Baletti haaveena

Ballet?

Olen 14 vuotias tyttö. Haluaisin hirveästi, hirveästi, hirveästi aloittaa baletin uudelleen. Olen harrastanut sitä pienenä n. 5 vuotiaana jtn 1,5-2 vuotta. Seuraava on sitten pientä horinaa... Lopetin baletin kerran pienenä ja aloitin uudelleen = yhteensä olen tanssinut jtn 1,5-2 vuotta. Jo silloin en kestänyt omaa lopettamistani. Näytökset jossa katsoin balettia olivat hirveitä. Tahdoin itse tanssimaan balettia. En tiedä miksi en aloittanut, mutta en vain aloittanut. Aloitin hip hopin 13 vuotiaana, mutta se ei ollut sama. Ei todellakaan.

Lähipäivinä päässäni on pyörinyt pelkästään baletti, nään siitä myös unia. Ja tyhmältä kuulostaa joo, mutta ainoa toiveeni olisi se että olisin jatkanut balettia. Päässäni pyörii vain baletti musiikkia, itken ainakun puhutaan baletista (no kyyneleet vain tippuvat). Pelkään että olen liian vanha, pelkään sotä jatkuvasti. Liikaa. Tahdon pelkästään balettia, en tahdon muuta tanssia. En tahdo kuunnella poppia tai rnb:tä, vain klassista. Tahdon treenata rankasti ollakseni hyvä, parempi. Balettibalettibaletti... Harjoittelen balettia kotonani, katson baletti ohjelmia. Laitan nutturan, kuin ballerinoilla. Tämä ei ole pelkästään tanssia, vaan jotain enemmän.

Olen aloittamassa baletin, mutta olenko liian vanha. En tiedä tahdonko baletin vain pieneksi harrastukseksi, vaiko jotain enemmän. Mutta ainakin baletin. Olen valmis tanssimaan joka päivä, jättämään kaiken muun.

Baletti

103

8909

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • balettibaletti

      Hei vain!
      Baletti on kyllä ihana laji ja kun siihen kerran pääsee jyvälle se vie yhä enemmän mukanaan! Itse olen 19vuotias ja ballerinapa hyvinkin. Baletti vie tällä hetkellä suuren osan elämästäni mutta se ei haittaa minua, koska rakastan sitä todella paljon. Vaikka tunneilla vuodatetaan verta, hikeä ja kyyneleitä (ihan oikeasti!) se on silti sen arvoista ja koko ajan haluaa vain tulla paremmaksi ja paremmaksi. Laji on todella haastava!
      Tietysti voit aloittaa baletin! Sinusta ehkä ei tule aivan ammattilaista mutta saat aivan mahtavan harrastuksen ja käydä harjoituksissa vaikka 6 tuntia viikossa jos itse nii haluat! Monet aloittavat baletin vasta 30-vuotiaana ja kehittyväy silti lajissa kovinkin pitkälle. Sinähän olet vielä kovin nuori:)
      Ota esimerkiksi lähimpään tanssiopistoon yhteyttä ja kerro haaveestasi. He sijoittavat sinut parhaimmin sopivalle tunnille. Jos et enää pääse nuorempien alkeisryhmiin voit aloittaa aikuisbaletissa. Nimi kuulostaa hämäävältä mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että tässä ryhmässä voit aloittaa minkä ikäisenä vain. Tunnilla siis on n. 15 vuotiaita ihmisiä. Tasolta edetään sitten toiselle taitojen mukaan. Mutta alkeista lähdetään liikkeelle!
      Eli siis otappa yhteyttä lähinmpään tanssiopistoon ja he sijoittavat sinut sopivalle tunnille.
      Tsemppiä uuteen ihanaan harrastukseen! :)

      • Ballet?

        Kiitos vastauksestasi, mutta minä haluan ammattilaiseksi. Surullista ja totta on se että olen todella vanha balettiin. Sekin on ikäni baletin kannalta surullista että muulla ei ole väliä. Elämäni ympärillä on vain baletti, baletti ja baletti. Ei. baletti on aurinkoni ja elämäni on sen planeetat. Ilman aurinkoa planeetat ovat vain kuolleita, ilman balettia elämäni on tyhjä.
        En uskalla edes kysyä tätä, ja lukea uusia vastauksia, mutta onko minulla mitään mahdollisuuksia, alle prosentin mahdollisuus käy, epäilys käy. Edes pieni toivo, tai kipinä joka ei meinaa syttyä? Mikä tahansa käy, paitsi sana: ”ei”.
        Tiedän että pelkkä haluaminen ei riitä tullakseen hyväksi tanssijaksi, mutta haluaminen riittää harjoitteluun ja sen kautta myös hyvyyteen. Mutta harrastus ei riitä. En tiedä ymmärtääkö kukaan…
        Olen valmis tekemään mitä tahansa. Hakemaan kuun taivaalta jos on pakko, mutta ilman aurinkoani en elä. Olen valmis luopumaan kaikesta, hapesta ja ilmakehästäni kunhan saan aurinkoni. Tahdon olla ammattilainen, ballerina. Tahdon tanssia monissa baleteissa ja olla hyvä, parempi. Vastaus voi olla musertava, mutta tarvitsen sen. En anele, mutta onko minulla mitään mahdollisuuksia? Ihme kelpaa minulle.
        Tahdon tätä, enemmän kun olen mitään muuta eläissäni, ikinä, koskaan, milloinkaan halunnut. Tämä ei ole unelma, se luo elämäni antaa valoni. On aurinkoni. Ilman aurinkoa ei ole elämää. Ilman balettia ei ole minua. Tarvitsen sitä. Ammattilaiseksi. Älkää sanoko että olen liian nuori päättämään mitä haluan tehdä tulevaisuudessa, tai että en voi olla varma tästä, koska jo korkea ikäni (14.v) estää minua olemasta ammattilainen baletissa.
        - Ballet?


      • balettibaletti
        Ballet? kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi, mutta minä haluan ammattilaiseksi. Surullista ja totta on se että olen todella vanha balettiin. Sekin on ikäni baletin kannalta surullista että muulla ei ole väliä. Elämäni ympärillä on vain baletti, baletti ja baletti. Ei. baletti on aurinkoni ja elämäni on sen planeetat. Ilman aurinkoa planeetat ovat vain kuolleita, ilman balettia elämäni on tyhjä.
        En uskalla edes kysyä tätä, ja lukea uusia vastauksia, mutta onko minulla mitään mahdollisuuksia, alle prosentin mahdollisuus käy, epäilys käy. Edes pieni toivo, tai kipinä joka ei meinaa syttyä? Mikä tahansa käy, paitsi sana: ”ei”.
        Tiedän että pelkkä haluaminen ei riitä tullakseen hyväksi tanssijaksi, mutta haluaminen riittää harjoitteluun ja sen kautta myös hyvyyteen. Mutta harrastus ei riitä. En tiedä ymmärtääkö kukaan…
        Olen valmis tekemään mitä tahansa. Hakemaan kuun taivaalta jos on pakko, mutta ilman aurinkoani en elä. Olen valmis luopumaan kaikesta, hapesta ja ilmakehästäni kunhan saan aurinkoni. Tahdon olla ammattilainen, ballerina. Tahdon tanssia monissa baleteissa ja olla hyvä, parempi. Vastaus voi olla musertava, mutta tarvitsen sen. En anele, mutta onko minulla mitään mahdollisuuksia? Ihme kelpaa minulle.
        Tahdon tätä, enemmän kun olen mitään muuta eläissäni, ikinä, koskaan, milloinkaan halunnut. Tämä ei ole unelma, se luo elämäni antaa valoni. On aurinkoni. Ilman aurinkoa ei ole elämää. Ilman balettia ei ole minua. Tarvitsen sitä. Ammattilaiseksi. Älkää sanoko että olen liian nuori päättämään mitä haluan tehdä tulevaisuudessa, tai että en voi olla varma tästä, koska jo korkea ikäni (14.v) estää minua olemasta ammattilainen baletissa.
        - Ballet?

        Ainakin tarmoa sinulla riittää! Tietenkään ammattilaiseksi tuleminen ei ole täysin mahdotonta mutta sanotaanko näin että ei ehkä kovin todennäköistä. Tosin 14-vuotiaana uskon sen vielä kovalla (tarkoitan TODELLA kovalla) työllä haaveen tavoittaminen voisi olla mahdollista. Toki asiaan vaikuttavat myös monet muut seikat kuten esim. fyysiset ominaisuudet.

        Jos haluat todella lähteä toteuttamaan haavettasi niin hakeudu kipin kapin balettitunneille! Joudut tietenkin lähteä liikkeelle alkeista niin kuin aiemmin jo mainitsin. Sitten vain tanssia tanssia ja lisää tanssia..
        Pelkkä baletti ei riitä vaan muidenkin tanssilajien opiskelu on lähes välttämätöntä (esim. jazz, nykytanssi). Sinun pitää lisäksi kehittää lihasvoimaa ja venyvyyttäsi. Yksi balettitunti ei viikossa riitä mihinkään vaan tunteja on oltava useita (tunteja voi ottaa myös eri opettajilta eri tanssikouluista). Suosittelen lisäksi myös yksityistunteja, joissa opetus on tehokasta ja henkilökohtaista (mutta myös kallista).
        Itse käyn kuudella tanssitunnilla viikossa ( lihaskunto&venyttely) ja tuntuu, että tunteja on edelleen liian vähän!

        Tässä pieni inspiraation lähde.. Ammattitanssija, joka aloitti baletin vasta yliopistoikäsenä!


        http://www.youtube.com/watch?v=Z0xjoPIZem0&feature=player_embedded#at=13

        Jos mieleesi tulee muita kysymyksiä niin vastaan mielelläni niihin. Baletti on lähellä minunkin sydäntäni! :) Nyt vain sinne balettitunnille pikaisesti. Siellä näät, mistä hommasta oikeastaan on kyse ja saat aloittaa harjoittelun.


      • Ballet?
        balettibaletti kirjoitti:

        Ainakin tarmoa sinulla riittää! Tietenkään ammattilaiseksi tuleminen ei ole täysin mahdotonta mutta sanotaanko näin että ei ehkä kovin todennäköistä. Tosin 14-vuotiaana uskon sen vielä kovalla (tarkoitan TODELLA kovalla) työllä haaveen tavoittaminen voisi olla mahdollista. Toki asiaan vaikuttavat myös monet muut seikat kuten esim. fyysiset ominaisuudet.

        Jos haluat todella lähteä toteuttamaan haavettasi niin hakeudu kipin kapin balettitunneille! Joudut tietenkin lähteä liikkeelle alkeista niin kuin aiemmin jo mainitsin. Sitten vain tanssia tanssia ja lisää tanssia..
        Pelkkä baletti ei riitä vaan muidenkin tanssilajien opiskelu on lähes välttämätöntä (esim. jazz, nykytanssi). Sinun pitää lisäksi kehittää lihasvoimaa ja venyvyyttäsi. Yksi balettitunti ei viikossa riitä mihinkään vaan tunteja on oltava useita (tunteja voi ottaa myös eri opettajilta eri tanssikouluista). Suosittelen lisäksi myös yksityistunteja, joissa opetus on tehokasta ja henkilökohtaista (mutta myös kallista).
        Itse käyn kuudella tanssitunnilla viikossa ( lihaskunto&venyttely) ja tuntuu, että tunteja on edelleen liian vähän!

        Tässä pieni inspiraation lähde.. Ammattitanssija, joka aloitti baletin vasta yliopistoikäsenä!


        http://www.youtube.com/watch?v=Z0xjoPIZem0&feature=player_embedded#at=13

        Jos mieleesi tulee muita kysymyksiä niin vastaan mielelläni niihin. Baletti on lähellä minunkin sydäntäni! :) Nyt vain sinne balettitunnille pikaisesti. Siellä näät, mistä hommasta oikeastaan on kyse ja saat aloittaa harjoittelun.

        Itseasiassa olen juuri aloittamassa. Balettia tulee olemaan monta kertaa viikossa, lisäksi sivuaineena jazzia tai nykytanssia. Etsiskelin netistä noita rakenteita ja fyysisiä ominaisuuksia ja huomasin että minulla ei rakenteisesti ole mitään estettä. Aloitan baletin niin pian kuin mahdollista, ja aion panostaa sihen täysillä.
        - Ballet? kiittää ja lähtee venyttelemään.


      • It ruined my life
        Ballet? kirjoitti:

        Itseasiassa olen juuri aloittamassa. Balettia tulee olemaan monta kertaa viikossa, lisäksi sivuaineena jazzia tai nykytanssia. Etsiskelin netistä noita rakenteita ja fyysisiä ominaisuuksia ja huomasin että minulla ei rakenteisesti ole mitään estettä. Aloitan baletin niin pian kuin mahdollista, ja aion panostaa sihen täysillä.
        - Ballet? kiittää ja lähtee venyttelemään.

        Älä ota jazzia!!! Mä otin jazzin ja se sekotti mun pään täysin, kädet oli kokoajan "kovat" ja kaikkii muita isoja pikkuvirheitä. Älä jazzia.


    • ex-ballerina

      Huipulle et todennäköisesti pääse enää tuossa vaiheessa.

      Itse lopetin baletin 15- vuotiaana sen takia että alkoi mennä liian vakavaksi ja tähdättiin liikaa balettia tulevaisuuden ammatiksi, ja siihen hullunmyllyyn en halua. Mä aloitin 5- vuotiaana eli mulla oli _10 vuoden_ kokemus jo siinä vaiheessa.

      En halua latistaa, mutta se on erittäin epätodennäköistä päästä ammattiballerinaksi jos aloitat vasta nyt.. Aikaisempi tanssikokemuskaan ei riitä pohjaamaan tarpeeksi, jos sitä on vain 2 vuotta.. Kansallisoopperaankin otetaan vain pari kandidaattia per vuosi ja yleensä taso on erittäin kova, tytöt ovat tanssineet koko ikänsä..

      Mutta balettihan on oiva harrastus? Voithan harrastaa balettia muuten vaan.

      • balley

        KOSKAAN EI OLE LIIAN MYÖHÄISTÄ!
        Esimerkkinä minä.
        Olen vuoden kuluttua 25, ja olen harrastanut balettia vasta reilun puoli vuotta. Olen oppinut ehkä harvinaisen nopeasti klassisen baletin alkeet ja myös kärkitossutyöskentelyn alkeet - todennäköisesti johtuen erittäin vahvasta klassisesta musiikillisesta taustasta johtuen (olen soittanut viulua 23 vuotta, uskokaa tai älkää).
        Kaksi kuukautta opiskelin baletin alkeita aikuisbaletissa ja sitten siirryin viitosryhmään (jatkoin kuitenkin aikuisbaltsassa). Rupesin pikkuhiljaa harjoittelemaan kärkkärityöskentelyä. Kesällä osallistuin tiiviille tanssileirille - joka päivä pilates-joogaa, balettia, nykytanssia, breikkiä jne. Mulla vaan ei olkapäät ja kädet kestäneet breikkiä, ja omista syistäni vaihdoin nykärin pois, joten mä tanssin pelkkää balettia - alkeis-keskitason sekä vaativan tason balettia, sekä pilates-joogaa.
        Leiri auttoi todella paljon, kehitti taitojani ja mm. omatoiminen treenini sujuu nykyisin huomattavasti paremmin.

        ex-ballerina, sun tekstistäsi huomaa välittömästi kyllästymisen balettia kohtaan.
        Kyllä on mahdollista päästä ammattiballerinaksi - tuo termihän ei tarkoita välittömästi prima ballerinaa tai kuoroon kuulumista, vaan ammattiballerina voi olla myös balettipedagogi sekä voi myös toimia eri produktioissa jne.

        Itse olen etsiskellyt juurikin balettipedagogin koulutusta, ja Tampereella on yksi, mutta näköjään yksityinen, koska opinnot maksavat enemmän kuin täältä on matkaa Kuuhun.
        Kokeilin huvikseni onneani myös Kansallisbaletin vastaavaan henkilöön, ja hän kertoi juuri sen, minkä olin odottanutkin. Mutta ei suinkaan latistanut toiveitani täysin, vaan kertoi hausta, joka on vielä tulossa ja kertoi, että voin hakea siinä. Ja sain myös oman opettajani (ex-prima ballerina, kovatasoinen, vaativa ja erinomainen opettaja) suosituksen hakemusta varten.
        Baletti on kova harrastus - mutta jokaikisessä harrastuksessa on vaikeuksensa.

        Joten tämän viestiketjun aloittaja - älä missään nimessä lannistu, vaan ilmoittaudu kiireen vilkkaa lähimpään hyvään balettikouluun ja kerro ihmeessä opettajallesi haaveistasi. Uskon, että saat häneltä tukea ja ohjeita!

        Tsemppiä! :)


    • Ballet?

      Kiitos vastauksista. On hirveän masentavaa kuulla että on liian vanha, vaikka koko ajan jankutetaan että sinulla on vielä elämä edessäsi. En tiedä jaksanko enää lukea yhtäkään vastausta, koska se on jo selvä. Minulla vain ei ole muuta. Tiedän että mahdollisuuteni ovat jo ohi. Voin joko yrittää tai jättää yrittämättä. Ainoa asia minkä tulen voittamaan on se että saan siitä hyvän harrastuksen, jonka lopetan jossain vaiheessa tai suurella ”EI”llä ammatin, jota en saa. Asiat jotka tulen häviämään on aika, koska balettihan vie ajasta melkein kaiken.

      Mitä siis teen?

      Koska minulla ei ole koskaan ollut hyvää harrastusta, eikä elämässäni ole muuta kuin baletti, yritän hakea sen auringon sieltä. Jos minusta tulee ammattilainen, niin silloin tiedän että sain sen epätodennäköisyyden. Mutta jos ei, niin hävisin aikani ja nuoruuteni, mutta mitä siitä? Minulla ei ole mitään nyt mihin panostaa. Paitsi baletti jonka vielä joku päivä saan (jos saan).
      Mutta uskon etten enää lue keskustelua, koska tarvitsen ja tulen tarvitsemaan paljon voimia ja uskoa. Aion saada sen.

    • Halicheva

      No kuule. On muaki latistettu, koska mun haaveet on sentään ulkomailla ja mulla on tasan yksi äidinkieli: Suomi.
      Lisäksi tämä ammatti mihin haluaisin on sellainen, mihin ei edes täällä suomessa ole lahjakkaimmillakaan tyypeillä varmaa mahdollisuutta.

      Jotkut sanoo, etten mä ole realistinen. Mutta mä oon miettiny kaikkea. Kielitaitoa, rahaa, lahjojani.. Kaikkea!
      Oon valmis tekemään töitä todella paljon.
      Mä yritän vaikka, ja siitä huolimatta, että tää mahdollisesti ei ole mahdollista. KUKAAN ei voi sanoa, ettei joku asia ole mahdollinen. Kaikki on mahdollista.

      Pidä pääs ja yritä. Kukaan eikä mikään ei estä sua yrittämästä. Ehkä sinä voit joskus olla se henkilö, joka julistaa ammattilaisena, ettei aina tarvitse aloittaa tanssia 2 -vuotiaana kun hädin tuskin pystyssä pysyy, vaan myös vanhempana aloittaneista voi tulla jotain!

      Harrastan kanssa tanssia. Haluan joskus myös olla jotain. Kenties en niissä mittasuhteissa kuin sinä, mutta kuitenkin.
      Mä sentään alotin 15 vuotiaana, yhden viikkotunnin kanssa, eikä mulla ole mitään erityisiä lahoja. Silti mä uskon ja toivon, että voin joskus olla todella hyvä tanssimaan. Se vaatii vain uskoa, toivoa, tuuria, tahtoa ja työtä!

    • tanssijaa

      Hei et todellakaan ole vielä liian vanha...Nyt vain aloitat harjoittelemisen päivittäin ja treenaat ihan hulluna jos se on sitä mitä haluat.. Minun ystäväni oli tanssinut balettia parin vuoden ajan ja päätti treenata vuoden hulluna balettia ja pääsi Suomen kansallisoopperan balettioppilaitokseen 18 vuotiaana..Sinulla on vielä aikaa treenata muutama vuosi ihan täysillä.. Älä kuuntele ihmisiä jotka sanovat että olet jo liian vanha, itse olen oppinut sen kantapään kautta ettei kannata kuunnella ihmisiä jotka täällä puhuvat tuollaista koska olen itse toteuttanut unelmani vaikka aloitin vanhana ja opiskelen parhaillaan tanssijaksi..

      • Ballet?

        Kiitos ihan kauheasti! Kommentisi tuli juuri sopivaan aikaan, koska olen JO aloittanut baletin. Mutta paniikki iski ja melkein lopetinkin sen, mutta ennen kuin päätin lopettaa päätin vielä harkita. Harkitsin hyvin vähän aikaa, mutta en lopettanut.

        Nyt tuli hetki jolloin tarvitsen tsemppausta ja nyt sain sen. Kiitos.


      • anotherballetgirl

        Olisiko kenelläkään tietoa miten Kansallisoopperan balettilaitokseen pääsisi? Lueskelin sivuilta ja pääsykokeet on 11-15 vuotiaille?


      • LaPetiteFillette

        Mulla on aika samanlainen tilanne: alotin 6-vuotiaana baletin, pääsin seuraavana vuonna Kansallisoopperan balettioppilaitokseen ja tanssin 13-vuotiaaksi asti. Lopetin, ja olen nyt 18. Päätin aloittaa hullun treenaamisen ja vieläkin hullumpana haaveena olisi hakea vielä kerran ammattimaiselle linjalle.

        Miten ystäväsi haki? Eivätkö karsinnat ole korkeintaan 15-vuotiaille?


    • baaaalllet

      Miksi ihmeessä aioit lopettaa baletin jos noin intohimoisesti sitä haluat harrastaa :O ?
      Kiinnostuksesta kysyn myös minkä ikäisten ryhmään sinut sijoitettiin? Entä milloin saat kärkitossut käyttöön? :)

      Tsemppiä !

      • Ballet?

        En tiedä, kaikki vaikutti jotenkin epätoivoiselta ja mahdottomalta.
        Minut sijoitettiin vanhaan ryhmääni. Siinä on vuoden minua nuorempia ja muutama saman ikäiseni. Olen jo pienä käyttänyt kärkitossuja, mutta sain ne melkeimpä heti.


    • balettipukuongelma!

      Hei kysyisin sinulta (ja muiltakin baletin harrastajilta, joita tässä keskustelussa käy.. ) ihan käytännön kysymuksen balettiin liittyen. Olen aloittamassa baletin ja balettipukua ostaessani myyjä vinkkasi, että puvun alle ei kuulu laittaa mitään alusvaatteita. Mitä ihmettä? Miten se toimii käytännössä? Siis laitanko jalkaan vain sukkahousut (ilman mitään alushousuja :OOO ?? ) ja siihen päälle puvun? Kuulostaa todella oudolta. Noinko homma toimii?

      Tiedän, että oli typerä kysymys, mutta en oikeen tiedä miten toimia noiden balettikamppeiden kanssa :D Apua siis tarvitaan !

      • Ballet?

        Siis pikkarit tottai kai! Sukkahousut päälle, ja balettipuku päälle. Toiset käyttävät rintikoita toiset eivät.


      • balettipukuongelma!
        Ballet? kirjoitti:

        Siis pikkarit tottai kai! Sukkahousut päälle, ja balettipuku päälle. Toiset käyttävät rintikoita toiset eivät.

        Mutta pikkarithan näkyvät puvun alta?


      • Ballet?
        balettipukuongelma! kirjoitti:

        Mutta pikkarithan näkyvät puvun alta?

        No riippuu, onko sinulla balettshortsit päällä. Ja myös väri riippu, samanväriset alushousut ja balettipuku ei haittaa.


      • balley

        Mä laitan pikkarit tietty eka alle, mahdollisimman tummat ja sellasen malliset, että niiden "reunat" on niin korkealla, etteivät näy leotardin reunojen ohi.
        Sitten pikkareiden päälle trikoot ja päälle leotardi. Välillä käytän shortseja, välillä hametta. Aina tunnin alussa käytän säärystimiä nilkoista suoraan polviin ja vaihdellen polvikivun takia käytän urheiluun tarkoitettua niveltukea. Tunnin alussa käytän leotardin päällä piecesiltä ostettua hyvin ohutta boleroa.
        Tietty alkutunnista käytetään pehmeitä tossuja, sitten kärkkäreitä.

        Millasia pehmusteita te käytätte kärkkäreissä?
        Mä käytän kaksissa varpaissa molemmissa jaloissa ns.varvassukkia ja niiden päälle varpaita suojaamaan pehmeät kankaiset varvassuojat - niinkuin sellaiset geeliset mut vaan kankaasta.


      • tyhmis----
        balley kirjoitti:

        Mä laitan pikkarit tietty eka alle, mahdollisimman tummat ja sellasen malliset, että niiden "reunat" on niin korkealla, etteivät näy leotardin reunojen ohi.
        Sitten pikkareiden päälle trikoot ja päälle leotardi. Välillä käytän shortseja, välillä hametta. Aina tunnin alussa käytän säärystimiä nilkoista suoraan polviin ja vaihdellen polvikivun takia käytän urheiluun tarkoitettua niveltukea. Tunnin alussa käytän leotardin päällä piecesiltä ostettua hyvin ohutta boleroa.
        Tietty alkutunnista käytetään pehmeitä tossuja, sitten kärkkäreitä.

        Millasia pehmusteita te käytätte kärkkäreissä?
        Mä käytän kaksissa varpaissa molemmissa jaloissa ns.varvassukkia ja niiden päälle varpaita suojaamaan pehmeät kankaiset varvassuojat - niinkuin sellaiset geeliset mut vaan kankaasta.

        Miksi pikkarit pitäs olla mahdollisimmat tummat? Siis, kandeeks sheivata jos on tumma alhaalta?


      • moikkeliskoikkkelis
        Ballet? kirjoitti:

        No riippuu, onko sinulla balettshortsit päällä. Ja myös väri riippu, samanväriset alushousut ja balettipuku ei haittaa.

        Itse käytän alkkareita puvun allla koska mielestäni on ihnhottavaa pitää ilman. Ja onhan se aika luonnollista että alkkarit näkyy jos käyttää alkkareita niin onko se loppujen lopuksi niin kamalaa :)
        Kuvitelkaa vaikka kuukautiset? ;)

        Stringit ym. eivät näy ollenkaan. Puvun päällä voi myös pitää micro-housuja (minishortsit) tai sifonkihametta.

        Harkoissa ei oikeastaan väliä kunhan linjat näkyvät, mutta näytöksissä suosittelen ihonvärisiä alusvaarreita, stringejä tai korkealle uurrettuja alkkareita (ainakin vaaleita)


      • Anonyymi

        Alle voi laittaa ihonväriset alusvaatteet! :)


    • kiinnostunutt

      Kuinka monta kertaa viikossa treenaat? :)

      • Ballet?

        Nyt keväällä vain 2-3, mutta syksyllä enemmän.


      • kohtalotoverit?
        Ballet? kirjoitti:

        Nyt keväällä vain 2-3, mutta syksyllä enemmän.

        Kysyn sinulta, koska epäilemättä meillä on sama unelma ; olen kanssasi saman ikäinen mutta minulla on balettia vain 1x/vko ja se on mielestäni aivan liian vähän! En tiedä mitä teen, sillä haluaisin harrastaa enemmän. Voiko useammassa opetuksessa useammalla opettajalla käydä samanaikaisesti? Ja lisäksi, omassa ryhmässäni on tällä hetkellä ruuutkasti minua nuorempia, 1 kaksi vuotta nuorempi ja 1 vuotta nuorempi. Haluaisin harrastaa niin usein kuin vain on mahdollista. Vaikka joka päivä useamman tunnin, aivan sama, kunhan vain enemmän.
        enemmän, enemmän ja enemmän.. 8)


      • lisää, lisää
        kohtalotoverit? kirjoitti:

        Kysyn sinulta, koska epäilemättä meillä on sama unelma ; olen kanssasi saman ikäinen mutta minulla on balettia vain 1x/vko ja se on mielestäni aivan liian vähän! En tiedä mitä teen, sillä haluaisin harrastaa enemmän. Voiko useammassa opetuksessa useammalla opettajalla käydä samanaikaisesti? Ja lisäksi, omassa ryhmässäni on tällä hetkellä ruuutkasti minua nuorempia, 1 kaksi vuotta nuorempi ja 1 vuotta nuorempi. Haluaisin harrastaa niin usein kuin vain on mahdollista. Vaikka joka päivä useamman tunnin, aivan sama, kunhan vain enemmän.
        enemmän, enemmän ja enemmän.. 8)

        Kotona kannattaa venytellä monena iltana, ja tedä myös tunnilta tuttuja liikkeitä.

        Jos rahaa riittää, ota lisää tunteja.
        Jos omassa koulussa ei tarjota lisää, mene lisäksi toiseen kouluun. Tai kysy, voitko ottaa omasta koulusta tunteja toisella tasolla (alemmalla tai ylemmällä, tai molemmilla?) Kyllähän alemman tunnin tasoillakin kannattaa käydä ja hioa omaa tekniikkaa!


      • dancing queen
        kohtalotoverit? kirjoitti:

        Kysyn sinulta, koska epäilemättä meillä on sama unelma ; olen kanssasi saman ikäinen mutta minulla on balettia vain 1x/vko ja se on mielestäni aivan liian vähän! En tiedä mitä teen, sillä haluaisin harrastaa enemmän. Voiko useammassa opetuksessa useammalla opettajalla käydä samanaikaisesti? Ja lisäksi, omassa ryhmässäni on tällä hetkellä ruuutkasti minua nuorempia, 1 kaksi vuotta nuorempi ja 1 vuotta nuorempi. Haluaisin harrastaa niin usein kuin vain on mahdollista. Vaikka joka päivä useamman tunnin, aivan sama, kunhan vain enemmän.
        enemmän, enemmän ja enemmän.. 8)

        Sinä et vain voi, vaan sinun nimenomaan pitää käydä useampien eri opettajien viikkotunneilla, jos aiot yhtään kehittyä.


    • moivaann

      14-vuotiaana voit kyllä aloittaa baletin ja tulla ammattitanssijaksi. On mahdollista kovalla työllä! :)

      • vierestä seurannut

        Suomessa työttömäksi ammattitanssijaksi.
        Eipä taida montakaan suomalaista päästä Suomen Oopperan balettiin vaikka ovat aloittaneet jo nuorena ja ovat hyviä, näitä työttömiä on jo paljon, koulutettuja, innokkaita, sitoutuneet tähän työhön, epätoivoisia koska eivät voi tehdä työtä jota palavasti haluavat.
        Vai muuttuko joskus että saamme katsoa uusia suomalaisia balettitanssijoita Suomessa.


      • balley
        vierestä seurannut kirjoitti:

        Suomessa työttömäksi ammattitanssijaksi.
        Eipä taida montakaan suomalaista päästä Suomen Oopperan balettiin vaikka ovat aloittaneet jo nuorena ja ovat hyviä, näitä työttömiä on jo paljon, koulutettuja, innokkaita, sitoutuneet tähän työhön, epätoivoisia koska eivät voi tehdä työtä jota palavasti haluavat.
        Vai muuttuko joskus että saamme katsoa uusia suomalaisia balettitanssijoita Suomessa.

        Kuka on sanonut, että ammattitanssijan täytyy olla Kansallisbaletissa joko minnatervamäkenä tai kuorossa?

        Suomen maa on täynnä erilaisia erilaisia kuntokeskuksia, joissa haluttaisiin tanssia muutakin kuin zumbaa ja zumbsalbimsalajaata. Yksityiset tunnit maksavat, mutta ihmiset ovat niin kiinnostuneita baletista. Tiedän todella monia ihmisiä, jotka haluaisivat kokeilla balettia, mutta pelkäävät eivätkä uskalla sen takia, koska heille on muodostunut mielikuva, että ballerinat ovat hirmu kauniita, eteerisiä, laihoja, sipsuttavat kärkitossuissaan tehden arabesqueita ja grand jetéitä yllään tiukka odettemainen puku tutuineen ja päähöyhenineen.

        Kuinka paljon "tavallinen" ihminen maksaisikaan saada käydä kokeilla esim. kolme kertaa, millaista baletti on.
        Olen itse kotoisin hyvin pienestä kaupunginpahaisesta, jossa ei oltu edes kuultu sanaa "klassinen baletti". Ainoa paikka missä voi tanssia oli kansalaisopisto ja siellä opettajana surkeat, muutaman vuoden kansalaisopiston opettajan johdolla tanssineet oppilaat.


      • kohtalotoverit?
        vierestä seurannut kirjoitti:

        Suomessa työttömäksi ammattitanssijaksi.
        Eipä taida montakaan suomalaista päästä Suomen Oopperan balettiin vaikka ovat aloittaneet jo nuorena ja ovat hyviä, näitä työttömiä on jo paljon, koulutettuja, innokkaita, sitoutuneet tähän työhön, epätoivoisia koska eivät voi tehdä työtä jota palavasti haluavat.
        Vai muuttuko joskus että saamme katsoa uusia suomalaisia balettitanssijoita Suomessa.

        Saahan sitä yrittää? ja omalla kohdallani jos en suurempiin esityksiin pääse niin olen täysin valmis lähtemään unelmani perässä ulkomaille. ainakin vielä tässä vaiheessa.


    • withorwithoutballet

      Itse halusin huipulle, mutta nyt yhtäkkiä tuli stoppi. Tunneille lähteminen tuntuu vastenmieliseltä vaikka balettia rakastankin. Tunnin jälkeen kiiruhdan äkkiä kotiin ja huokaisen helpotuksesta että tunti on ohi. Mistä tämä johtuu?

      Haluan jatkaa balettia mutta en pysty, jos joka kerta lähtö on tällaista. Silloin vain yksinkertaisesti tulee strssiä ja muita huolia. Voiko johtua siitä, että ei ole hirveästi kavereita tunneilla? Mistä se johtuu?

      Tarvitsen yksinkertaisesti neuvon nyt mitä teen. Jatkanko balettia ja otan niskasta kiinni: "Nyt kyllä mene tunnille". Vai lopetan ja voisin huokaista helpotuksesta.

      Älkää käsittäkö väärin! Rakastan tanssia, ja nimenomaan balettia. MUTTA OLEN HUKASSA! En tiedä mitä tehdä. haluan tanssia, mutta en halua mennä tunneille.

      Kun en harrasta balettia, haluan aloittaa, kun harrastan haluan lopettaa.

    • balley

      Luin aika uudesta MeNaiset -lehdestä samantyylistä ongelmaa koskevaan ratkaisun.

      Tee ns. läsnäoloharjoituksia, eli istu (tai mene makuulle kuinka on hyvä vaan) ja laita silmät kiinni. Rupea tietoisesti ajattelemaan, mikä sinut tekee onnelliseksi, mitä haluat.
      Kerroit, että huokaiset helpotuksesta, kun pääset kotiin. Oletko liian vaativalla tunnilla?
      Ja tunnet myös itsesi ns. olevan hukassa ja yksin, ilman balettia. Se on täysin luonnollista, jos sitä on harrastanut pidempään.

      Mulla oli nuorempana täsmälleen sama ongelma viulun soiton suhteen. Aina kauden alussa halusin aloittaa ja odotin tunteja. Mutta sitten kuitenkin inhosin tunteja - vihasin niille lähtemistä, yritin skipata niitä ja huokaisin helpotuksesta kun tunnti loppui.
      Uskon, että hyvin todennäköisesti tuo "hukassa olemisen" tunne ilman balettia olemista johtuu siitä, että olet sen verran kauan tanssinut, että siitä on jo tullut osa elämääsi.

      Puntaroi päätöstä.
      Kerro opettajallesi, ja kokeile esimerkiksi olla pari kolme tuntia peräkkäin pois.

      • withorwithoutballet

        Olen itsekkin soittanut viulua ja siinä minulla oli samanlainen tunne! :D Lopetin sen lopuksi ja en ole kaivannu. Joskus olen ajatellut, että voisin aloittaa uudelleen. Minulla on vielä pari viikkoa miettimisaikaa, ja jos en tiedä niin jatkan puolivuotta ja katson sitten.


      • taukoa????
        withorwithoutballet kirjoitti:

        Olen itsekkin soittanut viulua ja siinä minulla oli samanlainen tunne! :D Lopetin sen lopuksi ja en ole kaivannu. Joskus olen ajatellut, että voisin aloittaa uudelleen. Minulla on vielä pari viikkoa miettimisaikaa, ja jos en tiedä niin jatkan puolivuotta ja katson sitten.

        kysehän on harrastuksesta, jonka tulisi tuoda iloa.
        ei kai ole pakko tehdä harrastuksen kanssa pysyviä päätöksiä?
        voit kai pitää vaikka vuoden taukoa ja katsoa ensi syksynä uudestaan?
        en ymmärrä.


    • balley

      Mäkään en ole tippaakaan kaivannut viulutunneille! Päin vastoin, olin helpottunut kun lopetin tunnit.
      Kaikki konsertit, tutkinnot sun muut oli mulle hirveä stressi plus siihen päälle teoria ja sivuaineena piano.
      Oon mä tuntien lopettamisen jälkeen soittanut eri proggiksissa, mm. oopperassa muutamana vuonna jne.

      Joku kysyi, kui usein treenaan.
      Just nyt kun kausi alkoi, niin vain kahdesti viikossa, mutta uskon, että tulen tässä kuukausien sisällä ottamaan vielä yhden tunnin vaikeammasta ryhmästä.
      Oon niin mielettömän oppimisnälkäinen ja janoan balettia, että päivät ilman tuntia on kamalia :O

    • kohtalotoverit?

      nimimerkkini puhuu. Olen pian 14 - vuotias. Aloitin baletin reilu kuukausi sitten. Ja todella, minulla on tismalleen sama.
      En ajattele muutakuin balettia. Tai yleisesti tanssia. Haluan ammattitanssijaksi, ballerinaksi, tienata rahat ja leipani tanssimalla. Haluan siitä ammatin. Ihastuin balettiin 6 - vuotiaana, ja halusin tunnille. Se kuitenkin vain jäi, en muista olivatko kaikki paikat täynnä vai mitä se oli. Kuitenkin, en miettinyt balettia pitkään aikaan. Tänäkesänä kaikki muuttui.
      En oikeastaan tiedä mistä se muuttui. Näin Black Swanin, baletin kuninkuuselokuvan (itse sanon näin), joka herätti lapsena syntyneen halun palamaan jälleen. Äitini ilmoitti minut tunneille, jossa tanssin nytkin. Harrastan balettia keskiviikkoisin reilun tunnin verran, ja se on upeaa! käyn melkein joka päivä lenkillä, venyttelen ja yritän päästä spagaattiin. Ja vaikka itse sanonkin, olen kehittynyt huomasti notkeuteni kannalta ((:.
      Itse mietin juuri muutama päivä sitten itku kurkussa, olenko liian vanha. Se on vain itsestä kiinni. Ja minä päätin, että en ole. Päätä sinäkin 8)
      Päätin, että saan tanssia niin pitkään kuin tahdon. Olen oman elämäni herra ja minua ei ohjata, joten saan itse päättää annanko masennuksen iästäni viedä parhaimman asian jota elämässäni on, vai otanko ohjat omiin käsiini ja jatkan..
      Ajattelin, että tahtoisitko tutustua sähköpostitse tai facebookin kautta? itselläni ei ole ollenkaan ketään samanhenkistö ystävää, ja vaikutat tosi samanlaiselta kuin minä :)

      • Ballet?

        Näin itse saman elokuvan! :D Olen harrastanut balettia nyt jo jonkin aikaa ja pääsin mukavasti mukaan. Ainoa ongelma koko jutussa on ehkäpä kroppa. Muilla tanssijoilla kroppa on muotoutunut baletin aikana ja luut ja lihakset ovat vahvistuneet ja rakenne on muotoutunut juuri balettitanssijan vartaloksi. Itselläni on heikkoja kohtia, jotka eivät välttämättä enää vahvistu samalle tasolle. Olen itse vähän nyt kahden vaiheilla mitä tekisin. Luulen että jatkan, mutta myös lopettaminen on yksi vaihtoehdoista. En kestä harrastaa balettia vain harrastuksena ja asiaa pitää miettiä jonkin verran.

        Jatkaakovaieiköjatkaakovaieiköjatkaakovaieikö???

        Tulen selamaan tätä keskustelua todella usein, että kommentteja vaan miten menee. Itsekin kerron sitten lopullisen päätökseni.


      • kohtalotoverit?
        Ballet? kirjoitti:

        Näin itse saman elokuvan! :D Olen harrastanut balettia nyt jo jonkin aikaa ja pääsin mukavasti mukaan. Ainoa ongelma koko jutussa on ehkäpä kroppa. Muilla tanssijoilla kroppa on muotoutunut baletin aikana ja luut ja lihakset ovat vahvistuneet ja rakenne on muotoutunut juuri balettitanssijan vartaloksi. Itselläni on heikkoja kohtia, jotka eivät välttämättä enää vahvistu samalle tasolle. Olen itse vähän nyt kahden vaiheilla mitä tekisin. Luulen että jatkan, mutta myös lopettaminen on yksi vaihtoehdoista. En kestä harrastaa balettia vain harrastuksena ja asiaa pitää miettiä jonkin verran.

        Jatkaakovaieiköjatkaakovaieiköjatkaakovaieikö???

        Tulen selamaan tätä keskustelua todella usein, että kommentteja vaan miten menee. Itsekin kerron sitten lopullisen päätökseni.

        Minulla on sama ongelma, kroppani. Välillä hermostun juuri siihen ajatukseen ettei vartaloni enää ehkä muotoudu. Mutta jatka ihmeessä jos se on ainoa toiveesi, koska kuka tietää kuinka pitkälle oikeasti voit päästä? Kuulin jostain suunnalta tytöstä, joka aloitti baletin vasta 18 - vuotiaana, mutta on jo nyt ammattiballerinana. joten varmasti sinulla, jos minullakin on mahdollisuus siiheen (::


      • Ballet?
        kohtalotoverit? kirjoitti:

        Minulla on sama ongelma, kroppani. Välillä hermostun juuri siihen ajatukseen ettei vartaloni enää ehkä muotoudu. Mutta jatka ihmeessä jos se on ainoa toiveesi, koska kuka tietää kuinka pitkälle oikeasti voit päästä? Kuulin jostain suunnalta tytöstä, joka aloitti baletin vasta 18 - vuotiaana, mutta on jo nyt ammattiballerinana. joten varmasti sinulla, jos minullakin on mahdollisuus siiheen (::

        Uskon kyllä että sen kropan saa kuntoon! Itse olen miettinyt että unelmani voisi ruveta jossain vaiheessa laantumaan? Kyllähän se on jo pikkuisen, mutta jotenkin yritän olla ilman sitä... Pian kuitenkin huomaan että harjoittelen piruettia ja hyppyjä olin missä tahansa. Välillä itken koko maailmaa ja sitä että se vei minulta jotain tärkeää...

        Minulla on masennus ja baletti on sekä helpottanut että pahentanut tilannetta. Olen osastolla ja aina välillä vetelen huoneessani piruettia kuin viimeistä päivää ja hypin käytävät täysillä. :)

        Olen psyko-ballerina XD


      • dancing queen
        kohtalotoverit? kirjoitti:

        Minulla on sama ongelma, kroppani. Välillä hermostun juuri siihen ajatukseen ettei vartaloni enää ehkä muotoudu. Mutta jatka ihmeessä jos se on ainoa toiveesi, koska kuka tietää kuinka pitkälle oikeasti voit päästä? Kuulin jostain suunnalta tytöstä, joka aloitti baletin vasta 18 - vuotiaana, mutta on jo nyt ammattiballerinana. joten varmasti sinulla, jos minullakin on mahdollisuus siiheen (::

        Se tyttö aloitti opinnot Oopperan balettikoulussa vasta 18-vuotiaana, mikä on myöhään, kun yleensä sinne mennään sisään 15-16-vuotiaana. Luonnollisesti se tyttö oli treenannut vuosikausia ja satoja ja tuhansia tunteja tanssia sitä ennen.


    • balley

      14-vuotias on vielä nuori ja sekä opettajastasi että omasta itsestäsi riippuen sinusta voi tulla tanssin ammattilainen. Ikävä vaan, että kun olen monien eri ammattiballerinojen taustoja tutkinut, he ovat aloittaneet aikaisin - jo reilusti alle 10-vuotiaana keskimäärin.

      Mutta jopa klassisen baletin alalta on mahdollisuus saada muutakin kuin olla pelkkä rivitanssija.
      Minusta ei ikänin puolesta tule seurueeseen ammattitanssijaa, kiitos ikäni ja vasta vuoden kestäneen balettitaustan takia. Mutta aion pyrkiä ammattikorkeassa toiselle linjalle, tanssinopettajaksi ja klassinen baletti pääaineena.

      Älkää luovuttako vaikka ei sinusta seurueeseen tulekaan tanssijaa - mahdollisuuksia löytyy muitakin!

    • kohtalotoverit?

      Itseänikin on tanssinopettajan ala kiinnostanut. Ja olet oikeassa, eihän sitä ole välttämätöntä tulla parhaaksi. Minulle riittää että olen hyvä, mutta aina saa olla unelmia vaikka vaikuttaisi mahdottomalta että ne toteutuisivat. Kiitos sinulle! (:

    • balley

      Tuohon ajattelin kommentoida, kun puhuitte tanssijan kropasta, että mulla on ongelmia liian isoiksi kasvaneiden jalkalihaksien kanssa. Etenkin pohjelihakset ovat todellakin kasvaneet säännöllisen treenin myötä, ovat jopa niin paljon että haittaavat esim. ensimmäisessä asennossa tehtävät jeté -treenit kun jalka menee läpi ja piqué joko edessä tai takana. Kun se lihas on muodostunut kolmiomaiseksi sääriluun taakse, niin en saa edes kantapäitä yhteen ensimmäisessä asennossa täydessä aukikierrossa.
      Ja toisekseen sitten kun on niin raskas lihasmassa jaloissa, nilkat eivät ole vielä kovinkaan vahvat ja olen huomannut, että nykyisin varsinkin ne väsyvät tosi herkästi varsinkin kun tehdään kärkitossuilla echappéita. Ja nilkkaa rasittaa nykyisin vielä enemmän sekin toinen pikkuinen asia, että kun pääsen nykyisin kokokärjelle, koska tossut ovat pehmenneet niin paljon (kiitos ahkeran pehmittämisen), ja myös demi-pointe onnistuu täysin. Aiemmin keikuin vain tossuilla puolikärjellä, koska ne oli niin uutuudenjäykät.

      Ajattelin tässä vielä pikkaisen mainostaa uutta balettiblogiani, joten tervetuloa lukemaan!
      the-diary-of-ballerina.blogspot.com

    • helpmeeee

      oon 15 ja haluisin nyt aloittaa baletin, tiedänn että olen ehkä aika vanha siihen ku yleensähhän se aloitetaan vissiin paljon nuorempana, mutta siis tiedättekö espoossa tai helsingissä olevia paikkoja missä voisi aloittaa,en yhtään tiedä mitä pitäisi tehdä. Olen jo vuosia halunnut aloittaa baletin mutta en koskaan ole tehnyt asialle mitään, nyt aloin etsiä paikkoja jossa voisi aloittaa mutten löydä, APUAAA MITÄ TEEEN,tahdon mahdollisimman pian aloittaa,ja treenaisin niin paljon kun voisin,vaikka en tiedä MITÄÄN baletista,uskon että must vois tulla hyvä (:

      • Anonyymi

        Hyviä paikkoja on Helsingin tanssiopisto, Espoon tanssiopisto ja Tanssila joka toimii helsingissä. Onhan niitä muitakin paikkoja mutta nuo oli ainoat mitkö tuli mieleen :D


    • kohtalotoverit?

      jooo.. kannattaa ehkäpä mennä Helsingin Kansallisbalettipaikkaan (joo, kertokaa nimi, en muista) itse olen kohta 14, ja päätin tänäsyksynä aloittaa. Ihan hyvin on mennyt. Itsestänikin tuntuu että olen tosi vanha, mutta en halua suostua siihen ajatukseen että olen. Eli kuulemani mukaan tuolla Hesan Kansallisbalettipaikassa on tosi hyvät treenit, enenpää en siitä paikasta tiedäkään, kun en ole käynyt. Ja itse aikoisin suunnata Kuopion balettilukioon, että siellä on lukiopaikka jos haluat harrastaa enemmän (: onnea matkaan sullekki (:;;

    • Ballet?

      Ainoa valitettava ongelma tuossa Helsingin kansallisbaletissa on se että sinne pitää pyrkia. Ja uskokaa vain että pääsykokeet ovat vaativia. Monet 10 vuotta tanssineet treenaavat ihan hulluna ja eivät siltikään pääse sisään. Ja jos katsoisi vielä että vasta alkaja yrittäisi sisään. Minusta se kuulostaa mahdottomalta asialta.

      Kannattaa ensiksi hankkiutua balettitunneille ja jatkaa sitä pari vuotta. Jos kiinnostus säilyy niin sitten vain kansallisbalettiin yrittämään. Epätodennäköistä se siltikin on, mutta nyt tuulee vain mieleen Natalie Portman, joka harjoitteli Black Swan elokuvaan kovasti ja hyvää jälkeä teki. Vaikka arvosteluissa luki, että tanssiminen ei ollut ammattimaisen näköistä.

      Kaikki on mahdollista. Tehkää mahdottomasta mahdollista. :)

      • Aikuistanssija

        BalettiHARRASTUKSEN voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa, vaikkei mitään lapsuuden tanssitaustaa olisikaan.
        Nyt vuoden alusta on taas hyvä mennä uuteen ryhmään ja kouluun mukaan!

        Ammattitanssijalla (kuten kaikilla luovien alojen ihmisillä) täytyy olla vahva ja tasainen psyyke, sillä esimerkiksi kilpailu, fyysiset loukkaantumiset ja jatkuva taloudellinen epävarmuus syövät jokatapauksessa enemmän tai vähemmän energiaa.
        Siksi on hyvä hoitaa syömishäiriöt ja tutustua TODELLISEEN itseensä, kasvaa aikuiseksi (tai edes teini-ikäiseksi) ja tehdä asioita, jotka tuovat iloa, syvällistä ja aitoa itsevarmuutta, ja tasapainoa.
        Tanssia voi siinä samalla, mutta uravalintoja ei ehkä kannata murehtia hermoiluksi asti ennenkuin elämän perusasiat (syöminen, nukkuminen, tasapaino tunne-elämässä..) ovat kunnossa.

        Rauhaa ja tasapainoa toivon myös tämän ketjun nuorille kirjoittajille. Nyt tämä "uravalinnan" kanssa painiskelu kuulostaa jo olevan osalle jotain, mihin paeta sitä isompaa ahdistusta.
        Vrt. Puntarin numeroita ja mittanauhaa on helppo käyttää, ne ovat selkeitä asioita ja niihin voi vaikuttaa. Oikea, aikuisten elämä onkin jo hankalampaa hahmottaa ja hallita.

        Ja nainen se tulee balettitanssijastakin. Lantio levenee, reidet pyöristyy jne. Treeni ja työ on rankkaa, joten syödä pitää ja lihaksia saa vain jaksamalla treenata paljon ja pitkään ja syömällä tarpeeksi. Taiteellisesti voi olla ihana ja tanssijana älykäs, jos ajatukset ei pyöri syömishäiriön ympärillä, vaan on vapaa ilmaisemaan, tuntemaan, olemaan avoin.


      • dancing queen

        Natalie Portmanilla oli useita vuosia balettitreeniä lapsena, ja kun hänet pestattiin Black Swanin päärooliin, hän treenasi 8 kuukautta 5 tuntia päivässä maailman huippubalettitanssijoiden opastuksella. Silti suoritus ei ole likikään ammattilaistasoinen, mistä esim. Suomen Kansallisbaletin tanssijat ovat huomauttaneet. Elokuvaa katsoessa huomaa, että usein jalat on rajattu kuvasta pois, koska luultavasti hänellä ei ole jalkatekniikka täydellistä. Hänellä on kyllä, ilmeisesti lapsuuden balettitreeneistä johtuen, suht hyvä aukikierto päätellen Closer-elokuvasta, jossa hän vetäisee stripparirollissa istumaan lattialle jalat miltei 180 astetta auki, mutta silti.


    • haaveilija<3

      Samanlainen ongelma minullakin, haluaisin aloittaa baletin, ja olen haaveillut baletista jo pitkään. Halusin jo aloittaa syksyn alussa, mutta vanhemmat eivät antaneet kalliin hinnan takia, ja he eivät varmaankaan usko, että minä todella olen kiinnostunut baletista, sillä en uskalla sitä sanoa heille, en kyllä tiedä miksi=(
      Lisäksi olen 14, ja täytän helmikuussa jo 15 joten minun pitäisi varmaankin aloitaa aikuisten alkeisbaletissa? Olen katsellut paljon baletti videoita youtubesta, sekä kuuluisia baletteja että baletin harjoitusvideoita. Balettimusiikkien nuotteja olen tulostanut netistä ja soitan niitä pianolla. Musiikkitaustastani olisi varmaan jotain hyötyä tanssin opiskelussa? Olen soittanut pianoa jo nimittäin melko pitkään.
      Kovin notkea en vielä ole, mutta olen nyt syksyn aikana venytellyt joka ilta puoli tuntia ja tehnyt lihaskuntoa. Voiko baletin opiskelun aloittaa tammikuussa, vaikka muut ryhmän jäsenet ovat tanssineet jo koko syksyn? Olenko muista pahasti jäljessä ja pääsenkö enää muiden tasolle? Baletin tahdon kuitenkin aloittaa, ja mahdollisimman pian.

      • Aikuisharrastaja

        kysy suoraan sinua kiinnostavasta koulusta tai opistosta, ottavatko uusia mukaan tammikuussa. Se riippuu ihan koulusta, opettajasta ja ryhmästä. Ei täällä voi arvailla.

        Katso työväenopistojen ja kansalaisopistojen (jos kotipaikkakunnallasi sellaisia) tarjonta - niihin ainakin pääsee tammikuussakin ja on edullista!!! Käy kevät sellaisessa ja vakuuta vanhempasi tällä tapaa innokkuudestasi ja sitoutumisestasi, ehkäpä syksyllä maksavat sitten tuntisi siihen kouluun, josta haaveilet.

        Soittaminen on ilmaisua kuten tanssikin, ja ilmaisuaan voi aina kasvattaa ja kehittää. Rytmitaju on tietenkin ehdoton pitemmälle tähtäävälle tanssijalle, eli soittoharrastuksesta on apua myös "laskujen" kanssa :)


    • Epätietoinen 1

      Minkä ikäisenä mies voisi aloittaa vielä balettiharrastuksen.Entä mitä mukaan miehelle balettitunnille muuta kuin tossut ?

      • Yogamen

        Sukkahousut ja t-paita alkuun.


      • aikuisballerina

        ihan voi mennä aluksi muutaman viikon sukkasilla ja kokeilla, onko laji mukava. Miksi pitäisi heti ostaa uudet vermeet, kun ei edes tiedä, jatkaako.
        Muutaman viikon aikana voi myös katsoa, millaisia treenivaatteita muut käyttävät ja opettajaltakin voi ennen/jälkeen tunnin kysyä vinkkiä.

        Meidän tunneilla miehet pitää yleensä juoksuhousu-tyyppisiä kireitä mustia trikoita/juoksuhousuja ja suht ihonmyötäistä t-paitaa tai (talvipakkasilla alkutunnista) pitkähihaista myötäilevää trikoopaitaa. Osalla on mustat sukat, paljaat jalat tai mustat tossut.

        Venytellä kannattaa kotonakin, voimaa miehillä usein löytyykin esim. alaraajoista = jaksaa pitää staattisia asentoja. Kokeile muutamaa eri koulua ennen sitoutumista. Missä on mukava opettaja ja ryhmä ja aikataulut. Pilates tms voi olla hyvä lisä vaikka kerran viikossa. Tai kotivenyttely.


    • dancing queen

      Haaveilijalle: kysy tosiaan kouluista ja googleta niiden nettisivut - useilla on tammikuussa alkavia alkeiskursseja, ja hyvässä lykyssä opettaja voi ottaa mukaan myös vaikka muut ryhmässä ovat tanssineet syksystä lähtien.

      Pianonsoitostasi on takuulla hyötyä balettitunneilla, koska olet varmasti tyrmitajuinen, osut liikkeissä hyvin musiikkiin mukaan ja osaat ajoittaa liikkeet musiikin tahtien mukaan ihan selkäytimellä.

      Epätietoinen1: Mies voi aloittaa tietysti milloin vain, 5-vuotiaana tai 35-vuotiaana. Ammattilaiseksi aikovan kai pitäisi periaatteessa aloittaa poikien puolella viimeistään 12-13-vuotiaana, mutta ihmelapsi Jorma Uotinen aloitti vasta 18-veenä.

      Eka tunnille voit mennä vaikka urheilusukissa, jalanmyötäisissä verkkareissa (ei liian väljissä, jotta opettaja näkee jalkojesi asennon hyvin) ja tiukassa, vartaloa myöteäilevässä teepaidassa. Jos haluat, voit ostaa pehmeät harjoitustossut, mutta useat ostavat ne vasta tokalle tunnille, kokeiltuaan yhden tunnin sukilla miltä balettitreeni tuntuu.

    • haaveilija<3

      Kiitos paljon vastauksista, niistä oli paljon apua ja kannustusta:) Kansalaisopiston tunnit todellakin ovat halpoja, syksy- ja kevätlukukausi yhteensä maksavat vain 70e, ja sinne vanhempani olisivat antaneet minun mennä, mutta tuntien ikäraja oli 16 v. ja kun sinne soitimme ja kysyimme että enkö kuitenkin sinne pääsisi kun olen kuitenkin jo melkein 15, mutta tunneille ei kuulemma pääse ennen kuin on 16 v.

      Kysyisin vielä sellaista, että kun olen 50kg ja 171cm niin olenko liian pitkä? Ei siitä varmaankaan ole kauheasti haittaa, kun baletista on tulossa vain rakas harrastus, mutta ovatko tanssijat yleensä niin pitkiä? En kuitenkaan ole mitenkään kömpelö ja ei pituudesta minulle itselleni ainakaan ole mitään haittaa ollut.

      Luultavasti aloitan baletin nyt tammikuussa, ainakin jos se on mahdollista. Tosin en ole vieläkään asiasta vanhemmilleni puhunut, mutta olen valmis maksamaan tuntien maksun vaikka kokonaan itse, joten tuskimpa vanhemmillani on enää mitään vastaansanomista:) Nyt vaan pitäisi rohkeutta keräillä että uskallan ottaa asian puheeksi, alkaa jo olla kiire...

      • Ellie

        Et todellakaan ole liian pitkä, juuri sopivan pituinen! Usein tanssijoiden suositelluksi pituudeksi on tyypillisesti määritelty noin 162-170-senttisiä, mutta etenkin Venäjällä ja muualla maailmassa rajat ovat viimeisen 10 vuoden aikana kallistuneet enemmänkin suuntaan 165-175 cm ja pitkille tanssijoille on kysyntää! (pitkä tanssija = pitkät raajat ja kauniit linjat) Katso esim. YouTubesta Svetlana Zakharova, Ekaterina Kondaurova, Anastasia Kolegova... :) Ja siis varsinkaan harrastuksessa asialla ei ole mitään väliä!!


    • dancing queen

      Kansallisbaletin koulusta ballerinaksi valmistunut Karoliina Niemi on 180 cm.

      • tyhmis__

        No kysymys: mut pitääks sheivata? Millaset säänöt on ja näkyyks asusta läpi?


    • Balettihullu <3

      Oon ite kohta 13 ja alotin baletin ihan vuoden alussa. Tuttu toi into, mulla on vieläki iha sama. Mietin vaa koko aja et millon pääsen taas tereeneihi ja millon tulis joku kiva baletti ohjelma... Olin ollu pienenä jossai satubaletissa noin vuoden, mutta muuten alotin ihan uutena juttuna. Ryhmää oli vaikea löytää, kun kaikki alkeis ryhmät on tyyliin 5-8 vuotiaille, mutta löysin sitten sellaisen, jossa muut olivat jo kokeneempia, mutta minäkin pärjään.

      Oon kolunnu kaikki kirjastot läpi mut en löydä mitään baletti-aiheisia kirjoja. Ootteko löytäneet?
      Tai jotai baletti ohjelmia TV:stä?

      kiitos jo näin etukäteen

    • Itsevarma

      Hei! Olen tanssinut 7 vuotta mutta sitten lopetin. Nyt olen 12v ja aloitan taas baletin. Vaikka monet sanovat minulle että ei sinusta tule balleriinaa enää, en uskonut heitä. Olen nyt venytellyt joka ilta ja saan kohta spagaatin ja äitin lupasi että saan aloittaa syksyllä. Haluan tulla ammattiballeriinaksi. Myös minulla pyörii koko ajan vain baletti mielessäni. Uskon että minä voin päästä pitkälle, vaikka mut sanovat muuta. Mutta se on vain heidän mielipiteensä. Usko itseesi, niin sinusta tulee varmasti balleriina:D

    • entinen harrastaja

      Ballet?:lle

      Olen pahoillani jos sina/ joku kokee seuraavan kommentin lannistavaksi, mutta tarkoitukseni on auttaa realistiseen ajatteluun

      Ensinnäkin olen siis entinen baletin harrastaja jolla on balettia takana yli 11vuotta. Aloitin baletin 3 vuotiaana ja pyrin 3:lle luokalle suomen kansallisoopperan balettioppilaitokseen ja pääsin sinne. Tuolle luokalle pyrkimiset eivät olleet hankalat minulle balettitaustani takia, mutta joillekkin muille ne olivat lähes mahdottomat. Sen vielä sanon kokemuksesta että sinne on vaikea päästä, mutta sieltä on helppo tulla potkituksi pihalle...

      Toiseksi balettipuvun alla EI TODELLAKAAN ole tarkoitus käyttää alusvaatteita varsinkaan rintsikoita... Stringit saatetaan hyväksyä, luokka-asteesta riippuen. Myöskin Suomen kansallisoopperan balettioppolaitoksessa oli tarkat pukeutumis ohjeet.

      Jos haluat sinne pyrkiä on se mahdollista myöhemmässäkin vaiheessa, mutta pääsy ei ole niin todennäköistä...

      Jos joku haluaa menna katsomaan suomen kansallisoopperan balettioppilaitoksen avoimia ovia, ne pidetään muistaakseni 3.3.'12 ja olen itsekkin menossa sinne :) siellä voi kysellä esim.oppilailta koulusta. Lisää tietoa balettioppilaitoksesta löytyy sivulta:http://www.ooppera.fi/balettioppilaitos, jonne tarkemmat avoimien ovien tiedot tulevat varmaan piakkoin :)

      • himotreenaaja

        Ite oon kans 14 ja ensimmäiset balettitunnit tuli käytyä jo 2puol vuotiaana ja siitä asti oon treenannu...eli tällee nopeesti laskettunua joku 11 puol vuotta on kokemusta. Nyt treenaankin sitten vähän kaiken sorttista tanssi (show, disco, street, baletti, nykäri) about 14h viikossa ja kisaan miltein kaikissa lajeissa. Vaikka treenaankin paljon se ei silti tarkoita että olisin riittävän hyvä esim. oopperan balettioppilaitokseen ...joten jos oikeasti haluaisit balleriinaksi tuolla 2 vuoden kokemuksella niin kannattaisi käydä vähintään 7 balettitunnilla viikossa!


    • Epätoivoinen! :/

      Olen juuri täyttänyt 16-vuotta ja balettitanssijan ura on suurin haaveeni. Pelkään kuitenkin olevani liian vanha kehittyäkseni riittävän hyväksi. Ongelmani on mm. se, että olen harrastanut balettia, vasta, kohta neljä vuotta. Olen saanut kuitenkin hyvin kiinni ikäiseni ja minulla on erittäin ammattitaitoinen opettaja. Asun kuitenkin pienellä paikkakunnalla ja baletti harjoitukset ovat vain 2krt viikossa 2h kerralla. Tanssin kuitenkin yhteensa 9 h viikossa, kun muu tanssi lasketaan mukaan (show, jazz) Millaista treeniä voisin tehdä kotona, jotta lihakseni kehittyisivät oiken? Entä onko hyviä vinkkejä nilkan venyvyyden paratamiseen? Haluaisin lähteä vaikka Californiaan anaheim balletin huostaan esim. vuodeksi. Kehittyisin varamaan paljon ja saisin treenata balettia, ohjauksen kera, vaikka joka päivä! Onko kellään tietoa tälläisestä vaihto-oppilas tominnasta ja siitä onko haaveeni ylipäätään realistinen! : D ps. asioihin liittyy vielä sekin,että olen 181 cm pitkä.. Toivoisin pääseväni joskus Suomen kansallisoopperan balettioppilaitokseen ja valmistua sieltä ammatti balleriinaksi! Tiedän, että se vaati paljon työtä ja kuria, mutta olisin valmis mihin vain haaveeni eteen, kun vain tietäisin mitä tehdä. Oma opettajani ei tunnu tietävän miten kovasti haluiaisin kehittyä, tulisiko minun keskustella hänen kanssaan asiasta? Minulla oli aikamoinen liuta kysymyksiä, toivottavasti joku jaksaa vastata!

      Kiitän jos vastasit minulle!

      • entinen harrastaja

        Nii siis sanoisin vaan että oopperan balettioppilaitoksessa tolla pituudella menestymisestä ei ainakaan takuita ole, sillä itse olin 172cm kun minulle siellä liiallisesta pituudesta valitettiin, mutta onnea yritykselle :)


    • UrJustLikeMe

      Eipä hätää! Mieleeni juolahtaa heti monia ammattiballeriinoja, jotka ovat aloittaneet tanssimisen ikäisenäsi, ilman aiempaa kokemusta! Koskaa ei ole liian myöhäistä aloittaa balettia.

    • I love ballet

      Heippa! :)
      Eihän se tietenkään helppoa ole päästä ammattilaiseksi jos aloittaa tuon ikäisenä, muttei myöskään mahdotonta. Varsinkin kun olet joskus edes kokeillut balettia! Oletko muuten kuullut kansallisoopperan balettiopilaitoksen ek-koulutus ryhmistä? Sinne ei tietääkseni ole yhtä kova taso kuin oopperalle. Sinne järjestetään kesäisin pääsykokeet kuopio tanssii ja soi festareiden yhteydessä. Ei tuohon ek-koulutukseenkaan ole helppo päästä, mutta varmemmin pääset tuonne kuin suoraan oopperalle.
      Sitten oma asiani... Olen 13-vuotias tyttö ja aloitin baletin jo 4-vuotiaana. Olen siis harrastanut balettia koko pienen elämäni mutta aloitin sen "tosissaan" vasta pari vuotta sitten. Nyt kuitenkin ongelmana on se, että minulla ei ole mahdollista harrastaa balettia kuin 3 kertaa viikossa. Ensi vuonna aloitan tähän lisäksi myös telinevoimistelun ja nykytanssi tietenkin omat lihaskunnot ja venyttely. Onko minulla näillä treenimäärillä mitään mahista tulla edes hyväksi balettitanssijaksi vai pitääkö minun muutta jonnekkin isolle paikkakunnalle jossa on mahdollisuus harrastaa enemmän balettia... Olen tosi stressantunut tämän asian kanssa eli voisko joku kiltti baletti-nero auttaa!?

    • BALETTIA

      olen kolmetoista ja haluaisin aloittaa baletin. Mulla on erittäin vahva taitoluistelu tausta (nuorten maajoukkuelainen), mutta tnä vuonna lopetin luistelun, ja haluasin korvata luistelun baletilla. Luistelussa mulla oli balettia 8 vuotiaasta lähtien kerran viikossa. ja viime kaksi vuotta joka neljäs ta useammin viikko balettia. Pedagogi oli vänäläinen . Ja haluaisin ammatiksen tanssin niin onko jo myöhäistä???????

      • Hommiin vaan mars

        No ainakaan ei kannata jäädä ihmettelemään ja pohtimaan, vaan ilmoittautua nyt hyville tunneille ja kertoa vanhemmille, että haluat siirtää etusijalle baletin ja ehkä jatkaa luistelua kakkoslajina.
        Tee kovasti töitä ja käy eri opettajien tunneilla, ja kysy heiltä rohkeasti, mitä kaikkea voisit tehdä haaveesi eteen. He osaavat neuvoa.
        Asutko Helsingin lähettyvillä, katsasta kansallisbaletin koulutusjutut nuorille.


      • BALETTIA
        Hommiin vaan mars kirjoitti:

        No ainakaan ei kannata jäädä ihmettelemään ja pohtimaan, vaan ilmoittautua nyt hyville tunneille ja kertoa vanhemmille, että haluat siirtää etusijalle baletin ja ehkä jatkaa luistelua kakkoslajina.
        Tee kovasti töitä ja käy eri opettajien tunneilla, ja kysy heiltä rohkeasti, mitä kaikkea voisit tehdä haaveesi eteen. He osaavat neuvoa.
        Asutko Helsingin lähettyvillä, katsasta kansallisbaletin koulutusjutut nuorille.

        Kiitos et vastasit. Oon nyt tanssiopistos ja sit sellases aika uudessa paikassa. Mulla on Nyt 6h 15 min balettia ja sitten vielä tanssimix tunti. En asu helsingissä. Mun ryhmäs kaikil on kovakärkiset ja haluisin kysyyy miten vahvistaisin nilkkoja?


      • royalballet
        BALETTIA kirjoitti:

        Kiitos et vastasit. Oon nyt tanssiopistos ja sit sellases aika uudessa paikassa. Mulla on Nyt 6h 15 min balettia ja sitten vielä tanssimix tunti. En asu helsingissä. Mun ryhmäs kaikil on kovakärkiset ja haluisin kysyyy miten vahvistaisin nilkkoja?

        Moi (:

        Mä alotin ite baletin uudestaan kaksvuotta sitten. Lopetin juuri silloin kun olisin saanut kärkitossut. Kysyin heti opettajaltai että miten saisin ne ja milloin. Onnekksi opettajani oli niin mukava ja ihana ja sanoi että puolivuotta. Aloin tekemään releve harjotuksia ja muutenki kävelin varpaillani aina XD nyt olen tanssinut 1,5 vuotta käjillä ja ensi syksynä pyrkimään kansallisopperaan ja ruotsin kuninkaalliseen balettikouluun (: ja ikää mulla on nyt 15 ja balettia on tanssittu 9 vuotta parin vuoden tauon kanssa välillä( eli kaikki jotkat oikeesti rakastaa balettia ni uskokaa itteenne,nii mäkin tein (: ja oon aika tyytyväine omiin saavutuksii tähä mennes (:


      • Grand jéte
        royalballet kirjoitti:

        Moi (:

        Mä alotin ite baletin uudestaan kaksvuotta sitten. Lopetin juuri silloin kun olisin saanut kärkitossut. Kysyin heti opettajaltai että miten saisin ne ja milloin. Onnekksi opettajani oli niin mukava ja ihana ja sanoi että puolivuotta. Aloin tekemään releve harjotuksia ja muutenki kävelin varpaillani aina XD nyt olen tanssinut 1,5 vuotta käjillä ja ensi syksynä pyrkimään kansallisopperaan ja ruotsin kuninkaalliseen balettikouluun (: ja ikää mulla on nyt 15 ja balettia on tanssittu 9 vuotta parin vuoden tauon kanssa välillä( eli kaikki jotkat oikeesti rakastaa balettia ni uskokaa itteenne,nii mäkin tein (: ja oon aika tyytyväine omiin saavutuksii tähä mennes (:

        Haluaisin kysyä aloittajalta, jos hän vielä tätä keskustelua seuraa, että jatkoitko balettia ja vieläkö unelmoit siitä ammattina?
        Itsekin toivon ammatiksi jotain tanssillista, balettia takana 9 ja nykytanssia 4 vuotta. Jazzia harrastin aikoinaan vuoden. Lisäksi olen ollut tanssiteatterissa ja mm. showtanssikurssilla.
        Toivon sinulle kaikkea hyvää jos vielä unelmoit balettitanssijan urasta, mutta ainakin tuon ensimmäisen kirjoituksen perusteella haavesi on ylimitoitettu.
        Olen 13 ja seitsämännellä luokalla ja aion pyrkiä balettioppilaitoksen nuorisoasteelle ensi vuoden keväällä, välipyrkimisessä.
        Sanon vain, että todennäköisyys sisäänpääsyyni on ehkä 10%, vaikka olen harrastanut näin pitkään.
        Mutta kerro ihmeessä mitä päätit :))


    • Ballet?

      Loppujen lopuksi lopetin baletin kokonaan henkilökohtaisten syiden vuoksi.

      • Grand jéte

        Et varmaankaan halua kertoa syytä, (käsitin näin vastauksen sävystä) mutta yrittänyttä ei laiteta. Ihmettelen, koska baletti oli niin suuri intohimo sinulle? Mitä tapahtui?


      • Ballet?
        Grand jéte kirjoitti:

        Et varmaankaan halua kertoa syytä, (käsitin näin vastauksen sävystä) mutta yrittänyttä ei laiteta. Ihmettelen, koska baletti oli niin suuri intohimo sinulle? Mitä tapahtui?

        En tiedä miksi baletista tuli minulle pakkomielle, mutta jouduin osastolle muiden syiden takia pitkäksi aikaa ja sen jälkeen minulla ei ollut voimia enää jatkaa balettia. :)


    • kkahhhh

      Hei! Onko teillä teitoja helsingissä olevat baletti kouluista? Koska itse löysin vain kaksi baletti koulua?

      • Balettilove

        Esim.helsingin tanssiopisto,balettistudio amica Ainakin ne jos siis et noita löytäny


    • Nosu98

      Hei! Tietääkö joku, että onko Lapin alueella vanhoja baletti opettajia, joilla olisi aikaa käydä opettamassa 1-2 kertaa viikossa? Lähin balettikoulu olisi Rovaniemellä, mutta sinnekin on niin pitkä matka ja muut harrastukset kärsisivät matkan takia. Tai tietääkö joku, että onko vaikka Sodankylän alueelle ( tai siitä n. 60km säteellä ) tulossa kursseja tai jotain? Olen 14-vuotias, eli minulla olisi vielä mahiksia, mutta välimatka on esteenä.

    • Balleriinukkeli

      Eräs meidän balettiopiston ex-opiskelija aloitti baletin 14-vuotiaana, pääs heti seuraavana vuonna Helsingin Kansallisbaletin EK:hon, ja siitä muutaman vuoden päästä ammattikoulutukseen. :) Tällä hetkellä opiskelee Vaganovassa! :D

      Joten jos olet lahjakas & jaksat tehdä töitä, susta voi hyvinki tulla ammattilainen :)

    • Balettilove

      Moi.
      En ole varma voiko 12 vuotiaana aloittaa baletin ja olen hieman epävarma että en saa kavereita koska aloitan yksin.Onko kukaan teistä aloittanut yksin oletteko ystävystyneet nopeasti?Onko baletti kuinka rankkaa????Onko se kivaa?Milloin saa kärkitossut??

      Tarvitsen vastauksia!

      • CoolBallet

        Itselläni ei ole baletista juuri kokemusta (paitsi 6-vuotiaana aloitin ja harrastin 7-vuotiaaksi asti, sitten lopetin ja olen nyt 15-vuotias), mutta sen verran olen kuullut, että baletti on rankkaa ja haastavaa, mutta moni on sitä kehunut! Kärkitossuille en sinuna kiirehtisi vielä, koska kärkitossut saa sitten kun on siihen valmis ja tarpeeksi harjoitellut. Lisäksi mitä kuullut olen, niin kärkkäreillä seisominen ei ole helppoa, vaan se vaatii paljon nilkkatyöskentelyä ym, että niillä pysyy pystyssä.

        Tottakai voit aloittaa tuon ikäisenä baletin! Itsekin olen nyt yht'äkkiä alkanut taas innostumaan baletista ja aloitan sen varmaan pian yhden kaverini kanssa, mutta mene ihmeessä rohkeasti mukaan tunnille vaikka sitten yksinkin. Olen varma, että saat uusia ystäviä! :)


    • haluaa balettiin

      sama mulla mutta olen harrastanut noin 8 vuotta kilpatanssia ja haluaisin kovasti kokeilla balettia mutta harrastuksen puolta tulee kovaa painostusta jatkamiseen myös vanhemmiltani joten en oikein tiedä mitä tehdä

    • APUA !

      Täytän tammikuun vika päivä 17 ja haluaisin alottaa baletin. Eka pitäisi vähän pudottaa painoa ja nostaa kuntoa. Ei ole aiempaa baletti taustaa ollenkaan. Tiedän ettei minusta ikinä tule ammattilaista, mutta haluaisin silti treenata ihan hulluna ja hyvässä koulussa vaikka se oliskin harrastus. Sillä pelkässä harrastuksessakin haluaisin olla todella hyvä. Mahdollisimman hyvät opettajat, jotka osaavat asiansa... Olen yrittänyt googlailla hyviä balettikouluja jotka olisivat Helsingissä enkä ole löytäny kuin pari, jotka eivät oiken vakuuta. En tiedä mitä pitäisi tehdä.. Pitääkö minun 17 vuotiaana mennä 7 tai 12 vuotiaiden kanssa samalle tunnille ? Vai menenkö akuisbalettiin ? Ja tietääkö joku hyviä kouluja johon otetaan 17 vuotias alotteilija, joka ei ole ikinä harrastanut balettia ?

      • ÄlkääLuovuttako

        Erittäin ikävää, jos harrastusta ei voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa. Tuttua monelle tämä epäily "olenko liian vanha" iästä riippumatta (10-90v). Kyllä näitä rohkeitakin näkee. Itsekin olen käynyt tanssiharjoituksissa (laji ei tosin baletti), enemmistö 20-30 vuotiaita, joukossa ainakin yksi yli 80v, minäkin selvästi "yli-ikäinen". Yllättävän hyvin nuoret ovat suhtautuneet vanhempiinkin.

        Rohkeasti vaan selvittämään tarjonta ja sitten sinne minne ottaan mukaan. Kyllä ainakin alle 25 vuotiaille kaikkien teiden pitäisi olla auki tavoittelemaan vaikka maailman huippua. Aika monissa käymissäni tanssiharjoituksissa 16 vuotta täyttäneet on otettu aikuisten ryhmiin, jos näitä nuoria ei ole riittävästi oman ryhmän perustamiseen.


    • lovelysounds

      Suomen balettiyhteisössä on paljon lesbonaisia ja homoseksuaaleja. Edessäsi ei välttämättä ole paratiisi vaan kenties... Vanhemmat. Varjelkaa lapsenne.

    • surullinenbalettihaave

      Moi. Mä olen sua todella paljon nuorempi, mut sä kerroit tossa tekstissä ku musta.
      Sä olet nyt 19 ja mä oon 12.
      Mä en voi alottaa balettia koska vanhemmat...
      vaikka se pyörii mun päässä joka hetki.

      • Balettihullu

        Mä oon kaksitoista ja mul on kuus viikkotuntia


    • eräs_joutsenlampi
    • Balletismylife

      Mulla on täsmälleen sama tilanne, en vaa oo ennen tanssinu. Haluisim niin kosvasti alottaa baleti mutta lähellä ei taida olla minkäänlaista balettikoulua tai tanssistudiota😟

    • Hei! Olen itse ammatti balleriina...ja todennäköisyydet siihen että voisit enää tuossa iässä tulla lajissa hyväksi on todella pinet! Itse olen nyt 20v ja olen harrastanut balettia 5vuotiaasta asti. Laji on erittäin haastava joten tuossa iässä siitä ei enää voi tulla ammattia :(( ymmärrän että se harmittaa mutta itse olen käynyt ammatti tanssijan koulutuksen ruotsissa ja se alkoi luokion ensimmäisellä ja loppui viimesellä. Ammatti tanssijaksi ei oikeen voi kouluttautua enää myöhemmin...vaikka itse olen päässyt koulutuksesta läpi en ole saanut siitä ”kunnollista” työpaikkaa! Suomessa varsinkin on ammattitanssijan varsinkin balleriinan duuneja tosi vähän joten jos on harrastanut vähän aikaa ja aloittanut noin vanhana, ei siitä saa työtä.

      • Anonyymi

        Taas vanhan jutun spämmäystä. Aloita mielummin uusi keskustelu, kun spämmäät 9 vuotta vanhaa.


      • Anonyymi

        Et sitten vanhempaa aloitusta enää löytänyt..

        "Baletti haaveena
        Ballet?
        10.03.2011 18:44"


    • Anonyymi

      Hei! Alina täällä kauniilla säällä mekko päällä. Tahtoisin tietää harrastatko enää balettia, oletko ballerina. Kaunis, lumoava, ihastuttava BALLERINA. Intohimoisesti harjoittelevat BALLERINA. BALLERINA. BALLERINA. BALLERINAAAAAA

    • Anonyymi

      Oletko varma, että et ole liian laiha balettiin?

    • Anonyymi

      Mä olen tyttö 12-v mä alotin baletin pienenä ja nyt mä haluan uudestaan alottaa mutta mä koko ajan teen töitä sen eteen.

    • Anonyymi

      Haluaisin harrastaa balettia, mutta olen 11v. olenko liian vanha aloittamaan baletin? Olen halunnut sitä pienestä asti, mutten koskaan päässyt edes kokeilemaan. Olen varma että epäonnistun ja nolaan itseni, koska olen aika kömpelö, en ole liikunnallinen enkä erityisen hoikka.

      • Anonyymi

        11 on todella hyvä ikä aloittaa. kehon tyyppi ei vaikuta siihen mitenkään. minun kaupungissani on balettiryhmiä eikä kukaan oikeastaan niin laiha ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        11 on todella hyvä ikä aloittaa. kehon tyyppi ei vaikuta siihen mitenkään. minun kaupungissani on balettiryhmiä eikä kukaan oikeastaan niin laiha ole.

        Kaikkehan voi harrastaa ei jokaisesta tarvitse tulla maailman tähtiä missään lajissa,jos itse on itseen tyytyväinen se riittää


    • Anonyymi

      Harrastan itse balettia ja se on ihanaa mutta vaikeaa olen harrastanut pari vuotta ja luulen että et ole liian vanha jos vain haluat osata niin harjoittele ja opi eli mun mielestä et oo liian vanha niin jos haluat kovasti aloittaa sen niin kuka muu sen voi estää kuin sinä! Tsemppiä!

    • Anonyymi

      Tää on vanha aloitus. Aloittaja on jo ainakin 25 vuotias.

      Aloittakaa uusia. Älkää aina ottako näitä sata vuotta vanhoja aloituksia ylös.

      • Anonyymi

        Elä sinä siinä höpäjä! Nimittäin 14-vuotiaita tulee joka vuosi rutosti lisää, joten aihe on aina ajankohtainen!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe