kertausta ennen ostoa..

pökkelö

kertokaapa mulle kaikki tärkeimmät asiat mitä pitää muistaa ennen kuin hakee neitokakadun ja sen tarvikkeet?
mitä kaikkia tavaroita pitää ostaa häkin lisäksi?
oon miettinyt noita vitamiini juttuja, eli pitääkö niitä antaa vai ei? ja minkä laisia ja miten niitä annetaan?

onko tavallisessa ruokakaupassa neitokakaduille sopivaa ruokaa? käykö jokin yleinen lintujen ruoka vai pitääkö olla jotain juuri neitsikoille tarkoitettua? entäs undulaattejen ruuat?

pitäisikö minun hakea lintu nyt lähiaikoina ennenkun koulu loppuu vai loman alussa? vai pitäisikö malttaa niin kauan että rippi koulukin on ensin käyty? rippileirini alkaa 9 päivän kuluttua koulun loppumis päivästä..

2

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Tarvikkeita:
      -häkki, noin metrin levyinen alkaa olla jotenkin riittävä
      - orsia lähimetsästä, häkin mukana tulee yleensä joko muoviorsia (roskiin) tai taspaksuja puuorsia joista voi kyllä käyttää yhden tai pari mutta lisäksi tarvitaan vähän eripaksuisia luonnonorsia.
      - hamsterinpullo (opeta lintu juomaan tästä niin vesi pysyy paljon puhtaampana, poista avokuppi vasta kun olet varmasti nähnyt linnun juovan hamsterinpullosta)
      - muutama vara/vaihtokuppi erilaisille ruoille
      - kiipeilypuu (tee itse, siis linnulle oleskelupaikka häkin ulkopuolella)
      - pienempi kuljetushäkkikin on hyvä jossain vaiheessa hankkia matkoja tai esim eläinlääkärireissuja tai auringonottotuokioita varten (UV-valo auttaa linnun omaa D-vitamiinituotantoa)
      - pari erilaista lelua järsittäväksi ja tutkittavaksi, köysi kiipeiltäväksi, keinu yms viihdykettä; pajunoksia, wc-paperihylsyjä yms nakerreltavaksi
      - suihkupullo tai laakea vati kylpyjä varten
      - käsikesylle linnulle voi hankkia valjaat ulkoilutusta varten
      - talveksi lisävalo häkin päälle ja kellokytkin säätelemään päivän pituutta (10-12h valoa), loisteputki joka on linnuille tarkoitettu tai muuten sisältää jonkun verran UV-valoa, suojaa sähkölaitteet ja -johdot hyvin nakertelulta

      Ruokapuoli:
      - kalkkikivi tai seepiansuomu tai kalsiumglukonaattia(apteekista) tai calcivet-liuosta (eläinkaupasta) kalsiuminlähteeksi
      - täysravintopellettejä (vain eläinkaupoista, näillä voi korvata siemenet osittain tai kokonaan)
      - parakiitin siemenseosta (tätä voi löytyä isosta marketistakin, tarkista kuitenkin päiväys ettei ole vanhentuneet, siemeniä korkeintaan 20-30% ravinnosta)
      - tuoreruokaa löytyy lähikaupastakin, salaattia, omenaa, porkkanaa, keitettyä riisiä tai makaronia tai papuja, pakastevihanneksia yms. pihalta voikukkaa tai vesiheinää
      - namuiksi silloin tällöin esim hirssin tähkää, hunajatankoja, pikku maistiaisia omista syömisistä (toki järki mukana, avokado on linnuille myrkyllistä, samoin suklaa, liika sokeri, rasva ja suola haitallista)
      - "voimaruokaakin" voi antaa
      - lisävitamiineja (eläinkaupasta) on hyvä varalta lisätä silloin tällöin ropsaus tuoreruoan sekaan, etenkin sulkasadon aikaan

      Itse ehkä odottaisin tuon riparin jälkeen että on sitten kunnolla aikaa tutustua uuteen tulokaaseen, mutta jos ei millään malta odottaa niin voi sen toki vaikka heti hakea jos vaan tiedossa on hyvä hoitaja sen rippileirin ajaksi.

      • pökkelö

        kiitos kamalasti tosta vastauksestasi! se vain jäi häirittemään että kelpaako neitokakadulle undulaatin siemen sekoitus? onko se hyvä vai huonoa? olen päättänyt että haen sen vasta riparin jälkeen jotta voin olla sen kanssa alusta alkaen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe