Esteet aseenhankintaluvalle/hallussapidolle

puskajussi1992

Hei!

Metsästys on harrastuksena kiehtonut jo tovin, ja ajattelinkin suorittaa metsästäjäntutkinnon ja hankkia metsästyskortin. Minulla on kokemusta ilmakiväärillä ampumisesta, mutta varsinaisilla ruutiaseilla en ole päässyt ampumaan koskaan.

Miten tässä kannattaisi lähteä etenemään? Metsästysseuraan täytyisi tietystikin liittyä, mutta mitä nuo metsästysseurat pitävät sisällään ja mikä niiden funktio on metsästyksen harjoittamisessa? Sen verran kuitenkin tiedän, että metsästysseurat vuokraavat maata yksityisiltä ihmisiltä tai kunnilta, ja näillä alueilla saa metsästää jos kuuluu kyseisen maa-alueen vuokranneeseen metsästysseuraan.

Aseeksi ajattelin pienoiskivääriä pulttilukkotoiminnalla ja/tai metsästyshaulikkoa pienriistan metsästykseen. Kyseisten aseiden sielunelämään pitäisi päästä tutustumaan, mutta missäs tämä tapahtuu? Opettavatko ampuma-/metsästysseurat kenties aseiden hallintaa sellaisille, joilta metsästyskortti löytyy?

Ikää minulta löytyy piakkoin 19 vuotta, enkä ole käynyt vielä armeijaa (sain lykkäystä kahden vuoden ajaksi).

Eniten minua kuitenkin mietityttää kaksi mielenterveydellistä diagnoosia, jotka sain viime syksyn aikana. Kyseessä on toistuva keskivaikea masennus (F33?) ja lievä/keskivaikea pakko-oireinen häiriö (ICD10). En ole tuntenut itseäni missään vaiheessa väkivaltaiseksi tai olevani kykevä satuttamaan itseäni, ja tämä tuli hyvinkin selville lääkärinkeskusteluissa. Kaiken kukkuraksi en ole laisinkaan varma tuosta F33 diagnoosista, ja minusta tuntuukin, että lääkärin tulisi vaihtaa se enintään toistuvaksi lieväksi masennukseksi. Tämän diagnoosin sain, koska kerroin olleeni ala-asteen alussa murheellinen ja hieman masentunut. Käytän masennukseeni - jota minulla ei ehkä ole koskaan ollutkaan - mielialalääkkeitä, mutta tuo kuuri olisi tarkoitus lopettaa tämän kuun aikana. Tiedostan, että tämä voi olla suurikin este viimeaikaisten, hyvin valitettavien tapausten vuoksi.

Erinäisistä tietolähteistä sain kuitenkin sellaista tietoa, että todistusta mielenterveydestä ei tarvitsisi antaa, ellei kyseessä olisi käsiaselupa. Miten on?

8

272

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikea, hyvin vaikeaa sanoa. Koeta suorittaa metsästäjäntutkinto ennen uuden aselain voimaantuloa 13.6.2011.
      Kun olet suorittanut tutkinnon, voit koettaa laittaa aseen hankkimislupa-anomuksen poliisille.

      • puskajuss1992

        Hmm.. Mitähän tuo uusi aselaki mahtaa pitää sisällään?


      • Pumppumies
        puskajuss1992 kirjoitti:

        Hmm.. Mitähän tuo uusi aselaki mahtaa pitää sisällään?

        No käsittääkseni tuo uusi laki ei paljon muuta tällähetkellä olevaa käytäntöä pitkien aseitten osalta. Kuitenkin tuo "psyykkisestä häiriöstä" oleva merkintä voi muodostua esteeksi (kysytäänhän noista jo nykyäänkin joissain poliisipiireissä).
        Ampumaseuroista saat ainakin opastusta turvalliseen ja oikeaan aseen käsittelyyn.


      • puskajussi1992
        Pumppumies kirjoitti:

        No käsittääkseni tuo uusi laki ei paljon muuta tällähetkellä olevaa käytäntöä pitkien aseitten osalta. Kuitenkin tuo "psyykkisestä häiriöstä" oleva merkintä voi muodostua esteeksi (kysytäänhän noista jo nykyäänkin joissain poliisipiireissä).
        Ampumaseuroista saat ainakin opastusta turvalliseen ja oikeaan aseen käsittelyyn.

        Onkohan mahdollista selvittää jo valmiiksi poliisiasemalla, että ovatko nuo merkinnät ongelma aseenhankintaluvalle? Minua ei huvittaisi elätellä turhia toiveita ja hankkia metsästäjätutkintoa turhan vuoksi.


      • :|:
        puskajussi1992 kirjoitti:

        Onkohan mahdollista selvittää jo valmiiksi poliisiasemalla, että ovatko nuo merkinnät ongelma aseenhankintaluvalle? Minua ei huvittaisi elätellä turhia toiveita ja hankkia metsästäjätutkintoa turhan vuoksi.

        no aivan varmasti kaiken voi selvittää etukäteen luvan myöntävän poliisin kanssa. Ikäsi vaan on varmasti este siihen, otetaanko sinua siellä poliisissa sitten ihan vakavasti, varsinkin jos nupissa on vielä jotain vikaa.

        Jos sua aseet ja metsästys kiinnostaa, niin se ei ole mitenkään epänormaalia Suomessa.

        Itse olen pelkästään pistooliampuja, enkä osaa sulle juur muuta sanoo, ku että tää uusi laki on sen takia, että hulluilta saadaan luvalliset aseet pois ja kaikkein vaarallisimpia sekopäitä ovat pistoolien omistajat. Siinä sen lain sisältö on. Mutta ei hätää, aseiten omistajilla on oma etujärjestönsä NRA, jonka johtaja esittelee videoilla omaa norsupistooliaan. Kellä tahansa norsunmetsästäjällä on oikeus omistaa sellainen ase, joten älä sinäkään tyydy mihinkään 'pienriistaan' vaan liity NRA ja osta norsupistooli.
        http://www.shootingtimes.com/ammunition/ST_454casull_200905-A.jpg
        .


      • puskajussi1992
        :|: kirjoitti:

        no aivan varmasti kaiken voi selvittää etukäteen luvan myöntävän poliisin kanssa. Ikäsi vaan on varmasti este siihen, otetaanko sinua siellä poliisissa sitten ihan vakavasti, varsinkin jos nupissa on vielä jotain vikaa.

        Jos sua aseet ja metsästys kiinnostaa, niin se ei ole mitenkään epänormaalia Suomessa.

        Itse olen pelkästään pistooliampuja, enkä osaa sulle juur muuta sanoo, ku että tää uusi laki on sen takia, että hulluilta saadaan luvalliset aseet pois ja kaikkein vaarallisimpia sekopäitä ovat pistoolien omistajat. Siinä sen lain sisältö on. Mutta ei hätää, aseiten omistajilla on oma etujärjestönsä NRA, jonka johtaja esittelee videoilla omaa norsupistooliaan. Kellä tahansa norsunmetsästäjällä on oikeus omistaa sellainen ase, joten älä sinäkään tyydy mihinkään 'pienriistaan' vaan liity NRA ja osta norsupistooli.
        http://www.shootingtimes.com/ammunition/ST_454casull_200905-A.jpg
        .

        Minulla on monta tuttua ja kaveria, jotka eivät ole minua vanhempia, ja he myös metsästävät. Voisin kenties saada myös suosittelut enoltani ja ystäväni isältä (molemmat metsästäjiä), tätähän käytäntöä käytetään jo joillain paikkakunnilla.

        Minulla on myös pääsy isoäitini omistamille metsästysmaille, joten minulla on myös paikka jossa metsästää. Luulisi, että nämä seikat vaikuttaisivat myönteisesti päätökseen.

        Mites armeijan laita, onko aseenhankintalupaa helpompi saada jos armeijan suorittanut alta pois hyväksytysti?


      • Pumppumies
        puskajussi1992 kirjoitti:

        Minulla on monta tuttua ja kaveria, jotka eivät ole minua vanhempia, ja he myös metsästävät. Voisin kenties saada myös suosittelut enoltani ja ystäväni isältä (molemmat metsästäjiä), tätähän käytäntöä käytetään jo joillain paikkakunnilla.

        Minulla on myös pääsy isoäitini omistamille metsästysmaille, joten minulla on myös paikka jossa metsästää. Luulisi, että nämä seikat vaikuttaisivat myönteisesti päätökseen.

        Mites armeijan laita, onko aseenhankintalupaa helpompi saada jos armeijan suorittanut alta pois hyväksytysti?

        No jossain voi saada kysyttyä mahdollisuudesta luvan saantiin... Jossain tarvitsee kokeilla jättämällä lupahakemus.
        Periaatteessa sinulla olisi siis edellytykset luvan saantiin kun sen metsästäjätutkinnon suoritat.
        Itsellänikin on useampia aselupia (myös käsiaseita)vaikken ole asepalvelusta (enkä sivaria) käynyt terveydellisten syitten takia. Ja ikää on päälle 40 vuotta.
        Ainakaan minulta ei ole lupia hakiessa ikinä edes kysytty mitää armeijan käynnistä. Ehkä silloin voisikin olla toinen asia jos olisin jotain "reserviläis-rynkkyä" tms. hakenut


    • 5637839

      Tosiaan mielenterveydelliset syyt voivat olla este luvan saannille mutta tuo on tapauskohtaista, kaikki riippuu kuinka lupaviranomainen suhtautuu em ongelmiin.Ovatko ne vakavia?

      Kannattaa tosiaan kysyä omalta "lupamyöntäjältä " kuinka on asian laita.

      Ilmoitusvelvollisuuden myötä dg tullaan ilm. poliisille uuden lain myötä joten rahaa säästääksesi käy juttusilla .Ja muutenkin rehellisyys maan perii

      harrastaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2243
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1468
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1039
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe