olette valmiita hylkäämään heidät jota eivät tee niin kuin te käskette? Tarkoitan tällä sitä, miksi hyväksytte vain heidät jotka tekevät ”lain” mukaan, mutta joiden sydämet eivät seuraa mukana. Eikö todellakaan kristinuskolla ole muuta merkitystä kuin se, miten kontrolloida muita?
Mihin voivat mennä ne, jotka etsivät, jotka epäilevät tai me jotka emme voi ummistaa silmiämme todellisuudelta? Eikö rakkauden käsky olekaan ylempänä muita käskyjä? Eikö vaillinaiselle ja kehittyvälle kilvoittelulle olekaan paikkaa missään?
Onko anteeksi anto ja armo kielletty meiltä tavallisilta uskovilta? Kirkkoon ei ole tulemista, ellei täytä vaatimuksia joita TE asetatte?
Armo ei ole tarkoittu syntisille?
45
165
Vastaukset
- nicander
Ensinnäkin muistuttaisin mummomuoria siitä, että me olemme nyt nettifoorumilla. Olen jo ajat sitten alkanut suodattaa näistä jutuista tietyn osan mappiin Ö ja seuraavan osan mappin ehkä ö. Kolmatta osaa sitten jotenkin luovin.
En nyt tiedä, kenelle tämä kysymys on suunnattu, mutta kun nyt olen uskovainen ja melko kai konservatiivinenkin osittain, niin vastaillaan nyt sitten.
Tietysti Jumalan armo kuuluu kaikille. Varsinkin syntisille. Ja toki kaikki ovat seurakuntiin tervetulleita. En usko, että kukaan; edes ne tiukimmat fundat tätä on rajoittamassa.
Minusta ongelman ydin on nyt hiukan siinä, että viestit useasti saattavat olla enemmän suunnattu seurakuntien vastaaville, kuin niille "syntisille." tai mainitsemillesi "tavallisislle uskoville"
Moni tavallaan on huolestunut siitä, ettei sitä armoa enää edes kukaan ymmärrä, kun meiltä puuttuu oikeastaan sen perusevankeliumin toisen osan julistaminen. ELI. Ihmisen täytyy kuitenkin jossakin vaiheessa itse tajuta tarvita sitä armoa. Ihmisen täytyy tajuta siis rikkoneensa jotain. Meiltä puuttuu nyt hiukan tälläinen Jumalan pyhyyden ja sitäkautta synnin käsite, jolloin armonkin ymmärtäminen hämärtyy.
Olet varmaankin huomannut, kuinka monissa ketjuissa täälläkin ihmiset ihmettelevät, mitä tämä armo sitten oikein on. Armon ymmärtäminen on hämärtynyt, koska ihmiset eivät enää ymmärrä, miksi he tarvitsisisvat armoa. Ja mihin armo oikein perustuu.
Eli minä ajattelisin, että monen kovaltakin, jopa julmalta tuntuvan ( melko taitamattoman ja ymmärtämättömän ) totuudentorven taustalla on kuitenkin aivan vilpitön huoli. Jopa rakkaus. Ja halu viestittää juuri sitä armoa ja kutsua ihmisiä siihen. Mutta tässä nyt korostuu juuri tämä kuilu, josta edellä puhuin.
Ehkä ymmärsit. Ehkä et.Niin, en suoraan osoittanut tätä aloitustani oikein kenellekään.
Ajatukseni vain heräsivät, kun lueskelin noita ”saarnoja” täältä. Pohdin monta vuotta mihin kirkkoon voisin liittyä vai liitynkö mihinkään. Kyselin ja tiedustelin, että mitkä ovat ne ehdot että uusi jäsen hyväksytään mukaan. Niitähän sitten riitti. Yllättäen sitten tapasin ev. lut. seurakuntaan kuuluvia, joilla olikin positiivinen ote elämään ja he painottivat rakkauden sanomaa. Olen ilokseni huomannut että olen löytänytkin heitä lisää. Surukseni olen huomannut senkin että yhä löytyy näitä tuomionenkeleitä, joille ei riitä se että heillä on oma ”porukkansa” vaan että he jopa vaativat muitakin liittymään heihin.
Luulen että useimmat kyllä tietävät synninkäsitteen. Se ehkä voi vaikeaa hyväksyä että vain käsketään olla tekemättä jotain, mutta sille ei ole mitään ymmärrettävää syytä. Siksi synti voi olla jokaiselle omanlaisensa, ihmiset ymmärtävät eri tavoin sen. Sen vanhastaan tiedän, että etenkin se oma kauna ja jopa vihakin voi vaikuttaa siihen, mitä pitää syntinä eli käytetään keppihevosena jopa Raamattua.
Voi olla että takana on vilpitön huoli, mutta sekin pitäisi muistaa että liian jyrkkä ja tuomitseva asenne voi karkottaa poispäin uskosta ja Jumalasta!- nicander
mummomuori kirjoitti:
Niin, en suoraan osoittanut tätä aloitustani oikein kenellekään.
Ajatukseni vain heräsivät, kun lueskelin noita ”saarnoja” täältä. Pohdin monta vuotta mihin kirkkoon voisin liittyä vai liitynkö mihinkään. Kyselin ja tiedustelin, että mitkä ovat ne ehdot että uusi jäsen hyväksytään mukaan. Niitähän sitten riitti. Yllättäen sitten tapasin ev. lut. seurakuntaan kuuluvia, joilla olikin positiivinen ote elämään ja he painottivat rakkauden sanomaa. Olen ilokseni huomannut että olen löytänytkin heitä lisää. Surukseni olen huomannut senkin että yhä löytyy näitä tuomionenkeleitä, joille ei riitä se että heillä on oma ”porukkansa” vaan että he jopa vaativat muitakin liittymään heihin.
Luulen että useimmat kyllä tietävät synninkäsitteen. Se ehkä voi vaikeaa hyväksyä että vain käsketään olla tekemättä jotain, mutta sille ei ole mitään ymmärrettävää syytä. Siksi synti voi olla jokaiselle omanlaisensa, ihmiset ymmärtävät eri tavoin sen. Sen vanhastaan tiedän, että etenkin se oma kauna ja jopa vihakin voi vaikuttaa siihen, mitä pitää syntinä eli käytetään keppihevosena jopa Raamattua.
Voi olla että takana on vilpitön huoli, mutta sekin pitäisi muistaa että liian jyrkkä ja tuomitseva asenne voi karkottaa poispäin uskosta ja Jumalasta!Periaatteessa en varmaan eri mieltäkään ole, mutta kun asiassa on niin monta puolta. Itseäni kristillisyyden ympyröissä häiritsevät yhtä paljon molemmissa ääripäissä olevat ääri-ilmiöt. Yhteistä minusta näille molemmille on jonkinlainen ihmistekoisuus. Toisessa ääripäässä se voi olla ihmisten kehittämiä sääntöja ja normeja. Toisessa päässä lähes Jumalan korvaamista jälleen ihmisten tekemillä korvikkeilla. Minun kohdallani molemmat nostattavat jotain selkäkarvoja pystyyn :)
Synti siis sinänsä pohjimmiltaan on minusta ero Jumalasta. Eri tekemiset tai tekemättä jättämiset ovat sitten vain oireita siitä.
Synninongelmaan on siis minun mielestäsni vain se yksi ja ainoa vastaus, ja se on Jeesus Kristus.
Siksi eniten minun selkäkarvani nousevat pystyyn, kun minä törmään opetukseen, jossa tämä pyritään jollakin korvaamaan. Olkoon se sitten lakihenkistä pilkun viilaamista tai ääriliberaalia Kristuksen ulosselittämistä jonkinlaisena uuden aikakauden sekametelisoppana.
Minusta tämän foorumin seuraamisessa ehkä mielenkiintoisinta on ollut havaita, kuinka monessa eri paketissa tämä tavallaan kristinuskon näkökulmasta ainoa harhaoppi tulee. Siis Kristuksen tavalla tai toisella kieltäminen, kiertäminen, muuntaminen tai halventaminen. - nicanderille
nicander kirjoitti:
Periaatteessa en varmaan eri mieltäkään ole, mutta kun asiassa on niin monta puolta. Itseäni kristillisyyden ympyröissä häiritsevät yhtä paljon molemmissa ääripäissä olevat ääri-ilmiöt. Yhteistä minusta näille molemmille on jonkinlainen ihmistekoisuus. Toisessa ääripäässä se voi olla ihmisten kehittämiä sääntöja ja normeja. Toisessa päässä lähes Jumalan korvaamista jälleen ihmisten tekemillä korvikkeilla. Minun kohdallani molemmat nostattavat jotain selkäkarvoja pystyyn :)
Synti siis sinänsä pohjimmiltaan on minusta ero Jumalasta. Eri tekemiset tai tekemättä jättämiset ovat sitten vain oireita siitä.
Synninongelmaan on siis minun mielestäsni vain se yksi ja ainoa vastaus, ja se on Jeesus Kristus.
Siksi eniten minun selkäkarvani nousevat pystyyn, kun minä törmään opetukseen, jossa tämä pyritään jollakin korvaamaan. Olkoon se sitten lakihenkistä pilkun viilaamista tai ääriliberaalia Kristuksen ulosselittämistä jonkinlaisena uuden aikakauden sekametelisoppana.
Minusta tämän foorumin seuraamisessa ehkä mielenkiintoisinta on ollut havaita, kuinka monessa eri paketissa tämä tavallaan kristinuskon näkökulmasta ainoa harhaoppi tulee. Siis Kristuksen tavalla tai toisella kieltäminen, kiertäminen, muuntaminen tai halventaminen.Kylläpä nicander kirjoitat viisaasti! Olen täsmälleen samaa mieltä.
En ole tämän tyhmän uudistuksen jälkeen viitsinyt kirjoittaa tänne enää mitään, mutta tämä oli pakko sanoa.
Hei!
Kristillisen opin ja uskon mukaan ei ole ajallisessa elämässä kenekään tehtävä jakaa ihmisiä lampaisiin tai vuohiin. Jumalalalla on tuomiovalta, ihmisen osa ei ole tuomita. Monesti kristittyjä saatetaan syyttää tuomitsemisesta. Usein unohdetaan, että jos esimerkiksi kristillinen kirkko on saarnannut juopottelua vastaan, niin kritiikki on nimenomaan kohdistunut alkoholikulttuuriin. Ja se ei ole tuomitsemista, mutta kyllä synnistä puhumista. Ihmisiä siis sormella ei osoitella, olemmehan me kirkon työntekijätkin samanlaisia syntisiä eikä meillä ole varaa paljon puhua.
Kirkkoon ovat tervetulleita kaikki. On toki ymmärrettävää, että etenkin pienemmät kristilliset yhteisöt ylläpitävät jonkinlaista "kirkkokuria". Sen ajatuksena on osoittaa jäsenistölle, että esimerkiksi siveettömyyteen syyllistyminen ei ole seurakunnan opetuksen mukaista. Tällöin esimerkiksi aviorikoksen tekijä saatetaan erottaa seurakunnasta määräajaksi. Tarkoituksena lienee ajatus palauttaa langennut takaisin taivastielle. Mutta monesti kirkkokurin käyttämisessä on se ongelma, että se saattaa näkyä asenteissa ja ennakkoluuloissa väärin tehnyttä ihmistä kohtaan. Ja tällöin palaaminen tiiviiseen seurakuntayhteyteen saattaa olla ongelmallista. No, tätä haastetta ei juurikaan luterilaisissa seurakunnissa ole, sillä kirkkokurin käyttäminen on jäänyt menneille vuosisadoille.
Sami Tammisalo
Kirkkoherra
Heinäveden seurakuntaToki synnistä saa puhua, mutta tarkoitan ihan kaikkia seurankuntaan kuuluvia, en pelkästään pappeja. Mielestäni tällä palstalla papit ovat olleet edukseen.
Jos kirkko tällä hetkellä on kuin ”oppilaitos” eli jokaiselle löytyy se oma linja ja suuntaus, niin toki joukkoon mahtuu monenmoista. Penäsin vähän aloituksessani sitä, että nämä jyrkimmän kannan edustajat tuntuvat olevan enemminkin ajamassa pois heitä, jotka eivät ole samaa mieltä heidän kanssaan. Tulee välillä tunne, että ”jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan” taistelulaulun mukaan.
Mielenkiintoista on kuinka liberaalimman suuntauksen uskovat saavat kritiikkiä niin ateisteilta kuin jyrkän suunnan uskovilta?- nettifrendi
mummomuori kirjoitti:
Toki synnistä saa puhua, mutta tarkoitan ihan kaikkia seurankuntaan kuuluvia, en pelkästään pappeja. Mielestäni tällä palstalla papit ovat olleet edukseen.
Jos kirkko tällä hetkellä on kuin ”oppilaitos” eli jokaiselle löytyy se oma linja ja suuntaus, niin toki joukkoon mahtuu monenmoista. Penäsin vähän aloituksessani sitä, että nämä jyrkimmän kannan edustajat tuntuvat olevan enemminkin ajamassa pois heitä, jotka eivät ole samaa mieltä heidän kanssaan. Tulee välillä tunne, että ”jos et ole puolellamme, olet meitä vastaan” taistelulaulun mukaan.
Mielenkiintoista on kuinka liberaalimman suuntauksen uskovat saavat kritiikkiä niin ateisteilta kuin jyrkän suunnan uskovilta?"Penäsin vähän aloituksessani sitä, että nämä jyrkimmän kannan edustajat tuntuvat olevan enemminkin ajamassa pois heitä, jotka eivät ole samaa mieltä heidän kanssaan."
Itse lukeudun kaiketi konservatiiveihin, mutta en tiedä ketä tässä olen pois ajamassa. Ehkä susipappeja, vääriä profeettoja, fariseuksia ja lainopettajia kannattaa kohdella kuten Jeesuskin heitä kohteli. Usein hän oli heille varsin tiukka, mutta osan kanssa hän keskusteli ilmeisesti miellyttävämmissä tunnelmissa.
"toki joukkoon mahtuu monenmoista"
Tuon varjolla esitetään miten liberaaliteologia itsessään olisi ylimmäinen arvo. Kristillisyydessä on kyllä omat arvonsa, mutta ne eivät saa olla alisteisia rakkaudettomimmalle suvaitsevaisuudelle, joka pidemmän päälle rikkoo ennemminkin kuin rakentaa.
"Mielestäni tällä palstalla papit ovat olleet edukseen."
Kyllä, jos itse kannattaa liberaaliteologiaa. En tunne heidän käyttämäänsä teologiaa kaikilta osin kristillisyydeksi, mutta tämä on vain oma mielipiteeni, ja toki voin aina perustella sen eri yhteyksissä.
"Mielenkiintoista on kuinka liberaalimman suuntauksen uskovat saavat kritiikkiä niin ateisteilta kuin jyrkän suunnan uskovilta?"
Nöyrä ihminen voi aavistaa oman tietonsa riittämättömyyden ja sen kuinka fundamentalismi on tuhoisaa, mikäli sillä tarkoitetaan omaan kantaansa ripustautumista ja ehdottomuutta oman oikeassa olonsa suhteen. Siten nöyryydessä itsessään on aimo annos liberalismia, koska se pyrkii kuuntelemaan eri tahoja ja sovittelemaan näkemyksiä. Nöyrä kykenee tekemään kompromisseja ja tarvittaessa myös muuttamaan kantaansa.
Nöyrä voi huomata miten jyrkkää toisten suhtautuminen on, kuinka uskonnollista. Vaarana vain on, että sen perusteella nöyrä on tikahtua nöyryyteensä, ylpistyä nöyryydestänsä. Sellaiselle uskon ankkuri ei ole Kristus, vaan oma 'nöyryys'. Väärästi nöyrä voi kernaasti vaihtaa Kristuksen ja evankeliumin, jos tämä voi näkökantoja kuultuaan päästä asiassa sen ylituomariksi - mutta nöyränä, tottakai.
Kutakuinkin tuon tason nöyryyttä havaitsen liberaaliteologien perusteluissa. He käyttävät perusteluissansa kyllä sanoja rakkaus ja armo, mutta on huomattava miten noiden sanojenkin merkitys muuttuu, jos sitä ennen ollaan vesitetty sanat synti, sovitus, katumus ja parannuksen teko. - DiesIrae
nettifrendi kirjoitti:
"Penäsin vähän aloituksessani sitä, että nämä jyrkimmän kannan edustajat tuntuvat olevan enemminkin ajamassa pois heitä, jotka eivät ole samaa mieltä heidän kanssaan."
Itse lukeudun kaiketi konservatiiveihin, mutta en tiedä ketä tässä olen pois ajamassa. Ehkä susipappeja, vääriä profeettoja, fariseuksia ja lainopettajia kannattaa kohdella kuten Jeesuskin heitä kohteli. Usein hän oli heille varsin tiukka, mutta osan kanssa hän keskusteli ilmeisesti miellyttävämmissä tunnelmissa.
"toki joukkoon mahtuu monenmoista"
Tuon varjolla esitetään miten liberaaliteologia itsessään olisi ylimmäinen arvo. Kristillisyydessä on kyllä omat arvonsa, mutta ne eivät saa olla alisteisia rakkaudettomimmalle suvaitsevaisuudelle, joka pidemmän päälle rikkoo ennemminkin kuin rakentaa.
"Mielestäni tällä palstalla papit ovat olleet edukseen."
Kyllä, jos itse kannattaa liberaaliteologiaa. En tunne heidän käyttämäänsä teologiaa kaikilta osin kristillisyydeksi, mutta tämä on vain oma mielipiteeni, ja toki voin aina perustella sen eri yhteyksissä.
"Mielenkiintoista on kuinka liberaalimman suuntauksen uskovat saavat kritiikkiä niin ateisteilta kuin jyrkän suunnan uskovilta?"
Nöyrä ihminen voi aavistaa oman tietonsa riittämättömyyden ja sen kuinka fundamentalismi on tuhoisaa, mikäli sillä tarkoitetaan omaan kantaansa ripustautumista ja ehdottomuutta oman oikeassa olonsa suhteen. Siten nöyryydessä itsessään on aimo annos liberalismia, koska se pyrkii kuuntelemaan eri tahoja ja sovittelemaan näkemyksiä. Nöyrä kykenee tekemään kompromisseja ja tarvittaessa myös muuttamaan kantaansa.
Nöyrä voi huomata miten jyrkkää toisten suhtautuminen on, kuinka uskonnollista. Vaarana vain on, että sen perusteella nöyrä on tikahtua nöyryyteensä, ylpistyä nöyryydestänsä. Sellaiselle uskon ankkuri ei ole Kristus, vaan oma 'nöyryys'. Väärästi nöyrä voi kernaasti vaihtaa Kristuksen ja evankeliumin, jos tämä voi näkökantoja kuultuaan päästä asiassa sen ylituomariksi - mutta nöyränä, tottakai.
Kutakuinkin tuon tason nöyryyttä havaitsen liberaaliteologien perusteluissa. He käyttävät perusteluissansa kyllä sanoja rakkaus ja armo, mutta on huomattava miten noiden sanojenkin merkitys muuttuu, jos sitä ennen ollaan vesitetty sanat synti, sovitus, katumus ja parannuksen teko."Kutakuinkin tuon tason nöyryyttä havaitsen liberaaliteologien perusteluissa. He käyttävät perusteluissansa kyllä sanoja rakkaus ja armo, mutta on huomattava miten noiden sanojenkin merkitys muuttuu, jos sitä ennen ollaan vesitetty sanat synti, sovitus, katumus ja parannuksen teko. "
Noin se taitaa mennä. Ja eikös se armo kuulu sille joka "rikkomuksensa hylkää", kuten jossain kohtaa sananlaskujen kirjaa sanotaan ("joka rikkomuksensa hylkää saa armon"). Jos ei puhuta synnistä eikä kehoteta kääntymään pois synnistä Jumalaan "päin", ei armokaan kuulu kuvioon. Ei kai armo ole jotain epämääräistä kaiken suvaitsemista? Voi Sami sua taas :( Kai sinä tunnet raamatun ja sen kuuluisan hemmon sieltä, joka puhui homoista ja naispapeista? Kai sinä muistat mitä hän käski tekemään sellaiselle, joka ei noudata seurakuntien ohjeita ja elää kielloista huolimatta synnissä? Muistatko mitä Paavali käski tekemään sellaisille ja mitä käskyä mm. Jehovan todistajat noudattaa......Sellaiset piti karkottaa seurakunnista pois...Kerros nyt mulle miten sellainen on aikaan tai kulttuuriin sidottua, koska periaatehan siinä on selvä.
Luterilaisen kirkon mielestä voi tietenkin olla kaikki tervetulleita ja sitä nyt ainakin näyttäisi olevankin, mutta voitko nyt kertoa missä kohtaa raamattua on tämä kaikille syntiä tekeville on ovet avoinna...Sellaisillekin, jotka tekee syntiä, mutta ei kadu, kuten homot? Kerro se raamatun paikka. Voinet kertoa myöskin missä kohtaa katolilaiset hyväksyy käsityksesi kristinuskosta? SInä väität kristinuskossa olevan tuollainen käsitys, mutta ei heillä ota sieluun kipeää erotella avioeronneita..tai homoja. Tarkoitit kai luterilaisessa kirkossa tuossa alussa, vai?
- ao
Jeesus armahti kun he huusivat tai pyysivät apua.
Herra Daavitin poika,armada minua.
Rool.9:15.Sillä Moosekselle hän sanoo:Minä olen armollinen kenelle olen armollinen,ja armahdan, ketä armahdan.
Stefanos, täynä armoa ja voimaa,teki suuria ihmeitä ja tunnustekoja
kansan keskellä.ja armo kuolla kivittämällä- *
Mitä on armo ja ketkä ovat täynnä armoa?
- goddeloos
Armo lähtee ihmisestä, ei jumalasta. Jumalan (ja raamatun) nimeen ollaan kyllä ihmisiä herkästi tuomitsemassa, ilman armoa :)
- juutas.
Kyselet oleellisia kysymyksiä uskonnosta ja niiden toiminnasta.
"Mikä on tuo instanssi joka jakaa lampaat vuohiin? Kuka antaa tuon vallan heille?"
- Kuten olen aikaisemminkin kirjoittanut, uskonto on vallankäytön väline. Tuo valta tulee siitä, että vedotaan Jumalaan äärimmäisenä auktoriteettinä. Todellisuudessahan ihmiset tietysti esittävät vain omia mielipiteitään, mutta vedotaan kuitenkin siihen, mitä "jumalan sana" sanoo asiasta. Valta otetaan esiintymällä Jumalan sanan välittäjänä. Ja ne jotka siihen uskovat ja alistuvat, ovat helposti käsiteltäviä.
"Eikö todellakaan kristinuskolla ole muuta merkitystä kuin se, miten kontrolloida muita?"
- Tämä näyttää olevan yleisestikin uskontojen, ei vain kristinuskon, oleellinen tarkoitus, kontrolloida muita ja ohjata muiden käyttäytymistä. Ja tarvitseehan toimiva yhteiskunta toki jäsentensä kontrollia, ei siinä mitään. Mutta se mikä uskonnoissa on kyseenalaista, on se että tuo kontrolli ei perustu rationaalisiin ja julkisesti arvioitaviin perusteisiiin, vaan joihinkin "pyhiin kirjoituksiin" ja muihin dogmeihin, joita voidaan tulkita mielivaltaisesti ja kyseenalaistamatta. Itse asiassa kyseenalaistaminen ja kritiikki on usein kielletty ankarien jumalanpilkkatuomioiden nojalla
"Onko anteeksi anto ja armo kielletty meiltä tavallisilta uskovilta?"
- Armo ja anteeksianto tulee oikeasti itseltä ja muilta ihmisiltä. Jos joku antaa armon ja anteeksi, se on ihminen itse itselleen ja muille. Jotku sitten tietysti haluavat määritellä keille mitäkin annetaan anteeksi käyttäen mielipiteidensä tukena "jumalallisia määräyksiä".
Kun ymmärtää, että kaikki nuo "jumalan sanat" ovat vain tavallisten ihmisten mielipiteitä, ymmärtää miten tuo koko homma toimii, ja mikä on käskyjen ja kieltojen ja armon todellinen arvo ja merkitys.Nostat aika tärkeän asian esiin, jota itse olen miettinyt usein.
”Todellisuudessahan ihmiset tietysti esittävät vain omia mielipiteitään, mutta vedotaan kuitenkin siihen, mitä "jumalan sana" sanoo asiasta. Valta otetaan esiintymällä Jumalan sanan välittäjänä.”
Jotenkin on hämärtynyt se käsitys että mikä on ihmisestä ja mikä Jumalasta. Itse koen sen niin, että meillä ei ole riittävää nöyryyttä sen edessä, että olemme ihmisiä ja elämme ”eläimen” ruumiissa. Meillä on kaipuu sekä käsitys siitä, mikä on hengellistä ja Jumalasta.
Olen sitä mieltä että meillä niin kuin Raamatun kirjoittajilla, on perin vaillinainen käsitys Jumalasta ylipäätään. Me olemme niiden käsitteiden vankeja joita itse olemme luoneet ja jotka käsitämme. Meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin tutkia, miettiä ja todellakin soveltaa sitä, mitä Raamattu opettaa. Minulle henkeyttäminen tarkoittaa, että olemme saaneet aavistuksen jostakin, jota yritämme pukea kömpelöihin sanoihin. Voi olla että kuva tavoittaa tai musiikki paremmin sitä, mitä se voisi olla.
Armon ymmärrän vähän toisin. On se että osaa antaa itselleen armoa. Vaikka ei kykene täyttämään kaikkia vaatimuksia, niin ihmisten asettamia kuin Jumalan asettamia, parhaansa yrittäen, niin täytyy osata antamaan itselleen armoa. Se armo mikä tulee Jumalalta, on usein suurempi, kuin mitä itse osaa itselleen antaa tai mitä muut ihmiset antavat.- juutas.
mummomuori kirjoitti:
Nostat aika tärkeän asian esiin, jota itse olen miettinyt usein.
”Todellisuudessahan ihmiset tietysti esittävät vain omia mielipiteitään, mutta vedotaan kuitenkin siihen, mitä "jumalan sana" sanoo asiasta. Valta otetaan esiintymällä Jumalan sanan välittäjänä.”
Jotenkin on hämärtynyt se käsitys että mikä on ihmisestä ja mikä Jumalasta. Itse koen sen niin, että meillä ei ole riittävää nöyryyttä sen edessä, että olemme ihmisiä ja elämme ”eläimen” ruumiissa. Meillä on kaipuu sekä käsitys siitä, mikä on hengellistä ja Jumalasta.
Olen sitä mieltä että meillä niin kuin Raamatun kirjoittajilla, on perin vaillinainen käsitys Jumalasta ylipäätään. Me olemme niiden käsitteiden vankeja joita itse olemme luoneet ja jotka käsitämme. Meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin tutkia, miettiä ja todellakin soveltaa sitä, mitä Raamattu opettaa. Minulle henkeyttäminen tarkoittaa, että olemme saaneet aavistuksen jostakin, jota yritämme pukea kömpelöihin sanoihin. Voi olla että kuva tavoittaa tai musiikki paremmin sitä, mitä se voisi olla.
Armon ymmärrän vähän toisin. On se että osaa antaa itselleen armoa. Vaikka ei kykene täyttämään kaikkia vaatimuksia, niin ihmisten asettamia kuin Jumalan asettamia, parhaansa yrittäen, niin täytyy osata antamaan itselleen armoa. Se armo mikä tulee Jumalalta, on usein suurempi, kuin mitä itse osaa itselleen antaa tai mitä muut ihmiset antavat."Jotenkin on hämärtynyt se käsitys että mikä on ihmisestä ja mikä Jumalasta."
- Kummallista, miten tämä on niin hämärää. Selväähän on, että kaikki on ihmisestä, myös jumalat. Asiaa tarkoituksella hämärretään, jotta omia näkemyksiä saataisi syötettyä muille jumalan sanana. Tämän kun ymmärtää, tulevat asiat yksinkertaiseksi. Ja toisaalta samalla jumalattoman monimutkaisiksi...
"Olen sitä mieltä että meillä niin kuin Raamatun kirjoittajilla, on perin vaillinainen käsitys Jumalasta ylipäätään. Me olemme niiden käsitteiden vankeja joita itse olemme luoneet ja jotka käsitämme. Meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin tutkia, miettiä ja todellakin soveltaa sitä, mitä Raamattu opettaa."
- Eh. Kuten kirjoitat, Raamatun kirjojen kirjoittajilla on ollut perin vaillinnainen käsitys Jumalasta. Tietysti. Koska kenelläkään ei ole mitään muuta tietoa Jumalasta, kuin se millaiseksi on itse jumalansa luonut. Ei Raamatusta saa muuta irti kuin kertomuksia toisten ihmisten jumalakuvitelmista. Yhtä hyvin voit kirjoittaa omasi ja tutkia sitä. Ei se ole sen parempi eikä huonompi kuin Raamattuun valitut tarinat.
"Vaikka ei kykene täyttämään kaikkia vaatimuksia, niin ihmisten asettamia kuin Jumalan asettamia, parhaansa yrittäen, niin täytyy osata antamaan itselleen armoa. Se armo mikä tulee Jumalalta, on usein suurempi, kuin mitä itse osaa itselleen antaa tai mitä muut ihmiset antavat. "
- Ei jumalilta tule mitään armoja eikä tuomioita. Ne tulevat vain ja ainoastaan itseltä ja toisilta ihmisiltä.
- ......
"Eikö rakkauden käsky olekaan ylempänä muita käskyjä?"
Ei ole. Ylimpänä on käsky rakastaa Jumalaa yli kaiken.
Jumala vihaa syntiä.
Kristinuskon ensisijainen sanoma ei tietenkään ole sanoma lähimmäisenrakkaudesta vaan syntien sovituksesta. Heippa mummomuori!
Kiitos aloituksestasi.
Se ei kosketa minua juuri lainkaan. Kuitenkin se sai minut ajattelemaan elämääni ja sitä, miten hyvin asiani oikeastaan ovat.
Onneni on se, että minun ei tarvitse miettiä mikä on jonkun muun mielestä syntiä. Oli se joku muu sitten henkiolento tai kirkollinen virkamies. Saan ihan itse punnita sydämeni ja tehdä omasta mielestäni oikeita asioita. Se tekee elämän helpoksi.
Tuli mukavan kevyt olo. Ja aurinkokin vielä paistaa.......kyllä elämä on hienoa!Hei mummomuori
Tässä vielä muutama ajatus asian tiimoilta.
Kysyt ihan oikeita kysymyksiä. Ihminen saa olla kriittinen ja uskoa omia silmiään, korviaan ja kokemuksiaan.
Paavali pohtii kristityn vapautta ja erityisesti tuon ajan uskonnollisen riitin, ympärileikkauksen merkitystä. Hän tulee samassa yhteydessä sanoneeksi olennaisen kristityn elämään liittyvän asian: Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. ( Gal 5: 6)
Lue lisää täältä: http://www.evl.fi/raamattu/1992/Gal.5.html#o12
On oikein, että ihminen etsii sellaista paikkaa, jossa hän saa kokea olevansa rakastettu ja hyväksytty. On oikein, että ihminen on kriittinen ja katsoo, onko tämä sitä uskoa, joka vaikuttaa RAKKAUTENA. Vai onko tässä uskoa, joka vaikuttaa tuomitsemisena, kontrolloimisena ja vallankäyttönä.
Toivoisin, että kirkko ja jokaisen sen seurakunta olisi avoin kaikille etsiville, epäilijöille, syntisille ja niille, jotka eivät täytä asetettuja vaatimuksia. Armo on tarjolla kaikille, uskon ja toivon, että se myös välittyisi seurakuntien toiminnasta.
Jokaisessa jumalanpalveluksessa julistetaan synninpäästö kaikille katuville, armo on tarjolla kaikille syntisille. Ja jokaisessa messussa ehtoollispöytä on tarjolla jokaiselle. Tästä pidämme kirkossa kiinni.
Tervehtien
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi Hämeenlinnasta- .....
"Onneni on se, että minun ei tarvitse miettiä mikä on jonkun muun mielestä syntiä. Oli se joku muu sitten henkiolento tai kirkollinen virkamies. Saan ihan itse punnita sydämeni ja tehdä omasta mielestäni oikeita asioita. Se tekee elämän helpoksi.
Tuli mukavan kevyt olo. Ja aurinkokin vielä paistaa.......kyllä elämä on hienoa!"
Hui! En uskaltaisi elää maailmassa joka olisi täynnä kaltaisiasi ihmisiä, joilla olisi jokaisella vain omatekoinen moraalinsa.
Ei uskaltaisi kulkea kadullakaan, kun ei tietäisi, onko vastaantulijoitten mielestä oikea teko motata siellä kulkeva hengiltä.
Noin niinkuin kärjistetysti ajateltuna. ..... kirjoitti:
"Onneni on se, että minun ei tarvitse miettiä mikä on jonkun muun mielestä syntiä. Oli se joku muu sitten henkiolento tai kirkollinen virkamies. Saan ihan itse punnita sydämeni ja tehdä omasta mielestäni oikeita asioita. Se tekee elämän helpoksi.
Tuli mukavan kevyt olo. Ja aurinkokin vielä paistaa.......kyllä elämä on hienoa!"
Hui! En uskaltaisi elää maailmassa joka olisi täynnä kaltaisiasi ihmisiä, joilla olisi jokaisella vain omatekoinen moraalinsa.
Ei uskaltaisi kulkea kadullakaan, kun ei tietäisi, onko vastaantulijoitten mielestä oikea teko motata siellä kulkeva hengiltä.
Noin niinkuin kärjistetysti ajateltuna.Minua taas pelottaa se, että jotkut ihmiset edellyttävät jonkinlaista "taivaspoliisia" pitämään murhanhimonsa kurissa.
Meillä ihmisillä on synnynnäinen moraali. Kyllä me tiedämme sisimmässämme, mikä on oikein ja mikä väärin. Ei ole siis mitään syytä huoleen vaikka joku ei edellytäkkään jumalien kontrollia elämäänsä.- .....
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei mummomuori
Kysyt ihan oikeita kysymyksiä. Ihminen saa olla kriittinen ja uskoa omia silmiään, korviaan ja kokemuksiaan.
Paavali pohtii kristityn vapautta ja erityisesti tuon ajan uskonnollisen riitin, ympärileikkauksen merkitystä. Hän tulee samassa yhteydessä sanoneeksi olennaisen kristityn elämään liittyvän asian: Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko. ( Gal 5: 6)
On oikein, että ihminen etsii sellaista paikkaa, jossa hän saa kokea olevansa rakastettu ja hyväksytty. On oikein, että ihminen on kriittinen ja katsoo, onko tämä sitä uskoa, joka vaikuttaa RAKKAUTENA. Vai onko tässä uskoa, joka vaikuttaa tuomitsemisena, kontrolloimisena ja vallankäyttönä.
Toivoisin, että kirkko ja jokaisen sen seurakunta olisi avoin kaikille etsiville, epäilijöille, syntisille ja niille, jotka eivät täytä asetettuja vaatimuksia. Armo on tarjolla kaikille, uskon ja toivon, että se myös välittyisi seurakuntien toiminnasta.
Jokaisessa jumalanpalveluksessa julistetaan synninpäästö kaikille katuville, armo on tarjolla kaikille syntisille. Ja jokaisessa messussa ehtoollispöytä on tarjolla jokaiselle. Tästä pidämme kirkossa kiinni.
Tervehtien
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi HämeenlinnastaSä et Päivi ehkä ole ihan kärryllä, mistä tässä ketjussa puhutaan. Jos vastasit vain avaukseen, vastauksesi on tietysti ok.
Mutta kun mulla ja joillakin muillakin vastaajilla tuntuu olevan sellainen kutina, että mummomuori sivuuttaa Jeesuksen sovitustyön merkityksen ja katsoo inhimilliseen eli ihmistekoiseen rakkauteen. Toivottavasti mummis korjaa jos olen väärässä.
Lähimmäisenrakkaushan syntyy siitä, että tuntee itsensä armahdetuksi ja siksi on halu armahtaa muita. Niinkuin sä sanoitkin, usko VAIKUTTAA rakkautena.
Mutta eihän se ole rakkautta, ettei sano syntiä synniksi. Se on välinpitämättömyyttä eli rakkauden vastakohta.
Eri asia on sitten se, mitä pidetään syntinä ja mitä ei. Jos toisen ihmisen raamatuntulkinta on siinä erilainen kuin oma, voi vain kohauttaa harteitaan ja ajatella, että se on hänen näkemyksensä. Eihän sen omaan uskoon pitäisi vaikuttaa! Jos rupeaa valittamaan, että tuo tuomitsee minut, niin silloin tukeutuu kyllä ihmisiin enemmän kuin Jumalaan.
Jokainen kaipaa tietysti sellaista hengellistä kotia, missä tulkitaan Raamattua samankaltaisesti kuin itse tulkitsee. Se on inhimillistä. Mutta jos kokee, että sitä toisella tavalla tulkitsevat eivät hyväksy MINUA, jossakin on vikaa. - .....
Phoebus kirjoitti:
Minua taas pelottaa se, että jotkut ihmiset edellyttävät jonkinlaista "taivaspoliisia" pitämään murhanhimonsa kurissa.
Meillä ihmisillä on synnynnäinen moraali. Kyllä me tiedämme sisimmässämme, mikä on oikein ja mikä väärin. Ei ole siis mitään syytä huoleen vaikka joku ei edellytäkkään jumalien kontrollia elämäänsä.Se synnynnäinen moraali on kautta ihmiskunnan historian käskenyt tuhoamaan ne, jotka ovat minun etujeni tiellä. Barbariaanko haluat palata?
- liuvf
..... kirjoitti:
Sä et Päivi ehkä ole ihan kärryllä, mistä tässä ketjussa puhutaan. Jos vastasit vain avaukseen, vastauksesi on tietysti ok.
Mutta kun mulla ja joillakin muillakin vastaajilla tuntuu olevan sellainen kutina, että mummomuori sivuuttaa Jeesuksen sovitustyön merkityksen ja katsoo inhimilliseen eli ihmistekoiseen rakkauteen. Toivottavasti mummis korjaa jos olen väärässä.
Lähimmäisenrakkaushan syntyy siitä, että tuntee itsensä armahdetuksi ja siksi on halu armahtaa muita. Niinkuin sä sanoitkin, usko VAIKUTTAA rakkautena.
Mutta eihän se ole rakkautta, ettei sano syntiä synniksi. Se on välinpitämättömyyttä eli rakkauden vastakohta.
Eri asia on sitten se, mitä pidetään syntinä ja mitä ei. Jos toisen ihmisen raamatuntulkinta on siinä erilainen kuin oma, voi vain kohauttaa harteitaan ja ajatella, että se on hänen näkemyksensä. Eihän sen omaan uskoon pitäisi vaikuttaa! Jos rupeaa valittamaan, että tuo tuomitsee minut, niin silloin tukeutuu kyllä ihmisiin enemmän kuin Jumalaan.
Jokainen kaipaa tietysti sellaista hengellistä kotia, missä tulkitaan Raamattua samankaltaisesti kuin itse tulkitsee. Se on inhimillistä. Mutta jos kokee, että sitä toisella tavalla tulkitsevat eivät hyväksy MINUA, jossakin on vikaa.oli hyvä kirjoitus.niinhän se on että emme voi rakastaa ellemme ole kokeneet Jumalan rakkautta,itselle rukoilen että saisin kokea Jumalan rakkautta,vasta silloin voi saada voiman rakastaa lähimmäisiä pyyteettömästi.omassa voimassa kun touhuaa niin tahtoo väsyä ja saa monesti pettyä ihmisiin.seurakuntaa kun etsii niin kannattaa rukoilla johdatusta,itse en tällä hetkellä kuuluu mihinkään seurakuntaan.
..... kirjoitti:
Se synnynnäinen moraali on kautta ihmiskunnan historian käskenyt tuhoamaan ne, jotka ovat minun etujeni tiellä. Barbariaanko haluat palata?
Ei suinkaan.
Ahneus, piittaamattomuus ja itsekkyys ovat aiheuttaneet kärsimystä. Juuri se, että ihmiset eivät ole kuunnelleet omatuntonsa ääntä tai ovat tukahduttaneet sen on syynä kuvailemaasi käytökseen.
Valitettavan usein juuri yksilön ulkopuolelta syötetyt aatteet ja uskomukset saavat muuten kelpo ihmiset käyttäytymään ala-arvoisesti.
Se omatunnon ääni tulee muuten ihmisen sisältä, ei mistään yliluonnolliselta olennolta.liuvf kirjoitti:
oli hyvä kirjoitus.niinhän se on että emme voi rakastaa ellemme ole kokeneet Jumalan rakkautta,itselle rukoilen että saisin kokea Jumalan rakkautta,vasta silloin voi saada voiman rakastaa lähimmäisiä pyyteettömästi.omassa voimassa kun touhuaa niin tahtoo väsyä ja saa monesti pettyä ihmisiin.seurakuntaa kun etsii niin kannattaa rukoilla johdatusta,itse en tällä hetkellä kuuluu mihinkään seurakuntaan.
Kirjoitit:
>>niinhän se on että emme voi rakastaa ellemme ole kokeneet Jumalan rakkautta- liuvf
Phoebus kirjoitti:
Kirjoitit:
>>niinhän se on että emme voi rakastaa ellemme ole kokeneet Jumalan rakkauttakyllä minäkin rakastan läheisiäni,mutta tarkoitin sitä että vois rakastaa niitäkin jotka eivät minusta välitä.siinä tarvitaan Jumalan rakkauden kokemista.sillä rakkaudella jonka Jumala vaikuttaa voi rakastaa muita ihmisiä.
liuvf kirjoitti:
kyllä minäkin rakastan läheisiäni,mutta tarkoitin sitä että vois rakastaa niitäkin jotka eivät minusta välitä.siinä tarvitaan Jumalan rakkauden kokemista.sillä rakkaudella jonka Jumala vaikuttaa voi rakastaa muita ihmisiä.
Riippuu vähän siitä, miten rakkaus määritellään.
Minä, kuten luultavasti moni muukin, tunnen veljeyttä ja yhteenkuuluvuutta kaikkia lajitovereitamme kohtaan. Se ei ole samanlaista kiintymystä, jota tunnen läheisiini, mutta kyllä sitä lähimmäisenrakkaudeksi voi sanoa. Eikä sen tuntemiseen tarvita jumalia.
En myöskään edellytä, että saisin vastarakkautta tai edes kiintymystä. Tunnen vain, että me kaikki olemme ikäänkuin veljiä ja sisaria, kaikkine omine vahvuuksine ja puutteinemme.- ......
Phoebus kirjoitti:
Ei suinkaan.
Ahneus, piittaamattomuus ja itsekkyys ovat aiheuttaneet kärsimystä. Juuri se, että ihmiset eivät ole kuunnelleet omatuntonsa ääntä tai ovat tukahduttaneet sen on syynä kuvailemaasi käytökseen.
Valitettavan usein juuri yksilön ulkopuolelta syötetyt aatteet ja uskomukset saavat muuten kelpo ihmiset käyttäytymään ala-arvoisesti.
Se omatunnon ääni tulee muuten ihmisen sisältä, ei mistään yliluonnolliselta olennolta.Sorry, mutta minusta sinulla on naiivi käsitys ihmisestä. Vihollisena tai uhkana koetun tuhoamista on pidetty läpi historian moraalisena ja hyvänä tekona.
Voit haaveilla kauniista ihmisyydestä, koska sulla on siihen resursseja ja olosuhteita, mutta minä en uskaltaisi elää maailmassa missä jokaisella olisi vain synnynnäinen moraalinsa. Siinä maailmassa nimittäin vallitsisi anarkia ja viidakon lait. ...... kirjoitti:
Sorry, mutta minusta sinulla on naiivi käsitys ihmisestä. Vihollisena tai uhkana koetun tuhoamista on pidetty läpi historian moraalisena ja hyvänä tekona.
Voit haaveilla kauniista ihmisyydestä, koska sulla on siihen resursseja ja olosuhteita, mutta minä en uskaltaisi elää maailmassa missä jokaisella olisi vain synnynnäinen moraalinsa. Siinä maailmassa nimittäin vallitsisi anarkia ja viidakon lait.Sinä ikävä kyllä elät jo sellaisessa maailmassa. Sinä et vain ymmärrä sitä, sillä keinot on muuttunut. Nyt ei enää tartte tappaa saadakseen etua, vaan konstit on toisenlaiset...
...... kirjoitti:
Sorry, mutta minusta sinulla on naiivi käsitys ihmisestä. Vihollisena tai uhkana koetun tuhoamista on pidetty läpi historian moraalisena ja hyvänä tekona.
Voit haaveilla kauniista ihmisyydestä, koska sulla on siihen resursseja ja olosuhteita, mutta minä en uskaltaisi elää maailmassa missä jokaisella olisi vain synnynnäinen moraalinsa. Siinä maailmassa nimittäin vallitsisi anarkia ja viidakon lait.Tarkennetaan hieman.
Käsityksenihän koskee moraalia, ei sitä miten eri ihmiset sitä noudattavat.
Eivthän uskovaisetkaan näytä tottelevan aina jumaliensa antamia käyttäytymissääntöjä. Ihmiset siis voivat tietää, tai ainakin saada selville, mikä on oikein, mutta oikean tien valitseminen on sitten toinen juttu.
On tietenkin eri asia mikä on oikein ja mitä ihmisryhmä pitää oikeana.
Yksinkertaistetusti voidaan sanoa, että hyvää ja oikein on se, mikä tekee ihmisille hyvää vahingoittamatta ketään ja pahaa on se, joka aiheuttaa kärsimystä toisille.
Yhteisöt ovat pitäneet ja pitävät edelleen hyvänä pahoja asioita. Esimerkiksi atsteekit olivat varmoja ihmisuhrien hyvää tekevästä vaikutuksesta yhteiskunnalle. Samoin ehkäisyä vastustavat ryhmät uskovat tekevänsä hyvää, vaikka tekevätkin pahaa.
Pienellä ajattelulla jokainen voi, jos uskaltaa ja haluaa, pohtia tekeekö toimillaan haittaa vai hyötyä. Silloin pitää kylläkin jumalien antamiin ennakkoehtoihin suhtautua hyvin kriittisesti.
Niinkuin Mave tuossa vieressä sanoi, me elämme joka päivä maailmassa, jossa olemme vain oman moraalimme varassa. Ei tämä meininki täydellistä ole, mutta menettelee ja muutahan meillä ei ole.
Itse olen elänyt yli 50 vuotta säällisesti ja lajitoverieni kanssa sovussa ilman jumaltarvetta. Hyvin on mennyt.
Jos jollain on epäselvää kuinka pitää elää yhteiskunnassa, niin sellaisesta kirjasarjasta kuin "Suomen Laki" saa yksityiskohtaiset ohjeet.kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei mummomuori
Tervehtien
Kirkko kuulolla
Päivi Aikasalo, pappi HämeenlinnastaPäksä...Miksi kristityt saa käyttää yksittäistä jaetta ja muilta kielletään se?
..... kirjoitti:
Sä et Päivi ehkä ole ihan kärryllä, mistä tässä ketjussa puhutaan. Jos vastasit vain avaukseen, vastauksesi on tietysti ok.
Jokainen kaipaa tietysti sellaista hengellistä kotia, missä tulkitaan Raamattua samankaltaisesti kuin itse tulkitsee. Se on inhimillistä. Mutta jos kokee, että sitä toisella tavalla tulkitsevat eivät hyväksy MINUA, jossakin on vikaa.Tarkoitan termillä rakkaus ihan kaikkea rakkautta – myös Jumalan rakkautta.
”Mutta eihän se ole rakkautta, ettei sano syntiä synniksi. Se on välinpitämättömyyttä eli rakkauden vastakohta.”
Eikö ole vähän eri asia sanoa syntiä synniksi, eli sanoa mikä on väärin kuin tuomita muita synnillisiki?
kauhukuva uskovasta on se, että hän tarkkailee muita ja jos vähänkin saa viitteitä ”synnistä” hän hokee sitä loputtomiin. Hän on mielestäni ottanut tuomarinviitan päälleen. Rakkautta on osata myös eläytyä tuon väärintekijän osaa ja ohjata häntä eteenpäin. Muistaen että hänen ei tarvitse tehdä minun mieleni mukaan. Täytyy olla pitkämielisyyttä ja kärsivällisyyttä sille, että ihminen oppii ja kukin tavallaan.
- ao
JOH.1:17
Sillä laki on annettu Mooseksen kautta,
ARMO JA TOTUUS ovat tulleet
Jeesuksen Kristuksen kautta
Meneekö perille armo ja totuus mitä maailmassa on
Jeesuksen Kristuksen kautta. tullut - pertsa2010
Kun lueskelee homojen,lesbojen,heidän tukijoukkojensa ja erityisesti pappien kirjoituksia täällä,niin syntyy vaikutelma ,että päästäkseen taivaaseen pitää vain,ja AINOASTAAN KUOLLA.
Tuon suurempaa valhetta on vaikea keksiä.
Matteuksen evankeliumi :
25:32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
25:33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
25:34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti
Eikö tuosta käynyt selville,kuka erottaa lampaat vuohista??
1.Korinttolaiskirje:
6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä
Tuossa seurakuntaan liitetyt ovat tehneet parannuksen synneistään se on kai selvää,mutta mihin on nykypapeilta hävinnyt tuo parannuksen saarnaaminen??
Se ei taida olla taloudellisesti kannattavaa?
Apostolien teot:
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan
Se kuka saa kuulua kirkkoon ei oikeastaan kiinnosta uskovia,vaan se kuka saa kuulua SEURAKUNTAAN
ja siten omistaa pääsyn taivasten valtakuntaan.Kirkot ovat vain eräänlaisia rituaaliautomaatteja,eivät elävän uskon tyyssijoja ja noita "palveluita" he alkavat nähtävästi rahasta myymään yhä enemmän, prostituoiden itsensä täydellisesti maailman kanssa.
Matteuksen evankeliumi :
7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
Armo on nimenomaan tarkoitettukin syntiselle,sillä eiväthän terveet tarvitse parantajaa.
Parannuksen teko liittyy siihen kuitenkin oleellisesti kuten alta voi lukea.
Johanneksen evankeliumi :
8:10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
8:11 Hän vastasi: "Herra, ei kukaan." Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee."Johanneksen ilmestyksessä on luettelo, jotka ei pääse taivaaseen, vaan pääsee tulijärven laineille keinumaan....
En ihan nyt ymmärtänyt.
Mitä tarkoitat seurakunnalla? Onko se joku sisäpiiri johon pääsee, kun tekee sen seurakunnan tahdon mukaan?
Puhut myös parannuksen tekemisestä. Tässä mielestäni piilee juuri se ansa, minkä me ihmiset asetamme. Kuka sanoo sen, milloin tuo ”parannus” on onnistunut? Jos ajattelen ihmistä, niin kyllä me aina vain lankeamme kukin omaan syntiin. Me joudumme oppimaan askel askeleelta ja oman ymmärryksen kasvaminen vie aikaa. En voi kuvitella että Jumala olisi niin armoton, että Hän hylkäisi sellaista, joka edes yrittää parhaansa mukaan. Kyllä hän näkee meidän kompuroivina lapsina ja vajavaisina ”lampaina”, tärkeintä on että me pyrimme vilpittömin mielin kohti tuota parannusta.
En ihan oikeasti jaksa hyväksyä sitä, että toinen ihminen lyö leimoja ja näin nostaa itsensä muiden yläpuolelle sanoen, että sinä et ole kelvollinen koska et täytä meidän määräyksiämme. Et ole tehnyt parannusta meidän käsityksemme mukaan. Jos kerrankin horjahdat niin et enää saa tulla joukkomme.- pertsa2010
mummomuori kirjoitti:
En ihan nyt ymmärtänyt.
Mitä tarkoitat seurakunnalla? Onko se joku sisäpiiri johon pääsee, kun tekee sen seurakunnan tahdon mukaan?
Puhut myös parannuksen tekemisestä. Tässä mielestäni piilee juuri se ansa, minkä me ihmiset asetamme. Kuka sanoo sen, milloin tuo ”parannus” on onnistunut? Jos ajattelen ihmistä, niin kyllä me aina vain lankeamme kukin omaan syntiin. Me joudumme oppimaan askel askeleelta ja oman ymmärryksen kasvaminen vie aikaa. En voi kuvitella että Jumala olisi niin armoton, että Hän hylkäisi sellaista, joka edes yrittää parhaansa mukaan. Kyllä hän näkee meidän kompuroivina lapsina ja vajavaisina ”lampaina”, tärkeintä on että me pyrimme vilpittömin mielin kohti tuota parannusta.
En ihan oikeasti jaksa hyväksyä sitä, että toinen ihminen lyö leimoja ja näin nostaa itsensä muiden yläpuolelle sanoen, että sinä et ole kelvollinen koska et täytä meidän määräyksiämme. Et ole tehnyt parannusta meidän käsityksemme mukaan. Jos kerrankin horjahdat niin et enää saa tulla joukkomme.Taivaan kansalaiseksi pitää syntyä, ilman uutta syntymää ei ihminen voi olla taivaan kansalainen. ”Maahanmuuttajia” ei oteta vastaan. Uudestisyntyminen ei tarkoita samaa kuin jälleensyntyminen. Uudestisyntyminen tapahtuu sisäiselle ihmiselle. Olet sama kuin ennenkin, mutta Jumalan ennalleen asettama sisäisen ihmisen puolesta. Olet uusi sinä, mutta kuitenkin sinä olet sinä, etkä kukaan muu. Olet kuitenkin Jumalan lapsi ja taivaan kansalainen, jos olet uudestisyntynyt. Olet uloskutsuttujen joukon jäsen, koska olet syntynyt siihen asemaan. Et voi liittyä taivaankansalaisuuteen, uloskutsuttujen joukkoon ”maahanmuuttajana”. Voit olla jäsen tässä joukossa eli seurakunnassa ainoastaan uudestisyntymän perusteella. Tässä nyt oli pääpiirteittäin, mikä on koko seurakunta ja miten voit olla sen jäsen.
Parannuksen tekeminen tarkoittaa sitä, että käännyt pois synti elämästä ja alat Jumalan armosta vaeltaa uudessa elämässä Jumalan armovaikutuksen kautta.Minäkin ymmärrän parannuksen teon ja pyhittymisen koko elämän
kestäväksi prosessiksi.Jos lankeamme syntiin meidän on noustava siitä
rapakosta ylös ja tehtävä parannusta,
Jos parannuksen tekeminen on "onnistunutta" niin Pyhä Henki kyllä kertoo sen sinulle.
Ev.lut. lahkokin on yhteisö jossa vallitsevat tietyt säännöt.
Esimerkiksi homoseksikielto on Raamatun mukaan,ehdoton ja tätä varmaan myöskin tarkoitat leimojen lyömisellä.Papit ovat kylmästi talloneet jalkoihinsa
selvän Sanan ja sahaavat oksaa jolla istuvat :
Matteuksen evankeliumi:
12:25 Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä
Sinun tulisi kuitenkin ymmärtää etten minä mitään leimoja lyö,vaan se on tuo Sana jota papit eivät enää todistetusti kunnioita.
Sana on se ,joka näyttää todeksi synnin ja myös pelastumisen siitä.
He eivät ole edes pyrkineet perustelemaan Raamatulla väitteitään ,koska
sieltä ei yksinkertaisesti löydy tukea heidän valheilleen.
Kuulkoot tai olkoot kuulemati!
Sinä puhut leimojen lyömisestä mutta vielä kerran,synnistä varoittaminen
on jokaisen kristityn tehtävä myös "pappien" :
Hesekiel:
3:18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi
Leimoja ei siis lyödä vaan varoitetaan!
Tästä on mummomuori kysymys,ja ymmärrät sen kyllä todennäköisesti myöhemmin itsekin.
2:36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää PARANNUS ja ottakoon kukin teistä kasteen JEESUKSEN KRISTUKSEN nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan
___________________________________________________________ mummomuori kirjoitti:
En ihan nyt ymmärtänyt.
En ihan oikeasti jaksa hyväksyä sitä, että toinen ihminen lyö leimoja ja näin nostaa itsensä muiden yläpuolelle sanoen, että sinä et ole kelvollinen koska et täytä meidän määräyksiämme. Et ole tehnyt parannusta meidän käsityksemme mukaan. Jos kerrankin horjahdat niin et enää saa tulla joukkomme.Tämä keskustelu Kirkko kuulolla -palstalla on papille sillä tavalla hyödyllistä, että se haastaa hyvin tarkkaan sanoittamaan sitä, mihin uskoo ja miten uskoo. Ehkä siinä samalla tarkentuukin, mitkä ovat uskon keskeiset asiat ja mitkä vähemmän painoarvon omaavia.
Peukutan mummomuoria monessa kohdassa. Uskon, että Jeesuksen toiminnassaan ja opetuksessaan esillä pitämät periaatteet ovat meille keskeisiä elämän ja ihmisten arvioinnin mittapuita. Häneltä ei taida juuri löytyä sellaista, missä ihmisiä eroteltaisiin tai leimattaisiin. Parannuksen vaatimus kohdistui niihin, joilla oli mielestään paremmat eväät elämässä ja uskossa.
Hänen seuraajansa, jotka ovat UT:n kirjeitä kirjoittaneet, sitten tekivät omia ratkaisujaan ja antoivat omia ohjeitaan kristityn elämää varten hyvinkin monenlaisissa asetelmissa, monien uskonnollisten ja muiden näkemysten keskellä. Uskon ja elämän kannalta jotkut niistä näyttivät hyviltä ja rakentavilta, toisissa oli mukana uskon ja elämän kannalta kielteisiä asioita. Ne arvioinnit ovat päätyneet meidän luettavaksemme UT:n kirjeissä. Niihin sisältyviä asioita on kuitenkin tulkittava ja koeteltava aina uudelleen uusissa yhteyksissä ja elämän tilanteissa Jeesuksen antamien suuntaviivojen mukaisesti. Pari kohtaa UT:sta tähän viitteeksi: "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi." (Luuk. 7:1). "Pyrkikää saamaan selville, mikä on Herran mielen mukaista." (Ef. 5:10) "Koetelkaa kaikkea ja pitäkää se, mikä on hyvää" (1 Tess. 5:21). Ja ehkä vielä yksi: "Vapauteen Kristus meidät vapautti. " (Gal. 5:1)
Seppo L, pappipertsa2010 kirjoitti:
Taivaan kansalaiseksi pitää syntyä, ilman uutta syntymää ei ihminen voi olla taivaan kansalainen. ”Maahanmuuttajia” ei oteta vastaan. Uudestisyntyminen ei tarkoita samaa kuin jälleensyntyminen. Uudestisyntyminen tapahtuu sisäiselle ihmiselle. Olet sama kuin ennenkin, mutta Jumalan ennalleen asettama sisäisen ihmisen puolesta. Olet uusi sinä, mutta kuitenkin sinä olet sinä, etkä kukaan muu. Olet kuitenkin Jumalan lapsi ja taivaan kansalainen, jos olet uudestisyntynyt. Olet uloskutsuttujen joukon jäsen, koska olet syntynyt siihen asemaan. Et voi liittyä taivaankansalaisuuteen, uloskutsuttujen joukkoon ”maahanmuuttajana”. Voit olla jäsen tässä joukossa eli seurakunnassa ainoastaan uudestisyntymän perusteella. Tässä nyt oli pääpiirteittäin, mikä on koko seurakunta ja miten voit olla sen jäsen.
Parannuksen tekeminen tarkoittaa sitä, että käännyt pois synti elämästä ja alat Jumalan armosta vaeltaa uudessa elämässä Jumalan armovaikutuksen kautta.Minäkin ymmärrän parannuksen teon ja pyhittymisen koko elämän
kestäväksi prosessiksi.Jos lankeamme syntiin meidän on noustava siitä
rapakosta ylös ja tehtävä parannusta,
Jos parannuksen tekeminen on "onnistunutta" niin Pyhä Henki kyllä kertoo sen sinulle.
Ev.lut. lahkokin on yhteisö jossa vallitsevat tietyt säännöt.
Esimerkiksi homoseksikielto on Raamatun mukaan,ehdoton ja tätä varmaan myöskin tarkoitat leimojen lyömisellä.Papit ovat kylmästi talloneet jalkoihinsa
selvän Sanan ja sahaavat oksaa jolla istuvat :
Matteuksen evankeliumi:
12:25 Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä
Sinun tulisi kuitenkin ymmärtää etten minä mitään leimoja lyö,vaan se on tuo Sana jota papit eivät enää todistetusti kunnioita.
Sana on se ,joka näyttää todeksi synnin ja myös pelastumisen siitä.
He eivät ole edes pyrkineet perustelemaan Raamatulla väitteitään ,koska
sieltä ei yksinkertaisesti löydy tukea heidän valheilleen.
Kuulkoot tai olkoot kuulemati!
Sinä puhut leimojen lyömisestä mutta vielä kerran,synnistä varoittaminen
on jokaisen kristityn tehtävä myös "pappien" :
Hesekiel:
3:18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi
Leimoja ei siis lyödä vaan varoitetaan!
Tästä on mummomuori kysymys,ja ymmärrät sen kyllä todennäköisesti myöhemmin itsekin.
2:36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
2:37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää PARANNUS ja ottakoon kukin teistä kasteen JEESUKSEN KRISTUKSEN nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan
___________________________________________________________Kiitoksia vastuksistasi.
Olen ikävä kyllä aika konkreettinen ihminen, joten kaikki nuo eivät auenneet.
”Et voi liittyä taivaankansalaisuuteen, uloskutsuttujen joukkoon ”maahanmuuttajana”…
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Kuka sen määrittelee olenko jo tuo taivaankansalainen vai en?
” Voit olla jäsen tässä joukossa eli seurakunnassa ainoastaan uudestisyntymän perusteella.”
Tätä olen miettinyt paljonkin. Kuka sen päättää milloin joku on uudestisyntynyt tai ei? Hieman taustaa. Tämä väite on esitetty silloin, kun olen kritisoinut jotain. Jos olisi hyväksynyt jonkun näkemyksen ilman sitä, niin olisin kuulemma ollut uudestisyntynyt. Milloin se on koskenut kielillä puhumista ja milloin poliittista näkemystä (eli näitä sotia ja terroritekoja joita on esiintynyt – terroriteoilla tarkoitan mm. Irlannin tilannetta, USA:n sotaa Afganistania vastaan tai Israelin toimia). Samoin on väitetty talousteologioiden puolestapuhujilta (Silloin olet Jumalan valittu kun saat menestystä liiketoimissasi) ja milloin jonkun sen seurakunnan auktoriteetin mielipiteistä.
”Jos lankeamme syntiin…” Omasta mielestäni ei voi olla syntiin lankeamatta jos tarkastelee Jeesuksen sanomaa siitä, kuinka rakkauden käskyä tulee noudattaa. Kumpi on mielestäsi siis tärkeämpää, se että on jatkuvassa synnintunnossa vai se että ottaa armon osakseen ja pyrkii kohti jotain, mikä oikeasti on mahdotonta ihmiselle?
”Jos parannuksen tekeminen on "onnistunutta" niin Pyhä Henki kyllä kertoo sen sinulle.”
Tästä kävin kipakan keskustelun erään ihmisen kanssa. Hän väitti Pyhän
Hengen kertoneen yhtä ja toista. Mielestäni hän kuitenkin toteutti vain omaa sekä erään muun auktoriteetin väittämää ja mielipidettä. Jos väitän että näin Pyhä Henki sen minulle ilmoitti, niin kuinka erotat sen oman mielesi tuotteista? Ikävä kyllä olen kohdannut näitä jotka väittävät saaneensa ilmoituksen pyhän Hengen kautta, mutta todellisuudessa nuo ilmoitukset ovat menneet täysin metsään. Tämä on juuri se pelottava valta, joita liian nopean herätyksen kautta uskoon tulleita kohtaan käytetään.
”Leimoja ei siis lyödä vaan varoitetaan!”
”…ymmärrät sen kyllä todennäköisesti myöhemmin itsekin.”
Olen mielestäni ymmärtänyt varoitukset oikein hyvin. Ne eivät vain ole aina niitä, joista jotkut uskovat puhuvat. Varoitus on että kertoo. Rakkautta on sen sijaan ymmärtää, että toinen tarvitsee aikaa. Usko, joka perustuu pelkkään pelkoon, on väärin ja syntiä minun mielestäni.
Olen joskus sanonut että en minä mikään oikea uskova ole, koska en kykene olemaan niin hyvä ja synnitön kuten vaaditaan. En vain osaa laittaa itseäni muiden yläpuolelle. Olen mieluummin se ensimmäinen porras, jolle astutaan. Ne jotka saan kiinnostumaan ja ajatelmaan rehellisesti ja sydämellään ja jotka sen jälkeen haluavat tietää enemmän, on se minun osani.
En todellakaan halua karkottaa muita siksi, että alakasin puhua kuinka pahoja he ovatkaan, eikä heillä ole mitään toivoa. Tämän maailman ongelma on kahtalainen. On heitä jotka ovat nujerrettuja, he kokevat olevansa liian pahoja, eivätkä siksi edes halua kuulla Jeesuksen opetuksia, koska se tekee olon vielä pahemmaksi.
On heitä jotka kokevat olevansa jo niin hyviä, ettei heillä ole mitään syntejä. Usein heitä on siunattu hyvillä ihmissuhteilla, menetyksellä ja maallisella mammonalla. He saavat niin paljon tätä maallista kunnioitusta ja arvotusta, joten heillä synnintunto on se vähäisin. Koettapa mennä saarnaamaan tuota synnintuntoa kaikille niille osakesijoittajille ja pörssihaille että he ovat oikeastaan syyllistyneet suurempaan syntiin kuin yksikään homoseksuaali, tappaja tai huorin tekijä?
Kerro, miksi tuota syntiä ei saa sanoa synniksi?- pertsa2010
mummomuori kirjoitti:
Kiitoksia vastuksistasi.
Olen ikävä kyllä aika konkreettinen ihminen, joten kaikki nuo eivät auenneet.
”Et voi liittyä taivaankansalaisuuteen, uloskutsuttujen joukkoon ”maahanmuuttajana”…
Mitä tuo käytännössä tarkoittaa? Kuka sen määrittelee olenko jo tuo taivaankansalainen vai en?
” Voit olla jäsen tässä joukossa eli seurakunnassa ainoastaan uudestisyntymän perusteella.”
Tätä olen miettinyt paljonkin. Kuka sen päättää milloin joku on uudestisyntynyt tai ei? Hieman taustaa. Tämä väite on esitetty silloin, kun olen kritisoinut jotain. Jos olisi hyväksynyt jonkun näkemyksen ilman sitä, niin olisin kuulemma ollut uudestisyntynyt. Milloin se on koskenut kielillä puhumista ja milloin poliittista näkemystä (eli näitä sotia ja terroritekoja joita on esiintynyt – terroriteoilla tarkoitan mm. Irlannin tilannetta, USA:n sotaa Afganistania vastaan tai Israelin toimia). Samoin on väitetty talousteologioiden puolestapuhujilta (Silloin olet Jumalan valittu kun saat menestystä liiketoimissasi) ja milloin jonkun sen seurakunnan auktoriteetin mielipiteistä.
”Jos lankeamme syntiin…” Omasta mielestäni ei voi olla syntiin lankeamatta jos tarkastelee Jeesuksen sanomaa siitä, kuinka rakkauden käskyä tulee noudattaa. Kumpi on mielestäsi siis tärkeämpää, se että on jatkuvassa synnintunnossa vai se että ottaa armon osakseen ja pyrkii kohti jotain, mikä oikeasti on mahdotonta ihmiselle?
”Jos parannuksen tekeminen on "onnistunutta" niin Pyhä Henki kyllä kertoo sen sinulle.”
Tästä kävin kipakan keskustelun erään ihmisen kanssa. Hän väitti Pyhän
Hengen kertoneen yhtä ja toista. Mielestäni hän kuitenkin toteutti vain omaa sekä erään muun auktoriteetin väittämää ja mielipidettä. Jos väitän että näin Pyhä Henki sen minulle ilmoitti, niin kuinka erotat sen oman mielesi tuotteista? Ikävä kyllä olen kohdannut näitä jotka väittävät saaneensa ilmoituksen pyhän Hengen kautta, mutta todellisuudessa nuo ilmoitukset ovat menneet täysin metsään. Tämä on juuri se pelottava valta, joita liian nopean herätyksen kautta uskoon tulleita kohtaan käytetään.
”Leimoja ei siis lyödä vaan varoitetaan!”
”…ymmärrät sen kyllä todennäköisesti myöhemmin itsekin.”
Olen mielestäni ymmärtänyt varoitukset oikein hyvin. Ne eivät vain ole aina niitä, joista jotkut uskovat puhuvat. Varoitus on että kertoo. Rakkautta on sen sijaan ymmärtää, että toinen tarvitsee aikaa. Usko, joka perustuu pelkkään pelkoon, on väärin ja syntiä minun mielestäni.
Olen joskus sanonut että en minä mikään oikea uskova ole, koska en kykene olemaan niin hyvä ja synnitön kuten vaaditaan. En vain osaa laittaa itseäni muiden yläpuolelle. Olen mieluummin se ensimmäinen porras, jolle astutaan. Ne jotka saan kiinnostumaan ja ajatelmaan rehellisesti ja sydämellään ja jotka sen jälkeen haluavat tietää enemmän, on se minun osani.
En todellakaan halua karkottaa muita siksi, että alakasin puhua kuinka pahoja he ovatkaan, eikä heillä ole mitään toivoa. Tämän maailman ongelma on kahtalainen. On heitä jotka ovat nujerrettuja, he kokevat olevansa liian pahoja, eivätkä siksi edes halua kuulla Jeesuksen opetuksia, koska se tekee olon vielä pahemmaksi.
On heitä jotka kokevat olevansa jo niin hyviä, ettei heillä ole mitään syntejä. Usein heitä on siunattu hyvillä ihmissuhteilla, menetyksellä ja maallisella mammonalla. He saavat niin paljon tätä maallista kunnioitusta ja arvotusta, joten heillä synnintunto on se vähäisin. Koettapa mennä saarnaamaan tuota synnintuntoa kaikille niille osakesijoittajille ja pörssihaille että he ovat oikeastaan syyllistyneet suurempaan syntiin kuin yksikään homoseksuaali, tappaja tai huorin tekijä?
Kerro, miksi tuota syntiä ei saa sanoa synniksi?Hei mummomuori - koeta ottaa selvää!
Mummomuori sanoi :
Kun sydämesi on kääntynyt ns. synnistä pois ja olet antanut Jeesukselle määräysvallan asioissasi
niin silloin voidaan sanoa ,että olet uudestisyntynyt.Mistä sen sitten tietää - sinä tiedät sen varmasti.
Kielilläpuhuminen ei Raamatun mukaan kuulu välttämättä uudestisyntymiseen.
Sinä joudut etsimään asioita ja löydät ne kyllä vähitellen.
Johanneksen evankeliumi:
14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.
Noin minulle kävi konkreettisesti.
Minä tiesin,että ääni ,joka sanoi minulle "Puhdistaudu" ja sitten vähän myöhemmin "Kuole itsellesi" oli todellinen ja Jumalan ilmoitus minulle.
sellaista ei ole tullut vastaan ,joka myös olisi sitä.Rapakkoon ei vain saa jäädä makaamaan.
Pyysin erään porukan nettisivustolla synnittömiä ilmoittautumaan ja yksi vastaus tulikin,mutta perääntyi heti ,kun "seurakunnan" vanhin kautta rantain kertoi olevansa synnitön ja minä olin taas suuri kerettiläinen.
Lähdin juoksemaan lujaa poispäin tuosta sakista ja nykyään en kuulu minkäänlaiseen instituutioon.
Se synnittömyydestä.
Parannuksen teko on joka tapauksessa välttämätöntä.
Uskovalla saa olla omaisuutta - ei sitä sinänsä missään kielletä - ja ansaitsemistapakin on toisarvoista sen rinnalla miten muutoin elää uskoaan todeksi.Jos on kuitenkin jäänyt koukkuun sen omaisuutensa kanssa , niin se synti on varsin suuri - tarkoittaa epäjumalan palvelemista ja kyllä sen saa sanoa synniksi ja pitääkin.
Kuitenkin esimerkiksi Job ja Aabraham olivat rikkaita miehiä ,mutta Jumalan suosiossa.
Voin vain kertoa miten minulle kävi.Rupesin yks ilta miettimään ,että mitä jos kuolisin nyt heti oitis tälläisena katumattomana syntisenä - siitä lähti alkuun se uudestisntymäni.Enää minun ei tarvitse pelätä,sillä tiedän ,että voin luottaa itseni turvallisesti Jumalan huomaan.
Se oli varmaan ansiosta. - Uskova
Seppo L. pappi,
"Parannuksen vaatimus kohdistui niihin, joilla oli mielestään paremmat eväät elämässä ja uskossa. "
Eikös kaikkien ihmisten kaikkialla tule tehdä parannus Raamatun mukaan. Kirkon ongelma juontuu lähinnä siitä, että pikkulapset liitetään vesikasteella kirkkoon. Tällöin on aika vaikea opettaa, että parannus - mielenmuutos - kuuluu kaikille, jotta voisi tulla Jeesuksen tykö.
En usko kirkon opettamaan seurakunta -käsitykseen. Mielestäni kaikki ihmiset ovat synnin tähden erossa Jumalasta niin kauan, kunnes Jumala Raamatun sanan ja Pyhän Hengen kautta vetää ihmisen 'syntisyytensä tunnistavan paikalle' ja hän katuen anoo armoa Jumalalta.
Jeesus ihmisen sydämessä vaikuttaa elämän muutoksen, joka tapahtuu omassa itsessä, sydämessä. Tällainen ihminen ei katsele muitten syntejä, vaan keskittyy itseensä, mutta murehtii ja rukoilee niitten puolesta, jotka eivät tunne Jeesusta. Rukous vaikuttaa monesti, että Jumala puuttuu juuri tuon ihmisen elämään, jonka puolesta uskova rukoilee.- palstaa seuraava
Hei, sinähän Seppo puhut raikkaasti! Poikkeuksellista ja rohkeaa puhetta papin suusta täällä.
- pertsa2010
Uskova sanoi :
Kirkon ongelma juontuu lähinnä siitä, että pikkulapset liitetään vesikasteella kirkkoon.
Tällöin on aika vaikea opettaa, että parannus - mielenmuutos - kuuluu kaikille, jotta voisi tulla Jeesuksen tykö.
- Nasse.
Tuttis II
Sä menet tietty helvettiin, kuten taikauskosi opettaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_242524Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.581883Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup181494Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua151152Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu3021133- 2591012
- 63975
- 146913
- 51872
Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.113837