Ihmettelen, miten moni koiranomistaja ajattelee, että teollinen koiranruoka on aina paras, ykkösvaihtoehto, ja muuta annetaan vasta siinä vaiheessa, kun koira oireilee jotenkin. Hyvin ovat markkinamiehet leiviskänsä hoitaneet. Kasvattajistahan se kait jo alkaa? Varmaan itsekin sitten syötte mikroaterioita ja eineksiä? Kyllä niitäkin on tutkittu kovasti, ennenkuin tuote pistetään markkinoille. Pakettien selostukset täynnä terveysväittämiä. En usko, että mikään, mikä on teollisesti prosessoitu tasalaatuiseksi ja käytännössä ikuisesti säilyväksi, on oikeasti terveellinen vaihtoehto. Korkeintaan hätävara. Syötän kyllä itsekin nappulaa n. 1/3 ravinnosta, lähinnä siksi, koska ajattelen, että koska silloin tällöin matkustetaan, tai koira menee hoitolaan, niin on hyvä olla tottumusta tällaiseen ruokaan. Oikean ruuan syöttäminen ei ole kallista eikä vaivalloista. Se on myytti. Oikealla ruualla tarkoitan kotiruokaa koiralle kotona tehtyjä puuro-liha-vaihtoehtoja.
Koiranruokateollisuus
32
4164
Vastaukset
- bgbvfgvrefva
Osittain samaa mieltä. Mutta puuro ei ole koiran ruokaa. Meillä.
- pedigree on hyvä
öö öööööööööööööö . kyllänää lähikaupan ruoat onhyviä koirille koska esim . Friskies pidentää koiran ikää ja siinä on runsaasti lihaa! pakkauksessakin lukee .... Suosittelen Pedigree merkkiä - kotiruokaa en ole koskaan koiralle syöttänyt koska vasta menee heti sekaisin .
- doggilainen
Ylempiolevan kirjoittama oli varmaan vitsi(toivottavasti).
Mun mielestä nappula sellaisenaan on kompromissi huonompaan, kyllähän sillä koira pärjää ja elää mutta se että onko se hyvä ruoka koiralle(optimaali) onkin eri asia...
Meillä syödään nappulaa puolet ja puolet lihaa rasvalisät sun muut päälle. Nappulat on takaamassa suoja-aineet ja lisiä annetaan sen mukaan jos näyttää tarvetta olevan. Kyllä meillä reissussa joskus on ihan pelkkiä nappulapäiviä, mutta pääsääntöisesti nappula-liha linjalla mennään. Ja tämä on meillä hyväksi havaittu systeemi. Lihoja vaihtelemalla saa vaihtelevuutta ruokaan ja koiralle maistuu. - koiruus
Aloin kokata koiranruokaa itse tekemalla laatikoita mihin laitan 60% lihaa ja loput kasviksia ja riisia ja paistan uunissa kypsaksi, koiramme rakastavat sita. Lisaan ruokakuppiin vahan kuiva-muonaa etta vitamiineja tulisi tarpeeksi mutta itse koiranruoat valmistamalla pystyn vahentamaan lisaaineiden maaraa ja koirissakin olen huomannut muutoksen eritoten lihasten kasvussa.
- Pen_tu
Itse syötän koiralleni pääasiassa laadulasta nappulaa ja sen seassa raakaa lihaa ja lohiöljyä. Silloin tällöin laitan joukkoon esim. kananmunaa, raejuustoa, kermaviiliä, kasviksia jne.
Meillä tämä järjestely on osoittautunut parhaaksi, koska:
- koira voi hyvin: turkki on tuuhea ja hyväkuntoinen, korvat ja silmät ovat pysyneet puhtaina, koira pysyy sopivan painoisena ja muutenkin on hyväkuntoinen.
- ruuan antaminen on helppoa. Itselläni ei ole aikaa kokata tuntikausia koiralle ruokaa.
- asuntoni on pieni: sinne ei mahdu isoa pakatinta koiran ruokia varten.
- syön paljon mm. voimakkaasti maustettuja ruokia, jotka eivät sovi koiran ruuaksi. En voi siis usein antaa koiralle tähteitä.
- Koiralla on ollut nivelissä ongelmia: nappuloissa on sopivassa suhteessa kaikki ravintoaineet valmiina. Ei tarvitse pelätä, että pilaisin vielä kasvavan koiran terveyden antamalla liikaa/liian vähän jotain aineita.
- Koira vaikuttaa tyytyväiseltä ja ruoka maistuu hyvin.
En tosin itsekään ymmärrä, jos joku antaa koiralle pelkästään nappuloita, eikä mitään sen lisäksi. Koira tarvitsee raakaa lihaa ja vaihtelua ruokaan. - mitä syöttäisin...??
hei!
itse olen ajatellut, ettei valmisruoka koiralle ole kovin hyvä vaihtoehto, koska minulla on kokemusta erittäin allergisesta koirasta. ja olen lukenut teollisesta ruuasta paljon huonoja juttuja, enkä oikein tiedä miten siihen pitäisi suhtautua.
minulla on nyt 10 viikkoa vanha whippetin pentu, jolle syötän acanan puppy&junior -nappuloita, ja vähän lisukkeita, kuten jaihelihaa, munia, hapanmaitotuotteita. en ole uskaltanut kokkailla pennulle itse, ja acanan nappulat tuntuivat olevan ihan ok...
en oikein tiedä, miten alkaisin whippettiäni ruokkimaan. olen ruvennut miettimään, että ovatko laadukkaat, lihaisat, viljattomat ja luonnonmukaiset kuivaruuat ihan ok. taste of the wild high prairie canine -ruokaa olen miettinyt. mitä mieltä olette? laitan alle tuoteselosteen ja valmistusaineluettelon.
Taste of the Wild erottuu muista:
Aitoa biisonin- ja riistanlihaa - nämä valikoidut ainekset sisältävät helposti sulavia proteiineja ja rasvoja ja toimivat siksi ihanteellisena energianlähteenä.
Ilman viljaa - viljaton koostumus tarjoaa koirallesi tasapainoisen ravitsemuksen optimaalista terveyttä ja elinvoimaisuutta ajatellen. Lukuisat eläinlääkärit pitävät viljaa syynä moniin terveydellisiin ongelmiin, kuten ylipainoon, ruoansulatusongelmiin, diabetekseen ja muihin sairauksiin.
Tasapainoinen proteiinisekoite optimaaliseen aminohappomuotoon - aminohapot muodostavat terveyden perustan. Merikalajauheesta saadut runsaat pitoisuudet omega-3-rasvahappoja (DHA, EPA) huolehtivat ihon terveydestä ja turkin kiillosta.
Ruoansulatusta edistävä systeemi - kuivattu sikurinjuuri ja Yucca Schidigera -uute tasapainottavat suolistoflooraa ja vahvistavat immuunijärjestelmää.
Luonnolliset antioksidantit - tuoreet hedelmät ja vihannekset antavat luonnollisia antioksidantteja sekä korkean sinkki-, E-vitamiini- ja seleenipitoisuuden.
Omega-rasvahapot - omega-6- ja omega-3-rasvahapot auttavat ylläpitämään ihon terveyttä ja turkin kiiltoa.
Bataatti - eksoottinen bataatti on ravinteikasta ja sisältää B- ja C-vitamiinia sekä kivennäisaineita.
Mustikat ja vadelmat - marjat sisältävät runsaasti kasviravinteita, joilla on antioksidanttisia, soluja suojaavia ominaisuuksia.
Tomaatit ja tomaatinhedelmämassa - tomaatit tarjoavat kasvikuituja tervettä ruoansulatusta tukemaan sekä tärkeitä vitamiineja ja antioksidantteja, kuten beetakaroteeni ja lykopeeni.
Kelaattimineraalit - kivennäisaineet ja hivenaineet luonnollisessa, orgaanisesti sitoutuneessa muodossa.
All Life-Stages -ravinto - Taste of the Wild -koiranruoka vastaa AAFCO:n (Association of American Feed Control Officials) ravintoprofiilia kaikille koirille kaikkiin elämänvaiheisiin.
Taste of the Wild High Prairie -ravinto on ihanteellinen kaikenrotuisille ja -kokoisille koirille - sen esikuvana on luonnonmukainen ravitsemus.
Valmistusaineet:
biisoni, riista, kuivattu lampaanliha, kuivattu kananliha, kananmunat, bataatti, herneet, rypsiöljy, paahdettu biisoni, gebratenes paahdettu riista, luonnolliset aromit, tomaatit, merikalajauhe, koliinikloridi, kuivattu sikurinjuuri, mustikat, vadelmat, Yucca Schidigera, Enterococcus Faecium, Lactobacillus casei, Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei ja Lactobacillus plantarum, kuivatut Trichoderma longierbrachiatum fmentation uutteet, arvokkaat vitamiinite (A, B1, B2, B6, B12, C, D, E), Kivennäisaineet (rautaproteinaatti sinkkiproteinaatti, kupariproteinaatti, mangaaniproteinaatti, rautasulfaattit, sinkkisulfaatti,kuparisulfaatti, mangaanisulfaatti), kaliumjodi, Mangaanioksidi, biotiini, kalsiumpantotenaatti, natriumseleniitti, foolihappo.
minusta valmistusaineet kuulostavat ihan hyviltä...
olen lukenut, että teollinen ruoka muuttaa koiran vatsan ph-arvoa neutraaliin suuntaan (6-7). tällöin esim. raa´an lihan tai erilaisten luiden sulattaminen ei onnistukaan, koska siihen vaaditaan erittäin happamat olot, kuten koiran vatsassa luonnollisesti olisi. sekä teollisen ruuan että luiden syöttäminen ei siis välttämättä onnistu, vaan koira saattaa esim. oksentaa luun syönnin jälkeen. osaisiko kukaan minua viisaampi sanoa, mistä tämä ph-arvon muutos johtuu? jos muutos johtuu liian hiilaripitoisesta ruuasta (monet kuivaruuathan sisältävät aivan liikaa hiilareita), laadukkaan ja lihaisan ruuan ei pitäisi arvoa muuttaa. haluan pystyä syöttää koiralleni luita, siksi asiaa mietin...
olisi mukava kuulla muiden ajatuksia teollisesta ruuasta..
(tässä asiaa teollisesta ruuasta: http://personal.inet.fi/yritys/annamultanen/artikkeli-koirien_luonnonmukainen_ruokinta.html) Noh,luonnonmukaista ruokaa nyt mikään ei ole ole...
Se olisi sitä,että koissut itse ruokansa metsästäisi ja sen söisi ja /tai eläisi jollain kaatopaikkajätteillä(urbaanisemmassa muodossa).
Teollisessa nyt ei ole mitään lähelläkään luonnonmukaista,jo sana teollinen sen sanoo.
"jos muutos johtuu..."Ei johdu.Kotiruokaa syövät koirat syö lihaa ongelmitta,ja luutkin menee(ne sitten mitä syövätkin).
Mutta kuivamuonat taas ovat ihan eri juttu,monin tavoin,kun itsetehty.
Sellaista juttua kyllä on,että kuivamuona ja luut ei sovi yhteen,koska sulamisaika on eri.
Tuosta en tiedä,pitääkö paikkaansa vai onko jotain johonkin ideologiaan kuuluvaa juttua.- se maalaisjärki!
"Laadukasta kuivamuonaa", saanen kysyä mitä se on? Itse miellän laadukkaaksi koiran ruuaksi tuoreen lihan, kasvikset ja esim. ohrasuurimot (puuron). Mielestäni on täysin naurettavaa että tänä päivänä niin muodikkaat "allergiat" koirilla johtuvat vehnästä, riisistä, naudasta, possusta, hiivasta yms... Höpönlöpöjä! Ruokkikkaa koirianne pennusta saakka lihalla, rasvalla, puurolla ja kasviksilla. Lisänä voi antaa esim. aptuksen tuotteita. Meillä asustaa täysin terveitä saksanpaimenkoiria, joilla ei tietoakaan mistään vatsa/iho/luusto ongelmista!
- päläpäläplä
Kun aloin lukemaan aloittajan viestiä, niin olin jo vähällä sanoa että kerrankin joku puhuu asiaa, odotin kyllä tarinan jatkuvaan Barff-ruokaan, enkä missään taopauksessa joihinkin puuroihin, yök,...
Alku oli hyvä ja lopussa mentiin metsään... taas. - mitä syöttäisin...??
"Mielestäni on täysin naurettavaa että tänä päivänä niin muodikkaat "allergiat" koirilla johtuvat vehnästä, riisistä, naudasta, possusta, hiivasta yms... Höpönlöpöjä! Ruokkikkaa koirianne pennusta saakka lihalla, rasvalla, puurolla ja kasviksilla."
noh, ite en oo koskaan syöttäny 7-vuotiasta griffoniani nappuloilla sen jälkeen kun kasvattajan antamat ruuat loppuivat. silti on kaiken maailman ongelmia ollut nyt viime aikoina (esim. korvien töhniminen). eli ongelmat eivät ole johtuneet teollisesta ruuasta, vaan luultavasti viljoista (tai niin lääkärit ovat sanoneet). asiasta en ole vielä varma, koska kaikki ongelmat eivät ole vielä loppuneet ruokavalion muutoksen jälkeen... eivät nuo lääkäritkään aina tiedä...
no tarkoitin lihaisaa ja hyvistä raaka-aineista tehtyä koiranruokaa, kun puhuin laadukkaasta muonasta. onhan niissä eroja. esim. toisissa saattaa olla viljoja ja muita kasviperäisiä tuotteita jopa niin paljon, että hiilihydraattien määrä on 90%. ja koirahan on lihansyöjä. ja toisissa on "eläinperäisiä sivutuotteita" eli kaikkea p***** ja toisissa ymmärtääkseni ei...
olette siis sitä mieltä, ettei hyvää valmisruokaa ole olemassakaan?
jos alkaisin pentua syöttämään kotiruualla, olisiko jollakin hyviä neuvoja? ja entä mitä vitamiineja, hiven-ja kivennäisaineita olisi hyvä antaa lisänä?
ja p.s. kotiruokintahan ei tarkoita omien tähteiden syöttämistä koiralle...
"syön paljon mm. voimakkaasti maustettuja ruokia, jotka eivät sovi koiran ruuaksi. En voi siis usein antaa koiralle tähteitä." - yrjölänpuuroilija
Meilläkin on tehty lihaisia puuroja pennusta asti. Yrjölän puuro on suosikki. Puuron lisäkkeenä sitten muroja. Lihaa, kanaa, kalaa tai sisäelimiä syödään vaihdellen, ja puuron kasviksetkin vaihtuu. Meillä ei raakana ole lihoja tarjottu sen vuoksi, että hauvan maha tuppaa menemään sekaisin helposti, ja kypsennetty ruoka kuituineen sulaa paremmin. Tyytyväinen on ja kaikkiruokainen tuo pikkukoira:)
- mitä syöttäisin...??
tyypillistä. kyllä ihmiset viitsivät toisen tulla tänne haukkumaan, jos ei ole tarpeeksi tietoa. MUTTA viitsiikö kukaan sitten opastaa ja antaa neuvoja? no ei.
ihmeellistä tällainen ihmisten tarve päteä ja tallata muita maan tasalle. neuvoja ja mielipiteitä "tietävämmiltä" tulin tänne kysymään - tiukkoja vastalauseita kyllä sain, mutta en neuvon neuvoa. naurettavaa.
onneksi olen löytänyt apua muualta...- koira on KOIRA!
Mitähän ne koirat/pennut ovat ennen teollisen ruuan aikaa syöneet? Lihaa, puuroa ja ruuan jämiä!
- ++??++
No mitenkä konkreettisia neuvoja sinä oikein odotat tällaiselta keskustelupalstalta? Kun tämä ei ole asiantuntija neuvoo-palsta.
Koiranomistajat kertovat täällä kokemuksistaan, mikä on ollut hyvä mikä huono. Tässäkin ketjussa keskustelu melko asiallista ja suorasukaista, niinkuin näillä foorumeilla yleensä on.
Koiransa ruokinnasta jokaisen täytyy päättää itse, on erilaisia tapoja, joissa kaikissa puolensa. Koiratkin ovat yksilöitä, mikä käy yhdelle, on pahaksi toiselle.
En kyllä omalle koiralleni ruokintaohjetta täältä hakisi. - Erä Nestori
++??++ kirjoitti:
No mitenkä konkreettisia neuvoja sinä oikein odotat tällaiselta keskustelupalstalta? Kun tämä ei ole asiantuntija neuvoo-palsta.
Koiranomistajat kertovat täällä kokemuksistaan, mikä on ollut hyvä mikä huono. Tässäkin ketjussa keskustelu melko asiallista ja suorasukaista, niinkuin näillä foorumeilla yleensä on.
Koiransa ruokinnasta jokaisen täytyy päättää itse, on erilaisia tapoja, joissa kaikissa puolensa. Koiratkin ovat yksilöitä, mikä käy yhdelle, on pahaksi toiselle.
En kyllä omalle koiralleni ruokintaohjetta täältä hakisi.En jaksanut lukea ketjua läpi mutta oman mielipiteeni tuon silti julki. LAADUKAS valmis kuivaruoka on varsin riittävää kun muistaa antaa jauhelihaa, kalaa, luita/rustoja ym. unohtamatta Yrjölänpuuroa. Myös kalkki Yrjölänpuuron mukaan on hyvä hiukan öljyä joskus kuivamuonaan ja niin edelleen. Ei ole yhtä ja oikeaa mutta kotiruoka suolaisena ei ole hyväksi liikaa annettuna. Pääasia että Sesset ja Mustit voi hyvin ja saa liikuntaa.
- koirille
koira on KOIRA! kirjoitti:
Mitähän ne koirat/pennut ovat ennen teollisen ruuan aikaa syöneet? Lihaa, puuroa ja ruuan jämiä!
Noin se oli. Anoppi keitti pottuja tarpeeksi, oli lihakastiketta ym, josta jämät vatiin ja koiralle. Koira voi hyvin.
Mieheni ihmetteleekin nykytouhua. Koirat allergisia ja herkkävatsaisia. Jalostuksen syytä?
Nappuloilla pääasiassa omatkin elää. Teen välillä jauheliha, porkkana, munasekoitusta. Sitä vähän nappuloiden päälle tai purkista hauhauta. Sen olen huomannut, etteivät viikkoakaan samaa söisi. Muistaessa raejuustoa.
- Napukka
Se on minusta jännä miten ihmiset unohtavat koirien kohdalla sen perusjutun eli meitä on moneksi! Joillekin koirille sopii nappulat ja teollinen ruoka, joillekin taas tuore itse tehty.
Minä hylkäsin barf ajatuksen kun koirani oli pentu, koska kokeilin antaa sille haarukallisen raakaa lihaa kasvattajan käyttämien nappuloiden joukossa ja pentu oksensi ja ripuloi seuraavat kolme päivää. Sama reaktio tuli kun kokeilin jonkin ajan päästä uudestaan, joten päätin että se ei ole sen arvoista.. Koirani syö vehnätöntä nappulaa ja siihen lisänä lohiöljyä sekä kalkkuna-riisi tai kana-riisi koiranmakkaraa ja joskus myös kotiruuan jämiä ja voi hyvin.
Monet valitsevat teollisen ruuan varmasti sen helppouden takia ja ne jotka ostavat ruuat marketista varmasti hinnan takia. Kaikilla ei ole kiinnostusta/aikaa alkaa laskemaan ravintoarvoja ja vitamiineja jotta koira saa kaiken tarvitsemansa koska on niin paljon helpompaa ostaa kaupasta ruoka johon ne on laskettu valmiiksi.. Itse teen joka päivä koirani ruuan. Joku nyt väittää tietenkin että miten saan annettua kaiken tarvittavan ravinnon jne... Olen lukenut paljon koiran ruokinnasta ja sen pohjalta eläinlääkärin kanssa tehnyt taulukon koirastani. Kannattaa lukee Ulla Kivimäen Luonnon mukainen hoito. Muitakin alan kirjoja on, mutta tuon nimen nyt muistin parhaiten 8D
- SportDog
koirani on superterve ja ruokavalioon kuuluu ihan perusnappula jahtivahtia, lisäksi siihen kanaa ja riisiä joskus puuroa ja kasviksia. Joka vuosi käymme kesällä perus tarkistuksen eläinlääkärillä. Paino ei koskaan heittele, turkki hyvässä kunnossa ja muitakaan sairauksia koskaan ei koiralla ole ollut. Eläinlääkäri antaa aina hyvät paperit lähtiessämme =) Eli maalaisjärkeä voi käyttää ruokinnassa. Niissä nappuloissa on paljon hyviä ravintoaineta, ne täyttää massua kivasta ja pitää nälkää kauemmin tiellä. Lihan annan vain maun takia ja riisiä tasapainottamaan. Kasvikset ovat niin eläimelle kuin ihmisellekkin hyviä! Koiranmakkaraakin saatan joskus sekoittaa pelkkänä makuna. Koira on siis nyt 7 wee. Korkeutta 59cm ja painoa 21. Täysin sopusuhtainen. Hampaat ovat aina olleet hyvät ja tästäkin keskusteltiin lääkärin kanssa ja sanoin että kovat napurat tekevät hyvää työtä hampaille. Lisäksi koirani saa oikeita hirvenluita. Ei mitään markettikääryleitä. Sitä suosittelen muillekkin=) Sitten vielä hyvää ja tasapainoista liikuntaa joka päivä meillä näihin kuuluu (pyöräily, rullistelu, hiihminen, siinä valjasvetoa hieman, uinti ja metsässäjuoksu, puistoilu ja kaikein lainen muu temmeltäminen) Ja 2 kuukauden välein käydään hierojalla!
Siinä on mielestäni terveen koiran elämäntavat. Eikä napuroista haittaa ole ollut. '*Kaikkein pöyristyttävintä on se, että AAFCO:n (Assiciation of American Feed Control Officials) mukaan teollisissa lemmikkien ruoissa saa käyttää täyteaineina mm. sairaaloiden ja ravintoloiden ruoanjätteitä, kuivattua tuotantoeläinten ulostetta, sahanpurua, hiekkaa, kiviä, puuta ja pakkausmateriaaleja, kuten selluloosaa. Myös eläinlääkäriasemilla lopetettujen eläinten ruhoja käytetään lemmikkien ruoissa. Oikeaa lihaa teollinen ruoka sisältää siis hyvin vähän. Monet kuivamuonat valmistetaan nimenomaan Yhdysvalloissa. Liha ei siis ole kotimaista.
Teollisessa ruoassa käytetään sellaista lihaa, joka ei kelpaa ihmisravinnoksi. Se saattaa sisältää bakteereja, kuten salmonella ja e.coli. Ruoan kuumentaminen ei eliminoi endotoksiineja, joita bakteerit tuottavat kasvaessaan. Eläinten hoidossa tai lopetuksessa käytetyt lääkeaineet, esim. penisilliini ja pentobarbituraatti selviävät kuumennuksesta muuttumattomina. Nämä lääkeaineet aiheuttavat maksasairauksia. Teollinen ruoka sisältää lisäksi antibiootti- ja hormonijäämiä.''
Itse en todellakaan osta koiralleni mitään teollista ruokaa ja katso nmyös tarkkaan mitä itse syön.
http://personal.inet.fi/yritys/annamultanen/artikkeli-koirien_luonnonmukainen_ruokinta.html Kyseiseltä sivulta tuon löysin. Kannattaa lukea- fedi1
Joo AAFCO ei ole hyvä juttu. FEDIAF on huomattavasti parempi. Tärkeintä teollisessa ruuassa on raaka-aineiden laatu. Valmistajalla pitää olla ainakin ISO 22 000 sertifikaatti, muista puhumattakaan
- not good
Tuohon Ulla Kivimäen kirjaan en kyllä luottaisi....ruokintakohdat menevät ko. kirjassa ainakin täysin metsään!
http://www.katiska.info/puruvoima/kirja-koiran-luonnonmukainen-hoito/
olen myös opiskellut alaa ja koulussa opettajat käskivät välttämään ko.teosta.- not good
kirjasta unohtui vielä sanoa se, että siinä tosissaan kehotetaan syöttämään koiralle avokadoa joka on kirjan mukaan täysin turvallista ja hyvää. Eläinlääkärit ovat todistaneet että avokado on myrkyllistä ja pahimmassa tapauksessa vaurioittaa koiran sydänlihasta...että näin.....
- perhana
Kasvattajista se nimenomaan alkaa. Oman koirani kasvattaja oli myös erään koiranruokamerkin jälleenmyyjä ja vakuutti kaikille kasvattiensa omistajille, että se on tälle rodulle parasta mahdollista ruokaa. Ongelmia kuitenkin tuli, meidän piski sai allergiaoireita jopa tuon merkin "allergiaruoasta". Vasta raakaruokaan siirryttyämme loppui jatkuva ihon raapiminen ja hilseily.
- uauauauuaua
Meillä kolme sakemannia joista kaikki ovat alkuun syöneet papuja. Tämä aivopestiin tosiaan jo kasvattajilla. Suositeltiin merkkiä ja annettiin näytepussukoita mukaan. Olisi tärkeää, että lonkat ja luusto kehittyy terveiksi ja sen voi varmistaa syöttämällä esim. juuri sakemanneille kehiteltyjä papuja.
Koirat oireili, vaihdettiin merkkiä, taas vaihdettiin ja erilaisia oireita oli silti. Ei pahoja, mutta oireita kuitenkin. Yhdellä esim. tyhjentyi anaalirauhaset vähän väliä itsestään sisällä, autossa jne.. Missä vain, paitsi näköjään itse ulostamalla. Yhdellä korvat keräsivät kamalasti ruskeaa mönjää ja niitä sai puhdistaa joka viikko. Korvat myös haisivat pahalle.
Kahdella oli iho-ongelmia, kuten kesäisin hot-spotteja. Koirilla oli välillä maha sekaisin, eli kuralla ja oksentelivat toisinaan.
Sitten tutustuin mitä nämä nappulat sisältävät, miten niitä tehdään ja kauhistuin. Takaraivossa oli silti pelko siitä, että pilaan koirieni luuston ja terveyden jos jätän nämä teolliset, synteettisin vitamiinein täytetyt pavut pois. Menin taas hakemaan uutta papupussia, kunnes päätinkin kaupassa, ettäpä ostakaan.
Siitä alkoi meillä ruokavalio joka koostuu päivittiäin annettavasta raa-asta luusta, sekä lihaisesta ruoasta. Liha vaihtelee päivittäin: nautaa, sikaa, poroa, kalaa, kalkkunaa, kanaa ja mieheni antaa metsästyksestä palkkioiksi riistaa. Lisäksi sisäelimiä vaihdellen. Kaikki raakana. Pitkään söivät pelkästään näin, mutta noin vuosi sitten lisäilin hieman kaurapuuroa ruoan sekaan varovasti ja testailin mitä tapahtuu. Ruoka maistui koirille paremmin ja siksipä kaurapuuro jäi ruokavalioon, vaikkei se nyt varsinaista koiran ruokaa olekaan.
En enää vaihtaisi ruokavaliota ikinä teolliseen! Koirat ovat nyt terveitä, kaikki terveysongelmat ovat kadonneet. Viime kesänä ei yhtään hot-spottia vaikka uivat kokoajan järvessä. Korvat ovat puhtaat, ei tarvise ollenkaan puhdistaa. Anaalirauhaset tyhjenee ulkona kuten kuuluu, eikä sen jälkeen ole tarvinut enää haistella autossa tai sisällä mitään.
Hampaat täysin puhtaat hammaskivestä, henki ei haise lainkaan. Jokainen koirista sai lisää painoa, joka ei tullut läskin muodossa, vaan ovat rotevampia ja lihaksikkaampia. Turkki kiiltää ja on tuuhea.
Ja eivät kärsi enää ollenkaan oksenteluista tai, että maha olisi sekaisin. Ei siis ole ollut kertaakaan sellaista nyt, että koira olisi ripulilla tai oksentaisi.
Eli suosittelen itse kyllä kokeilemaan ja tutustumaan mitä koirat söisivät oikeasti. Tiedän, että joku puuttuu kaurapuuroon jota epäilin itsekin, mutta eivät ne sitä paljoa saa ja ruoka maistuu paljon paremmin näin."Tiedän,että joku puuttuu..." Minä näemmä :D
Ei puuroissa mitään vikaa ole.Ihan ok koiralle,koirahan ei ole pelkkä lihansyöjä.
Eri asia on,jos jotain viljaa ei siedä.Mutta ihan samoin on lihojenkin kanssa.Kaikki ei siedä kaikkia.Tai ei pysty syömään raakana.Näin kaukana siis ollaan jo esi-isästä...
"tutustumaan,mitä koirat..." Ahneet,ja terveen ruokahalun omaavat mitä vaan :D
Se sitten,mikä on kenenkin mielestä oikea/paras ym.onkin oma juttunsa.Ja perustuu,mihin perustuukin,kelläkin.- 20+11
molossi kirjoitti:
"Tiedän,että joku puuttuu..." Minä näemmä :D
Ei puuroissa mitään vikaa ole.Ihan ok koiralle,koirahan ei ole pelkkä lihansyöjä.
Eri asia on,jos jotain viljaa ei siedä.Mutta ihan samoin on lihojenkin kanssa.Kaikki ei siedä kaikkia.Tai ei pysty syömään raakana.Näin kaukana siis ollaan jo esi-isästä...
"tutustumaan,mitä koirat..." Ahneet,ja terveen ruokahalun omaavat mitä vaan :D
Se sitten,mikä on kenenkin mielestä oikea/paras ym.onkin oma juttunsa.Ja perustuu,mihin perustuukin,kelläkin.Vaikka koira pystyykin OSITTAIN viljoja ja kasviksia hyödyntämään, se on edelleen puhdas lihansyöjä...
20+11 kirjoitti:
Vaikka koira pystyykin OSITTAIN viljoja ja kasviksia hyödyntämään, se on edelleen puhdas lihansyöjä...
Jos koira olisi puhdas lihansyöjä,niin se tulisi samalla ravinnolla toimeen,kuin puhtaat lihansyöjät.
Onko näin ruokituista koirista kokemuksia?Koko eliniän?
Mutta täällä on jo muutamankin ketjua enemmän aiheeseen liittyen,joissa jo paljolti mielipiteitä asiasta.- koiranruokinnasta8
Heips,annatko lihan siis koirille kaurapuuron joukossa?
Annatko muita ,kasviksia yms.lisäksi?
Ihan siis mielenkiinnosta kyselen.Itse syöttelen valmisraaka pakasteita,luita/rustoja ja mietin että välillä voisi puurotellakkin niiden lihojen kanssa. - 18+18
molossi kirjoitti:
Jos koira olisi puhdas lihansyöjä,niin se tulisi samalla ravinnolla toimeen,kuin puhtaat lihansyöjät.
Onko näin ruokituista koirista kokemuksia?Koko eliniän?
Mutta täällä on jo muutamankin ketjua enemmän aiheeseen liittyen,joissa jo paljolti mielipiteitä asiasta.Kyllä, tiedän montakin koiraihmistä jotka ruokkivat koiria pelkästään lihalla ja luilla. Vitamiinit saavat purkista.
Koira on puhdas lihansyöjä. Sillä ei ole sekasyöjälle sopivia ruuansulatusentsyymejä eikä tarpeeksi pitkää suolistoa. Kyllä ne tietenkin kasviksia syövät jos niille tarjotaan.
Esim. hevonen varmasti söisi makkaranpalan jos saisi mahdollisuuden. Tekeekö se hevosesta sitten sekasyöjän?
Jopa wikipedia, ah niin luotettava tiedonlähde, sanoo "Koiraeläimet kuuluvat lihansyöjiin". 18+18 kirjoitti:
Kyllä, tiedän montakin koiraihmistä jotka ruokkivat koiria pelkästään lihalla ja luilla. Vitamiinit saavat purkista.
Koira on puhdas lihansyöjä. Sillä ei ole sekasyöjälle sopivia ruuansulatusentsyymejä eikä tarpeeksi pitkää suolistoa. Kyllä ne tietenkin kasviksia syövät jos niille tarjotaan.
Esim. hevonen varmasti söisi makkaranpalan jos saisi mahdollisuuden. Tekeekö se hevosesta sitten sekasyöjän?
Jopa wikipedia, ah niin luotettava tiedonlähde, sanoo "Koiraeläimet kuuluvat lihansyöjiin".Miksi ne koirat saa purkista vitamiinit?
Mutta kertoisitko lisää koirista,jotka on luilla ja lihoilla eläneet pelkästään.
Eli että ovat siis eläneet kiinteästä asti KOKO elämänsä pelkästään noin,vanhaksi pilvenreunalle.Minkä rotuisia?Kiinnostaisi myös luustollisesti vaikeat,noin ruokitut.Rodut ja kuvaustulokset?
Wikipediassa luki myös muokkaantumisesta.Jos ei olisi muokkaantunut hyväksikäyttämään sekaravintoa,jolloin voidaan puhua sekasyöjästä tai ei ainakaan puhtaasta lihansyöjästä,niin tuskinpa meillä olisi edes nykypäivän koiraa...
- sdadasdsa
taitaa eniten syy olla ruokkimiseen siinä, että kuivamuonassa on todella paljon energiaa. Jos ison koiran syötät oikealla lihalla niin saisit antaa joka toinen päivä suunnilleen jonkun metsäkauriin :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862