peltikaton korjaus?

peltikiii

lumet lähti viimein katolta, mut niin lähti lumiestekkin ja paloportaat & lapetikkaat. Nyt aaltomaisessa, n 4 vuotta vanhassa peltikatossa on pikkurillinpään kokoinen reikä ja ylsi 1cmx3cm repeämä (tämä isoin onenksi räystään kohdalla).

Miten toi pitää korjata? uudet pellit vai saako noi reitä umpeen (kun siirtää tikkaat toiseen paikkaan)?

pitääkö reikiin laittaa jotain massaa JA ruuvi&prikka päälle vai saako siihen jotain muuta ratkaisua?

38

20710

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jgghhfk

      Ammatitaitoinen seppä paikalle joka kolvaa katon umpeen kaikki muu on harrastelijoiden puuhastelua.

    • kuten arvelitkin

      - Leikkaa sopiva pellinpala
      - aita sikaflexia reiän ympärille
      - kiinnitä kateruuvilla pellistä tekemäsi paikka-aihio

    • mitäs minä sanoin

      Kittaukset yms. korjaukset kannattaa unohtaa heti. Edelleen, katto ei romahda lumen painosta mutta aiheuttaa juuri näitä ongelmia lähtiessään liikkeelle. Tässäkin tapauksessa olisi tullut huomattavasti halvemmaksi keventää lumikuormaa aikanaan. Paikataan miten tahansa niin paikatun näköiseksi jää. Kannattanee pitää tämä vuosi mielessä kun ensi talvena pohtii lumikuormia ja kattorakenteiden kantavuuksia.

    • PeltiKattoSeppä

      Onkohan se nyt semmosta oikein ohkasta Rannilan valmispeltii vai oikein
      vanhan kunnon ajan paksua..epäilempä et kysees on "ohutvalmispeltikate"
      Sellasta mihkä jää klommo jos astuu pikkasen harhaan..joustava peltikate.
      Pellit vaan ohenee nii autois kun tiskipöyvis ja hinta senkun lissääntyy..
      Tikapuitten alla pitäs ehottomasti olla tukeva koolinki kiinnitys ruuvein alla..eikä oo

      varmaa mahoton tehtävä ois duunata kunnon puiset sillat kulkee katolla jopa kans tikkaitten kohtaan jos alkaa hommaan.
      Massojen kans o vähän noin ja näin mut jos kattoo joutus purkaan se voi mennä käytännös uusiksi ties mitä myöten taikka kokonaan.
      Siihen on olemas ihan oma tiivisteellinen kateruuvinsa eri värisävyissä.
      Muuten jos on kunnon asiallisesti asenettu aluskate peltikaton alla ei veen pitäs päästä enemmälti sisään vaikka ei ois pintapeltejä lainkaan viellä keritty asentaan.

      • ei työt lopu tekemäl

        olen rehkinyt katolla koko ajan sillä vaikka minulla on pelti katto ei mulla ole varaa hölmöillä... kapula pois kädestä ja tekee töitä terveisin omakoti kullan kallis(pankin)


      • gklctol tcxo

        mitä ohkasta peltiä??????? peltikatot on ollut saman paksusta tavaraa jo iät ja ajat ainakin pidempään kun sä olet täällä tallustanut.


      • jmn -mjn -mn ,
        gklctol tcxo kirjoitti:

        mitä ohkasta peltiä??????? peltikatot on ollut saman paksusta tavaraa jo iät ja ajat ainakin pidempään kun sä olet täällä tallustanut.

        Ei ole ollut.

        Pelti on ohentunut jatkuvasti, samaten pinoitteen paksuus. Vielä -70 luvulla kaupasta rai paksua ja kunnolla galvanoitua peltiä katttoon, nyt sellaista ei saa rahallakaan. Ja ihme homma, kaupungeissa satoja vuosia vanhoja konesauakattoja, uudempiin pytinkeihin uusitaan peltejä jatkuvasti.


    • Ihan mielenkiinnosta

      Jos pellin alla on reijän kohdalla puuta, niin nostaisin ensin pellin irti alustasta, laittaisin melko reilulla kädellä tiivistysmassa, sitten pelti siihen päälle kiinni ja päälle vielä tiivisteellinen ruuvi. Luulisi pitävän ja olevan riittävä paikkaus, jos alla on vielä varmistamassa asianmukainen aluskate.

      Itsellä tuli viime talvena tikkaat alas lumien mukana, tosin tiilikatolta, kaltevuus 2,5:1. Toisessa päässä kulkuaukon päällä oleva lumieste kyllä kesti, mutta eihän se koko katon lumia pitänyt paikoilaan. Lisäsin viime kesänä lumiesteet koko lappeen mitalle, ettei tule enään alas.

      Miten sinulla oli lumiesteitä, vain osittan vai kokonaan, ja onko jyrkkä katto?

      Peltikatoilla näkee joskus kahdetkin lumiesteen, räystäällä ja keskellä lapetta, jolloin saadaan jaettua kuormaa kahteen osaan.

    • remontti rieska

      Popniitti on vielä ruuviakin parempi. Leikataan pellistä sopiva paikka, muotoillaan sopivaksi, porataan pari reikää popniiteille, laitetaan peltien väliin sikaflexiä, popniitillä kiinni ja se on siinä. Pysyy taatusti ja pitää. Jos oikein haluaa hienostella, maalaa vielä paikan katon väriseksi.

    • sgklkgfdbhj

      popniitti ei pidä vettä.

      • Sonni29

        Ei pidä ei. Ja popniitin kanta on niin onnettoman pieni, että eihän siitä ole mihinkään kun vertaa ihan tavalliseen ruuviin.


    • myske.fi

      Ammattitaidolla Takuutyönä
      www.myske.fi ota yhteyttä niin laitetaan kattokuntoon!

      • Rane von Remont

        Ottakaa nyt hyvät ihmiset sentään ne lumiesteet pois talveksi, niin säilyvät ehjänä. Ei ne kuulkaas siellä katolla voi pysyä, kun lumi ja jää lähtee liikkeelle. Sama koskee talotikkaita. Kun ottaa tikkaat syksyllä korjuun, niin ovat vielä keväälläkin ehjät. Näin olen tehnyt jo 12 vuotta, ja mitään vaurioita ei ole tullut.


      • Emiluste
        Rane von Remont kirjoitti:

        Ottakaa nyt hyvät ihmiset sentään ne lumiesteet pois talveksi, niin säilyvät ehjänä. Ei ne kuulkaas siellä katolla voi pysyä, kun lumi ja jää lähtee liikkeelle. Sama koskee talotikkaita. Kun ottaa tikkaat syksyllä korjuun, niin ovat vielä keväälläkin ehjät. Näin olen tehnyt jo 12 vuotta, ja mitään vaurioita ei ole tullut.

        Nimenomaan ne lumiesteet pitää poistaa talveksi. Kesällähän ei ole lunta, eli ne toimivat vallan nimensä mukaisesti.


      • 13 + 15
        Emiluste kirjoitti:

        Nimenomaan ne lumiesteet pitää poistaa talveksi. Kesällähän ei ole lunta, eli ne toimivat vallan nimensä mukaisesti.

        jep. kuka asentaa katollensa lumiesteet ja poistaa ne talveksi?


    • rakpeltiseppä

      Tikkaat aina talon päätyyn jos mahdollista, ei lähde lumien mukaan, ja vielä siten että tikkaiden kohdalta lähtee kattosilta. ja jos sentin reikä, niin se menee paikata sikamassalla. Ei nykyajan peltisepän mitään ala kolvaileen.

      Jos lumiesteet ei kestä lumenpainoa, niin ne on väärin asennettu! Yleisimmät viat on: lumiesteet asennettu ruoteisiin kiinni. Oikeatapa on laittaa vähintään 50x100 lankku kattoristikoiden väliin ja siihen kunnollisella täkkipultilla kiinni. (13mm kanta)

      Lumen luominen omakotitalojen katoilta on täysin turhaa. En ole koskaan kuullut että olisi lumen takia omakotitalon katto romahtanut, kyllä niissä on melkoiset varmuuskertoimet.

      • Oikeapeltiseppä

        Minkäslaisella katolla se rakennuspeltiseppä kulkee jos kiinnittää niskoihin lumiesteet.. ;) saumaanhan ne tulee kiinni ja hyvin pysyy. Ja kyllä ihan tänäkin päivänä me ammattisepät tinataan pieniä reikiä.


    • fjfdhjkgdg

      se nyt on sepästä kiinni mitä tekee mutta onneksi nykypäivänäkin löytyy ammattiseppiä jotka ei peltikattoa varmasti paikkaile millään muulla kun tinalla.

    • mä22

      Otsikko hämmensi: Miten korjaan lumikuorman repineen peltikaton?
      Onko sillä väliä repikö peltikatto lumikuormaa, kyllä revitty lumi sulaa siinä missä repimätönkin, mutta jos lumikuorma repi peltikattoa, kysyjä aikoo siis korjata lumikuorman REPIMÄN peltikaton.

      Heh heh heh, ollaanpas tarkkoja!

      • Grde4

        Hehheh..

        Eipä ole ketään jaksanut kommentoida tuota nokkeluutta. Todennäköisesti siksi, että ketään muu ei näe tuota sinun sanamuotoasi..

        Peltikatto repi lumikuorman olisi se muoto, mitä ajat kuin matoa koukkuun. Mutta kun sellaista ei tänne kirjoitettu.. Vesittää vähän tuota nokkeluutta.


    • on vanha takuulla

      Pelti on ohentunut jatkuvasti, samaten pinoitteen paksuus. Vielä -70 luvulla kaupasta rai paksua ja kunnolla galvanoitua peltiä katttoon, nyt sellaista ei saa rahallakaan. Ja ihme homma, kaupungeissa satoja vuosia vanhoja konesauakattoja, uudempiin pytinkeihin uusitaan peltejä jatkuvasti.

      tuolla ihan oikea huomio-- tai sitten sinkin määrä pellissä,joka ratkaisee keston..

      minulla vanhassa maalaistalossa ainakin 80 v vanha saumakatto.. pankaas paremmaksi noilla nykyajan materiaaleilla jos pystytte...ja ehka vielä5-10 wuotta saan aikaa,ennenko katto joudutaan uusimaan..

    • tuolit katolla

      Meidän talon katolta tippui myös kattotuolit alas lumien mukana, laitamme nyt uudet kattotuolit katolle kun alkaa aurinko paistamaan enempi ja puutarhaliikkeestä sai halvalla tuoleja, puisia, muovisia ja metallisia.

    • unelias..

      satuitko istuskelemaan tuoleissasi,kun lähto tuli?

      • eikä sattunut

        Jo vain, olin oikein kiikkustuolissa, muija toisessa, oli upea alastulo kun mentiin kiikkustuolin jalaksilla naapurin ruusupuskaan asti.


      • Grde4
        eikä sattunut kirjoitti:

        Jo vain, olin oikein kiikkustuolissa, muija toisessa, oli upea alastulo kun mentiin kiikkustuolin jalaksilla naapurin ruusupuskaan asti.

        Ja tällä naapurin ruusupuskalla viitataan ilmeisesti naapurin rouvan tuheroon..


    • alluaplapp

      Kattelin noita kirjotuksia ja ajattelin esittää et jos löis tervaan kastetun puutapin reikään,huonoa herjaa taisin heittää.
      Mut ihan oikeesti sulla noin uusi katto jos haluat hyvän tehä niin hanki uusi tai uusia peltejä ja vaihda ne niin asia on kunnossa.
      Näin olen tehnyt vastaavissa tapauksissa

    • Pässittää tollanen

      Otsikossa lukee: "Miten korjaan lumikuorman repineen peltikaton" siis mitä, lumikuorma on revitty, ei suinkaan katto?! Ei mitään järkeä tuossakaan otsikossa, mä oon vaan äidinkielen ope, mä...

      • paskakos tässä

        ja varmaan et osaa etes unelmissasikaan korjata kattoa opettajat ei osaa muuta kuin opettaa jos sitäkään


    • patuliini

      Jos olet äidinkielenopettaja,käytät kai muotoa pässittää tuollainen,otsikkoon on kirjoitettu,minä olen,mä ei ole suomenkielen sana,eikä ope ole opettaja.
      Ihan vaan tekaistulle opettajalle tiedoksi.

    • Purk
      • Jontte1221

        Enkopur joo. Tuota yritinkin ostaa ja he eivät myy sitä kun sitä ei saa asentaa itse?? Tarjottiin Housetek Oy:tä tekijäksi. Joka on tuotteen maahantuojan osa-omistaja. Mielestäni tavara oli kallista, kuten myös työ. Myös tuo maahantuoja ja asentaja yhteistyö oli liian tyrkkyä, eikä ainakaan minua kiinnosta vaikka olisikin hyvä tuote.

        Laitoin itse saumaan icopalin kylmäbitumia lastalla levittäen jota ostin starkilta. Enkopuria vastaava tuote on myös icopalilla johon ainakin itse luottaisin enemmän. http://www.youtube.com/watch?v=uoqq7zqCR-Q

        Jontte


      • Hondamiez
        Jontte1221 kirjoitti:

        Enkopur joo. Tuota yritinkin ostaa ja he eivät myy sitä kun sitä ei saa asentaa itse?? Tarjottiin Housetek Oy:tä tekijäksi. Joka on tuotteen maahantuojan osa-omistaja. Mielestäni tavara oli kallista, kuten myös työ. Myös tuo maahantuoja ja asentaja yhteistyö oli liian tyrkkyä, eikä ainakaan minua kiinnosta vaikka olisikin hyvä tuote.

        Laitoin itse saumaan icopalin kylmäbitumia lastalla levittäen jota ostin starkilta. Enkopuria vastaava tuote on myös icopalilla johon ainakin itse luottaisin enemmän. http://www.youtube.com/watch?v=uoqq7zqCR-Q

        Jontte

        Profidichtiä asentaa myöskin vain erikoisliikkeet! Eli icopalin kumppanit. Hyvähän tuote on kaikinpuolin, mutta et saa sitäkään kaupasta.
        Valmistaja lupaa 20v. Takuun ja on ylimaalattavissa paremmin kuin enko.
        Sikaflexit on helpompi laittaa itte pienempiin reikiin, eli jos vuotaa niin ei tarvi välttämättä tilata kattomiehiä..


    • puhuu kaikil kielil

      Voi kiesus kun lähti jutut rönsyilemään...

    • Ennen lumia

      Olen ostanut lumiesteet tiilikattoon kiinnittettäväksi. Katto on jo 26 v vanha mutta kun noita lumisia talvia vaan tuppaa tulemaan niin meinasin asentaa ne. Ohjeet on hyvät eli kuten joku tuolla edellä sanoi, että ruoteiden väliin pitää kiinnittää ylimääräiset 50x100 lankut ja niihin kiinnitetään lumesteiden kiinnikkeet. Kun vaan sais aikaan ja ilmat suosisivat. Jälkiasennus on aina hankalampaa kuin aikanaan olis tehnyt, telinnet ja kaikki pitää varmaan tehdä.

    • Uusi pelti vaan

      Kyseessä ei ole luultavasti suurikaan pelti niin suosittelen vaihtamaan kyseisen pellin uuteen.

    • kattomies

      voi ihme teitä nykyajan talon omistajia!! kannattaiskohan vaan tilaa se katto firma hoitaa noi kaikki reikien paikkaukset ja lumi esteiden laitot.. tulee viel kalliiks muuten tai tiput itte viel alas..

    • munamies1121
    • Peltivaari

      Kannattaa suhtautua peltikattoremontiin huolella, koska nykyaikaan on korjausmateriiaalit kehittyneet. Turhaa vahvojen peltien uusintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe