Karhuista..

karhutarkkailu

Minä menin mökkipaikalla aamuhämärissä etsimään kerran karhua, jonka jäljet olivat olleet postilaatikkojen luona, ilmeisesti etsinyt jotain ruokaa, että onko..
Oli kai lähtenyt sitten takaisin unille koloonsa silloin.

Pieni lyhty ja pysähdyin kuuntelemaan noin 20min pimeässä pakkasessa 40cm lumihangessa :) 1 tuoreet jäniksen jäljet näkyi.

Ei karhuja kannata vainoata, ei ne ikinä tee ihmisille mitään pahaa kuitenkaan.

6

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karhutarkkailu

      Kerran jätettiin vielä keväällä kun tietää että tuolla paikoilla liikkuu karhuja, niin niille kaloja keväällä (särkiä) syötäväksi vaan lumen päälle maahan, kun heräävät talviunesta niin on ruokaa siinä.

      Ahvenet tietysti itselle.

      • Nestori57

        Kannattaa kysyä sen Imatralaisen miehen(jonka KARHU tappoi) lapsilta ja vaimolta tekeekö karhu ihmiselle mitään??


    • gjfjhgkhgkjh

      Ja meidän naapurin tappoi lomalla ollut vanki.

      • Nestori 57

        Kummallekin sama laki, kun tulee liian lähelle ihmistä saa lopettaa(ainakin vangin).


    • MAALIKYLÄNKÄVIJÄ

      Minua huvittaa suuresti nämä "metsämiehet", jotka itseään myös "eränkävijöiksi"
      kutsuvat. Olen viettänyy suurimman osan elämääni kairassa ja joskus,kun suola sattuu loppumaan tai tarvitsen tarvitsen lisää panoksia tai ruutia käväisen
      maalikylistä niitä hakemassa.

      Kauppiaat vaihtavat mielellään näitä tarvikkeita esim. mehevään karhunlapaan
      tai hyvin savustettuun peuranpyllyyn.

      Itse ammun vain sen verran saalista, että tulen mukavasti toimeen ja pystyn pitä-
      mään aina uuden moottorikelkan ja bensiint plus muut tykötarpeet siihen.

      En siis kutsu itseäni eränkävijäksi, vaan pikemminkin "maalikylän kävijäksi".

      Olin tikahtua nauruun,kun kuulin, että eräs "eränkävijä" oli yrittänyt torjua
      karhua maassa makaamalla potkimalla. Johan siinä karhukin hermostuu,
      ja jos ei muuta, niin ainakin päättää pistää moisen sätkyttelijän suuhunsa.

      Olen elämäni aikana tappanut useita kymmeniä karhuja, mutta koskaan
      ei ole mieleeni edes juolahtanut, että menisin pusikkoon pyssy kädessä
      ahditelemaan haavoittunutta karhua.

      Karhu on salaman nopea eläin. Ja sanotaan, että haavoittunut karhu on
      vieläkin nopeampi.

      Muistuupi mieleeni tässä eräs takavuosina sattunut juttu,kun olin lintumet-
      sällä ja minulla ei ollut edes kivääriä matkassa, Olin sytyttämässä nuotiota
      ja kun nousin siitä pystyyn, näinkin karhun noin kahden metrin päässä.
      Se oli noussut takajaloilleen seisomaan ja katseli minua vähän sillä silmällä,
      kuin joku asiakas katselee lihatiskillä naudan sisäfilepihviä.

      Yritn siinä potkaista huonosti palavan nuotion alun otusta kohti, mutta se vain
      levitti kämmenensä entistä leveämmälleen ja astui askeleen minua kohti.

      Jos olisin ollu ns. "eränkävijä", olisin varmaan lyönyt pitkäkseni ja alkanut
      vimmatusti potkimaan.
      Sen sijaan, kun olen tälläinen "maalikylän kävijä", teinkin seuraavan tempun.

      Heitin karvalakkini päin sen naamaa, ja sitä riuhtoessaan sen huomiokyky
      menikin sekunniksi tai pariksi, joten ehdin siepata haulikkoni, joka nojasi
      puunrunkoa vasten ja ehdin kiepahtaa sen taakse.

      Haulikolla on turha yrittää tappaa karhua, mutta hätä keinot keksii!
      Työnsin haulikon kaksoispiipun suoraan karhun persreikään ja lasautin
      kummankin piipullisen lähes yhtä aikaa kontion sisuksiin.

      Kontio pullistui kuin ilmapallo,ei tietyskään hauleista ja välilunteista, vaan
      räjähtäneistä ruutikaasuista. Tavallinen "eränkävijä" olisi tietysti jäänyt ih-
      mettelemään moista näkyä, mutta tälläinen "maalikylänkävijä" toimi heti.

      Salaman nopeasti löin maihin ja kierähdin sivuun. Sillä tiedän, että se mikä
      menee sisään, tulee myös ulos. En tiedä vielä tänäkään päivänä, kumpiko
      sen aiheutti: karhun takajalkojen ponnistus vaiko peräreiästä ulospäin suun-
      tautunut rekyylivaikutus, mutta otus hyppäsi niiltä jalansijoiltaan yli yhdeksän-
      toista metriä suoraan suonsilmäkkeeseen.

      Onnekseni olin älynnyt kierähtää sivuun, sillä tavaraa lensi ohitseni "taivaan-
      täydeltä" Myöhemmin tutkiessani asiaa huomasin peräsuolen kiertyneen ai-
      nakin viisi kertaa noin ranteen paksuisen koivun ympärille ja paksusuoli oli
      lentänyt sellaisella voimalla männyn runkoon, että kaarnakin oli sinkoillut
      irti.

      Mikään luonnosta saatava ei ole niin hyvää syötävää kuin hyvin marinoitu
      karhun tassu. Ei sitä turhaan mesikämmeneksi sanotakkaan.

      Ennen kuin otso ehti upota kokonaan suonsilmäkkeeseen, kävin leikkaamassa tassut talteen. Laitankin seuraavassa oikein hyvän marinaadi-
      ohjeen:

      Kynnet ja pikkuluut poistetaan. Niistä voi tehdä vaikka kaulanauhan!
      Hilloista ja karpaloista (n. puolikiloa kumpaakin) tehdään sose, johon lisä-
      tään kolmisenkymmentä katajanmarjaa.
      Jotkut panevat myös suolaa, mutta itse hieron suolalla kämmenet ennen
      marinoimista noin yksi vuorokausi ennen marinaadiin asettamista.

      Myös variksenmarjat lisäävät seokseen hienon aromin, mutta antavat mari-
      naadille vähän ikävänpuoleisen värin.
      Itse teenkin niin, että otan kourallisen variksenmarjoja, ja puristan niistä
      vain mehun marinaadiin.

      Hyvää ruokahalua.

    • Mikä on mökkipaikka? Siis tontti johon ehkä joskus tulee mökki?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe