respaan töihin

matzkuq

Onko täällä ketään, joka olisi töissä hotellin respassa?

Haluaisin hirveästi hotellin respaan töihin, jonnekkin ulkomaille. En vaan yhtään tiedä, että minkälainen opiskelu siihen on? Millaisia taitoja tarvitaan?
Mulla on hyvä kielitaito ja tykkään olla ihmisten seurassa ja uskon et toi olis mulle sopiva työ.

Lentokentällä lähtöselvitysvirkailijana olisi kanssa ihanaa olla, mutta ehkä vähän vähemmän työllisytyvä ala?

Jo etukäteen pyydän, ettei tulla valittamaan mitään siitä, että kuinka huono palkka on tai mitään muutakaan. Tärkeintä on kuitenkin viihtyä työssä.

Kiitos!!!

6

3990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toMonen

      En halua pahoittaa mieltäsi, mutta palkka ei ole mistään kovin hyvästä päästä.
      Ja muistathan, että se on vuorotyötä. Eli tehdään töitä yölläkin.

    • pia-----

      Moikka!

      Varmastikin vaikkapa matkailun restonomin, matkailuvirkailijan, hotellivirkailijan tai merkonomin koulutuksella pääsee respaan töihin :)

    • Ei hääppöistä duunia

      Vuokrafirmojen kautta pääsee tekemään keikkaa ilman sen ihmeempää koulutstakin. Työssä on tärkeintä kohteliaisuus asiakkaita kohtaan ja varausjärjestelmän käyttö ja sen hallinta tietokoneelta.
      Mutta ei ole mitään unelmaduunia, aika tylsää ja huonosti palkattua vuorotyötä.
      itse tein pari vuotta opintojen oheessa, kuten moni muukin.
      Harva jää alalle, korkeintaa yksi-kaksi, eli respan esimies saattaa olla pidempään virassa ja omaa alan koulutuksen.
      Suomea ja englantia pitää osata, edes ruotsia ei vaadittu pakollisena.
      Toki jotkut antaa vähän extraa, jos puhut vaikkapa venäjää tai ranskaa.

    • @sara@

      Meillä on respassa kaikilla joko AMK- tai opistotasoinen koulutus ja viimeksi tullutkin on jo ollut meillä yli 2v. töissä joten ainakaan meidän talossa vaihtuvuus ei ole kovin suurta. Ihan turha yrittääkään ilman mitään koulutusta ainakaan meidän hotelliin. Tosin eroa voi olla hotellien tavoissa paljonkin esim. pieniin yksityisiin hotelleihin voi olla vaikeampaa saada henkilökuntaa joten kielitaidolla ja koulutuksella ei ehkä ole niin suurta merkitystä ja on helppo päästä töihin jos vain olet asiakapalveluhenkinen ihminen. Jonkun mielestä vastaanottovirkailijan työ voi olla tylsääkin duunia mutta itse viihdyn ja olen viihtynyt jo useamman vuoden (olen restonomi) ja uskon että tähän vaikuttaa myös se että työpaikallani on tosi hyvä työilmapiiri, kivat työkaverit (ollaan yhdessä vapaa-aikanakin) sekä suurehko hotelli jossa on myös kokouskeskus ja siitä johtuen töitä riittää ja aika kuluu hyvin. En kyllä itse voisi kuvitella työskenteleväni jossain hotellissa jossa on alle 100 huonetta ja jossa saisi päivät pitkät pyöritellä peukaloita. Kielitaitovaatimuksena meillä on suomi, ruotsi ja englanti. Vaikka osaisit kymmenen kieltä palkkaan se ei vaikuta.
      Kannattaa hankkia alan tutkinto jos ala kiinnostaa. Palkka ei päätä huimaa mutta olen kysyjän kanssa samaa mieltä että tärkempää on se että työssä viihtyy. Uskoisin että ulkomaille on helpompi päästä respaan töihin ilman koulutustakin jos vain kielitaito on hallussa.

      • kinnostaa tietää

        Jos muuten on vastaanottovirkailija, käynyt vaikka koulutuksen amis amk tuohon hommaan niin eikö työpaikkana voi olla hotelli, laivan ''respa'' eli infotiski, lentoaseman tiski jne? Periaatteessa...misää kaikkialla tuolalisen koulutuksen omaava voipi työskennellä kuin pelkästään hotellissa ;D


      • Scarlet.
        kinnostaa tietää kirjoitti:

        Jos muuten on vastaanottovirkailija, käynyt vaikka koulutuksen amis amk tuohon hommaan niin eikö työpaikkana voi olla hotelli, laivan ''respa'' eli infotiski, lentoaseman tiski jne? Periaatteessa...misää kaikkialla tuolalisen koulutuksen omaava voipi työskennellä kuin pelkästään hotellissa ;D

        No jos on koulutukseltaan matkailun restonomi, niin eihän se missään nimessä automaattisesti tarkoita pelkkää vastaanottovirkailijan duunia. Toki aika moni varmasti löytää sen oman juttunsa sieltä hotellimaailmasta, koska se on varmaan se "loogisin ja helpoin" tie.

        Itse olen matkailun restonomi ja vaikka olen tehnyt respahommia, niin tarkoitukseni on kuitenkin "isona" pyrkiä sellaisiin työtehtäviin, jotka liittyisivät joko kulttuurimatkailuun tai matkailun suunnitteluun ja kehittämiseen. Ja tietysti, tarkoitus on myös pyrkiä esimies asemaan, koska siihen restonomin tutkinto tähtää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe