Perkins viritys: CAV DPA

Perkins vääntämään

Dieselasentajan ammattitaitoa kaipaisin, toki muutkin asiasta tietävät voivat kommentoida. Kiitos!

-Mitä viritys mahdollisuuksia olisi Perkins AD4.203 moottorin CAV DPA 3240698 (Set P55/850/9/2160) ruiskutuspumpussa?
-Ruiskutusmäärää on jo lisätty, mutta se ei riitä.
-Moottorin säädin saisi olla "jyrkempi". Olisiko apua säätimen jousen (governor spring) pään nostamisesta keskelle tai jopa ylimpään reikään säätimen vivussa (governor arm)?
-Vai onko ainoa kunnon vaihtoehto vaihtaa isompi nestepää pumppuun? Jos, niin missä laitteissa voisi olla soveltuva osan "luovuttaja"

63

16297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masinistit

      Syötön lisäyksellä saadaan lisää polttoainetta männänpäälle, mutta siitä ei ole mitään hyötyä koska sillä ei ole lisäilmaa joka lisäpolttoaineesta toisi tehoa – näin siis perkins moottorissa – Savua toki saa tulemaan.

      Fiatin koneessa syötönlisäyksestä taas on hyötyä.

    • Perkins vääntämään

      Sitten Turbolla saadaan sitä ilmaa myös. Se puoli on kunnossa. Nyt on siis "ruuasta" kyse.

    • 1371337

      tässä menee nyt kyllä,anteeksi vaan, vähän pois aiheesta mutta asian vieressä ollaan,noh kumminkin,että ei taija tulla 7245 setkaankaan lisä tehoa jos lisää vain syöttöä ? jos näin on niin sillon menis turpotus hommis (?)

    • Hemmo Haittaeläin
    • Perkins vääntämään

      Ko materiaali on löydetty ja koitettu omaksua jo aiemmin. Nehän ei sinällään tällaisia modifikaatioita sivua mitenkään, mikä toki on ihan ymmärrettävää.

      Ko sivun MF165:ssa on isompi A4.212 moottori. Ko pumpun tyyppikilven mukaan siinä ymmärtääkseni pitäisi olla olemattoman verran isompi nestepää (enimmäissyöttö AD4.203 55mm3/isku ja A4.212 56mm3/isku).

      Ensimmäisessä viestissä kysymäni säätimen jousen asento on eri AD4.203 = '9' ja A4.212 = '5'). Ymmärtäisin asian niin, että tässä A4.212 moottorissa säädin on jyrkempi, koska säätimen jousi on keskimmäisessä reiässä säätimen varressa. Varmaankin kaikista jyrkin säätimen toiminta olisi asennolla '3' AD4.203 moottorille.

      Säätimen jousen ja tyyppikilven koodin yhteys:
      http://www.ssbtractor.com/wwwboard/view_all.cgi?bd=case&msg=12917

      • mää vaan

        Juu ei, se on tapissa


    • Dieselasentaja

      Miten olet ja miten paljon lisännyt ruiskutusmäärää.

      Sulla vanhempi pumpputyyppi 203 moottorista

      Anna moottorin sarjanumero ja suutinrungoissa olevat kaksikirjaimiset koodit

    • Perkins vääntämään

      -Ruiskutusmäärää on lisätty ihan vain käsivaralla pumppu paikoillaan moottorissa. Lisäys tehty pumpun kyljen luukun kautta löysäämällä kahta pulttia ja sitten kääntämällä rengasmaista levyä hieman pumpun pyörimissuuntaan.
      -Moottorin sarjanumero on 2954618. Valmistettu jotain 60-luvun alussa.
      -Suutinrungot ilmeisesti BKBL 67SD5064 (papereista luettu). Mistä kohdin rappaan maalit pois, jotta koodin löytäisi?
      -Suuttimet BDLL 150S6372
      -Turbo, ahdot 0.7bar
      -Kierroslukualuetta nostettu 750-2400r/min
      -Pumpun ennakko asetettu 25asteeseen vastaamaan nostettua kierroslukualuetta.
      -Moottoriin tehty täydellinen remontti. Asennettu isommat venttiilit. (originaali imuventtiili pakoventtiiliksi ja Volvon imuventtiilit uusiksi imuiksi).

      • Dieselasentaja

        Suutinrungon todelliset tyyppinumerot on saatava
        On rungossa siinä yläpuolella johon paineputki pumpulta tulee.
        Lisäksi rungossa oleva DES merkinnän perässä oleva numerosarja.
        Esimerkiksi 2646189 2645732 tai 2645561
        Rungon koodeja ovat esim seuraavat Z UB AV Joskun nämä koodit on myös taivutetussa tiivisteessä joka on rungon ylä ja alaosan välillä.

        Komponenttitiedot eivät täsmää. Mitkä on oikeesti koneesta ja mitkä kirjoista

        Millä perusteella arvelet että ennakko olisi 25 astetta.

        Millä kuormalla ahtopaineet on mitattu.

        Onhan peruskone vanhempi MF 165 traktori

        Kaikki numerot ja kirjaimet moottorin lohkosta missä tyyppinumero, onko se laturin yläpuolella olevassa hiotussa pinnassa.

        Jatketaan juttua






        Joku on vaihtanut pumpun jossain vaiheessa, mut se ei se ongelma.


    • Perkins vääntämään

      Maalit on poistettu ja suutinrungoista löytyi sama aiemmin sivuttu tyyppinumero BKBL 67SD5064. Sen alla on koodi DN5216402. Kirjaimista DN en ihan valalle mene, mutta todennäköisimmin noin. Taivutettua tiivistettä ei enään ole yhdessäkään rungossa paikoillaan. Ikävä kyllä Z, UB tai AV koodia en löytänyt. Aiemmin kerrottu suutinkärkien koodi oli luntattu IKH kataloogista, kun ne sieltä on ostettukin aikanaan. Kaikki muu data on koneesta luettua.

      Normaali ennakko on 24astetta. Kun pumpussa ei ole ennakonsäädintä, niin korkeammilla kierroksilla ajoitus jää myöhäiselle ja menetetään vääntöä. Ihan tämän kompensoimiseksi ennakkoa lisätty arviopohjalta. Kylläkin varsin maltillisesti.

      Ahtopaineet mitattu maksimikuormalla. Hukkaportti rajoittaa paineet tähän 0.7bar.

      Kone on MF65 Mark II, mutta siis sama moottori.

      Meistetty sarjanumero on moottorilohkon vasemmalla sivulla aivan taka-ylänurkassa koneistetulla pinnalla. Siihen kuuluu vielä C kirjain, joka korjauskäsikirjan mukaan merkitsee Perkins öljypumppua. Oikeassa kyljessä (laturin puoli) ei ole mitään merkintöjä, ei meistettyjä, eikä valettuja.

      Moottorin vasemmalla sivulla keskivaiheilla on valettuna seuraava koodi C371122I0 U
      Numerosarjan keskellä olevat on selvästi ykkösiä, joten lopun viiva on ilmeisimmin I-kirjain. Sen jälkeisestä ei tiedä onko O vai nolla. Lisäksi lohkon alareunassa on koodi GKN 1639. Tämä on kehyksessä (valumuottiin vaihdettavissa), jotenka ilmeisimmin valuajankohtaa tjsp merkitsee tuo.

      MF osaluettelon mukaan moottorinumerosta 2921733 lähtien on käytetty DPA 3240698 pumppua ja sitä ennen 3240458 tyyppiä.

      Eilen alkoi pumppu vuotamaan yläkannen välistä polttoainetta. Toinen kiinnitysmutteri oli löystynyt ja pumpun sisäinen paine pullisti tiivistettä ulos. Tiiviste on tarkoitus heti uusia ( akseleiden O-renkaat) ja kiriä kansi momenttiin (4Nm?). Samalla vaihtuisi helpolla se säätimen jousen paikka, jos siitä taikaa olisi?

    • Perkins vääntämään

      Kaivoin IKH kuitin esiin ja suuttimetkin on juuri nämä BDLL 150S6372
      Vissiinkin koneeseen virallisesti kuitenkin kuuluisi BDLL 150S6355
      Karkeat mitat näyttää kuitenkin olevan samat, eli 4x0.26x150astetta

      • Dieselasentaja

        Hei

        Ennenkun jatketaan, mitä meinaat laitteella tehdä.

        Maataloustöitä
        Kiihdytyskisoja
        Vetokilpailuja
        Jotain muuta.

        Hommat osataan jatkossa siltä pohjalta.


    • Perkins vääntämään

      Maa- ja metätaloustöitä, sekä tietenkin nurkka-ajoa. Ei siis mitään kisailua. Modifiointi ei ole tarpeen (lue pakko), mutta onhan se ilo tehdä käsillään jotain konkreettista :)

      Joku juo rahansa ja toinen rakentaa traktoria uusiksi...

    • Veteläjousi

      Mua kans vähän kiinnostaa tuo jousen paikka siinä varressa. Mikä on sen merkitys, missä reiässä se jousi on???

    • Perkins vääntämään

      Meikäläisen käsitys asiasta on, että säätimen jousen paikka säätimen varressa määrittää pumpun säätimen jyrkkyyttä ja sitten jousen toisen pään paikka siellä kaasuvivussa määrittää kierroslukualuetta. Jousta itsessään on ilmeisesti vain yhtä tyyppiä DPA pumppuihin, joten eri sovelluksia varten pitää olla noita säätömahdollisuuksia.

      Yllä nimim. "mää vaan" kommentoi, että säädin olisi jyrkimmillään jousen ollessa alimmassa reiässä. Saman suuntainen kanta oli holysmoke palstan keskustelussa. Asiaa on hieman vaikea hahmottaa, mutta siihenhän on kaksi tapaa ajatella:
      a) Kone käy vaikkapa 1000r/min. Kaasu löydään pohjaan. Mitä korkeammalla säätimen jousen pää on säätimen varressa, niin sitä suuremmalla voimalla säätimen vartta käännetään ja siis syöttömäärää aletaan nostamaan.
      b) Kone käy vaikkapa 1000r/min. Kaasu lyödään pohjaan. Mitä alempana säätimen jousen pää on säätimen varressa, niin sitä pidemmän liikkeen jousen siirtyminen (jos jousi ei veny?) saa aikaan säätimen varteen. Mitä pidempi liike, sitä suurempi syöttömäärän lisäys.

      Itse olen ollut näin maallikkona teorian "a" kannalla, mutta kaitpa tuo "b" on se oikea, kerran tällaista kommenttiakin on saatu. Harmi siis minun kannalta, että tällaisella selkeällä säätötoimenpiteellä ei ole jyrkkyyttä lisättävissä.

      • Dieselasentaja

        Dpa pumpun jouset ja muuta

        Säätimen pääjousia joista puhe on erittäin monia tyyppejä. Pumpun osaluettelo antaa oikean tyypin kuhunkin tarkoitukseen. Näillä ja jousen asennon koodeilla sekä säätötangon matkaa muuttamalla voi säätimen jyrkkyyteen vaikuttaa.
        Helpointa tehdä dieselkorjaamossa dieselkoepenkissä missä asian näkee tosi tarkasti. Moottorin valmistajat määritelleet arvot aina kyseiseen tilanteeseen sopivaksi huomioiden tehon väännön polttoaineen kulutuksen pakokaasupäästöt sekä mekaniikan esim vaihteiston kestävyyden moottorin perässä, nykyisin enenevässä määrin ympäristövaatimukset ja niin ed.
        Mutta kyllä näitä saa paljonkin parannettua jos omaansa haluaa tehdä ja takuut on ohi.Suosittelen kääntymään jonkun paikallisen Dpa pumpun valtuutuksen omaavan Dieselkorjaamon asentajan puoleen tässä kokonaistilanteessa sitten ku ensin on katsottu sopiva toimintamalli.


        Samoiten jousen asennon koodeja 9 kpl . Kaikkia yhdistelmiä käytössä.

        Sulla on todennäköisesti vanha pumpputyyppi koneessasi.
        Sarjanumeron mukaan siihen kuuluu tyyppi 3240968 MP 57/500/8/2160.
        Ennakko 26 astetta Silloin se pitäis jo olla MF165 PERKINS 203UA 20974D alkaen
        Joskus laitettu vääräntyyppinen vaihtopumppu. Tai sitten on moottorin sarjanumero tai perustyyppisekaannuksia. Sitä tukee suutinrungon tyyppi joka taas viittaa vanhaan malliin. Onko tyyppikilvessä 203 jotain kirjaimia.

        Mutta se varsinainen juttu

        Kysymys on siitä että kun tämä ryntäyskierrosluku ilman kuormaa esim tässä on 2160 nin sehän tarkoittaa sitä että se nostaa max kierrosluvun tähän ilman kuormaa. Tällöin ruiskutusmäärä per isku suuttimille on hyvin pieni.
        Sitkeys ja "jyrkkyys" ja miten nopeasti se käytännössa vastaa kuormaan puhutaan myös säätimen epätasaisuusasteesta on yleensä sitä parempi mitä vähemmän moottorin kierrosluvun kuormitettaessa tarvii laskea ennenkuin säätimen pääjousi siirtää keskipakovoimaa vastaan annosteluventtiilin max syötön asentoon esim 57 kuutio mm /isku Tässähän on vakionopeus-säädin joka pyrkii pitämään kierrosluvun vakiona kuormasta riippumatta epätasaisuusasteen ja saatavissa olevan tehon rajoissa . Tätä kierroslukua sanotaan Täyden tehon kierrosluvuksi. siitä ylemmillä kierroksia ei max ruiskutusmää enää saavuteta vaan säätimen kierrosluvun rajoitus alkaa.
        Viritykseen tarvittais tietää millä kierrosluvulla on moottorin suurin vääntömomentti sekä max tehon momentti.

        Siitä voidaan laskea vääntömomentin-nousu seuraavasti.

        Max momentti miinus max tehon momentti jaettuna max tehon momentilla kertaa 100%.

        Tulos on nykyisissä uusissa moottoreissa lähes 30% jopa ylikin

        Valmistajat eivät yleensä ilmoita max tehon momenttia mutta sen voi laskea seuraavasti.

        Teho kw kertaa 9549 jaettuna kierrosluvulla.
        Kaavan paljas luku on kerroin jolla mittayksikkömuunnokset saadaan automaattisesti täsmäämään.

        Tästä voi alkaa pohtimaan lisää.

        Kuitenkin Perkins moottoreita näissä traktoreissa tästä isompia seuraavasti

        212
        236
        248
        318

        248 ja 318 moottoreissa on jo olemassa ennakonsäätimen kanssa olevia ruiskutuspumppuja.

        Esim 248 turbojen jälkiasennuksissa Mf traktoreihin käytetään ruiskutusmääriä 75 kuutio mm isku ja enemmänkin. Ryntäyskierrosluku esim 2400

        Nestepää on oltava riittävän isomäntäinen ettei ruiskutusaika kasva loppupäässä liian pitkälle ja ennakonsäädin oltava niin että perusennakko on esim 24 jolloin lähtee hyvin käyntiin ja suurin ennakko jonka ennakonsäädin asettaa täysillä kierroksilla on esim 30-32 astetta. Näiden pumppujen tämäntyyppinen ennakonsäädin lisää ennakkoa suoraan hydraulisesti suhteessa siipipumpun paineen nousuun joka muuttuu lineaarisesti moottorin kierrosluvun muuttuessa

        Aina kun max syöttömäärää säädetään on pumpun sisäinen ajoitusmerkki säädettävä oikeeksi erillisen ohjeen mukaan, muuten ajoitus menee pieleen.

        Tiesitkö muuten että DPA pumpun kehän pituus sillä säteellä jossa ajoitusmerkki viiva on
        on 360 mm. Siis yhden mm muutos siinä kehällä pumppua kääntämällä muuttaa moottorin ajoitusta kaksi astetta.

        Jatketaampa tarinaa tältä pohjalta


    • Perkins vääntämään

      Ostin traktorin aikanaan romuna. Kun sain koneen käyntiin totesin, että tehoja uupuu kovasti, vaikka mustaa savua irtoaa. Koneremonttia tehdessä huomasin, että imukanavat oli lähes tukkoon karstoittunu. Voihan olla, että joskus koneen historian aikana tehon puute ja savuaminen on antanut syyn epäillä ruiskupumpun kuntoa ja siten se olisi vaihdettu kunnostettuun ja siis tyypiltään vanhaan. Harmin paikka, kun siis samalla on nestepääkin pienentynyt.

      Väännön ja tehon, sekä vääntömomentin nousun käsitteet on hallussa. Lisäksi pumpun kääntämisen ja ennakon välinen suhde on myös hallinnassa.

      Olen myös syötön lisäämisen ja ajoituksen siirtymisen yhteyden ymmärtänyt. Siitä vain ei ole sellaista näppituntumaa, että paljonko ajoitus voi siirtyä aikaisemmalle, kun syöttöä lisää reippaasti?

      Kuitenkin taitaa olla kokonaisuutta ajatellen parasta, jos koittaa hankkia A4.248 moottorin ennakonsäätimellä varustetun pumpun (tyyppikoodeja ko pumpuille?) ja käyttää sen sitten dieselpenkissä peruskunnostuksessa ja säädöillä. Tuo ennakon säädin on kuitenkin aika tärkeä olla, kun haluaa laajemmalla kierroslukualueella vääntöjä koneesta. Sellainen pumppuhan pitäisi sitten olla suoraan asennettavissa tuohon AD4.203 koneeseen?

      Paljonko näkisit, että tuon moottorin pumpun vakio nestepäällä voisi ruiskutusmäärää ottaa? Tai oikeastaan minkälaisen kokonaisohjeistuksen antaisin sitten sinne dieselhuoltoon pumpun säätelyyn?
      -ruiskutusmäärä mm3/isku
      -ryntäyskierrokset 2400
      -säätimen jyrkkyys
      -ennakon säätimen osuus (säädettävissä?)
      -muuta

      Sopiikohan A4.248 moottorin suutinkärjet suoraan noihin AD4.203 koneen suutinrunkoihin? Vai kannattaako ko koneen kärjet sitten laittaa pumpun pariksi?

      • Dieselasentaja

        DPA 3240698 JA 3240968 pumpuissa on sama nestepää

        Nokkarengas muuttuu

        Varmistatko seuraavan
        Kun pumpusta lähtee pitkät liittimet taaksepäin josta paineputket lähtee suuttimille, jokaisen lähdön vieressä on kirjain
        Ulosotto W menee sylinterille 1 pumpun tyyppikilvessä on pyörintäsuuntaa osoittava nuoli.
        Jos pumppua katsoo takaapäin
        Missä jos vertaa kellotaulua on lähtö W
        ruiskutusjärjestys on kai 1-3-4-2

        Toteutuuko tämä, tarkista pyörintäsuunnan mukaan ja mitkä on muiden lähtöjen kirjaimet.

        Tiedot tarvitaan toisen pumpun sovituksessa laitteeseen.

        Palaan joskus ensiviikolla aiheeseen.


    • Perkins vääntämään

      Kyllä, ruiskutusjärjestys on 1-3-4-2

      Pumpun pyörimissuunta on myötäpäivään pumppua takaapäin katsottaessa.

      En vain onnistunut löytämään pumpun päädystä paineputkien läheisyydestä mitään merkintöjä. Rappasin maalit pois oikeastaan koko pumpun perästä. Löysin kuitenkin lähtöjen välistä käsin selvästi kaiverretun tekstin T180E Mitähän lie merkitsee? Ko lähdöt sisältävä päätykappale on musta, sekä jotain kovaa materiaali (varsin helppo puukolla pyyhkiä maalit pois ilman naarmuakaan pintaan) siis tykkänään eri materiaalia ja värinen mitä muut pumpun ulospäin näkyvät osat.

      Moottorin sylinterien numerointi alkaa keulasta päin ja tätä noudattaen 1. sylinterin ulosotto pumpussa sijaitsee kello 8:00 kohdalla, kun pumppua tarkastellaan takaa päin (liitynnän läheisyydestä en kuitenkaan w-merkintää saati mitään muutakaan löytänyt). Seuraavana pumpun pyörimissuunnassa ollaan tietenkin 10:00 kohdilla ja ko. liitynnän putki menee 3. sylinterille. Loput menee myöskin täysin loogisesti, eli kello 2:00 liittyy 4. sylinteriin ja kello 4:00 2. sylinteriin.

      • Dieselasentaja

        Merkinnät näkyy kun poistaa 9/16 tuuman avaimella banjon jolla pitkä lähtöputki on kiinni nestepäässä. Merkintä on nestepäässä lähtökierteen vieressä
        Tee puhtaasti ettei likaa mene nestepäähän eikä suuttimen suuntaan


      • Dieselasentaja

        Pumpun pyörintäsuunta.

        Tekee asian hieman ongelmalliseksi

        Suurin osa DPA pumpuista esim Perkins pyörii valitettavasti toisin päin

        esim

        212
        236
        248
        318


    • Perkins vääntämään

      Siis pumpun vaihto ei käytännössä ole mahdollista, johtuen tuosta pyörintäsuunnasta. Samalla täytyy unohtaa sitten se ennakon säädinkin.

      Onko nestepää pyörintäsuunta spesifinen osa, eli voisiko jonkun toisin päin pyörivän isomman Perkins koneen pumpun nestepään vaihdattaa tuohon nykyiseen pumppuun?

      • Dieselasentaja

        Nestepäitä ei voi kierrättää kuin speksattuun suuntaan

        Myös tähän pyörintäsuuntaan on olemassa erilaisia nestepäitä.
        Nokkarengas on oltava aina suhteessa nestepäähän. myös rungon tyyppi muuttuu. Ennakonsäätimiä on saatavana iso määrä erilaisia samoin siipipumpun painekäyrän sovittaminen on mahdollista
        Samoin pumppuja joissa on ennakonsäädin on saatavana myös tähän pyörintäsuuntaan.
        Ellei , varaosista voi kyllä tehdä mitä vaan

        Selvitykset voi vaatia yhteyttä seuraaviin toimijoihin.

        CAV tehtaat
        Perkins tehtaat.
        Englanti

        Sehän ei ole näin nettiaikana ongelma

        Selvitellään rauhassa tilanne. oletko ajatellut ahtopainesäädintä, siis että korotettu ruiskutusmäärä on käytettävissä vasta kun ahtopainetta on olemassa.
        Muuten tulee kova savu kiihdytysvaiheessa.

        Entä ahtopainesäätimellä varustetun rivipumpun sovitus laitteeseen.
        Nokka-akselin tyyppi määrää pitkälle näissä pyörintäsuunnan.

        Palataan asiaan


    • Perkins vääntämään

      Masinistipiireissä ei CAV:n jakajapumppua aina ylistetä, joten kokonaan siitä eroon hankkiutuminenkaan ei ole tietenkään pois suljettua.

      Mahtaako sellaista CAV:n rivipumppua olla olemassa, joka sopisi suoraan kiinni nykyisen pumpun paikalle, eli että akselin pääkin olisi sama? Jos ei, niin minkäluokan sovittamistyöstä puhuttaisiin? Vai kannattaisiko ihan merkkiäkin vaihtaa?

      Kun pumppu on jakopään kopassa kiinni ja pyörii moottorin mukana, niin loppu eli ruiskuputkien, vipujen yms sovittaminen on sitten enään huomattavan pikkujuttu.

      • Veteläjousi

        Niin, tuosta jousen paikasta eri kohdissa vielä.
        Mitä tarkoitat jyrkkyydellä?
        Sitäkö, että kun moottoria alkaa kuormittamaan, niin se vastaa topakammin tilanteeseen. Ts. se antaisi enemmän polttoainetta herkemmin jousen tietyissä asennoissa?


      • klasu

        Saitko perkinssin vääntämään


    • Perkins vääntämään

      Käytin pumpun sitten lopulta kunnon vanhan kansan dieselmiehellä. Pumppuun vaihdettiin kaikki uudet tiivisteet ja sitten se penkitettiin. Mitään osia ei tarvinnut vaihtaa, vaan kaikki osat olivat hyvässä kunnossa.

      Kuitenkin hommaa tilatessa tapahtuneen väärinymmärryksen johdosta haaveiltu selkeämpi virittäminen jäi tekemättä. Syötöt oli omien säätelyideni jäljiltä 75mm3/isku. Sen yläkannen alla olevan säätötangon pituus oli pielessä. Lisäksi sen sisäisen ajoituksen merkin paikka tarkistettiin.

      Lisäksi suuttimien avautumispaineet nostettiin 180bar:iin, jotta isompi ruiskutusmäärä sumuuntuisi paremmin.

      Asensin pumpun takaisin 26 asteen ennakolla. Säätimen toiminta on nyt selkeästi jyrkempi. Esim tyhjäkäynnillä moottoria kuormitettaessa kierrosluku ei heti laske, kuten ennen, vaan nyt ensin ääni muuttuu vaan kiihkeämmäksi :)
      Myös vastaavuus kaasuun on selkeästi kiihkeämpää.

      Eli kyllä sitä vääntöä on nyt saatu lisää, mutta periaatteessa pumpun kannalta syöttömäärän lisäystä kummempaa viritystä ei edelleenkään ole tehty. On vain korjattu säätötangon pituus ohjearvoon ja tällä on selkeä vaikutus säätimen jyrkkyyteen.

      • Dieselasentaja

        Meinaatko vielä yrittää tehdä jotain.?

        Miten tulee vedossa savua tuolla syöttömäärällä. ?

        Käynnistys kylmänä heikkenee 26 asteen ennakolla, luulisin. Mut eihän se ole nykyaikaan ongelma kun on lämmittimiä.


    • Perkins vääntämään

      Ei ole tarkoitus enään muuta tehdä.

      Savua tulee mielestäni sopivasti :) Jos kerralla runttaa kaasun pohjaan vedossa pieniltä kierroksilta, niin sillon on melko meininkiä, mutta ei sellaista raaski tehdä.

      Pyrin pitämään käytön kaikinpuolin järkevänä ja kalustoa säästävänä. Esim tästä syystä en ole huolissani mistään kestävyyksistä yms. Tämä laite on harrastus, jonkun milestä kohta enempi pilalle huollettu...

      Ennakosta sen verran, että ketjun alussa mainitsin säätäneeni ennakon 25asteeseen, mutta se olikin oikeasti 28astetta sisäisten merkkien mukaan. Päädyimme sitten pumppuhuollon tehneen miehen kanssa päätökseen, että "puolitetaan" arvo, eli siitä tämä 26astetta. Käyntiinlähtö on edelleen käsittämättömän hyvä, tämä moottorityyppi ei kyllä starttia kuluta. Olen purkanut Thermostartinkin pois, kun ei sitä koskaan tarvi (vuotoriski imusarjaan).

    • Perkins vääntämään

      Hupsista, ehdottomasti tärkein unohtui, eli kaunis kiitos sinulle 'Dieselasentaja'!!!

      Teet kyllä hienoa työtä neuvoen ja auttaen näin pyyteettömästi kaikkia!!!

      • klasu

        Hienoa, että sait Perkinssin pelaamaan halutulla tavalla.
        Siitä säätötangon pituudesta vielä. Oliko sen pituus liian pitkä vai lyhyt, ennen korjaussäätöä?
        Olisin kiitollinen, jos "Dieselasentaja" voisi myös hieman valaista tämän säätötangon pituuden vaikutusta tapahtumaan.


      • Dieselasentaja
        klasu kirjoitti:

        Hienoa, että sait Perkinssin pelaamaan halutulla tavalla.
        Siitä säätötangon pituudesta vielä. Oliko sen pituus liian pitkä vai lyhyt, ennen korjaussäätöä?
        Olisin kiitollinen, jos "Dieselasentaja" voisi myös hieman valaista tämän säätötangon pituuden vaikutusta tapahtumaan.

        Tangon pituudella säädetään annosteluventtiilin asema suhteessa painosarjan
        liikkeeseen.
        Tämän mitalla ja säätimen jousen asemalla kaasuvivussa sekä painosarjasta
        tulevassa levyssä pyritään sitkeäyttä hakiessa yleensa siihen että kun moottori käy max kierroslukua ilman kuormaa nin paljonko kuormituksen on pudotettava kierroslukua että annosteluventtiili menee max syötön asentoon. (Vakionopeussäädin) Työkonekäyttö.
        Tämä on lähtökohta noin yleisesti ottaen,toteutus on sitten viilausta.
        Yleensä säätökortin mitta tangolle toimii aika pitkälle,joissain voi kyllä parantaa.
        Se on kaikista kolmesta asiasta kiinni.
        Asiat riippuu myös itsekunkin moottorin parhaan tehon ja väännön kierrosluvuista


    • klasu

      Kiitos tiedoista "Dieselasentaja".

      Osaatko sanoa onko omassa Perkinssissäni mahdollisesti samaa säätötarvetta, kuin viestin aloittajan koneessa seuraavan perusteella?
      Tyhjäkäynnillä kone ei savuta, mutta heti kun kytkimellä alkaa kuormittamaan konetta, kierrokset tippuvat ja alkaa vaaleahko/harmaa savutus. Savutus lakkaa heti, kun kuormitus loppuu, kierrokset nousevat ja kone käy tyhjäkäyntiä.

      • Dieselasentaja

        Missä koneessa moottori on ja mikä Perkins


    • klasu

      Terve!

      Kone on Massey Ferguson, moottori Perkins 1006.6T ja pumppu Lucas CAV DPA 3363F850.
      Kone muuten toimii hyvin, mutta mm. tarkassa kuormaustyössä ilmiö tulee hyvin esille, kun toimitaan pienillä kierroksilla, samalla konetta kuormittaen.

      • Dieselasentaja

        Mikä massikka ja vuosimalli


    • klasu

      Terve taas!

      Massey Ferguson 3125 ja vuosimalli on 1990. Pumpusta löytyi raaputtamalla lisää tietoja.
      SET 00901 MHG, 2643D615KK/7/2310

      • klasu

        "Dieselasentajan" kommentteja vielä jäin kaipailemaan!


      • Dieselasentaja
        klasu kirjoitti:

        "Dieselasentajan" kommentteja vielä jäin kaipailemaan!

        Tyhjäkäynti on ehkä liian pieni kierrosluku tähän kohtaan.

        Säädin ei toimi tyhjäkäynnillä vielä täysin hyvin vakionopeussäätimenä

        Mitä itse arvelet

        Unohdin vastauksen


    • klasu

      Niin, jos tangon pituus on päässyt kiertymään itsestään ajan saatossa pois toleransseista ja saisi aikaan ed. mainitun ilmiön. Mitä mieltä olet?

      • Dieselasentaja

        Joutokäyntijousi vastaan keskipakovoima ei voi hoitaa säätimessä tätä asiaa, vaikka tangon mitta olis kohillaan Myös maksimiväännön ja tehon kierrosluvut sekä momentinnousu vaikuttaa asiaan.
        Kumpikaan ei esiinny joutokäynnillä.

        Miten laite toimii esim 1200 rpm kohdalla


      • klasu
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Joutokäyntijousi vastaan keskipakovoima ei voi hoitaa säätimessä tätä asiaa, vaikka tangon mitta olis kohillaan Myös maksimiväännön ja tehon kierrosluvut sekä momentinnousu vaikuttaa asiaan.
        Kumpikaan ei esiinny joutokäynnillä.

        Miten laite toimii esim 1200 rpm kohdalla

        Kuormittamattomana ei savuta, mutta kun kuormittaa, niin kärytys alkaa.
        Suuremmilla kierroksilla(2000 ) ei savuta kuormitettunakaan. Vetää kyllä ja vääntää.


    • Kokenut virittäjä

      Syöttöjä ruuvaat ja rajan takaa haet holsetin pakoputkeen mutkaksi. Holsetin kaverina toimivaksi olet todennut nitrot. Tämä vaatii jo hieman säätämistä mutta alkaa perkinssikin jo kiekua kivasti. Sitten vielä ostat audin teholastun ja tinaat syttyyn kiinni. Regaspaineita nostaessa vierintävastus pienenee joten kulut kasvaa. tämän jälkeen rattoris kiipee vaikka puuhun jo oksat kestää

      • Eepi MF2680

        jsust joku Räppäri vinkkas tollee ferguson vaikka puuhu Heh


      • veneperkins
        Eepi MF2680 kirjoitti:

        jsust joku Räppäri vinkkas tollee ferguson vaikka puuhu Heh

        Löytysikö täältä tietoa Perkins 4.270 moottorista,kone on venessä.On ruvennut öljyä tiputtelemaan kapiakselinetupäästä.Minkälainen työ ja löytyykö osia.Minkäikäinen kone on?


      • Dieselasentaja
        veneperkins kirjoitti:

        Löytysikö täältä tietoa Perkins 4.270 moottorista,kone on venessä.On ruvennut öljyä tiputtelemaan kapiakselinetupäästä.Minkälainen työ ja löytyykö osia.Minkäikäinen kone on?

        Ota yhteyttä Perkins maahantuojaan


      • veneperkins
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Ota yhteyttä Perkins maahantuojaan

        Nykyinen maahantuoja ei tästämallista 4.270 tiedä mitään.


      • Dieselasentaja
        veneperkins kirjoitti:

        Nykyinen maahantuoja ei tästämallista 4.270 tiedä mitään.

        Mistä firmasta kysyit


      • Kallu
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Mistä firmasta kysyit

        Minulla on veneessä kuuspyttynen vähänajettu Perkins ja merellä kone otti ja pysähtyi,suodatin täynnä mustaa iilimatomaista lietettä.En saanut polttoainetta menemään läpi putsaamalla suodinta(uutta ei ollut mukana)ja olosuhteiden pakosta leikkasin suotimen auki ja tyhjensin sen kaikesta tavarasta,putsasin ja ajoin tyhjällä "pöntöllä"rantaan.Pumppasin sitä ennen mahdollisimman tarkkaan putkiston puhtaaksi mutta kone ei sen jälkeen ole käynyt kuin kymmenen sekuntia ja sammuu aina.Irroitin syöttöpumpun ja polttoaineen syöttöputkessa oleva tiheä
        sihti oli myös tukossa lietteestä. Pitäisikö pumppu käyttää puhdistettavana vai
        riittäisikö tiheän verkkosihdin putsaus tai vaihtaminen.
        Ja mistä ihmeestä tuo liete voi johtua,pumppasin vuosi sitten keväällä tankin pohjalta mahdolliset epäpuhtaudet pois käsipumpulls eikä silloin ollut mitään ylimääräistä.
        ps.vene oli menossa kivikkoa kohti ja kiire oli saada kone käyntiin,ankkuri ei pitänyt,siitä "tyhmä"temppu.


      • Dieselasentaja
        Kallu kirjoitti:

        Minulla on veneessä kuuspyttynen vähänajettu Perkins ja merellä kone otti ja pysähtyi,suodatin täynnä mustaa iilimatomaista lietettä.En saanut polttoainetta menemään läpi putsaamalla suodinta(uutta ei ollut mukana)ja olosuhteiden pakosta leikkasin suotimen auki ja tyhjensin sen kaikesta tavarasta,putsasin ja ajoin tyhjällä "pöntöllä"rantaan.Pumppasin sitä ennen mahdollisimman tarkkaan putkiston puhtaaksi mutta kone ei sen jälkeen ole käynyt kuin kymmenen sekuntia ja sammuu aina.Irroitin syöttöpumpun ja polttoaineen syöttöputkessa oleva tiheä
        sihti oli myös tukossa lietteestä. Pitäisikö pumppu käyttää puhdistettavana vai
        riittäisikö tiheän verkkosihdin putsaus tai vaihtaminen.
        Ja mistä ihmeestä tuo liete voi johtua,pumppasin vuosi sitten keväällä tankin pohjalta mahdolliset epäpuhtaudet pois käsipumpulls eikä silloin ollut mitään ylimääräistä.
        ps.vene oli menossa kivikkoa kohti ja kiire oli saada kone käyntiin,ankkuri ei pitänyt,siitä "tyhmä"temppu.

        Millainen polttoainesuodin koneessasi kun lika meni läpi?

        Vedeneroitus, onko sitä. Montako suodinta yleensä . Onko suodinrungot ok että aineen on pakko mennä suotimen läpi.?
        Pumpun puhdistus Dieselkorjaamossa. Myös siirtopumppu putkistot tankki ja suuttimet.

        Mistä lika peräisin, Sabotaasiako.? Löytyykö selitys


      • Kallu
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Millainen polttoainesuodin koneessasi kun lika meni läpi?

        Vedeneroitus, onko sitä. Montako suodinta yleensä . Onko suodinrungot ok että aineen on pakko mennä suotimen läpi.?
        Pumpun puhdistus Dieselkorjaamossa. Myös siirtopumppu putkistot tankki ja suuttimet.

        Mistä lika peräisin, Sabotaasiako.? Löytyykö selitys

        Vein pumpun dieselkorjaamolle,kehottivat lähettämään näytteen polttoaineesta Nesteen jalostamolle.Tankki on tyhjennetty,putket pumpattu puhtaiksi,siirtopumppu avattu ja pesty.Erillistä vedenerotinta ei tällä hetkellä ole ja suodattimena moottorin
        oma suodatin.Liete meni pumppuun sitten kun olosuhteiden pakosta jouduin
        ajamaan hetken ilman suodatusta.Tuuli vei venettä karikkoa kohti eikä ankkuri pitänyt,valitsin pienemmään pahan......
        Epäilys on sabotaasista, toinen mahdollisuus polttoaineen liettyminen jostain
        syystä(eräs troolimies kertoi vastaavasta tapauksesta)
        Toivottavasti pumppu ei ole piloilla,loppuviikosta lupasivat katsoa.


      • kallu
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Millainen polttoainesuodin koneessasi kun lika meni läpi?

        Vedeneroitus, onko sitä. Montako suodinta yleensä . Onko suodinrungot ok että aineen on pakko mennä suotimen läpi.?
        Pumpun puhdistus Dieselkorjaamossa. Myös siirtopumppu putkistot tankki ja suuttimet.

        Mistä lika peräisin, Sabotaasiako.? Löytyykö selitys

        Ei ollut sabotaasia,tankissa bakteeriperäistä leväkasvustoa?????!!!!.
        Pumppu putsattu dieselkorjaamossa ja kaikki mahdollinen pesty/putsattu ja polttoaineet vaihdettu.Nyt on varalla veneessä suotimia joka vaihtoon ja avaimiakin kaikkiin mahdollisiin tarpeisiin.Vedenerotuksella varustettu lisäsuodatin on heti tankilta lähtevässä putkessa,näkee jos mömmöä vielä tulee.
        Kallis oli tuo pumpun putsaus ja penkissä käyttö,vaan jospa se taas pelittää moitteettomasti muutamia vuosia(vuosikymmen)
        Ihmeellistä,miten tuollaisissakin olosuhteissa voi muhia bakteeri?


      • Eero MF 2680
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Millainen polttoainesuodin koneessasi kun lika meni läpi?

        Vedeneroitus, onko sitä. Montako suodinta yleensä . Onko suodinrungot ok että aineen on pakko mennä suotimen läpi.?
        Pumpun puhdistus Dieselkorjaamossa. Myös siirtopumppu putkistot tankki ja suuttimet.

        Mistä lika peräisin, Sabotaasiako.? Löytyykö selitys

        Tuohan on meri koneissa jotka seisoo paljo yleinen ongelma musta levä kasvaa tankissa ku seisoo eikä vaihdu löpö tarpeeks usein varsinkin jos on vettä vielä lisänä kannattaa ajella aina tankki melko tyhjäksi ettei vanhaa löpöö jää paljoo happanemaan ja katella jos rupee mustaa pohjalle kertymään nii putsit peliin tulee halvemmaks ku remppailla pumppuja suuttimia on muuten sama kaikissa diesel koneissa vaikka ei levää tuliskaan nii diesel vanhentuu eli hapettuu ja ja voi tukkia suuttimet olin yhessä rempassa johon laitettin uudet suutin kärjet ja heti alko uudeleen sinistä tupsauteleen eikä vanhat asentajat uskonu kun sanoin että polttis pilalla mut sanoin maksavani rempan jos väärässä vaidoin löpön ja putsasin suutin kärjet ja savu hävis


      • peteros
        Eero MF 2680 kirjoitti:

        Tuohan on meri koneissa jotka seisoo paljo yleinen ongelma musta levä kasvaa tankissa ku seisoo eikä vaihdu löpö tarpeeks usein varsinkin jos on vettä vielä lisänä kannattaa ajella aina tankki melko tyhjäksi ettei vanhaa löpöö jää paljoo happanemaan ja katella jos rupee mustaa pohjalle kertymään nii putsit peliin tulee halvemmaks ku remppailla pumppuja suuttimia on muuten sama kaikissa diesel koneissa vaikka ei levää tuliskaan nii diesel vanhentuu eli hapettuu ja ja voi tukkia suuttimet olin yhessä rempassa johon laitettin uudet suutin kärjet ja heti alko uudeleen sinistä tupsauteleen eikä vanhat asentajat uskonu kun sanoin että polttis pilalla mut sanoin maksavani rempan jos väärässä vaidoin löpön ja putsasin suutin kärjet ja savu hävis

        Terveppä terve mikä mahtais olla kyseisen ruuvin tarkoitus perkinsin 4.108 syöttöpumpunpäällä ruuvin pohjassa jonkin moinen neula ja sammutus vipu työntaa tapin neulaa vasten

        Linkissä kuva


      • peteros
        peteros kirjoitti:

        Terveppä terve mikä mahtais olla kyseisen ruuvin tarkoitus perkinsin 4.108 syöttöpumpunpäällä ruuvin pohjassa jonkin moinen neula ja sammutus vipu työntaa tapin neulaa vasten

        Linkissä kuva


      • peteros

      • Dieselasentaja

    • peteros

      3246f997 siinä on numero

      • Dieselasentaja

        Se on joutokäynnin vaimennin. Säädetään moottorissa paikallaan.

        Säädetään niin että käy tasaisesti joutokäyntiä, ei sammu kaasua löysätessä ja laskee hyvin kierrokset.


    • Kulutuspa

      Onko Dieselasentaja kuulolla?

      Mitä ilmoittaa tyyppikilven koodi

      cav rotodiesel
      34 43F980
      165161FB

    • 3443F980 = ruiskutuspumpun tyyppi
      Roto Diesel = ranskassa valmistettu
      Perustyyppi = Englannissa valmistettuCAV DPA ----LUGAS --- Nykyisin Delphi valmiste
      165161FB= On tyypistä riippuen joko pumpun säätökortissa oleva OEM koodi joka määrittelee pumpun säätöarvoja. Max kierrosluku Max syöttö Säätimen jousen asento ja niin ed. Tai toisessa tapauksessa pumpun sarjanumero. Pumpun säätökortista asiat selviää. Viittaa John Deeren johonkin malliin.
      .

    • Kulutuspa

      Miten on, löytyykö säätökorttiasiaa ja muutakin cav dpa pumpulle tuosta osoitteesta.
      itte ainakin latasin oli ilmainen

      https://od.lk/f/NDlfNDk4NjQwXw

    • Säätökortteja ja todellista tietoa löytyy ainoastaan Delphin maahantuojalta ja Delphin valtuutuksen omaavilta dieselkorjaamoilta. Näin pääsääntöisesti.
      Koska täällä ei saa mainostaa joudut itse ne etsimään.
      DPA pumppujen eri versioita on aikapaljon. Nettiohjeisiin kannattaa suhtautua tietyllä varauksella. Useimmissa tapauksissa ei kannata pumppuja ruveta itse purkailemaan ja säätelemään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7705
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1925
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      920
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      859
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      793
    Aihe